(Z16LEL) Cilinder 4 kapot gegaan na 8 maanden aankoop Corsa D 1.6T 16V GSI

Peter91 zei:
Iemand gesproken en zei dat als motorinhoud en of cilinder aantal ongewijzigd is gebleven dan is goedkeuring bij rdw niet nodig.

Dit aangezien ook de ECU van auto zelf motor aanstuurt.

Je zou even een belletje kunnen plegen om dit te laten bevestigen, weet je dat zeker.
 
Thanks for the update. Ik vroeg me al af hoe het was afgelopen met de Opel met kapotte cilinder. Wat heeft het je uiteindelijk gekost?
 
boyofwax zei:
Thanks for the update. Ik vroeg me al af hoe het was afgelopen met de Opel met kapotte cilinder. Wat heeft het je uiteindelijk gekost?

Er dreigde me een rekening van 4.000 boven het hoofd te hangen. Koppeling en tweemassa vliegwiel waren ook aan vervanging toe. Zou een uitloop hebben richting 5.000 euro dus. Had ik anders niet gedaan!!

Maar ik had een aantal zaken lopen. De opsomming;

1. Twee weken terug nieuws gekregen van automotorenbedrijf dat z16ler voor me beschikbaar is voor 2.650 marge regeling. 50K gelopen. Met twee massa en koppeling!!!

2. Uitspraak bovag ledenadvies kwam op tijd. Die stond in het midden qua standpunt. Autobedrijf waar ik auto destijds gekocht had, vroeg me wat ik van hen verwacht. Ik zei "50/50" doen!! Moest 1 dag over nadenken. Dag later kreeg ik telefoon van de ondernemer dan na intern overleg men bereid is om reparatiekosten monteur tot 1.000 euro incl. Btw te betalen. Tja, niet wat ik had verwacht maar toch akkoord gegaan. Factuur wordt naar hen verstuurd na reparatiewerkzaamheden.

3. Motor week later afgeleverd en mijn monteur ging aan de slag. Binnen weekje klaar.

Vandaag proef gereden en koppeling/versnellingen werken goed!! Geen vreemde bijgeluiden slippende koppeling meer. Motor klinkt ook prima en de auto rijdt in zijn geheel weer aangenaam.

Ik moet aankomende zaterdag terug voor controle naar het autobedrijf. Mijn versnellingspook wordt hierbij ook nog afgesteld, aangezien er een afwijking al was opgemerkt na reparatie (2e versnelling gaat niet zo makkelijk erin, doordat pook beetje afwijkend is afgesteld of zoiets d.w.z moet niet helemaal naar links duwen om erin te krijgen maar voor de helft zeg maar).

Al om al zullen kosten uitkomen op 2.900-3.000 incl extra tijd monteur (niet betaald door bedrijf waar auto gekocht is) plus transportkosten nieuwe en oude motor en - motor/turbo/koppeling/2massa zelf. Garantie zit enkel en alleen op motor en turbo. 3 maanden. Statiegeld oude motor krijg ik terug als oude motor volgende week weer opgehaald is.

Er zit nu een OPC motor in de GSI. Maar dat maakt geen ene technische biet uit, want ze zijn hetzelfde maar dan met een ander stickertje erop!!
 
En de koppeling van de donor was zeker goed? Persoonlijk zou ik die denk ik wel mee vervangen hebben. Maar verder? Klap geld, veel keuze had je niet. Met een kapot blokje gaat de waarde ook hard achteruit. Hopen dat je er nu een flinke poos lol van kunt hebben (y)
 
Reken voor koppeling en vliegwiel eens 1000 euro, dan valt die 2000 voor een nieuwe motor wel mee afgezien van de ellende die je ervan had want dat is onbetaalbaar. Als je ergens staat en hij is goed kapot heb je geen vervoer en de kosten lopen door en op, daarom heb ik dit topic gevolgd.

Hoelang ga je er nog in rijden voordat je het geld eruit hebt, of toch verpatsen aangezien deze nare herinneringen heeft?
 
En heb je de computer nu weer terug op de fabrieksinstelling laten zetten of ga je gewoon verder met die gechipte versie?
 
Muddy Bandit zei:
En heb je de computer nu weer terug op de fabrieksinstelling laten zetten of ga je gewoon verder met die gechipte versie?

Ik moet nog even inventariseren wat ik ga doen. Misschien naar Digicar en uit laten lezen en 'her-tunen' naar lagere waarden (andere waarden). Veiligste is standaard uiteraard. Maar daar denk ik nu even niet aan.

Ik houd allereerst olieverbruik in de gaten en gooi alleen minimaal 98 in de tank en rijd geen 5000+ toeren langdurig. Zal ook wel goedkomen in nederland.
 
boyofwax zei:
Reken voor koppeling en vliegwiel eens 1000 euro, dan valt die 2000 voor een nieuwe motor wel mee afgezien van de ellende die je ervan had want dat is onbetaalbaar. Als je ergens staat en hij is goed kapot heb je geen vervoer en de kosten lopen door en op, daarom heb ik dit topic gevolgd.

Hoelang ga je er nog in rijden voordat je het geld eruit hebt, of toch verpatsen aangezien deze nare herinneringen heeft?

Auto meteen weg doen is zonde en had ik niet op gehoopt. Normaal gebruiken (woon-werk verkeer) en misschien in augustus na zomerverlof situatie herzien. Misschien toch voor iets anders gaan.

Maar nee, nu zulke kosten gemaakt moeten hebben rijd ik er even mee door. Mits geen gekke dingen qua olieverbruik zie voordoen!! Anders ben ik geneigd eerder aktie te ondernemen en de wagen toch weg te doen.

En als olieverbruik in orde is en er geen 'misfires' /haperingen/stotteringen zich voordoen dan rijd ik er sowieso mee door. Maar goed, mocht dit voorkomen dan ben ik eigenlijk al te laat! Ik moet alert blijven.
 
Terug
Bovenaan