Wouter82: 1999 Ford Fairlane Ghia 5.0 | Apk, en ...

Wouter82

Moderator

[size=x-large]1999
Ford Fairlane Ghia 5.0
[/size]

kCBFyhJ.jpg


OBpXhUG.jpg


9LCbaiw.jpg


UvPuX0N.jpg


xhJDjtR.jpg


JmnwD2c.jpg


8J4yNMO.jpg


s5GWkDy.jpg


QtZ28Wc.jpg


I3tOHsQ.jpg


8e0FhqX.jpg


Bec9QHh.jpg


9fqPrsP.jpg

Druk bezig met een nieuw huis is het misschien niet heel verstandig om er nog een auto bij te kopen, maar ja… dit kon ik natuurlijk niet laten lopen. Sinds eind oktober ben ik er mee bezig en vanavond heb ik hem dan eindelijk zelf in het echt gezien, nadat ik hem begin december telefonisch had gekocht. Medeforummers Guus en Nick hadden een belangrijke rol in het gebeuren, maar laat ik bij het begin beginnen. Als je met een mede-autogek zit te filosoferen over bijzondere auto’s uit verre continenten, moet je vooral niet op internet gaan zoeken. Want toen dook opeens dit apparaat op in Duitsland voor een verdacht lage prijs. Reden: forse roestschade en het niet op kenteken kunnen krijgen. Genoeg reden dus om er vooral niet aan te beginnen, maar hoe bijzonder wil je het hebben? Hoe groot is de kans dat je nog eens een auto uit Australië kunt kopen?

Ja, deze Ford komt van down under! Gebouwd in 1999 en direct naar Engeland verscheept om dienst te doen voor de ambassade. In 2002 is de auto in particuliere handen gekomen, waarna de tweede eigenaar de auto verkocht aan een Ford V8-liefhebber in Duitsland. Die heeft twee jaar met de auto gezeten maar kon hem maar niet op kenteken krijgen. Daarom heeft hij hem uiteindelijk te koop gezet in de wetenschap dat er niet veel interesse voor zal komen. Althans, interesse in de gehele auto want voor het motorblok was wel enige belangstelling. Als liefhebber wilde hij dat de auto ook als zodanig aan een liefhebber verkocht zou worden en uiteindelijk liep ik er dus tegenaan. Via de mail nog een trits foto’s ontvangen van de roest aan de onderkant en die heb ik weer voorgelegd aan een lasspecialist. Die zag er geen onoverkomelijke ellende in dus moest ik eens hard nadenken over wat te doen. Daar kwam Guus Leferink om de hoek kijken, want hij bleek voor zijn werk wel eens in de regio te verblijven waar de auto stond. Dus op 2 december is Guus langsgegaan en die ging bijna zelf voor de bijl. Technisch was de auto in goede staat, op de remmen na, en de verkoper gaf ook vertrouwen. Telefonisch heb ik met Guus even staan soebatten over hoe verder, waarbij Guus weer direct in overleg kon met de verkoper. Binnen no-time ging er nog eens 500 euro van de prijs af en toen kon ik geen nee meer zeggen. Resumé, ik had een auto gekocht die in Duitsland staat, afkomstig uit Australië, die niet op Duits kenteken was te zetten en die voorzien is van een roestige onderkant. Slim! De auto zou wel Engelse papieren hebben waarop ik mijn hoop heb gevestigd voor toelating.

Voor het in Nederland krijgen had ik gelukkig een ingeving, namelijk de firma Reinders eens polsen over de mogelijkheden. Nick bood een mooie package deal aan om de auto op te halen én in te voeren. De auto kwam eind december naar Emmen en vorige week kon die mee naar de RDW. Dat ging verrassend goed, maar de auto was nog niet geslaagd. We hadden even gemist dat rechts gestuurde auto’s iets strenger beoordeeld worden en dat dus de verlichting op orde moet zijn. Dat zijn twee simpele klusjes die nog even moeten gebeuren. Éen is de in Engeland gemonteerde mistlamp naar links verplaatsen en twee is het vervangen van de koplampen. Dat leek mij in november nog het grootste risico omdat de auto alleen als RHD is geleverd, maar toen de verkoper aangaf dat er omgebouwde lampen bij zaten was een van de grotere drempels voor aanschaf weggenomen. Máar… de grootste uitdaging blijkt een administratieve: de RDW wil weten wat de maximum toegelaten massa is als ook de aslasten. En dat vinden ze in Australië totaal niet belangrijk, dus dat staat nergens vermeld. Niet op de auto, niet in de handleidingen, niet in de brochures, niet in de werkplaatshandboeken, nergens. En de RDW wil een betrouwbaar document zien waar dit vermeld staat. Gelukkig heeft de verkoper goede contacten in Australië dus daar is nu een lijntje uitgezet om dit boven water te krijgen.

En wat moet er verder zoal aan gebeuren? Uiteindelijk dus de roest, het lijkt gelukkig de apk niet in de weg te zitten. De remmen vragen dan de meeste aandacht, mogelijk is een remcilinder lek. Verder de verlichting dus aanpassen en nog wat cosmetische dingen. De binnenspiegel ligt los in de kofferbak, evenals het embleem van de achterklep en de originele radio. Maar dat komt allemaal wel een keer, eerst maar een kenteken zien te krijgen en er mee gaan rijden :)

Leuk detail, ik heb nu drie sedans met RWD en automaat. Eentje van 89, van 99 en van 09 :)
 
Dit is fantastisch(y)

Bijzonder design overigens, een soort mengeling van Amerikaanse en Europese elementen.
 
Whahaha, mooi verhaal en geniale aankoop, Wouter! Deze moet toch echt op de stand in Leeuwarden komend jaar. Hoop dat je snel eea boven water krijgt, qua aslasten en massa. Als dat niet lukt, zit je dan vast aan een uitgebreide typegoedkeuring?

In dat geval, als je ergens in Europa een ingevoerde Fairlane kunt vinden, dan zou er een Europese goedkeuring voor moeten zijn. Dus ik raad je aan eens te kijken of je een zusje van deze wagen ergens in Duitsland of Frankrijk of wellicht zelfs in Nederland kunt vinden, die daar op locale papieren staat. Dan heb je een betere kans.
 
Complimenten voor de geweldige hal, de Sierra's en de Corvette.
Van deze laatste aanwinst snap ik niet veel maar verder helemaal (y)
 
Slimme aankoop, Wouter! Maar nee, wel een ontzettend gave aankoop! :D Waar vind je nu een Australisch slagschip van Ford? Nou ja in Duitsland. Geweldige aanvulling op een bepaald niet misselijke collectie. De auto ziet er nogal verwaarloosd uit, maar gelukkig lijkt de auto technisch in orde te zijn.

Hoeveel auto's kunnen er nu nog bij? Als je handig parkeert is de garage volgens mij pas voor de helft gevuld. Ik ben benieuwd naar verdere updates! Is al dat mos dat erop zit een kwestie van even poetsen, of zit het in de lak?
 
Bijzonder ding, leuke aanwinst voor de collectie. Voor de gewichten misschien gewoon eens contact opnemen met de importeur van Ford in NL? Misschien dat zij je wel kunnen 'doorverbinden'. Ik dacht eigenlijk dat een auto met een Europees kenteken sowieso toegelaten moest worden in andere lidstaten, los van het koplamp verhaal met GB auto's uiteraard.
 
Leuk verhaal! En een mooie exoot heb je daar te pakken. Ik kende de auto niet, maar hij heeft wel wat Sierra/Scorpio-achtige trekjes dus hij past prima in de collectie. Succes met het op kenteken krijgen en het opknappen!

p12609_d_v8_aa.jpg
 
Wel wat info gevonden over een Fairlane Ghia 4.0 uit 1999 met o.a. trekgewicht geremd en ongeremd, maar geen 5.0
Maar je hebt helemaal gelijk : het GVWR ( gross vehicle weigt rating) staat niet vermeld.

https://www.automobile-catalog.com/auta_details1.php
 
Gaaf! Mooie hal ook! Ik werk in Emmen dus kom hem van het zomer graag eens bekijken als je er wat werk in gestoken hebt ;) Neem ik de Omega mee
 
D. Elzinga zei:
Dit is fantastisch(y) Bijzonder design overigens, een soort mengeling van Amerikaanse en Europese elementen.

Dank! Het is inderdaad een mix van beide continenten met een wat curieus resultaat. Bolle en stompe neus en dan een erg uitgerekte middensectie en achterzijde.

michel1975 zei:
Sodeknetter. Wat een ruimte en collectie.

Dank je :) Ik heb alles nu netjes neergezet, dat oogt een heel stuk beter.

uwbuurman zei:
Whahaha, mooi verhaal en geniale aankoop, Wouter! Deze moet toch echt op de stand in Leeuwarden komend jaar. Hoop dat je snel eea boven water krijgt, qua aslasten en massa. Als dat niet lukt, zit je dan vast aan een uitgebreide typegoedkeuring?

In dat geval, als je ergens in Europa een ingevoerde Fairlane kunt vinden, dan zou er een Europese goedkeuring voor moeten zijn. Dus ik raad je aan eens te kijken of je een zusje van deze wagen ergens in Duitsland of Frankrijk of wellicht zelfs in Nederland kunt vinden, die daar op locale papieren staat. Dan heb je een betere kans.

Uitgesloten, hooguit rijden er in Engeland nog een of twee maar verder niet. En in Engeland zijn de regels nog soepeler want ook daar zijn die gegevens kennelijk niet nodig. Ik heb nog geen plan B, maar wel goede hoop op de info uit Australië aangezien het een connectie zou zijn bij Ford. En Leeuwarden is inderdaad de bedoeling :)

Renaultje zei:
Mooie aankoop! Fijn dat de verkoper zo meewerkt (y)

Dank je! Zeker fijn ja, maar hij baalde behoorlijk dat de auto weg moest. Maar hij is daar simpelweg niet op kenteken te krijgen omdat de regels net even strenger zijn dan hier...

Total Loss zei:
Complimenten voor de geweldige hal, de Sierra's en de Corvette.
Van deze laatste aanwinst snap ik niet veel maar verder helemaal (y)

Ik ook niet :D Gewoon weer iets leuks en iets anders :)

D-C zei:
Slimme aankoop, Wouter! Maar nee, wel een ontzettend gave aankoop! :D Waar vind je nu een Australisch slagschip van Ford? Nou ja in Duitsland. Geweldige aanvulling op een bepaald niet misselijke collectie. De auto ziet er nogal verwaarloosd uit, maar gelukkig lijkt de auto technisch in orde te zijn.

Hoeveel auto's kunnen er nu nog bij? Als je handig parkeert is de garage volgens mij pas voor de helft gevuld. Ik ben benieuwd naar verdere updates! Is al dat mos dat erop zit een kwestie van even poetsen, of zit het in de lak?

Ja de auto heeft lang buiten gestaan in Duitsland en ook nog eens onder een boom. Zal flink schrobben worden... Afgezien van de remmen lijkt de techniek inderdaad prima. De carrosserie is dan het grootste zorgpunt, zie ook de ducktape... heel jammer natuurlijk, aan de andere kant is de auto ook al weer 19 jaar oud waarvan hij er 17 in Engeland heeft versleten.

Waar de XR en de Fairlane nu schuin staan, zou je ook 2x2 auto's recht kunnen neerzetten (haaks op de Sierra's daarachter). En tussen de Van en de Sierra Ghia kan er nog makkelijk eentje. En met wat een beetje passen en meten wellicht nog een of twee. Dus 4 à 5 zou moeten lukken, en eventueel kan je alles ook nog krapper op elkaar zetten :)

@ Enzo: dank!
@ Fryfrysk: klopt, die site heb ik ook al uitgeplozen als ook vergelijkbare. Er zijn ook Australische sites waar je op het VIN kan zoeken, maar dat gaat alleen over zaken als eigenaren en schademeldingen.
@ opel-omega: leuk, Emmen - Roosendaal is een mooi stukje rijden maar je bent welkom natuurlijk :)
 
Briljant (y)

Goeie loods ook. Hopelijk is er snel duidelijkheid over de benodigde gegevens!
 
Ik moest het topic openen om te zien wat een Fairline nu wel weer niet is. En na het bekijken van de foto's weet ik het nog niet. Zoals hierboven al vermeld is het echt een mengelmoest en weet eigenlijk niet of ik het mooi moet vinden. Wel gaaf en dapper!
 
(y) Ben benieuwd naar het eindresultaat, apart ding! Of ik hem mooi vind moet ik nog bepalen, ik denk eigenlijk nee. Maar het is zeer zeker een gave aankoop! Succes met de laatste loodjes.
 
Wat een ontiegelijk gaaf ding Wouter! Heel de voorpret was ook leuk om op afstand mee te mogen maken.

Ik ben heel benieuwd hoe hij in het echt is maar ik denk dat ik zondag mijn washandschoen maar mee moet nemen. ;)
 
Wat een gave bak. Hopelijk kun je alles in orde krijgen wat betreft het invoeren.. En wat een geweldige ruimte heb je daar zeg. (y)
 
Wat een geweldige aankoop en verhaal.

Het is inderdaad een mix tussen een beetje Mercury Grand Marquis en Ford Scorpio.

Ik heb hem wel eens eerder gezien, vast op tv in een Australische serie of film ofzo.

Heb je de Britse papieren er ook bij? Anders wil ik wel even kijken op mijn papieren of daar die dingen op staan maar de regels zijn hier inderdaad vrij soepel.

Net even gekeken maar de naam Ford Fairline gaat terug tot in de jaren 50. Staan wel oude Fairlines te koop hier maar nog niet op een recente gestuit.

Misschien heb je wat aan deze club.
Australian Ford Register UK
 
Damn dat is cool! Net zo'n guilty pleasure als een dikke Holden Ute of iets in die trant "from down under".

Maar Wouter die foto's van de stalling blijven mij hebberig maken, ik moet ook zo'n huis vinden,haha. o_O
 
Wat een tof ding zeg! Fantastisch dat er mensen zijn die zo'n gok durven wagen. Veel succes met de verdere klussen!
 
Heb je hier iets aan?

Is wel een 2002, maar zo te zien gelijk aan die van jou als ik op 2002 Ford Fairlane Ghia 5.0 Google...
 
Wat een gaaf apparaat!
Doet me denken aan een trip down under... wat een boot en wat een comfort...

Heb je misschien iets aan deze Link naar PDF.
Er staan geen GVM voor de Ford Fairlane in uit 1999 (pagina 22), maar wel voor zijn broer/neef de Ford Falcon Ute (pagina 23), welke meende ik op hetzelfde platform staat (de sedan heeft ook geen gegevens maar is 15 kg zwaarder).
Als de RDW die gegevens van de Falcon Ute zou willen/kunnen overnemen, zit je volgens mij goed...

Ik hoop dat het allemaal gaat lukken :D
 
@ Sketcher: dank voor de link, kan wellicht interessant zijn.
@ Brent: sorry :) Blijven zoeken, misschien kom je nog iets tegen :)
@ Quatrelle: dat is hem inderdaad, hij is hier vorige week op bezoek geweest. Die Crown Vic heeft hij niet meer, in plaats daarvan twee Marauders (y)
@ Carkiller: dank, maar daar staat geen nieuwe info.
@ Cosmos: eveneens dank, maar ook niet heel bruikbaar ben ik bang.

Inmiddels bericht uit Australië met de bevestiging dat het GVM 2400 kg bedraagt, zoals we al vermoedden aan de hand van de draagkracht van de banden van 600 kg. Voor de aslasten heb ik een rekenmodel gevonden maar daar moet je het zwaartepunt van de auto voor weten en dat is dan weer niet zo makkelijk. Maar dat luistert wellicht niet zo nauw.
 
Even naar een weegbrug en dan alleen de voorkant of alleen de achterkant er op? Dan heb je een indicatie.
 
Ik heb de aslasten berekend met behulp van het model. Voor de zwaartekracht heb ik in verhouding hetzelfde punt gebruikt als het voorbeeld dus dat lijkt mij 99% goed.
 
Wouter82 zei:
Inmiddels bericht uit Australië met de bevestiging dat het GVM 2400 kg bedraagt, zoals we al vermoedden aan de hand van de draagkracht van de banden van 600 kg. Voor de aslasten heb ik een rekenmodel gevonden maar daar moet je het zwaartepunt van de auto voor weten en dat is dan weer niet zo makkelijk. Maar dat luistert wellicht niet zo nauw.

Kijk aan goed bericht! Alleen hoe kun je zoiets nu officieel gaan maken en presenteren aan het RDW?
 
Enzo Ferrari zei:
Kijk aan goed bericht! Alleen hoe kun je zoiets nu officieel gaan maken en presenteren aan het RDW?

De connectie in Australië werkt bij een Ford-dealer dus het idee is om hem een mooie brief te laten schrijven waarin de waardes staan. En dan uiteraard met het briefpapier en de lay-out van die dealer. Dan heb je een geloofwaardig document lijkt mij :)
 
Dat is een gouden connectie. Als je die niet hebt, zoals ik, is het onmogelijk om met Ford zaken te doen. Ik wilde een bewijs van de fabrikant dat mijn Grand Marquis een bepaald trekgewicht af fabriek meekreeg, om het trekgewicht op mijn kenteken te krijgen ipv de max 750 KG die hij nu mag trekken met een niet CE gekeurde trekhaak. Kastje naar de muur, verwijzing naar Ford NL en vice versa naar Ford Canada waar hij van de band gerold is. Meestal als je een oudere wagen rijd krijg je een dikke middelvinger en barst maar.
 
Wat een geweldig ding Wouter! Werkelijk nog nooit gezien (y) Op dit moment is er nog wel wat ruimte voor (cosmetische) verbetering, maar heb er alle vertrouwen in dat je dat wel weet aan te pakken ;)
 
@Wouter: Ach, moet iets te dromen blijven, helaas hier in de buurt nog weinig gevonden waar een goede garage bij zit, haha. Of het kost 1.000.000+ die sok heb ik helaas nog niet gevonden! :p

Maar blijf ons maar lekker updaten hoor, is gaaf om te zien! :D
 
De aanname dat de GVM 2400 kg bedroeg wat iets te makkelijk. Maar wel een goed begin, immers die 2400 kg als som van de draaglast van de banden betekent dus 1200 kg per as. Omdat de vooras meer draagt dan achter, moet voor dus 1200 kg zijn en achter lager en dus een GVM lager dan 2400. Met het eerder gevonden rekenmodel kon ik zo de aslast achter berekenen als ook de GVM. Dit heb ik vergeleken met een Town Car en dat stemde tevreden, zowel de absolute cijfers als de verhouding tussen rijklaargewicht en GVM kwamen nagenoeg overeen (y)

Verder ook een begin gemaakt met de verlichting en dat viel niet mee. De grille liet zich maar lastig verwijderen en de koplampen hadden ook weinig animo. Gelukkig kregen Gewoon Dirk & vriendin het na lang prutsen en pielen voor elkaar om de lampen er uit te krijgen. En waar het werkplaatshandboek vermeldt dat ze met drie schroeven vastzitten, bleken het er toch echt vier te zijn... Verder een nieuwe beugel gemaakt en geplaatst voor het nieuwe mistachterlicht. De oude lamp hing nog net vast aan een gaar plastic beugeltje. Midden achter onder de auto loopt een stalen balk, haaks op de bumper, waar al mooie gaten in zaten. Bij de Gamma heb ik een stoelhoek gehaald en daar kon ik een behoorlijke nette beugel van knutselen voor de nieuwe lamp.

Ein-de-lijk de koplampen er uit...
e0LDjmG.jpg


Gave uitlaat, gare mistlamp.
4Voywee.jpg


De balk met kant en klare gaten waar mooi de nieuwe mistlampbeugel op past. Foto's van het resultaat volgen nog.
MWX43P9.jpg


En dit viel mij nu ook pas op: de gele mijlenaanduidingen zijn er in Engeland opgeplakt. Logisch natuurlijk maar van een afstandje leek het best origineel :)
MfNEmgH.jpg
 
- Quatrelle - zei:
Dat is een gouden connectie. Als je die niet hebt, zoals ik, is het onmogelijk om met Ford zaken te doen. Ik wilde een bewijs van de fabrikant dat mijn Grand Marquis een bepaald trekgewicht af fabriek meekreeg, om het trekgewicht op mijn kenteken te krijgen ipv de max 750 KG die hij nu mag trekken met een niet CE gekeurde trekhaak. Kastje naar de muur, verwijzing naar Ford NL en vice versa naar Ford Canada waar hij van de band gerold is. Meestal als je een oudere wagen rijd krijg je een dikke middelvinger en barst maar.
Ik werd door de VW importeur keurig en gratis geholpen met het toegestane aanhangergewicht. Ook een oudje, maar wel origineel in NL geleverd. Dat maakt het wel wat makkelijker natuurlijk. Overigens moet de trekhaak zelf dan nog steeds een keurmerk hebben.
 
Terug
Bovenaan