Hallo, wij hadden een Outlander PHEV (bouwjaar 2016), ooo met het oog om zuinig te gaan rijden. Voornamelijk korte stukken en voor de vakantie. We hadden naast de Outlander een VW Golf als lease auto. In de praktijk viel de Outlander zwaar tegen. Je moet veel stekkeren (dus kleine stukjes rijden) om echt zuinig te rijden. In de wintermaanden kwam je hooguit 25 km ver en in de zomermaanden hooguit 40/45 km. Voor woon werk voor mijn vrouw was dat net te doen, maar dan moet je wel bij huis en bij je werk kunnen opladen.
Je moet ook wel een fluwelenvoet hebben om zuinig elektrisch te rijden.
Alleen als de accu leeg is en je moet langere afstanden rijden dan is het verbruik, bij normaal rijden, niet beter te krijgen dan 1 op 10 te krijgen. Dan hebben we het over normaal Nederlands verkeer en niet harder dan 110.
We zijn bewust niet met de outlander PHEV op vakantie geweest naar Noorwegen, ondanks de goede laadstructuur, omdat de brandstofkosten en elektrisch opladen de pan uit zouden rijzen. Vakantie mag wat kosten maar moet wel leuk blijven. Daarnaast er zit maar een 30/32 liter benzinetank in …. Tja dat houdt echt niet over met een fors verbruik.
Een reis naar Noorwegen zat er niet in en hebben we destijds met een Audi Q7 diesel gedaan …
Na drie jaar in de Outlander gereden te hebben, besloten mede vanwege de verandering in de wegenbelasting (tot 31-12-2024 was dat 50% en nu 100%) de auto in te ruilen. De auto is zwaar (ca. 1800kg) en is zeker comfortabel maar niet een echte rijdersauto. Audio systeem is geweldig maar de navigatie is verouderd. Ruimte top maar de kosten hebben uiteindelijk de das om gedaan om door te rijden. Absoluut geen spijt van maar ben blij dat ik nu zonder stress kan 700 km kan rijden in mijn huidige auto. Een Volvo V50 2.4. Oudere auto maar geen moment spijt van en veel comfortabeler. Misschien minder ruim voor een gezin met drie opgroeiende kinderen maar ach …. Ik zit er 90% van de tijd alleen in …. Dus mijn advies. Er zijn betere en zuinigere auto’s. Mijn pa rijdt in een Toyota RaV4 Hybride en die is verfijnder, zuiniger, moderner en comfortabeler.
Succes met je keuze en hopelijk heb je wat aan mijn en alle anderen hun advies