BleuZ: Peugeot 206 CC 2.0 16v (2002) – Motor(kap)sores en kleine verbeteringen

Gepost door BleuZ NL 
En we zitten weer op een nieuwe pagina!

De meest recente aanpassingen in de auto waren chromen rolbeugels en het definitief inbouwen van de Bluetooth carkit:

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-01-2021 10:26 door BleuZ NL.
Heerlijke foto's!

Het zal inderdaad lastig zijn iets snels te vinden, wat die 136pk op een 206CC gaat wel vooruit. Ik heb datzelfde probleem een beetje.. De 206 GTi van nu (met diezelfde motor als jij) is zó snel (8.2s naar de 100) dat ik er eigenlijk altijd wel op achteruit ga in de toekomst. Ik zou ergens volgend jaar wel een 306 Cabrio willen hebben, maar daar kan ik maximaal dezelfde motor in krijgen als ik nu heb dus dan ga je door het gewicht idd hard terug. En een hele motorswap (bijv van een 306 GTi) is ook weer zo ingrijpend.

Nog een vraag over je audio, ben je tevreden met de Pioneer set? Het gekraak is bij mij steeds erger dus wil het toch op korte termijn aan gaan pakken. Is je geluid ook echter beter dan voor het kraken op je originele speakers begon, of vergelijkbaar? Hoe heb je het aansluiten geregeld, moest je ook kabels strippen of kon je direct de hele connector overzetten? Volgens mij heb ik nu geen tweeters nl, dus dan zou ik een 3-weg / coaxiaal setje nodig hebben
BleuZ NL
Op basis van bovenstaande punten kom ik binnen Peugeot vooral uit op een Peugeot 207 cc Sport 1.6 THP (156 pk met turbo) of een Peugeot 308 cc Féline 1.6 THP (200 pk met turbo). Liefst dan de 308 cc, want die is een stuk groter (maar ook zwaarder, helaas) maar ik meen begrepen te hebben dat de THP-motoren van die tijd op zijn zachts gezegd niet erg goed zijn.

Klopt dat deze motoren als "slechter" aangemerkt staan, maar ook dit heeft te maken met gebruik van de auto! Ik heb zo'n THP motor in de Cooper zitten en los van wat kleine dingetjes nog weinig mee gehad. *klopt af!* Ja, ik had een thermostaathuis wat gescheurd was, maar dit is natuurlijk ook ouderdom. Moet wel zeggen, mijn blok is wel preventief aangepakt op de bekende punten van het blok, dus daar zou ik dan ook zeker opletten bij aanschaf van zo'n soort auto. nut smiley

MG ZR 160
Heerlijke foto's!

Het zal inderdaad lastig zijn iets snels te vinden, wat die 136pk op een 206CC gaat wel vooruit. Ik heb datzelfde probleem een beetje.. De 206 GTi van nu (met diezelfde motor als jij) is zó snel (8.2s naar de 100) dat ik er eigenlijk altijd wel op achteruit ga in de toekomst. Ik zou ergens volgend jaar wel een 306 Cabrio willen hebben, maar daar kan ik maximaal dezelfde motor in krijgen als ik nu heb dus dan ga je door het gewicht idd hard terug. En een hele motorswap (bijv van een 306 GTi) is ook weer zo ingrijpend.

Haha, moet je nagaan dat ik mezelf heb voorgenomen de PK's iedere keer te verdubbelen (voor zover mogelijk, haha) van 68 PK (en 101 PK in de Focus tussendoor) naar de Cooper S, die gechipt is naar 215 PK. tongue sticking out smiley Wat gaat mij 430 PK leveren, binnen mijn budget, haha!

Maar laat ik het zo zeggen, ik denk dat ik dat criterium af ga schrijven en opzoek ga naar iets met minimaal dezelfde rijeigenschappen, daar haal ik het meeste plezier uit! big smile smiley
MG ZR 160
Heerlijke foto's!

Dankjewel! smileys with beer

Ja, eigenlijk is het echt een luxeprobleem, maar als je eenmaal een redelijk vlotte wagen gewend bent... eye rolling smiley

MG ZR 160
Nog een vraag over je audio, ben je tevreden met de Pioneer set? Het gekraak is bij mij steeds erger dus wil het toch op korte termijn aan gaan pakken. Is je geluid ook echter beter dan voor het kraken op je originele speakers begon, of vergelijkbaar? Hoe heb je het aansluiten geregeld, moest je ook kabels strippen of kon je direct de hele connector overzetten? Volgens mij heb ik nu geen tweeters nl, dus dan zou ik een 3-weg / coaxiaal setje nodig hebben

Jazeker, ik ben héél erg tevreden over de Pioneers in de deuren!

Het verschil is ook duidelijk te merken – de originele speakers hadden papieren cones en de Pioneers zijn van een composietmateriaal dat een stuk beter tegen trillingen kan. Je kunt 'm dus zonder problemen wat harder zetten als je dat zou willen. Wat ik ook merk is dat deze speakers flink meer lage tonen (bass) doorgeven – nu is dat wel afhankelijk van je persoonlijke voorkeur, maar ik heb de bass doorgaans op maximaal staan in de instellingen van de radio.

Het enige dingetje is dat je met de standaardradio nooit de volledige capaciteit van je speakers gebruikt, volgens mij. Daarvoor heb je dan ook een aftermarket radio/versterker met meer vermogen nodig. Ik wilde de originele radio en stuurbediening koste wat kost behouden, dus dat neem ik dan ook voor lief. Ik vind 't nu sowieso al heel erg goed klinken!

Over het aansluiten: heb in eerste instantie geprobeerd om een verloopstukje van de originele stekker naar de speaker-aansluiting te bestellen zodat ik niet in de kabels hoefde te knippen, maar die verloopstukjes waren nergens meer te krijgen (ik kreeg dan na het bestellen bericht dat ze toch niet in voorraad waren) dus ik heb uiteindelijk de kabels gestript en met kabelschoentjes de speakers aangesloten.

Ik heb in mijn 206 aparte tweeters in de spiegelkappen zitten – jij niet dan? Die zijn het ook gewoon blijven doen in mijn geval, daar hoefde ik niets speciaals meer voor te doen. De bekabeling van de deurspeakers geeft dat signaal blijkbaar netjes door.

Brent®
Klopt dat deze motoren als "slechter" aangemerkt staan, maar ook dit heeft te maken met gebruik van de auto! Ik heb zo'n THP motor in de Cooper zitten en los van wat kleine dingetjes nog weinig mee gehad. *klopt af!* Ja, ik had een thermostaathuis wat gescheurd was, maar dit is natuurlijk ook ouderdom. Moet wel zeggen, mijn blok is wel preventief aangepakt op de bekende punten van het blok, dus daar zou ik dan ook zeker opletten bij aanschaf van zo'n soort auto. nut smiley

Ah, dat is wel handig om te weten! Het is dus niet zo dat je zo'n blok koste wat kost moet vermijden thumbs up

Brent®
Haha, moet je nagaan dat ik mezelf heb voorgenomen de PK's iedere keer te verdubbelen (voor zover mogelijk, haha) van 68 PK (en 101 PK in de Focus tussendoor) naar de Cooper S, die gechipt is naar 215 PK. tongue sticking out smiley Wat gaat mij 430 PK leveren, binnen mijn budget, haha!

Maar laat ik het zo zeggen, ik denk dat ik dat criterium af ga schrijven en opzoek ga naar iets met minimaal dezelfde rijeigenschappen, daar haal ik het meeste plezier uit! big smile smiley

Precies! Meer pk's zou voor mij nog niet direct hoeven, want het verschil tussen het atmosferische blok wat ik nu in de 206 heb en een vergelijkbaar blok met turbo zou ook al een welkome verandering zijn. Maar ik wil er voor wat betreft snelheid wel op vooruit gaan ja grinning smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-07-2017 11:13 door BleuZ NL.
Het ziet er weer gelikt uit, Nils. Om door een ringetje te halen. Prachtig hoe je zo let op details thumbs up
BleuZ NL
MG ZR 160
Heerlijke foto's!

Dankjewel! smileys with beer

Ja, eigenlijk is het echt een luxeprobleem, maar als je eenmaal een redelijk vlotte wagen gewend bent... eye rolling smiley

MG ZR 160

Jazeker, ik ben héél erg tevreden over de Pioneers in de deuren!

Het verschil is ook duidelijk te merken – de originele speakers hadden papieren cones en de Pioneers zijn van een composietmateriaal dat een stuk beter tegen trillingen kan. Je kunt 'm dus zonder problemen wat harder zetten als je dat zou willen. Wat ik ook merk is dat deze speakers flink meer lage tonen (bass) doorgeven – nu is dat wel afhankelijk van je persoonlijke voorkeur, maar ik heb de bass doorgaans op maximaal staan in de instellingen van de radio.

Het enige dingetje is dat je met de standaardradio nooit de volledige capaciteit van je speakers gebruikt, volgens mij. Daarvoor heb je dan ook een aftermarket radio/versterker met meer vermogen nodig. Ik wilde de originele radio en stuurbediening koste wat kost behouden, dus dat neem ik dan ook voor lief. Ik vind 't nu sowieso al heel erg goed klinken!

Over het aansluiten: heb in eerste instantie geprobeerd om een verloopstukje van de originele stekker naar de speaker-aansluiting te bestellen zodat ik niet in de kabels hoefde te knippen, maar die verloopstukjes waren nergens meer te krijgen (ik kreeg dan na het bestellen bericht dat ze toch niet in voorraad waren) dus ik heb uiteindelijk de kabels gestript en met kabelschoentjes de speakers aangesloten.

Ik heb in mijn 206 aparte tweeters in de spiegelkappen zitten – jij niet dan? Die zijn het ook gewoon blijven doen in mijn geval, daar hoefde ik niets speciaals meer voor te doen. De bekabeling van de deurspeakers geeft dat signaal blijkbaar netjes door.

Brent®

Ah, dat is wel handig om te weten! Het is dus niet zo dat je zo'n blok koste wat kost moet vermijden thumbs up

Brent®

Precies! Meer pk's zou voor mij nog niet direct hoeven, want het verschil tussen het atmosferische blok wat ik nu in de 206 heb en een vergelijkbaar blok met turbo zou ook al een welkome verandering zijn. Maar ik wil er voor wat betreft snelheid wel op vooruit gaan ja grinning smiley

Ik heb inderdaad toch ook tweeters, zijn maar hele kleine roostertjes maar ze zitten er echt achter. Heb zojuist het paneel verwijderd om te kijken. In mijn topic pics gepost waar je kunt zien dat ze eigenlijk (net als jij al zei) helemaal losgescheurd waren. Wat een ellende met die witte klipdingetjes trouwens, de helft brak af bij het demonteren van de deurkaart - gelukkig zit het paneel vooral vast met die Torx-schroeven..

In ieder geval ga ik dus denk ik ook maar zo'n Pioneer setje aanschaffen, ik heb me er nog niet in verdiept of dat de beste voor het geld is maar dat huiswerk heb jij waarschijnlijk ook al gedaan winking smiley Welke kabelschoentjes / verloopjes zijn dat die ik nodig heb? Dan zorg ik dat ik die vast in huis hebt als ik begin, ook zal dat wellicht pas over paar weken zijn ivm kluspotje dat voor nu eigenlijk op is winking smiley
MG ZR 160

Welke kabelschoentjes / verloopjes zijn dat die ik nodig heb? Dan zorg ik dat ik die vast in huis hebt als ik begin, ook zal dat wellicht pas over paar weken zijn ivm kluspotje dat voor nu eigenlijk op is winking smiley

Excuus! Ik dacht dat ik gereageerd had, maar dat blijkt niet zo te zijn. Dit is het kabeltje dat ik had besteld – maar niet leverbaar was. Nu is 'ie wel op voorraad zie ik, dus je kunt 't allicht eens proberen.

Verder heeft de 206 de afgelopen maand wat meer z'n Franse slag laten zien door soms bij het starten de hele electronica te laten uitvallen, maar voorlopig lost het los- en vastmaken van een accupool dat probleem telkens op. Vanochtend deed hetzelfde probleem zich weer voor, maar toen ik de accupool weer aansloot was er een getik waar te nemen. Vreemd. Bovendien wilde 't ding een paar keer helemaal niet goed starten; de motor sloeg niet aan en viel meteen weer in toeren omlaag.

Na een paar keer proberen stond ik op het punt op de ANWB te bellen, en net daarna doet 'ie het wel weer. Natuurlijk eye rolling smiley
Volgende week gaat 'ie naar de garage voor z'n APK en dan worden hopelijk ook meteen de startperikelen aangepakt – da's wel vervelend namelijk.

Gisteren was ik met een vriend naar Spa-Francorchamps gereden voor de training van de Formule 1. We waren al vroeg vertrokken en dankzij de suggesties van de TomTom app hebben we niet echt stilgestaan, behalve toen we in de rij stonden om de parkeerplaats op te rijden.

Net als op de Nürburgring is de sfeer op Spa enorm goed als er iets te doen is. Nu met de Formule 1 was het wel ONGELOFELIJK druk, misschien zelfs iets te druk voor zo'n circuit. Toch hebben we een goede plaats weten te bemachtigen met zicht op een beeldscherm – zodat je toch een beetje een idee hebt van wat er zich op de rest van de baan afspeelt. Uiteindelijk was het een geslaagde dag, maar ik ben blij dat ik zondag lekker thuis kan blijven tongue sticking out smiley

Wat sfeerplaatjes:

Nog wat andere updates en leuke foto's van de afgelopen maand:

Altijd leuk om een broertje tegen te komen in een parkeergarage big smile smiley

Het is me inmiddels ook een aantal keer gebeurd dat ik met het dak beneden in een regenbui terecht gekomen ben.
Gelukkig is lederen bekleding daar goed tegen bestand, en als je een tempo van meer als 60 km/u aanhoudt merk je er eigenlijk niks van omdat de windstroom over de auto heen je lekker droog houdt. Totdat je een stoplicht tegen komt, dus... grinning smiley

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-06-2020 11:59 door BleuZ NL.
Mooie update, prachtige foto's.
Spa blijft een magische omgeving, kom er ook altijd graag.
Hoop dat de problemen wat simpel opgelost kunnen worden.
Leuke foto's alweer. En dat laatste plaatje herken ik ook wel. Zolang je snelheid hebt, is er niks aan de hand. Totdat je stilstaat......
Zo, de 206 is inmiddels zonder op- of aanmerkingen door de APK gekomen en dus mag 'ie er weer een jaartje tegenaan van de RDW. Toen ik de twee formulieren vergeleek schrok ik wel even – in nog geen jaar tijd is er toch wel 19.500 KM op de teller bijgekomen! Die heb ik met veel plezier erbijgereden, maar dat gaat snel zeg! Met dit tempo zit ik nog voor het einde van het jaar nog aan de 200.000 KM.

Er is nog niet echt naar de startproblemen gekeken omdat de garage 't erg druk had en het vooralsnog geen serieus probleem is – dat komt later nog wel. Ik heb 'm wel laten uitlezen omdat het probleem zich diezelfde dag toevallig weer voor had gedaan, en daar kwam een foutcode van bobines 1 en 2 uit – die kon ik niet meteen plaatsen – en van de airbag, die inderdaad ook een paar keer een fout heeft gegeven die na een herstart van de motor weer verdween. Veel wijzer ben ik daar dus niet uit geworden. Volgende keer maak ik een afspraak om 'm uit te lezen bij de Peugeot-dealer, hopelijk hebben zij betere apparatuur die met specifiekere meldingen komen.

In de tussentijd heb ik de 206 nog even goed verwend met een wel heel uitgebreide wasbeurt. Tijdens het vervangen van een lampje achter merkte ik namelijk dat er zich vuil achter de unit had opgehoopt, en daar kan ik niet zo goed tegen:

Nu ziet 'ie er weer pico bello uit!

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-06-2020 12:02 door BleuZ NL.
Ik zit eraan te denken een Megane Cabrio uit 1998 met 134.000 op de klok te kopen. Is dat een aan te raden auto? Een 'normale' Megane van dat bouwjaar zou toch makkelijk 2 ton moeten kunnen rijden? Ik twijfel erg om de auto te kopen gezien het imago van kleine mankementen van de auto.. Ik rijd nu een Fiat Seicento uit 2000 met 83.000 op de klok (met een zonnedakje, dat dan weer wel), iets meer plezier is dus wel gewenst.
Zo dan heel netjes Bleuz cool smileythumbs up

Sten Cok,

Zijn prima auto's mits goed onderhouden, kmstand zegt niet zoveel.
Dankjewel mannen! smileys with beer

Sten Cok
Ik zit eraan te denken een Megane Cabrio uit 1998 met 134.000 op de klok te kopen. Is dat een aan te raden auto? Een 'normale' Megane van dat bouwjaar zou toch makkelijk 2 ton moeten kunnen rijden? Ik twijfel erg om de auto te kopen gezien het imago van kleine mankementen van de auto.. Ik rijd nu een Fiat Seicento uit 2000 met 83.000 op de klok (met een zonnedakje, dat dan weer wel), iets meer plezier is dus wel gewenst.

Ik heb geen ervaring met Renault Mégane cabrio's, maar mocht je daar vragen over hebben denk ik dat je best terecht kunt in het subforum Koop- & Leaseadvies (nieuw & tweedehands). Succes met je zoektocht! smileys with beer

Het is vandaag trouwens 23 september en dat betekent dat het precies een jaar geleden is dat ik de 206 heb opgehaald! Feest! cool smiley

In het afgelopen jaar heb ik er zo’n 20.500 KM bij gereden – de 193.000 KM is alweer ruim gepasseerd – en heb ik veel geleerd door ‘zelf’ (maar met hulp) dingen als de uitlaat en de klepdekselpakking te vervangen en een Bluetooth-carkit in te bouwen. Ik ben bovendien ontzettend blij dat ik nu eindelijk een schadevrij jaar erbij heb, dat maakt de verzekering weer ietsje goedkoper (maar nog steeds best duur). Hopelijk mag ik nog vele zomers van m’n cabrio blijven genieten grinning smiley

Wat onderhoud aangaat ben ik niet opgehouden met het vervangen van één lampje achter! Al een hele tijd brandden er maar 7 van de 10 lampjes van het derde remlicht, en ondanks dat dat geen probleem was voor de APK stoorde het me wel. Nou goed, 10 nieuwe lampjes gehaald bij de lokale autoboer, en die heb ik ‘even’ proberen te vervangen.

Wisten jullie dat omdat het derde remlicht in het bovenste gedeelte van de kofferbak zit, je daar alleen bij komt door het dak te openen en halverwege het proces te stoppen zodat de opslagruimte van het dak open blijft? Ik in eerste instantie niet, en ik heb dus echt heel lang geprobeerd om de bekleding van de kofferruimte los te krijgen eye rolling smiley

Nou goed, het remlicht eruit, de lampjes vervangen en even kijken of het nu weer allemaal netjes werkt.

@#$%^&!

De lampjes deden het wel, maar de fitting maakte alleen maar goed contact met de lampjes als je ze een beetje bewoog. Het is me ook een paar keer gebeurd dat ik dacht ik alle lampjes werkend te hebben en de behuizing weer op de fitting plaatste, waarna net één lampje het weer niet deed. Zo ergerlijk!

Maar goed, na een hele berg frustratie doen nu EIN-DE-LIJK alle lampjes het wel. Ziet er toch wat minder sloopwaardig uit zo drinking smiley

Nog een nieuwtje: via de ANWB heb ik een Connected Car-kastje aangeschaft. Dat werkt zo: het kastje steek in de OBD-II diagnostische poort van de auto, en deze houdt elke rit onder andere bij of er foutcodes in het systeem zitten, wat de status van de accu is, en laat me bovendien via GPS de locatie van de auto zien. Ik heb ’t kastje vooral aangeschaft om op de hoogte te blijven van foutcodes in het systeem vanwege de startproblemen die zich af en toe voordoen.

Normaliter zou ook het brandstofverbruik en de gemiddelde snelheid van de auto worden doorgegeven via de app, maar die ontbreken tot nog toe bij elke rit. Ik weet niet of het OBD-protocol van m’n 206 deze gegevens wel door zou moeten geven, maar die vraag heb ik al bij de ANWB neergelegd. Hopelijk kan dat met een software-update verholpen worden.

Dat was ’t weer voor nu! smiling bouncing smiley

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-06-2020 12:05 door BleuZ NL.
Gefeliciteerd! Ik zag inderdaad laatst iets voorbijkomen over die app, ziet er geinig uit!
Mooi topic. En een 206 die gedurende de topics vorderen steeds mooier geworden is!

Mijn moeder heeft een 206 1.4 uit 1998 die ik zelf ook wel eens gebruik. Maar jij hebt een olie temperatuur meter. Hoelang doet jouw olie erover om op temperatuur te komen, dat je het gas in kan trappen? Of het is verbeelding, maar het leek op sommige foto's net zo of je olietemperatuur meer aangaf dan je water temperatuur.

Ik hoor t graag van je!
De olietemperatuur is doorgaans ook hoger dan de watertemperatuur, olie met een temperatuur rond de 100 graden is vrij normaal. Pas boven de 130 graden zou ik zelf echt gas terugnemen, maar om dat te bereiken moet je wel je best doen. De olietemperatuurmeter in de buurt van het midden krijgen kost bij een dergelijk blok al snel 20+ minuten, een beetje afhankelijk van de omstandigheden waaronder je warmrijdt.
Hellracer
Mooi topic. En een 206 die gedurende de topics vorderen steeds mooier geworden is!

Mijn moeder heeft een 206 1.4 uit 1998 die ik zelf ook wel eens gebruik. Maar jij hebt een olie temperatuur meter. Hoelang doet jouw olie erover om op temperatuur te komen, dat je het gas in kan trappen? Of het is verbeelding, maar het leek op sommige foto's net zo of je olietemperatuur meer aangaf dan je water temperatuur.

Ik hoor t graag van je!

Elco
De olietemperatuur is doorgaans ook hoger dan de watertemperatuur, olie met een temperatuur rond de 100 graden is vrij normaal. Pas boven de 130 graden zou ik zelf echt gas terugnemen, maar om dat te bereiken moet je wel je best doen. De olietemperatuurmeter in de buurt van het midden krijgen kost bij een dergelijk blok al snel 20+ minuten, een beetje afhankelijk van de omstandigheden waaronder je warmrijdt.

Bedankt Hellracer!

Als ik 's ochtends vroeg thuis vertrek rij ik ongeveer een kleine 6 kilometer / 10 minuten binnendoor voordat ik de snelweg oprij. Dan staat de olietemperatuur meestal iets onder de 90 graden terwijl de koelvloeistoftemperatuur al een heel stuk sneller op 90°C staat. Eenmaal op de snelweg is 'ie wel redelijk snel op temperatuur, maar zoals Elco aangeeft zal 20 minuten een goede indicatie zijn.

En inderdaad, als ik op de snelweg een hele tijd lang 130 km/u rijd is het niet ongebruikelijk dat de olietemperatuur iets warmer wordt. Zodra ik dan weer op een 120 km/u stuk kom of mijn snelheid verminder, hangt 'ie vervolgens weer netjes rond de 90°C.

Het kan ook andersom - als ik in de file sta zul je zien dat de koelvloeistoftemperatuur wat hoger is en de motor actief moet gaan koelen, maar de olietemperatuur is netjes 90°C :-)

Voor wat betreft verdere updates is er de afgelopen winter weinig meer aan de 206 gebeurd, vooral omdat 'ie er niet om heeft gevraagd big smile smiley Wel heb ik eind jaunari de 200.000 KM aangetikt! smileys with beer

Het olieverbruik over de laatste 5.000 KM komt uit op net iets meer dan een halve liter, dus 0,12 liter op 1.000 KM.
Van de zomer krijgt 'ie een grote beurt, maar tot zover gedraagt de 206 zich nog altijd voorbeeeldig en loopt 'ie nog altijd als een zonnetje.

Een tijd terug hoorde ik wel een rammel onder de motorkap wanneer ik de motor startte - dat bleek de afdekklep van de distributieriem te zijn, die zat los.
De garage heeft die netjes terug vastgezet, maar bij het terug vastzetten van de onderdelen is er een kabel achter de koplamp zo blijven zitten dat de afdekklep van de rechter koplamp net niet goed afsloot.

Om het vocht in de rechterkoplamp weg te halen heb ik op een zonnige middag zelf monteur gespeeld:

En voilà! Geen vocht meer te bekennen thumbs up

Laatst ben ik nog op vakantie geweest naar Miami, waar ik in één dag 800km heb mogen afleggen in een gehuurde Toyota Corolla - geen spannende wagen, gewoon een typische auto waar de helft van de lokale bevolking ook in rijdt. Ondanks dat dat met een automaat, cruise control en automatisch afstand houden op de voorganger lekker cruisen was op de Amerikaanse snelwegen, was ik wel enorm jaloers als ik weer eens een Ford Mustang convertible zag langsrijden big smile smiley

Maar goed, nu met het goede weer in Nederland heb ik ook niks te klagen! drinking smiley Tot zover deze kwartjaarlijkse update.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-06-2020 12:13 door BleuZ NL.
Still going strong! De CC staat er mooi bij en 200.000 op de klok is een mooie prestatie thumbs up
Dat connected car ding kijkt me ook wel wat, heb je er al veel profijt can gehad?

Ik had in Miami overigens een Chrysler 300 als huurauto, dat was echt dikke prima smiling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-04-2018 11:41 door Zadelsnuiver.
Goed om te zien dat ie probleemloos door blijft gaan! En inderdaad, met het weer nu hebben we niks te klagen als het op open rijden aankomt drinking smiley
Leuk om weer van je te lezen Bleuzthumbs up
Heerlijk cabrio weer deze week!
Pfoe, zijn we alweer twee jaar verder? Dat gaat snel nut smiley Na een hele tijd afwezig te zijn geweest kom ik hier weer eens kijken.
Ik zie nu dat zowat alle foto's hier helaas verdwenen zijn toen Flickr overging op een abonnementsvorm en ik een andere dienst ben gaan gebruiken. Jammer!

Om een korte update te geven: François heeft inmiddels een respectabele 249.500 KM op de teller en hij rijdt (net als ik, overigens) nog uiterst tevreden het hele land door. Na het voltooien van mijn opleiding vorige zomer is voor mij het werkende leven ook begonnen en heb ik het Limburgse heuvelland verruild voor het net zo landelijke maar toch minder glooiende Twentse landschap.
Omdat ik nu in meer stedelijk gebied woon houdt in dat ik de auto minder gebruik dan voorheen, maar ik rij elk ander weekend toch wel naar vrienden en familie in Limburg en dat maakt dat de kilometers toch op eenzelfde tempo erbij komen (met vooral lange stukken van 250 KM, dat zal de nieuwe koppeling vast fijn vinden).

Wat onderhoud betreft heeft 'ie ook niet veel gevraagd: buiten de jaarlijkse onderhoudsbeurten om zijn er in december 2018 een nieuwe koppeling en bobine in gekomen; de originele koppeling vond het na 220.000 KM toch wel goed geweest, zo bleek. In november 2019 heeft 'ie nieuwe achterbanden gekregen en in januari 2020 heeft een wasstraat de (schijnbaar door een vorige eigenaar ondeugdelijk bevestigde) antennevoet opgegeten, maar die is inmiddels netjes (en deugdelijk) vervangen door een nieuwe originele. Ça va, dus!

Het blijft nog steeds geen praktische auto die je koopt om zuinig of voordelig mee te rijden, maar wat het financiële plaatje betreft heeft de Peug mij tot nog toe (met volledige afschrijving) slechts €0,25 per kilometer gekost, en het mag toch wel gezegd worden dat dat érg schappelijk is voor een inmiddels 18 jaar oude wagen.

Nog een plaatje bij het praatje – hij staat er nog steeds netjes bij, al zeg ik het zelf spinning smiley sticking its tongue out

4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-06-2020 15:32 door BleuZ NL.
Hij staat er dan ook stralend bij.

Het plaatje van de nette 16 (of 17 inch?) wielen klopt, het glanzend onbehandelde kunststof en de luxe kentekenplaat helpen ook goed mee thumbs up
BartM94
Hij staat er dan ook stralend bij.

Het plaatje van de nette 16 (of 17 inch?) wielen klopt, het glanzend onbehandelde kunststof en de luxe kentekenplaat helpen ook goed mee thumbs up

Dank! Het zijn inderdaad de 16-inch Ouragan wielen van de 206 GTi. Hoewel ze op de foto erg netjes lijken valt dat in het echt wel tegen, moet ik zeggen; na 18 jaar is de lak op sommige plekken verweerd en ze hebben ook wel wat sporen van ongelukkige ontmoetingen met stoepranden. Ik wil nog steeds eens de tijd nemen om ze op zijn minst opnieuw te spuiten, maar dat zit is er met mijn huidige situatie (zowel wonen als baan) alleen maar lastiger op geworden vergeleken met toen ik nog studeerde, haha.

Wie weet komt het er van de zomer van eye rolling smiley
Dat ziet er echt heel goed uit ja!! Had overigens niet anders verwacht. winking smiley

Ik had een jaar of 1,5 geleden nog een setje wielen in bezit voor de 206....kan eens kijken of ik nog een goedkoop setje voor je op kan snorren terwijl je die van jou netjes opknapt. winking smiley
Zadelsnuiver
Still going strong! De CC staat er mooi bij en 200.000 op de klok is een mooie prestatie thumbs up
Dat connected car ding kijkt me ook wel wat, heb je er al veel profijt can gehad?

Goh! Ik heb helemaal niet meer op je vraag gereageerd zie ik nu; helaas was dat bij mij van korte duur, want het bleek dat de 206 CC pas in het najaar van 2002 échte OBD-II functionaliteit heeft gekregen die ook brandstofverbruik e.d. doorgeeft; mijn 206 is van begin 2002 dus werkte dat Connected Car-kastje meer als een veredelde GPS tracker (die soms ritjes oversloeg zoals je kunt zien op de schermafbeeldingen). Ik heb 'm niet lang daarna dus ook teruggestuurd.

Bij een nieuwere auto zou ik het denk ik wel doen, dan kun je alle functies gebruiken en zal hopelijk ook het vastleggen van de ritten beter gaan.

Nico GTR
Dat ziet er echt heel goed uit ja!! Had overigens niet anders verwacht. winking smiley

Ik had een jaar of 1,5 geleden nog een setje wielen in bezit voor de 206....kan eens kijken of ik nog een goedkoop setje voor je op kan snorren terwijl je die van jou netjes opknapt. winking smiley

Dankjewel! Het toeval wil dat ik afgelopen week een ander setje Ouragans voor een hele nette prijs kon overnemen en die kans heb ik niet aan me voorbij laten gaan.

De 'nieuwe' velgen zijn over het algemeen in veel betere staat dan mijn huidige velgen – die lijken inmiddels Vitiligo te hebben omdat de lak op zoveel plekken aan het loslaten is. Bovendien is eventuele stoeprandschade oppervlakkig, terwijl de mijne ook wel echt wat deukjes in de buitenring hebben.

Toch zijn ook deze velgen niet helemaal vrij van schade en moeten er tenminste twee opnieuw worden gespoten, maar in mijn hoofd kan ik ze dan beter allemaal doen, heb je dat tenminste ook gehad. Een 'leuke' klus voor in de zomervakantie!

Wat het ophalen betreft: dat was nog wel een dingetje, want hoewel er met gemak twee wielen in de achterklep passen als het dak dicht is, was het afgelopen vrijdag ontzettend goed weer en met een (nog altijd) niet werkende airco is dat geen optie. Dus dan maar wat passen en meten:

Ze zijn wel aardig vuil zoals je kunt zien, dus eenmaal bij mijn ouders te zijn aangekomen kregen ze even een bad en konden ze daarna de opslag in totdat ik er van de zomer aan bezig ga.

Dan is er nog een ander nieuwtje; François heeft de 250.000 KM inmiddels overschreden! Op naar de 300.000 KM dus.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-06-2020 11:04 door BleuZ NL.
Wel gezellig zo met de wielen op toerrit big smile smiley jammer dat het connected dat ding uiteindelijk niet zo goed werkte, ik moet me er nog eens in verdiepen. Gefeliciteerd met de mooie kilometerstand en een fijne zomer alvast smiling smiley
Haha, ik scrollde naar de update en zag die foto's van de velgen en dacht: Huh, die had je er toch al onder? Maar het verhaal is duidelijk, goede keuze zijn mijns inziens ook de mooiste wielen onder deze auto. cool smiley
Dank jullie wel! big smile smiley Over toerritten gesproken: ik heb laatst voor de eerste keer meegereden met een toerrit, georganiseerd vanuit een Peugeot CC groep waar ik in zit. Een erg leuke ervaring; vanuit De Meern zijn we een rondje door Utrecht en Zuid-Holland gereden.

Zoals je kunt zien rijdt het meerendeel van de groep een 206 CC (wat niet heel verwonderlijk is gezien de relatief lage prijs en hoge betrouwbaarheid ten opzichte van de andere CC’s uit de leeuwenstal). Toch is ‘t leuk om te zien dat er ook tussen de 206’jes genoeg verschillen te vinden zijn, iedereen maakt z’n auto natuurlijk naar zijn of haar eigen wens.

Wat is er verder nog gebeurd? Ik heb de 206 recentelijk voorzien van nieuwe achterlichten; de facelichtvariant die iets dieper rood van kleur is en mijns inziens wat frisser oogt. Tegelijkertijd heb ik achterin nieuwe speakers geplaatst, want die waren inmiddels ook echt aan vervanging toe. Dat bleek een iets minder gemakkelijk werkje dan het vervangen van de speakers in de deuren, want de zijpanelen naast de achterbank zitten aardig goed vast en ondanks dat de achterbank er niet uit hoeft, kun je ‘m wel best even losmaken zodat je er beter bij kunt.

Verder heb ik ook nog wat plezierritjes gemaakt met vrienden net over de grens in Duitsland, die frappant genoeg een Mazda MX-5 met een wel heel Nederlandse kleurstelling rijden:

En zo is François de 206 de afgelopen drie maanden weer 7.250 KM aan ervaring rijker geworden eye popping smiley Ik zou bijna vergeten dat ik inmiddels vier jaar in de auto rijd! Ik ben er nog altijd niet op uitgekeken, en hij rijdt nog altijd even lekker als dat 'ie 84.000 KM geleden deed.

Ander noemenswaardig nieuws is dat mijn broertje inmiddels ook aan de Peugeot is; hij heeft zijn Renault Scénic uit 2003 vervangen door een Peugeot 308 uit 2012. Een heel mooi exemplaar, vind ik zelf, met het 1.6-16v VTi blok. Ondanks dat ook de VTi blokken over het algemeen niet geheel probleemvrij zijn, zou de betrouwbaarheid stukken beter moeten zijn dan de THP blokken. Nu is dit sowieso een facelift exemplaar, waar ook de VTi motor enigzins is doorontwikkeld, dus het blijft even afwachten om te zien hoe deze 308 zich houdt.

4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-09-2020 09:04 door BleuZ NL.
Ruim 3000 rpm bij nog geen 110 k/h eye popping smiley. Is dat op de snelweg nog wel beetje vol te houden op de lange baan?
Mooie cabrio en mooi hoeveel je op de details let! Die zie je ook niet hier in Twente , Tenminste ik niet haha

Joris 6091088
Ruim 3000 rpm bij nog geen 110 k/h eye popping smiley. Is dat op de snelweg nog wel beetje vol te houden op de lange baan?

De Stilo zit ook op 3000 toeren bij 100/110. Zijn dan best stil hoor , atmosferisch blokje.
Joris 6091088
Dat is toch vrij normaal voor een niet-turbo blok?
Joris 6091088
Lijkt me zoveel. Maar goed, we zijn verwend met turbo blokjes

Eerder verpest met overbrengingsverhoudingen. winking smiley
Joris 6091088

Ik rij minimaal één keer per twee weken het traject Enschede-Maastricht, en dat is prima vol te houden ja winking smiley
Lijkt me, zoals eerder gezegd, redelijk normaal voor een atmosferische motor met vijf versnellingen.

Moreno83
Mooie cabrio en mooi hoeveel je op de details let! Die zie je ook niet hier in Twente , Tenminste ik niet haha

Dankjewel! Moet je toch wat beter kijken, want ik ben (samen met de auto) het meerendeel van de tijd in Enschede te vinden spinning smiley sticking its tongue out
De mijne is er ook niet alleen; ik woon aan een ringweg en daar zie ik regelmatig wel broertjes/zusjes/neefjes/nichtjes langsrijden grinning smiley

Wel verrassend veel Saabs die ik zie in Twente, dat ben ik in Limburg absoluut niet gewend.
Nico GTR
Joris 6091088
Lijkt me zoveel. Maar goed, we zijn verwend met turbo blokjes

Eerder verpest met overbrengingsverhoudingen. winking smiley
Peugeots uit die periode hebben wat dat betreft geen fijne handbakken. De 406 coupé idem, de 2.0 deed over de 3500rpm bij 130, de 3.0 over de 3000rpm. Je hoefde in ieder geval nooit terug te schakelen omdat je in maximale koppel gebied draaide maar het had minder toeren mogen draaien. En daar hebben die motoren ook wel de kracht voor.
Daar zijn we weer! Er zijn alweer een aantal maanden verstreken, maar ik heb zeker niet stilgezeten grinning smiley

In de zomer heb ik nog een mooie toerrit door Zuid-Limburg gemaakt, samen met andere cabriorijders. Ondanks dat ik in Zuid-Limburg aardig goed bekend ben, zijn we toch langs een aantal hele mooie (en voor mij eerder onbekende) plekken gereden!

Tegen het einde van de toerrit merkte ik dat er een vreemde geur door m'n ventilatieroosters heen kwam. Ik dacht in eerste instantie dat 't de auto vóór me was, maar toen ik de motorkap openmaakte bleek dat de sierkap van het motorblok achter het blok was geschoven, en die werd dus langzaam weggesmolten door het uitlaatspruitstuk.

In de loop van de afgelopen 18 jaar waren de meeste bevestigingspinnetjes van de sierkap verdwenen, en daarom was de kap eerder ook vastgezet met een tie-wrap. Ik had een paar weken van tevoren nog nieuwe bevestigingspinnetjes besteld, maar het lijkt er op dat het kunststof van de tie-wrap helaas niet zo lang heeft kunnen wachten. Een beetje jammer van het uitlaatspruitstuk, maar er zit inmiddels weer een "nieuwe" sierkap op.

Daarnaast kon ik tegen een redelijke prijs een nieuwe tellerunit overnemen, en aangezien de mijne een paar maanden geleden tijdens een rit dienst weigerde leek me dat wel een verstandige aankoop. De nieuwe tellerunit heeft een donkere tellerplaat met een zilveren randje, en dat vind ik een gigantische verbetering aangezien de oudere zilveren tellerplaten de neiging hebben om verblindend te zijn als de zon daar direct op schijnt.

Tegelijkertijd heb ik het interieur verder nog wat netter gemaakt door de interieurverlichting, die wat verroest was doordat de antenne bij een vorige eigenaar heeft gelekt, te vervangen door een nieuwe die nog helemaal schoon is.

De antenne had ik eerder dit jaar al vervangen door een gloednieuwe originele; schijnbaar had een vorige eigenaar de lekkende antenne "opgelost" door de antennevoet van de bevestiging af te snijden en die er naa weer (scheef) er op te kitten. Niet naar mijn standaard, maar wel in lijn met ander "onderhoud" dat door eerdere eigenaars is uitgevoerd. Kunnen jullie je nog herinneren hoe er een stuk uit de verstevingsbalk van het chassis was ingesneden om een niet-passende uitlaat te laten passen?

Zoals ik eerder vermeldde is mijn doel om de auto zo netjes mogelijk te krijgen én te houden. Een auto van inmiddels 18 jaar oud met zijn nodige kilometers aan ervaring krijg je natuurlijk niet zo gauw terug in nieuwstaat, en dat is met mijn budget ook onbegonnen werk, maar hij ziet er frisser uit dan menig andere auto met de helft aan ervaring – en daar ben ik al ontzettend trots op smileys with beer

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-12-2020 12:39 door BleuZ NL.
Auto ziet er voor die 18 jaar toch prima uit? Leeftijd laat sporen achter!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.