Zo, even mijn topic afstoffen.
Met de Ami gaat het nog steeds goed. De schade is nog niet hersteld. Dat laat ik in de loop van het jaar doen, tezamen met wat andere werkzaamheden.
De focus ligt nu even op mijn andere auto: de Peugeot 206 CC. Eind 2021 kreeg de uitlaat een sportiever geluid, zonder dat ik daarom vroeg.
Na bijna 20 jaar is het ook niet gek dat de originele uitlaat eens de geest geeft. De einddemper bleek behoorlijk lek, net als de klem vlak voor de einddemper.
Daar heb ik een filmpje van gemaakt:
https://youtu.be/uxkk_6-gLbA
Ook in 2021 heb ik eens flink de radio aangezet. Dat was de definitieve genadeklap voor de speakers in de voordeuren. Sindsdien gaven enkel de speakers naast de achterbank nog enigszins geluid.
Gisteren heb ik op de sloop meerdere 206CC's bekeken en ik heb er twee stoere Kenwoodspeakers aan over gehouden, voor een tientje per stuk!
Gelukkig heb ik op de sloop kunnen oefenen hoe je die speakers moet vervangen, dus vandaag heb ik eens de werkkleding aangetrokken en de spreekwoordelijk stoute schoenen. Ik had immers nog niet eerder een echte klus aan de 206CC zelf gedaan.
Zo ziet het deurpaneel van de rechter deur eruit. (En ja, ik blijf fan van stijlloze deuren

).
Na vier boutjes te hebben gedemonteerd, lag het deurpaneel er zo af. En overal komen ineens stickertjes tevoorschijn met de productiedatum van mijn auto: mei 2002.
Deze speaker heeft duidelijk niet meer de kwaliteiten van wat ie ooit had.
Na demontage kon je er gewoon doorheen kijken!
Op de sloperij viel me al op dat er twee verschillende formaten speakers waren te vinden. Wellicht is er tijdens een facelift hieraan iets gewijzigd.
En je raadt 't al: ik had dus precies het verkeerde model speakers op de sloop gekocht...
Na demontage van de speaker kijk je tegen een plastic roostertje aan:
Gelukkig zag ik de spreekwoordelijke bui al hangen, en had ik net daarvoor voor 5 euro een klein zaagje gekocht bij de bouwmarkt.
Die bleek nodig, want ik heb creatief wat extra ruimte gemaakt voor de nieuwe Kenwoodspeakers:
Dit is het verschil tussen de totaal verrotte oude speaker en de nieuwe tweedehands speaker:
En het past! En het klinkt geweldig!
Dit hele riedeltje heb ik uiteraard herhaald bij de speaker in de linker voordeur.
Vervolgens had ik op de sloop nog een klein plastic dingetje gescoord. Tussen de voorstoelen zit een paneeltje met de schakelaars van de electrische ramen, met daarbij de schakelaar voor de electrisch verstelbare spiegels. Wat een vorige eigenaar daarmee heeft gedaan, weet ik niet, maar het zag er vreselijk uit. Nu ziet het er een stuk beter uit!
Als bonus mocht de 206 even door de wasstraat. Hij ziet er weer als nieuw uit. En dat voor een auto die over een paar maanden 20 jaar oud is!