Zuinige trekauto gezocht ca. 10.000 euro

Jan 5109559

Startmotor
Ik heb geen ruim budget, maar wil een zuinigere auto kopen. Mijn oog is gevallen op een Outlander PHEV van 2014 met 300000 km. Is het aantal km niet wat te hoog? Hoe zal de batterij eraan toe zijn? Zijn er mogelijkheden om die updaten/? Kan iemand mij daarin wat wijzer maken

Als je deze Mitsubishi interessant vindt, dan zou ik gezien de leeftijd en km-stand eerst eens uitgebreid gaan proefrijden, en een degradatietest van de batterij laten uitvoeren. Het kán een goede auto zijn, maar na 300000 km kunnen ook veel gekke dingen gebeuren. ( of al gebeurt zijn)

Wat is je budget en wat voor type auto zou je graag willen rijden? Hoeveel Km per jaar wil je gaan rijden? In welk deel van NL woon je? Dan lukt het vast wel om iets passends te vinden. 300.000 KM zou voor mij echt een hele dikke no go zijn.

Er is een Klokje Rond van een Mitsubishi Outlander PHEV die 306k km had gereden. Conclusie was best redelijk maar de accu was halve capaciteit (wel snellader gebruikt). Er zijn voor jouw inzicht ook 12 gebruikersreviews van berijders met een Outlander PHEV die meer dan 200.000 km hebben gereden, met overwegend best veel sterren.
Maar die zeggen redelijk unaniem dat de auto vooral zuinig is wanneer je veel op de accu kan rijden. Die kans acht ik klein met de door TS voorgestelde auto.
Nogmaals, te weinig informatie om een goed oordeel te vellen voor TS lijkt mij...

Een Mitsubishi Outlander PHEV is alleen interessant als je heel veel elektrisch kunt rijden, het bereik elektrisch was toen de auto nieuw was al heel beperkt. En hoe veel/ weinig is daar nu nog van over?

In de praktijk koop je dan een auto die heel zwaar is, en vaak juist heel dorstig is.

Een Mitsubishi Outlander PHEV is alleen interessant als je heel veel elektrisch kunt rijden, het bereik elektrisch was toen de auto nieuw was al heel beperkt. En hoe veel/ weinig is daar nu nog van over?

In de praktijk koop je dan een auto die heel zwaar is, en vaak juist heel dorstig is.
Als ex-PHEV berijder heb ik wel ervaring met de Outlander. Gezegd was dit een relatief nieuwe Outlander. Zolang je hem gebruikt voor kleine stukjes is het een heerlijke ruime auto. Zomers 35 km en ‘s winters 25. Tot 100 km/u is het verbruik acceptabel daarboven gaat die behoorlijk gebruiken. Een accu test is daarom wel aan te raden.

Pogingen om lange tijd goedkoop te rijden kan eigenlijk alleen in kleine auto's. Alle andere belasting voordelen zijn altijd maar weer tijdelijk. ( 25 jaar of ouder, particulier grijs kenteken, het uitstoot verhaal, kwartarief camper enz enz) moet ik wel eerlijk toegeven dat toyota hev systeem zich wel bewezen heeft

Hallo, wij hadden een Outlander PHEV (bouwjaar 2016), ooo met het oog om zuinig te gaan rijden. Voornamelijk korte stukken en voor de vakantie. We hadden naast de Outlander een VW Golf als lease auto. In de praktijk viel de Outlander zwaar tegen. Je moet veel stekkeren (dus kleine stukjes rijden) om echt zuinig te rijden. In de wintermaanden kwam je hooguit 25 km ver en in de zomermaanden hooguit 40/45 km. Voor woon werk voor mijn vrouw was dat net te doen, maar dan moet je wel bij huis en bij je werk kunnen opladen.
Je moet ook wel een fluwelenvoet hebben om zuinig elektrisch te rijden.
Alleen als de accu leeg is en je moet langere afstanden rijden dan is het verbruik, bij normaal rijden, niet beter te krijgen dan 1 op 10 te krijgen. Dan hebben we het over normaal Nederlands verkeer en niet harder dan 110.
We zijn bewust niet met de outlander PHEV op vakantie geweest naar Noorwegen, ondanks de goede laadstructuur, omdat de brandstofkosten en elektrisch opladen de pan uit zouden rijzen. Vakantie mag wat kosten maar moet wel leuk blijven. Daarnaast er zit maar een 30/32 liter benzinetank in …. Tja dat houdt echt niet over met een fors verbruik.
Een reis naar Noorwegen zat er niet in en hebben we destijds met een Audi Q7 diesel gedaan …
Na drie jaar in de Outlander gereden te hebben, besloten mede vanwege de verandering in de wegenbelasting (tot 31-12-2024 was dat 50% en nu 100%) de auto in te ruilen. De auto is zwaar (ca. 1800kg) en is zeker comfortabel maar niet een echte rijdersauto. Audio systeem is geweldig maar de navigatie is verouderd. Ruimte top maar de kosten hebben uiteindelijk de das om gedaan om door te rijden. Absoluut geen spijt van maar ben blij dat ik nu zonder stress kan 700 km kan rijden in mijn huidige auto. Een Volvo V50 2.4. Oudere auto maar geen moment spijt van en veel comfortabeler. Misschien minder ruim voor een gezin met drie opgroeiende kinderen maar ach …. Ik zit er 90% van de tijd alleen in …. Dus mijn advies. Er zijn betere en zuinigere auto’s. Mijn pa rijdt in een Toyota RaV4 Hybride en die is verfijnder, zuiniger, moderner en comfortabeler.
Succes met je keuze en hopelijk heb je wat aan mijn en alle anderen hun advies

Zuinig zijn vaak kleine auto’s van Toyota of zo’n klein vw-tje. Een zuinige SUV is er denk ik bijna niet? Honda Civic hydrid? Die zijn vaak zuinig en hebben enigszins nog wel ruimte.

Hallo, wij hadden een Outlander PHEV (bouwjaar 2016), ooo met het oog om zuinig te gaan rijden. Voornamelijk korte stukken en voor de vakantie. We hadden naast de Outlander een VW Golf als lease auto. In de praktijk viel de Outlander zwaar tegen. Je moet veel stekkeren (dus kleine stukjes rijden) om echt zuinig te rijden. In de wintermaanden kwam je hooguit 25 km ver en in de zomermaanden hooguit 40/45 km. Voor woon werk voor mijn vrouw was dat net te doen, maar dan moet je wel bij huis en bij je werk kunnen opladen.
Je moet ook wel een fluwelenvoet hebben om zuinig elektrisch te rijden.
Alleen als de accu leeg is en je moet langere afstanden rijden dan is het verbruik, bij normaal rijden, niet beter te krijgen dan 1 op 10 te krijgen. Dan hebben we het over normaal Nederlands verkeer en niet harder dan 110.
We zijn bewust niet met de outlander PHEV op vakantie geweest naar Noorwegen, ondanks de goede laadstructuur, omdat de brandstofkosten en elektrisch opladen de pan uit zouden rijzen. Vakantie mag wat kosten maar moet wel leuk blijven. Daarnaast er zit maar een 30/32 liter benzinetank in …. Tja dat houdt echt niet over met een fors verbruik.
Een reis naar Noorwegen zat er niet in en hebben we destijds met een Audi Q7 diesel gedaan …
Na drie jaar in de Outlander gereden te hebben, besloten mede vanwege de verandering in de wegenbelasting (tot 31-12-2024 was dat 50% en nu 100%) de auto in te ruilen. De auto is zwaar (ca. 1800kg) en is zeker comfortabel maar niet een echte rijdersauto. Audio systeem is geweldig maar de navigatie is verouderd. Ruimte top maar de kosten hebben uiteindelijk de das om gedaan om door te rijden. Absoluut geen spijt van maar ben blij dat ik nu zonder stress kan 700 km kan rijden in mijn huidige auto. Een Volvo V50 2.4. Oudere auto maar geen moment spijt van en veel comfortabeler. Misschien minder ruim voor een gezin met drie opgroeiende kinderen maar ach …. Ik zit er 90% van de tijd alleen in …. Dus mijn advies. Er zijn betere en zuinigere auto’s. Mijn pa rijdt in een Toyota RaV4 Hybride en die is verfijnder, zuiniger, moderner en comfortabeler.
Succes met je keuze en hopelijk heb je wat aan mijn en alle anderen hun advies
Mooi om hier ook een keer een andere praktijk ervaring te lezen over phev Outlander

Tsja, ruim 1.800 kg, 12Kw accuutje, stroomlijn van een flatgebouw....
Ja, het is maar goed dat we daar zoveel subsidies aan hebben uitgegeven met z'n allen...Daar wordt de wereld echt beter van. Maar goed, terug on topic maar weer. Waar is de topicstarter gebleven?

Hierbij wil ik iedereen bedanken die een reactie heeft gegeven betreffende Outlander PHEV. Naar aanleiding daarvan heb ik afgezien van de Outlander. Ook wat betreft de Toyota Verso bedankt maar daar ben ik nog niet uit. Voor de duidelijkheid wil ik hierbij meer informatie geven. Mijn huidige auto is sinds twee jaar een Renault Megane 2 liter met automaat uit 2011 Gelukkig gekocht met BOVAG garantie want de airco bleek kapot . Fijne auto om te rijden maar heeft twee problemen . Ik heb namelijk een caravan geladen 1000 kilo. Het verbruik gaat omhoog tot 1 op 7 en het olieverbruik tot 1liter op 800 km.. Ben afgelopen jaar 4 weken in Ierland geweest naar Drente en een maand in Zuid Frankrijk. Dus jullie begrijpen dat ik toch een iets zuinigere wil. Probleem is zoals ik al eerder aangaf dat mijn budget niet te groot is, wat ook komt door de aanschaf van de Renault. Daardoor moet ik gaan voor een auto met een vraagprijs van maximaal 10000 euro. Moet wel een caravan kunnen trekken, redelijk zuinig en een betrouwbare motor. Zit te kijken op allerlei auto sites te kijken maar zie door de bomen het bos net meer. Dus kunnen jullie mij helpen met suggestie en/of raad, sta open voor alles

Suzuki Baleno?

Dan zou ik kiezen voor een leuke diesel. Dit zeggende betekend wel dat de andere kosten zoals wegenbelasting flink stijgen.

Welk verbruik met een caravan er achter vind je wel acceptabel? Verwacht je beter dan 1 op 10 te halen?

Ik niet namelijk

Zo’n megane is eigenlijk prima caravan trekker. 1 op 7 is fors, vrienden van mij halen met een Volkswagen 1.4 TSI 1 op 8, blokje moet er ook flink aan trekken, al hebben ze wel een iets zwaardere caravan dan 1000 kg.

Je kunt de auto wel aanpassen en daar de lasten wel verlagen. Maar eenmaal met de caravan er achter moet je dat ding vooruit trekken met de nodige weerstand, en verbruik.

Laatst bewerkt:
Welk verbruik met een caravan er achter vind je wel acceptabel? Verwacht je beter dan 1 op 10 te halen?

Ik niet namelijk

Zo’n megane is eigenlijk prima caravan trekker. 1 op 7 is fors, vrienden van mij halen met een Volkswagen 1.4 TSI 1 op 8, blokje moet er ook flink aan trekken, al hebben ze wel een iets zwaardere caravan dan 1000 kg.

Je kunt de auto wel aanpassen en daar de lasten wel verlagen. Maar eenmaal met de caravan er achter moet je dat ding vooruit trekken met de nodige weerstand, en verbruik.
Olie verbruik lijkt me meer zorgelijk

Een goede zuinige en ruime optie waar ik gelijk aan moet denken is de suzuki s-cross 1.0 boosterjet of 1.4 boosterjet, met jouw budget moet je daar net even tegen aanlopen.

Ik rijd met caravan niet veel beter dan 1 op 9.
Met eerdere auto's vaak minder zuinig.
Verwacht niet dat je met caravan aan de haak 1 op 10 of beter gaat halen...

Auto encyclopedie bedankt voor je tip zal het zeker verder uitwerken
Jeroen Octavia klopt wat je zegt over het gebruik, maar zonder caravan rijd ik met moeite 1 op elf, plus nog het vele oliegebruik bij het trekken van de caravan

Een diesel daar heb ik ook al over gedacht. Als ik een Megane diesel neem is de wegenbelasting het tweevoudige. Ik rijd gemiddeld 1700 km p/m Toch wel even rekenen

De Nissan 2.0 liter die ook in de Megane 3 met CVT zit is een motor die niet heel zuinig is. Vreemd is wel het olieverbruik want deze motor staat daar niet om bekend, zat ook in mijn Laguna die niet meetbaar olie verbruikte.
(Staat bekend als degelijke, relatief eenvoudige, en zeer betrouwbare motor, de motor is zonder turbo en heeft indirecte injectie,
de " old school " techniek zorgt wel voor een hoger verbruik.)

Zoals al aangegeven is geen enkele auto met grote caravan zuinig.
Dat komt door de grote luchtweerstand en het gewicht.

Tot ongeveer € 12.000 vind je al wel de Renault Megane met de samen met Mercedes en Nissan ontwikkelde 1.330 CC (1.3 TCe) viercilindermotor die is krachtig, zuinig, degelijke en betrouwbaar.
De motor zit in diverse modellen van Renault, Dacia, Nissan en Mercedes.

Of kijk anders bijvoorbeeld naar een Kia Ceed, of Hyundai I30.

Auto encyclopedie bedankt voor je tip zal het zeker verder uitwerken
Jeroen Octavia klopt wat je zegt over het gebruik, maar zonder caravan rijd ik met moeite 1 op elf, plus nog het vele oliegebruik bij het trekken van de caravan
Maar zonder caravan gebruikt/verbruikt die geen overmatig olie?

Olie verbruik lijkt me meer zorgelijk

ja, daarom zeker wat anders dan, maar ik sloeg meer aan op deze zin in de openingpost;

"Het verbruik gaat omhoog tot 1 op 7 en het olieverbruik tot 1liter op 800 km.. Ben afgelopen jaar 4 weken in Ierland geweest naar Drente en een maand in Zuid Frankrijk. Dus jullie begrijpen dat ik toch een iets zuinigere wil."

dat zuinig sloeg volgens mij op het verbruikt, maar dat ga je echt niet veel zuiniger krijgen. in ieder geval zeker niet beter dan 1 op 10. Zo'n caravan pakt nu eenmaal veel wind. Een kleiner blokje moet alleen maar harder werken om dat voor elkaar te krijgen en zijn dan ook helemaal niet zuinig.

Diesel gaat uiteraard wel beter. Maar dan zit je het hele jaar wel met hogere MRB, steeds minder plekken waar je met de auto niet meer mag komen en afschrijving.

Als ik de topicstarter was zou ik gewoon auto kopen waar hij gelukkig van word zodat het olieverbruik voorbij is en die technisch goed is. En dat brandstofverbruik; ja dat hoor nu eenmaal met een caravan. 10.000 euro is veel geld, maar nu eenmaal niet genoeg om echt iets moderns te kopen

Auto encyclopedie: inderdaad zonder caravan is het redelijk 1 liter op 200 km
AsconaGT: Snap ook wel dat een caravan voor een hoger verbruik zorgt Maar het gaat mij om het totale plaatje. En alles samen wil ik graag iets anders vraag welke auto. Eerlijk gezegd neig ik naar Renault Megane 1,5 dc diesel
Ak2: bedankt voor je tips
Verder iedereen bedankt voor zijn bijdrage

Auto encyclopedie: inderdaad zonder caravan is het redelijk 1 liter op 200 km
AsconaGT: Snap ook wel dat een caravan voor een hoger verbruik zorgt Maar het gaat mij om het totale plaatje. En alles samen wil ik graag iets anders vraag welke auto. Eerlijk gezegd neig ik naar Renault Megane 1,5 dc diesel
Ak2: bedankt voor je tips
Verder iedereen bedankt voor zijn bijdrage
Dank dat je 1 liter op 2000 km bedoeld. Dat zal voor mij eerder een reden zijn dan het hogere benzine gebruik.

Een Renault Megane 1.5 DCI is best een goed idee.

Er is veel aanbod, is een hele betrouwbare auto, de prijzen liggen laag,
je koopt dus een relatief jonge auto, zuinig met brandstof, en trekt goed een caravan.

Hoewel ik de 308 een heel fijne auto vond is dat qua techniek wel een risico.
Alle BlueHDI motoren krijgen wel een keer laat van een defecte AdBlue tank. Duur geintje om te fixen.

Deze is volgens mij even betrouwbaar als de Megane. Als ik mij niet vergis heeft de auto een ketting, m.a.w
net wat minder onderhoud. Alleen moet je kijken naar de garantie, hierbij staat er niets hierover geschreven.

Daarentegen heb ik naar 3 Meganes gekeken, maar (helaas) ook niets over garantie. Van de 14 stuks in jouw budget, vond ik maar 2 auto’s ok, met 170k km en 2 jaar jonger.

Veel succes verder

AsconaGT: Snap ook wel dat een caravan voor een hoger verbruik zorgt Maar het gaat mij om het totale plaatje.

Je begrijpt niet wat ik bedoel denk ik. Je schrijft dat je 1 op 7 met een caravan achter een megane 2.0 benzine een hoog verbruik is, maar dat is het dus relatief niet. Best normaal eigenlijk. Ja, het gaat om het totaal plaatje, maar dat veranderd dus nietveel. Ook niet met een andere auto. Je moet zo'n enorme windvanger vooruit trekken en dat kost nu eenmaal energie. Met de meeste benzine auto's ga je niet beter uit zijn.

Een megane diesel mag je met 1 op 10/11 ook echt blij zijn met een caravan er achter. Daar staat een fors hogere wegenbelasting (zomaar een 800-1000 euro per jaar méér gok ik) en hogere afschrijving tegenover. Dat ga je niet snel terug verdienen. Of je moet echt heel veel rijden. Ik denk dat jou totaalplaatje gaat niet veel beter uit pakken, wat je ook kiest.

Begrijp dat je vanwege het olieverbuik wat anders wil, maar veel zuiniger dan dat je nu rijd gaat het niet worden.

Deze is volgens mij even betrouwbaar als de Megane. Als ik mij niet vergis heeft de auto een ketting, m.a.w
net wat minder onderhoud. Alleen moet je kijken naar de garantie, hierbij staat er niets hierover geschreven.

Daarentegen heb ik naar 3 Meganes gekeken, maar (helaas) ook niets over garantie. Van de 14 stuks in jouw budget, vond ik maar 2 auto’s ok, met 170k km en 2 jaar jonger.

Veel succes verder
Das een handbak en volgens mij is de civic diesel er niet met een automaat

Terug
Bovenaan