ketelapper - Audi A8 Limousine 60 TFSI-e quattro [4N/D5 03/2022] voor dagelijks rijgenot

En hoe bevalt dat rijden?
Heb je al grote verschillen, zowel positief als negatief ontdekt?
99,99% is zoals je kon verwachten: positief :) Stiller, soepeler, comfortabeler. MMI van 3e generatie is heel veel sneller dan MIB2 uit A6 2019. Instappen, startknop indrukken, 1-2-3 en het systeem is wakker inclusief alle snelkoppelingen en telefoongeheugens etc. Samenspel van brandstofmotor en elektrische aandrijving is fantastisch. Je hoort niets, je merkt niets. Zeker zo fijn als ik al wist uit de A3 e-tron van mrs. maar dan met vijf jaar extra ontwikkeling en heel veel extra isolatiemateriaal erbij. Tenslotte aan upside zijn die 462 paardjes ook wel leuk, tegenover de 204 waar ik vandaag kom, zelfs al heb ik al die paardjes pas één keer losgelaten om te proberen :geek:

Wat is dan die 0,01%? Paar kleine bedieningszaken net wat anders, nog wennen. Ook heb ik af en toe nog ruzie met softclose versus keyless. Als je de deur dichtdoet, moet je wachten tot softclose 'm heeft aangetrokken alvorens je met keyless kunt vergrendelen. En als allerlaatste: ik krijg de voetbeweging om kofferklep te openen niet voor elkaar.
Oftewel: neuzelen op extreem hoog niveau.

De verschillen zijn niet wereldschokkend groot, maar wel echt merkbaar. Nu maak ik natuurlijk wel de vergelijking tussen een A6 zonder luchtvering en met een dieselronker voorin naar deze A8 met luchtvering en stekker.

Wel blijf ik er ook na maandje eigen ervaring bij dat een A8 de nieuw-meerprijs ten opzichte van een A6 niet waard is. Wanneer je een A8 met 3.0 benzinemotor naast een A6 met 3.0 benzinemotor en luchtvering zet, zullen de verschillen in rijbeleving - voor mij - niet in een reële verhouding staan tot de meerprijs bij nieuw-aanschaf. Toen in NL die 3.0 nog werd geleverd in beide modellen, was het prijsverschil circa € 40k. Gecorrigeerd voor wat uitrusting blijft er toch zeker € 30k verschil over. Maar als occasion met maar zo'n 10% van dat verschil nog over, erg prettige aanbieding :cool:

En als allerlaatste: ik krijg de voetbeweging om kofferklep te openen niet voor elkaar.

Bij onze Q5 trap ik altijd wat links of rechts uit het midden, dan werkt het in 95% van de gevallen.

Verder, gaaf hoor zo een dikke sedan in een kleur, geniet ze!

Voor mij een bron van ergernis de automatische kofferklep. Zodra ik met de stekker van bijvoorbeeld het fietsenrek zit te rommelen gaat de klep open. Iets wat je absoluut niet wil als het fietsenrek al op de haak zit.

Oplossing is de sleutel in de auto te leggen of in elk geval uit de buurt maar handig is het niet. Ik ben sterk aan het overwegen om de functie uit te laten programmeren Voegt voor mij niks toe. Kom je aanlopen met volle boodschappentassen dan druk ik liever onderweg al op de sleutel dan is de klep al open als ik bij de auto arriveer.

Zodra ik met de stekker van bijvoorbeeld het fietsenrek zit te rommelen gaat de klep open. Iets wat je absoluut niet wil als het fietsenrek al op de haak zit.
Ik heb dat ook met de auto wassen haha.. heel onhandig als je auto zeiknat is en de achterklep open gaat omdat je er met een voet onder komt.

Bij BMW gaan de handvatten ook op warmte aanraking dus met een warme straal gaat die continu op- en van het slot af.

Ik leg de sleutel maar gewoon op het kastje waar je de wasprogramma’s kan kiezen.

First world problems…

Sleutel in de auto laten liggen is voor mij de oplossing om al die functies 'kalt te stellen' tijdens klusjes, wasbeurten, etc. Bij Audi is het in ieder geval zo dat het allemaal niet reageert wanneer de sleutel in de auto is. Sleutel op dat kastje leggen zou juist wél open/dicht triggeren.

Laatst bewerkt:
Lange termijn meelezer en bijna nooit reageren, maar bij dit topic moet het toch wel even. Wat een prachtige auto Ketelapper. Erg mooi om over de jaren de evolutie van de A6'en naar nu deze A8 te zien. Hard voor gewerkt en daar nu de beloning van, ik zie het als een mooie inspiratiebron!

Bij BMW gaan de handvatten ook op warmte aanraking dus met een warme straal gaat die continu op- en van het slot af.
Bij de Polo VI kon keyless entry uit door de auto op slot door de combinatie op slot via de sleutel en binnen een paar tellen de hand tegen de deurgreep. Geeft in een wasbox dan wel weer het probleem dat de spiegels inklappen.
Heb ik nu na 6 maanden Golf VIII toch een voordeel ontdekt dat ik geen keyless entry en elektrisch inklapbare spiegels meer heb, in het dagelijkse vrij onhandig (vooral die spiegels, is hij nou wel of niet op slot?) maar bij de zeldzame momenten in een wasbox dan weer handig.

Leuke updates! Ik moet eerlijk zeggen dat ik een klein beetje bedenkingen had bij zilvergrijze gordels en festonering, maar dat staat erg goed! (y)

Af fabriek is mijn A8 voorzien van de pianolak ‘decorlijsten’. Keurig netjes… maar naar mijn smaak net iets te saai. Een mooie, donkere, grijze houtvariant zou mooi staan in de A8, maar bestaat niet. Alleen echte bruine houttinten, die ik echt niet wil. Dan resteert alleen nog als ‘OEM’ de carbon-inleg.
Ik zit zelf juist te kijken naar bruine houttinten. Altijd leuk hoe smaken verschillen. Ik vind carbon op zich ook wel mooi overigens, het staat ook goed in combinatie met de (sportieve) exterieurkleur. Maar ik heb bij carbon altijd vooral het idee dat het bedoeld is om gebruikt te worden om gewicht te besparen zonder af te doen op sterkte, dat kan ik dan niet helemaal rijmen met interieurlijsten. Het hout dat MCW laat zien vind ik dan een fijne warme uitstraling geven. Alles beter in ieder geval dan het aluminium dat ik nu heb, dat voelt zo onaangenaam koud.

Ja, ik heb al aantal auto's op rij kentekenplaat vóór gekit, zonder houder. Losmaken is nog nooit probleem geweest. Lijm geduldig verwarmen met een heatgun, dan snijdraadje er achterlangs et voilà.
Mooie oplossing, wat voor kit gebruik je daarvoor?

Ik heb dat ook met de auto wassen haha.. heel onhandig als je auto zeiknat is en de achterklep open gaat omdat je er met een voet onder komt.

Ik leg de sleutel maar gewoon op het kastje waar je de wasprogramma’s kan kiezen.

First world problems…

Ook met afspuiten gaat de auto open en dicht inderdaad, sleutel leg ik inmiddels 15 meter verder :)

Overigens niet bij de wasplaats maar thuis.

En als allerlaatste: ik krijg de voetbeweging om kofferklep te openen niet voor elkaar.

Opel is niet premium, maar mijn insignia heeft wel een premium oplossing voor zoiets. Op de grond word een logo geprojecteerd zodat je precies weet waar je met je voet moet zijn. (jammere is alleen wel dat het logo begin te slijten na 6 jaar)

onbedoeld open gaan heb ik ook wel eens gehad inderdaad. Echt een optie wat ik wel kan missen, gebruik het echt nooit. Dus als dat de 0,01% is, dan is het echt een topper.

Bij opel is het ook zo; handmatig op slot is ook handmatig openen. Echt top (ook ivm diefstal) dus heb je tijdens het wassen ook geen last van onbedoeld openen van sloten en achterklep

Laatst bewerkt:
Overigens niet bij de wasplaats maar thuis.
Heerlijke luxe. Als ik ga verhuizen wil ik sowieso een oprit en het liefst een aparte garage.

Ik ben helemaal niet zo van veel auto wassen (vind het een gedoe) maar zo op de oprit beetje rommelen aan je auto lijkt me heerlijk. Ook gewoon zelf olie wissels doen etc.

Maar ja voor zo’n huis betaal je de hoofdprijs voor hier in de randstad :)

Blik op eerste delen carbon ingebouwd
20240317-230424.jpg
Geniaal dit - die lucht verfrisser achterin. Waarom heb ik daar nog nooit aan gedacht ?

Ik vind het altijd zo’n stijlbreuk voorin (autistische trekjes ;) ) dat ik maar gewoon een interieur spray gebruik als de hond weer eens de lucht uit z’n darmen zit te verplaatsen :ROFLMAO:

Waarom toch niet gewoon IN de auto? Ik lees allemaal lastige situaties en gekke "oplossingen", terwijl sleutel in de auto heel eenvoudig alle 'voel-sensoren' uitschakelt. Ik heb nooit ergens last van, nooit ergens problemen mee :)

Dat ben ik me nu aan het aanleren, maar gewenning is lastig af te leren :)

Geniaal dit - die lucht verfrisser achterin. Waarom heb ik daar nog nooit aan gedacht ?
Wordt een nieuwe trend. ;)

Ik vind het ook een stijlbreak voorin. Maar dit is ook geen oplossing als je kleine kinderen (of zoals ik een ADHD-zoon :ROFLMAO:) hebt, dan overleeft ie het daar niet. En die hond moet er ook niet bij kunnen, lijkt mij.

Heb vandaag die sleutel IN de auto maar eens toegepast bij het autowassen. Is de eerste keer dat de spiegels niet inklapten tijdens het wassen. (y):p

Gisteren weer even bezig geweest. Oogst van de dag is dashcam in de spiegelvoet (FitCamX - echt super 'plug& play') en geslaagde programmering van homelink op de garagedeur.

20240330-115957.jpg

20240330-171754.jpg

Weer blij mee :) Minder blij ben ik met de sahara-zandregen vannacht, na wasbeurtje gisteren...

Tijd voor een overzichtje. Heb ik ook maar in de openingspost gezet voor het gemak.

Updates met alle uitgevoerde mods (31 maart)
  • zwarte inserts in voorbumper vervangen door aluminium
  • blauwe spiegelkappen vervangen door aluminium spiegelkappen
  • kentekenplaat vóór verlijmd, zonder houder
  • kentekenplaat achter in 'blanco' simpele houder
  • type-aanduidingen op kofferklep verwijderd
  • 21" zomerwielen van A6 overgezet
  • bandenspannings- en temperatuursensoren in zomerwielen gemonteerd
  • UK zonneklep passagierszijde gemonteerd, zonder airbagsticker
  • zonnebrilhouders voorin in plaats van handgrepen
  • decorlijsten pianolak rondom verwisseld voor carbon/pianolak combi
  • zwarte gordels vervangen door zilvergrijze gordels
  • vloermatten vervangen door matten met zilvergrijze festonering
  • instaplampjes in de deuren vervangen door lampjes met logo-projectie
  • peilzender alarm lokalisering ingebouwd
  • dashcam in spiegelvoet (FitCamX)

• vagcom tweaks
  • bevestingstoon alarm bij vergrendelen, inclusief instelbaar in MMI
  • meebranden achterlichten bij dagrijverlichting, inclusief instelbaar in MMI
  • video-in-motion, zodat scherm actief blijft boven 5 km/u
  • intensiteit stoelverwarming en stoelventilatie verhoogd
  • klimaatbalans stoelventilatie aangezet (keuze van intensiteit naar zitvlak of rugleuning)
  • needle sweep
  • weergave bandenspanning en -temperatuur in virtual cockpit
  • 'rechts inhalen' van ACC aangezet

En natuurlijk fikse poetsbeurten op exterieur en interieur.

Nog te doen (31 maart)
- luchtvering verlagen
- software update van alle systemen
- winterwielen aanschaffen

Laatst bewerkt:
Die dashcam ziet er goed uit. Ook dat er geen extra kabels nodig zijn. Het installeren is goed zelf te doen zag ik, maar ik vind het wel wat fragiel werk met al dat breekbare plastic.

Goh, doet needle sweep het bij jou nog?
Krijg ik op de 2020 Tiguan niet meer voor elkaar.

Die dashcam ga ik bij de volgende ook zo doen. Mijn huidige begint wat outdated te worden. Al doe je er in praktijk niet veel mee, het is toch wel handig om te hebben. En dit is wat estetischer. ;)

Afgelopen vrijdag is zo ongeveer wel de laatste geplande mod uitgevoerd: verlagen van de luchtvering. Naar mijn wens heb ik nu 'best of both worlds': rijden met de veerkarakteristiek van de comfort-stand, met de optiek van de dynamic-hoogte :) Fijn uitgevoerd door JVV Automotive!

Op een kolombrug, want bij het actieve onderstel van mijn A8 moet de auto met de voetjes van de vloer tussendoor.
20240412-105039.jpg

Na 15mm verlaging uitlijnen van onderstel en kalibreren van de veiligheidssystemen.
20240412-113514.jpg

De nieuwe dynamic-hoogte, alleen even voor de foto.
20240412-111809.jpg

Na wasbeurt en in de comfort-stand met aangepaste hoogte - oftewel het eindresultaat :love:
20240412-145356.jpg

Mooi subtiel verlaagd zo. Misschien ligt het aan de foto’s, maar het lijkt nu wel alsof de wielen nog iets verder naar buiten mogen staan. Ik ben er niet zo’n fan van, maar een setje spoorverbreders zou de ‘stance’ van de auto nog net wat beter maken.

Mag ik dan de combo-breaker zijn? Ik vind het te laag. De wielen stonden perfect in de wielkast, nu hangt hij er wat overheen. Ik heb te veel Golf-associaties met deze stance voor zo'n limousine. Maar to each his own. :)

Mag ik dan de combo-breaker zijn? Ik vind het te laag. De wielen stonden perfect in de wielkast, nu hangt hij er wat overheen. Ik heb te veel Golf-associaties met deze stance voor zo'n limousine. Maar to each his own. :)
Ik heb er iets langer naar gekeken dan me lief is, maar ik denk juist wel dat de wielkasten nu mooi 'rond' worden gevuld. Het nét iets teveel lijkt me schaduw, veroorzaakt door wat Kristian aanstipt. Kortom, hetzelfde probleem dat @Mieluh bij zijn A6 heeft opgelost met een aftermarket-set.

Waarschijnlijk is het op het oog, en op foto's in minder fel licht, helemaal goed. In ieder geval weer een mooie upgrade en briljant om te zien hoeveel je nog kunt doen aan een af-fabriek al niet onbehoorlijke A8.

Ik heb er iets langer naar gekeken dan me lief is, maar ik denk juist wel dat de wielkasten nu mooi 'rond' worden gevuld. Het nét iets teveel lijkt me schaduw, veroorzaakt door wat Kristian aanstipt.
N.a.v. jouw bericht heb ik ook langer gekeken dan mij lief is, en ik denk nu dat je gelijk hebt. Ik kom terug op mijn vorige reactie en ga er vanuit dat het in het echie precies goed is!

Ja, wielen iets verder naar buiten zou zeker nog iets mooier zijn. Deze A8-set stond onder mijn ex-A6 heel gaaf, juist door die iets lagere ET-waarde.
Ik ben volop aan het kijken naar een mooie velgenset. In beginsel voor de winterbanden, maar misschien vind ik iets waarbij ik de huidige set voor de winter ga gebruiken. Na vijf jaar ook wel leuk om dagelijks iets ander te zien... hoewel ik dit wiel nog altijd supermooi vind! En met al die actieve systemen in het onderstel ben ik wel voorzichtig, dus zal ik sowieso niet veel afwijking opzoeken.

Een setje S8-wielen misschien, of wordt het dan teveel ‘wel willen maar niet kunnen’ in vergelijking met de prestaties?

Nog een minimale finishing touch gedaan: het afdekkapje van de pook. Standaard van glad leer, nu vervangen door versie met geperforeerd leer. Is hetzelfde onderdeel(nummer) als in de A6 4K dus dat kapje uit mijn ex-A6 rijdt weer opnieuw met mij mee :)

afdekkapjepookknop.jpg

Ik heb er iets langer naar gekeken dan me lief is, maar ik denk juist wel dat de wielkasten nu mooi 'rond' worden gevuld. Het nét iets teveel lijkt me schaduw, veroorzaakt door wat Kristian aanstipt. Kortom, hetzelfde probleem dat @Mieluh bij zijn A6 heeft opgelost met een aftermarket-set.

Waarschijnlijk is het op het oog, en op foto's in minder fel licht, helemaal goed. In ieder geval weer een mooie upgrade en briljant om te zien hoeveel je nog kunt doen aan een af-fabriek al niet onbehoorlijke A8.

Audi heeft zijn velgen standaard 10-15mm te ver naar binnen staan als je het mij vraagt. Zoals Vincent al zegt, A8 specs onder een A6 (=13mm verder naar buiten) is perfect. Dan geldt voor een A8 dan weer hetzelfde. Je zal dan richting S/RS velgen moeten gaan kijken om een ET waarde van +/-20 te krijgen. OEM is 30-35 uit mijn hoofd.

Weer mooie aanvullingen! Geperforeerde leer heb ik ook dat voelt prettig.

Ik zelf zit te denken aan een soort anti-glare folie voor op het navigatie scherm (tegen vingerafdrukken) en op kleine pianolak stukjesvan het interieur. Bestaat zoiets überhaupt dat jij misschien weet of is dit amper de moeite?

Ik zelf zit te denken aan een soort anti-glare folie voor op het navigatie scherm (tegen vingerafdrukken) en op kleine pianolak stukjesvan het interieur. Bestaat zoiets überhaupt dat jij misschien weet of is dit amper de moeite?
Ja, zoiets bestaat. Ik heb het al vaker op aliexpress gezien maar nog niet zelf besteld. Denk er ook wel regelmatig over na.

Ik heb die folie voor het scherm - via Amazon besteld van Bro tect. Erg blij mee al kan de anti glare wat beter als ik het dak open heb. Dit was echter ook zonder al dingetje (design missertje bmw :) )

Zou ook wel in de markt zijn voor bescherm folie voor de sierlijsten al heb ik nog op m’n lijstje staan ze volledig opnieuw te polijsten en dan gewoon in de keramische coating

Ik heb die folie voor het scherm - via Amazon besteld van Bro tect. Erg blij mee al kan de anti glare wat beter als ik het dak open heb. Dit was echter ook zonder al dingetje (design missertje bmw :) )

Zou ook wel in de markt zijn voor bescherm folie voor de sierlijsten al heb ik nog op m’n lijstje staan ze volledig opnieuw te polijsten en dan gewoon in de keramische coating
Top. Is deze al op maat gesneden min of meer? Ik ga even kijken thanks.

Na twee maanden ben ik tot de conclusie gekomen dat ik het maffiaglas van Audi af fabriek echt te donker vind. Nu is daar niet zo eenvoudig (lees: niet te duur) iets aan te doen :( Wat wel makkelijk kan, is de overgang tussen voorste zijruiten en achterste zijruiten 'verzachten' door de voorste zijruiten te laten tinten. Dus dat gisteren laten doen.

20240430-192943.jpg

20240430-205004.jpg

20240430-205014.jpg

Keurig werk op adresje dat mij is aanbevolen door JVV Automotive :thumb:
Heel secuur de ruiten gedemonteerd, gereinigd en toen folie gevormd.

Op to-do lijstje staan nu alleen nog:
- algehele software update
- winterwielen scoren

O ja, ook nog even die ali-folie voor pianolak-delen en de mmi-schermpjes besteld.

Op foto 1 is het goed te zien, op foto 2 valt de tint minder op. Zelf stoor ik me er niet zo erg aan maar de overgang is wel beter zo.

Ik hou de ali folie even in de gaten, is dat een matte folie of glans?

Winterwielen moet ik ook nog vinden, heb jij je 19inch set nog?

Ik denk dat het een voor/na foto is. Of liever een na/voor foto.
Nee, allebei de foto's zijn "na", dus met de tinting. De aanblik is erg afhankelijk van de kijkhoek en gelukkig nooit heel erg donker.

@Mieluh
Nee, de 19" winterwielen van de A6 zijn al geruime tijd weg. Datzelfde wiel is wel veel op Ebay.de met winterbanden te vonden voor best schappelijke prijzen.

Bij mijn vorige auto heb ik dit ook laten doen, maar toen is ook de voorruit meegenomen. Het effect was daardoor vanuit de meeste hoeken gezien eigenlijk 2x zo groot dan wanneer alleen de voorste zijruiten waren gedaan.

Terug
Bovenaan