Zunigrijje - Suzuki Celerio 1.0 Comfort - AliExpress en Nexen 4-Seizoensbanden

Drivvo doet dus precies hetzelfde als die site van je maat, maar de informatie word niet online opgeslagen. Dus het is meer voor mijn privégebruik, en ik vind het fijn om mijn praktijk verbruik gewoon in de Verbruiksmonitor in te vullen.

https://play.google.com/store/apps/details?id=br.com.ctncardoso.ctncar

Hè potverdorie zeg, wat naar allemaal. Ik ben er helemaal klaar mee Damian, jouw waardeloze leesgedrag :(.

Ofzo.

Zunigrijje zei:
Waarmee mijn brandstofverbruik over de 353km gemeten, uit komt op 28KM/L.

Dat is super zuinig! Daarmee kom je in de buurt van dieselende A-segmenters en misschien een enkele Polo Bluemotion. Mijn driepitter UP 60 pk kreeg ik nooit zuiniger dan 1 op 19 á 20.

Enzo Ferrari zei:
Zunigrijje zei:

Dat is super zuinig! Daarmee kom je in de buurt van dieselende A-segmenters en misschien een enkele Polo Bluemotion. Mijn driepitter UP 60 pk kreeg ik nooit zuiniger dan 1 op 19 á 20.
Ja dat is inderdaad super zuinig, wat betreft brandstofkosten komt een ritje naar Düsseldorf dan uit op € 4,12 in het gunstige geval.

Met de 205 zou mij dat in het gunstige geval € 5,72 aan brandstof gekost hebben, dus dat is toch een aardig verschil.

Zunigrijje zei:
Enzo Ferrari zei:
Zunigrijje zei:

Ja dat is inderdaad super zuinig, wat betreft brandstofkosten komt een ritje naar Düsseldorf dan uit op € 4,12 in het gunstige geval.

Met de 205 zou mij dat in het gunstige geval € 5,72 aan brandstof gekost hebben, dus dat is toch een aardig verschil.

Super! Hou je toch maar mooi geld over voor de hogere afschrijving en verzekering :T

F Mitsi zei:
Zunigrijje zei:
Enzo Ferrari zei:
Zunigrijje zei:

Super! Hou je toch maar mooi geld over voor de hogere afschrijving en verzekering :T
Hahahaha, zo kun je dat ook zien inderdaad :D Maar ik zie het als investering en niet All-risk verzekeren, leek mij niet verstandig.

Anders had ik deze auto ook WA kunnen verzekeren, dat was even duur geweest als bij de 205. Maja daar is ie nog iets teveel voor waard.

Zunigrijje zei:

In beiden gevallen zijn de kosten m.i. goed te overzien. Voor die paar euro (excl. afschrijving/mrb/verzekering) kun je nooit met het OV of iets dergelijks reizen.

Nee inderdaad, maar met OV reizen zou ik sowieso niet willen: dan word je als sardientjes in een blik vervoerd, tussen stinkende studenten. Dus met de auto is ten alle tijden beter, behalve het parkeren in Düsseldorf is een ramp.

Soms heb ik geluk, maar komt vaak genoeg voor dat ik een stuk of vijf rondjes moet rijden tot er een plek vrij komt.

Zunigrijje zei:
stinkende studenten.

Sympathiek weer.

Maar wel goed dat je nu bij elk ritje naar Dusseldorf welgeteld 1,60 euro aan brandstof bespaart, dan heb je die investering ongetwijfeld zo terugverdiend.:T

Zunigrijje zei:
dan word je als sardientjes in een blik vervoerd, tussen stinkende studenten. Dus met de auto is ten alle tijden beter

Wat een opmerking weer. Het valt me op dat je reacties op dit forum constant bomvol vooroordelen en stereotyperingen zitten terwijl er over jou ook genoeg te zeggen valt. Sardientjes in een blik? Reisde tot voor kort dagelijks met het OV en kon 95% van de keren ruim zitten. Stinkende studenten? Hier ga ik niet eens op in. wát een treurige opmerking. De auto ten alle tijden beter? Ook rekening houdend met files, onderhoud, vaste lasten, benzine en het milieu? Sure, autorijden is vaak praktisch maar denk eens wat verder door man, en plaats dan je opmerkingen.

Trouwens, op de 1e pagina zeg je nog dit:

En mijn vriendin geregeld op en neer naar Düsseldorf gebracht: heb tegen haar gezegd, dat is afgelopen want de trein is uiteindelijk goedkoper.

Klopt toch niet dan?

Zunigrijje zei:
F Mitsi zei:
Zunigrijje zei:
Enzo Ferrari zei:
Zunigrijje zei:

Hahahaha, zo kun je dat ook zien inderdaad :D Maar ik zie het als investering en niet All-risk verzekeren, leek mij niet verstandig.

Anders had ik deze auto ook WA kunnen verzekeren, dat was even duur geweest als bij de 205. Maja daar is ie nog iets teveel voor waard.
Diefstaldekking kan je er wel afhalen. Niemand die dat jonge hok steelt. Of de autodief is een blinde studerende liefhebber van jonge meuk.

Precies D. Elzinga, zodra de omstandigheden bij Zuinigrijje veranderen worden de meningen 180 graden omgedraaid.

Zunigrijje zei:
Soms heb ik geluk, maar komt vaak genoeg voor dat ik een stuk of vijf rondjes moet rijden tot er een plek vrij komt.

Gelukkig heb je nu een zuinige auto en het start-stop systeem is handig als je even dubbel parkeert. Kan je snel weer wegrijden als de polizei eraan komt!(y)

MarcPeugeot zei:
Precies D. Elzinga, zodra de omstandigheden bij Zuinigrijje veranderen worden de meningen 180 graden omgedraaid.

Tja, da's een bekend kwaaltje van die door de staat gesubsidieerde forummers... :)

MarcPeugeot zei:
Zunigrijje zei:
dan word je als sardientjes in een blik vervoerd, tussen stinkende studenten. Dus met de auto is ten alle tijden beter

Wat een opmerking weer. Het valt me op dat je reacties op dit forum constant bomvol vooroordelen en stereotyperingen zitten terwijl er over jou ook genoeg te zeggen valt. Sardientjes in een blik? Reisde tot voor kort dagelijks met het OV en kon 95% van de keren ruim zitten. Stinkende studenten? Hier ga ik niet eens op in. wát een treurige opmerking. De auto ten alle tijden beter? Ook rekening houdend met files, onderhoud, vaste lasten, benzine en het milieu? Sure, autorijden is vaak praktisch maar denk eens wat verder door man, en plaats dan je opmerkingen.
Dat jij 95% van de tijd kon zitten, heet niet dat ik dat kon. Ik moest altijd staan en stond dan letterlijk tussen stinkende, Duitse studenten en betaalde dan ook nog de volle pond.

Dus ja autorijden is ten alle tijden beter en van files heb ik geen last, aangezien ik altijd buiten de spits rij.

D. Elzinga zei:

En mijn vriendin geregeld op en neer naar Düsseldorf gebracht: heb tegen haar gezegd, dat is afgelopen want de trein is uiteindelijk goedkoper.

Klopt toch niet dan?
Jawel klopt wel: als afschrijving, mrb en verzekering meerekend dan is de auto duurder dan de trein. Zelfs al rij je in een koekblik, als je daar jaarlijks zo'n € 1000 mag in duwen dan betaal je ook nog bijna € 0,20 per km.

Maar als je een auto hebt, zou het dom zijn om de trein te pakken: terwijl je alleen nog brandstof hoeft te betalen. Die andere kosten betaal je toch, of je er nou in rijdt of niet.

michel1975 zei:
Zunigrijje zei:
F Mitsi zei:
Zunigrijje zei:
Enzo Ferrari zei:
Zunigrijje zei:

Diefstaldekking kan je er wel afhalen. Niemand die dat jonge hok steelt. Of de autodief is een blinde studerende liefhebber van jonge meuk.
Dat zou ik nog niet zo hard roepen, weet uit eigen kring dat dieven zelfs spullen stelen die nauwelijks waarde hebben. Dus ik fakkel daar gewoon niet mee en verzeker mijn auto All-risk!

Zunigrijje zei:
D. Elzinga zei:

Klopt toch niet dan?
Jawel klopt wel: als afschrijving, mrb en verzekering meerekend dan is de auto duurder dan de trein. Zelfs al rij je in een koekblik, als je daar jaarlijks zo'n € 1000 mag in duwen dan betaal je ook nog bijna € 0,20 per km.

Maar als je een auto hebt, zou het dom zijn om de trein te pakken: terwijl je alleen nog brandstof hoeft te betalen. Die andere kosten betaal je toch, of je er nou in rijdt of niet.

Ja, en? Enerzijds onderschrijf je hiermee je eerdere stelling (auto is duurder dan trein), anderzijs beweer je dat het dom is om de trein te nemen als je een auto ter beschikking hebt. Dus gaat ze dan wel of niet met de trein?:confused:

Man man man...

Ik ben het eens dat een volle trein waardeloos is, zeker als je het afweegt wat je betaald.

Ik krijg met mensen die zo op zuinig zijn, een beetje een raar gevoel. Tuurlijk, ik snap heel goed dat er op de centen gelet moet worden, maar aan de andere kant als je dan toch even een vrij nieuwe Suzuki kan aftikken, dan heb je het niet zo slecht. Want ik ken zelfs werkende vrienden die dat niet zo 123 kunnen (wel willen natuurlijk)

Dat je op de cent nauwkeurig uitrekent hoe duur een rit is, neigt in mijn ogen bijna naar het obsessieve en lijkt me niet heel erg gezond, maar goed, misschien kan je lid worden van de "Vrekkenclub" die zullen je denk ik met open armen verwelkomen!

Zunigrijje zei:
Dat jij 95% van de tijd kon zitten, heet niet dat ik dat kon. Ik moest altijd staan en stond dan letterlijk tussen stinkende, Duitse studenten en betaalde dan ook nog de volle pond.

Het is je bovenlip die je ruikt.

D. Elzinga zei:
Zunigrijje zei:
D. Elzinga zei:

Klopt toch niet dan?

Ja, en? Enerzijds onderschrijf je hiermee je eerdere stelling (auto is duurder dan trein), anderzijs beweer je dat het dom is om de trein te nemen als je een auto ter beschikking hebt. Dus gaat ze dan wel of niet met de trein?:confused:

Wel want als je terug moet betaal je daarna extra. En de liefde is niet zo groot dat het die tijd en energie en het geld waard is.

Maar ehm.....ik als stinkende student reis lekker met de auto dus van mij heb je geen last.

Misschien hadden die studenten ook wel een hele nare ervaring toen jij de trein instapte.

Zat laatst nog in een trein met een student. De conducteur heeft de brutale stinkerd er rijdend uitgelazerd. De brutaliteit en de stank....

Hier in NL is het sowieso niet goedkoper met OV te gaan als het enkel benzine/onderhouds kosten zijn. Tenminste hangt van auto en situatie af. Yaris 1.0 die 1:22 rijd doet 27 euro over een traject van 380km. Onderhoud (Olie/beurt) en slijtage delen(banden/remmen) komen op rond de 12 euro voor diezelfde afstand.
Zelfde traject met trein kost 48 euro heen en weer en dan nog 2 busritten niet meegerekend zeg 50 euro. Dan nog minimaal 7 uur zitten/staan in OV en wachten tov bij bushalte/perron vs 4,5 a 5 uur zelf rijdend in een auto.

Als je met meer dan 1 persoon in de auto zit scheelt het al meer dan 50%.

Ik ben geen vrek, maar OV is relatief gezien heel duur, hoef je maar 1 of 2x per maand ergens naar toe zouden MRB Verzekering etc wel duurder zijn, maar als de auto toch al voor de deur staan maken die benzine/onderhouds kosten niet meer uit tov de trein.

Ik ga misschien 1x per jaar met de trein, maar de prijzen die gevraagd worden zijn inderdaad schrikbarend. Retourtje Amsterdam-Maastricht tussen de studenten kost 50 EUR, en in de eerste klas stilte coupé waar alle 50+'s hun kantoorfrustaties van zich af breien ben je zo'n 85 EUR kwijt. Een gemiddeld vliegticket van Easyjet naar een grote Europese stad naar keuze is zelfs nog goedkoper!

Zo de Celerio is klaar voor de Lente/Zomer: vandaag was een perfecte dag, om de auto in de wax te zetten. En dat heb ik dus gedaan :D

3023mgk.jpg

vct73r.jpg

Heeft wel flink wat uurtjes gekost: ben rond 10 uur begonnen, en ik was pas rond 14 uur klaar.

Gelukkig is het wel de moeite waard, want het komt de lak ten goede zo'n beschermlaag.

Daarnaast, door de waslaag glijdt de lucht makkelijker langs de auto en rij jij mooi weer wat zuiniger!(y)

Eventjes, iets anders delen: zoals bekend is hebben moderne auto's allemaal een OBD2 poort in de auto zitten. Hartstikke handig, want zo kun je allerlei informatie van de boordcomputer uitlezen.

De ANWB speelt hier handig op in, met ANWB Connected: alleen ze vragen € 50 voor hun ODB2 Dongle. En daarnaast nog € 60 per jaar abonnement kosten.

Dat kon goedkoper dacht ik en ook gezien de privacy, leek het mij geen goed idee om die Dongle van de ANWB aan te schaffen. Dus toen ben ik gaan zoeken naar een OBD2 Dongle die offline zijn werk doet: en dus niet data van je auto upload online.

Blijkbaar kun je dus al van die Bluetooth OBD2 Dongles kopen op AliExpress voor minder dan € 3 en ze werken nog prima ook! Ik heb deze namelijk vandaag ontvangen en direct uitgeprobeerd, zonder de motor te starten.

sgo9z8.jpg

De Dongle werkt door middel van apps op de telefoon, zoals Torque en zoals wel vaker bij Chinezen leveren ze die software gewoon mee o_O

2eefwhz.png

Eigenlijk dus een beetje een speeltje voor de auto, want het laat realtime informatie zien. Zoals bijvoorbeeld de temperatuur van de koelvloeistof, die niet verrassend 22 graden is: aangezien de auto in de zon staat.

Foutcodes kun je er ook mee uitlezen, wat ik ook uitgeprobeerd heb: maar natuurlijk heeft mijn auto geen foutcodes. Zou overigens zelf niet de Dongle in de auto laten zitten, want dan sta je binnen de kortste keren met een lege accu.

Handige dingen inderdaad.
Ik heb er 1 in mijn handschoenenkastje liggen, als je onderweg eens een storing oid krijgt kun je meteen handelen.

Overigens zal het met de acculast wel meevallen, want de OBD2-poort wordt volgens mij niet gevoed als de auto langere tijd stil staat. Daarom ook foutcodes uitlezen bij contact aan.

Ik zou helemaal niet met zo'n dongle gaan rijden. Het vraagt stroom en verhoogt derhalve je verbruik en daarbij worden al je gegevens linea recta naar China gestuurd (y).

Elco zei:
Ik zou helemaal niet met zo'n dongle gaan rijden. Het vraagt stroom en verhoogt derhalve je verbruik en daarbij worden al je gegevens linea recta naar China gestuurd (y).
De Dongle maakt geen verbinding met internet: maar ermee rijden, lijkt mij persoonlijk ook niet zo verstandig. Heb dat ding uitgeprobeerd zonder de motor te starten, puur om te zien of het werkt.

Bij dat ding van de ANWB weet je overigens heel zeker, dat al je gegevens doorgestuurd worden aan de ANWB. Lijkt mij overigens niet dat zo'n Dongle het brandstofverbruik verhoogd.

Enige waar ik dan mijn vraagtekens bij heb, of zo'n dongel je OBD2 poort niet kan kapot maken. Maar zoals Beryllium al zei: het is gewoon handig om zo'n dongle te hebben.

Je kunt ze bijvoorbeeld ook voor ritregistratie gebruiken: dan gebruik je gewoon Torque op je Android Smartphone.

Mijn Suzuki Celerio krijgt in juli cruisecontrol ingebouwd bij de Suzuki dealer :cool: Dit is schijnbaar een originele optie bij Suzuki en achteraf inbouwen is precies even duur als wanneer je hem nieuw als optie aanvinkte :D

Dus ik blij: want ik was bladderen tussen de optielijst bij Suzuki en zag plotseling cruisecontrol en dat wilde ik natuurlijk ook wel! Ben dus eventjes bij de lokale dealer langs gereden en voor € 499 zit die er straks in.

Lijkt mij echt een enorm comfortabele optie voor in de Celerio, want de auto rijdt best lekker op de autosnelweg. En met de cruisecontrol kan mijn rechtervoet straks ook lekker rusten, dus dat is mij het geld volledig waard voor de extra comfort (y)

Ja, pas daar een beetje mee op inderdaad.

Als de Celerio in 5 staat niet een helling op rijden of zo, of rijden met forse tegenwind.
De CC zal dan vol gas geven in een poging de auto op gang te houden, kost je veel brandstof en is niet best voor het blok.

Als je zelf gas geeft merk je eerder dat je wel heel veel gas moet geven om de gang er in te houden en kan je terugschakelen.
Voor de rest is het inderdaad een fijne optie.

Carkiller zei:
Ja, pas daar een beetje mee op inderdaad.

Als de Celerio in 5 staat niet een helling op rijden of zo, of rijden met forse tegenwind.
De CC zal dan vol gas geven in een poging de auto op gang te houden, kost je veel brandstof en is niet best voor het blok.

Als je zelf gas geeft merk je eerder dat je wel heel veel gas moet geven om de gang er in te houden en kan je terugschakelen.
Voor de rest is het inderdaad een fijne optie.
Daar kan ik mij iets bij voorstellen inderdaad, daarom denk ik dat het wellicht verstandiger is om op zo'n moment de cruisecontrol juist te deactiveren.

Maar er zijn km's lange stukken waar je gewoon op een vaste snelheid kunt rijden: dus dan lijkt het mij wel heel relax om gewoon de cruisecontrol in te schakelen.

Ik ben geen fan van CC.....dure optie die stuk kan en de meeste mensen gebruiken het allemaal verkeerd.

Adaptive cruise control in combi met een lekkere dikke diesel en een automaat. Dat is ideaal!

Nico GTR zei:
Ik ben geen fan van CC.....dure optie die stuk kan en de meeste mensen gebruiken het allemaal verkeerd.

Adaptive cruise control in combi met een lekkere dikke diesel en een automaat. Dat is ideaal!

Toch wel lekker om op een lange rit de benen even anders neer te zetten.

Cruise control, ik kan niet meer zonder. Gebruik het vaak, zowel op snelwegen als provinciale wegen. En het helpt je zuiniger rijden!

Terug
Bovenaan