Zeldzame opties & accessoires

D Elzinga

Wegverkenner
Dit topic (beschouw het maar als tegenhanger van het kale topic;)) is deels geinspireerd door een ander forum, en deels door een discussie die ik pas geleden met iemand had: ik meende namelijk zeker te weten dat ik bij introductie van de eerste generatie Sirion foto's heb gezien van een exemplaar met nogal smakeloze goudkleurige velgen.

Gelukkig heeft AW tegenwoordig een hoop folders als pdf beschikbaar, en aldus kon ik hem met ondersteunend bewijs om de oren slaan:

97tkax.jpg

Overigens heb ik ze zelf ook nog nooit in het echt gezien. Denk niet dat de (oudere) kopers dit heel erg konden waarderen...

---------------

Dus: wat zijn de echt zeldzame opties die je bij de dealer kon aanvinken (of, in sommige gevallen: waar je specifiek naar moest vragen)?

Dat is wel heel erg fout o_O

Ik denk dat er genoeg voorbeelden zijn te vinden van dure accessoires die weinig besteld werden, zeker als het gaat om innovatieve opties. Zoals xenonverlichting op de BMW E32 (7-serie 1986, eerste auto waar die optie op leverbaas was).

Ik heb een Sierra met hoofdsteunen achter, dat had ik nog nooit eerder gezien.

Ik had een zeldzame optie op mijn Peugeot 208, want een paar maanden nadat ik de auto kocht, was de uitrusting 'Urban Vintage' al niet meer leverbaar:
https://www2.diariomotor.com/imagenes/2012/04/posts/peugeot-208-cascais-10.jpg

* De koelbox/ijskast, in plaats van de middelste voorstoel, in een Fiat Multipla

* Climate-control ( automatische airco ) op de Mercedes W123

Achterruitenwisser op de Renault 19 Chamade, Peugeot 306 Sedan en 406 Sedan, Ford Mondeo Sedan, Volvo 300 en 440, Daihatsu Applause, Alfa Romeo 33 en Saab 900 Classic.

Boordcomputer op de jaren 80 Mercedessen, met name op de W124 een zeldzame optie. Overigens ook op een Sierra zeldzaam en dat zal voor nog wel meer auto's gelden.

Stefan-V6 zei:
Elektronisch dashboard op de R11 en BX.

Dat was geen optie, maar onderdeel van een dure (de duurste?) uitvoering. En dat soort uitvoeringen werden sowieso weinig besteld, in elk geval in Nederland :) Digi-dashes waren ook leverbaar in o.a. de Opel E Kadett, Subaru XT en Fiat Tipo.

Wouter82 zei:
Stefan-V6 zei:
Elektronisch dashboard op de R11 en BX.

Dat was geen optie, maar onderdeel van een dure (de duurste?) uitvoering. En dat soort uitvoeringen werden sowieso weinig besteld, in elk geval in Nederland :) Digi-dashes waren ook leverbaar in o.a. de Opel E Kadett, Subaru XT en Fiat Tipo.

Bij de VW-Golf II was het wel een optie op de GTI en GTI16v, echt ontzettend zeldzaam

7cfab2dd.jpg

Wouter82 zei:
Achterruitenwisser op de Renault 19 Chamade, Peugeot 306 Sedan en 406 Sedan, Ford Mondeo Sedan, Volvo 300 en 440, Daihatsu Applause, Alfa Romeo 33 en Saab 900 Classic.

Ook verkrijgbaar op de Fiat Tempra en Mazda 323 sedan. Maar zeldzaam op de Alfa 33? Dat heb ik mij nooit gerealiseerd. Standaard op in ieder geval het actiemodel Feeling.

Leuk topic!

En nav de OP: jammer dat er geen nieuwe oude folders meer bijkomen op Autoweek.nl.

De tweede Toyota Corolla Verso had als optie een camera vóór in de grille. Die kon links en rechts kijken, oftewel: om het hoekje! Handig als je uit een smal straatje komt. Maar ik vraag me af of die optie ooit is besteld.
Andere merken maakten er wel een reclame mee, maar volgens mij was Toyota echt de eerste met die optie.

news-graphics-2004-_572449a.jpg

'Footboard' op de Skoda Superb I. Alleenleverbaar als dure optie in combinatie met leren bekleding op de Elegance. In de middenarmsteun van de achterbank zaten bovendien knopjes om de bijrijdersstoel te verstellen, zodat je het voetenbankje mooi kon laten aansluiten op de achterbank.

skoda-superb_11-clanok.jpg

Ook redelijk zeldzaam volgens mij, de mogelijkheid om bij een 2CV het kofferdeksel met ruit en al omhoog te klappen (aangeboden na het verdwijnen van de Dyane):

2cv-6.jpg

rzasa zei:
Maar zeldzaam op de Alfa 33? Dat heb ik mij nooit gerealiseerd. Standaard op in ieder geval het actiemodel Feeling.

Ik dacht dat ik maar een hele enkele keer een afbeelding heb gezien van een 33 met wisser maar als ik zo op Google kijk, lijkt het alsnog mee te vallen. Goed, dan past die misschien minder goed in het rijtje :)

Wouter bedoelt de 7-serie zoals die in 1986 op de markt kwam. En daarmee de wellicht onbekende benaming E32 verduidelijkt.

Zeldzame optie? Alhoewel ik vermoed dat een W100 600 of een Rolls Royce/Bentley zo'n optie ook wel hadden. Alleen dan niet voor de laptop. Omdat die er toen nog niet was.

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?6,5263905,5471590#msg-5471590

Business Laptop Tisch elektrisch ausfahrbar mit Wurzelholz Arbeitsfläche

Een Golf 3 in Montana Groen, Kleur alleen in 1992 geleverd en nog ongeveer 20 van bekend in de wereld. Waarvan 3 in nederland.

22276735320_af648e17de_b.jpg

Onder m'n oude Daihatsu Rocky: een pto aan de tussenbak.
En in m'n '71 Jeep Wagoneer: een floor shifter + tunnel console i.p.v. de pook aan de stuurkolom.

Dat zou ik accessoires noemen.;) Opties zijn de extra's die al in de fabriek worden gemonteerd.

De Y10 van de eerste lichting had ook schitterende opties:
- elektrisch bedienbare uitzetraampjes achter.
- airco (volgens de folder erg vooruitstrevend EN middels een unieke manier te bedienen, in combinatie met de verwarming)
- elektronisch dashboard
- koplampwissers
-volgens mij ook lederen bekleding, maar daar ben ik me niet helemaal zeker over

Leuke plaatjes, Micha! Toevallig dat die folders exact overeenkomen met jouw verlanglijst. :D

Elektrisch uitzetbare achterste zijruiten waren ook als -dure- optie te koop op de Audi Coupé vanaf model '88. Wel één keer een exemplaar met die optie gezien. Mijn Audi 80 van '87 had een rolgordijn in de hoedenplank. Op zich niet zo schokkend maar als fabrieksoptie kom je het zelden tegen.

Zeldzame opties...ik heb er een paar, Saab gerelateerd:

-stoelventilatie op een 9-5. Ik heb het op mijn 9-5, en het is geweldig
-een optie op een 96GL uit eind jaren '70. Opties waren er amper. Speciale stoelhoezen en een "kindervanger" zijn zeldzaamste. Laatste is een soort van opgeklapte middensteun tussen de voorstoelen, alleen deze kan niet omklappen tot een middenarmsteun. Puur om ervoor te zorgen dat bij een ongeluk achterpassagiers niet door de auto vlogen. Als ze hun gordels niet droegen dan. Deze waren ook optionaal, en in tegenstelling tot de gordels voor was het klik-mechanisme wél hetzelfde als bij elke andere auto. De voorgordels hebben zelf geen vergrendeling, maar je propt ze bij de sluiting in een gleuf die je dicht kan klikken

Zo even uit mijn opel tijd:

Panoramaglas op een astra J GTC, staat er nu toevallig 1 te koop in NL

Astra_GTC_Features_Design_cnt_mmpar_1_ExteriorDesign_768x432_1200_asgtc12_e01_004.jpg

en eigenlijk van de eerste GTC is het ook zeldzame optie omdat het meerdere keren voor onbepaalde tijd geschrapt werd in de prijslijsten destijds

ook daar staat er nu 1 van te koop
autowp.ru_opel_astra_gtc_panoramic_5.jpg

Rood leer op een burgelijke opel meriva
$_85.JPG

Twin Audio op de astra/vectra (staat nu even niets te koop)

dodatki_awc.blogi-86531-1.jpg

In de tijd voor de mega panoramadaken, een dubbel opendakje in de meriva die beide open konden. Heel weinig gekozen optie:
pictures_opel_meriva_2003_1.jpg

R-W zei:
(..)

Optie die de Jeep zat en ik nu stiekem best mis, is het kompas in de binnenspiegel.

Ja? Tegenwoordig navigatie toch? (althans, hier in Europa is er toch altijd wel een satelliet verbinding,,

Optie die de Jeep zat en ik nu stiekem best mis, is het kompas in de binnenspiegel.

is dat een zeldzame optie op een Jeep? In veel USA auto's waar ik in heb gereden zat dit gewoon in waarvan ik dacht dat het haast wel standaard moest zijn op al die auto's aan de andere kant van de plas

AsconaGT zei:

is dat een zeldzame optie op een Jeep? In veel USA auto's waar ik in heb gereden zat dit gewoon in waarvan ik dacht dat het haast wel standaard moest zijn op al die auto's aan de andere kant van de plas

Klopt maar in eu is het minder voorkomend, dacht ik. En ja, navi kan uiteraard maar toch, simpel n, e, s, w is retehandig soms.

Op mijn auto zit ook wel iets wat tegenwoordig uniek is: namelijk helemaal geen opties.
Kom tegenwoordig maar eens om een crisismodel; die bestaan alleen in de folder en dan zit er nog luxe op, zoals een klokje en dergelijke.

Ik geloof dat het eens in een TV-uitzending is uitgezocht of je daadwerkelijk een basismodel van een auto kunt kopen. Meestal was het antwoord 'nee'.

Bij m'n Mercedes e w210 de achterhoofdsteunen met een knopje neer laten klappen.
Eerste keer dat ik erop drukte en er achter kwam waar die knop voor was dacht ik echt wtf... waarom??

flat412 zei:
Een Golf 3 in Montana Groen, Kleur alleen in 1992 geleverd en nog ongeveer 20 van bekend in de wereld. Waarvan 3 in nederland.
Al die "special editions" zie je ook niet meer zo vaak tegenwoordig.
Ik kan mij nog verscheidene herinneren van de Golf: Atlanta, Pink Floyd, Genesis, Rolling Stones etc.
Veel meer als er een ander stoelbekledingmotiefje en wat striping (waar zie je nog striping ?) was het meestal niet volgens mij.

R-W zei:
AsconaGT zei:

Klopt maar in eu is het minder voorkomend, dacht ik. En ja, navi kan uiteraard maar toch, simpel n, e, s, w is retehandig soms.

In Amerika inderdaad erg gangbaar. Zelfs onze BMW heeft het. Mijn Ford heeft het kompas op de info-display.

Wouter82 zei:
Bij Volvo is/was het ook een (niet zo dure) optie.

Als je een adresje hebt, graag. Zijn wel in de usa verkrijgbaar maar dan hebben we het over een €300,- oid incl importeren.

Mercedeslover1 zei:
Bij m'n Mercedes e w210 de achterhoofdsteunen met een knopje neer laten klappen.
Eerste keer dat ik erop drukte en er achter kwam waar die knop voor was dacht ik echt wtf... waarom??

Ideaal als er niemand achterin zit.

Mercedeslover1 zei:
Is niet zeldzaam, zit ook op mijn W124. Leuk met de kinderen, en dan zorgen dat ze niet zien dat je op het knopje drukt :)

Terug
Bovenaan