Winterbanden-topic deel 5 | 2014-2015-2016-2017 | Verzameltopic over winterbanden

Tja... volgens de Duitse traditie zijn Pasen en oktober de momenten voor de zomer/winterwissel, dus wat dat betreft was dit topic niks te vroeg. Maar als ik nu zo naar buiten kijk dan kunnen die winterwielen nog wel even in de opslag blijven. De enige seizoensaanpassing die ik heb gedaan dit weekend was het vernieuwen van de ruitenwissers...

eerste-opel zei:
Hotdog zei:
Nu heb ik eind augustus gedacht, ik open vooralsnog geen winterbandentopic omdat we een Indian summer gaan krijgen.. ;)

Maar zo op de eerste dag van de wintertijd ontdek ik dat deel 5 al meer dan een maand (!) bestaat!

Hulde voor dit nieuwe deel, goed dat de noodzaak voor een deel 5 ook door R-W is ingezien, en wellicht door vele anderen (y)

Gisteren heb ik de winterbanden alvast voor de signum laten wisselen. Mss iets te vroeg, maar gezien de geringe kilometers die ik ermee rij kan het makkelijk..
(En wat rijdt het lekker, dat zachte rubber over het veel te warme asfalt!)

(Een van de) Reden(en) dat het topic alweer een maand bestaat is dit topic:
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5345308

Om te voorkomen dat er nog 70 geopend zouden worden is denk ik het centrale topic eind September al geopend terwijl we nog in 25 graden zaten zo een beetje.

Ik zit zelf met de volgende vraag betreffende zomer/winterbanden.
Binnenkort wil ik de bandenwissel weer gaan plannen, maar zit met een zomerband die volgens mij niet helemaal goed meer is. Sinds Augustus (toen ik terugkwam van vakantie) loopt er zo een 0,2 bar per 14 dagen uit de rechter voorband. Het ventiel al een keer met een sopje bekeken, maar daar lijkt het niet aan te liggen dus is mijn conclusie dat er droogtescheurtjes in de band zitten waardoor er lucht uitloopt (rijdt zo een 3.000 km. per jaar, afwisselend zomer en winterbanden dus dus eigenlijk nog minder met de band).
Wat is nu verstandig om met die zomerband te doen? Laten opslaan bij het Profile Tyrecenter bij de andere 3 zomerbanden die nergens last van hebben en in het voorjaar 1 nieuwe band aanschaffen? Of bij het wisselen van de zomer- naar de winterbanden verwijderingsbijdrage betalen voor die ene zomerband, laten weggooien en de andere 3 laten opslaan?
Waar ik een beetje mee zit is of ze in het voorjaar nog wel weten welke band er rechtsvoor gezeten heeft.
Mocht dit niet genoeg info zijn, dan hoor ik het graag!

Nooit gedacht dat ik mezelf alweer zo snel kon quoten.
(Het ventiel) van de zomerband was inderdaad niet helemaal goed meer, zeg gerust helemaal niet goed meer. Afgelopen dinsdag kwam ik thuis uit het werk (was met de fiets geweest zoals 9 van de 10x) en zag dat mijn auto op de velg stond rond 17.30u. 'S Avonds in het donker de reserveband er nog onder gezet zodat de velg er niet onder ging lijden in ieder geval. Het ventiel zat niet goed in de uitsparing daarvoor waarschijnlijk waardoor de velg tijdens het rijden het ventiel geraakt heeft. Het hele ventiel was in ieder geval kapot. Vandaag bij mijn dorpsgarage een nieuw ventiel gehaald voor 10 eurootjes en de originele band er weer opgezet.

Overigens tijdens het wisselen van de band ook nog met een lege accu gezeten. Zowel maandag als dinsdagavond heeft met het contact aan de ventilator (grote stroomverbruiker waarschijnlijk) aangestaan omdat mijn auto vochtig was van binnen. Daarnaast speelde de radio, brandde de binnenverlichting omdat de deur open stond (radio, binnenverlichting alleen dinsdag) en hebben we zowel maandag als dinsdag met een 12-volts compressor (die op de accu werkt) de lekke band opgepompt.
In ieder geval geleerd dat dat met deze accu niet goed gaat.

Hier vanmiddag maar even van het nazomerweer gebruik gemaakt om de winterwielen schoon te maken en nog van een laagje wax te voorzien. (y)

Zowel binnen als buitenkant uiteraard.
B1XJKRkIcAACIPO.jpg:large

M.b.t. 'waar markeer je'. Ik zet het in die kleine open vierkantjes aan de binnenzijde van de velg waar het wiel op de naaf zit.
Met een kleine fineliner noteer ik op welke positie ik ze er af haal. Een half jaar later leg ik ze van voor naar achter.
LV -> LA, LA -> LV, Etc..

Wanneer ze er weer af gaan streep ik de vorige door en noteer ik de nieuwe positie waar ze er af kwamen. Zo kun je dus zo'n vier jaar vooruit en dan is de auto er toch al weer uit. :)

Schildertape deed ik vroeger, maar die bleven niet lekker zitten.

Al met al, ze liggen klaar in de schuur voor de winterperiode.
Eens kijken wanneer ik ze er vorig jaar onder legde. Ik meen pas ergens in december. Hou meestal vast aan 'zodra men zout gaat strooien gaat de winterset eronder'.

eerste-opel zei:
........... en hebben we zowel maandag als dinsdag met een 12-volts compressor (die op de accu werkt) de lekke band opgepompt.
In ieder geval geleerd dat dat met deze accu niet goed gaat.

Als je dat compressortje gebruikt met draaiende motor zul je tot de ontdekking komen dat je de band veel sneller op spanning hebt en je ook je accu niet belast/leegtrekt.

Carfanatic zei:
die nokians lijken me prima

bandenmaffia ken ik niet, na wat zoeken kom ik hier op uit: https://www.jps-tuningshop.com/ gevestigd midden in een woonwijk in middelburg :confused:

wat ik vreemder vind is dat 4 nokians d3 in 205/55/16 van €73,50 op een totaalprijs van €324 uit komt, klopt natuurlijk niet. nee, het zijn niet de verzendkosten.

https://www.bandenspotter.nl/ is een handige prijsvergelijker (y)

Inmiddels m'n banden keurig binnen. Paar dagen na me bestelling stonden ze op de stoep.
Dat van die prijs was me ook op gevallen. Maar toen ik op hun site was kon ik een vraag stellen, daar kwam gelijk een reactie op. Er was iets mis gegaan met de prijzen. Iets over een toeslag als je maar 1 autoband koopt of zo. Dat kwam nu bij alle banden en dat moest natuurlijk niet. Ze hebben dat gelijk aangepast en ik kon me banden bestelle

Het klopt dat het een onderdeel is van een tuningbedrijf, die bestaan al heel lang en sinds kort doen ze in banden. Ze zitten niet in Middelburg trouwens maar in een heel klein plaatsje vlakbij Goes. Staat op hun site.

Al met al erg te vreden, een prima band en goed geholpen. Voor mij een aanrader.

Als ik de site van de Telegraaf mag geloven zou het wel eens zo kunnen zijn dat we de winterbanden eind van de week toch écht wel nodig gaan hebben. Zelf rijdt ik nog steeds op de zomerbanden halverwege november, simpelweg omdat het zonde is van de winterbanden met deze temperaturen. Wellicht toch maar zo snel mogelijk een bandenwisseltje plannen.

https://www.telegraaf.nl/binnenland/23336073/__Winter_naderbij__.html

Van de andere kant zegt NOS teletekst op pagina 704, de vooruitzichten pagina dus wel wat andere dingen.
Zie bijgaande printscreen. Met 20% kans op neerslag op vrijdag verwacht ik niet veel sneeuw. Ook de temperaturen vallen me alleszins mee. Ik zie hier nog geen vorst (-1 bijvoorbeeld) voorbij komen. Zou de telegraaf voorbarig zijn?

ezmygw.jpg

Meestal is oostenwind een kou-brenger met erg droge lucht. Dit is meestal lucht wat uit Rusland aangevoerd wordt en over het land compleet ontvocht is.
Maar de oostenwind zoals komende week voorspeld komt over Griekenland deze kant op. Waarschijnlijk redelijk droge lucht, maar wel met bewolking.

hirlam60.gif

Tja winterbanden.
Op onze "familiecar"zitten ze ook, mijn vrouw gebruikt de snelweg nogal eens en draaidt wisseldiensten.
Als ik weet dat de temp 's nachts onder de 5 graden komt monteer ik ze al.
Dat is meestel oktober tot april.
We hebben nogal wat versleten, maar de beste in mijn ervaring zijn:
nokian michelin vredestein.
Onze maat is 205 55 16, groter moet je ook niet nemen.
Zomerbanden michelin energie, die gaan ontzettend lang mee.

De mijne gaan er rond half oktober/begin november erop, als de temperatuur richting 8-9 graden 's nachts gaat.
Ze blijven erop tot 1 april, als in Oostenrijk, waar we nogal eens komen, de verplichting eraf is. Daar heb ik ze ooit op 30-03 eens heel hard nodig gehad, terwijl het hier al flink lente was.

Momenteel semperit speedgrip, eerder op bridgestone blizzak (ca 35000km en toen 4 mm) gereden.

De mijnen liggen er sinds vorige week ook weer onder, 4 nieuwe Vredestein snowtrack 3, 175-65/r15, daarvoor had ik winterbanden van Uniroyal, ondanks dat Uniroyal geen a-merk is bevielen die banden uitstekend.

Zo, zojuist de afspraak gemaakt om mijn Bridgestone winterbanden er weer op te laten zetten.
Met de temperaturen zoals ze er komende week uit zien geen overbodige luxe lijkt me zo. Tot zeker a.s. woensdag komen we volgens NOS teletekst niet boven de 6 graden maximaal uit (wat natuurlijk ook wel 'gezond' is voor begin december, misschien zelfs nog iets te warm). Daarnaast vanaf dinsdag een erg onzekere weersverwachting en dan is het voor mij toch wel de tijd om te wisselen.
Ik zou a.s. dinsdag (2 december) al terecht kunnen bij de vestiging van Profile Tyrecenter waar ik altijd kom, alleen kan ik dan zelf niet aangezien ik dan moet werken. Afspraak staat nu voor volgende week vrijdag (5 december) wat later op de ochtend (10.45u, was tevens eerste mogelijkheid).
Dit valt me nog alleszins mee aangezien ik eerdere jaren toen ik in oktober/november al wisselde wel eens 2 weken of meer moest wachten voor ik terecht kon volgens de online agenda.
Men heeft zoals afgelopen week op het nieuws was de wissel uitgesteld, en ik vermoed dat ik nog een van de eerste ben die gaat wisselen als ik zo snel al terecht kan. Of ze hebben meer monteurs als voorgaande jaren.......

Zat vandaag ook al te twijfelen of ik ze eronder zou gooien of niet. Ik wacht het nog even af..

Ben blij dat de Nokians WR D3 er weer onder zitten. Zie de weersvoorspelling voor mijn woonplaats Torun:

https://www.pogodynka.pl/polska/torun_torun

Het handigste: iets naar beneden scrollen naar "MODEL COSMO".

Per datum en tijd in rood de werkelijke temperatuur met tussen haakjes de gevoelstemperatuur.
Het wordt dus koud!
froid07.gif

Deze jongens hebben (helaas) meestal gelijk...

Mijn Ibiza heeft al een paar nachtjes in de garage gelogeerd vanwege elektrische problemen en een lekkende waterpomp. Was eigenlijk de bedoeling om morgen de winterbandjes er onder te doen, maar dat is vandaag dus al gebeurd. Morgen weer ophalen, dan mag de winter komen wat mij(n auto) betreft ;)

vandaag weer gewisseld. Zowel de Twingo als de 508. Wisselen zelf 2x 20min met de garagekrik.
Het schoonmaken en waxen van de velgen duurde een stuk langer :)

Hier slaat de twijfel ook toe of het al nodig is. Zo net was het nog maar 1 graad boven nul.
De winterwielen liggen al gewassen en gewaxd klaar, dus kan ze er zo een keer onder gooien. Met zoutstrooien zijn ze hier nog niet echt bezig, dus toch wacht ik nog even. De winterwielen staan tenslotte minder mooi en het stuurt minder strak. :)

De Twingo ga ik niet meer wisselen, die staat in de verkoop en verwacht ik snel te verkopen.
De nagelnieuwe zomerbanden (maart gemonteerd en sindsdien 6k gereden) redden het wel voor die paar kilometers.

@cf, op, met, door of tegen? ;)

Hier hebben ze een tijdje terug al eens wat bruggen e.d.gestrooid. Volvo had al winterbanden, de Mondeo nu ook weer. Beiden voorzien van Nokian, a3 en d3.

De winterbanden gaan er hier pas onder bij grote kans op ijzel of sneeuw. Maar eigenlijk hoop ik dat dat nog een paar weken duurt, dan kan ik de zomerbanden eerst nog even kaal rijden :p

Lekker binnen wisselen :)

Maar inderdaad, je met net voor het strooizout zijn om de zomerset nog een beetje fatsoenlijk te houden.
Ik heb al eens te lang gewacht met sneeuw in de wielkasten de auto snel naar binnen en wisselen. Daarna de garage staan dweilen. :)

Als ik de temperatuurvoorspellingen zo zie gaan ze er deze week wel onder.

Piet_Piraat zei:
De winterbanden gaan er hier pas onder bij grote kans op ijzel of sneeuw. Maar eigenlijk hoop ik dat dat nog een paar weken duurt, dan kan ik de zomerbanden eerst nog even kaal rijden :p

Morgen dus :D

Ik ben in de regel in de ochtend en avond onderweg, dan liggen de temperaturen hier rond het vriespunt tegenwoordig. Woon je aan de kust, ligt dat iets anders idd.

Winterrubber ligt er hier weer onder hoor.
Auto stuurt nu weer zo licht net alsof hij stuurbekrachtiging heeft, heerlijk. :)

Ik heb ze er nog altijd niet onder liggen. :)
Kom sowieso weinig toe aan met de auto bezig zijn de laatste weken. Echt wit is ie dus ook al niet meer.

https://www.telegraaf.nl/binnenland/23486026/__Sneeuw_op_komst__.html

Zou het...

Toch maar eens een moment nog prikken deze week om de winterset er onder te schroeven.
Voor de nieuwe telg in het wagenpark ook maar eens kijken of er nog een winterset te scoren valt. Liefst op originele lm-wielen, anders wordt het staal.

Heb het niet zo op de complete sets via winterbanden.nl e.d. met B-merk lichtmetalen wielen. Of zijn er andere ervaringen?

zijn er geen ingeruildwanttekleinbevondendaarmeekanikmenietvertonen originele velgen bij de dealer te vinden? Setje winterbanden via topbanden e.d. scoren en klaar is (mw) adinsx ;)

15" is alleen staal geleverd op de IV in maatje 185/65R15. Prima goedkope bandjes op autobandenmarkt á 60-75 euro.
16" licht metaal kan ook met maatje 195/55 R16 en dan kost fatsoenlijk A-rubber ongeveer 90-100 euro.

Vanmiddag eens bij de dealer scharrelen wat daar nog ligt inderdaad. ;)

Lijkt me geen verkeerde deal bijv: https://www.topbanden.com/goedkope-banden/winterbanden-vredestein-snowtrac-5-195-55-r16-autobanden-p506772.html

Het werd wel tijd, maar vanmorgen met de sneeuw op de auto de winterwielen er maar opgelegd. Overigens is nog best te rijden op zomerbanden in die natte papsneeuw. Vanmorgen namelijk eerst met de Clio op pad geweest.

M.b.t. de winterset voor de Clio:
Setje zwart staal 15" gevonden, maar de wederhelft wil geen staal :) "ik ga toch niet op staal tijden op mijn nieuwe auto". Tja...
Ze wil via winterbanden.nl of autobandenmarkt winterbanden + licht metaal (Oxxo Narvi zilver) bestellen.

Pffrrt... non-OEM. Dat is tegen mijn principes.
16" lichtmetalen wielen die origineel Clio IV zijn kosten overigens 167,- ex BTW bij de dealer. Per stuk. :rolleyes:

Eens kijken of het winterweer door gaat zetten de komende dagen...

Beste mensen,

Even een vraag, wij willen de winterbanden (op stalen velgen) laten plaatsen. Nu gaf het bedrijf aan om na 2 a 3 keer wisselen de banden te balanceren om trillingen te voorkomen. Nu lijkt mij dit onzin, hebben jullie hier ervaring mee?

Ik doe niet aan winterbanden. Als het glad is, wil ik kunnen glijden. Veel mensen zeggen dat je Duitsland niet in komt met zomerbanden, maar dat is onzin. Je auto moet 'wintertauglich' zijn. Dat betekent dat je bij een veroorzaakte aanrijding niet verzekerd bent, als je auto niet aan de winterse standaarden voldoet. Maar verder mag je vrolijk in Duitsland rondrijden op je zomerbandjes. Niemand die je daar op zal bekeuren.

---GT--- zei:
Ik doe niet aan winterbanden. Als het glad is, wil ik kunnen glijden. Veel mensen zeggen dat je Duitsland niet in komt met zomerbanden, maar dat is onzin. Je auto moet 'wintertauglich' zijn. Dat betekent dat je bij een veroorzaakte aanrijding niet verzekerd bent, als je auto niet aan de winterse standaarden voldoet. Maar verder mag je vrolijk in Duitsland rondrijden op je zomerbandjes. Niemand die je daar op zal bekeuren.
Nu maar hopen dat jouw auto uberhaupt wil starten met een tweedehands accu --gt-- ;)

Was jij niet de eerste topicstarter van de topicreeks "het nut van winterbanden"?
Kom je nu afsluitend na 7 jaar weer vertellen dat je niet in winterbanden gelooft?

Renaultje zei:
Beste mensen,

Even een vraag, wij willen de winterbanden (op stalen velgen) laten plaatsen. Nu gaf het bedrijf aan om na 2 a 3 keer wisselen de banden te balanceren om trillingen te voorkomen. Nu lijkt mij dit onzin, hebben jullie hier ervaring mee?

Wel dat ik na het schoonmaken van de velgen een paar plakloodjes in mijn tuin vond, zonder te kunnen vinden van welke velg ze kwamen.

Ik denk dat er wel een aantal gevallen zullen zijn waarbij balanceren nut kan hebben. Het hoeft echter niet per definitie zo te zijn..
(maar dat is ook het geval met het niet gebruiken van winterbanden, zolang je geen ongelukken krijgt kan je gerust op zomerbanden blijven rijden, zoals -GT- hier boven ergens schreef.)

Ik zie de logica van ---GT--- zijn redenering wel. Moet er wel bij zeggen dat het niet mijn logica is. :)

Renaultje zei:
Beste mensen,

Kijk uiteraard kan er wel eens een loodje losgaan, naar mate de tijd verstrijkt wordt de kans daarop groter. Ik schat de kans dat een loodje losgaat wel groter bij lichtmetalen velgen. Die maak je schoon bij de loodjes, afspuiten, etc. Stalen velgen zijn wat meer beschermd. Oftewel: zolang het niet hobbelt lekker erop rijden.

@ Hotdog en Terence

Bedankt voor de reacties! Ik zal eens kijken of ik losgeraakte loodjes zie liggen. Ervan uitgaande dat ze niet bij de wissel zijn losgeraakt.

Als ik niets vreemds zie gaan wij ze niet balanceren, bij de laatste keer hebben wij nog geen trillingen oid gemerkt.

Eens een kleine vraag betreffende leeftijd van winterbanden.

Ik ga binnenkort richting het Sauerland, waar nu aardig sneeuw ligt.

Voor weinig heb ik een setje winterbanden gevonden, maar de dot code is 3202. Het zijn Pirelli Snowcontrol 190`s. Heb even niet in de peiling gehad dat ze al zo oud waren, had het gezien het uiterlijk ook niet verwacht. Ze zitten alle rond de 7 mm.

Profiel is zo goed als nieuw, geen droogtescheuren of wat dan ook. Ik ga ze alleen gebruiken op een trip naar Sauerland, auto wordt niet zwaar beladen en ben niet van plan om de topsnelheid van de auto eens te testen. Ik lees verschillende verhalen..de bandenfabrikanten adviseren vervangen bij 10 jaar maar ik heb daar mijn twijfels bij. ANWB heb ik wat gevonden waarin staat dat ze voldoen zolang er geen droogtescheuren e.d. in zitten. Ik twijfel of ik ze eronder moet zetten. Zoals ze eruit zien zou ik het aandurven. Ik rij er nog een week mee voor we vertrekken. Als ze in die tijd gewoon stil zijn (niet trillen) zou ik zeggen, gewoon rijden.

Toch maar weer even de zoektocht gestart naar een winterbandenset voor de Clio.
Kom een originele set tegen in 16", maar de banden zijn GT Radial Champion. Zegt mij niets, Google ook niet veel behalve dat ANWB de band als 'middelmatig' beoordeeld.

Voor de prijs (bod gedaan) zijn alleen de wielen al een koopje, dus ik kan de winterbanden in de lente te koop zetten. (of als de kwaliteit k*t is ze meteen eraf gooien, maar nieuw A-rubber in 195/55 R16 is ook niet al te goedkoop).

Iemand ervaring met GT Radial?

Mijn broer heeft een opel vivaro en is niet tevreden over de winterbanden die er op dit moment onder zitten. Met het weer van de afgelopen dagen zou je bijna zeggen dat het goedkope zomerbanden zijn. Ik heb er zelf ook mee gereden en het lijkt erop dat er bij sneeuw of ijs de auto totaal geen grip heeft. In de regen is er geen probleem merkbaar. Bij een verkeerslicht was het zelfs zo gek dat de bus nog niet stil stond toen het licht op groen ging. De bus weer op snelheid proberen te brengen gaf al flinke wielspin. Dit gebeurde met een snelheid van ongeveer 30 km/h op een provinciale weg en rustig optrekken.

Het probleem doet zich pas voor sinds deze set winterbanden eronder zijn gekomen. Een vorige set winterbanden gaf geen enkel probleem. Beide sets zijn bij een merkdealer aangeschaft en gemonteerd. Je zou toch verwachten dat dit dan niet voor kan komen.

Weet iemand wat goede winterbanden zijn voor een opel vivaro?

Terug
Bovenaan