Dank je BlueZ! Lampen zouden over 2 weken vinnen moeten komen dus nog even geduld.
Een paar weken geleden kreeg ik een brief van BMW dat er een terugroepactie open stond voor mijn 530i, blijkbaar iets met de accukabel. Best goede service nog voor een 16 jaar oude bak! Vandaag was dus de dag, auto s'ochtends ingeleverd en zojuist weer opgehaald. Als leenauto kreeg ik een heuse F40 120d xDrive mee van het nieuwe type. Nu was ik toch erg benieuwd, sowieso omdat ik toch erg fijne ervaringen had met mijn oude 118d maar ook omdat de nieuwe F40 met zijn (in de basis) voorwielaandrijving flink onder vuur heeft gelegen. Over het uiterlijk valt veel te zeggen; ik vond 'm niet bijzonder mooi maar wel leuk aangekleed met mooie velgen, iets van een
M-sport Sportline bumpersetje en 2 vuistdikke uitlaten onder de kont. Sportstoelen mogen ook niet ontbreken en uiteraard voorzien van 8-traps automaat.
Maar hoe rijdt het? Eigenlijk erg goed! Je merkt natuurlijk direct dat je meer gesleept wordt dan geduwd, maar het rijdt wel beter dan een "gewone" voorwielaandrijver. Allicht ga je niet de grenzen opzoeken in een geleende auto, had er ook de tijd niet voor Maar ik denk dat deze auto best nog wel durft te oversturen wanneer je écht van kiet gaat. Verder is de auto echt snel, ik denk dat ik elk lui paard in mijn eigen 530i moet mobiliseren om deze 120d voor te kunnen blijven, mede dankzij de ontzettend snelle automaat voelt de nieuwe 1-serie gewoon als een raket. De demping is stug en direct, eigenlijk wel wat je bij zo'n auto kunt verwachten. Toch denk ik dat mijn oude E87 wat comfortabeler was afgeveerd, zelfs met de Eibach verlaging. Ik heb de specs niet opgezocht maar je kunt erg scherp "hoeken" met de F40, ik verdenk BMW er bijna van dat ze misschien een soort 4-wiel sturing hebben ingebouwd? Of misschien ben ik gewoon zo'n korte wielbasis niet meer gewend
Van binnen is het materiaalgebruik ok, het is niet van dat harde plastic maar je merkt wel dat het gemaakt is om lang heel te blijven. Het voelde vooral wat kaal en kil aan, typisch huurauto gevoel en dat is toch raar in een auto van 50k zonder opties. De sportstoelen zaten goed, gaven voldoende steun en zijn goed in te stellen maar ze voelen wel écht te klein aan voor iemand van mijn formaat (190cm@105kg). Het dashboard met geïntegreerde navigatiemap is leuk bedacht en daadwerkelijk functioneel en het iDrive menu werkt erg intuïtief.
Al met al dus een plezierige ervaring zonder meer! Zou ik mijn eigen auto er voor inruilen? Nee dat niet, de extra ruimte en het comfort van de E60 zou ik té veel gaan missen en het voelde ook echt weer fijn om aan het einde van de dag in m'n eigen auto te stappen. Maar dat de nieuwe 1-serie, zelfs met "slechts" 4 cilinders en de motor overdwars, gewoon nog bergen rijplezier kan brengen staat bij mij in elk geval buiten kijf