Oldtimers op oude en nieuwe foto's.

Mooi hoor, de wielen zijn helaas verloren gegaan of was niet de smaak van de eigenaar.

Grappig vind ik dat de groene daf op een beurs (vehikel?) werd gepresenteerd, de auto is op de foto al 20 jaar.
Als je zoiets vertaald naar nu zou je op een (klassieker)beurs een dagelijkse auto uit 2003 gepresenteerd zien.
Astra G of golf 4:D

Dat was inderdaad de Vehikel Beurs in de Jaarbeurs te Utrecht.

Ik denk dat auto's toen al eerder een klassiekerstatus hadden dan tegenwoordig.

Auto's gebouwd tot circa 1985 hadden door slechte roestbestendigheid en motoren die boven de ton ("klokje rond") toch wel versleten raakten, natuurlijk hooguit een levensduur van 8-10 jaar. Dan is het niet zo vreemd om een auto van pakweg 25 jaar oud al klassieker te noemen.

Tegenwoordig kijken we niet vreemd op als een auto van 20 jaar nog gewoon op de weg is, met 200.000 of 250.000 km op de teller. Dan rekt de ondergrens voor de klassiekerstatus ook mee, naar bijvoorbeeld 40 jaar. Daardoor is er ook ruimte gekomen voor youngtimers - die waren er vroeger gewoon niet.

Het is eigenlijk net als bij de AOW-leeftijd, die ook aan het schuiven is, deels omdat de levensverwachting van de Nederlandse bevolking hoger en hoger komt te liggen. We roepen niet voor niets '70 is het nieuwe 60'.

Kleine crosspost uit het topic 'Welke auto is dit?'

Hoogeveen, vermoedelijk november/december 1964, door de vader van Quadrifoglio Verde:
28104168217_1e931ae7bd_b.jpg

2023 bij Gallery Aaldering:
K3ZrXWC.jpg

Nederlandse one-off op VW Karmann Ghia-basis, de JRM 1600GT

Geweldige serie! De tweede foto van die eerste NSU Prinz is genomen in het Louwman museum. Die Citroën HY ben ik ook een keer tegengekomen, jammer dat hij zijn lekker vale politiestriping nu kwijt is.

AM-58-54

Wanneer auto's een ander kenteken krijgen, is het niet altijd eenvoudig om toen-en-nu tweeluiken bij elkaar te vinden. Maar soms kom je er door aanvullende informatie toch achter. Zo heb ik uit begtrouwbare bron begrepen dat de Citroën 2CV UMAP die vroeger in Autotron stond, inmiddels is gerestaureerd en voorzien van een Nederlands kenteken.

Autotron, Rosmalen, april 1997 by Okke Groot, on Flickr

DSC_7420 by CitroenAZU, on Flickr

• Leuk
Waarderingen: XBXG
Wat is dit toch ook een heerlijk topic, prachtige bijdragen de afgelopen dagen.

Maar die Jaguar MK2 met DX-11-ZD waarmee D oh opende: op de oude foto lijkt deze mij rechts gestuurd zonder linker buitenspiegel en volgens de RDW is hij grijs. De recente foto toont bordeauxrood met het stuur links.

En het kenteken DL-GP-09 van die blauwe '79er Corvette op die witte uit 1953 lijkt ook behoorlijk vaag.
Volgens Willem Alink was die witte geen echte {naam aanklikken}.
Het kenteken staat nu als uitgevoerd dus het zal allemaal wel weer..

Maar die Jaguar MK2 met DX-11-ZD waarmee D oh opende: op de oude foto lijkt deze mij rechts gestuurd zonder linker buitenspiegel en volgens de RDW is hij grijs. De recente foto toont bordeauxrood met het stuur links.

En het kenteken DL-GP-09 van die blauwe '79er Corvette op die witte uit 1953 lijkt ook behoorlijk vaag.
Kennis had ook een rechtsgestuurde MK2 en die omgebouwd naar links zodat hij hem makkelijker verkocht kreeg.
Het lijkt inderdaad hetzelfde kenteken op die Corvettes maar het zijn 2 totaal verschillende types.

Grappig, dat rechts/linksgestuurde was mij niet eens opgevallen!

Ik dacht zelf dat het kenteken DL-GP-09 gewoon was 'uitgeleend'. Dit is mij vaker opgevallen bij oude Amerikaanse auto's zoals bij onderstaande Mustang:

2019:

2021:

Mooie vondsten weer allemaal! Ik plaats mijn volgende, kortere rijtje even op de volgende pagina als dat lukt!

Terug
Bovenaan