Winterbanden-topic deel 5 | 2014-2015-2016-2017 | Verzameltopic over winterbanden

Ga eerst maar eens kijken wat voor merk er onder ligt. Zo te horen kunnen dat haast geen A-merk banden zijn, ervanuitgaande dat je broer wel ziet of de weg niet ijzig is zoals afgelopen dagen op een aantal wegen het geval was. Op ijs presteert een winterband nog altijd beter dan een zomerband overigens, maar de grip is echt wel minimaal te noemen.

Er is niet zo te noemen welke winterbanden goed zijn op een Vivaro. Alle A-merkbanden hebben winterbanden die prima voldoen lijkt me.


Om nog even op mijn eigen post terug te komen, de GT Radial banden hebben nog best redelijke grip. Of ze blijven is vers twee, want op nat wegdek vind ik ze nog niet overtuigen qua wegligging en metname zijdelingse grip.

Plaatje bij het praatje, want met wat mazzel dus voor weinig een OE-set gevonden:
IMG_8908.jpg
 
Dit weekend gaan ze onder de Mondeo vandaan, onder de V70 blijven ze nog even want in Oostenrijk nog nodig.
 
Ondanks dat het hier in Polen momenteel wel lente lijkt (max. temp. gisteren +7) blijven ze er toch nog maar even onder.
 
Ik houd de weerberichten even in de gaten de komende weken, zoals het er nu naar uitziet kunnen we langzaamaan weer over op het zomerrubber inderdaad.
 
Net het weerbericht gezien, komende weekend gaan we richting voorjaar. Dus eind van de week de winterbandjes er maar weer af.
 
Zojuist de knoop maar doorgehakt. Ondanks dat het nog iets kan vriezen ga ik zo meteen vanuit het werk de zomerwielen op de auto leggen. Rest van de week eigenlijk geen tijd en dan zou het pas volgende week worden.
 
Ben net terug van wintersport, ik laat ze er nog even omzitten ( en de sneeuwkettingen laat ik ook nog even in de auto rondslingeren, puur voor het gevoel) ;)
 
Was hier met een klein uurtje gepiept.

11062822_783606995040740_1065895256821029563_n.jpg
10917040_783607025040737_8579323082995773657_n.jpg


Rijdt toch weer een stuk lekkerder dat plattere, bredere zomerrubber. Iets meer afrolgeluid, maar dat nemen we voor lief. :)
 
Hotdog zei:
Ben net terug van wintersport, ik laat ze er nog even omzitten ( en de sneeuwkettingen laat ik ook nog even in de auto rondslingeren, puur voor het gevoel) ;)

Morgen naar Oostenrijk dus moeten er nog onder blijven, anders waren ze ook al gewisseld.
 
Hier al twee dagen op rij krabben en -1. 's middags inderdaad iets warmer, maar die nachten zijn nog koud...
 
Ik stond hier vanmorgen inderdaad ook te krabben... Ze strooien alleen geen zout meer volgens mij, dus het kan prima zo.
 
Mooie wielen Adinsx!

De Twingo is vorige week al gewisseld, Peugeot doe ik in het weekend. Ik geloof het wel, temperaturen overdag zijn wel erg hoog nu.
Gister de zomerset even gepoetst dus die liggen startklaar!

@R-W Fijne vakantie :)
 
Ik begrijp dat het de laatste keer is - dat wisselen:

Eindelijk een all season band die wel werkt.....

Michelin CrossClimate

Het is dan ook een zomerband die beter wintereigenschappen heeft gekregen ipv een winterband die ook bij hogere temperaturen functioneert...
 
Afgelopen week een afspraak gemaakt: morgen de zomerbanden er weer op, maar de thermometer staat op dit moment op ehh... -1° C


therm2c.gif
a014.gif
 
Gisteren ook weer terug naar zomerrubber gewisseld, die -1 van nu zie ik dan maar even als compensatie voor de +19 in het dal in Oostenrijk afgelopen week ;) @Renault sport, thx nog!
 
Hier was alles wit vanmorgen van de vorst. Inmiddels stijgt de temperatuur lekker maar ik wacht nog even voor de Clio ook de zomersloffen krijgt.
Komende week nog een hoop nattigheid volgens mij. Het houd me zelf tegen om de auto in het voorjaarszonnetje te gaan wassen vandaag dat aankomende regenweer. Maar wat klusjes in de tuin oppakken vandaag.
 
R-W zei:
Gisteren ook weer terug naar zomerrubber gewisseld, die -1 van nu zie ik dan maar even als compensatie voor de +19 in het dal in Oostenrijk afgelopen week ;) @Renault sport, thx nog!

Wintersporten in de korte broek..... Heerlijk op een terras aan het koude pils in de zon.
 
Op de terrassen had dat idd prima gekund (zo'n koude Weizen wel pas na het skiën, hekel aan dat gezuip op de piste), toch was de sneeuw ook nog verrassend goed!
 
anwb/adac winterbandentest:

Winterbandentest 2015

De grote winnaars van de jaarlijkse ANWB winterbandentest 2015 zijn Goodyear en Continental. De test levert ditmaal nauwelijks verliezers op, maar brengt wel de tekortkomingen van het Europese bandenlabel aan het licht.
https://www.anwb.nl/auto/tests/bandentests/winterbandentest/2015?ovaherk=news-and-tips
 
Vind je? Op droog scoren ze net voldoende, dat is inderdaad minder. Maar op nat en op sneeuw scoren ze uitstekend, net zo goed als de winnaar. Geluid in de auto is ook niet al te best (ik heb deze winterbanden ook, maar om nou te zeggen dat ze meer herrie maken?).

Kijk ik puur naar de interessante dingen, grip op nat en grip op droog dan vind ik ze nog niet eens heel slecht scoren en staat Michelin te laag gerankt.
Een echte winterband voor winterse omstandigheden die Alpin 5. Andere banden zijn net wat meer allround zo te zien.
 
Ja, vind ik, is ook de duurste band uit de test en Michelin zou beter dan middelmatig horen te scoren. Maar ze zullen hun nieuwe allseason wel niet teveel in de weg willen zitten.
 
adinsx zei:
Kijk ik puur naar de interessante dingen, grip op nat en grip op droog dan vind ik ze nog niet eens heel slecht scoren en staat Michelin te laag gerankt.
Een echte winterband voor winterse omstandigheden die Alpin 5. Andere banden zijn net wat meer allround zo te zien.

Mijn huidige Alpins A4 heb ik gekocht nav de 2012 test:
ANWB winterbandentest 2012

De Conti's van hetzelfde type zijn daar nog anders gewaardeerd dan in de 2015-test. En Michelin zal t.o.v. het type A4 toch zeker geen slechtere banden hebben gemaakt zeker?

De keuze hoef ik nu niet te maken, de Alpins A4 kunnen nog een seizoen mee.
 
Net even 4 TS 850's besteld voor onder m'n '96 Vectra. Niet op bezuinigen al waren ze niet eens zo duur (€ 225,00 / zelf monteren).
 
De belangrijkste winterbandentests bij elkaar: https://www.motor-talk.de/news/die-wichtigsten-winterreifentests-2015-im-ueberblick-t5468935.html

225/50 R17
225-50-r17-113127529591310377-530294376113199948.jpg


165/70 R14
165-70-r14-2756261253788355326.jpg


195/65 R15 (all season)
195-65-r15-8423882010996904014.jpg


225/45 R18
225-45-r18-7994638189726083939.jpg
 
Binnenkort ook maar eens wisselen. Zomerbanden voor kwamen nog net door de APK deze zomer, dus ongeacht het type neerslag wel prettig om ze even om te ruilen. Kan er daarna meteen nieuw zomerrubber omheen :)
 
Zelfde hier (y)
De zomerbanden (Michelin PilotSport3 225/40/18) zitten op ongeveer 2mm en dat rijdt niet prettig meer bij veel regen.
Hoewel ik normaal altijd wacht tot zeker half november gaat de winterset er hier ook eerder op. Kan de zomerset dan even lekker schoonmaken waarna ik de wielen drop bij de (verplichte) Euromaster-verstiging om de hoek voor eveneens vers rubber.
 
En hier andersom :)
Zomerbanden zijn recent en ruim profiel, winterbanden matig na 3 korte seizoenen. Gaan er dus pas onder als het écht koud is.
 
heb vorige week bijna op het punt gestaan om te gaan wisselen maar als ik nu de weersvoorspelling zie, ben ik blij dat ik toen geen tijd gemaakt heb en wacht ik nog maar even :D
 
IK heb zelf sinds november 2010 Vredestein Quatrac3 erop gehad (Toyota Corolla 2003). Hierop heb ik in Nl, van NL naar DK en in de Eifel en Ardennen in elk geval met veel sneeuw gereden. DK en NL 25 cm en vlak natuurlijk, maar in de Ardennen en Eifel 30-40 cm heuvel op en af. Prima banden. Nu op de voorwiel aangedreven kant sinds eind 2014 Quatrac5. Het verschil dat ik merk is als je op vrijwel puur ijs rijd. Daarop had de QT3 duidelijk minder grip dan de QT5. Ik was per ongeluk op een zeer ijzig deel terecht gekomen met de 5 maar reed hier ook wat oplopend makkelijk weg.

Zou nu kiezen voor de GY gen2 band. Naast de nog net wat betere allround eigenschappen dan de QT5 is deze ook zeer slijtvast. In de Autoexpress test bleek deze band in de winter BETER dan de testwinnaar van winterbanden in 2012. Ook het zomerdeel zit met deze band goed, al is het een fractie minder dan zde beste zomerbanden. Een compromis waar ik in NL goed kan leven. Want in veel winters komen op korte tijd soms drie seizoenen voor. Warmer dan 12-13 C wordt het nooit, maar dat is echt wel boven de 7 C. Veel regen, droge wegen, ruim onder de -10 tot -20 C, slush, verijsde sneeuw en verse droge sneeuw. Met deze combi is elke specialistische band (dus zomer of winter) minder geschikt denk ik. De zomerband kan in mijn ogen echt totaal niet met enige winterse omstandigheden overweg, de winterbanden zijn dan veel beter maar nog niet zo goed al seen all season. De andere seizoenen in NL zijn gewoon minder gevaarlijk. De Michelin komt erop sneeuw duidelijk beter uit dan een zomerband maar ook duidelijk minder dan een Quatrac of Goodyear V4 G2. Dat zijn voor mij de meest uidagende omstandigheden.

Ik ben moet ik zeggen over de Quatracs zeer tevreden maar de testen zijn duidelijk: Goodyears V4 was al goed, de Gen2 is nog beter.
 
Hangt er vanaf. Dit lijkt meer een zomerband die het in de winter redelijk doet. De meeste andere top allseasons zijn meer winterbanden die het in de zomer redelijk doen. Ik kies zelf voor het laatste zoals ik in een andere boodschap duidelijk aangaf. De winter is de gevaarlijkste periode denk ik. In de zomer is niet alleen de weg beter, maar zijn de verschillen met de goede allseasons en een zomerband ook kleiner. Verder is het veel langer licht, is het licht beter, is het zicht beter (in sneeuw zie je echt veel minder dan stevige regen). Kortom: je reactietijd is ook beter omdat je het vaak beter ziet.

maarde Michelin en ik meen ook de nieuwe Pirellu zijn mooie initiatieven. Vind het meer banden voor Ierland en de meeste delen van Engelnad, heel west en Midden Frankrijk (lager gelegen) etc. Gebieden waar het gewoon duidelijk zachter is dan hier en sneeuw een zeldzaam verschijnsel is en strenge winters vergelijkbaar zijn met normale hier....etc.
 
Hier nog niet gewisseld, maar wel een halve vevanging besteld voor de V70.

Goodyear UltraGrip Ice Arctic 195/65R15 91T D-Stud Dubb

Dit ter aflossing van in elk geval 2 behoorlijk versleten Conti IceContact banden. Binnenkort laat ik ze op de velg zetten en dan zie ik wel wanneer het echt tijd wordt om ze onder de auto te zetten.
 
ik dacht laat ik het eens met de Grand Marquis ook eens goed doen.
afgelopen winter in duitsland geweest, kwam op bestemming zonder sneeuw. dus rijden ging erg goed.
tot het begon te sneeuwen en de grote achterwiel aangedreven boot op wielen geen kan meer op kon.
(ja in duitsland is het verplicht om je te verplaatsen zonder hinder te zijn voor anderen)
dat was dan ook een reden om een paar dagen langer te blijven dan dat het de bedoeling was.
dit waren de banden die er toen onder zaten, merk is niet echt bekend....chinees zooi. grip bij droog wegdek super, bij nattigheid een ramp...

foto oude situatie:
Foto1k0-H46NJL7X.jpg


nu heb ik exact dezelfde banden gekozen die ik toendertijd ook onder mijn Jeep Cherokee heb gehad. De jeep had een leuke extra om te kiezen tussen puur achterwiel aandrijving of full-time 4x4. zelfs in zwitserland met een dik pak sneeuw kon ik de jeep puur op de achterwiel aandrijving door het sneeuw laten ploegen. grip zonder einde. enkel in de blubber (off-road) was 4x4 noodzaak)

dus ik dacht laat ik eens gek doen en kies de band waarmee ik de beste ervaring heb :D
profile tyrecentre was ook blij met de betalende klant, en ik met de nieuwe banden.

achter General Grabber 255/75/R16, voor General Grabber 235/75/R16
wielkasten zijn propvol, en man ben ik blij mijn schokdempers/veren van de auto te hebben vervangen voor een nieuw setje.

Foto: De Grand Marquis op steroiden....
Foto720-GKA873ZD.jpg

Foto720-XH4V88G3.jpg

Foto720-RPNQRV6S.jpg


nu kan ik dus met een gerust hart door de winter _Rijden_... en niet meer glibberen.
 
Aparte redenatie... En andere maten laten plaatsen dan ofzo dat de wielkasten ineens zo vol zitten?
 
Carfanatic zei:
het ziet er niet uit zo.

klopt, had de auto nog niet gewassen op de foto :)

R-W zei:
Aparte redenatie... En andere maten laten plaatsen dan ofzo dat de wielkasten ineens zo vol zitten?

klopt, zomerbanden waren 195/60/R16 voor met 195/60/R16 achter.
dus de band heeft iets meer vlees.
 
DAS_BOOT zei:
Carfanatic zei:
het ziet er niet uit zo.

klopt, had de auto nog niet gewassen op de foto :)

R-W zei:
Aparte redenatie... En andere maten laten plaatsen dan ofzo dat de wielkasten ineens zo vol zitten?

klopt, zomerbanden waren 195/60/R16 voor met 195/60/R16 achter.
dus de band heeft iets meer vlees.

Dat geeft bij je voorwielen 18,5% afwijking tov je eerdere maat, da's geen probleem volgens jou?
 
Ik heb nog geen goesting gehad een nieuw topic te maken voor dit jaar, is daar serieuze behoefte aan?

@marquis dikke brute bak, je teller geeft alleen nu nog minder miles aan. Rekenfactor naar km's is nu wel makkelijker: miles x 2
 
Is al opgelost evt, zo'n storm loopt het hier niet. Boot heeft mij een beetje teveel afwijking.
 
Vanmorgen de autoruiten staan krabben. Is toch weer even wennen. Ook de gladheid op de weg is toegenomen. Een bepaalde rotonde (waar je normaal lekker overheen kan vliegen middels rechts links rechts) bleek vanmorgen toch wel erg glad. Deels door nog wat modder en nattigheid. En ja, dat gaat niet goed met 2mm profiel op 225/40/18 breed rubber.

Meteen besloten, deze week gaan de winterwielen er onder. (y).
Zomerrubber komt van de lente dan wel op de zomerwielen.
 
Terug
Bovenaan