(Z16LEL) Cilinder 4 kapot gegaan na 8 maanden aankoop Corsa D 1.6T 16V GSI

PO1991

Net ingestapt
https://imgur.com/CT4MnLc
https://imgur.com/iZ8hep1
https://imgur.com/B0aZaKQ

Beste forumleden,

Ik heb 8 maanden na aankoop van de Opel Corsa 1.6T 16V GSI motorschade geleden. Dit is 22 december 2017 gebeurd op de A50 toen ik naar huis reed. De volgende dag zou ik naar familie in het buitenland rijden. Het volgende gooide echter roet in het eten.

Auto begon hevig te stotteren, helemaal uit het niets. Ik reed op de linkerrijbaan 120 km/h. Er klonken doffe klappen in de motor en daarna kwam er direct witte rook uit mijn uitlaat! Tegelijkertijd begonnen mijn motormanagementlampje en het onderhoudslampje heftig te knipperen toen dit allemaal gebeurde!

Ik deed als de bliksem alarmlichten aan en direct de vluchtstrook op. Het was 17.00 uur geweest en al pikkedonker. Auto startte niet meer. Er kwam ook een erge stank ervan af! Ik stapte via de bijrijdersstoel uit in de berm en belde meteen de BOVAG-pechhulp. Hij kwam na dik 40 minuten aanrijden met de takelauto. Na het uitstappen maakte hij de opmerking dat de auto wel erg stinkt! Hij probeerde te starten, maar er kwam niks. De auto werd op de wagen gezet en meteen bij een parkeerplaats in de buurt werd gekeken wat er aan de hand is.

Expansievat koelvloeistof leeg, kan lekke koppakking zijn. Gaf hij aan. Dit kan een groot probleem zijn met je motor zei hij. Ik vermoed dat het iets anders kan zijn. Het is niet goed! Ik helemaal in shock!

De auto weggebracht naar een depot in Oss. Daar bleef de auto staan tot 28 december 2017. Voor die tijd een leenauto meegekregen. Wel goed geregeld met pechhulp gelukkig.

Met in het achterhoofd de opmerking dat het de koppakking zou kunnen zijn, liet ik de auto de 28ste netjes bij het autobedrijf afleveren waar ik normaliter altijd onderhoud laat uitvoeren. Na het nieuwe jaar is de monteur begonnen met het stellen van een diagnose.

4-1-2018 kwam definitief het slechte nieuws. Het is niet de koppakking, maar een volledig beschadigde cilinder, waarbij de motor niet meer te repareren is en er een vervangend motorblok erin moet komen!!!:eek:

De cilinder is gewoon gebarsten, cilinderzuiger afgebroken, klep op nr. 4 volledig kapot. Hoe kan dit in vredesnaam gebeuren is meteen mijn vraag geweest!

Sprong terug in de tijd...

Ik heb de auto 22-4-2017 aangeschaft bij een autobedrijf in Apeldoorn. De tellerstand waarbij deze auto aangeschaft is bedroeg 81.400 kilometer. De auto had na een paar duizend kilometer een kapotte bobine. Dit werd onder garantie verholpen. De auto reed weer als nieuw.

Tot juni 2017 reed ik alleen in Nederland met de auto, zonder veel vermogen van het motorblok te eisen. Begin juni 2017 reed ik naar het buitenland naar familie toe. In Duitsland reed ik hogere snelheden, daar waar dat toegestaan was. Tot mijn verbazing ontdekte ik na 600 km dat het gele oliekannetje ging branden. Ik stond verbaasd te kijken hoe dit mogelijk was, ik heb toch pas een paar duizend kilometers op zitten? Verbruikt deze motor dan zoveel olie?

Meteen op een Rastplatz de auto aan de kant gezet en olie gehaald, voortaan liet ik altijd een kannetje 5W30 in de auto liggen! Na bijvullen verdween het gele lampje. Niks aan de hand. Na bezoek aan familie reed ik weer terug naar Nederland. Er hoefde na de terugrit helemaal geen olie meer bijgevuld te worden. Na aankomst in Nederland wederom oliepeil gecontroleerd. Niks te zien, bijna tot aan maximum gevuld.

De juni maand reed ik met de auto goed door qua woon- werkverkeer. 2.000 + km verder, weer op zomervakantie naar buitenland. Olie nog gecheckt voor vertrek. 3 hele strepen op de peilstok. Oke! Was de conclusie, minimaal verbruikt die afgelopen 2.000 km. In Duitsland wederom flink doorgereden. Maar dan, wederom geel oliekannetje ter hoogte van Magdeburg (ongeveer 500km). Ik stond perplex.

Kannetje meteen op parkeerplaats tevoorschijn en bijvullen maar! Geel kannetje weg, alles in orde. Rit vervolgd. Na de vakantie weer terug naar Nederland en wederom geen laag olieniveau. Prima!

Vervolgens een paar maanden woon- en werkverkeer. Bij aankoop had de auto een kilometerstand van 81.400 kilometers en in november 2017 bij een kilometerstand van 103.000 besloot ik om groot onderhoud te laten doen volgens de opgegeven kilometerstand (100.000). De auto onderging de beurt, maar voor de zekerheid heb ik het olieverbruik bij mijn eigen monteur aangegeven.

Hij kwam tot een conclusie dat er vervuiling in het blok aanwezig was, wat het verbruik op zijn beurt weer opvoert. Na een reinigingsbeurt met Forthé klinkt de motor veel beter! Ik moest 2 x 500 kilometer rijden voordat er uiteindelijk verse olie in kwam en de motor volledig gespoeld was! De reiniging was begin december 2017 voltooid.

Naderhand woon-en werkverkeer gereden, ongeveer 2.000 km wat me bracht op een kilometerstand van tussen 106.000 en 107.000 kilometer. Er kwam ineens een abrupt einde aan het leven van deze Z16LEL motor.

Zaken op een rij:

1. Auto heeft blijvende motorschade > vervanging Z16LEL nodig. Z16LEL lastig nog aan te komen. Z16LER is een uitdaging had ik snel begrepen van monteur...

2. 2 maanden na 6 maanden BOVAG is dit gebeurd. Autobedrijf in Apeldoorn gebeld of zij mij hierin nog iets kunnen betekenen. Een dikke nee gekregen want na BOVAG garantie.

3. Rechtsbijstand bij geroepen. Ik heb als consument immers op grond van art.17:7 BW recht op een degelijk product. Wettelijke garantie beroep ik mij eigen op.

4. Momenteel tussen 2 vuren. Klacht richting autobedrijf (met foto's) dat zij mij na BOVAG -garantie niet meer tegemoet willen komen. Een ingebrekestelling zal volgen indien er wederom een nee op het rekest komt. Ik kan dit zo niet laten, maar moet hen wel de gelegenheid geven om de auto te repareren indien zij mij tegemoet willen komen. Dit is het ene vuur!

Het andere vuur is dat er maar één Z16LEL blok gevonden is in de EU en wel in een buitenlandse sloopauto!! Deze moet naar Nederland getransporteerd worden en in mijn auto geplaatst worden. Kosten omtrent €2.800 ex. montagekosten monteur. Zonder deze motor zal er naar waarschijnlijkheid zeer lastig om aan een Z16LEL motor te komen! Vreselijk!

Ik kan natuurlijk moeilijk afwachten. Iets dat kan uitdraaien op een geschil neemt veel tijd in beslag en dan kan de gebruikte motor al gevlogen zijn, terwijl deze hard nodig is om mijn auto in originele staat terug te krijgen! Zonder de motor is de auto nihil waard.

De auto is nieuw gekocht voor €7.950 en heeft nog in goede conditie een marktprijs van €6.500. Ik kan me dit niet permitteren!


Nu de vragen:

1. Auto is vermoedelijk gechipt geweest bij aankoop. Dit vermoeden werd pas na aankoop achteraf bevestigd toen ik een ZipTuning locatie bezocht. Ik kreeg te horen; "Er zit al een tuning op, en wel een hele goede".

2. Een cilinder hoort niet op zo'n manier kapot te gaan! Je moet wel ontzettend hard je best doen om hem zo kapot te breken. Hoe kan dit in vredesnaam gebeuren. Ik mag als consument zijnde verwachten dat een motor langer meegaat dan 1 ton op de teller????
Des te meer ik me kan beroepen op de wettelijke garantie naar mijn mening in dit geval!

3. Alle opties worden afgewogen, exclusief verkoop als schade-auto! Dan brengt deze niks meer op!
Kan iemand mij toelichten hoeveel inspanning gestoken moet worden als er eventueel een OPC-motor Z16LER in gemonteerd wordt? Waar moet er naast een andere ECU nog aan gedacht worden? M32 is van Z16LER zelfde als die van Z16LEL, dus ik hoor van diverse hoeken dat het wel mogelijk is!

Zie deze forum. Mijn verhaal hier: Corsa forum fikse motorschade

Het is zonde om deze auto weg te doen. Ik heb hier 8 maanden terug 8.000 euro voor betaald en nog in geïnvesteerd om een tevreden eigenaar van te zijn. Bij dezen flink afgestraft door de wel heel slechte motor!!!

Graag jullie reacties. Ik heb de hulp hard nodig.

Groet,

Peter
 
Hmm, olieverbruik, en later motorschade. Is er ooit olie in de koelvloeistof geconstateert?
Olieverbruik op een rit van 600km tot het lampje brand dan heeft er of weinig olie in gezeten of het ding moest al flink roken.
Gezien de turbo kan die ook daar flink olie verliezen. Zeker als je gaat blazen ermee. Maar ook dan zou je rook moeten zien. Het zou ook vreemd zijn als dit niet door de garage gezien zou zijn.

Olieproblemen en vervolgens motorschade lijkt me dat dat het gevolg ervan is geweest. Maar het is de vraag waar die olielekkage nu eigenlijk zat. Want ik heb het idee dat die wel erg groot was. En misschien dat er op het laatst nog een pakking ofzo eruit is geknald waardoor die niet voldoende oliedruk meer had bijvoorbeeld. Of juist veel te veel. In beide gevallen draait de motor in de soep. ook door een te kort aan olie trouwens (wat ook het probleem kan zijn)

In elk geval is het erg vervelend dat zoiets gebeurt.

Hopelijk kan de rechtsbijstand nog iets voor je betekenen.

Ik zou trouwens gaan voor een ander blok wat ook vrijwel hetzelfde is qua prestaties maar makkelijker te vinden is. Al zal dat bij GSI wat lastiger worden. OPC zijn er ook niet zoveel geleverd

by the way, chiptuning hoeft geen problemen op te leveren als je ermee bekend bent en volgens de voorschriften gebruik maakt van de auto (zoals 98 tanken) Ik denk eerlijk gezegd niet dat het zoveel uitgemaakt zal hebben voor dit. Meestal brand je dan een gat in de zuiger en is die nog wel te vervangen zonder dat de rest van het blok (op een eventuele klep na) op zn donder heeft gehad.
 
Even los van het verhaal, wat heb je met de tekst gedaan? Het is slecht te lezen, aan de rechterkant valt bij iedere zijn een gedeelte weg.
Ik zou als ik jou was maar voor het motorblok gaan en die er in hangen, nu heb je een auto zonder motor en die raak je aan de straat stenen niet kwijt.
Het lijkt mij er op dat je te lang hebt door gereden toen het oliekannetje ging branden, je moet dan meteen op de vluchtstrook stoppen en bijvullen en niet doorrijden naar de parkeerplaats.
 
Artikel 17 gaat je waarschijnlijk niet helpen. 80.000 gekocht 25.000 gereden. Het was een prima tweedehands auto. Hoe oud?

Heel erg balen natuurlijk. Heel frustrerend. Bel wat zaken af die misschien toch een redelijke inruil geven óf de motor voor minder kunnen ombouwen.
 
Als er na 6 maanden ernstige motorschade optreed ligt de bewijslast bij de eigenaar van de auto. TS had gelijk moeten melden dat zijn auto bij vollast(rijden door Duitsland) te veel olie verbruikt. Doordat hij dat verzuimd heeft lijkt de nu ontstane schade daar een gevolg van. Weliswaar is er onderhoud gepleegd en het olieverbruik gemeld maar heeft de monteur dat, achteraf gezien, niet op de juiste wijze opgelost. Ik denk dat het zo lastig wordt om schade te verhalen.
 
zombies zei:
Even los van het verhaal, wat heb je met de tekst gedaan? Het is slecht te lezen, aan de rechterkant valt bij iedere zijn een gedeelte weg.
Waarschijnlijk zijn (bij mij niet werkende) foto's. Zie het wel vaker als iemand grote foto's gebruikt. Je zou zeggen dat het forum dan de schaal van de foto's veranderd, maar hier schopt het soms de halve post in de war.
Dit vond ik de 2 beste:

CT4MnLc.jpg

iZ8hep1.jpg



Voor de rest, dikke pech. Tja. Kan niet anders zeggen. Erg vervelend natuurlijk. Maar garantie kan je wel vergeten. Dat je 25000Km hebt kunnen rijden, geeft aan dat de auto bij aankoop goed was. De verkoper kan ook geen 25000Km in de toekomst kijken.

Het lampje zal wel een keer niet zijn gaan branden, en toen heeft het blok een hele tijd met te weinig olie gereden. Dat denk ik in ieder geval.
Dan krijg je wel dit soort schades. Anders kan het bijna niet.

Er hoeft toch niet per se precies hetzelfde motorblok in? Het liefst wel natuurlijk, maar als dat zo moeilijk te vinden is, zou ik gewoon kijken naar alternatieven. Een ander blok (van dezelfde auto) is niet veel ingewikkelder als hetzelfde motorblok inbouwen.
 
Waarom perse een compleet ander blok?
Is een deel revisie niet mogelijk?

Geef je weinig kans met die rechtbijstand, idd 25000km verder en buiten de bovag garantie.
Ook dat de wagen is gechipt spreekt niet in je voordeel in dit soort zaken, buiten het feit om dat dit al aanwezig was toen je de wagen kocht.
Lijkt me een vervolg schade van te lang door gereden met te weinig olie/smering.
Zuur is het zeker, sterkte met de afwikkeling.
Hoop dat je ons de hoogte blijft houden van dit zaakje.
 
Bofkont zei:
Waarom perse een compleet ander blok?
Is een deel revisie niet mogelijk?

Nou deel revisie....dit is sowieso een volledige revisie want die cilinder is niet meer te redden. Dus dat worden dan 4 nieuwe voeringen waarbij je weliswaar kunt spreken van een volledig nieuw blok (is een optie die ik TS aanraad om te onderzoeken) maar t is wel een dure en heel erg afhankelijk van het type cilinder zoals gebruikt in dit blok.

Het is wel zo dat deze schade niet echt een duidelijke dader heeft. Een motor die te weinig olie krijgt zal vastlopen, of je gaat het effect zien op je zuigerwand. Op het oog via de foto ziet die er in de 3 overige cilinders niet eens heel slecht uit.
Maar ja....wellicht is een scheurtje in de zuigerwand hiervoor wel de schuldige? Dicht onder normale verbrandingsdruk maar open als je meer toeren en arbeid hebt. Meer warmte etc.
Ik heb niet het gevoel dat je de fout bij jezelf hoeft te zoeken. Toch snap ik dat je graag de motor wilt maken, denk ook dat het best een goede keuze kan zijn.

Optie die je evt. nog kunt onderzoeken is de aankoop van een shortblock. Dus enkel onderblok en kop zonder verdere accessoires eraan vast. Die bouw je over vanaf de huidige motor.
 
Zo moeilijk is zo'n motor toch niet te vinden?

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/motor-opel-corsa-d-1-6-turbo-z16lel/714016481-223-5397
 
MX6 zei:
Zo moeilijk is zo'n motor toch niet te vinden?

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/motor-opel-corsa-d-1-6-turbo-z16lel/714016481-223-5397

Hoi,

Ik heb persoon die deze advertentie geplaatst heeft gesproken. Ik voelde er verder weinig voor om zaken te doen + hoog kilometerstand.

Er komt hoogstwaarschijnlijk een Z16LEL uit Oostenrijk incl. Turbo. Dan zal die voor ongeveer all incl. €3.500 gemaakt zijn. Lijkt me redelijk. Die motor heeft trouwens 67.000 op teller.
 
Nissan GTR R34 zei:
zombies zei:
Even los van het verhaal, wat heb je met de tekst gedaan? Het is slecht te lezen, aan de rechterkant valt bij iedere zijn een gedeelte weg.
Waarschijnlijk zijn (bij mij niet werkende) foto's. Zie het wel vaker als iemand grote foto's gebruikt. Je zou zeggen dat het forum dan de schaal van de foto's veranderd, maar hier schopt het soms de halve post in de war.
Dit vond ik de 2 beste:

CT4MnLc.jpg

iZ8hep1.jpg



Voor de rest, dikke pech. Tja. Kan niet anders zeggen. Erg vervelend natuurlijk. Maar garantie kan je wel vergeten. Dat je 25000Km hebt kunnen rijden, geeft aan dat de auto bij aankoop goed was. De verkoper kan ook geen 25000Km in de toekomst kijken.

Het lampje zal wel een keer niet zijn gaan branden, en toen heeft het blok een hele tijd met te weinig olie gereden. Dat denk ik in ieder geval.
Dan krijg je wel dit soort schades. Anders kan het bijna niet.

Er hoeft toch niet per se precies hetzelfde motorblok in? Het liefst wel natuurlijk, maar als dat zo moeilijk te vinden is, zou ik gewoon kijken naar alternatieven. Een ander blok (van dezelfde auto) is niet veel ingewikkelder als hetzelfde motorblok inbouwen.

Hoi,

Heftige foto's die ik had gepost. Voor mij is het nog steeds een raadsel hoe een cilinder kapot kan breken.

Volgens de monteur was dat de klep die kennelijk huisgehouden heeft. Klep brak dus af en richtte rest van schade aan! Had niet gedacht dat het zo erg kon zijn.

Hoe kan zo'n klep gaan breken ineens tijdens het rijden en wat kan daar de oorzaak van zijn vraag ik mij af. En de vraag of het willekeurig op cilinder 4 is gebeurd of nog ander achterliggende oorzaak geweest is...
 
Stond de distributie nog goed?

Een verstopt koel- of oliekanaal, iets wordt heel heet en breekt.
 
V0RQ zei:
Stond de distributie nog goed?

Een verstopt koel- of oliekanaal, iets wordt heel heet en breekt.

Na openmaken van de motor kon de monteur niet de reden aangeven. Hij zei dat dat volgens hem zoveel kans zijn.

Ik denk steeds meer dat ik meer richting mijn eigen monteur moet gaan kijken, aangezien ik daar heb aangegeven dat ik hoog olieverbruik had enof hij daar iets tegen kon doen. Diagnose bleef bij vervuiling in de motor.

Ik moet nog wel vermelden dat ik in oktober kortstondig te maken kreeg met haperingen/stotters van een paar milloseconden. Het leek een 'misfire' heb toen meteen monteur gebeld wat dit kon zijn. Ik wilde de auto naar hem toe brengen, eigenlijk.

De dagen daarna weer gelet op de stotters bij acceleratie. Dat was er niet meer, mits ik wat meer toeren maakte...

Ik denk dat de huidige toestand verklaart dat cilinder 4 de misfire veroorzaakte en dat waarschijnlijk een cilinderklep (1 van de 4 op cilinderkop cil. No. 4) niet meer goed zijn werk deed?

Aangezien dit niet geïdentificeerd werd brak deze uiteindelijk af en viel op de zuiger, waarbij de ontlading (krachten van motor in bedrijf) de losse klep in cilinder 4 uiteen liet spatten als een granaat en metaalfragementen binnen de cil. 4 hun werk hebben gedaan qua schade waaronder de scheuren in cilinderwand zelf???

Redeneer ik hier goed? Want als je foto ziet van cilinderkop nr 4. dan zie je afgebroken klep en sporen van 'metaal' 'vlekken' op het kopvlak van nr. 4.

Als ik de motor tijdig liet openmaken en compressietests liet uitvoeren op alle 4 cilinders en defecte klep zou laten vervangen, dan was dit probleem verholpen??

Dit wist ik nog niet. Heb ik vannacht nog even maar gegoogled.

Peter

(Indien dit waar is en aan te tonen is dat klep 4 is afgebroken in cil. No. 4 en dezs huis gehouden heeft, dan kan ik toch deze schade misschien ergens verhalen als consument o.b.v. art.17)
 
Dat "even controleren" wat je aangeeft kost ook nogal wat tijd, onderdelen en geld (en heb je niet laten uitvoeren). De schade kan ook veroorzaakt zijn door een high speed knock: pingelen op hoge toerentallen doordat er verkeerde benzine is getankt (95 ipv 98 of 102 bij chiptuning) of er bijvoorbeeld gloeiende delen achter blijven in de cilinder tijdens de uitlaatslag (olieresten). Dit is niet te horen, maar funest voor de zuiger en blok. De volgorde van destructie kan door het pingelen zijn: 1) breekt stuk uit zuiger 2) stuk zuiger beschadigt klep en die breekt af 3) klep slaat in zuiger en die slaat vast/in stukken incl blok.... Je frustratie is begrijpelijk, het verhaal van deze schade zal een zeer geringe kans van slagen hebben.
 
Pietzoveel zei:
Dat "even controleren" wat je aangeeft kost ook nogal wat tijd, onderdelen en geld (en heb je niet laten uitvoeren). De schade kan ook veroorzaakt zijn door een high speed knock: pingelen op hoge toerentallen doordat er verkeerde benzine is getankt (95 ipv 98 of 102 bij chiptuning) of er bijvoorbeeld gloeiende delen achter blijven in de cilinder tijdens de uitlaatslag (olieresten). Dit is niet te horen, maar funest voor de zuiger en blok. De volgorde van destructie kan door het pingelen zijn: 1) breekt stuk uit zuiger 2) stuk zuiger beschadigt klep en die breekt af 3) klep slaat in zuiger en die slaat vast/in stukken incl blok.... Je frustratie is begrijpelijk, het verhaal van deze schade zal een zeer geringe kans van slagen hebben.

Dank voor de toelichting. Is het na chiptuning per defintie slecht om 95 te tanken (paar keer gedaan met deze auto maar merkte enigszins vermogensverlies op daarna alleen maar 98 of 102 getankt).

Stotteren kwam wel op moment dat ik laatste keer 95 getankt had! Maar als het zo slecht zou zijn voor blok dan had ik E5 Super per def. gemeden. Pingelen deed de auto al best zwaar, vond ik merkwaardig heb ik nagevraagd hoeft per definitie geen kwaad. Doen namelijk veel auto's heb ik te horen gekregen. Olieresten cilinder, olieverbruik, brandstofsoort, gloeiende delen. Het kan ook een samenspel van factoren zijn? Precieze oorzaak achterhalen lijkt me lastig? Daarnaast, kan een van de vorige eigenaren misschien veel met EURO 95 gereden hebben? Dan is de schade al geleden lijkt me?

Er wordt toch ook gezegd dat na chippen aangeraden wordt 102 of 98 te tanken. Maar niet dat 95 blokschade veroorzaakt?

Als ik dit verhalen wil moet ik de vorige eigenaar zien te achterhalen die de chip uitgevoerd heeft om aan te tonen dat deze voor aankoop was gechipt? Mij werd niets gezegd. Dat pingelen in blok heeft dan schade veroorzaakt wat ik helemaal niet kon weten.

Ik ben best over de zeik in deze situatie, aangezien ik alles al aan deed om het blok goed te laten werken! (Incl. Andere brandstof!!)
 
Het instructieboekje van de auto adviseert bij een LER motor 98... nog vóór eventuele tuning. Een high speed knock (pingelen bij hoge toerentallen) kan een motor erg snel ruïneren helaas.
 
Klote man. Heb je topic op corsaforum ook gelezen. Je gaat er niet achter komen wat de oorzaak was, op het corsaforum geven ze ook aan dat het vaker voorkomt bij dit blok. Ik vrees dat je nul op het rekest krijgt bij de verkoper en kan beter kijken hoe je de komende tijd weer zo goedkoop mogelijk mobiel raakt zonder jezelf te frustreren over deze slOpel.
 
boyofwax zei:
Klote man. Heb je topic op corsaforum ook gelezen. Je gaat er niet achter komen wat de oorzaak was, op het corsaforum geven ze ook aan dat het vaker voorkomt bij dit blok. Ik vrees dat je nul op het rekest krijgt bij de verkoper en kan beter kijken hoe je de komende tijd weer zo goedkoop mogelijk mobiel raakt zonder jezelf te frustreren over deze slOpel.

Een niet al te constructieve reactie, doch weergeef je heel goed mijn gevoel op dit moment.
 
Pietzoveel zei:
Het instructieboekje van de auto adviseert bij een LER motor 98... nog vóór eventuele tuning. Een high speed knock (pingelen bij hoge toerentallen) kan een motor erg snel ruïneren helaas.

Ik heb een Z16LEL, goed verschilt niet veel van elkaar en mag ook voor deze gelden. RON 98 neem ik aan.
Het aantal keren dat ik RON95 getankt heb kun je op 1 hand maximaal 2 handen tellen. Daarna ALTIJD RON 98 of RON 102 (lees ARAL Ultimate/ Shell 100+ Nitro)!!.

Heftige zaak, bijna net zo heftig als diesel in een benzine-auto gooien in dit geval. Vrees ik!?
 
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar de schade aan de kop, en met name in de omgeving van de nokkenas, nokkenaslagers en klepveren.
Wat ik op die foto's van het blok zie lijkt mij voornamelijk gevolgschade van een afgebroken klep, misschien is de basis daarvoor al gelegd door een gebrek aan smering in de kop toen je olielampje een paar keer heeft gebrand of door de chiptuning die de kop heter heeft laten worden als waar die op berekend is? (chiptuning is niets meer of minder als prestatieverbetering door het verkleinen van de veiligheidsmarges van de motor)
 
Peter91 zei:
Pietzoveel zei:
Het instructieboekje van de auto adviseert bij een LER motor 98... nog vóór eventuele tuning. Een high speed knock (pingelen bij hoge toerentallen) kan een motor erg snel ruïneren helaas.

Ik heb een Z16LEL, goed verschilt niet veel van elkaar en mag ook voor deze gelden. RON 98 neem ik aan.
Het aantal keren dat ik RON95 getankt heb kun je op 1 hand maximaal 2 handen tellen. Daarna ALTIJD RON 98 of RON 102 (lees ARAL Ultimate/ Shell 100+ Nitro)!!.

Heftige zaak, bijna net zo heftig als diesel in een benzine-auto gooien in dit geval. Vrees ik!?

Diesel in een benzineauto gaat prima hoor. T zal een beetje roken en machtig stinken en trillen en t rijd voor geen meter maar het kan wel. Andersom daarentegen.......
 
Muddy Bandit zei:
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar de schade aan de kop, en met name in de omgeving van de nokkenas, nokkenaslagers en klepveren.
Wat ik op die foto's van het blok zie lijkt mij voornamelijk gevolgschade van een afgebroken klep, misschien is de basis daarvoor al gelegd door een gebrek aan smering in de kop toen je olielampje een paar keer heeft gebrand of door de chiptuning die de kop heter heeft laten worden als waar die op berekend is? (chiptuning is niets meer of minder als prestatieverbetering door het verkleinen van de veiligheidsmarges van de motor)

Op de corsa forum zie link heb ik links geplaatst van alle foto's. Hier ook. Daar zit ook een foto bij van schade aan onderkant kop bij cilinder 4.

https://imgur.com/iDlpNkP

Gezien de schade aan onderkant kop meen ik dat metaalscherven huis gehouden hebben in cilinder 4. Je ziet ook heel het vlak verkleurd (zilverkleurig t.o.v. rest met olie e.d.)
 
Nico GTR zei:
Peter91 zei:
Pietzoveel zei:
Het instructieboekje van de auto adviseert bij een LER motor 98... nog vóór eventuele tuning. Een high speed knock (pingelen bij hoge toerentallen) kan een motor erg snel ruïneren helaas.

Ik heb een Z16LEL, goed verschilt niet veel van elkaar en mag ook voor deze gelden. RON 98 neem ik aan.
Het aantal keren dat ik RON95 getankt heb kun je op 1 hand maximaal 2 handen tellen. Daarna ALTIJD RON 98 of RON 102 (lees ARAL Ultimate/ Shell 100+ Nitro)!!.

Heftige zaak, bijna net zo heftig als diesel in een benzine-auto gooien in dit geval. Vrees ik!?

Diesel in een benzineauto gaat prima hoor. T zal een beetje roken en machtig stinken en trillen en t rijd voor geen meter maar het kan wel. Andersom daarentegen.......

Denk dat als je dat bij een direct ingespoten benzinemotor doet dat die het toch echt niet fijn zal vinden als er diesel in gaat.
 
Peter91 zei:
Op de corsa forum zie link heb ik links geplaatst van alle foto's. Hier ook. Daar zit ook een foto bij van schade aan onderkant kop bij cilinder 4.

https://imgur.com/iDlpNkP

Gezien de schade aan onderkant kop meen ik dat metaalscherven huis gehouden hebben in cilinder 4. Je ziet ook heel het vlak verkleurd (zilverkleurig t.o.v. rest met olie e.d.)

Die foto heb ik gezien ja, daar is lekker in getimmerd door de mechanische smid en goed schoongestoomd door de koelvloeistof.
Maar ik zie liever de andere kant van de kop, misschien dat daar nog aanwijzingen te vinden zijn wat de oorzaak is geweest.

Ik heb zelf het sterke vermoeden dat de chiptuning wel de hoofdoorzaak is geweest.
Meer brandstof + lucht (turbodruk) in de verbrandingskamer persen geeft hogere verbrandingstemperaturen, brandstof moet hiervoor klopvaster zijn en de olie moet werken onder hetere omstandigheden. (hogere olietemperatuur = dunnere olie = slechtere smerende eigenschappen)
De turbo moet daarbij ook nog eens veel zwaarder werken (meer turbodruk leveren + hogere uitlaatgas temperatuur verwerken) terwijl het koelsysteem en smeersysteem daar waarschijnlijk niet op aangepast is na de chiptuning.
Te hoge olietemperaturen kunnen lagers en afdichtingen beschadigen (dat zou ook verklaren waarom je olielampje een paar keer ging branden na een tijd stevig doorrijden, de hete en dun geworden olie is toen vermoedelijk gewoon langs de keerringen van de turbo de verbrandingsruimte in geblazen), olieverbranding geeft koolafzetting in de verbrandingsruimte, gloeiende koolafzetting kan een te vroege verbranding geven, en een te vroege verbranding is weer funest voor kleppen, met name de inlaatkleppen.
En dat het cilinder 4 betreft is ook niet zo vreemd, deze cilinder wordt meestal het heetst doordat die vaak het verst van de waterpomp af zit.

Maar goed, het blijft natuurlijk gissen zonder het blok goed te kunnen bekijken en demonteren.
 
Een warme benzinemotor draait wel op de trager verbrandende diesel. Veel witte rook, dat wel. De brandstof kan je uit de tank en leidingen etc spoelen en daarna kan je weer op benzine rijden. Andersom, benzine ipv diesel, is om twee redenen funest: De smerende eigenschappen van benzine is veel lager dan van diesel, hierdoor lopen de brandstofpompen (lage- en hoge druk) snel onherstelbare schade op. Daarnaast zal in de cilinder de benzinedamp onder stijgende druk niet mooi verbranden, maar min of meer explosief op het verkeerde moment, met als gevolg lagerschade of erger....
 
golfdiesel zei:
Nico GTR zei:
Peter91 zei:
Pietzoveel zei:
Het instructieboekje van de auto adviseert bij een LER motor 98... nog vóór eventuele tuning. Een high speed knock (pingelen bij hoge toerentallen) kan een motor erg snel ruïneren helaas.

Ik heb een Z16LEL, goed verschilt niet veel van elkaar en mag ook voor deze gelden. RON 98 neem ik aan.
Het aantal keren dat ik RON95 getankt heb kun je op 1 hand maximaal 2 handen tellen. Daarna ALTIJD RON 98 of RON 102 (lees ARAL Ultimate/ Shell 100+ Nitro)!!.

Heftige zaak, bijna net zo heftig als diesel in een benzine-auto gooien in dit geval. Vrees ik!?

Diesel in een benzineauto gaat prima hoor. T zal een beetje roken en machtig stinken en trillen en t rijd voor geen meter maar het kan wel. Andersom daarentegen.......

Denk dat als je dat bij een direct ingespoten benzinemotor doet dat die het toch echt niet fijn zal vinden als er diesel in gaat.

Definieer "niet fijn" het is er niet voor ontwikkeld dus je gaat het merken. Maar echt dure vervolgschade heb je niet. Dat is bij benzine in een diesel wel het geval. Das meer mijn idee van niet fijn. :)

Ontopic:

Opzich een goed punt Muddy, maar zoals eerder ergens opgemerkt sla je dan eerder een gat in je zuiger. Deze "schade" lijkt me daarvoor wat groot. Maar inderdaad een van de zeer mogelijke oorzaken.
 
Muddy Bandit zei:
Peter91 zei:
Op de corsa forum zie link heb ik links geplaatst van alle foto's. Hier ook. Daar zit ook een foto bij van schade aan onderkant kop bij cilinder 4.

https://imgur.com/iDlpNkP

Gezien de schade aan onderkant kop meen ik dat metaalscherven huis gehouden hebben in cilinder 4. Je ziet ook heel het vlak verkleurd (zilverkleurig t.o.v. rest met olie e.d.)

Die foto heb ik gezien ja, daar is lekker in getimmerd door de mechanische smid en goed schoongestoomd door de koelvloeistof.
Maar ik zie liever de andere kant van de kop, misschien dat daar nog aanwijzingen te vinden zijn wat de oorzaak is geweest.

Ik heb zelf het sterke vermoeden dat de chiptuning wel de hoofdoorzaak is geweest.
Meer brandstof + lucht (turbodruk) in de verbrandingskamer persen geeft hogere verbrandingstemperaturen, brandstof moet hiervoor klopvaster zijn en de olie moet werken onder hetere omstandigheden. (hogere olietemperatuur = dunnere olie = slechtere smerende eigenschappen)
De turbo moet daarbij ook nog eens veel zwaarder werken (meer turbodruk leveren + hogere uitlaatgas temperatuur verwerken) terwijl het koelsysteem en smeersysteem daar waarschijnlijk niet op aangepast is na de chiptuning.
Te hoge olietemperaturen kunnen lagers en afdichtingen beschadigen (dat zou ook verklaren waarom je olielampje een paar keer ging branden na een tijd stevig doorrijden, de hete en dun geworden olie is toen vermoedelijk gewoon langs de keerringen van de turbo de verbrandingsruimte in geblazen), olieverbranding geeft koolafzetting in de verbrandingsruimte, gloeiende koolafzetting kan een te vroege verbranding geven, en een te vroege verbranding is weer funest voor kleppen, met name de inlaatkleppen.
En dat het cilinder 4 betreft is ook niet zo vreemd, deze cilinder wordt meestal het heetst doordat die vaak het verst van de waterpomp af zit.

Maar goed, het blijft natuurlijk gissen zonder het blok goed te kunnen bekijken en demonteren.

Bedankt voor de uitvoerige uitleg! Zeer plausibel. Monteur heeft bovenkant kop laten zien incl. "schone" nokkenas. Kop zit van bovenkant netjes uit. Geen schade! Maar had er ook geen foto van gemaakt omdat daarop niks defect was. Dat had de monteur nog eens goed uitgelegd. Vooral dat voor de reiniging van de motor vooral het kop zeer vervuild was. Nu was het nokkenas netjes schoon. Alleen de verkleuring is overgebleven.
 
Nico GTR zei:
Opzich een goed punt Muddy, maar zoals eerder ergens opgemerkt sla je dan eerder een gat in je zuiger. Deze "schade" lijkt me daarvoor wat groot. Maar inderdaad een van de zeer mogelijke oorzaken.

Ik heb dit soort schades wel vaker gezien door een gebroken klep.
De aluminium zuiger wordt direct aan barrels geslagen door de klep, en de hardstalen zuigerpen krijgt dan opeens vrij spel in de cilinder.
 
Peter91 zei:
Bedankt voor de uitvoerige uitleg! Zeer plausibel. Monteur heeft bovenkant kop laten zien incl. "schone" nokkenas. Kop zit van bovenkant netjes uit. Geen schade! Maar had er ook geen foto van gemaakt omdat daarop niks defect was. Dat had de monteur nog eens goed uitgelegd. Vooral dat voor de reiniging van de motor vooral het kop zeer vervuild was. Nu was het nokkenas netjes schoon. Alleen de verkleuring is overgebleven.

Geen dank.;)
Dat de kop schoon was rondom de nokkenas wil ik geloven: die motorreinigingstroep weekt gewoon alles los maar lost helaas niet alle troep volledig op in de olie.
De pest van dat spul is dat door het losweken van die troep ook oliekanalen (al dan niet tijdelijk) verstopt kunnen raken, met als gevolg gebrekkige smering.

Ik ben absoluut geen voorstander van al die agressieve reinigingsmiddeltjes.
Voorkomen is nog steeds beter als genezen, en wat vaker (minimaal 1x per jaar i.p.v. 30.000 km) olie wisselen houd het blok ook perfect schoon zonder extra troep toe te voegen.
Helaas geven de fabrikanten wel steeds langere intervallen aan, en zorgen de milieumaatregelen voor wat extra inwendige vervuiling...:(
 
Muddy Bandit zei:
Peter91 zei:
Bedankt voor de uitvoerige uitleg! Zeer plausibel. Monteur heeft bovenkant kop laten zien incl. "schone" nokkenas. Kop zit van bovenkant netjes uit. Geen schade! Maar had er ook geen foto van gemaakt omdat daarop niks defect was. Dat had de monteur nog eens goed uitgelegd. Vooral dat voor de reiniging van de motor vooral het kop zeer vervuild was. Nu was het nokkenas netjes schoon. Alleen de verkleuring is overgebleven.

Geen dank.;)
Dat de kop schoon was rondom de nokkenas wil ik geloven: die motorreinigingstroep weekt gewoon alles los maar lost helaas niet alle troep volledig op in de olie.
De pest van dat spul is dat door het losweken van die troep ook oliekanalen (al dan niet tijdelijk) verstopt kunnen raken, met als gevolg gebrekkige smering.

Ik ben absoluut geen voorstander van al die agressieve reinigingsmiddeltjes.
Voorkomen is nog steeds beter als genezen, en wat vaker (minimaal 1x per jaar i.p.v. 30.000 km) olie wisselen houd het blok ook perfect schoon zonder extra troep toe te voegen.
Helaas geven de fabrikanten wel steeds langere intervallen aan, en zorgen de milieumaatregelen voor wat extra inwendige vervuiling...:(

Had ik die motorreiniging dan beter niet moeten doen, zoals ik dat hier zo begrijp? Mij werd ook voor de reiniging niet verteld wat ik moet verwachten en wat het wellicht betekent voor de rijstijl! In dit geval aanpassen?!¿

Ik moest tweemaal 500 km rijden met het goedje (ik weet het niet zeker, een belangrijk punt of wat van goedje in zat/goedje eruit was maar met motor anders omgesprongen moest worden?¿) in mijn motor tezamen met de olie. Betekent dat ik dan zonder voldoende smering de weg opgegaan ben?¿

3 weken na motorreiniging een dergelijke schade krijgen is voor mij gelijk al verdacht geweest. Monteur begon wel meteen te wijzen naar de plaats waar ik de auto eerder gekocht had. Hij had verder niks met de motor gedaan. Het middel Forté is gebruikt om de motor te reinigen. Bij de spoeling had hij deze gebruikt.

Olie erin? Forté eruit (neem ik aan).

Daarna moest ik 500 km met de auto rijden en terug komen. Weer olie eruit en nieuwe olie erin.

Weer liet hij me 500 km rijden.

Daarna afronding spoeling. Er werd tussentijds dus twee keer olie gewisseld voordat definitief laatste keer olie inging. Er werd zelfs 1,0 eenheid 5W40 gebruikt in plaats van 5W30, gemengd met 5W30 zie ik op de bon.

Dan was hier een risico aan verbonden en had de monteur mij op de hoogte moeten stellen van de kans op gebrekkige smering door verstopte oliekanalen. Niet zo best!

Nog een belangrijke toevoeging: monteur gaf mij aan dat te zien is dat een vorige eigenaar slechter kwaliteit olie in heeft gedaan. Er zitten olieresten ingebakken in de kop. De verkleuring zou na spoeling niet meer weg gaan!

Ik vroeg aan hem toen of het blok door deze slechtere kwaliteitsolie dan niet te veel geleden heeft. Is er al schade? Volgens hem was dat niet het geval. Dus op basis van de opinie van de kenner heb ik het hierbij gelaten.
 
Ik heb trouwens op diverse sites bevestiging proberen te vinden of het mogelijk is om een Z16LER OPC blok te plaatsen?

Z16LER zijn er immers nog altijd meer van dan de LEL. Op een Engelse site zag ik dat een Pool zich afvroeg of een Z16LEL in zijn OPC terecht kon.

Hij kreeg als antwoord ja. Aansluiten met ECU van Z16LER zou geen problemen opleveren.

Laatste post was een bedankje en dat alles werkte. Ik stuur anders link, als ik het voor de dag krijg. Er schijnen vaker conversies gedaan te zijn naar een LER blok of voor een OPC naar een LEL blok?

Ik heb dit van een Engelse forum:

Piston 4 is NOT common
Righty, the amount of times that we hear about standard Corsa's with knackered engines due to the fourth piston failing is by no means common. It's fitted with pathetic 295cc injectors, the one at the end of the fuel rail on top of piston 4 fails due to maximum fuel duty being reached after mild tuning (RARELY standard), piston 4 cracks or melts, and it's a disaster and everyone calls the VXR every name under the sun apart from reliable. STOP.

Okay. Yes. The pistons are cast, NOT forged. So what? So are the Z20LETs and they manage up to 300bhp, 300lb/ft just fine with suitable injectors and mapping.

The problem is, so many people have skipped to Stage 2/3 on these weedy 295cc injectors and then have the cheek to play the "I'm one of life's victims" card. If a car from the factory runs at near enough 100% fuel duty on a standard map, how on earth does it make sense to then INCREASE this fuel duty so it is then essentially on overload and cannot physically supply anymore fuel to the cylinder without running lean and causing the proverbial?

Fuelling an engine is a fine art. Too much then you're going to build up too much carbon, eventually ruin your cat, shorten the life of your lambda, and won't be running efficiently at all with your wallet taking the biggest hit. Too little then, well, leave a Pyrex bowl in your microwave for a few minutes then see the results - this is especially relative to the cast pistons found in the VXR.

Rabbid has mapped a K04 Corsa with standard internals to 279bhp and 250lb/ft no problem. Lovely progressive curve, no sudden aggression - lovely. There was also a K04 1.6 SRi Turbo a while ago on Corsa-D UK running close to 300bhp on standard internals with a nice progressive map with suitable torque. When the cast internals of the VXR change temperature rapidly they can undergo "thermal shock". The text book definition of thermal shock is: “Stress produced in a body or in a material as a result of undergoing a sudden change in temperature.”

When a cast piston is heated or cooled rapidly, different parts of the piston expand or contract by different amounts, causing stress. If the stress is too extreme, the piston’s structure will fail, causing a cracking effect.

The main way to avoid this effect is to be mindful of how quickly you change the temperature of the engine. Booting an engine on a cold morning 6 seconds after turning the key is not mindful and will likely cause the internals to fail. So, imagine doing that on a Stage 2/3 car, with the 295cc injectors unchanged, early morning time with the engine still cold. Quite literally a recipe for disaster. The metal is still cold so therefore shrunken, it is quickly being forced heat up and expand, due the compound of the pistons - which behaves similarly to Pyrex - it does not respond well to this rapid increase in temperature, and because it's last hope of maintaining a steady temperature - the injectors - aren't up to the job of cooling the cylinders, it gets hotter and hotter and hotter. Much faster than the metal can handle and then ultimately - fails. Common sense really.

I'm not escaping the fact that the pistons may be of a low quality cast but this should only really become a problem once 240-250lb/ft is crossed. Let the car heat up to operating temperature then you have eliminated the risk of thermal shock as the pistons can't rapidly increase in temperature - WITH suitable injectors fitted - to a point where the pistons will structurally fail and crack.

1. Operating temperature: Let the car heat up steadily so that the internals can expand accordingly to operating temperature and don't go through thermal shock as a result of heating up too quickly by booting it too cold, too soon.

2. Injectors: If not suitably uprated then, regardless if operating temperature has been reached, will not be able to provide the required cooling and fuelling required when the car has been mapped resulting in the Pyrex microwave scenario.

3. Low quality: Even if the car is warmed up accordingly, with suitable injectors fitted, these engines do unfortunately fail from time to time when the region of 240-250lb/ft is met or crossed. Torque is what destroys engines and gearboxes, not horsepower (there was you wondering why Honda's are so reliable ). And the spec of the pistons simply isn't up to the job of dealing with the torque of Stage 3+. The way to combat this is simply to forge the engine so it can take the high torque figures of Stage 3+.

The Z16LEL in my SRi Turbo is currently on 84000 miles with the oil, oil filter, and air filter changed every 5000 miles. Twice a year I get a compression test for peace of mind, with no real difference in the two years that I've owned it. I boot my car like everyone else when it's properly warmed up but always bear in mind these facts when it comes to early morning starts and when the odd clown overtakes me on the way to work.
Last edited by LiamSRi94; 21st April 2015 at 01:30 AM.

https://www.vxronline.co.uk/forum/showthread.php?276403-Piston-4-is-NOT-common


Dekt een beetje de lading hier.
 
Juist....dus het was toch echt gewoon pingelen en de temperatuur die je motor kapot heeft gemaakt als we het Britse forum (en meestal hebben die wel gelijk) mogen geloven.

Overigens denk ik ook dat je best een conversie naar het andere type blok kunt doen als je maar de computers erbij hebt. Evt. eens kijken wat een schadeauto uit t VK kost. Heb je alle werkende onderdelen en kan de garage mooi alles overbouwen.
Maar dat is ff uitvinden, en goed alles controleren. ;)
 
Nico GTR zei:
Juist....dus het was toch echt gewoon pingelen en de temperatuur die je motor kapot heeft gemaakt als we het Britse forum (en meestal hebben die wel gelijk) mogen geloven.

Overigens denk ik ook dat je best een conversie naar het andere type blok kunt doen als je maar de computers erbij hebt. Evt. eens kijken wat een schadeauto uit t VK kost. Heb je alle werkende onderdelen en kan de garage mooi alles overbouwen.
Maar dat is ff uitvinden, en goed alles controleren. ;)

Morgen even afwachten. Kom ik meer te weten over de Oostenrijkse Z16LEL motor met 67K op de teller. Nu hopen dat deze niet of nauwelijks koolafzetting heeft binnenin (pingelen) en er niet te veel in lage toerental korte stukje mee gereden is.

Over de Z16LER optie neem ik nog contact op met Klasenmotors of EDS. In NL zag ik ook een aantal blokken met deze motorcode. Ik kijk evt. ook nog of de A16LEL een optie is voor mijn wagen.
 
Peter91 zei:
Had ik die motorreiniging dan beter niet moeten doen, zoals ik dat hier zo begrijp? Mij werd ook voor de reiniging niet verteld wat ik moet verwachten en wat het wellicht betekent voor de rijstijl! In dit geval aanpassen?!¿

Ik moest tweemaal 500 km rijden met het goedje (ik weet het niet zeker, een belangrijk punt of wat van goedje in zat/goedje eruit was maar met motor anders omgesprongen moest worden?¿) in mijn motor tezamen met de olie. Betekent dat ik dan zonder voldoende smering de weg opgegaan ben?¿

3 weken na motorreiniging een dergelijke schade krijgen is voor mij gelijk al verdacht geweest. Monteur begon wel meteen te wijzen naar de plaats waar ik de auto eerder gekocht had. Hij had verder niks met de motor gedaan. Het middel Forté is gebruikt om de motor te reinigen. Bij de spoeling had hij deze gebruikt.

Olie erin? Forté eruit (neem ik aan).

Daarna moest ik 500 km met de auto rijden en terug komen. Weer olie eruit en nieuwe olie erin.

Weer liet hij me 500 km rijden.

Daarna afronding spoeling. Er werd tussentijds dus twee keer olie gewisseld voordat definitief laatste keer olie inging. Er werd zelfs 1,0 eenheid 5W40 gebruikt in plaats van 5W30, gemengd met 5W30 zie ik op de bon.

Motorolie heeft 3 functies: koelen, smeren en reinigen.
Deze functies verminderen na verloop van gebruik en tijd, inwendige motorvervuiling wordt opgenomen in de olie en na verloop van draaiuren is er een verzadigingspunt bereikt waarbij de geabsorbeerde vervuiling weer bezinkt op de horizontale locaties in het blok waar oliedruk geen rol meer speelt. (het uitlekgebied richting de carterpan)
De bovenkant van de cilinderkop is hier een perfecte verzamelplaats voor, kijk maar eens hoe veel minivijvertjes met motorolie daar nog achter blijven als de motor miet meer draait... het is dus niet verwonderlijk dat de meeste vervuiling daar ook zichtbaar is.
De vervuiling begint pas risico's te geven als het vuil zo aangekoekt raakt dat het harde stukken kan gaan vormen die weer los komen, deze brokjes kunnen een infarct veroorzaken in de vele oliekanaaltjes die in het blok aanwezig zijn.
Al deze troep spoelt als eerste naar het carter, waar de oliepomp de olie voor het blok aan zuigt.
Aan de aanzuigleiding naar de oliepomp toe zit een metalen filterkorf die de motor beschermd tegen de grofste rommel die in de olie terecht is gekomen.
De wat fijnere deeltjes worden gewoon opgezogen door de pomp, en deze worden weer gefilterd door het verwisselbare oliefilter die na de oliepomp is geplaatst.
Tot zover zijn er dus geen grote problemen m.b.t. olievervuiling... de grote problemen ontstaan pas als het verwisselbare oliefiter verzadigd raakt: de opgepompte olie gat dan (deels) ongefilterd weer het blok in via een by-pass, met als gevolg dus extra vervuiling en vuilafzetting en minder reiniging.
Als je daarbij andere factoren die extra vervuiling veroorzaken (milieumaatregelen, het nieuwe rijden op lage toerentallen, korte stukjes rijden waarbij de motor niet op temperatuur komt) nog optelt dan vraag je je af waar men tegenwoordig die grote onderhoudsintervallen technisch nog op kan baseren.



Peter91 zei:
Dan was hier een risico aan verbonden en had de monteur mij op de hoogte moeten stellen van de kans op gebrekkige smering door verstopte oliekanalen. Niet zo best!

Het is niet voor niets dat Forte (en andere merken) voorschrijven om na gebruik van dit paardenmiddel een paar keer heel snel weer de olie te wisselen.
Maar is het oliefilter daarbij ook telkens vervangen?... alle losgeweekte troep moet namelijk wel opgevangen worden door dat kleine filterpotje.
Daarom wordt ook aangeraden om zo'n paardenmiddel alleen te gebruiken op lange ritten waarbij de motorolie goed op temperatuur komt.
Olie op temperatuur is namelijk veel vloeibaarder als koude olie, en dunne olie gaat gemakkelijker door het oliefilter waardoor er dus minder olie ongefilterd via de by-pass het blok in gaat... de olietemperatuur is namelijk van grote invloed op het filterend vermogen van het oliefilter.



Peter91 zei:
Nog een belangrijke toevoeging: monteur gaf mij aan dat te zien is dat een vorige eigenaar slechter kwaliteit olie in heeft gedaan. Er zitten olieresten ingebakken in de kop. De verkleuring zou na spoeling niet meer weg gaan!

Zegt mij meer over een te lange verversingsinterval en/of (te) hoge bereikte motortemperaturen in de kop als over de kwaliteit van de gebruikte olie.
Metaal is poreus materiaal, de olie vult die poriën in het metaal en dat is wat je aan verkleuring ziet.



Peter91 zei:
Ik vroeg aan hem toen of het blok door deze slechtere kwaliteitsolie dan niet te veel geleden heeft. Is er al schade? Volgens hem was dat niet het geval. Dus op basis van de opinie van de kenner heb ik het hierbij gelaten.

Ik neem aan dat het een visuele controle op vervuiling betrof en geen oordeel gebaseerd op demontagewerkzaamheden... dan kijk ik ook niet vreemd op van het oordeel "geen schade", en vermoedelijk had hij bij volledige demontage ook zo goed als niets kunnen ontdekken.
Vergeet echter niet dat er bij hem nog een commercieel belang speelt, het is niet alleen de extra omzet voor dat flesje forte maar ook omzet van een paar extra onderhoudsintervallen heel kort op elkaar.
Zonder het flesje forte kun je echter ook prima (en met minder risico's) exact hetzelfde bereiken, alleen duurt het wat langer voordat het resultaat zichtbaar wordt... want frisse motorolie heeft namelijk ook goede reinigende eigenschappen, dus gewoon een kwestie van enkele olie- en filterwissels plannen op 5000 km.

Nog beter is de interval 10.000 km/12 maand van nieuw af aan gewoon aanhouden, voorkomen is nog steeds beter als genezen.
Maar goed, breng dat diegene maar eens aan het verstand die elke 3 jaar een nieuwe auto neemt... dat zijn zijn/haar problemen immers niet.
 
Het feit dat je cilinder (helaas geen bussen hier maar zowel de voering als de cilinder(blok) zelf) dusdanig kapot is doet ook echt wel wat aan een temperatuur probleem denken. Hier moet al een bepaalde mate van verzwaktheid hebben meegespeeld en het is ook wel een teken dat je eerst syptomen had van een kapotte koppakking.

Het verhaal van het Engelse forum zit goed onderbouwd in elkaar en past met jouw voorgeschiedenis. Ook het hoge olieverbruik bij goed gasgeven ineens past dan in het verhaal.

Het kan heel goed zijn dat de verkoper niet wist dat de auto was gechiptuned (daar ben je zelf ook bij toeval achtergekomen) en daarbij is het al een langere tijd geleden. Eigenlijk is alleen de chiptuner aan te wijzen die kennelijk te risicovol aan de gang is geweest. Maar dat is al zo lang geleden dat die ook niet meer verantwoordelijk is. Het zal waarschijnlijk ook een kwestie van en-en-en zijn geweest (misschien heeft de oliereiniging de motor wel over het randje geduwd). En voor de verkoper maar ook de monteurs die later aan jouw auto zaten zit het logischerwijs niet in het systeem om zo een fout in de chiptuning te verwachten. Daar is uitgegaan van een "normale" situatie.

Heel erg vervelend voor je en pijnlijk dat het een hoop geld kost. En zonder diepgaande technische kennis is dit ook niet goed te voorkomen, dan moet je net het geluk hebben van een monteur die wat meer doorvraagt en doorzoekt (maar dat leren ze snel af nadat er teveel mensen klagen over de hoge rekening).
 
Engineer2 zei:
Het feit dat je cilinder (helaas geen bussen hier maar zowel de voering als de cilinder(blok) zelf) dusdanig kapot is doet ook echt wel wat aan een temperatuur probleem denken. Hier moet al een bepaalde mate van verzwaktheid hebben meegespeeld en het is ook wel een teken dat je eerst syptomen had van een kapotte koppakking.

Het verhaal van het Engelse forum zit goed onderbouwd in elkaar en past met jouw voorgeschiedenis. Ook het hoge olieverbruik bij goed gasgeven ineens past dan in het verhaal.

Het kan heel goed zijn dat de verkoper niet wist dat de auto was gechiptuned (daar ben je zelf ook bij toeval achtergekomen) en daarbij is het al een langere tijd geleden. Eigenlijk is alleen de chiptuner aan te wijzen die kennelijk te risicovol aan de gang is geweest. Maar dat is al zo lang geleden dat die ook niet meer verantwoordelijk is. Het zal waarschijnlijk ook een kwestie van en-en-en zijn geweest (misschien heeft de oliereiniging de motor wel over het randje geduwd). En voor de verkoper maar ook de monteurs die later aan jouw auto zaten zit het logischerwijs niet in het systeem om zo een fout in de chiptuning te verwachten. Daar is uitgegaan van een "normale" situatie.

Heel erg vervelend voor je en pijnlijk dat het een hoop geld kost. En zonder diepgaande technische kennis is dit ook niet goed te voorkomen, dan moet je net het geluk hebben van een monteur die wat meer doorvraagt en doorzoekt (maar dat leren ze snel af nadat er teveel mensen klagen over de hoge rekening).

Goed, ik heb vandaag rondgebeld en nog meer informatie gekregen.

1. Motor uit Oostenrijk is toch met schade, gaat hem niet worden.

2. A16LEL hier verkrijgbaar. Doch zonder tweemassa vliegwiel en koppeling die ik hard nodig heb.

3. A16LER hier ook verkrijgbaar. Alles compleet wat onder punt beschreven is (en turbo).

- EDS gebeld in Marl > identieke motoren volgens hen. Denk wel aan oude ECU bij dit blok te laten.
- KlasenMotors Oberhausen > identieke motoren, zal zeker werken. Goed alles aansluiten (plug-and-play) weer verhaal van ECU erbij.
- OpelTuning Nederland > identieke motoren, hardwaretechnisch 100% identiek. Z16LEL, Z16LER zijn uitwisselbaar. De Duitsers hebben doorslaggevend bevestigd dat A16LEL en A16LER evengoed erin kunnen!

- Mijn monteur heeft raad ingewonnen bij ander bedrijf in buurt die ervaring heeft met tuning. Die attendeerde hem op volgende zaken waarop gelet moet worden;

1. Compressieverhouding
2. Profiel kleppen
3. Diameters
4. Boring
Etc....

Nog nagevraagd en nagezocht. Hetgeen hierboven aangegeven is identiek bij deze motoren, ook dat vormt dus geen bezwaar!! Compressie verhouding is 8.8:1 bij iedere motor van deze "LE" type. Boring en diameter komt ook overeen. Zie ook Wikipedia!!

Nog vraag over sensoren uitgezet, die sluiten allemaal aan volgens de kenners. Misschien dat iemand hier nog mij aan het twijfelen kan maken? Want anders ga ik voor de complete A16LER blok in Nederland.

Even voor de duidelijkheid zonder verwarring: ECU al aanwezig bij de auto (van Z16LEL) moet ik dus laten werken bij evt. Z16LER, A16LEL of A16LER.

Dus niet andersom, dat ECU mee moet komen met andere motor. Want hier merk ik vaak tegenstijdigheid óf verwarring op als ik uitleg krijg!
 
Je eigen ecu gebruiken.
Opel staat bekend om de uitwisselbare ecu.
Tevens zit in de ecu van de kapotte LEL motor de startblokkering. Zonder jouw ecu zal de motor nooit lopen zonder de ecu te resetten en opnieuw in te leren.
En daar is de security code van de donor auto nodig. (ja er zijn ook slimme jongens die het ook zonder kunnen)

Dus als de Z/A16LER gelijk is, jouw ecu en kabelboom van de Z16LEL gebruiken. En de motor zou starten.
Houd wel de kapotte motor bij de hand. Kan zijn dat er een sensor over gezet moet worden. Omdat misschien de stekker anders is of een andere waarde uit een sensor komt.
 
De auto van mijn vriendin heeft afgelopen jaar ook een forte behandeling gehad, nogal wat slugde aan de olie dop en peilstok.
Maar daar is deze heel anders uitgevoerd, de forte is bij de olie gedaan en de motor heeft 3 kwartier gedraaid, daarna afgetapt en schone olie erin plus filter, echt merkbaar resultaat trouwens, motor liep gelijk veel mooier/rustiger.
https://kimmanparts.nl/image/data/PDF/New%20Generation%20Motor%20Flush.pdf
 
Bofkont zei:
De auto van mijn vriendin heeft afgelopen jaar ook een forte behandeling gehad, nogal wat slugde aan de olie dop en peilstok.
Maar daar is deze heel anders uitgevoerd, de forte is bij de olie gedaan en de motor heeft 3 kwartier gedraaid, daarna afgetapt en schone olie erin plus filter, echt merkbaar resultaat trouwens, motor liep gelijk veel mooier/rustiger.
https://kimmanparts.nl/image/data/PDF/New%20Generation%20Motor%20Flush.pdf


Sludge is olie met condenswater wat door de motor opgeklopt wordt tot mayonaise, oorzaak is meestal vele korte ritjes waarbij de motorolie niet goed op temperatuur komt.
Het condenswater wordt dan geabsorbeerd door de olie in plaats van dat het verdampt.
Als de motor 3 kwartier heeft gedraaid is de olie wel op bedrijfstemperatuur gekomen, het vocht verdampt dan uit de olie en wordt afgevoerd via de carterventilatie... de sludge is daarmee ook verdwenen.
Dat flesje forte had je je dus wel kunnen besparen.

Gewoon wat vaker een eind gezellig gaan toeren met je vriendin en haar auto, een motor houdt namelijk ook niet van alleen maar korte ritjes.;)
 
Muddy Bandit zei:
Bofkont zei:
De auto van mijn vriendin heeft afgelopen jaar ook een forte behandeling gehad, nogal wat slugde aan de olie dop en peilstok.
Maar daar is deze heel anders uitgevoerd, de forte is bij de olie gedaan en de motor heeft 3 kwartier gedraaid, daarna afgetapt en schone olie erin plus filter, echt merkbaar resultaat trouwens, motor liep gelijk veel mooier/rustiger.
https://kimmanparts.nl/image/data/PDF/New%20Generation%20Motor%20Flush.pdf


Sludge is olie met condenswater wat door de motor opgeklopt wordt tot mayonaise, oorzaak is meestal vele korte ritjes waarbij de motorolie niet goed op temperatuur komt.
Het condenswater wordt dan geabsorbeerd door de olie in plaats van dat het verdampt.
Als de motor 3 kwartier heeft gedraaid is de olie wel op bedrijfstemperatuur gekomen, het vocht verdampt dan uit de olie en wordt afgevoerd via de carterventilatie... de sludge is daarmee ook verdwenen.
Dat flesje forte had je je dus wel kunnen besparen.

Gewoon wat vaker een eind gezellig gaan toeren met je vriendin en haar auto, een motor houdt namelijk ook niet van alleen maar korte ritjes.;)

Even terug naar de topic!

Gelukt, er komt een z16lel over vanuit het buitenland. 73.100 km stand en met turbo.

Over 3 weken is ie zo goed als gemaakt. Helemaal blij natuurlijk. Ik ga wel acties ondernemen;

1. Versleten koppeling en tweemassa vliegwiel meevervangen (alles is toch al af, kan net zo goed meteen doen. Monteur gaf aan dat deze tamelijk versleten zijn. Merk ik aan geklak van platen bij schakelen/gebruik koppeling en aanloopgeluid slippende koppeling bij wegrijden.

Kost wat duiten, maar rijdt dan wel zo lekker!!

2. Overwegen om ander olie in te laten doen? Als temperatuur te hoog wordt, dan heb ik meer baat bij bijvoorbeeld 10w60 race-olie? 5w30 lijkt me meer water gezien blok te heet is geworden?? Mede bijgedragen aan schade motor door losgeschoten klep op zuiger en deze weer drijfstang van plek schoot en deze weer op zijn beurt de motor doorboorde (ja, echt waar. Na demontage nieuwe bekijks getrokken. Drijfstang dat door achterkant blok bij cil. 4 doorheen geboord is. Jemig wat een klap had die motor gekregen!!)

3. ECU remappen bij een bedrijf met verstand van tuning? Of terugzetten naar fabrieksinstellingen. Ik heb geen trek om kleppen op nr. 4 en zuiger op nr. 4 aan gort te laten gaan bij een motor in volle bedrijf!!

4. Overweging om gesmede zuigers en andere gesmede onderdelen in te laten plaatsen om nachtmerries te voorkomen.

5. Letten op (evt) hoog olieverbruik!!! Vooral bij hogere toeren/snelheden en lengte qua tijd.

Dit is een belangrijke les voor mij. Ik moet hier een duidelijke rapportage (NTSB recommendation van maken "lol") voor mezelf maken. Zodat de kans dat dit wederom ooit zich weer voordoet, tot een minimum beperkt blijft.

Wat een hectische beleving.
 
1. Is een goede overweging! Sowieso de koppeling inderdaad!

2. Is 5W30 standaard? Dan kun je wel overwegen naar een 5W40 te gaan, een 10W60 is overkill! Zeker als de temperatuurmeter gewoon normaal blijft.

3. In eerste instantie terugzetten naar fabrieksinstellingen, wil je daarna meer dan kun je altijd overwegen om naar een goed bedrijf te gaan met een Chip op maat waarbij je een uitdraai mee terugkrijgt van het koppelverloop en ook het mengsel van lucht naar benzine (ook wel bekend als AFR)

4. Lijkt me ietwat overdreven....ik zou dan eerder overwegen om andere injectoren te plaatsen met meer opbrengst. Dus een 450cc injector, dan kun je heel mooi veilig (als ik even wat waarden aanneem) op 7000 toeren een duty-cycle van 70% draaien, waarbij de evt. tuner dus alle vrijheid heeft om goed en betrouwbaar in te spuiten. 8000 tpm zou je een D-C van 75% geven. Dat zijn mooie waarden!

5. Let ook op dat je niet de motor niet gaat ontzien. Het nieuwe rijden, dus schakelen voor 2500 tpm is ook erg slecht voor je motor. Houd in gedachte dat je rustig warmrijdt en daarna gewoon de motor toeren laat maken, als je rustig optrekt kun je rond de 3500 wel opschakelen, je mag ook gerust iets harder doortrekken en pas bij 4000 of nog meer tpm overschakelen. Je motor houdt wel van die flow en dit heeft tot gevolg dat je ook goed blijft smeren.
Te vroeg schakelen heeft op termijn black sludge tot gevolg, en dat wil je niet hebben!
 
Wat hierboven al gezegd is... koppelingmeuk vervangen zondermeer doen, overweeg de distributie ook even gelijk mee te nemen. (gaat een stuk gemakkelijker als het blok nog naast de auto staat)
Computer gewoon naar fabrieksinstellingen terug zetten, gehele koelsysteem goed laten spoelen. (dus zowel nieuwe blok als radiator, kachel enz.)
Olie 5W30 behoort te voldoen, plan de eerste olie- en filterwissel snel (1000-2000 km) aangezien je ook niet weet hoe je nieuwe blok geserviced is... verder de intervallen op 1 jaar of 10.000 km zetten i.p.v. wat de fabrikant aangeeft.
Mocht je twijfels hebben over te hete olie dan zou ik eerder kiezen voor een oliekoelertje als voor een andere oliegradatie.

Verder normaal rijden: eerst het blok rustig op temperatuur laten komen, vermijd langdurig hoge (4000+) toerentallen, en geef de turbo tegen het einde van de rit ook even de gelegenheid om weer rustig af te koelen voordat de motor stil gezet wordt... vinden z'n lagers en afdichtingen heel fijn.

Succes met het herstel.;)
 
Muddy Bandit zei:
Wat hierboven al gezegd is... koppelingmeuk vervangen zondermeer doen, overweeg de distributie ook even gelijk mee te nemen. (gaat een stuk gemakkelijker als het blok nog naast de auto staat)
Computer gewoon naar fabrieksinstellingen terug zetten, gehele koelsysteem goed laten spoelen. (dus zowel nieuwe blok als radiator, kachel enz.)
Olie 5W30 behoort te voldoen, plan de eerste olie- en filterwissel snel (1000-2000 km) aangezien je ook niet weet hoe je nieuwe blok geserviced is... verder de intervallen op 1 jaar of 10.000 km zetten i.p.v. wat de fabrikant aangeeft.
Mocht je twijfels hebben over te hete olie dan zou ik eerder kiezen voor een oliekoelertje als voor een andere oliegradatie.

Verder normaal rijden: eerst het blok rustig op temperatuur laten komen, vermijd langdurig hoge (4000+) toerentallen, en geef de turbo tegen het einde van de rit ook even de gelegenheid om weer rustig af te koelen voordat de motor stil gezet wordt... vinden z'n lagers en afdichtingen heel fijn.

Succes met het herstel.;)

Het wordt toch uiteindelijk de A16LER. motor is al in Nederland en ziet er degelijkst uit.
 
Terug
Bovenaan