ketelapper - Audi A8 Limousine 60 TFSI-e quattro [4N/D5 03/2022] voor dagelijks rijgenot

Wel net te vroeg voor de Z. Rij je nu al in een oude auto....... :p
Laatst uitgegeven kenteken

Alleen al voor het eigen maken van zo'n auto verlang ik alweer naar een nieuwe.....:ROFLMAO:
Lekker spelen met OBD11 en zo. 't Is maar een week of 2, en dan is alles ingesteld zoals je wilde, maar toch.
 
Prachtige A8, gefeliciteerd en veel mooie kilometers gewenst!

Wat inderdaad iets minder is zijn de donkere achterruiten, vooral i.c.m. de chromen raamlijsten. In mijn optiek wordt het dan net iets te druk qua kleuren bij elkaar (blauw, zwart, chroom, donker glas en licht glas). Waren de raamlijsten zwart geweest dan zou het mij minder storen, maar daarmee krijgt de auto ook een andere uitstraling die wellicht iets minder past bij een A8. De ruiten vervangen is natuurlijk ook geen optie want naar verhouding veel te kostbaar, maar wat ik wel zou overwegen is het iets laten tinten van de voorste zijruiten en de voorruit tot het wettelijk toegestane percentage. Het verschil met achter wordt dan optisch een heel stuk kleiner, waardoor het al niet meer storend is. En qua zicht van binnen naar buiten is er geen merkbaar verschil.

Bij mijn vorige E-Klasse heb ik dat ook laten doen en dat zag er heel goed uit, als je wil kan ik er een plaatje van posten maar ik zal jouw topic er niet ongevraagd mee "vervuilen" ;)

Mooi trouwens dat het gelukt is met een andere decorset, benieuwd naar het resultaat.
 
De achterruit zou ik zo laten, maar jammer dat de chrome raamlijsten ook vervangen moeten als je die ruitjes bij de D stijl laat wisselen.
 
Vandaag een lekkere poetsdag gehad met Audivriendjes Erwin en Jürgen. Gastvrij onderdak in bedrijfsloods van plaatselijke vriend.

20240302-100248.jpg


Eén van de to-do-punten was het verwijderen van dat enorme alfabet op de kofferklep. Ik ben zelf voorstander van de ‘kale kontjes’ qua type-aanduidingen ;)

20240302-105816.jpg


20240302-112810.jpg


Achtereenvolgens de volgende stappen doorlopen: kleien, ontvetten, grof polijsten – fijn polijsten, ontvetten, wax, ceramic seal. Voorruit in een coating. Bandjes nog snel wel zwart gemaakt, maar niet toegekomen aan velgen of interieur.

20240302-151847.jpg


20240302-153147.jpg


20240302-154312.jpg


Moe maar voldaan met z’n drieën exact op tijd bij mij thuis voor de TV voor de eerste Formule 1 race van het seizoen. Die was niet zo spannend… maar hadden we toch niet willen missen.

Ik ben onwijs blij met het resultaat. De lamlendige aflevering door Duitse dealer is letterlijk en figuurlijk weggepoetst! En de kleur is ook nog eens heerlijk opgefleurd :)


Thuis wel nog de voorbereidingen voor het volgende kluspartijtje getroffen, door de verschillende onderdelen voor mods in de wax te zetten.

20240301-101132.jpg


Dag nog afgetopt met in het donker eens goed kijken of er al logo-leds in de deuren zaten. Dat bleek niet zo. Dus vervangen met leds die ik zekerheidshalve al had besteld.
20240302-195216.jpg


Last but not least, eerder al de aluminium luidsprekercovers al gemonteerd in de vier portieren.

20240301-081912.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nu nog een rode Seat, dan hebben we met mijn auto’s erbij een prachtige kleurige VAG lineup!

Ik zou een A6 logo achterop doen :D

Had je de kentekenplaat op de A6 ook gekit? Hoe heeft men die dan los gekregen? :)
 
Zoals altijd worden er weer smakelijke aanpassingen gedaan. Erg fraai allemaal.

Alleen de logo-ledjes vind ik eigenlijk niet zo passen bij zo'n mooie auto.
 
Mooi hoor. Heerlijk toch om je auto te perfectioneren/personaliseren.
Toch hopelijk geen kras onderaan je deurpaneel net voor de speakerafdekking? Is dat bij een A8 In zacht kunststof uitgevoerd of inmiddels ook al hard plastic?
 
Dank weer, zeker genieten van hobby in bezig zijn met nieuwe auto :)

Had je de kentekenplaat op de A6 ook gekit? Hoe heeft men die dan los gekregen? :)
Ja, ik heb al aantal auto's op rij kentekenplaat vóór gekit, zonder houder. Losmaken is nog nooit probleem geweest. Lijm geduldig verwarmen met een heatgun, dan snijdraadje er achterlangs et voilà.

Die Duitse dealer heeft niet veel credits meer, geloof ik. Wat is allemaal anders gegaan dan je wilde?
Tja, begint daar al met compleet emotieloze dozenschuivers te zijn tegenover mij als liefhebber. Dan heel veel hele goede dingen (zoals met name de prijzen, zowel inruil als verkoop ;) ) maar tenslotte gezever bij inleveren plus doodleuk stellen dat teruggeven van de (btw-) borg gerust vijf weken kan duren :mad: En dus auto meegeven die alleen maar door de wasstraat is gejaagd en waar niets aan gepoetst is.
Ach, dat laatste eigenlijk minst erge want toch eigen hobby, maar zeg dan niet vooraf dat je de auto superstrak gaat afleveren etc.

Toch hopelijk geen kras onderaan je deurpaneel net voor de speakerafdekking? Is dat bij een A8 In zacht kunststof uitgevoerd of inmiddels ook al hard plastic?
Nee, gelukkig niet. Wat vuil van ontvetten en lichtweerkaatsing. Deurpaneel daar zelfde materiaal als A6, keurige kunststof.
 
Het mod-plezier gaat met kleine stapjes lekker verder. Met hulp van de "Audimannetjes" van Audiparts Veghel vanmiddag de S8 bumper-inzetstukjes geplaatst. Met hun handigheid - en mijn eigen 'even andere kant op kijken' :rolleyes: - lukte dat zonder de bumper te hoeven demonteren. Als vanouds veel dank aan Paul en Jochem (y)

Links foto "na" (met chromen hoekstuk), rechts foto vóór (zwart hoekstuk):
S8bumperinserts.jpg


Ik ging eigenlijk voor de spiegelkappen, maar die bleken bij uitpakken verkeerd te zijn geleverd :mad::cry:(n):censored:Namelijk zonder lane assist. Meteen ali-order nagekeken en jawel hoor, ik heb de goede versie (mét lane assist) besteld. Anyway, weer even wachten en dan maar weer terug.
 
Leek een beetje verwarrend zonder goed te lezen. :unsure: Normaal staat voor/na andersom. :ROFLMAO: Maar mooi resultaat. Je zou verwachten dat het chroom standaard is op een A8, maar was dus niet zo.
 
chroom (denk aluminium) staat veel beter dan het zwarte (y)

Zag laatst ook een RS6 rijde van de huidige generatie. Nu valt zo'n ding sowieso wel op, maar die was donkerblauw met zilverkleurige accenten voor en achter in de bumper. Ik ken ze allemaal van alles zwart. Dit stond zoveel beter.
 
Heel mooi alleen die inzetstukjes in metaalkleur. Moet er wel wat aan wennen dat de omlijsting van de grille een andere finish heeft. Maar dat is bij de echte S8 ook zo zie ik.
 
Leek een beetje verwarrend zonder goed te lezen. :unsure: Normaal staat voor/na andersom. :ROFLMAO: Maar mooi resultaat. Je zou verwachten dat het chroom standaard is op een A8, maar was dus niet zo.
Tja, toen ik foto wilde maken, was links het zwarte paneeltje er al uit. Ging zo snel...

A8 heeft drie smaakjes:

- standaard = met heel veel chroom, chromen rand rond grille, ook nog ontelbaar veel chroom-stripjes in de grille, chromen strips helemaal rondom ACC-ogen links/rechts

- S line = chromen rand rondom grille, verder alles zwart (zoals mijne was)

- S8 = chromen rand rondom grille, chromen strips in bumper alleen onder ACC-ogen (zoals mijn nu is geworden :) )
 
Af fabriek is mijn A8 voorzien van de pianolak ‘decorlijsten’. Keurig netjes… maar naar mijn smaak net iets te saai. Een mooie, donkere, grijze houtvariant zou mooi staan in de A8, maar bestaat niet. Alleen echte bruine houttinten, die ik echt niet wil. Dan resteert alleen nog als ‘OEM’ de carbon-inleg. Laat er dan toch net in de tijd dat ik hierover nadenk een set daarvan op Ebay Kleinanzeigen langskomen ;)

De aankoop is een simpele stap. Het gemonteerd krijgen ervan, allerminst! Maar daarvoor is retrofit-koning Bas beschikbaar (AudiretrofitsNL). Deze monsterklus met hem afgesproken, samen met marginale klik-klak verzoekjes van de UK zonneklep zonder airbagsticker en twee zonnebrilhoudertjes in plaats van de handgrepen links/rechts.

Waar een A6 eenvoudig vier portierlijsten, één middenconsole-deel en één bekerhouderklepje heeft, bestaat de set voor een A8 uit:
- vier portierlijsten boven
- vier portierlijsten onder (langs de armsteunen/handgrepen)
- twee lijsten langs middenconsole voor
- twee lijsten op middenarmsteun achter
- twee lijsten op stoelleuningen
- groot dashboarddeel
- twee kleine dashboarddeeltjes
- drie afdekklepjes op de bewegende ventilatieroosters
… en dan zitten er bijna overal ook nog lampjes van QQ2 uitgebreid lichtpakket in.

Het was een spannende :oops: en gezellige :giggle: dag knutselen door Bas! Met geweldig goede afloop: alles erin, alles werkt, niets rammelt (y)(y) Alleen géén tijd meer gehad voor wat grotere vagcom wensen, zoals luchtvering verlagen en 'vehicle in motion' snelheidsbeperking van het scherm uitzetten. To be continued!

Stukje beeld bij de pianolak delen vooraf
20240317-230351.jpg


De operatie
20240317-115916.jpg

20240317-103742.jpg

20240317-230322.jpg


Bas in actie
20240317-103726.jpg


20240317-102937.jpg

20240317-115900.jpg


Blik op eerste delen carbon ingebouwd
20240317-230424.jpg


Blik op dashboard en voorportier - inclusief stuk onder de armsteun in de deur en strook langs de middenconsole:
20240321-132224.jpg

20240321-132247.jpg

20240321-132314.jpg


En toen stond de A8 weer klaar voor vertrek!
20240317-151538.jpg



Een andere mod van dit weekend zijn de S8 aluminium spiegelkappen. De scherpe spotters zagen het vast al op de foto's hierboven. Zoals te lezen in post #114 van 5 maart hiervoor, in eerste instantie verkeerd geleverd. Nu wél met de uitsparingen in de zijkant voor de assist-lampjes. Klein eigenwijs detail. Bij eerdere auto’s al vaak aan gedacht, nu maar eens een keer ook echt gedaan :cool:
20240316-101148.jpg


Deze week komen er nog zilvergrijze gordels in. Daarna moment pakken om interieur onder handen te nemen. Dat was ik al van plan voor het leer. Na deze grote wisseltruc is het nog eens extra nodig om alle stof en vingerafdrukken overal weer weg te toveren!
 
Laatst bewerkt:
Heel erg mooi! Ik hou wel van carbon. Samen met zilverkleurige gordels staat dat erg sportief, ook de S8 spiegelkappen staan mooi, breekt het geheel wat meer.
 
Holy crap, die foto van dat gedemonteerde dash. Ik heb bij de Focus toen de middenconsole moeten demonteren om de kabelboom te vervangen tbv de stoelverwarming. Dat vond ik al een spannende klus, maar dat is niks vergeleken met dit! Ben wel benieuwd naar een foto van het dash.
Ik zou voor hout hebben gekozen, maar verder vind ik de configuratie top. Die details in de bumper en de spiegels ook!
 
Ja joh, trek je nieuwe auto even uit elkaar! o_O
Wat een klus.

Maar het resultaat is weer des Ketelapper: gevoel voor detail en keurig uitgevoerd.

VCDS kun je nu toch zelf?
 
Dank mede-liefhebbers :)



@Rembrandt
De kleine, simpele dingen heb ik inderdaad zelf al gedaan (alarmpiepje, achterlichten) maar voor VIM en verlagen luchtvering toch graag een hogere expert erbij. Plus dat veel stuurapparaten steeds verder beveiligd zijn dus obd11 komt niet meer overal in :(
 
Mooi werk weer. Ben benieuwd of ik hem eens kan spotten. Zal er toch wel uit knallen op de snelweg lijkt me.

Beveiliging bij VAG gaat steeds verder. ACC moet je af fabriek bestellen. De radar zit gecodeerd op de auto bijvoorbeeld in het ID platform. Dus hij herkent en ziet hem wel maar de functie is niet aan te zetten. Intern in de radar moet je ook nog koppelen. Dat zal vast op meer vlakken tegenwoordig zo zijn.
 
Dinsdag jl. was weer een dag in het teken van personaliseren van de A8 :)

In de ochtend naar JVV Automotive – Jeroen van Venrooij – VAG-specialist een dorpje verderop en vóór hij zijn eigen garage begon, mijn vaste monteur bij de Audi-dealer hier. Jeroen heeft de TPMS-sensoren van de originele 20” wielen overgezet naar mijn eigen set 21” zomerwielen. Nu dus verlost van de storingspiep bij iedere start en weer een geinig ‘gevuld’ schermpje erbij in MMI.

20240319-092806.jpg

20240319-102148.jpg




In de middag naar European Airbag Center in Cuijk. Dit bedrijf is van oudsher reparateur van airbags en aanverwante schade. Daar hoort ook bij dat zij alle certificeringen hebben om aan autogordels te werken. Een paar jaar geleden hebben ze bedacht dat ze die certificeringen niet alleen hoeven te gebruiken om gordels te vervangen na fikse klappers, maar dat ze die óók kunnen inzetten voor het puur esthetisch vervangen van gordelbanden door kekke kleurtjes. In 2021 ben ik hier met mijn ex-A6 geweest; leuk om foto daarvan nu op hun banners te zien staan.

20240319-132637-3.png




Maar nu dus de A8 onder het mes.

20240319-142135.jpg

20240319_142342.jpg




Al snel kwam de eerste unit met nieuwe zilvergrijze gordelband terug uit het naaiatelier.

20240319_143258.jpg




Na montage van alles keurige service met de stofzuiger voor een schone oplevering van het interieur. (y)

20240319_155252.jpg




En dan een serie foto’s van het eindresultaat. Ik ben erg blij met de kleine details van zilveren stiknaden, zilveren gordels en zilveren festonering van de matten, plus match met chroom in interieur! :love::love::love:

20240321_082624.jpg

20240321_082651.jpg


20240321_083114.jpg

20240321_083022.jpg


20240319_155424.jpg

20240319_160335.jpg

20240320_082244.jpg
 
Weer zo'n grote klus! Netjes hoor.
De matten heb ik iets mindere ervaring mee; die festonering gaat na verloop van tijd wat pluizen. Ik doe nu altijd met een lederen of nubuck band. Bij de Golf heb ik die met dubbel geel stiksel van justcarpets.
 
Nette aanpassingen. Maar zijn de zwarte decorlijsten op dashboard en deuren niet vervangen voor carbon? Of komen de plaatjes daarvan nog…
 
Nette aanpassingen. Maar zijn de zwarte decorlijsten op dashboard en deuren niet vervangen voor carbon? Of komen de plaatjes daarvan nog…
Scherpe blik! De lijsten in de achterportieren zijn (nog) niet vervangen. De gevonden gebruikte set komt uit auto zonder het 'Individual Fondsitze Paket' dus heeft niet de uitsparingen voor de knoppen voor stoelverstelling achterin. Daar broed ik nog op.
Verder zijn alle lijsten vervangen, zie post van maandag jl. 12.10u ;)
 
Weer zo'n grote klus! Netjes hoor.
De matten heb ik iets mindere ervaring mee; die festonering gaat na verloop van tijd wat pluizen. Ik doe nu altijd met een lederen of nubuck band. Bij de Golf heb ik die met dubbel geel stiksel van justcarpets.
Dank je :)

Deze matten komen nu van Autoteppich Stylers. Daar kun je de kleur van de matten zelf kiezen. Belangrijk voor mij, want het 'soulzwart' van Audi is geen echt zwart. Deze matten zijn antraciet met festonering Silbergrau. Pakt perfect uit gelukkig!
Ik heb juist wat mindere ervaringen met lederen randen; worden sneller vies en ruw naar mijn indruk. Bij de matten die ik eerder heb gehad was de lederen rand ook smaller (minder zichtbaar) dan nu de geweven rand.
 
Ah, dat grote paneel dus niet! Ik had verwacht dat die ook anders zou zijn, maar misschien zou dat wel erg 'in your face' zijn.
 
Wel een verbetering zo. Al blijft het toch heel jammer dat er geen mat grijze of antraciete houtsoort leverbaar is, dat oogt toch hoogwaardiger dan dat alles zo glimmend is. Maar het lijkt erop dat de fabrikanten de keuzes qua opties, kleuren en materialen steeds verder aan het terugschroeven zijn. Zo is bij de nieuwe BMW 5 en i5 niet eens meer een schuifdak leverbaar, of een (kunst)lederen dashboard met stiksels. Tegenwoordig draait het blijkbaar meer om grote beeldschermen, led-kermis en onzinnige opties als tiktok of een bioscoopscherm achterin…
 
Prachtige limousine. Kan niet anders zeggen. Ik vind alleen de kleur een beetje schreeuwerig, van "jongens, daar kom ik hoor", maar dat is persoonlijke smaak.
 
De tering, wat een werk! Al dat glimmend pianolak is idd niks, carbon stuk beter al glimt dat ook wel en vind ik meer iets voor een sportauto. Op de A8 facelift is wel mooi (mat) hout te krijgen naast dat lelijke glimmend hout.

51jGEdm.png


STHw1DE.png
 
Mooi om dit proces van perfectioneren naar eigen smaak weer te kunnen volgen. Zo ver gaan er slechts heel weinig.
 
Gefeliciteerd met je verjaring vandaag Ketel, en... met de vergunning van de nieuwbouw. Zag zelfs de B-lieveling digitaal ingetekend staan (y) ;)

On topic: wat een werk 'even de interieurlijsten vervangen'. Heel gaaf .
 
Prachtige limousine. Kan niet anders zeggen. Ik vind alleen de kleur een beetje schreeuwerig, van "jongens, daar kom ik hoor", maar dat is persoonlijke smaak.
Dank je. Die kleur, tja, ik ben nogal van 'alles behalve zwart of grijs'... Ik vind Nederland al saai en grauw genoeg dus breng graag zelf beetje fleur daarin. Maar overgrote deel van de mensheid zwelgt juist in die middelmatige anonimiteit, dat is waarschijnlijk ook waarom deze A8 zo bizar scherp geprijsd was tussen allemaal zwarte en grijze 'broertjes en zusjes' met fiks hogere prijskaartjes (bij zelfs hogere leeftijden en flink hogere kilometerstanden).
 
Gefeliciteerd met je verjaring vandaag Ketel, en... met de vergunning van de nieuwbouw. Zag zelfs de B-lieveling digitaal ingetekend staan (y) ;)

On topic: wat een werk 'even de interieurlijsten vervangen'. Heel gaaf .
Dank je, attent :)
De visual van ons nieuwe huis op LinkedIn en Instagram vanuit de ontwerper is inderdaad met hun kleine knipoog op de oprit. Hebben ze heel correct vooraf akkoord op gevraagd. Ouder model, andere kleur dus alleen voor incrowd herkenbaar. Echt wel precies mijn humor.

Dank ook @Rembrandt (y)
 
Die houtvarianten ken ik en heb ik bekeken. Op foto's heel mooi mat donkergrijs, in werkelijkheid mij echt véél te bruin toch.

Het glimt tenminste niet :ROFLMAO:

32453240-25.jpg


32453240-41.jpg


Het interieur van de A8 is toch al niet zijn sterkste punt met al dat overige pianolak. Deden ze voorheen een stuk beter. Alleen exterieur van de jouwe is dan wel weer geslaagder.

8JtlWWn.jpeg
 
In een kleine vier weken heb ik met de A8 nu net zoveel kilometers gereden als er in de eerste 23 maanden van zijn bestaan mee is gereden :rolleyes: Mooi momentje om eerste statistieken op te maken:

Stats1.jpg


Omgerekend naar kostprijs vanuit benzinebonnetjes en stroomrekening thuis, kom ik op iets minder dan € 0,15 per kilometer. De A6 zat op circa € 0,11 per kilometer. De wegenbelasting voor de A8 is (nu nog) ongeveer € 80 per maand lager. Ouderwets gedacht zou het omslagpunt enkel bezien op de krachtstof dus op ongeveer 2.000 kilometer per maand liggen. Ach, ik rijd nu iets meer maar het is mij iedere cent en euro waard! Voor mij helemaal prima (y)
 
Terug
Bovenaan