Dus de EV houd een brug bezet……..
Klopt, en dat met een volle en drukke planning. En helaas, dat is ook de huidige status nog. "frustrerend", schreef de dealer vanmorgen ook. Ik heb me er maar bij neergelegd inmiddels. De Captur II begin ik aan te wennen en staat al 1000km bij op de klok, waar het hooguit 25 had moeten zijn. Vrijdagochtend naar huis, vrijdagmiddag de EV weer ophalen. Maar goed, het is niet anders. Ik heb vervoer en red me. Het blijft dus wachten op uitlevering van de rechter aandrijfas.
Dan door naar een hele andere klus. Het onderhoud aan de GT205. Goh, wat heb ik me vermaakt in twee avonden samen met het wandelende Renault-handboek (lees vaders). Samen klussen, bijpraten. Heerlijk. En naar goed gebruik, een fotoverslag met toelichting voor de niet-technische meelezers hier

.
Avond 1: maandag 19 februari
Het begint natuurlijk met het op de brug zetten van de auto. Op een tweekolommer van half jaren 80 niet 1, 2, 3, geregeld, want de GT is vrij laag en het krikpunt achter ligt ook nog eens relatief ver naar voren. Kortom, dat is even passen, meten, tillen, etc. Maar, dan staat ie ook stabiel op de armen:
Avond 1 staat in het teken van de multiriem (elke 6 jaar of 150.000km), en verse motorolie (5w40) en oliefilter:
Ik dacht dat de laatste onderhoudsbeurt bij de dealer in 2023 (i.v.m. garantie van Leaseplan het onderhoud laten doen) in februari was, maar dat bleek juni te zijn... Kortom, de olie zat er pas 8 maanden en 7.500 km in. Maar goed, liever een keer te vaak dan te weinig. (interval 30.000 km of 2 jaar).
Naast een lekker opvallend gekleurd maar relatief klein oliefilter valt op dat de motor mooi droog is aan de onderzijde. Dat geldt ook voor de EDC-bak (verder naar rechts, niet op de foto).
Vanzelfsprekend de gehele auto nagelopen, en daar verder geen opmerkelijke zaken gevonden.
Kortom, oliefilter los, en daarna de oliestop om de ruim 4liter olie eraf te laten:
Hierna het nieuwe oliefilter en 4,3 liter verse 5W40 olie van de juiste specificaties er weer in gekieperd. Hierna even kort de motor gestart zodat de olie rond is geweest en door met de volgende klus, de multiriem.
Dat begint met een deel van de wielkuip eruit halen:
Om vervolgens te constateren dat het zoeken naar enige ruimte wordt. Hier zie je links de krukaspoelie, rechts de aircocompressor, en de rest (spanner, waterpomppoelie en dynamo) zit hoger...
Hmm... hoe gaan we nou bij de spanner komen. Die zit met een Torx-50 bout vast, maar veel ruimte is er niet. Zeker niet met een dop en ratel...
Tijd voor een bokje onder het motorblok en het weghalen van de grote motorsteun:
Na het verwijderen van de motorsteun, kregen we wat meer zicht op de spanner, je kan hem hier iets zien:
Maar dan, de motor naar boven kantelen (lees: de brug iets naar beneden). Eerst geprobeerd, maar dat gaf niet genoeg ruimte. Dan maar de brug omhoog. Het M5M-blok bleef vervolgens hangen op een richel en in de andere motorsteun, dus we konden aan de slag vanaf de onderzijde. En dat begint met de spanner terugduwen zodat de multiriem eraf kon. De 'borging' van de oude spanner. Met flinke kracht druk je hem terug tegen de veerspanning in. Hierna is een simpel boutje in het gat voldoende om de spanner tegen te houden en de oude riem te verwijderen.
Natuurlijk even snel een tekeningetje hoe de riem loopt, al is het vrij logisch allemaal:
Belangrijke check vóór het loshalen van de spanner: Klopt de lengte van de nieuwe riem. Gelukkig, die is op orde. 2mm korter dan origineel 6pk1212 ipv 6pk1210. Die 6PK staat overigens voor de 6 ribben die de multiriem heeft.
Fast-forward, want tijdens het sleutelen in krappe ruimten is foto's maken geen doen. Niettemin, met een Torx-50 stiftje (waar oorspronkelijk een dop aan zat), met daarop een dun rateltje, kregen we de oude spanner los, waarna de nieuwe er op kon:
De spanner zet je vervolgens vast, en met flinke kracht onder spanning waarna een klein boutje tijdelijk als borging geldt. Dit geeft de ruimte die nodig is om de nieuwe riem om alle poelies heen te leggen:
Ja, hier lukte het nog niet. Even vergeten dat je de riem eerst om alle poelies legt met groeven, en hij natuurlijk als laatste het makkelijks over de gladde (die van de waterpomp rechts) schuift. En dan, ligt hij er alsnog redelijk vlot op:
Hierna weer wat leidingwerk op de plek gelegd, de motorsteun er weer op en de wielkuip er weer in.
Inmiddels was het al ruim 22.00 geweest (19.30 gestart), dus tijd voor 'een groene rakker' en alsnog per EV naar huis, een Batavus tweewieler
Avond 2: dinsdag 20 februari
Goed, na een fietstochtje van 3,5km begon om 19.15 klusavond twee.
Naast de multiriem, motorolie en filters stond verversen van de remvloeistof nog op de planning. Rondom had ik de remmerij al nagelopen. De remblokken voor zijn nog niet op de helft en kunnen nog zeker een jaar mee, dat geldt ook voor de blokken achter. Kortom, die zijn volgend jaar voor de zomer aan de beurt inclusief remschijven rondom.
Wat wel elke 3 jaar moet is nieuwe remvloeistof. Relatief vlot, maar vooruit voor een wat sportiever model wellicht logisch. Op elke remklauw zit een nippel, waar je de remvloeistof kan 'aftappen', maar het begint met de remklauwen terugdrukken zodat de 'oude' remvloeistof zoveel mogelijk terug het reservoir in gaat. En dan komt de 'prof-tool' tevoorschijn, een 60ml spuit. Met wat dunne slangetjes eraan is vervolgens het remvloeistofreservoir zover mogelijk leeg te zuigen en vervolgens te vullen met verse DOT4-remvloeistof. Hierna trek je heel rustig de nieuwe remvloeistof door de verschillende leidingen via de klauw:
Zowel voor als achter ging dat prima, even wat nalaten druppelen en klaar:
Hierna volgt natuurlijk het rustig oppompen van de remcilinders en aanvullen van het reservoir tot iets onder maximum (anders kom je bij vervanging van de remblokken volgend jaar in de problemen dat hij overstroomd)
Al met al, inclusief terugbouw van de motorbeschermplaat, het rechterwiel en even proefdraaien was de klus dinsdagavond rond 20.30 geklaard:
Kortom, na iets meer dan 6 jaar, 145k op de klok en klaar voor vele nieuwe kilometers, waaronder natuurlijk op pad met de caravan in het voorjaar en de zomer. Tjonge, wat kan ik uitkijken naar de meivakantie en zomervakantie. Al is het maar dat het dan beter weer is (hopelijk...)
Totale kosten: Ongeveer 160,- aan onderdelen, daar waar het geheel bij de dealer laten doen ongeveer richting de 750,- zou lopen. Prima dus, de ruimte, tools en kennis hebben om lekker zelf te klussen. Écht van genoten