(Z16LEL) Cilinder 4 kapot gegaan na 8 maanden aankoop Corsa D 1.6T 16V GSI

Peter91 zei:
Muddy Bandit zei:
Wat hierboven al gezegd is... koppelingmeuk vervangen zondermeer doen, overweeg de distributie ook even gelijk mee te nemen. (gaat een stuk gemakkelijker als het blok nog naast de auto staat)
Computer gewoon naar fabrieksinstellingen terug zetten, gehele koelsysteem goed laten spoelen. (dus zowel nieuwe blok als radiator, kachel enz.)
Olie 5W30 behoort te voldoen, plan de eerste olie- en filterwissel snel (1000-2000 km) aangezien je ook niet weet hoe je nieuwe blok geserviced is... verder de intervallen op 1 jaar of 10.000 km zetten i.p.v. wat de fabrikant aangeeft.
Mocht je twijfels hebben over te hete olie dan zou ik eerder kiezen voor een oliekoelertje als voor een andere oliegradatie.

Verder normaal rijden: eerst het blok rustig op temperatuur laten komen, vermijd langdurig hoge (4000+) toerentallen, en geef de turbo tegen het einde van de rit ook even de gelegenheid om weer rustig af te koelen voordat de motor stil gezet wordt... vinden z'n lagers en afdichtingen heel fijn.

Succes met het herstel.;)

Het wordt toch uiteindelijk de A16LER. motor is al in Nederland en ziet er degelijkst uit.

Bewaar je alle documenten / papieren / rekeningen en laat je, indien mogelijk, het plaatsen van motor en andere delen zoveel mogelijk vastleggen ( foto's ). Indien je de auto wil verkopen zal je toch uit moeten leggen waarom er opeens een 192 pk blok in ligt i.p.v. de verwachtte 150 pk. ( en hoe het zit met de exact kilometerstand van de auto en de motor ) "Bewijsvoering" zal dan allicht helpen !
 
speedtouch zei:
Prima, de kogel is door de kerk! Heb je al een offerte m.b.t. de montage?

1. Aankoop motor + oude weg na montage

Specs:
A16LER (2011) donorauto Corsa D OPC
75.000km
Incl. Tweemassa vliegwiel
Incl. Koppeling (Sachs)

Totaalkosten €2.880

2. Kosten montage in range €750 - € 1.000 afhankelijk hoeveel tijd in gaat zitten. Als meevalt min. 750 max. 1.000 als wat meer tijd kost.

Totaalkosten reparatie : €3.630 minimaal en maximaal €3.880.

Prijzig. Maar dan heb ik wel wat.
 
Total Loss zei:
Peter91 zei:
Muddy Bandit zei:
Wat hierboven al gezegd is... koppelingmeuk vervangen zondermeer doen, overweeg de distributie ook even gelijk mee te nemen. (gaat een stuk gemakkelijker als het blok nog naast de auto staat)
Computer gewoon naar fabrieksinstellingen terug zetten, gehele koelsysteem goed laten spoelen. (dus zowel nieuwe blok als radiator, kachel enz.)
Olie 5W30 behoort te voldoen, plan de eerste olie- en filterwissel snel (1000-2000 km) aangezien je ook niet weet hoe je nieuwe blok geserviced is... verder de intervallen op 1 jaar of 10.000 km zetten i.p.v. wat de fabrikant aangeeft.
Mocht je twijfels hebben over te hete olie dan zou ik eerder kiezen voor een oliekoelertje als voor een andere oliegradatie.

Verder normaal rijden: eerst het blok rustig op temperatuur laten komen, vermijd langdurig hoge (4000+) toerentallen, en geef de turbo tegen het einde van de rit ook even de gelegenheid om weer rustig af te koelen voordat de motor stil gezet wordt... vinden z'n lagers en afdichtingen heel fijn.

Succes met het herstel.;)

Het wordt toch uiteindelijk de A16LER. motor is al in Nederland en ziet er degelijkst uit.

Bewaar je alle documenten / papieren / rekeningen en laat je, indien mogelijk, het plaatsen van motor en andere delen zoveel mogelijk vastleggen ( foto's ). Indien je de auto wil verkopen zal je toch uit moeten leggen waarom er opeens een 192 pk blok in ligt i.p.v. de verwachtte 150 pk. ( en hoe het zit met de exact kilometerstand van de auto en de motor ) "Bewijsvoering" zal dan allicht helpen !

Motor plaatsen vastleggen wordt lastig. Denk dat ik dan binnenkort ontslagen wordt als ik niet op het werk kom opdagen. Ik maak het al tamelijk te gortig met dagelijkse telefoontjes om aan een blok te komen en zekerheid te krijgen omtrent alles onder werktijd aangezien bedrijven dan ook goed bereikbaar zijn. Tja informeren, informeren en nog eens informeren.:eek:

En nee, niemand die het voor me dan hier kan vastleggen helaas. Mag ook wel wat verwachten van mijn monteur, toch? Anders begon hij ook niet aan. Hij heeft vertrouwen, dus ik ook.

Rekeningen en motorinformatie bewaar ik natuurlijk ten allen tijde. Moet toch goed te verklaren zijn en blijven waarom andere motor in gekomen is?

Zou dit volgens iemand hier van negatieve invloed zijn op de verkoopwaarde van deze motor? Is een mens met een donorhart minder mens?:eek:

Bewijsvoering, auto is NAP en wordt netjes en logisch bijgehouden. Motor daarentegen moet ik morgen nog even vragen naar documenten. Ook belangrijk inderdaad.
 
Lycan Capri zei:
In NL speelt het niet heel erg

Maar "numbers matching cars" zijn meer waard

Wat bedoel je met in Nederland speelt het niet erg? Ander motorblok dat men er probleem van maakt?

Was wel een eye-opener. Kan me in problemen brengen. Dan verandert die auto ineens in geldvarkentje vastgekend aan mijn enkel.
 
Ik bedoel dat mensen in NL er niet heel veel waarde aan hechten of de originele motor erin hangt :) Zekee niet bij een dertien in een dozijn-bak als een Corsa
(Als de motorinhoud en het vermogen maar klopt met de papieren)
 
Lycan Capri zei:
Ik bedoel dat mensen in NL er niet heel veel waarde aan hechten of de originele motor erin hangt :) Zekee niet bij een dertien in een dozijn-bak als een Corsa
(Als de motorinhoud en het vermogen maar klopt met de papieren)


Ja dat zal dan wel hetzelfde blijven. Maar ik twijfelde even om even na te vragen bij sloop online. Hoeveel zij voor die wagen zouden geven.

Maar dat is extreem zonde voor zo'n auto van bijna 9 jaar niet?? Zouden jullie ook niet doen voor bouwjaar 2009 met 107.000 gelopen, wel?? Repareren die handel ook al is het een andere motorcode (ZL16LER/A16LEL/A16LER)!!
 
Lycan Capri zei:
Ik bedoel dat mensen in NL er niet heel veel waarde aan hechten of de originele motor erin hangt :) Zekee niet bij een dertien in een dozijn-bak als een Corsa
(Als de motorinhoud en het vermogen maar klopt met de papieren)

Ben ik niet helemaal met je eens. Bij een auto met vervangen motor ben ik altijd heel benieuwd waarom dat nodig was... Ik vind het niet per se een pre.
 
s velthuis zei:
Lycan Capri zei:
Ik bedoel dat mensen in NL er niet heel veel waarde aan hechten of de originele motor erin hangt :) Zekee niet bij een dertien in een dozijn-bak als een Corsa
(Als de motorinhoud en het vermogen maar klopt met de papieren)

Ben ik niet helemaal met je eens. Bij een auto met vervangen motor ben ik altijd heel benieuwd waarom dat nodig was... Ik vind het niet per se een pre.

Als jij een 13 in een dozijn-bak koopt, ga jij dan na welk motorblok erin hoort te liggen? Dus het motornummer (dus niet type) nakijken? Of geloof je het wel als je de kap open doet en de "juiste" motor lijkt erin te liggen?
 
Lycan Capri zei:
s velthuis zei:
Lycan Capri zei:
Ik bedoel dat mensen in NL er niet heel veel waarde aan hechten of de originele motor erin hangt :) Zekee niet bij een dertien in een dozijn-bak als een Corsa
(Als de motorinhoud en het vermogen maar klopt met de papieren)

Ben ik niet helemaal met je eens. Bij een auto met vervangen motor ben ik altijd heel benieuwd waarom dat nodig was... Ik vind het niet per se een pre.

Als jij een 13 in een dozijn-bak koopt, ga jij dan na welk motorblok erin hoort te liggen? Dus het motornummer (dus niet type) nakijken? Of geloof je het wel als je de kap open doet en de "juiste" motor lijkt erin te liggen?

Kijk op MP maar eens naar auto's met een nieuwe motor. De biedingen blijven daar doorgaans behoorlijk achter.
 
Denk dat een auto met een recentere motorcode (euro 5 a16) ipv (euro 4 z16) niet vergaande veranderingen ondergaan heeft.

Ik wil gewoon niet het risico lopen een blok in te bouwen die niet volledig aansluit. Anders zit ik ermee.

Maar goed, zowel Engelsen als Duitsers zijn stellog van overtuigd dat Z16LEL/Z16LER/A16LEL/A16LER exact hetzelfde zijn, behalve op paar kleine punten. Plaatsing katalysator en software aanpassingen om aan europese milieustandaarden te kunnen voldoen.

That's it. Aansluiten en klaar is kees. Maar ik wil natuurlijk liefst 100% zeker zijn en niet 99%. Lastig dit.
 
Peter91 zei:
Lycan Capri zei:
In NL speelt het niet heel erg

Maar "numbers matching cars" zijn meer waard

Wat bedoel je met in Nederland speelt het niet erg? Ander motorblok dat men er probleem van maakt?

Was wel een eye-opener. Kan me in problemen brengen. Dan verandert die auto ineens in geldvarkentje vastgekend aan mijn enkel.

Dat is die linksom of rechtsom ook wel. Als je nu verkoopt is die niks waard, reparatiekosten zijn hoog. Maar ja boeiend! Je vindt het toch een fijne auto? Lekker doen en doorrijden tot het echt niet meer gaat. Dus minimaal 300.000 km ;)
 
Jongens, jullie maken een probleem waar het er geen is. Wanneer heeft iemand voor het laatst het motornummer van jouw auto nagetrokken?
De kans dat deze opel na 50 jaar nog in het bezit van TS is, schat ik zeeeeeeer klein in.

Pas bij zo'n leeftijd gaan mensen het misschien na. Als ik m zou verkopen, zou ik niet eens vermelden dat er nieuwe motor in lag. Die kan de vorige eigenaar er net zo goed ingestopt hebben. Zolang het ding in orde is, speelt dat bij deze leeftijd geen enkele rol.

Leg er lekker een andere motor in. In Nederland intereseert dat helemaal niemand wat....Dat is de realiteit.
 
s velthuis zei:
Kijk op MP maar eens naar auto's met een nieuwe motor. De biedingen blijven daar doorgaans behoorlijk achter.
Maar dat heeft weer niks met number matching cars te maken, want waarom zit er een nieuwe motor in? Dat geeft meestal geen goed gevoel en gaan mensen lager bieden.
 
zombies zei:
s velthuis zei:
Kijk op MP maar eens naar auto's met een nieuwe motor. De biedingen blijven daar doorgaans behoorlijk achter.
Maar dat heeft weer niks met number matching cars te maken, want waarom zit er een nieuwe motor in? Dat geeft meestal geen goed gevoel en gaan mensen lager bieden.

En terecht want toch mogelijk wat vaag enz. Moet het ding nu ook door RDW opnieuw gekeurd worden ivm toegenomen vermogen?
 
Maakt niet uit mensen. Ik overweeg de auto weg te doen volgende week. Ben er klaar mee, Z16 motoren zijn lastig te vinden en als ik er een vind wordt er de hoofdprijs gevraagd. Daarvan kan een mooie occasion betaald worden, iets in de trant van 6 cilinders en tussen 150.000 en 200.000 KM.

Helaas, maar ik overweeg de reparatie niet te doen en naar iets anders te kijken wat wel een goede motor heeft.
 
Dat is denk ik meer waarom je de motor wat minder makkelijk vindt. Al denk ik dat als je gaat zoeken in t VK je al best een hoop tegen gaat komen.
 
Beste forumleden,

De motor is gekocht en de auto wordt gerepareerd. Ik zoek wel een uitweg voor de toekomst, zodat dit probleem niet meer voor gaat komen!
Gelukkig is de dealer waar ik de auto tweedehands gekocht heb bereid om uit coulance de reparatiewerkzaamheden te vergoeden, die gedaan worden door de monteur in eigen regio waar ik altijd het onderhoud laat uitvoeren.

Na diverse fora opgezocht te hebben, ging ik dieper op zoek naar achterliggende mogelijke oorzaken van hetgeen gebeurd is met mijn motor.

Corsa VXR UK Piston 4 problem. Dan zie je heel veel zoekresultaten met precies hetzelfde probleem.
Mijn Corsa D GSI valt hier ook onder.

Zie ook artikel van Thorney Motorsport: Corsa VXR "Grenade?"

https://www.thorney.ms/cms/tuning/Corsa_VXR_Fuelling_News.html.

1. Auto is getuned, dat is zeker. Hoeveel PK en koppel de mapping staat is nog maar de vraag? Misschien interessant om uit te vinden.
2. Misfires die ik had in oktober/november 2017 waren eigenlijk een voorbode dat er iets mis was met de zuigers in cilinder 4 (achteraf gezien nu).
3. Het tanken van 102 brandstof kwam mijn motor ten goede. Dat weet ik nu vrijwel zeker.
4. Het kan zijn dat de motor "te arm" liep, wat betekent dat te weinig brandstof ingespoten wordt bij hogere toerentallen. Met deze standaardsetting van onderdelen in motor kan ik beste met huidige tuning op boordcomputer beter onder de 5.000 TPM rijden.
5. Daarna is het logisch om te zeggen dat indien sprake was van te lage brandstofinjectie in hogere toerentallen de temperaturen te hoog werden in de motor. Wellicht dat deze temperaturen vervolgens de olieschraapveren/zuigerveren beschadigd hebben. Later in december uiteindelijk de zuiger in cilinder 4. (Zoek maar op = ALTIJD CILINDER 4 = GEEN TOEVAL bij deze auto!!!)
6. Gevolg hiervan is dus logisch dat er hoger olieverbruik optreedt, vooral bij hoge snelheden. Dit kwam namelijk alleen voor als ik snelheden van boven 160 km/u reed in Duitsland. Het olieverbruik ging als een raket omhoog!!

Oplossingen:
1. Gesmede onderdelen plaatsen en andere injectoren (groter) = duur
2. Fabriekswaarden ECU terugzetten = acceptabel?
3. Rijstijl aanpassen = meest goede optie? (jammer dat de auto niet meer gebruikt kan worden voor wat hij bedoeld is!)

Er zijn nog andere opties, maar vind de auto verder top gaaf! Het liefst blijf ik ermee rijden, doch ben ik zeer onzeker of dit zonder problemen kan en of dit uitstel van executie is tot het de volgende keer weer mis gaat met de motor!

Wat denken jullie?
 
Als het gele lampje aangaat is dat geen indicatie dat het oliepijl te laag is, het geeft aan dat er geen oliedruk meer is. Doorrijden tot een parkeerplaats is een goede manier om de motor onherstelbaar te beschadigen.

Ik snap dat topicstarter graag ergens vergoeding van de kosten wil halen, echter doorrijden is eigen fout beter het instructieboekje lezen is het juiste advies.
 
Oplossing is heel simpel!

Dat een arme motor hogere verbrandingstemperaturen kent is evident. Goed dat je het hebt uitgevonden.

In een eerdere reactie van mijn kant heb je kunnen lezen dat simpelweg grotere injectoren. (Prijs valt reuze mee) en daarna tunen van de ECU op de juiste manier. Dus een custom kenveld maken bij een van de tuners die gespecialiseerd zijn in Opel. Dan kom dit probleem niet meer voor en kun je wegblijven van dure gesmede zuigers en drijfstangen die niet de oorzaak zijn van het probleem dat je ondervindt.
 
Heb idd al vaker dit soort verhalen voorbij zien komen, schijnt toch een zwak punt te zijn van deze auto/motor. Is hetzelfde blok als in de Corsa OPC toch? Repareren en standaard software erin, dan blijft het het langste goed. Echter, volgens mij komt het ook voor bij volledig originele exemplaren.
 
Alle motoren kunnen, en gaan, kapot. Een blok waar de technici de grens van gaan zoeken gaat eerder kapot. De betrouwbaarheid hangt sterk samen met de mate van onderhoud en vooral preventief onderhoud. Bij Opel verzon men dat er een aantal PK's uit moesten komen, waarbij de levensduur zo rond de 2ton zou kunnen zijn. Mits alles perfect werkt en onderhouden wordt. Beetje chiptunen, overslaande bobines, te laat met onderhoud (o.a. bougies vervangen), veel korte ritjes (vervuiling inwendig), bezuinigen op onderhoud en voila..... Ergens zijn er mechanische en thermische grenzen en de tuner die denkt dat alleen een programmaatje aanpassen voldoende is.... De grootste weerstand is de luchtweerstand en die neemt kwadratisch toe. Om deze toenemende luchtweerstand te overwinnen heb je kwadratisch meer vermogen nodig. En dat genereert kwadratisch meer warmteontwikkeling die weer afgevoerd moet worden. Gewoon "standaard" blijven rijden geeft een veiligheidsmarge. Anders een andere auto aanschaffen met een grotere motor.
 
Pietzoveel zei:
Alle motoren kunnen, en gaan, kapot. Een blok waar de technici de grens van gaan zoeken gaat eerder kapot. De betrouwbaarheid hangt sterk samen met de mate van onderhoud en vooral preventief onderhoud. Bij Opel verzon men dat er een aantal PK's uit moesten komen, waarbij de levensduur zo rond de 2ton zou kunnen zijn. Mits alles perfect werkt en onderhouden wordt. Beetje chiptunen, overslaande bobines, te laat met onderhoud (o.a. bougies vervangen), veel korte ritjes (vervuiling inwendig), bezuinigen op onderhoud en voila..... Ergens zijn er mechanische en thermische grenzen en de tuner die denkt dat alleen een programmaatje aanpassen voldoende is.... De grootste weerstand is de luchtweerstand en die neemt kwadratisch toe. Om deze toenemende luchtweerstand te overwinnen heb je kwadratisch meer vermogen nodig. En dat genereert kwadratisch meer warmteontwikkeling die weer afgevoerd moet worden. Gewoon "standaard" blijven rijden geeft een veiligheidsmarge. Anders een andere auto aanschaffen met een grotere motor.

Exact!

Iets in de trant van Beierse motorwerken of voorsprong door techniek is een goede optie om te overwegen...
 
Peter91 zei:
Pietzoveel zei:
Alle motoren kunnen, en gaan, kapot. Een blok waar de technici de grens van gaan zoeken gaat eerder kapot. De betrouwbaarheid hangt sterk samen met de mate van onderhoud en vooral preventief onderhoud. Bij Opel verzon men dat er een aantal PK's uit moesten komen, waarbij de levensduur zo rond de 2ton zou kunnen zijn. Mits alles perfect werkt en onderhouden wordt. Beetje chiptunen, overslaande bobines, te laat met onderhoud (o.a. bougies vervangen), veel korte ritjes (vervuiling inwendig), bezuinigen op onderhoud en voila..... Ergens zijn er mechanische en thermische grenzen en de tuner die denkt dat alleen een programmaatje aanpassen voldoende is.... De grootste weerstand is de luchtweerstand en die neemt kwadratisch toe. Om deze toenemende luchtweerstand te overwinnen heb je kwadratisch meer vermogen nodig. En dat genereert kwadratisch meer warmteontwikkeling die weer afgevoerd moet worden. Gewoon "standaard" blijven rijden geeft een veiligheidsmarge. Anders een andere auto aanschaffen met een grotere motor.

Exact!

Iets in de trant van Beierse motorwerken of voorsprong door techniek is een goede optie om te overwegen...

TFSi is ook niet echt sterk geweest in de afgelopen jaren, het is nu afwachten wat de nieuwe generatie doet op de langere termijn en ook BMW heeft problemen gekend met motoren.
Als je een semi hot-hatch wilt is een Fiat Punto Abarth een zeer verstandige keuze, 180 pk en heel betrouwbaar!
 
Nico GTR zei:
Peter91 zei:
Pietzoveel zei:
Alle motoren kunnen, en gaan, kapot. Een blok waar de technici de grens van gaan zoeken gaat eerder kapot. De betrouwbaarheid hangt sterk samen met de mate van onderhoud en vooral preventief onderhoud. Bij Opel verzon men dat er een aantal PK's uit moesten komen, waarbij de levensduur zo rond de 2ton zou kunnen zijn. Mits alles perfect werkt en onderhouden wordt. Beetje chiptunen, overslaande bobines, te laat met onderhoud (o.a. bougies vervangen), veel korte ritjes (vervuiling inwendig), bezuinigen op onderhoud en voila..... Ergens zijn er mechanische en thermische grenzen en de tuner die denkt dat alleen een programmaatje aanpassen voldoende is.... De grootste weerstand is de luchtweerstand en die neemt kwadratisch toe. Om deze toenemende luchtweerstand te overwinnen heb je kwadratisch meer vermogen nodig. En dat genereert kwadratisch meer warmteontwikkeling die weer afgevoerd moet worden. Gewoon "standaard" blijven rijden geeft een veiligheidsmarge. Anders een andere auto aanschaffen met een grotere motor.

Exact!

Iets in de trant van Beierse motorwerken of voorsprong door techniek is een goede optie om te overwegen...

TFSi is ook niet echt sterk geweest in de afgelopen jaren, het is nu afwachten wat de nieuwe generatie doet op de langere termijn en ook BMW heeft problemen gekend met motoren.
Als je een semi hot-hatch wilt is een Fiat Punto Abarth een zeer verstandige keuze, 180 pk en heel betrouwbaar!

Hmm. Interessant!
 
Ik moet het toch voor de Duitsers opnemen Nico. Ik ben met je eens dat Audi en BMW hun problemen hebben gekend (olieverbruik Audi en kettingen BMW), maar tunen kan je ze!

De Duitsers kennen het olieverbruik van Audi veel minder, doordat daar de motoren flink getrapt worden (het nieuwe rijden is niet aan de orde op de Autobahn), daardoor veel minder last van interne vervuiling. Een goede tuner past ook de EGR strategie aan.
Voor BMW geldt ook dat het nieuwe rijden de ketting onevenredig zwaarder belast. Door laag in de toeren te blijven rijden zijn de krachten op het drijfwerk hoger (door oneenparigheid). Daardoor rekt een ketting sneller.

Ons landje is daardoor ook niet echt een ideale omstandigheid voor een auto.
 
Dat ben ik wel met je eens hoor tomtom. Maar ik ben benieuwd of een Nederlander betaalt voor die behandeling van hartge, ABT of welk ander merk dan ook.
 
Nico GTR zei:
Oplossing is heel simpel!

Dat een arme motor hogere verbrandingstemperaturen kent is evident. Goed dat je het hebt uitgevonden.

In een eerdere reactie van mijn kant heb je kunnen lezen dat simpelweg grotere injectoren. (Prijs valt reuze mee) en daarna tunen van de ECU op de juiste manier. Dus een custom kenveld maken bij een van de tuners die gespecialiseerd zijn in Opel. Dan kom dit probleem niet meer voor en kun je wegblijven van dure gesmede zuigers en drijfstangen die niet de oorzaak zijn van het probleem dat je ondervindt.

Ervan uitgaand dat het probleem van de kapotte 4e cilinder is veroorzaakt door te arm draaien, kun je je afvragen of dit is veroorzaakt
door te lage capaciteit van de injectoren. Als dat zo was zouden de andere cilinders ook schade moeten hebben gehad.
Ik heb zelf het idee dat het probleem eerder bij de aanvoerleidingen/aanvoerpomp ligt. Of de aanvoerpomp heeft te weinig capaciteit
voor de hogere brandstofbehoefte van de injectoren, of de leidingen zijn te nauw/lang.

Ik zou zelf (laten) nagaan of de vervangingsmotor motor ook tuning heeft (gehad).
Zoja, goed laten controleren of daar ook (mogelijke) schade is ontstaan.
Ervan uitgaand dat TS het maximale vermogen ook (langdurig) op de Autobahn wil gebruiken, zou ik de motor weer op de
fabrieksspecificaties zetten. De kans op heel blijven is dan het grootst.

Het is niet vanzelfsprekend dat een automotor bestand is tegen langdurig op vol vermogen draaien.
Bij mijn weten was er in het verleden een motor die daar wel speciaal op werd ontworpen:
de luchtgekoelde 2 cilinder boxermotor van de 2CV ... ;)

Wat betreft het gele olielampje, ik weet niet of de Corsa is uitgerust met een oliepeilsensor.
Bij mijn auto (uitgerust met oliepeilsensor), wordt het controlelampje geel met de opmerking olie bijvullen als het oliepeil te laag is.
Bij wegvallen oliedruk wordt het lampje rood en krijg ik een geluidssignaal (volgen mijn instruktieboekje van de Audi A2).
 
Blackadder the 5th zei:
Ervan uitgaand dat het probleem van de kapotte 4e cilinder is veroorzaakt door te arm draaien, kun je je afvragen of dit is veroorzaakt
door te lage capaciteit van de injectoren. Als dat zo was zouden de andere cilinders ook schade moeten hebben gehad.
.

Dat zou ik ook denken. Komt dit probleem alleen voor bij dit blok in de Corsa, of ook bij dit blok in andere modellen? Kan het geen probleem zijn met onevenredige koeling van de cilinders?
 
s velthuis zei:
Blackadder the 5th zei:
Ervan uitgaand dat het probleem van de kapotte 4e cilinder is veroorzaakt door te arm draaien, kun je je afvragen of dit is veroorzaakt
door te lage capaciteit van de injectoren. Als dat zo was zouden de andere cilinders ook schade moeten hebben gehad.
.

Dat zou ik ook denken. Komt dit probleem alleen voor bij dit blok in de Corsa, of ook bij dit blok in andere modellen? Kan het geen probleem zijn met onevenredige koeling van de cilinders?

De Engelse sites geven aan dat zuiger in cilinder 4 een corsa VXR/SRI probleem is. Volgens hen kpmt dit voornamelijk voor bij gechipte corsa's voor en in mindere mate bij auto's default uit fabriek.

Opvallend dan ook dat het in geval van default vaak gaat om de Nürburgring editie die standaard het meeste pk's heeft van alle edities. Dus de meest getunede motor!!

Dus verklaart veel. Fabrieksinstellingen terug!!
 
Ik weet niet de ins- en outs van deze Opel motoren, maar bij BMW hadden bepaalde types met meer vermogen een ander smeersysteem en oliekoeling van de onderkant zuigers mbv speciale sproeiers. Ook de waterpompen verschilden (meer schoepen) voor een grotere circulatiesnelheid. Daarnaast verschil in volume van koelwater radiateur en de oliekoeler. Het kan zijn dat de hoogst opgevoerde "standaard" motor van Opel ook deze aanpassingen heeft en dan weer wel betrouwbaar is...
 
Peter91 zei:
s velthuis zei:
Blackadder the 5th zei:
Ervan uitgaand dat het probleem van de kapotte 4e cilinder is veroorzaakt door te arm draaien, kun je je afvragen of dit is veroorzaakt
door te lage capaciteit van de injectoren. Als dat zo was zouden de andere cilinders ook schade moeten hebben gehad.
.

Dat zou ik ook denken. Komt dit probleem alleen voor bij dit blok in de Corsa, of ook bij dit blok in andere modellen? Kan het geen probleem zijn met onevenredige koeling van de cilinders?

De Engelse sites geven aan dat zuiger in cilinder 4 een corsa VXR/SRI probleem is. Volgens hen kpmt dit voornamelijk voor bij gechipte corsa's voor en in mindere mate bij auto's default uit fabriek.

Opvallend dan ook dat het in geval van default vaak gaat om de Nürburgring editie die standaard het meeste pk's heeft van alle edities. Dus de meest getunede motor!!

Dus verklaart veel. Fabrieksinstellingen terug!!

Juist omdat het altijd de buitenste cilinder betreft, zou ik eerder aan een koelprobleem denken. Komt niet alleen bij auto's voor trouwens, ook bv bij meercilinder compressoren zie je soms dat de ene cilinder beter koelt dan de ander (luchtkoeling weliswaar) en dat van de minder gekoelde cilinder de zuigerveer overmatig snel de geest geeft, met alle gevolgen van dien.
 
Ik wil niet stoken.

Maar heb je dit artikel al gelezen? Opel is niet de enige.

Zo-voorkom-je-dat-jouw-Ford-Kuga-1.6-EcoBoost-benzinemotor-in-de-soep-loopt-2.jpg
 
Nico GTR zei:
Ik wil niet stoken.

Maar heb je dit artikel al gelezen? Opel is niet de enige.

Zo-voorkom-je-dat-jouw-Ford-Kuga-1.6-EcoBoost-benzinemotor-in-de-soep-loopt-2.jpg

Ik zal zeker niet ontkennen dat zoiets kan gebeuren. Alleen als het een kwaal blijkt te zijn die ook nog iedere keer dezelfde cilinder uitschakelt, dan ben ik wel benieuwd hoe dat kan. Vier injectoren op 1 brandstofgalerij ook problemen in de andere cilinder moeten kunnen opleveren.
 
Nico GTR zei:
Ik wil niet stoken.

Maar heb je dit artikel al gelezen? Opel is niet de enige.

Zo-voorkom-je-dat-jouw-Ford-Kuga-1.6-EcoBoost-benzinemotor-in-de-soep-loopt-2.jpg

Als ik voor een auto ga voor bouwjaar 2008 met minimale cilinderinhoud van 1.998cm^3, dan zou het geen overbodige luxe zijn vermoed ik. En liefst een normale zonder turbo (2.0 16V). Ik denk dat ik dan al snel heel veel motorproblemen uitsluit in de toekomst.
 
Peter91 zei:
Als ik voor een auto ga voor bouwjaar 2008 met minimale cilinderinhoud van 1.998cm^3, dan zou het geen overbodige luxe zijn vermoed ik. En liefst een normale zonder turbo (2.0 16V). Ik denk dat ik dan al snel heel veel motorproblemen uitsluit in de toekomst.

Als je motorproblemen echt wil uitsluiten moet je voor een Prius gaan... Maar da's wel een stap vanuit een GSi :T
 
s velthuis zei:
Peter91 zei:
Als ik voor een auto ga voor bouwjaar 2008 met minimale cilinderinhoud van 1.998cm^3, dan zou het geen overbodige luxe zijn vermoed ik. En liefst een normale zonder turbo (2.0 16V). Ik denk dat ik dan al snel heel veel motorproblemen uitsluit in de toekomst.

Als je motorproblemen echt wil uitsluiten moet je voor een Prius gaan... Maar da's wel een stap vanuit een GSi :T

Tja, met een slok te veel op zou ik wel eens een dergelijk ondoordacht besluit gaan nemen, vrees ik.
 
Peter91 zei:
Als je motorproblemen echt wil uitsluiten moet je voor een Prius gaan... Maar da's wel een stap vanuit een GSi :T

Tja, met een slok te veel op zou ik wel eens een dergelijk ondoordacht besluit gaan nemen, vrees ik.[/quote]

Nou, ondoordacht? Taxichauffeurs in Frankfurt/Main hebben er al zorgeloos 500.000 km mee gereden! En een kennis van me 200.000 km en lage onderhoudsrekeningen ook nog.
 
speedtouch zei:
Peter91 zei:
Als je motorproblemen echt wil uitsluiten moet je voor een Prius gaan... Maar da's wel een stap vanuit een GSi :T

Tja, met een slok te veel op zou ik wel eens een dergelijk ondoordacht besluit gaan nemen, vrees ik.

Nou, ondoordacht? Taxichauffeurs in Frankfurt/Main hebben er al zorgeloos 500.000 km mee gereden! En een kennis van me 200.000 km en lage onderhoudsrekeningen ook nog.[/quote]
Ja ondoordacht, hij rijd nu in een GSI en dan wil je echt niet 3 stappen terug en in een Prius gaan rijden, hoe betrouwbaar ze ook zijn.
 
zombies zei:
Ja ondoordacht, hij rijd nu in een GSI en dan wil je echt niet 3 stappen terug en in een Prius gaan rijden, hoe betrouwbaar ze ook zijn.

Ik weet niet wat sneller is. Een Prius in normale staat of de GSi van TS in de huidige... :T

Maar ondoordacht of niet, een Prius zal je in elk geval niet veel slapeloze nachten bezorgen. Ook wel lekker.
 
s velthuis zei:
zombies zei:
Ja ondoordacht, hij rijd nu in een GSI en dan wil je echt niet 3 stappen terug en in een Prius gaan rijden, hoe betrouwbaar ze ook zijn.

Ik weet niet wat sneller is. Een Prius in normale staat of de GSi van TS in de huidige... :T

Maar ondoordacht of niet, een Prius zal je in elk geval niet veel slapeloze nachten bezorgen. Ook wel lekker.

Daar heb je een punt. Ego speelt bij sommigen geen rol als ze auto rijden:T!!

Even alle geintje ter zijde:

Ik overweeg in de nabije toekomst toch misschien voor een Avensis te gaan. 1.8 of 2.0 Vvti lijken me zeer goede motoren!!
Mooie en betrouwbare wagen ook nog. Duur in aanschaf, maar daar lijk je veel auto voor terug te krijgen hoor ik vaak.

En tja, scheurbak is het niet. Maar wel een betrouwbare sedan! Lijkt me een betere optie dan een BMW E46Ci met een automaat for that matter!! (optie die ik overweeg >> vertrouw echter die automaten niet).
 
Peter91 zei:
Even alle geintje ter zijde:

Ik overweeg in de nabije toekomst toch misschien voor een Avensis te gaan. 1.8 of 2.0 Vvti lijken me zeer goede motoren!!
Mooie en betrouwbare wagen ook nog. Duur in aanschaf, maar daar lijk je veel auto voor terug te krijgen hoor ik vaak.

In dát geval is mijn Prius-voorstel nog niet eens zo'n heel vreemd geintje...
 
Over de automaat van een BMW zou ik me geen zorgen maken. E46 heeft heel andere "problemen" en aandachtspunten.

Motor en bak zijn erg betrouwbaar.
 
Nico GTR zei:
Over de automaat van een BMW zou ik me geen zorgen maken. E46 heeft heel andere "problemen" en aandachtspunten.

Motor en bak zijn erg betrouwbaar.

Waar doel je dan op? De achteras bij de 328 en 330? Waterpomp ieder 100K anders kans op heetlopen en schade indien lekkage? Elektronica problemen?

Laatst nog proef gereden in een 1e eigenaar dealer-onderhouden automaatbak met 256k op teller auto.

Kick down deed het niet, m/s stand deed het niet alleen tandwieltje te zien met uitroepteken!! Niet best.

Pas na herstarten met sleutel werkte automaat weer naar behoren.

Yeah, long life olie!! Hoeft niet ververst te worden...

Andere fora en ervaringen bewijzen het tegendeel..

Iedere auto heeft eigen problemen, ongeacht de klasse. Misschien moet ik gewoon een draaiboek opstellen hoe ik mijn corsa met een fluweel handschoentje moet behandelen. Dan kan het toch niet meer fout??

Zaken waar ik sterk op ga letten komende weken als het blok binnenkort geplaatst is:
1. Olieverbruik;
2. Stotteren/haperingen;
3. Toerental 3500tpm niet overschrijden als motor al is warm gereden. Staat gelijk aan 120 km/u moet lukken!!
4. En ja, in Duitsland, als ik naar familie rijd in het btl over een paar maanden dan niet 220 blazen voor een lange periode. Liefst 150 of 160 rijden is hard zat.

Wat kan er fout gaan? 4e cilinder probleem ja of te nee, rijden zal ie!!!!! Laatste kans anders écht de sloop. Dan laat ik de kogel hoogst persoonlijk zelf zakken ook!!!
 
Oke. Even een update. De motor zit erin. De motor werkt naar behoren, voel weer hetzelfde vermogen als voorheen. Het is weer even wennen...

Nu zit ik nog alleen met het verhaal omtrent de motorcode en de gegevens bij het RDW. Er hoort een z16lel in te zitten maar er zit nu een z16ler motor in.

Hoor ik nu per definitie naar een keuringsstation te gaan en dit door te voeren qua afwerking/papierwerk of zou ik dit gewoon nu zo laten?

Ik neem aan dat de sticker op de zijkant van de motor het enig kenmerk is dat de code verraadt?

(Vreemd dat bij aankoop van de auto de vorige sticker eraf was 'gescheurd')

Edit:

Iemand gesproken en zei dat als motorinhoud en of cilinder aantal ongewijzigd is gebleven dan is goedkeuring bij rdw niet nodig.

Dit aangezien ook de ECU van auto zelf motor aanstuurt.
 
De motor werkt naar behoren, voel weer hetzelfde vermogen als voorheen.

Hoor ik nu per definitie naar een keuringsstation te gaan en dit door te voeren qua afwerking/papierwerk of zou ik dit gewoon nu zo laten?

1. Lijkt me dat de auto toch wel een heel stuk sneller is nu, verschil moet je toch wel voelen lijkt me !
2. Zou de regels er goed op nalezen, geen idee wat de consequenties zijn indien er wat gebeurd.
 
Terug
Bovenaan