Tijd voor een fikse update!
Allereerst. Ken je dat verhaal van die jongen die binnen 7000km aan z'n 4e motorrevisie toe was? Hoi, aangenaam.
De oude nieuwe motor met z'n op maat gemaakte gesmeden zuigers liep prima, tot het inrijden was gevorderd. De compressie nam toe en het detoneren ook. Ook met 102 en extra octaanverhoger, timing vreselijk verlaat en een extreem rijke afstelling was er niet mee te rijden. Compressie gemeten met een compressiemeter, die zat op 18 bar met koude motor. BIZAR veel, veel te hoog. Oftewel, de motorbouwer had het voor elkaar gekregen voor de derde keer op rij rotzooi te leveren. Ik was er gruwelijk ziek van maar besloot het radicaal aan te pakken.
Een compleet gebruikt onderblok gekocht, deze met enkel origineel Nissan materialen fabrieksnieuw reviseren met de eerste overmaat en alles terugbouwen. Alles maar dan ook werkelijk alles wat vervangen kon worden en nog nieuw leverbaar was bij Nissan heb ik vervangen. Deze keer van begin tot eind alles zelf gedaan en het resultaat is geweldig maar daarover later meer. Eerst wat foto's van het nieuwe blok:
Ook een persoonlijk record verbroken. Maandag de oude motor gedemonteerd, vrijdag de eerste keer gestart. Het voordeel van het vaker gedaan hebben denk ik... Meteen even 4 nieuwe goodyear banden laten monteren, de oude waren als nieuw maar ondertussen wel alweer 14 jaar oud. Velgjes ook meteen voorzien van een vers laagje lak.
Op zaterdagochtend, uurtje of 9, in de auto gesprongen en gaan rijden om hem in te rijden. Over de snelweg tot Valkenburg en van daaruit alleen maar binnendoor gereden door de Eifel, naar Luxemburg en via de ardennen weer terug. Rond middernacht thuis met 900km op de teller. Auto deed het perfect.
Op zondag stond m'n Cherry op een oldtimerdag in Castricum. Grappig dat die auto daar nu schijnbaar op z'n plek is, erg veel aanspraak en positieve reacties gehad.
De dagen erna ben ik bezig geweest met alles natrekken en afstellen (de 1000km beurt), uiteraard ook een oliewissel uitgevoerd. Met hemelvaart stond er een vakantie gepland tot en met pinksteren met vrouw en zoontje van 9 maanden, een roadtrip was het plan en het liefst met de Cherry. Aangezien alles perfect was verlopen had ik alle vertrouwen erin. Op donderdag dan ook bepakt en bezakt op pad richting Duitsland. De reis is uiteindelijk verlopen via Duitsland (rijn) naar weinstrasse naar Schwarzwald. In Frankrijk via de Jura richting Italië gereden naar het Lago Maggiore naar de Italiaanse kust / bloemenriviera. Vanaf Frans/Italiaanse grens thv Menton alleen maar binnendoor gereden via verschillende Gorges en stukken Route Napoleon, door de Drome, de Jura via Vogesen weer naar het Schwarzwald. Vanaf Schwarzwald was de tijd wel op en hebben we vooral doorgejakkert over de snelweg wat soms door bizar noodweer een beste uitdaging was. Al met al 4200km gereden in 12 dagen. De auto heeft het écht perfect gedaan, gemiddeld 1 op 16.8 was ook best prettig met de huidige benzineprijzen en nul komma nul olie verbruikt. Geweldige roadtrip gehad en uiteraard apetrots op m'n auto en zo vreselijk blij dat het eindelijk na al die jaren 100% naar tevredenheid is. Zo goed zelfs dat ik heb besloten de gele Cherry turbo te verkopen

In 2 weken tijd 5100km gereden, dat geeft vertrouwen!
Uiteraard wat plaatjes.
Dat was hem weer!