Zijn alle (skyactif) motoren geschikt te maken voor lpg?

kww

Startmotor
De vraag is even algemeen dus voor alle motoren en daarnaast specifiek foor skyactif motoren van Mazda.
Is het een kwestie van kop eraf, andere kleppen erin en klaar? Of komt daar meer bij kijken?
Flashlube kan natuurlijk altijd, maar dat lijkt me niet afdoende om elke motor geschikt te maken.
 
De eerste vraag is of het echt nodig is speciale ingrepen te doen aan de motor. Vroeger (halverwege het vorige decennium) werd de Mazda 2 als bifuel geleverd met LPG maar dat was (geloof ik) geen SkyActiv-motor. Tussen de reviews vind ik wel een Mazda CX-3 met SkyActiv-krachtbron op LPG en dat lijkt goed te gaan. Bij de occasions staan enkele Mazda's met een SkyActivmotor en (Prins) lpg-installatie. Het moet dus mogelijk zijn de auto op lpg te laten rijden maar ik zou zelf bij een specialist op dat gebied mijn licht opsteken. Wellicht hebben forummers als @Niseko , @Nico GTR of @Barri ervaring of ideeën?
 
Eerlijk gezegd geen idee - maar interessante vraag & dan is Mobile.de altijd de moeite om het eens nader te bekijken.
Nu zijn de advertenties daar niet altijd perfect opgesteld maar het geeft een idee / richting.
Er staan momenteel 6.969 Skyactivs te koop. 1 daarvan heeft LPG (Autogas), met een Prins installatie en zou de auto van de link van Roadracer kunnen zijn. Dat geeft aan dat het niet zo courant is, maar wil niet zeggen dat het niet kan.
 
In dat review lijkt het goed te gaan, maar is al 4 jaar niet meer bijgewerkt en er staat maar 30dkm op de teller.
Op Gaspedaal staan er maar 2 te koop.
 
Vroeger (halverwege het vorige decennium) werd de Mazda 2 als bifuel geleverd met LPG maar dat was (geloof ik) geen SkyActiv-motor.

Nee, én dat was nu juist een probleem serie. Ooit bedacht om in aanmerking te komen voor belastingvoordeel (lagere fiscale bijtelling etc.) maar dat motorblok (kop met de verkeerde klepzetels) was er dus niet geschikt voor.

Is het een kwestie van kop eraf, andere kleppen erin en klaar? Of komt daar meer bij kijken?

Bij de moderne motoren en dus ook de software komt er wel (steeds) wat meer bij kijken voor een goede regeling / samenspel met 'het brein' van de benzine motor.

Bel een paar LPG inbouwers op en vraag naar hun mening / ervaringen met de auto / motorversie die je op het oog hebt.
 
De Mazda 2 bi-fuel was geen succes, de motor was niet geschikt.
Inbouwers bellen kan, maar die willen toch vooral verkopen. Dus met klepsmeersysteem is alles mogelijk.
Ik heb vaker op lpg gereden, maar dat waren auto's die daar ook geschikt voor waren. Volvo, Saab, Citroen.
Saab bestaat niet meer, Volvo is Chinees geworden en Citroen heeft niets leuks meer.
Dus vandaar dat ik me afvroeg of ik met alleen de kop naar een revisie bedrijf te brengen klaar ben.
Zijn alleen de kleppen die niet zo goed tegen lpg kunnen, of is het meer?
Dat er auto's rondrijden met of zonder lpg is minder interessant want dat zegt niet zoveel over deze vraag.
Ik weet dat er lpg bedrijven zijn die een lijst hebben met geschikte modellen, maar dat beperkt mijn tweedehands keuze voor een auto nogal.
 
Het zijn de klepzittingen.
En bijvoorkeur hydraulische stellers.
Theoretisch kan iedere direct ingespoten benzine motor op lpg.
Hebben harde zittingen.
Op de prins website motorcode invullen.
 
Op de prins website staat de mazda 2 van het bi-fuel model ook als geschikt.
En daar staan horror verhalen genoeg van online.
Ergo, de website van Prins is te rooskleurig en niet betrouwbaar.

Zijn die klepzittingen er dan nadien in te maken?
 
Op de site van Prins kun je eenvoudig merk , model, en motor invullen. De Mazda Skyactive is dan geen goede keus.

Een motor met harde klepzittingen, en hydraulische klepstoters is dan een slimme keus, een klepsmeersysteem is eigenlijk een lapmiddel,
zou ik zelf niet snel voor kiezen.

Kies een merk dat lpg ondersteunt.

Auto's die je veel op lpg tegen komt, en vaak goed op lpg lopen, zijn bijvoorbeeld Dacia, Renault en Dodge.
(De 1.0 TCe die Dacia, Renault, Nissan en Mitsubishi gebruiken is ontwikkeld om op lpg te lopen.)
 
In Polen zie ik er zo 3 staan, allemaal met de 2.5 motor, km-standen van plm. 190.000 tot ver over de 200.000
o.a. KME wordt gebruikt (die spuit dan naast LPG steeds een kleine beetje benzine mee in om de kleppen te beschermen), je zou eens contact op moeten nemen met Mazda Italië: in Italië worden heel veel modellen ondersteund door een importeur van LPG voorzien, met behoud van fabrieksgarantie, dan weet je meteen welke zij als meest geschilt achten.
BRC is ook bezig met zo'n systeem als KME: BRC Sequent SDI.
 
Nog even ter aanvulling.
Mazda Italie heeft nog niet gereageerd, maar Prins wel.
Ze geven met een groen vinkje alleen of er een systeem beschikbaar is en niet of dat de auto ook geschikt is om op lpg te rijden.
 
Terug
Bovenaan