Engineer: '65 Panhard/'73 Saab/'75 AlfaSud/'81 Suzuki/'88 Corvette/'97 Alfa 164/'10 Wind/'13 Panda 4x4/'21 Pössl/'22 Alpine/'24 Nio

Een aftapplug zit er gewoon op hoor. En de leidingen worden na motor uitzetten leeggepompt om kans op bevriezing tegen te gaan. Dat is dus een optie. Grofweg een half uur na motor uitzetten pas doen anders is de SW nog actief. Wel voordat je het contact aan zet dan de tank weer vullen anders krijg je dus niet de gewone "tank bijna leeg - 1500km totdat de motor niet meer start" maar je krijgt dan meteen de "tank leeg - geen motorstart mogelijk". Al zijn er ook die je dan nog 100km geven. Kortom; een lege tank alleen doen in die periode dat de SW uit staat.

Wat mij betreft te omslachtig en een te grote kans op een keer een fout maken. We gaan maar gewoon voor het tankje altijd vol houden zodat er zo min mogelijk zuurstof bij kan. En Ik zal eens kijken naar dat additief.

ALs voorbeeld (er zijn meer versies en misschien betere prijzen - chemisch is het allemaal hetzelfde)

Overigens; mijn "vaste" tankstation heeft sinds kort een AdBlue pomp specifiek voor personenauto's. Dat maakt het gesleep met jerrycans etc. wel verleden tijd. Ze hadden er al een voor vrachtwagens maar die pompt wat meer en dan heb je al snel "spit-back" of overstroming. En dat AdBlue wil je echt niet op je lak hebben zitten.

Laatst bewerkt:
Even een ander onderwerp

De Alpine stond al even stil en had een "aanval" te verduren gehad van de onkruid sproeier. Maar heel snel gewassen en snel weer schoon.

Daar was een goede reden voor want Alpine Stam had een evenement georganiseerd. En daar waren we gelukkig voor uitgenodigd.

De opkomst was aanzienlijk en uitgebreide parkeerbegeleiding was nodig. Haast alle versies waren er wel en ook de meeste kleuren zelfs. O.a. twee van de 3 "R" modellen (eentje is van Stam en kwam ook de showroom uit) die er in Nederland zijn en ook diverse speciale edities. Totaal incl. auto's van Stam zo'n 40 stuks aanwezig van de ca. 240 A110s in Nederland.

De huidige voorzitter van de Stam groep (kleindochter van de oprichter) vertelde nog maar eens waarom Alpine in zo'n pand zit wat ietwat onhandig is zo redelijk midden in en lastig mer parkeren.. het is namelijk op die plek dat Stam 110 jaar geleden begonnen is en wel met Bugatti. Verder de laatste updates over de 290 en toekomst daarna te horen gekregen. In ieder geval blijft Stam niet de enige Alpine dealer in Nederland nu het merk gaat groeien.

Renault15.17 van hier op het forum was er ook en die heeft een heel stel foto's gemaakt. Ikzelf niet dus dit zijn geleende foto's. Maar ook een paar auto's uit de MyReview deel van AW zag ik er tussen. Met een goede 80 mensen waarvan ik alleen sommige herken van gezicht niet echt gelukt ze te spreken.

Goed geregeld evenement met uitgebreide BBQ erna. Mooie promotie voor Alpine. En wederom opvallend wat een meer "ontspannen autoliefhebbers" sfeer er hangt ipv de sfeer bij veel autoclubs - zeker als het om wat duurdere auto's gaat.

De terugweg viel wat tegen door een motorrijder die op de brug van de A27 onderuit gegaan was. Nu wel opgevallen dat na de laatste beurt en SW updates nu de "sterrenhemel" als achtergrond van het cluster is veranderd; nu fonkelen de sterren ook en is het geen statisch beeld meer.

Het was inderdaad een erg gaaf evenement. Heel goed verzorgd door Alpine Store Soestdijk, met goodies, drankjes, hapjes en een prima barbecue om mee af te sluiten.
Met veel deelnemers die allemaal nog enthousiast zijn, ik heb mensen gesproken die overgestapt zijn vanuit een Porsche, mensen die lang getwijfeld hebben tussen een M2 en een A110, mensen die al hun tweede A110 hebben, en ook een stel dat er allebei maar een gekocht heeft.
En onderstaande groene A110 is pas net van eigenaar gewisseld. Leuke feitjes: de vorige (1e) eigenaar heeft de auto ingeruild op een A110R in dezelfde kleur. En de nieuwe eigenaar gebruikt de auto dagelijks. Held!

235c89da-b16c-4fa8-a0ef-6d5588e4e631.jpg

Even een ander onderwerp
Sorry, toch nog even terug naar de AdBlue...

Ik weet niet of het ook geldig is voor personenauto's en busjes, maar bij zware diesels in constructievoertuigen is het slecht om de AdBlue altijd bij te vullen en het tankje gevuld te houden. Dan ziet de computer namelijk niet dat het niveau daalt en dan gaat 'ie in noodloop.

Daar heb je een goed punt! Inderdaad moet het systeem wel zo nu en dan het tankniveau zien zakken, al is de sensor bovenin in het bereik niet al te nauwkeurig. Maar 10% eruit rijden moet hij kunnen zien.
Nu komt het zelden voor dat we op een trip (zelfs een weekend) minder dan 400 a 500km rijden dus zou goed kunnen gaan.

De camper is weer terug bij ons. Stellantis is erg rechtlijnig qua garantie blijkt het (en dan is het een probleem van de garage om tot iets redelijks te komen).. kortom er is al aardig wat coulance maar we zijn nog in gesprek met ze.
Lastige balans tussen een goede relatie houden met de garage maar wel een voor het gevoel rechtvaardige rekening krijgen.

Gelukkig ben je zelf een beetje technisch en kan je de dealer / stellantis van repliek bedienen. Veel campergenoten hebben er geen verstand van en zullen de gepeperde rekening wel betalen. Christalisatie is dan toch wat er aan de hand is,

Springen we even over naar de Nio. Daar is net de nieuwe kwartaal SW update beschikbaar gekomen. De auto is het al aan het downloaden kan ik zien in de app.

Hoop gimmicks natuurlijk maar ook paar highlights:
- Voortaan is de State-Of-Health van de accu gewoon op het scherm te zien. Geen gedoe met uitleesapparatuur dus (en op het scherm weergeven wordt een wettelijke verplichting over een paar jaar). Met Nio ook wel handig omdat je als je de SOH niet bevalt je even kan gaan wisselen.
- One Pedal Drive komt er bij
- ChatGPT wordt weer een stap natuurlijker met een meer gespreks interactie dan commando's
- Een van mijn commentaren is dat een auto die op een rijstrook naast je rijdt maar wat slingerd soms een remactie kan triggeren; dit is een van de vele verbeteringen op ADAS die genoemd zijn (ben benieuwd).
- Heel veel kleine irritaties zoals gemeld door berijders worden gefixt; sommige die ik zelf gemeld heb en anderen waar ik het wel mee eens ben. Van een betere aansturing van de ruitensproeier, iets meer gewicht in het stuurgevoel op 160km/h+, tot een Spotify die een betere shuffle functie krijgt.

Een van mijn favoriete wegen is Mulholland Drive welke grofweg van de kust tot aan Griffith Observatory loopt (en dus achter het Hollywood sign). Een leuke slingerende weg met aan allebei de kanten afwisselend uitzicht. Snelheidslimiet is laag en er zijn drempels maar sommige gedeelte zijn leuk sturen. Het heeft de bijnaam "Amateur Racetrack of LA".
Al een aantal keer gereden. De laatste keer met een Dodge Charger wat absoluut een verbetering was in vergelijking met andere keren.
En nu.. met open dak (de zon scheen niet teveel) in een Mustang

Ik moet zeggen dat de Mustang in gewoon rijden niet al te sportwagen gevoel geeft. Maar op dit gedeelte kwam het wat meer naar voren. Het stuurgevoel blijft afstandelijk en op de hobbels kan hij wat onvoorspelbaar dansen op zijn veren. Maar erg weinig onderstuur.
Ik moet er wel bij zeggen dat het duidelijk een exemplaar is met al een zwaar leven achter zich. Er is haast geen paneel zonder op zijn minst een kras, interieur ook, en heeft al 60.000mijl op de klok.
Het is de basis versie met de V6 (de 4-cilinder heeft meer power). Vooral de automaat bak heeft het duidelijk zwaar gehad.. deze schakelt ongeveer net zo beroerd als de nog veel erger afgetrapte Ford Focus die ik in Istanbul mee had.
En schijnbaar is het systeem van Ford ingeschakeld waarmee op deze sleutel de topsnelheid op 80mph begrensd is.

Grappig genoeg is het vooral aan de buitenkant best een fraaie auto. Het interieur is echt niet zo mooi en qua materialen tegenvallend. Maar goed.. een Mustang is ook gewoon echt geen dure auto. En het is een basis versie.
Motorgeluid is wel goed.

Op verschillende uithoeken van LA geweest. Uiteraard ook veel waar niet zozeer de toeristen komen.

Zo kwam ik o.a. door Irvine en reed ik langs Karma.

Voor wie het niet meer weet of niet meer kan volgen: Er was de Fisker Karma die in Nederland best een success was. Bijzonderheid was dat het een echte Range Extender was; oftewel de benzinemotor heeft geen verbinding met de wielen. Toen ging Fisker failliet. En toen zijn er 2 doorstarts geweest. De eerste was Karma - een nieuw bedrijf wat alle assets overnam behalve de naam Fisker. En zo werd het van modelnaam naar bedrijfsnaam. Het model werd toen de Karma Revero wat in kleine hoeveelheden verder gebouwd werd.
De andere doorstart was de Fisker die nu recent weer failliet is gegaan - maar daarvan was zowel ontwikkeling als productie uitbesteed aan Magna in Graz, Oostenrijk.

Dus Karma.. De Revero heeft een grote refresh gehad en kreeg een andere benzinemotor en grotere accu, heet nu Revero GT (dat is de foto hierboven) en die gaat nog dit jaar uitgeleverd worden aan klanten. Verder is er een puur EV versie in ontwikkeling met een andere naam, maar wat in feite gewoon een Revero is. De Revero moet je een beetje zien als een concurrent van een Maserati Quattroporte. En er is een serieuze EV sportwagen in ontwikkeling. Ze schijnen verder leuk bij te verdienen met het ombouwen van hotel-shuttle bussen naar EV.

En dit is voor mij ook altijd LA; echt oude auto's die zolang de techniek niet opgeeft gewoon blijven rijden. Ik heb bijvoorbeeld ook al meer Mercedes W210's gezien (vaak nog heel erg netjes) dan in de afgelopen jaren in Nederland.

Deze als Dodge Hornet vermomde Alfa Tonale zie je ook best veel. De Tonale ook wel een paar keer gezien.

Dit is wel een van de lelijkere auto's op het moment; deze mega 6-zits SUV. Er is ook een Infiniti versie van en daar heb ik heel stuk in meegereden op de achterbank. Dan zit je wel ruim moet ik toegeven.

Rivian doet het goed met vooral de pickup maar ook veel van hun grote SUV. Ik geef toe; het is echt wel een mooie auto. En ik zie meer Tesla's rondrijden dan Toyota of Nissan.

Nog even iets toeristisch; LA was vooral bekend van de olievelden onder de stad. Ooit stond het helemaal vol met boortorens enzo. Het veld is redelijk leeg en hier en daar zie je nog een enkele ja-knikker, al staan de meeste in "nep"gebouwen.
Hoe extreem dat olieveld is blijkt op La Brea; daar komt de olie nog altijd letterlijk uit de grond in de vorm van teer en asfalt. Het is een park en behalve afgezette delen zie je af en toe midden in een grasveld ook ineens een teerplas. Uiteraard zijn er in de over 10 duizenden jaren heel wat dieren in terecht gekomen en gefossiliseerd. Er is dus ook constant werk aan opgravingen en er is een museum bij

Je ruikt constant de lucht van vers asfalt

Zo verraderlijk is het dus.. het ziet eruit of je er kan staan maar zelfs een gewone pylon zakt gewoon bijna in zijn geheel weg.

Laatst bewerkt:
Een van de mooiste auto musea in de wereld is Petersen Automotive - vlak naast La Brea.
Het museum kent een altijd wisselende serie tentoonstellingen dus altijd wel leuk om te proberen te gaan kijken als het lukt.

Zo ongeveer de enige vaste gasten zijn de filmauto's - al wordt er ook daarin wel regelmatig gewisseld.

Overigens ook wel verfrissend; uiteraard stond er ook een Delorean van Back-to-the-future en er stond een Kitt - maar dat zijn dan wel allebei auto's daadwerkelijk gebruikt bij de opname. De Kitt die er stond is bijvoorbeeld de auto die in de openingscredits te zien is. En ga zo maar door met auto's uit films en series.

De eerste tentoonstelling ging over de variëteit aan vervoer binnen de auto wereld.

Een heel kleine impressie

Een andere ging over GM Motorama. Heel veel van de auto's die ooit meegingen als conceptauto's in die karavaan waren tentoongesteld.

Deze was er als Roadster en als Sedan en het waren pogingen het oude merk LaSalle weer op te richten. Dat is niet gelukt maar als je de zijkant bestudeerd weet je waar de Corvette zijn inspiratie vandaan heeft gehaald.

En deze ziet er eigenlijk heel gewoon uit als een jaren 60 Chevrolet of Chrysler. Alleen was dit in 1955.

Een van de pijlauto's (dit is een 3-wieler) zoals onder andere bedacht was voor de autonome-snelweg.

Maar ik wil eigenlijk even een andere conceptcar uitlichten en die was van AMC.

De Astra Gnome was bedacht in 1956 als een auto voor het jaar 2000. En er werd gedacht dat we dan in een soort Mars kolonies zouden wonen.

Blijven we even bij conceptcars maar dan iets moderner

Herkent iemand de 1e generatie Chrysler 300C?

Deze Ford kwam je haast in elke racegame wel tegen zo eind jaren 90. De Chrysler ernaast kwam ik jaren geleden tegen in Auburn, Indiana in een vergeten hoekje van het museum daar.

En de Cien stond aan de vooravond van een nieuwe designstijl voor Caddilac. Zelf had ik meer met de Sixteen concept uit dezelfde periode.

Door naar de EV tentoonstelling

Met uiteraard ook een GM EV-1. Jaren geleden kwam ik bij Petersen voor het eerst een EV-1 tegen "in-the-flesh" maar dat was een rode. Iedere keer opvallend hoe klein; een MX-5 is groter.

En dan nog een een Waymo gesponsord deel:

Deze Jaguars regelmatig zien rijden door LA met inderdaad niemand achter het stuur.

En dit is de door Zeekr Europa ontwikkelde versie waar een stuurwiel geheel ontbreekt. Komt de auto in de problemen dan kan een bestuurder op afstand de controle overnemen. Maar ook al is de auto af het is toch nog de vraag of dit nu doorgang vindt; tenzij Zeekr in de VS gaat produceren.

Mooi en leuk verslag van de trip. Los Angeles is door het drukke verkeer niet mijn favoriete stad, maar de omgeving is wel super.

Rivian doet het goed met vooral de pickup maar ook veel van hun grote SUV. Ik geef toe; het is echt wel een mooie auto. En ik zie meer Tesla's rondrijden dan Toyota of Nissan.
Rivian doet het inderdaad goed, ik ben erg benieuwd hoe dat merk zich verder ontwikkeld. Naast de R1S en de R1T rijden er al heel veel bestelauto's rond van Amazon. Deze worden ook door Rivian gemaakt en daardoor hebben ze denk ik heel veel feedback en ervaring opgedaan.

Ik heb pas met de R1S proefgereden. Ik vind het een verrassing, ten opzichte van de Tesla voelt het allemaal veel beter aan.

Het verkeer is inderdaad een drama, ook als je ver van downtown bent.

Een gallerie voor pioniers in Motorsport has zelfs een Alpine staan; gezien dit de winnaar was van het allereerste WRC.

Maar goed.. SoCal is natuurlijk de geboortegrond van de lowrider en hotrod. Zelfs de Japanse, Thaise en ook Franse scenes hebben hier hun oorsprong.

Zelfs het houtwerk is bewerkt

Wat is hier ontzettend veel werk in gaan zitten... er is werkelijk geen enkel oppervlak wat niet gegraveerd is

Mooi en leuk verslag van de trip. Los Angeles is door het drukke verkeer niet mijn favoriete stad, maar de omgeving is wel super.

Rivian doet het inderdaad goed, ik ben erg benieuwd hoe dat merk zich verder ontwikkeld. Naast de R1S en de R1T rijden er al heel veel bestelauto's rond van Amazon. Deze worden ook door Rivian gemaakt en daardoor hebben ze denk ik heel veel feedback en ervaring opgedaan.

Ik heb pas met de R1S proefgereden. Ik vind het een verrassing, ten opzichte van de Tesla voelt het allemaal veel beter aan.
Ik ben heel benieuwd naar de kleinere Rivian's. Ik denk dat ze in Europa best wel wat merken in de weg kunnen gaan zitten als ze met die modellen de oversteek wagen. Financieel is het nogal een ding (maken meer verlies dan wie dan ook eigenlijk; Tesla is niet zo diep in de schulden gegaan en ook Nio lijkt al te stabiliseren ruim voor waar Rivian nu zit. Maar met de JV met VW is er een hoop geld beschikbaar.

En los daarvan is Rivian een van de vele merken waar er bekenden van mij werken. Die gun ik ook een mooie carrière. Maar er zijn niet zoveel merken waar er niet iemand werkt die ik ken :)

Er zijn komende week nog wat besprekingen af te lopen hier. Gaat het zakelijk allemaal een beetje zoals ik hoop dan kan het zomaar zijn dat ik voor de kerst nog een keer naar LA ga.

Gaaf @Engineer2 (y) Toen ik vorig jaar bij Petersen Museum was, was er thema over hotrods, mooie hal met kunst-auto's gemaakt van nieuw steen-look-a-like materiaal en vanaf ingang rechtdoor heel groot een Tesla in onderdelen uit elkaar getrokken en opgehangen. Mooi museum inderdaad, met ook mooi verhaal van de oprichter en gave buitengevel.

Dit al een paar keer gezien. Blijft apart. Let vooral op het achterwiel waar je de bandensticker nog ziet zitten. Normaal gesproken is dat zo ongeveer aan het eind van de straat eraf maar als je zo op de rand van de band aan het rijden bent natuurlijk niet.

In alle keren dat ik in LA geweest ben had ik eigenlijk nooit de optie om eens richting de woestijn te rijden. Nu kwam het zo uit dat ik een weekend en werkdag moest omwisselen en een middag ruimte had. Daarmee was Palm Springs te bereiken.

Niet teleurgesteld. Maar iets onder de 40 graden en extreem droog, hier en daar zandduinen en ook heel erg veel windmolens.

Deze heb ik ooit weleens ergens langs zien komen op TV. Het bijbehorende restaurant is gesloten.

Palm Springs heeft een vrij uitgebreid vliegtuigmuseum met militaire toestellen.

Een van de twee B17s

Een F117 Stealth

En een mooi buiten terrein. De zakenjet is normaal ook een militair toestel maar dit is een speciaal geval; het is namelijk de oude zakenjet van Walt Disney.

Supergaaf die oude concept cars. Blijft toch iets magisch hebben.

Die Mazda K360 herkende ik gelijk al van de achterzijde :D

Herkent iemand de 1e generatie Chrysler 300C?

Nee :) Je doelt op die 1995 Chrysler Lugano clay mockup?
1995+Chrysler+Lugano+PAM_0009_MTK01137.jpg

"It was the result of a design brief to create a Chrysler-branded two-seat sports car on the Plymouth Prowler platform. Seeking to convey an “elegant sportiness,” designer Kevin Verduyn drew inspiration for the design from the well-remembered 1955 Mercedes-Benz SLR coupe."

Zou dan eerder denken aan de Chrysler LHS

Blijft een gaaf ding zo'n A110! Die staat bij mij hoog op de bucketlist. Nu nog een beetje afschrijven.
Mwoh houd er maar wel rekening mee dat je waarschijnlijk toch wel met 25k over de brug zal moeten komen....ergens verwacht ik stiekem nog wel wat meer.

Mooie trip!
Mocht het schema het toelaten, in Indiana is Auburn een aanrader, met het www.automobilemuseum.org
En daar in de buurt (mits open) Auburn Garrett Drive In (1014 State Road 8, IN46738) zelfs als ze dicht zijn een toffe plek om te bezoeken.

Mooie trip!
Mocht het schema het toelaten, in Indiana is Auburn een aanrader, met het www.automobilemuseum.org
En daar in de buurt (mits open) Auburn Garrett Drive In (1014 State Road 8, IN46738) zelfs als ze dicht zijn een toffe plek om te bezoeken.
Dit keer niet denk ik maar ik ben al een aantal keer in Auburn geweest. Soms op doorreis naar Michigan. Een heel aantal pagina's terug in dit topic moet daar wel wat van te vinden zijn.

En dan niet dat flauwe airride... dan wil ik minstens een echte hydraulic set zien.
Ja, uiteraard, als ik voor een lowrider ga dan wordt het er eentje met hydraulics. Maar niet met de Don. Liever iets traditioneels zoals een '65 Impala of een '81 Buick Regal. Of iets totaal onverwachts zoals een DS. Dat zal wel tegen het zere been zijn van menig Citrofiel maar dat idee leeft al een kleine twintig jaar bij me. Een DS Break met topchop, wellicht zelfs omgebouwd naar 2 deurs en dat op hydraulics. Heerlijk!

Tijd voor een verplaatsing

Indianapolis luchthaven heeft veel verwijzingen naar de Speedway van de Indy 500 - waaronder racewagens in rust. Die Speedway was de eerste locatie in de VS die als testbaan werd gebouwd (daarvoor werd er gewoon op de weg getest) voordat het uiteindelijk een circuit werd. Vanwege die historie is er veel auto industrie in de omgeving. En Detroit is maar een uur of 5 a 6 rijden.

Dit keer een Chevy Malibu. Vroeger het kleine broertje van de Impala (en de Cruze het kleine broertje van de Malibu) maar volgens mij tegenwoordig de enige sedan nog in de line-up en zodoende minstens zo groot als de Impala vroeger was (die heb ik heel wat gereden als huurauto vroeger).

Erg opvallend en zeker in vergelijk met de modellen vroeger is de kwaliteit van het interieur. Dit doet niet onder voor Europese auto's. Het design is ook fraai - en altijd extra punten als het interieur niet gewoon zwart is.

En dan nog even wat cultuur opsnuiven. Het speedway museum is dicht vanwege verbouwing en ik had niet genoeg vrije tijd om naar Auburn te rijden of naar Bowling Green (Corvette fabriek en museum). Ik had al wel eens een keer eerder een traditionele "covered bridge" gezien en ben nu even gaan kijken bij wat de mooiste in Indiana zou moeten zijn. Viel niet tegen en serieus oud. Veel van de dorpen en steden hier zijn maar nauwelijks ouder.

In het noordoosten van Amerika liggen erg veel rivieren en kreken. Dit gebied trok in de 19e eeuw veel mensen aan, en tegelijk met de behoefte aan meer transportmogelijkheden ontstond ook de noodzaak om veel bruggen te bouwen. In deze bosrijke omgeving was hout hiervoor het meest voor de hand liggende materiaal. De vaak strenge weersomstandigheden tastten de houten bruggen echter flink aan, gemiddeld moesten ze na 10 of hooguit 15 jaar alweer worden vervangen. Het overdekken van de bruggen bleek een goede oplossing te zijn, een covered bridge heeft een levensduur van ongeveer 80 jaar.

Geen Amish (iets noordelijker toch?) wel weer verbaasd over de hoeveelheid kerken en de schijnbaar onuitputtelijke hoeveelheid varianten daarvan. Met vrienden daar erover gehad die pas nog in verschillende landen in Europa waren en daar toch ook heel veel kerken hadden gezien - alleen zijn het bij ons meer monumenten ipv een heel actieve rol.

Verder in de fabriek geweest waar ooit de Allison vliegtuigmotoren werden gebouwd. Die werden op een proefbank getest met de propeller eraan en dus waren deuren en muren erg stevig uitgevoerd want heel soms begaf er wel iets het en dan zit er wel heel veel energie in zo'n propellor (denk aan B17 formaat). Een bunker is er niets bij.
Tegenwoordig is Allison een fabrikant van transmissies en e-axles voor vrachtwagens en bussen (en soms de zwaardere pick-up trucks) en sinds een aantal jaren een zelfstandig bedrijf (was deel van GM). Maar er is ook nog steeds een militaire divisie.

Inmiddels weer in NL en hier al weer aan het voorbereiden op de winter.

Terug
Bovenaan