AsconaGT: BMW 520i Touring (2019) & Twingo ZE Vibes (2020)

Om jullie niet te vermoeien ( ;) ) met mijn zoektocht , stiekem wel rond aan het kijken en vandaag een eerste waar ik een goed gevoel bij heb, maar zeker niet perfect. Vandaag gereden in een originele Nederlandse 520i touring van 2019

+ Hele mooie uitvoering met zelfs fraaie details die je niet vaak ziek zoal ceramische knopjes en M-sport gordels. Geen eis, maar nice to have
+ Origineel nederlandse auto, ex lease, wel altijd dealer onderhouden
+ Ik krijg een heel mooi bedrag voor de insignia terug met 3 jaar nagenoeg geen afschrijving
+ autobedrijf heb ik een goed gevoel over. Geen dealer, maar ook geen handelaartje. Wel een met een fatsoenlijke eigen garage en kennis.

Maar zoals bij de meeste occasions heb ik altijd wel wat te zeuren

- Hele luxe uitvoering, maar apple carplay zit er volgens mij niet op. Vaak kan het wel geprogrammeerd worden mits de juiste hardware aanwezig is. Iemand tips/advies? Hoe kan ik dat controleren?
- wat ik bij alle 5 series zie met M-sport pakket en ook deze is de aanwezigheid van steenslag. Ook deze heeft er best veel last van, wat je op een donkere auto goed ziet natuurlijk. je ziet het bij vrijwel allemaal.
- Auto staat op winterwielen, zomerset is er niet bij. Autobedrijf vond het ook vreemd. Ik vind de velgen ook heel lelijk, dus moet er een setje bij komen. Door mijn twijfels wel iets gecompenseerd daarin. ze boden ook wel aan om wat te regelen maar die kosten komen er dan wel bij. Kijk dan liever zelf rond

54180603466_6f6076bea5_b.jpg

54181042430_62ccffe03a_b.jpg

54181042425_d090822588_b.jpg


Volgens mij als je een WLAN antenne hebt kun je carplay activeren, kan iemand dat bevestigen?



S609​
Navigation system Professional​
S610​
Head-up display​
S650​
CD drive​
S654​
DAB tuner​
S688​
Harman/Kardon surround sound system​
S6AC​
Intelligent emergency call​
S6AE​
Teleservices​
S6AK​
Connected Drive Services​
S6AM​
Real-Time Traffic Information​
S6AP​
Remote Services​
S6NW​
Telephony with wireless charging​
S6WD​
WLAN Hotspot​
 
Laatst bewerkt:
Dat lijkt me een verdomd fijn ding en de minpunten zijn te overzien toch?

zeker, anders wat ik ook niet wezen kijken en is inderdaad te overzien. auto is ook aan groot onderhoud toe en schijven en blokken voor + achter. Etc. Kwamen al meldingen. Maar dat word allemaal opgelost als de koop door gaat met 12 maand garantie. Het is het met name de carplay dat er niet op zit maar mogelijk dus wel geactiveerd kan worden en de wielen is wel een beetje een domper. Nieuw setje is niet goedkoop en uiteindelijk gaat het om het totaal plaatje. En de steenslag was toch ook wel flink wat meer dan gehoopt, ik zie het bij vrijwel allemaal en ook dat is wel op te lossen natuurlijk. Maar komt er wel bij. En ben ook wel beetje een zeikerd want voor anderen is het waarschijnlijk gewoon prima
 
Ziet er goed uit en volgens mij is de carplay te activeren. Maar ik mis toch wel het belangrijkste, hoe rijdt het in verhouding tot je Insignia.
 
zoals verwacht; het is gewoon een andere klasse en dat merk je in alles. Automaat is echt heel fijn. Motor is niet heel snel, vergelijkbaar met de insignia, maar wel heel soepel. Hier zit het M-sport onderstel onder en was toch wel een beetje bang voor het comfort wat ik belangrijk vind. Maar de tourings schijnen sowieso al wat soepeler te zijn en ook dat is voor mij precies goed tussen comfort en dynamiek.

En alles wat je aan raakt, knopjes, schuifjes, deuren (zit ook softclose op), alles voelt en ziet alsof er een team van duitsers eindeloos er over hebben nagedacht.

Insignia is gewoon goed, dit is echt andere klasse. Op gebied van alles. Heeft de opel geen schuld aan, de nieuwprijs ligt ook anders.

En dit is een 'simpel' exemplaar, dus geen X-drive, geen active rolbars, geen addaptief onderstel, geen 6-cilinder of andere gekke dingen. Gewoon een simpele betrouwbare 2.0 4-cilinder B48 blok.

Heb niet heel uitgebreid gereden, vaak weet ik na 5 minuten wel hoe of wat. De auto is echt prima en het garagebedrijf ook. Maar om echt de puntjes op te i te zetten met steenslag en setje velgen moet er nog wel wat geld bij. Ondanks de inruil van de Insignia heel netjes is moet het onder aan de streep wel goed voelen
 
Mooi exemplaar hoor, vooral het lichte interieur. Op 1 of andere manier wel jammer dat de auto zelf zwart is, normaal bevalt me dat juist wel maar had hier liever een andere kleur gezien, geen idee waarom.
 
Mooi exemplaar hoor, vooral het lichte interieur. Op 1 of andere manier wel jammer dat de auto zelf zwart is, normaal bevalt me dat juist wel maar had hier liever een andere kleur gezien, geen idee waarom.

Helemaal eens, ik had het liefst mediteranian blue gezien. Ik vind zwart mooi hoor, maar ik hou wel van kleur. Maar ben al sinds de zomervakantie de markt aan het bekijken (automatische zoekopdracht) en als er dan een mediteranian blauwe op benzine langs komt dan is het altijd met shadow line en/of zwart interieur. En dat is het dan ook weer net net voor mij... keuzes keuzes
 
Schitterend ding. Steenslag betekent veel snelwegritten en een gevoelige lak. Hebben ze allemaal, zeker met wat meer kilometers. CarPlay is bij Idrive6 te coderen. Heb ik ook laten doen. Ken wel een goed adresje in Enschede. Ik zou hem aanschaffen denk ik. Neusje een keer laten spuiten, zwart is dan ook ideaal want geen kleurverschil.
 
Bedankt Kristian, mocht de koop door gaan mag je dat adresje wel even delen. Deze heeft Idrive 6 , dus dan zou het moeten kunnen

het schijnt dat zeker de M-sport bumpers er veel last van hebben omdat die meer rechtop staan. Eerste eigenaar heeft zo'n 24K per jaar gereden dus zal idd veel snelweg tussen zitten. Op een afstandje zie je het niet maar als je met de neus er bovenop zit valt pas op hoe veel er op zit. Ook stukje op de motorkap. Doet wel een beetje afbreuk aan het geheel. Wel heeft de auto in ieder geval geen voorschades gehad ;)
 
Auto staat op winterwielen, zomerset is er niet bij. Autobedrijf vond het ook vreemd.
Zo heel vreemd is dat toch niet? Ik laat ook altijd winter- en zomerbanden op dezelfde velg zetten, bijkomend voordeel dat er ook 2x per jaar gebalanceerd wordt. Deze set inruilen en een mooi setje uitzoeken, alleen maar mooi kan je precies de goeie eronder regelen. (y)

Mooie auto hoor, ik zou me niet kunnen beheersen denk ik. Steenslag heb ik ook veel last van, veel meer dan bij eerdere auto's. BMW lijkt niet al te harde lak op de auto's te smeren de laatste jaren. Komt inderdaad door veel snelweg en dat lijkt me ook wel weer een pluspunt voor de techniek in dit geval.
 
Weet je welke leasemaatschappij? Zou me niks verbazen als die dus straks ergens een zomerset heeft liggen waar niks mee gebeurt. Bij inname is dan niet gezien dat dit niet de originele wielen zijn, dan kan dit gebeuren.
 
Er vanuit gaande dat een gebruikte auto vrijwel nooit perfect aan alle wensen kan voldoen (als je dat wilt moet je een nieuwe auto kopen imho) denk ik dat dit toch heel dicht in de buurt komt.
Zoals anderen ook al zeggen: steenslag zal je altijd aantreffen, wielen kan je veranderen.
Wat voor mij veel belangrijker zou zijn: het goede gevoel bij de garage (en dus geen snelle handelaar zonder bv een brug), dat er qua onderhoud en garantie zaken te doen zijn, en dan ook nog een correcte inruilprijs.
Dat hele pakket met dat goede gevoel ben ik in mijn hele automobiele leven slechts een enkele keer tegen gekomen dus dan zou ik zeggen: tel je zegeningen en doen ! :)
 
Zo heel vreemd is dat toch niet? Ik laat ook altijd winter- en zomerbanden op dezelfde velg zetten, bijkomend voordeel dat er ook 2x per jaar gebalanceerd wordt. Deze set inruilen en een mooi setje uitzoeken, alleen maar mooi kan je precies de goeie eronder regelen.

Het is een ex lease auto. Origineel zitten daar fraaie 19 inch M-sport wielen onder. Nu ik de optielijst kijken obv chassisnummer is deze zelfs met de optionele 20 inch de fabriek verlaten. Dit is een losse winterset die er bij is geleverd. Zo is de auto waarschijnlijk ingeleverd door de berijder. Die zomerset ligt nu ergens. In ieder geval niet bij het autobedrijf. Precies wat barri zegt. Geen idee wie de leasemaatschappij is geweest.

Komt inderdaad door veel snelweg en dat lijkt me ook wel weer een pluspunt voor de techniek in dit geval.

zeker waar!

Ik kom deze nog tegen, komt toch ook een eind in de richting

mooi exemplaar inderdaad, waarschijnlijk wel in mijn zoekopdrachten voorbij gekomen maar snel vergeten want hier zit ook shadowline op. (maar wel de originele wielen die er op horen)

Wat voor mij veel belangrijker zou zijn: het goede gevoel bij de garage (en dus geen snelle handelaar zonder bv een brug), dat er qua onderhoud en garantie zaken te doen zijn, en dan ook nog een correcte inruilprijs.

zeker, is een heel groot pluspunt. Gewoon fatsoenlijke garage met eigen werkplaats. Ze zijn gespecialiseerd in VAG maar kopen ook regelmatig mercedes of BMW in uit de lease en werken daar ook regelmatig aan. Zag er keurig verzorgd uit, recensies zijn goed. Auto is zeker niet de goedkoopste op de markt , dus ik verwacht dat dan ook ergens wel dat zulke zaken gewoon goed zijn. voor garantiezaken mag ik ook lokaal terecht voor kleinere dingen en diagnose mocht er wat zijn (auto staat een uur hier vandaan) dus dat was ook wel netjes.

Maar het is niet de goedkoopste 5 serie als je kijkt naar bouwjaar en kilometerstand, en dan ook nog flink wat geld er bij om een origineel setje op de kop te tikken die er onder hoort is een beetje dubbel, maar te overwegen.

Ik ga er nog even over nadenken
 
Laatst bewerkt:
Het is een ex lease auto. Origineel zitten daar fraaie 19 inch M-sport wielen onder. Nu ik de optielijst kijken obv chassisnummer is deze zelfs met de optionele 20 inch de fabriek verlaten. Dit is een losse winterset die er bij is geleverd. Zo is de auto waarschijnlijk ingeleverd door de bereider. Die zomerset ligt nu ergens. In ieder geval niet bij het autobedrijf. Precies wat barri zegt. Geen idee wie de leasemaatschappij is geweest.
Ah helder. Dan is et wel wat matig ja.
 
Bijzonder fraai ding, Joost! Doe je goed! De puntjes die je noemt zijn (eventueel op termijn) allemaal prima op te lossen en eigenlijk luxeproblemen! gaan voor die banaan. Zeker als je een mooie oprijs voor de siggie krijgt.

En steenslag hebben alle auto's tegenwoordig snel last van.
 
Erg fraaie auto. Doen !

Apple CarPlay kan je eenvoudig erin laten zetten voor €300 (BMW codering)

Bumper 1x goed aanpakken en in ppf zetten. Staat ook nog op mijn lijstje. Veel steenslag en heb niet eens een M bumper. Ik denk gewoon gepatenteerde BMW rijdersstijl ;)
 
Ken er wel eentje. Is wel een F11 :p

4 cilinder zonder x-drive graag :p

Hoe mooi ik de 6-cilinders ook vind en zeker een 5 serie vraagt er ook een beetje om, ben ik toch een beetje bang voor duur onderhoud op de langere termijn. gewicht is een stuk zwaarder, verbruik hoger. Opletten met banden. Goedkoop word zo'n grote auto nooit, maar wil het wel een beetje binnen de perken houden.

Bumper 1x goed aanpakken en in ppf zetten. Staat ook nog op mijn lijstje.

Ja ppf is het mooiste dan inderdaad, geen idee wat dat kost. tegen die tijd maar eens informeren
 
Is dit Carbonschwarz of Saphirschwarz? Eerstgenoemde is bij zonlicht m.i. eerder erg donkerblauw, met slecht/ donker weer niet te zien, maar ik vind dat altijd wel een mooie kleur. Zeker als het dan toch een zwarttint moet zijn.....

Alvast pluspunten voor het niet toegeven aan de shadowline hype waar de markt werkelijk meer overspoeld wordt. Ik vind het echt een verschrikkelijke trend (n). Wordt nog lachen over een paar jaar als ik wat anders ga zoeken.

Op foto 2 zie ik ook een panoramadak, helemaal fantastisch. Ik zou zeggen, originele M-Sport 20 inch styling 759 (dit moest ik wel googlen hoor) erop knallen en gaan! Hoeveel kilometers heeft hij gelopen?
 
Zojuist nog wat details besproken met de verkoper en de auto gekocht.

Carbonschwarz is het inderdaad. Met zon er op een blauwe gloed. Die kleur is alleen verkrijgbaar icm M-sport pakket. Anders krijg je Saphirschwarz inderdaad.

Alvast pluspunten voor het niet toegeven aan de shadowline hype waar de markt werkelijk meer overspoeld wordt. Ik vind het echt een verschrikkelijke trend

Helemaal eens! met shadowline staan er vele te koop in Nederland. Met chrome vind je ook nog wel eens. Maar M-sport (standaard shadowline) waarbij je apart de optie chromen raamomlijsting moet aanvinken zie je niet heel vaak. Was even zoeken inderdaad als je dan ook niet benzine 4-cilinder en geen zwart interieur wil.

Op foto 2 zie ik ook een panoramadak, helemaal fantastisch. Ik zou zeggen, originele M-Sport 20 inch styling 759 (dit moest ik wel googlen hoor) erop knallen en gaan!

bij het bekijken van de optielijst is deze ook met 20" uit de de fabriek gekomen. Maar 19 inch zou ik ook prima vinden. Maar goedkoop zijn die OEM setjes niet, ook niet 2e hands.

Inderdaad, groot panoramadak, zwarte dakhemel, adaptive cruise control, head up display, comfort stoelen met daar bovenop nog de extra optie nappa exlusive lederen bekleding, memory stoelen op beide stoelen. dodehoek herkenning, sfeerverlichting, softclose op de deuren. Zonnerolo in de deuren. Uitgebreide navi en het met M-sport pakket.

meeste zit er wel op (wat niet gebruikelijk is bij een BMW)

360 camera zit er niet op en ga ik misschien wel missen
stuurverwarming zit er niet op en gaat mijn vrouw missen
En de trekhaak ook. We gebruiken hem maar 1x per jaar en hebben prima de mogelijkheid om van anderen een auto te lenen als het moet maar het is fijner als je zelf er eentje hebt.

alle andere dingen op de insignia was geinig, maar gebruikte ik niet of nauwelijks.
 
Top keuze!
En het lijkt het me waard nog eens achter die velgen aan te gaan bij de leasemij. Wellicht dat je die alsnog op de kop kunt tikken?

Trekhaak (zelfs de inklapbare) is toch ook nog achteraf te doen.
 
Adresje wat ik je deelde installeert ook elektrisch wegklapbare trekhaken voor een redelijke prijs.
Nieuw setje wielen kopen kost geld, maar het is ook ontzettend fijn om op heerlijk nieuw rubber te rijden van een zelfgekozen merk. Goede verse banden maken echt een enorm verschil in het rijden. En dan meteen een mooie set velgen zonder de gebruikelijke stoeprandschade. In combinatie met een vers gespoten neus staat ie er dan ook top bij.
 
Inderdaad, groot panoramadak, zwarte dakhemel, adaptive cruise control, head up display, comfort stoelen met daar bovenop nog de extra optie nappa exlusive lederen bekleding, memory stoelen op beide stoelen. dodehoek herkenning, sfeerverlichting, softclose op de deuren. Zonnerolo in de deuren. Uitgebreide navi en het met M-sport pakket.
Klinkt als helemaal de auto die je wilde.

Van harte gefeliciteerd ! Hele mooie aankoop en welkom bij de Funfer club ;)
 
4 cilinder zonder x-drive graag :p

Hoe mooi ik de 6-cilinders ook vind en zeker een 5 serie vraagt er ook een beetje om, ben ik toch een beetje bang voor duur onderhoud op de langere termijn. gewicht is een stuk zwaarder, verbruik hoger. Opletten met banden. Goedkoop word zo'n grote auto nooit, maar wil het wel een beetje binnen de perken houden.
Jep snap ik hoor!
 
Na alles wat ik erover lees en wat mijn BMW specialist vertelt, moet je juist de B58 pakken. Die blokken hebben zulke enorme reserves en zijn echt nog een stuk degelijker dan de B48.
Hier een voorbeeld van eentje die hem na 260.000 km bij de specialist brengt en op de rollenbank zet. Echt een fantastische motor.
 
Na alles wat ik erover lees en wat mijn BMW specialist vertelt, moet je juist de B58 pakken. Die blokken hebben zulke enorme reserves en zijn echt nog een stuk degelijker dan de B48.
Hier een voorbeeld van eentje die hem na 260.000 km bij de specialist brengt en op de rollenbank zet. Echt een fantastische motor.
Klopt, @b0mmel heeft ‘m ook aardig weten te kietelen. Bizar wat je er mee kan
 
Van harte! Wat een prachtige auto. Insignia was niks mis mee zoals je zelf al aangeeft, maar als je straks een keertje in et donker op een rustige snelweg rijdt, muziekje aan, acc aan, stoel precies goed, sfeerverlichting.... pfoh veel beter wordt het niet. Hulde!
 
Na alles wat ik erover lees en wat mijn BMW specialist vertelt, moet je juist de B58 pakken. Die blokken hebben zulke enorme reserves en zijn echt nog een stuk degelijker dan de B48.
Hier een voorbeeld van eentje die hem na 260.000 km bij de specialist brengt en op de rollenbank zet. Echt een fantastische motor.

De B58 is absoluut een juweel van een motor, en inderdaad met enorme reserve, zeker als het gaat om tuning. Maar de B58 is ook een stuk krapper qua inbouw. Er moet veel meer gesleuteld worden moet er iets vervangen worden. Onderhoud is wat duurder, verbruik is hoger, zeker met de ritjes die ik er mee maak. Remmen zijn een stuk groter (= duurder), daarnaast komt de B58 in een touring altijd met X-drive, dat geeft nog wel eens problemen naarmate de auto op leeftijd komt. door de X-drive weegt een 5 serie met B58 ook nog eens 150kg zwaarder dan een B48. Het is gewoon door de extra componenten gevoeliger voor duurdere reparaties naast dat het in de maand qua belasting, verzekering, onderhoud en verbruik ook duurder. Een 5 serie vraagt echt om een B58, maar voor mij past een B48 beter.

Van harte! Wat een prachtige auto. Insignia was niks mis mee zoals je zelf al aangeeft, maar als je straks een keertje in et donker op een rustige snelweg rijdt, muziekje aan, acc aan, stoel precies goed, sfeerverlichting.... pfoh veel beter wordt het niet. Hulde!

veel beter word het niet inderdaad. zeker als je de stoel en allerlei instellingen helemaal naar wens hebt ingesteld. Worden vast hele fijne kilometers
 
Gefeliciteerd, mooi hoor! Waar kan ik je Insignia nu/ straks kopen? ;)

Geen idee waar hij te koop komt, ik vermoed dat hij hem zelf wil verkopen omdat hij erg enthousiast was over de staat van de auto en uitvoering. Zal hem wel vragen als het zo ver is. Ze hebben fors geboden voor mijn auto dus ben ook wel benieuwd naar de verkoopprijs

Nog een paar foto's van de aanwinst

valt mij op dat bij bij BMW het raam er in schuift, bij de meeste andere merken schuift het raam over het vaste glas. Hij krijgt ook een panoramadak service op mijn verzoek
54180453642_0164118ff3_b.jpg


Best uniek, de comfort stoelen met leer, die vervolgens nog zijn geupgrade naar Nappa leer met diamond stiching. Heel erg fraai. Ik zoek dus nog wel een hele goede leder reiniger en beschermer. Tips?
54181612288_40c8830c55_b.jpg


Niet standaard, ook niet op een M-sport. De optionele M-sport gordels. zou het er zelf niet voor uitgeven, maar mooi dat het er op zit
54180453632_a7306afe5d_b.jpg


sfeervol , al zeg ik het zelf
54180453667_83a82f9db2_b.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ja gaaf hè dat dak wat erin schuift. Daardoor heb je ook minder herrie van de rijwind.

Ik gebruik al jaren gliptone. Dit wel echt ff dag goed laten intrekken.

Plaatje hoor qua interieur. De alcantara hemelbekleding met wit beige bekleding en dan weer zwarte gordels zijn juist top! Als ik iets moet noemen wat ik bij die van mij jammer vind is het het dak en de beige gordels (die ook snel vies worden…), omdat juist witte bekleding met zwart zo mooi contrasteert .

Welke sierlijsten zijn het ? Kan ik niet zo goed zien
 
Sierlijsten zijn pianolak. Ben daar niet zo van,had liever dat dat matte witte hout gehad. Maar in deze combinatie vind ik het pianolak wel mooi.

Gliptone is niet eens zo duur zie ik. Maar zie wel met name cleaner en conditioner. Geeft de conditioner ook een goede beschermlaag?
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht al, die is niet zwart maar Carbonschwarz. Misschien wel de mooiste kleur op een grote BMW.

Gefeliciteerd met deze aanschaf, echt een perfect uitgevoerde Fünfer zo. Zelfs de huidige wielset vind ik best staan, de 20" M-sport ogen op de een of andere manier wat vlak.

Gliptone is niet eens zo duur zie ik. Maar zie wel met name cleaner en conditioner. Geeft dit ook een goede beschermlaag?
Reinigen kan voordelig met een milde APC, Gliptone conditioner zal de boel voldoende beschermen, al ben ik wat dat betreft meer onder de indruk van Gyeon Leather Coat.
 
Ik vind het echt een gave bak. Gepaste jaloezie hier!
Ben benieuwd of die velgen nog ergens liggen, ik zal iig even checken of wij het kenteken kennen :)
 
Terug
Bovenaan