Teutonia LXV :Geschwindigkeit

In het begin moest ik best wel wennen aan het dashboard met superscreen, maar eigenlijk oogt het best heel clean en rustig. Van het passagierscherm moet ik nog zien of het enig nut heeft, maar gebruik je het niet en je zet het op standje sterrenhemel zoals op bovenstaande foto dan oogt het ook fraai en rustig. Er zal echter af en toe even een microvezeldoek overheen moeten maar dat moet ook in mijn huidige auto. Wel mooi bij Mercedes is dat het een soort iPhone-glas is wat niet krast en snel weer schoon is, bij BMW is het een soort kunststof wat op mij kwetsbaarder en krasgevoeliger overkomt.
Gelukkig heb je bij BMW nog steeds de i-drive en dan hoef je het hele scherm niet aan te raken

Gelukkig heb je bij BMW nog steeds de i-drive en dan hoef je het hele scherm niet aan te raken
Inmiddels zijn de functies op het scherm zo talrijk dat het omslachtig wordt om alles met de idrive knop te bedienen, ik merk dat ook al in de Z4. Je moet er toch ook niet aan denken om thuis je ipad of smartphone met een losse controller te moeten bedienen?

Inmiddels zijn de functies op het scherm zo talrijk dat het omslachtig wordt om alles met de idrive knop te bedienen, ik merk dat ook al in de Z4. Soms wil je zelfs even ontspannen en overstappen naar iets spannenders, speel bijvoorbeeld spelletjes op jungliwin, waar alles eenvoudig en duidelijk wordt bestuurd! Je moet er toch ook niet aan denken om thuis je ipad of smartphone met een losse controller te moeten bedienen?
Ik ben het ermee eens dat bediening via iDrive handig is, maar als er te veel functies zijn, wordt het stressvol.

Laatst bewerkt:
Inmiddels zijn de functies op het scherm zo talrijk dat het omslachtig wordt om alles met de idrive knop te bedienen, ik merk dat ook al in de Z4. Je moet er toch ook niet aan denken om thuis je ipad of smartphone met een losse controller te moeten bedienen?
En van al die functie, hoe vaak maak je daar gebruik van moet je wat wisselen?
Maar ik heb gewoon liever dit, dan al die vreselijke schermen.
BMW-7er-Facelift-F02-LCI-760Li-Individual-Interieur-2012-13.jpg

Die functies gebruik je bij elke rit. Temperatuur en ventilatie, radiozenders, uitschakelen van irritante piepjes bij hogere snelheid dan toegestaan, navigatie etc.etc. Welkom in 2024.

alleen de piepjes dus, de temperatuur verwissel ik nooit net zoals de radiozender die staat altijd op Joe. Navigatie gebruik ik zeer zelden. Dus nee ik heb geen touchscreen nodig maar een i-drive knop is voor mij genoeg.

BMW-7er-Facelift-F02-LCI-760Li-Individual-Interieur-2012-13.jpg
Wat een heerlijk Dashboard… lekker ton sur ton.

Ik blijf idrive ook het fijnst vinden, in de 5 serie die ik had proefgereden vond ik alleen de haptische feedback matig van de knoppen én de idrive en was het menu zo onoverzichtelijk (maar dit kan je instellen) dat touch screen idd sneller werkt.

Dit is toch zo heerlijk, de eenvoud. Vaak is nieuw niet beter. Maar ik zal wel te oud worden :).

Overigens vind ik een volledig scherm niet perse erg. Het moet alleen wel simpel werken

Ja, de F01 en de F10/11 hadden een prachtig dashboard. En het dashboard van een E39 of een W124 of W126 vind ik eigenlijk nóg mooier en op de momenten dat ik erin rij dan kom ik feitelijk ook niks tekort. Maar ja, de Nokia 3310 was destijds ook een geweldig toestel maar de iPhone 15 die ik nu heb (waarop ik ook alles op een scherm moet bedienen zonder fysieke knoppen) heeft inmiddels toch wel zo z’n voordelen ;)

Laatst bewerkt:

In een Z4 moet je dat toch helemaal niet willen? Wat ben ik dan blij dat ik het hiermee moet doen. Alles zit erop en op de goede plek en je aandacht kan blijven bij het rijden. Dat is ook waar het om draait in een sportieve auto. Ziet er ook nog eens geweldig uit.

Laatst bewerkt:
Op mijn smartphone vind ik het fijn. In mijn auto totaal onzinnig en zwaar overbodig. Scherm voor navigatie en gewoon 2 tellers is genoeg.

IMG-0534.png
IMG-0533.png

Zet maar voor de deur…

Al ben ik wel fan van ouderwetse ster op de motorkap, ik vind de niet-luxury line grill mooier. Vroeger heette dat toch Elegance?

Wel humor dat de E53 maar 1 gram CO2 uitstoot heeft.. ;). En dus goedkoper is dan de E450

Link naar configuratie

Poeh hier word ik toch wel heel erg hebberig van..

Dit jaar bijna 8 weken in Azië geweest en je merkt zo dat de prioriteiten daar anders liggen. Alles is zowat Japans. 1.3 atmosferische 4 cilinders, weinig isolatie, simpele stoelen. Alles wat we hier NIET willen. Maar die dingen krijg je niet kapot. En erg ruim voor kleine auto's (Toyota Avanza bijv.).

En dan zat ik gister weer in m'n eGolf.. geen sprankje vreugde. Van de week maar weer eens een rondje 124 doen.

In een Z4 moet je dat toch helemaal niet willen? Wat ben ik dan blij dat ik het hiermee moet doen. Alles zit erop en op de goede plek en je aandacht kan blijven bij het rijden. Dat is ook waar het om draait in een sportieve auto. Ziet er ook nog eens geweldig uit.
De G29 is een fantastische roadster die ook heel goed dagelijks te gebruiken is dankzij z’n zitruimte, bagageruimte, fijne stoelen, prettige intuïtieve bediening (ja, echt wel), en (als M40i) dankzij één van de fijnste motoren die BMW ooit heeft geproduceerd. Bovendien ziet ie er (naar mijn mening) geweldig uit. De E85 is een hele leuke roadster die onderhand een klassiekertje wordt, maar voor mij te klein en te spartaans om er dagelijks mee onderweg te zijn of om er bijvoorbeeld een reis naar Zuid Europa mee te maken. Kortom, niet met elkaar te vergelijken. Ik houd ook van klassiekers en heb er ook een paar, maar in dit geval heb ik bewust voor de G29 gekozen en heb een oudere auto als de E85 niet overwogen.

Laatst bewerkt:
daar wordt je toch veel gelukkiger van dan die compleet lege dashboarden van nu? Alle knoppen wegbezuinigd onder de noemer lekker handig en modern.
al komt dat dash van de e wel in de buurt van de ouderwetse gezelligheid.

0RKLtJH.jpeg

heb je nou echt zoveel schermen nodig?

Een collega heeft onlangs een i3 gekocht. Hij is ook helemaal blij met de iDrive. Zo raar dat tegenwoordig steeds meer via het scherm moet.
iDrive is een prachtig systeem en als controller prima te doen tijdens het rijden. Helaas heeft het ook beperkingen voor de vele mogelijkheden die autofabrikanten tegenwoordig toe willen voegen.

Waar het voorheen echter een selling point was, is het dat niet meer. In mijn Bronco heb ik Ford's Sync systeem en dat werkt ook prima voor een touchscreen.

Ja, de F01 en de F10/11 hadden een prachtig dashboard. En het dashboard van een E39 of een W124 of W126 vind ik eigenlijk nóg mooier en op de momenten dat ik erin rij dan kom ik feitelijk ook niks tekort. Maar ja, de Nokia 3310 was destijds ook een geweldig toestel maar de iPhone 15 die ik nu heb (waarop ik ook alles op een scherm moet bedienen zonder fysieke knoppen) heeft inmiddels toch wel zo z’n voordelen ;)
Dat dus. Was in het begin ook wars van al die schermen en digitale tellers maar ben er inmiddels wel aan gewend. Moet zeggen dat ik vandeweek in de R107 en de 850 ook wel erg gelukkig werd van het dashboard. En in de 850 van de cockpit zeg meer ;-)

Wat is Spanje toch een mooi land.

Of ik de dochter van een vriend even wil brengen. Natuurlijk.
In een straal van 400 meter rondom de school staat alles vast, overal wordt geparkeerd, op de stoep, rotondes, half op straat. Schoolbussen die geen kant meer uit kunnen. Iedereen toeteren, de politie die staat te schreeuwen waar niemand echt naar luistert.
En ouders die hun kind naar binnen hebben gebracht maken ook niet echt aanstalten om direct weer verder te gaan. Die blijven massaal nog even 10 minuten kletsen met die en die. Totale chaos.
Heerlijk.

In een straal van 400 meter rondom de school staat alles vast, overal wordt geparkeerd, op de stoep, rotondes, half op straat. Schoolbussen die geen kant meer uit kunnen. Iedereen toeteren, de politie die staat te schreeuwen waar niemand echt naar luistert.
En ouders die hun kind naar binnen hebben gebracht maken ook niet echt aanstalten om direct weer verder te gaan. Die blijven massaal nog even 10 minuten kletsen met die en die. Totale chaos.
Heerlijk.
Logisch, regels zijn niet voor mij, maar voor die anderen.....

Heerlijk.
Dat gepoch hoeft van mij niet zo, maar goed, ieder z'n "uitlaatklep". Als we hier alleen nog maar off-topic gaan over waar iedereen komt en over een maandagmorgen exemplaar X5, dan ben ik weg hier.

Ach het is Spanje. Is er weer wat besloten met een fles wijn op. Het zal allemaal wel weer meevallen. Het is geen Nederland he, dan wordt er niks ingevult, of standaard foute info, of er blijken enorme rijen te ontstaan en veranderen ze het weer na een week of twee. Ik zou me er niet druk om maken.

Links ook aardig leeg… :(

Poeh ja. Was nog niet opgevallen. Ik had met mijn E38 bijna het hele rijtje vol (was nog in het midden bij die generatie). Een F10/11 met hele hele rijtje wel een tijdje als company car gehad (F11 525d LCI). Geweldig aanzicht..! Voelt toch altijd net niet als er knopjes missen.. maar goed, ze worden steeds zeldzamer.

IMG-0727.jpg

Mercedes AMG GT S
Dit kwam ik vanochtend tegen bij het stoplicht. Echt één van de mooiste kontjes en die kleur geel (sunbeam yellow) is natuurlijk MOKERGEIL.

€230k schoon aan de haak. Joe

IMG-0736.jpg

Een F10/11 met hele hele rijtje wel een tijdje als company car gehad (F11 525d LCI). Geweldig aanzicht..! Voelt toch altijd net niet als er knopjes missen.
cool! Zeker night vision zie je zelden, laat staan op een 5 serie..

Ik mis er twee :p geen Head-up display en geen night vision.

Overigens kan mijn OCD dit niet aan: zoveel verschillende LED kleurtjes voor de knopjes. Wat ik wel cool vind en nu pas zie is dat het blauwe en rode van de temperatuur regeling ook oplicht in het donker.

Fijne werkplek ook ‘‘s avonds. Met die oranje sfeer verlichting wel net een hoerentent :p

IMG-0677.jpg

Brrr frisjes met 19,5 graden. :p

Heeft zo een 5 ook verwarmde deurpanelen en middenarmsteun of was dat echt alleen voor de 6/7/8 serie?

Mercedes AMG GT S
Dit kwam ik vanochtend tegen bij het stoplicht. Echt één van de mooiste kontjes en die kleur geel (sunbeam yellow) is natuurlijk MOKERGEIL.

€230k schoon aan de haak. Joe

Ik durf het bijna niet te zeggen maar de zwarte wielen staan best goed icm het geel. Fraaie auto's blijven het, met als favoriet de GT C.

Overigens kan mijn OCD dit niet aan: zoveel verschillende LED kleurtjes voor de knopjes. Wat ik wel cool vind en nu pas zie is dat het blauwe en rode van de temperatuur regeling ook oplicht in het donker.

Fijne werkplek ook ‘‘s avonds. Met die oranje sfeer verlichting wel net een hoerentent :p
ik wordt toch echt gelukkiger van al die knopjes en lampjes dan die compleet lege dashs van tegenwoordig.

Heb nu een brandweerrode Z4 SDrive20i High Executive mee. Man wat is dat ding hard afgeveerd. Wel een leuk smijt en gooi ding. Maar hij is nog stugger dan de 968.

Brrr frisjes met 19,5 graden. :p

Heeft zo een 5 ook verwarmde deurpanelen en middenarmsteun of was dat echt alleen voor de 6/7/8 serie?

Ik durf het bijna niet te zeggen maar de zwarte wielen staan best goed icm het geel. Fraaie auto's blijven het, met als favoriet de GT C.
Haha lekker man, beetje scherp blijven in de avond. Nee geen verwarmde deurpanelen, das alleen voor de 7 / 8 serie dacht ik.

En 100% eens , zwarte wielen op de gele lak staan geweldig

Ja ik had ook nachtzicht op de W212. Leuke optie blijft dat. Bijna nooit gebruikt.

In de E38/39 periode waren alle lampjes dezelfde kleur.. heerlijk dat hoerenoranje. In m'n G30 was het al een volledig digitaal display voor de stoelverwarming etc. Was er niet kapot van.

Klopt ja, niet normaal tegenwoordig hoe duur onderdelen zijn, als je ze al kan krijgen.
Zeker met Teutonen in Amerika. Hoe gaat dat momenteel in. Nederland?

Terug
Bovenaan