Wouter82
Moderator
[size=x-large]1999
Ford Fairlane Ghia 5.0[/size]
Ford Fairlane Ghia 5.0[/size]













Druk bezig met een nieuw huis is het misschien niet heel verstandig om er nog een auto bij te kopen, maar ja… dit kon ik natuurlijk niet laten lopen. Sinds eind oktober ben ik er mee bezig en vanavond heb ik hem dan eindelijk zelf in het echt gezien, nadat ik hem begin december telefonisch had gekocht. Medeforummers Guus en Nick hadden een belangrijke rol in het gebeuren, maar laat ik bij het begin beginnen. Als je met een mede-autogek zit te filosoferen over bijzondere auto’s uit verre continenten, moet je vooral niet op internet gaan zoeken. Want toen dook opeens dit apparaat op in Duitsland voor een verdacht lage prijs. Reden: forse roestschade en het niet op kenteken kunnen krijgen. Genoeg reden dus om er vooral niet aan te beginnen, maar hoe bijzonder wil je het hebben? Hoe groot is de kans dat je nog eens een auto uit Australië kunt kopen?
Ja, deze Ford komt van down under! Gebouwd in 1999 en direct naar Engeland verscheept om dienst te doen voor de ambassade. In 2002 is de auto in particuliere handen gekomen, waarna de tweede eigenaar de auto verkocht aan een Ford V8-liefhebber in Duitsland. Die heeft twee jaar met de auto gezeten maar kon hem maar niet op kenteken krijgen. Daarom heeft hij hem uiteindelijk te koop gezet in de wetenschap dat er niet veel interesse voor zal komen. Althans, interesse in de gehele auto want voor het motorblok was wel enige belangstelling. Als liefhebber wilde hij dat de auto ook als zodanig aan een liefhebber verkocht zou worden en uiteindelijk liep ik er dus tegenaan. Via de mail nog een trits foto’s ontvangen van de roest aan de onderkant en die heb ik weer voorgelegd aan een lasspecialist. Die zag er geen onoverkomelijke ellende in dus moest ik eens hard nadenken over wat te doen. Daar kwam Guus Leferink om de hoek kijken, want hij bleek voor zijn werk wel eens in de regio te verblijven waar de auto stond. Dus op 2 december is Guus langsgegaan en die ging bijna zelf voor de bijl. Technisch was de auto in goede staat, op de remmen na, en de verkoper gaf ook vertrouwen. Telefonisch heb ik met Guus even staan soebatten over hoe verder, waarbij Guus weer direct in overleg kon met de verkoper. Binnen no-time ging er nog eens 500 euro van de prijs af en toen kon ik geen nee meer zeggen. Resumé, ik had een auto gekocht die in Duitsland staat, afkomstig uit Australië, die niet op Duits kenteken was te zetten en die voorzien is van een roestige onderkant. Slim! De auto zou wel Engelse papieren hebben waarop ik mijn hoop heb gevestigd voor toelating.
Voor het in Nederland krijgen had ik gelukkig een ingeving, namelijk de firma Reinders eens polsen over de mogelijkheden. Nick bood een mooie package deal aan om de auto op te halen én in te voeren. De auto kwam eind december naar Emmen en vorige week kon die mee naar de RDW. Dat ging verrassend goed, maar de auto was nog niet geslaagd. We hadden even gemist dat rechts gestuurde auto’s iets strenger beoordeeld worden en dat dus de verlichting op orde moet zijn. Dat zijn twee simpele klusjes die nog even moeten gebeuren. Éen is de in Engeland gemonteerde mistlamp naar links verplaatsen en twee is het vervangen van de koplampen. Dat leek mij in november nog het grootste risico omdat de auto alleen als RHD is geleverd, maar toen de verkoper aangaf dat er omgebouwde lampen bij zaten was een van de grotere drempels voor aanschaf weggenomen. Máar… de grootste uitdaging blijkt een administratieve: de RDW wil weten wat de maximum toegelaten massa is als ook de aslasten. En dat vinden ze in Australië totaal niet belangrijk, dus dat staat nergens vermeld. Niet op de auto, niet in de handleidingen, niet in de brochures, niet in de werkplaatshandboeken, nergens. En de RDW wil een betrouwbaar document zien waar dit vermeld staat. Gelukkig heeft de verkoper goede contacten in Australië dus daar is nu een lijntje uitgezet om dit boven water te krijgen.
En wat moet er verder zoal aan gebeuren? Uiteindelijk dus de roest, het lijkt gelukkig de apk niet in de weg te zitten. De remmen vragen dan de meeste aandacht, mogelijk is een remcilinder lek. Verder de verlichting dus aanpassen en nog wat cosmetische dingen. De binnenspiegel ligt los in de kofferbak, evenals het embleem van de achterklep en de originele radio. Maar dat komt allemaal wel een keer, eerst maar een kenteken zien te krijgen en er mee gaan rijden
Leuk detail, ik heb nu drie sedans met RWD en automaat. Eentje van 89, van 99 en van 09