Eventjes, iets anders delen: zoals bekend is hebben moderne auto's allemaal een OBD2 poort in de auto zitten. Hartstikke handig, want zo kun je allerlei informatie van de boordcomputer uitlezen.
De ANWB speelt hier handig op in, met ANWB Connected: alleen ze vragen € 50 voor hun ODB2 Dongle. En daarnaast nog € 60 per jaar abonnement kosten.
Dat kon goedkoper dacht ik en ook gezien de privacy, leek het mij geen goed idee om die Dongle van de ANWB aan te schaffen. Dus toen ben ik gaan zoeken naar een OBD2 Dongle die offline zijn werk doet: en dus niet data van je auto upload online.
Blijkbaar kun je dus al van die Bluetooth OBD2 Dongles kopen op
AliExpress voor minder dan € 3 en ze werken nog prima ook! Ik heb deze namelijk vandaag ontvangen en direct uitgeprobeerd, zonder de motor te starten.
De Dongle werkt door middel van apps op de telefoon, zoals Torque en zoals wel vaker bij Chinezen leveren ze die software gewoon mee
Eigenlijk dus een beetje een speeltje voor de auto, want het laat realtime informatie zien. Zoals bijvoorbeeld de temperatuur van de koelvloeistof, die niet verrassend 22 graden is: aangezien de auto in de zon staat.
Foutcodes kun je er ook mee uitlezen, wat ik ook uitgeprobeerd heb: maar natuurlijk heeft mijn auto geen foutcodes. Zou overigens zelf niet de Dongle in de auto laten zitten, want dan sta je binnen de kortste keren met een lege accu.