Engineer: '65 Panhard/'73 Saab/'75 AlfaSud/'81 Suzuki/'88 Corvette/'97 Alfa 164/'10 Wind/'13 Panda 4x4/'21 Pössl/'22 Alpine/'24 Nio

Hoe gaat 't met de camper? Alles opgelost?
Ja dat is opgelost. Nieuwe adBlue tank erin en nu additief in de AdBlue gebruiken.
Geen garantie van Stellantis gekregen maar wel volledig vergoed door de camperzaak.
Die geven het trouwens ook aan bij nieuwe klanten dat met het gebruikspatroon van een camper bij een bus die ontwikkeld is voor veel kilometers maken met dagelijks gebruik er problemen kunnen optreden. Wij kregen daar ook al uitleg over maar AdBlue was daar niet bij. Inmiddels dus wel.

Uiteindelijk goed opgelost dus.

Ah dat is fijn voor jullie, qua uitkomst. Maar ergens is het triest dat de ecomeuk op een auto of bus zorgt voor dit soort problemen. Ik denk dat de voetprint van al dit soort reparaties en vervanging ook best wel groot is. Dat adbluegeneuzel, dat is alleen om door de testen te komen, niet om eea beter te maken. Mijn buurman heeft een schildersbedrijfje, doet al z'n werk in de omgeving. Die rijdt max 5.000km per jaar met zn bedrijfsauto. Ben benieuwd hoe dat dan gaat. Hij gebruikt m dan weer wel elke dag.

Hoe dan ook, jullie weer happy camperen!

Nou... Bij Euro6d (zelfs de d_temp en in iets mindere mate ook al de 6c) en later is de werking van de SCR met die AdBlue wel echt te merken. De NOx uitstoot is zelfs in stadsverkeer gigantisch veel lager in realiteit en op de snelweg is de hoeveelheid NOx zelfs al zo laag dat de meetnauwkeurigheid bijna in dezelfde orde van grootte valt. En dan heb ik het over in echt verkeer en in echt verkeer gemeten met een auto die tot aan 160.000km op de klok heeft.
Het lukt zelfs dusdanig goed dat in Euro7 de aandacht nu er meer op is dat ook ver na die 160.000km en in extreem weer (kouder dan -7 C bv) dezelfde prestaties te krijgen.
Oudere Euro6 en ook Euro5 heb je wel een punt bij.

Ik heb het voordeel dat ik zelf dit soort testen heb gezien. Net als met roetfilters werkt dit echt maar wordt het weleens te slecht afgeschilderd of het gaat om bv Euro5 wat echt een andere tijd was.

Dat het extra techniek is puur voor de emissies en dat het te vaak gevoelige techniek is ben ik het wel mee eens. Maar dat is het lot van de dieselmotor. Ook een waterstof motor zou trouwens SCR met AdBlue hebben dus daar komen we ook nog niet van af. Wil je minder gevoelige techniek dan moet je aan een EV.

Maar goed, met al wat ik weet van AdBlue en SCR systemen.. toch heb ik zelf ook nooit ervaren dat door veel lange stilstand periodes er problemen ontstaan. Met dagelijks gebruik, zelfs als dat maar weinig is, gaat dat al beter. Qua roetfilter zou ik me wel zorgen maken trouwens; Als ik met de camper rij dan is het vaak meteen een paar honderd kilometer en dan wordt het hele systeem goed heet en kan het ook regeneren. Met dagelijks rijden maar toch maar 5000km ga je met zekerheid problemen krijgen met een roetfilter (op een diesel).

Ik kreeg een brief van de belastingdienst dat de fiscale waarde van de Nio naar beneden is bijgesteld. Schijnbaar was er nog wat discussie hoe dat nu te bepalen met de wisselaccu.
Overigens zou de accu upgraden (tijdelijk een grotere accu) in Januari ergens van start moeten gaan voor NL begreep ik. Ik heb al een concept van de procedure, voorwaarden en tarief mogen inzien maar wel onder geheimhouding nog. Ben positief erover in ieder geval.

Vandaag is de NSU voor nog wat fijnafstelling aan remmen en carburateur weer bij de garage gebracht. En de rit erheen bevestigde nog maar weer voor mij dat het niet een auto voor mij is. Het ging zonder problemen maar ik had er geen plezier in.

Ik heb gelukkig 2 Euro 6D diesels op de dam, waar geen ad blue in hoeft. Maar het scheelt vast, ik neem van je aan dat dat zichtbaar is in de gegevens over NOx.

Waarom is die upgrade van de accu in de Nio tijdelijk?

Ik heb gelukkig 2 Euro 6D diesels op de dam, waar geen ad blue in hoeft. Maar het scheelt vast, ik neem van je aan dat dat zichtbaar is in de gegevens over NOx.

Waarom is die upgrade van de accu in de Nio tijdelijk?
Een Euro6d zonder SCR betekent heel hoge EGR rate. Dat zou ik zelf alleen aandurven bij een auto die heel veel snelweg kilometers maakt en heel weinig stadsverkeer.

Zo'n upgrade moet tijdelijk zijn omdat anders je het kentekenbewijs en de fiscale waarde moet aanpassen. Als het tijdelijk is (bv een aantal dagen) maar je het wel bijvoorbeeld iedere maand doet dan hoeft de registratie niet aangepast te worden.
In theorie is een meer permanente aanpassing ook mogelijk (kan handig zijn voor de 2e hands koper) waar dan wel de registratie wordt aangepast. Maar ik snap van Nio ook wel dat ze even stap voor stap gaan. Ik kan me zo voorstellen dat de gesprekken met de verschillende belastingdiensten in de EU al genoeg energie hebben gekost.

Ok, het is een oudere foto maar nu staat de NSU ook weer in de garage. Er is wat afstelwerk te doen aan remmen en carburateur.

Aankomende zaterdag is er een Cars&Coffee van Youngtimermagazine daar waar ik met de Corvette naar toe ga (even nog lekker warm rijden voor de winter). En de NSU is er met een Te Koop bordje. Een echt advertentie volgt pas nadat deze terug is uit de garage, en er is een Duitse collega die de advertentie ook binnen zijn oldtimerclub wilt verspreiden. Maar wie weet loopt er al iemand rond bij die Cars&Coffee.

In de NSU ligt ook een wiel van de Panhard. De 2e lekke band dit jaar daarvoor. Of we gaan van binnenbanden afstappen (als dat kan) of we gaan voortaan preventief elke 2 jaar de binnenbanden vervangen.

Als de NSU (en de band van de Panhard) klaar zijn gaat de AlfaSud naar de garage voor wat klusjes en zijn allerlaatste APK. In het komend jaar ergens komt de AlfaSud in de AW Classics in een dubbeltest. Het artikel moet nog geschreven worden en de foto's nog gemaakt en dat zal in het voorjaar worden.

Onverwacht krijgt de AlfaSud nog een fotoshoot nog voor de winter. Even snel wat poets en schoonmaak klussen te gaan dus. Pas na die fotoshoot gaat de Sud naar de werkplaats.

Verder erg grappig:
De specifieke Audi-SAIC voor de Chinese markt waar zoveel over te doen is - die gaat direct concurreren met de Nio die ik rij. Qua formaat, eigenschappen en prijs. Zover is het dus al dat Audi zich om te kunnen concurreren moet richten op een klein merk op de markt daar - een merk dat over 2 weken ofzo pas zijn 10e verjaardag viert.

Een tipje van de sluiter; de AlfaSud komt samen met een Allegro over een paar maanden in de Autoweek Classics te staan als cover-artikel. Net als een tijd terug mijn Saab 96 samen met een Kever. Allebei auto's die qua ontwerp wel klopten (ik heb een stukje met de Allegro meegereden en mijn mening moeten bijstellen - geen typische "oude mensen " auto) maar in de fabricage kwaliteit en stakingen tegenvielen.

Leuke fotolocatie in de Flevopolder met wat grijs maar gelukkig droog weer. Wel behoorlijk koud. Maar zelfs met miezerregen op de weg naar huis deed de Sud het prima. Het vele starten en stoppen met foto's maken en de kou vond ie duidelijk niet helemaal prettig want de motor liep dan echt wel even wat minder mooi maar met een paar kilometer rijden was dat al weer weg. Voor mij ook de eerst keer dat ik de ontwaseming functies moest gebruiken en die blijken het allemaal prima te doen - zelfs de elektrische achterraamverwarming doet het nog.

Voor het artikel met de Saab werden de foto's gemaakt in bloed-heet weer. Die kreeg toen behoorlijk last van vapour-lock.
iu

En hier op de foto met de Allegro er naast. Het was niet eenvoudig om een rijdende te vinden maar deze is prachtig gerestaureerd.

Ik heb een paar foto's gezien van de fotograaf en die zijn erg mooi (en stukken beter dan wat mijn camera ervan maakt met dit licht) en we hebben veel gesproken over beide auto's. Ik ben benieuwd naar het artikel.

Wat leuk! Die Allegro ken ik, dat is een heel mooi exemplaar.

Ik ben benieuwd naar het artikel. En mijn vader misschien nog meer, de Allegro vond hij destijds zo verschrikkelijk dat hij als opvolger van zijn 3 Gliders een AlfaSUD kocht om daarna nog 2 te kopen.

Leuk, ik kijk uit naar het artikel. Volgens mij twee auto's die behoorlijk ver uit elkaar liggen qua karakter?
Dat dacht ik eigenlijk ook en qua imago is dat zeker zo. Maar indertijd best wel hetzelfde soort koperspubliek - al was er toen nog meer dat je een auto uit je eigen land kocht. Die Austin is wat sportiever dan je zou denken terwijl de Sud comfortabeler is dan verwacht. De Austin is qua auto iets groter lijkt het maar qua binnenruimte niet (zeker niet in een donkere kleurstelling en de kofferbak is onhandiger te bereiken.

In September was er een rit georganiseerd door Alpine Stam. Ik had er niet meer zo op gelet maar er zijn veel foto's gemaakt daar en beschikbaar. Erg mooie foto's van mijn Alpine.

Binnenkort is de Alpine aan zet als trouwauto (in de familie; zelf al heel wat jaren getrouwd) dus het wordt weer poetsen.

Kort geleden was de ledenvergadering van EMW. De locatie was erg geslaagd namelijk bij Bas Koeten Racing. Dit bedrijf ondersteunt diverse teams in de toerwagen races (en is soms het hele team). Daarnaast ook erg actief in de bouw van speciale voertuigen en innovaties.

Een BMW Z4 met V8, vermomd als een DeLorean en uitgevoerd als een driftauto

Gezien het belabberde weer mocht de Nio de kilometers maken.Was erg makkelijk want ruime keuze aan swapstations op de route terwijl ik er maar 1 nodig had (niet vol vertrokken).

Afgelopen week weer een paar dagen in Gothenburg geweest. Ik had dit keer een Eclipse Cross PHEV als huurauto.

Ik geloof dat ik erg verwend ben want behalve dat ik de bediening niet logisch vond met veel onduidelijke knoppen (met bv Peugeot huurauto ook altijd last van) voelde het ook allemaal erg goedkoop aan. Enkel de bovenkant van het dashboard is van mooi en zacht aanvoelend materiaal. De regensensor kreeg ik de helft van de tijd ook niet aan de gang. Let ook op de aftermarket (want door de importeur geplaatst speciaal voor Zweden) knoppen van de stoelverwarming.
Iets positiever was ik over de aandrijflijn want het in- en uitschakelen van de benzinemotor ging wel heel mooi en soepel. En ik denk dat de elektromotor best krachtig is want ook bij accelereren is die overgang erg soepel.

De auto stond op "stud" banden (wij zouden dat spijkerbanden noemen) en die hadden de vervelende eigenschappen dat ze bij rond de 80km/h en een beetje insturen een resonantie in de auto gaven. Dusdanig dat er dingen begonnen te rammelen en er een heel harde zoem toon ontstond.
Ik heb al vaker op stud banden gereden en het extra geluid ken ik wel (en de heel erg beperkte grip wanneer er geen sneeuw of ijs ligt) maar dit was nieuw.

Die Eclipse Cross is stiekem al best een oude auto en qua dashboard lopen Japanse merken wel vaker achter de muziek aan. Maar die stoelverwarming, die lijkt mij niet achteraf ingebouwd. Ook bij niet-Zweedse exemplaren (voorbeeld) zijn de knoppen op deze manier geplaatst. Frappant is dat voor de stoelverwarming achterin wel relatief moderne druktoetsen worden gebruikt.

Die Eclipse Cross is stiekem al best een oude auto en qua dashboard lopen Japanse merken wel vaker achter de muziek aan. Maar die stoelverwarming, die lijkt mij niet achteraf ingebouwd. Ook bij niet-Zweedse exemplaren (voorbeeld) zijn de knoppen op deze manier geplaatst. Frappant is dat voor de stoelverwarming achterin wel relatief moderne druktoetsen worden gebruikt.
Eens, ook bij mijn facelift Corolla van 2023, maar ook in de pre-facelift van 2019 zitten ongeveer dezelfde knoppen op bijna dezelfde plek ook. Is een japans stijlkenmerk, net als de digitale LED klokjes die in Japanse auto's nog jaren zaten. Ook mijn Auris uit 2015 had dezelfde knoppen, hoogstens worden de logo's en de vorm (iets afgeronder en meer mat) moderner.

Inmiddels is de advertentie voor de NSU 'live'

Zelf ook nog bijna een auto erbij. Samen met een paar andere een '98 Mercedes A160 op het oog gehad, turquoise zowel binnen als buiten. Bekende auto op Instagram o.a. Maar iemand was ons voor. Ook goed.

Als ik in de positie was geweest om een auto museum op te bouwen dan had ik de NSU zeker gekocht, maar helaas.
Die A160 zag ik denk ik vandaag voorbij komen op de instagram van een bekende 'carfluencer', niet mijn ding maar het zag er jolig uit.

Enkel de bovenkant van het dashboard is van mooi en zacht aanvoelend materiaal.
Iets van de automotive wat ik nooit zal snappen. De voorloop Polo die ik had had dat ook, alles keihard plastic behalve het enige deel van de auto wat je nimmer aanraakt. Ik zou liever de deurpanelen van zachte materialen hebben, fijner voor mijn ellebogen.

Behalve de NSU nog wat activiteit in de rest van het wagenpark.

Bij Nio is het tijdelijk upgraden naar een grotere accu nu in de hele EU vrijgeschakeld (uitgezonderd Denemarken)
Nio Flexible Upgrade
Ik kan dus voor een beperkte periode en tegen een extra tarief de auto omzetten van de 75kWh naar de 100kWh accu. En ik kan daarmee een reis maken en op die reis ook gewoon wisselen steeds van 100 naar 100 accu. Of profiteren van de hogere snellaadcurve van die 100kWh accu. Na de reis weer even terug naar het swapstation waar ik de upgrade had gedaan om weer een 75kWh terug te krijgen.
Geen ingewikkeld gedoe ook; staat gewoon in de app.

Het aantal swapstations blijft groeien en gelukkig houden ze nog steeds aan dat het langs belangrijke verkeersaders staat. Je gaat immers niet omrijden naar een swapstation als snelladers overal te vinden zijn. Maar op een lange trip naar bv Stuttgart, Berlijn of nog verder dan is het wel handig. En ik heb al een paar keer gezien dat ze dan mooi verspreid staan zodat je wel aardig van swapstation naar swapstation kan rijden. Voor mij zijn die in Utrecht, Amsterdam, Dordrecht, Maastricht, Arnhem en Apeldoorn.Die in Utrecht is haast te dichtbij zelfs.

Ik kwam laatst mijn oude Ioniq nog tegen

De 2e keer al dus die is ergens in de omgeving verkocht.
De Ioniq5 zal ik wel niet tegenkomen want die is gexporteerd.

De Sud staat verder in onderhoud. Dat blijkt een iets groter gevecht te zijn.

Oeps... die V-snaar had ik nog niet opgemerkt. Maar ging toch vervangen worden aangezien de distributie gedaan wordt.

De waterpomp was ook al wat ouder. De oude eruit halen vraagt door een klempassing veel geweld. En tot nu toe van 2 merken al eentje ontvangen die net een paar milimeter te groot is. Schijnbaar een tolerantie die op iets jongere gietstukken van het Boxer blok wat ruimer uitvalt. Er zijn in ieder geval nog 2 merken te gaan dus die zijn onderweg.

Een van de aandrijfashoezen was stuk. En de aandrijfassen moeten er toch al af om om de binnenboord remschijven te kunnen vervangen.

De befaamde remschijven. De remklauw zit vast aan de versnellingsbak en de remschijf zit dus tussen differentieel flens en aandrijfas gemonteerd. Op deze vroege modellen als 4-gaats en later als 6-gaats. Nu trekken onderdeel leveranciers zich daar niets van aan en krijg je dus vrolijk remschijven voor een 33 geleverd... en dat zijn normale schijven in de wielen. Op de latere jaren AlfaSud Sprint (toen gewoon Sprint) zat dat namelijk maar dat waren technisch dan ook meer een 33. Maar dat hebben ze in alle databases dus maar gelijk getrokken met alle AlfaSuds. Op chassisnummer zoeken maakt niets uit.

Waarom dit werk? Minstens een van de remschijven is behoorlijk kromgetrokken. En bij demontage bleek waarom; er zat een remblok muurvast en die heeft dus aan een kant tegen de schijf gedrukt en zo de boel oververhit aan 1 kant. Samen met de garage druk bezig geweest en in Nederland hebben we 1 remschijf gevonden. Niet meer. In Engeland en Italie ook geen success, al zouden we in Italie nog iets verder kunnen zoeken. Uiteindelijk komen ze nu uit Spanje (origineel Alfa NOS - reproducties of bv EBC waren ook niet te vinden). En nu fingers crossed dat ze arriveren en in goede staat. En qua prijs.... en setje schijven voor de Alpine kosten minder.
De oude schijven zouden eventueel wel af te draaien zijn al moet daar dan eerst een adapter voor gemaakt worden op de draaibank. En dan worden ze al wel wat dun. Die oude schijven blijven dus voor nood op de plank liggen.

Met de remklauwen zelf ook aardig in dubio. Nu kan je erbij en pak je dit dan preventief aan? Als eerste was er al de puzzel hoe ze eraf te halen eventueel zonder dat de motor uit de auto moet; maar daar blijkt een truukje voor te zijn die niet door Alfa in hun werkplaatsboeken ondersteund wordt. Dan nog het punt dat er maar 1 exemplaar te vinden is en het dan dus een kwestie zou zijn voor opsturen voor revisie (gaat even duren want ook daarvoor moeten onderdelen gezocht worden). Aangezien de handrem er ook op zit is het niet de meest eenvoudige constructie.
Maar na proberen blijkt dat de zuigers allemaal goed vrij zijn en ook goed teruggesteld kunnen worden. Ook had ik behalve het trillen door de kromme schijf geen klachten over het remmen of de handrem. En er is geen lekkage of iets dergelijks. Kortom; ze blijven zitten. Behalve nieuwe blokken en schijven blijft het bij ervoor zorgen dat de blokken goed vrij kunnen bewegen. Zouden we de remklauwen ooit wel moeten doen dan is dat in het gunstige geval een klus van tegen de 800 Euro...

Verder kwam er nog uit dat er een wiellager achter speling heeft. En de motor zou slecht starten en lopen maar dat bleek een bedieningsfout. Met verse distributie en afgestelde kleppen (en nog wat kleinwerk aan deurvangers, een rammeltje, etc.) moet de Sud zo dan glansrijk zijn allerlaatste APK door en kan er weer goed mee door.

Dat het zo'n gevecht zou zijn en dat het zo lastig zou worden onderdelen te vinden had ik nou ook niet verwacht. Zeker omdat je dan weleens op zo'n onderdelensite invult en je dan heel veel zaken als leverbaar ziet staan (wat dus gewoon een verkeerde verwijzing is). Bij de 164 was er tenminste het fatsoen dat er ook op die sites nauwelijks iets naar voren komt... daar weet je dat alles een zoekwerk is.

Last but not least.. de Panhard staat eindelijk weer op 4 wielen. Links met nieuwe binnenbanden na lekkages dit jaar. rechts liggen de binnenbanden voor klaar.
En met allerlei drukte is de Panhard nog steeds niet in de werkplaats geweest voor zijn oliepomp upgrade. Die ligt hier al op de plank sinds vorige winter. Met dan ook een nieuw contactslot (iets robuuster) en als het lukt een gerepareerde toerenteller en dan kan die er ook weer tegenaan.

Vreemd te lezen dat een normaal slijtartikel als remschijven nu al een probleem is. Nou kom je geenAlfasud meer tegen op elke straathoek maar echt zo zeldzaam lijken ze mij nou ook weer niet. Maar misschien heb ik daarover een verkeerde indruk.

Niet in voorraad...

Ikzelf, de garage en de grossier van de garage zijn aan het zoeken en bellen geweest. De grossier heeft het uiteindelijk op EBay in Spanje gevonden. De grossier in Italie (een 2e huisleverancier van de garage) had het ook niet.
Die EBC is soms in Engeland wel te krijgen maar daar was het ook leeg; inclusief 2 onderdeelleveranciers die alleen maar Sud en 33 doen.

Ik ben blij dat we een set gevonden hebben maar schijnbaar is een nieuwe productierun wel weer nodig. De latere 6-gaats zijn iets makkelijker te vinden.

Waterpomp is ook uiteindelijk gevonden. Is inderdaad een iets kleinere maat (scheelt echt maar 5 millimeter) in vergelijk met alle andere. Is de grossier ook druk voor aan het rondbellen geweest.

Een auto hoeft dus niet eens stokoud te zijn, als -ie merkwaardig genoeg is leveren zelfs eenvoudige onderdelen blijkbaar al problemen op. Hopelijk zijn de vondsten die je tot nu toe hebt gedaan voldoende om het probleem voor de toekomst uit te bannen, maar ik zou nu wel bang worden voor klemmende klauwen.

Ik ben nu in Oslo en zag bij een Nio showroom een EL6 staan in jouw kleur!
De EL6 zie je hier trouwens veel als taxi.
Had je de foto nog gestuurd via Messenger maar die lijkt er hier uit te liggen...

Dat verbaasd mij ook wel heel erg dat het niet meer te krijgen is. Wellicht AMSO in Rotterdam? Is een alfa specialist wat ik hoor van vrienden die Alfa gek zijn. Succes.

De remschijven uit Spanje van eBay zijn binnen. Net te laat voor Sinterklaas.
Dit zijn NOS Alfa delen. We kunnen in ieder geval weer vooruit. Maar het is dus wel echt goed zoeken om ook maar iets te vinden.

De Alpine heeft verder inmiddels zijn taak als trouwauto uitgevoerd

Het boeket op zuignappen was vrij enthousiast... je kan namelijk nauwelijks nog uit het raam kijken. Nu was het toch al niet de bedoeling om ermee te rijden maar nu kon het ook niet..

En ik ontdekte dat men bij Nio al goed in de kerstsfeer is... de Nederlandse swapstations hebben aan de binnenkant kerstverlichting gekregen.

De Alpine heeft verder inmiddels zijn taak als trouwauto uitgevoerd

Het boeket op zuignappen was vrij enthousiast... je kan namelijk nauwelijks nog uit het raam kijken. Nu was het toch al niet de bedoeling om ermee te rijden maar nu kon het ook niet..

Dus puur voor de foto’s? Ook niet verkeerd…

Jammer dat de remmen van de Sud zo'n ding zijn, is de conversie om de 6 gaats passend te krijgen heel veel werk?

Het boeket op zuignappen was vrij enthousiast...
Ja dat kun je wel stellen, ik heb ze nog niet zo hoog gezien. Ik was zelf overigens positief verrast hoe goed zo'n boeket op zuignap blijft zitten.

Jammer dat de remmen van de Sud zo'n ding zijn, is de conversie om de 6 gaats passend te krijgen heel veel werk?
Die zijn niet zozeer beter te krijgen. En de 4-gaats trekken dan wel krom maar de 6-gaats hebben last van scheuren. De meeste gaan voor een ombouw naar 33 remmen die dan in de wielen zitten (met 33 voorwielophanging).en wat wel volop te krijgen is. Maar dat gaat me echt te ver.

Het goede nieuws is dat de schijven passen. Het slechte nieuws... van de kant waar het remblok vast zat (en de schijf vermoedelijk krom) kon de remzuiger wel wat teruggesteld worden maar niet genoeg. En bij het stellen schoot er iets los en nu is de remklauw lek op de stelbout.
Het is trouwens de linker en het verhaal gaat dat de linkerkant altijd stuk gaat. Lijkt te kloppen want iedereen heeft rechter wel op de plank liggen.

Dus... alsnog moet er dus een gereviseerde set remklauwen op. Er is een firma die ze kan reviseren en heeft er 1 op de plank liggen als ruildeel. Nog even rondvragen of er nog ergens een oude ligt. In afwachting van de revisie moet de Sud immers weer even op wielen staan en van de brug af. Met de niet werkende remklauwen of zonder remklauwen.

Nog even volhouden... het komt vast goed.

Pff je moet wat over hebben voor het rijden van een bijzondere auto... Maar natuurlijk komt het goed, houd vol!

Ja, dat hoort er wel bij. Daarom zijn er ook zo veel mooie verhalen over oude auto's te vertellen. Ik ben een fervent lezer van klassie&techniek.

Je zou bijna in de motorfietshoek op zoek gaan naar onderdelen....
Die hebben geen handrem.. en dat is precies de reden waarom dit zo'n aparte constructie is en een apart type. Handrem systemen op de schijfrem (en dan ook nog voor) kwamen maar weinig voor. Sommige Citroen's en verder Alfa... dat was het wel zo'n beetje.

Was het niet voor de handrem zou je een redelijk standaard remklauw met eventueel een adapterplaat erop kunnen zetten.

Revisiekitjes zijn er volop. Het is meer dat (terecht) niet iedereen het zelf wil reviseren met al deze complexiteit. Ik blijf zelf ook altijd af van dat soort. Van de 164 heb ik toen de voorste remklauwen wel zelf gereviseerd maar de achterste met handrem heb ik toen ruildelen voor gehaald.

Mijn Megane en Clio hebben ook de handrem op de schijfrem. Twizy heeft dat ook.

Gaat ook altijd stuk....maar qua revisie is het niet zo moeilijk bij die. Is de Sud niet ook gewoon zo'n Bendix systeempje?

Die hebben geen handrem.. en dat is precies de reden waarom dit zo'n aparte constructie is en een apart type. Handrem systemen op de schijfrem (en dan ook nog voor) kwamen maar weinig voor. Sommige Citroen's en verder Alfa... dat was het wel zo'n beetje.

Was het niet voor de handrem zou je een redelijk standaard remklauw met eventueel een adapterplaat erop kunnen zetten.

Revisiekitjes zijn er volop. Het is meer dat (terecht) niet iedereen het zelf wil reviseren met al deze complexiteit. Ik blijf zelf ook altijd af van dat soort. Van de 164 heb ik toen de voorste remklauwen wel zelf gereviseerd maar de achterste met handrem heb ik toen ruildelen voor gehaald.
Zo herkenbaar dit. Grootste uitdaging in de old en youngtimer business is het vinden van onderdelen. Zelfs bij Mercedes waar het altijd makkelijk was wordt het een steeds grotere uitdaging. De 5GT Turbo heeft 2 maanden bij de specialist gestaan vanwege de beroerde onderdelenvoorziening en verkrijgbaarheid.

Je wilt de facturen niet eens zien. Onderdelen lijken wel goud.

Terug
Bovenaan