Xpeng P7 | Vanaf € 49.990

Carfanatic

Wegverkenner
Vorig jaar al gepresenteerd, maar omdat er nog geen topic over was en Xpeng naar Europa komt toch een topic aangemaakt..

90

90

90

Chinese EV manufacturer Xpeng has fired shots across the Pacific, releasing a high-performance sporty electric sedan that undercuts Tesla's Model 3 on price and beats it on maximum range, going up to 706 km (439 miles) on the NEDC test cycle.

The Xpeng P7 is a nice, vaguely dolphiny-looking thing dominated by smooth surfaces and gentle curves. It comes in several models, the cheapest being a RWD long-range model offering 568 km (353 miles) and starting around US$32,000. The middle option is the super-long range RWD with its 706-km (439 mile) range and a price tag starting around US$36,000, and the most expensive is an AWD performance variant offering a 4.3-second 0-100 km/h (0-62 mph) sprint time. The latter starts around US$48,000 and has no range listed at this stage.

The only battery size listed is an 80.9 kWh "slim-profile prismatic" pack, 11 cm (4.3 inches) high and with an energy density around 170 Wh/kg. According to Xpeng, a 10-minute fast charge can deliver 120 km of range.
https://newatlas.com/automotive/xpeng-p7-electric-car/

https://www.youtube.com/watch?v=DTGGNyT-qIM​

Veelbelovende spec op papier alvast.
Wat is de prijs, en wanneer komt ie naar Europa?

Allemaal heel leuk en interessant, maar ik wacht nog even af tot zo'n initiatief ook echt in de showroom staat hier. Er zijn er wel meer aangekondigd...

Er zijn wat recente ontwikkelingen rond Xpeng. Het merk had tot voor kort geen eigen productielicentie (nodig om in China auto's te mogen maken en verkopen) en liet dus de G3 crossover bouwen bij Haima (een automaker uit de stal van FAW, ook bekend vanwege hun connecties met Mazda). Echter een paar weken geleden kocht Xpeng een onderneming genaamd Guangdong Fudi Automobile. Dit bedrijf, eigenlijk een zelfstandig geworden fabriek van Nanjing Automobile, is een belangrijke toeleverancier voor allerlei autofabrikanten in China. Ze maken o.a. carrosseriedelen en aanverwante halffabrikaten. Onder de merknaam Foday verkochten ze ook een eigen reeks pickups. Goed, Xpeng heeft deze toko dus overgenomen en ook de bijbehorende produktielicentie. De Xpeng P7 zal dus gemaakt gaan worden in deze fabriek.

Vooralsnog heeft Xpeng vier versies van de auto aangemeld voor produktie. In alle gevallen gaat het om een sedan met de volgende afmetingen: LxBxH: 4880×1896×1450 mm, wielbasis: 2998 mm, spoorbreedte v/a: 1615/1621 mm, bandenmaat 245/50R18. Dit zijn de verschillen:

NHQ7000BEVEA
Motor achter 196 kW, topsnelheid 170 km/u, gewicht 1865 kg, accu 71 kWh, range 586 km

NHQ7000BEVEB en NHQ7000BEVEC
Motor achter 196 kW, topsnelheid 170 km/u, gewicht 1910 kg, accu 81 kWh, range 706 km

NHQ7000BEVED
Motor voor 120 kW, achter 196 kW, topsnelheid 170 km/u, gewicht 2060 kg, accu 81 kWh, range 562 km, bandenmaat 245/45R19

De auto kan inmiddels besteld worden en de levering begint over een paar maanden.

Van wat ik ervan gelezen heb, schijnen de rijhulpsystemen en 'autopilot' van buitengewoon hoog niveau te zijn en bovendien vrijwel helemaal in eigen huis ontwikkeld. Zonder meer een interessante auto.

Wouter82 zei:
Allemaal heel leuk en interessant, maar ik wacht nog even af tot zo'n initiatief ook echt in de showroom staat hier. Er zijn er wel meer aangekondigd...

Ze zijn onderweg...

6372896260205528773706640.jpeg

Overigens zei ik in mijn bericht hierboven dat de P7 in de Foday-fabriek gemaakt wordt, maar dat is niet juist. Xpeng heeft een eigen fabriek gebouwd in de provincie Guangdong en heeft de productielicentie van Foday verplaatst naar een bovenliggende holding, zodat Xpeng en Foday er allebei gebruik van kunnen maken.

NHQ7000BEVEB en NHQ7000BEVEC
Motor achter 196 kW, topsnelheid 170 km/u, gewicht 1910 kg, accu 81 kWh, range 706 km
unquote

Dat is toch eigenlijk een ´record´ range? Heb niet niet eerder gelezen dat een E auto zoveel kilometers kon maken met 1 lading.

xpeng-p7-00003.jpg

xpeng-p7-00001.jpg

xpeng-p7-00006.jpg

xpeng-p7-00002.jpg

Zijkanten zijn wel heeel erg geinspireerd op de Model S.. maar dan minder mooi in verhouding

Bij BMW gebruiken ze deze Model S lookalike zelfs voor het vergelijken bij het testen van de nieuwe i7:https://www.carscoops.com/2021/11/2023-bmw-i7-spied-being-tested-against-mercedes-eqs-tesla-model-y-and-xpeng-p7/

40VFS8I.jpg

3WbVstX.jpg

P4FWjrt.jpg

Personenauto,"N766DN","XPENG","P7","20210922","20210922","GRIJS","56114","sedan"
Personenauto,"N764DN","XPENG","P7","20210922","20210922","GRIJS","52720","sedan"
Personenauto,"N707DN","XPENG","P7","20210922","20210922","GRIJS","52720","sedan"
Personenauto,"N494RD","XPENG","P7","20211207","20211207","GRIJS","52720","sedan"

Catalogusprijs € 52720 - € 56114
Massa leeg 1962-2072 kg

Relatief laag gewicht, knap, vergekeken bij Polestar en ID serie. Opvallend dat merkwaarden er bij velen niet toe doen bij keuze EV en zelfs volstrekt onbekende merken worden overwogen.

CD9LOP zei:
Relatief laag gewicht, knap, vergekeken bij Polestar en ID serie. Opvallend dat merkwaarden er bij velen niet toe doen bij keuze EV en zelfs volstrekt onbekende merken worden overwogen.
Gevestigde orde heeft ook geen reputatie op EV gebied. Tesla is vanuit het niets ook volkomen geaccepteerd en geprefereerd.
Chinezen zijn iig erg goed bezig. Voor minder geld fraaiere auto's leveren, dan ziet de toekomst er goed voor ze uit.

Wheel Critic zei:
CD9LOP zei:
Gevestigde orde heeft ook geen reputatie op EV gebied. Tesla is vanuit het niets ook volkomen geaccepteerd en geprefereerd.
Chinezen zijn iig erg goed bezig. Voor minder geld fraaiere auto's leveren, dan ziet de toekomst er goed voor ze uit.

Mee eens, maar toch opvallend.

Er zijn gisteren weer twee P7's geregistreerd, een teken dat het Nederlandse debuut nu echt aanstaande lijkt. (P-867-FL en P-868-FL)
Catalogusprijs € 52.720

Net nog ff naar hierboven teruggekeken: wat een lelijk eendje is die Tesla toch.
Zeker in vergelijking met de auto die ervoor rijdt.

In het winkelcentrum in Leidschendam staan er twee. Waarvan eentje in een soort fluor geelgroen, met vleugeldeuren...

Nu dan eindelijk de échte lancering van Xpeng. De P5 en G3 laat het merk varen (die zien er ook niet uit wat mij betreft), maar het merk kiest voor de grote, veel mooiere P7 en G9-modellen.

P7 Long Range 276 pk - 440 Nm achter 86,2 kWh (82,6 kWh netto) 576 kilometer €49.990
P7 Performance 473 pk - 757 Nm voor+achter 86,2 kWh (82,6 kWh netto) 505 kilometer €59.990
P7 Wing Edition 473 pk - 757 Nm voor+achter 86,2 kWh (82,6 kWh netto) 505 kilometer €69.990

Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/xpeng-p7-voordelig-schot-op-tesla-model-s/

"Elektrische sedan van formaat Model S, EQE en Nio ET7"

Aldus AutoWeek. Nou, dat klopt niet helemaal. Of helemaal niet. De Xpeng P7 is 4880 mm lang, de Nio ET7 5101 mm en dus een volle klasse groter. De Tesla Model S meet 5021 mm.

Wat wél concurrenten zijn, zijn de Hyundai Ioniq 6 en de aankomende Volkswagen ID.7. Verder zit de auto halverwege de BYD Seal (4800 mm) en Han (4995 mm).

De BYD Han begint bij €71.525.

De 4855 mm lange Hyundai Ioniq 6 begint bij 45.895 euro (53 kWh/151 pk), de beter vergelijkbare versie met 77,4 kWh accupakket (229 pk) bij 50.895 euro. Nu is de Hyundai in vele uitvoeringen verkrijgbaar en standaard vast minder rijk uitgerust, maar de duurste versie met achterwielaandrijving kost € 58.895. De prijzen van de versie met vierwielaandrijving (325 pk) liggen tussen de € 59.395 en € 62.895.

Kijkende naar prijs, vermogen, rijbereik en vermoedelijk uitrusting is dit een goede aanbieding, denk ik.

De zoveelste 13 in een dozijn Chinees, technisch zal het wel goed zijn, maar wat ontwerp betreft lijkt het wel allemaal heel erg op elkaar.

Ben benieuwd of Xpeng hier gaat aanslaan. Een paar jaar terug was Xpeng nog een grote belofte, maar nu heeft het bedrijf het moeilijk. Zoals bij alle startups wordt er veel geld verbrand, is winstgevendheid nog ver weg en in China zijn de verkopen ondanks de komst van de G9 gehalveerd.

Even een repost uit mijn eigen topic. Ik ben me aan het oriënteren en heb ook met de P7 gereden. Op dit moment heb ik een Ioniq5 vandaar de vergelijking daarmee.

Naar aanleiding van het kunnen rijden met een Polestar laatst toch maar eens gaan kijken bij wat auto's. Vooral benieuwd naar nieuwkomers op de markt. Ik zag dat zowel XPeng als Nio tegenwoordig in Breukelen zitten langs de A2 dus mooi te combineren voor een bezoek.

Als eerste de Xpeng P7. Een echte sedan zoals een Tesla Model3, wel iets groter in het interieur lijkt het. Dit groen is op de Long Range en de Performance het meest spannende. Op het sportieve topmodel (met vleugeldeuren!) is er ook gifgroen leverbaar. De voorzijde ziet er foto's wat apart uit maar in het echt zeker wel mooi.

Achterzijde is wel herkenbaar, maar ook een beetje apart met die extra reflectorblokken zo.

Interieur vrij donker, al zijn stoelen in grijs of rood ook te krijgen. Haast opvallend; er zijn best veel knoppen aanwezig en het scherm domineert niet het hele dashboard. Climate control dan wel weer in het scherm, inclusief verstelling van de luchtopeningen. Kwaliteit van materialen en algemene afwerking is echt heel goed, beter dan de Ioniq5 en aardig op het niveau van een moderne Audi of BMW.

Qua rijden ook heel erg goed. Deed me denken aan de Polestar alleen dan met minder wind- en band-geruis. Verder lijkt het qua zuinigheid de Ioniq5 te overtreffen, ook al reed ik een Performance met AWD en de auto wat meer geprobeerd. Snelladen schijnt minimaal net zo goed te zijn als Hyundai/Kia of het zelfs te overtreffen maar dat heb ik zelf niet geprobeerd.

Wel is er nog wat verbetering mogelijk in vooral de software. De spraakherkenning is in het Engels vooralsnog (niet zo'n probleem voor mij) en daardoor zijn Nederlandse plaatsnamen moeilijk. Andere zaken zoals bv raam open, stoelverwarming aan etc zijn wel probleemloos. Ook probeerde ik Schiphol als bestemming (op zijn Engels uitgesproken) maar ondanks dat je kan meelezen wat de auto herkent op het scherm en dit klopte kon er toch niet naar genavigeerd worden. Bij de Ioniq5 lukt dat ook nogal eens niet maar een beetje vooruitgang had ik wel verwacht.

Ander puntje: de XPeng heeft een gewone camera op de stuurkolom gericht op de bestuurder en in het stuur zit ook iets van een infraroodcamera. Genoeg informatie dus om te weten of de bestuurder wel aan het opletten is. Voeg daar nog aan toe dat je met een capaciteitssensor kan zien of de bestuurder het stuur aanraakt en je zit perfect. Maar toch wil de Xpeng om de paar seconden dat je het stuur iets draait zodat hij weet dat je er nog bent. Idem bij de Ioniq5 (zonder die camera's) maar daar is de periode langer.. en het is wel een irritatiepuntje bij de Ioniq moet ik toegeven dus bij de Xpeng zou dat nog meer zijn. Komt nog bij dat als je het stuur iets te ver verdraait dat hij dan denkt dat je de controle wil overnemen en springt hij uit de XPilot mode... wat vergezeld gaat van een pingel geluidje. En op B-wegen lukt het niet meer dan een seconde om op Xpilot te rijden.

Wel heel positief; de auto raakt niet van slag van 60km/h wegen zonder middenstreep of met fietssuggestie stroken.

Ik denk dat de Xpeng een heel goede auto is, zeker als elektrisch rijden nieuw is. Ik snap wel waarom VW hun platform wil gaan gebruiken. Maar ik zelf kijk het nog even aan. Mocht je trouwens een SUV willen dan is hun prijs voor wat je ervoor krijgt echt onverslaanbaar. Heel ruime en luxe SUV.

Ik heb gisteren een demo Xpeng P7 gezien, reed mij achterop. Ik dacht in mijn spiegel het neusje van de BYD Atto3 te herkennen. Maar toen zag ik de stickers op de zijkant van de auto. Van achteren is het toch ook wel één van vele look a likes Tesla Model S, vind ik.

Ik had gisteren in Oslo een Xpeng P7 als huurauto. Met andere knopjes op het stuur dan ik in dit topic zie trouwens.
Geen Android Auto en geen stuur verwarming, maar dat eerste was geen nadeel want de eigen navigatie werkt prima. Geeft trouwens lang niet alle snelladers weer, dat verbaast me wel.
Al met al wel een fijne auto. Gewoon lekker stil en comfortabel. En bloedsnel als het moet. Achterin kan je je voeten niet onder de stoelen doen, waardoor je niet merkt dat ie zo groot is. Maar dat is ie wel, en ook breed.
De accu is 80kWh en daarmee gaf ie een bereik van 400km aan.

Ik heb een paar keer geladen. De AC lader deed niks, de lader ernaast maar 3kW in een uur waar de palen 22kW zouden moeten zijn. Dan moet je 11 toch wel kunnen halen.
Toen koud naar de snellader, die ging heel snel terug naar 33kW, dus dat schoot niet op. Stukje rijden dan maar, om vervolgens een paar laders te treffen die het niet doen. De eerste niet met de Elton app, de tweede gaf een communicatie fout met de auto. Toen met 30km range bij een andere aangekomen. Die laadde met 74kW, dus ook geen record snelheid. Maar na 25 minuten hadden we weer genoeg prik om de bestemming te bereiken.
En daarna gaf ie aan dat ik met 100km range over aan zou komen, maar in werkelijkheid was dat 50. Dat vind ik wel slecht, want hij zou de route en de omstandigheden van de vorige rit toch moeten kennen...

Maarja, ik had een ID3 gereserveerd en dan is dit wel een leuke upgrade!

Terug
Bovenaan