Zeldzame opties & accessoires

Nodig heb je het bij geen enkele auto.
En dat geldt overigens voor de meeste opties uit dit topic.
Vind camera het belangrijkste accessoire op mijn Ducato L2H2 (9 traps automaat/CC/Navi/Climate Control). Parkeer er makkelijker mee dan met de Fiesta van mijn vriendin.

Als ik het correct gelezen heb wordt dat hier ook verplicht. Voorheen nooit gehad, maar nu vind ik het handig, je kan echt de 18” tot op de cm van de stoeprand parkeren met de camera en zijn hulplijnen op het scherm.
Vervelend is wel als de ene auto het wel heeft en de andere niet en dat is hier het geval.

Ik geloof niet dat deze al is genoemd: de Reiserechner van Mercedes-Benz. In de W124 kwam het merk eind 1984 voor het eerst met deze boordcomputer zoals we dat nu noemen. Het schijnt een heel weinig bestelde optie geweest te zijn. Je kon dingen aflezen als momentaan verbruik, gemiddeld verbruik, nog te rijden km's, etc. etc. Elke keer als je contact eraf was geweest, was hij weer gereset, tenzij je eerst op een knopje drukte voordat je het contact weer aanzette: dan ging hij verder waar hij gebleven was. Ik kan me voorstellen dat je dat een keer vergat te doen en dan je hele historie van de rit tot daar aan toe kwijt was.

reiserechner.jpg

De rechterklok was vrijgemaakt voor de Reiserechner, daarom zit de toerenteller bovenin de linkerklok.

reiserechner2.jpg

De bediening geschiedde toen nog niet met een hendel achter het stuur, of met een knopje erop, maar op de middenconsole (het paneeltje met onder meer de knoppen K, L, P, E). Je moest de gebruiksaanwijzing vooraf goed bestudeerd hebben om dit min of meer blindelings goed te kunnen doen.

Daar kwam ik een paar maanden geleden ook pas achter. Maar misschien ook niet gek, als je bedenkt dat er maar 25 wereldwijd zo geleverd zijn.

Bij dit artikel moest ik gelijk denken aan de Garage deur opener die ik aan m’n binnenspiegel heb zitten. Fabrieksaf optie speciaal besteld door de eerste eigenaar.

Die zal wel iets meer centjes in de portemonnee hebben dan ik met dito huis ;). Ik heb zelf geen eigen garage / poort. Maar heb het nog nooit gezien. Zal in NL niet snel worden besteld

Bij veel merken kan je zo'n garagedeur opener bestellen. Is inderdaad echt iets voor buiten Nederland.

Dat dak in die Ferrari is bijzonder zeg. Was er geen 'gewoon' kanteldakje leverbaar?

Bij dit artikel moest ik gelijk denken aan de Garage deur opener die ik aan m’n binnenspiegel heb zitten. Fabrieksaf optie speciaal besteld door de eerste eigenaar.

Die zal wel iets meer centjes in de portemonnee hebben dan ik met dito huis ;). Ik heb zelf geen eigen garage / poort. Maar heb het nog nooit gezien. Zal in NL niet snel worden besteld
In Amerika is dat een zeer gangbare optie. Bij BMW aan de binnenspiegel, bij Ford aan de zonneklep. Bij andere merken weet ik het niet.

Ahh oke dat wist ik niet :) ! Klopt hij zit bij mij inderdaad onder de binnenspiegel

Zijn ook 3 knopjes. 1 voor de poort, 1 voor de garage en 1 voor het huis van je minnares ? :p

Lol.. :’).

Bij al mijn werkgevers tot op heden zou dat niet lukken overigens. Zonder pasje zichtbaar word je nog net niet gelijk naar het politie bureau gebracht …
Ik kan me daar even niets bij voorstellen. Beiden poedeltje naakt maar wel met het pasje aan een koortje om de nek?

Lol.. :’).

Bij al mijn werkgevers tot op heden zou dat niet lukken overigens. Zonder pasje zichtbaar word je nog net niet gelijk naar het politie bureau gebracht …
Dat was bij ons op kantoor ook, totdat van de AVG de pasfoto's er af moesten en de persoonlijke adressen.... Iedereen een wit pasje dus en niet te herleiden tot een persoon....

Dat was bij ons op kantoor ook, totdat van de AVG de pasfoto's er af moesten en de persoonlijke adressen.... Iedereen een wit pasje dus en niet te herleiden tot een persoon....

Nog niet eens zo heel lang geleden, hadden kartonnen Italiaanse identiteitskaarten niet altijd een foto (officieel!). Ze waren daardoor ook eindeloos geldig. Inmiddels zijn ze alle vervangen door een plastic kaartje, met foto en geldigheidsduur van 10 jaar, maar het is toch een rare gedachte dat je überhaupt een ID-bewijs zo in elkaar zet.

Ik kan me daar even niets bij voorstellen. Beiden poedeltje naakt maar wel met het pasje aan een koortje om de nek?
zoiets haha :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

Pasjes bij mij waren volledig ‘anoniem’ dwz alleen foto en m’n personeelsnummer. Ook geen referentie naar het bedrijf, indien gevonden naar een anonieme postbus :). Pas kwijt was €50 boete.
Ietwat panisch kan je het wel omschrijven.

zoiets haha :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

Pasjes bij mij waren volledig ‘anoniem’ dwz alleen foto en m’n personeelsnummer. Ook geen referentie naar het bedrijf, indien gevonden naar een anonieme postbus :). Pas kwijt was €50 boete.
Ietwat panisch kan je het wel omschrijven.
Interessante regel. Zaken van de werkgever op normale wijzen verliezen of beschadigen (zoals een laptop vergeten in de trein, een mobieltje laten vallen, deuk rijden, iets verkeerd aanslaan) mag een werkgever niet in rekening brengen bij werknemer.

Die AVG krioelt ook alle kanten op. Bij AH bezorging hebben ze heel netjes alle NAW van de stickers gehaald op de kratjes, er staat niet eens een huisnummer op als ik het goed heb. (Dat ziet de bezorger weer in zijn app). De makelaar 2 deuren verderop wil niets anders dan kopietjes van _alles_ hebben als je wat wil huren.
Op mijn werk hebben ze 'data protection officers' maar kreeg ik pas voor de tweede keer in een jaar een rits geboortedata, geslacht, namen, telefoon nummers en e-mail adressen van bezoekers, terwijl ik nog niet eens de voornamen nodig had, eigenlijk alleen het aantal.
Pasjes met naam, foto en bedrijf. Dat laatste zou er eigenlijk wel af kunnen voor de veiligheid.

Die garagebedieners zijn volgens mijn nog een beetje van het casettebandjestijdperk. Je zou tegenwoordig je hek toch niet willen beveiligen met iets dat per ongeluk in je vorige auto geprogrammeerd blijft of waar de criminele persoon met toegang tot je auto (valet, monteur, hacker, inbreker, dief) zo je garage en hek mee binnenkomt. Op de 5 serie van 2011 zitten ze nog.

Laatst bewerkt:
Interessante regel. Zaken van de werkgever op normale wijzen verliezen of beschadigen (zoals een laptop vergeten in de trein, een mobieltje laten vallen, deuk rijden, iets verkeerd aanslaan) mag een werkgever niet in rekening brengen bij werknemer.
Heeft vooral te maken met dat ik altijd met hele (vaak beurs-) gevoelige informatie werk. Obv het formaat van het bedrijf wereldwijd heb ik er -helaas- vertrouwen in dat het volledig juridisch klopt :p

Overigens , Een laptop kwijt of gestolen uit je auto valt onder de noemer niet de juiste zorgplicht rondom gevoelige klant informatie en zorgt direct voor geen uitbetaling bonus.

Heeft vooral te maken met dat ik altijd met hele (vaak beurs-) gevoelige informatie werk. Obv het formaat van het bedrijf wereldwijd heb ik er -helaas- vertrouwen in dat het volledig juridisch klopt :p

Overigens , Een laptop kwijt of gestolen uit je auto valt onder de noemer niet de juiste zorgplicht rondom gevoelige klant informatie en zorgt direct voor geen uitbetaling bonus.
Advocaten hebben er ook vaak vertrouwen in de zaak te winnen. Je rechtsbijstand zal echter €250 overmaken om van je gezeur of die €50 af te zijn.

Ja laptops uit auto's neigt inderdaad naar nalatigheid. Dat er belangrijke gegevens zijn zou werkgever natuurlijk met één van de talloze versleutelingsmogelijkheden moeten oplossen.

Ik heb het nog even opgezocht, dat met die garagedeurknopjes zit in heel veel automerken en heet "Homelink" zoals CXXX al noemde: "By 2003, it had been installed on over 20,000,000 automobiles"

Het werkt gelukkig (bij moderne deuren) met rolling codes, dus elke keer wordt een nieuwe code verzonden. Ik vrees echter wel dat een kwaadwillende zeer eenvoudig je spiegel omwisselt (of de hele auto steelt) en dan mogelijk zo je huis binnenloopt. Tijdens mijn Google tochtje lees ik dan ook ironisch genoeg meerdere malen:"Laat je afstandsbediening niet in je auto liggen". Gemak en beveiliging, het zal altijd wat schuren ;)

Ik had die discussie hier intern pas ook nog (leasemaatschappij). Bij ons Remarketingcenter wissen ze wel de info van de auto, maar in hoeverre doen de berijders dat? En hoe is dat ergens te overrulen? Kan je straks leuk nog jouw vorige auto ontgrendelen of laten claxonneren.
Het was dus eerst alleen bij hier zeldzame opties (homelink), maar het issue verschuift naar de standaarduitrusting van een auto.

Het werkt gelukkig (bij moderne deuren) met rolling codes, dus elke keer wordt een nieuwe code verzonden. Ik vrees echter wel dat een kwaadwillende zeer eenvoudig je spiegel omwisselt (of de hele auto steelt) en dan mogelijk zo je huis binnenloopt. Tijdens mijn Google tochtje lees ik dan ook ironisch genoeg meerdere malen:"Laat je afstandsbediening niet in je auto liggen". Gemak en beveiliging, het zal altijd wat schuren ;)
Daarom hebben wij slechts één auto geprogrammeerd: de auto die binnen staat. Mijn Ford staat altijd buiten voor het huis en die heb ik dus niet geprogrammeerd. Is gevoelsmatig beter.

Ik doe dat altijd met huurauto's. Niet alleen mijn eigen instellingen, maar ook die van anderen. Vaak zijn dit alleen de telefooninstellingen.

Dat zijn zaken die je in de auto kan resetten, maar kan je vanuit de auto ook de gekoppelde telefoons/apps wissen? Zoals bij een Audi Connect bijvoorbeeld?
Bij onze Skoda Citigo zou ik niet weten hoe ik dat vanuit de auto zou moeten doen.

Meestal is dat een factory reset van de infotainment, maar het verschilt per auto. Soms moet je handmatig de gekoppelde telefoons verwijderen. Hoe ouder de auto, hoe lastiger doorgaans.

Het is ook verbazingwekkend hoe weinig mensen helemaal door hun auto gaan voor ze 'm inleveren. Ik had een schoenendoos vol merkzonnebrillen binnen no time.

Ik kwam online nog een paar leuke tegen:

Op de 1957 Cadillac Eldorado Brougham kon je als optie shot-glaasjes krijgen, voor een borrel onderweg.
Het mooie was dat het dashboardkastje (de klep) dan magnetisch was en de metalen glaasjes staan bleven.

message-editor%2F1600173616057-fjewt5acwdn31.png

De towing-package op de Chevrolet C3, de zogenaamde ZN-1 package
Speciale achterwielophanging, sterkere dynamo en een vergrote koeler werden dan af fabriek gemonteerd. De Corvette kon dan ca 900kg trekken. De optie is toch nog 3.964x gekozen tussen 1977 en 1981

message-editor%2F1600174799694-img_0003.jpg

En nog een hele gave!
De Chrysler Visor-phone uit de jaren '90, een telefoon in de zonneklep

The-Hog-Ring-Who-Remembers-Chrysler-VisorPhone.jpg

Netjes, auto's resetten voor de verkoop. Deed ik vroeger ook tijdens het innemen, maar dat vonden ze bij Inkoop eigenlijk maar onzin, kostte teveel tijd...
Is zeker nu met de AVG-wet wel netjes. Bij aankoop van onze huidige auto stonden huis- en werkadres van de vorige berijder (lease) nog in de navigatie opgeslagen.

Mijn CX-30 heeft als Mazda optie "Drempelbeschermers verlicht vooraan en LED-instapverlichting". Mijn garagist wist het niet, ik evenmin en ik heb het pas tijdens de herfst / winter voor het eerst opgemerkt (auto 2DH gekocht in de zomer).
Waarom vermoedelijk zeldzaam? Het kost maar liefst 675€ :ROFLMAO: . OK, het ziet er heel erg chique uit dat geborsteld alu maar wat een geld en waarom een gewoon maar geen verlicht CX-30 logo achteraan, die kabel ligt er toch al?. En helemaal als je weet dat een schuif-kanteldak 750€ kost, een koopje in vergelijking. Gelukkig heb ik dat ook uiteraard ;).

Zo'n 'reflectorplaat' tussen de achterlichten was een behoorlijk populaire versiertruc in de jaren '80, hoe populair waren die dingen van Hella bijvoorbeeld wel niet? (of niet wel..?)

Deze Spaans geleverde Mercedes W124 300d uit 1985 heeft een opvallend onopvallende uitvoering van deze plastieken opsmuk:

150491305

Staat te koop in Nederland bij deze aanbieder: https://www.vankriekenautos.nl/6016175/4177/

In mijn vorige CL500 C215 zat een koelkast achterin. 1 keer gebruikt overigens. Bij verkoop moest ik de fles bacardi er nog uithalen.

Terug
Bovenaan