Welke hybrid?

D E N N I S

Asfaltkampioen
Omdat mijn financiële situatie de afgelopen jaar sterk is verbeterd, heb ik besloten om te gaan sparen voor een nieuwe auto. Ik ben helemaal klaar met bankleningen en die wil ik nooit meer. Het sparen is net begonnen, maar ik heb mijzelf een budget gesteld van €15000. Dat zou ik binnen 18 maanden bij elkaar moeten kunnen krijgen.

Eigenlijk wil ik een EV. Voor mijn budget heb ik Nissan Leafs gezien, maar dat zijn de 30 kWh. En die hebben minder actieradius dan ik zou willen.

Dus dacht ik aan een hybride.

In eerste instantie kwam ik uiteraard bij de Prius uit. Deze hybrid begint als EV en wordt vanaf 50 km/u verder geholpen door een 1.8 benzine motor. Ik vind de Prius een mooie auto, maar het interieur vind ik niets. De Auris is ook een net model, maar deze auto doet mijn autohart niet sneller kloppen. De Yaris is gewoon te klein. Bovenaan mijn shortlist staat daar door de Lexus CT200h. Prachtige auto met een prachtig interieur en momenteel is een exemplaar uit 2015 haalbaar binnen mijn budget. Als we een jaar verder zijn dan zal dat wel een 2016 worden. De IS300h is te duur in de wegenbelasting en een RX400h binnen budget komt uit 2009. te oud dus.

Ik wil jullie vragen om hulp om mijn shortlist uit te breiden.

Vanwege 1000 redenen heb ik de afgelopen jaren het autonieuws nauwelijks tot niet meer gevolgd. Daardoor ben ik het zicht op de modellen en techniek verloren. Mijn vraag: welke andere soorten hybrids zijn er op de markt, want elk merk lijkt een eigen systeem te hebben.

Wat ik absoluut niet wil is een plug in hybrid en dat is jammer. Want de Mitsubishi Outlander vind ik een prachtige auto en is binnen budget te vinden in 2015. Maar ik vind de superbeperkte EV-range gewoon te kort. Mijn woon-werk rit is 70 km per dag.

Vervolgens hebben we dan nog de EV's met range extender, zoals de Ampera. Dat vind ik ook een mooie auto, maar de vraag is: hoe werkt dit systeem? Is het vergelijkbaar met de Prius?

Bij Volkswagen vond de Golf Hybrid. Die viel mij op door het gecombineerde brandstofverbruik van 1,5 l/100 km. Nogmaals de vraag: hoe werkt dit hybride systeem en hoe realistisch is dat verbruik?

Alvast bedankt,

Meerdere vragen zullen volgens...

Vervolgens hebben we dan nog de EV's met range extender, zoals de Ampera. Dat vind ik ook een mooie auto, maar de vraag is: hoe werkt dit systeem? Is het vergelijkbaar met de Prius?
+
Mijn woon-werk rit is 70 km per dag.

De Ampera werkt vrij simpel. Als je de accu volgeladen hebt dan is de volledig elektrische range iets van 50-60 kilometer, daarna ga je benzine verbruiken.
Kan je dus zowel thuis als op bijvoorbeeld het werk opladen dan kan je dus een 100 - 120 kilometer per dag doen zonder een druppel benzine te verbruiken.
Doe je heel vaak hele grote afstanden dan is deze auto dus niet zo'n goede oplossing, auto is dan gewoon niet zuinig, doe je vaker relatief korte afstanden ( dus binnen die 50-60 kilometer of 100-120 kilometer indien je 2x oplaad ) dan is het zeker wel een hele goede optie.
In jouw voorbeeld van 70 km per dag zou je dus met 1x per dag thuis laden voor een heel klein gedeelte van de reis benzine verbruiken ( zeg 1 liter ), indien je ook op werk kan laden dan zou je dus helemaal geen benzine verbruiken.

Edit :

opel-ampera-1-4-ecotec-150pk-navi-pdc-leer.jpg

Op dit voorbeeldplaatje van instrumentenpaneel zie je het goed.
- Links zie je groene balkje voor 2/3 vol = 33 km puur elektrisch bereik
- Linksboven het benzinepompje = 452 km bereik
- Linkonder totaal bereik = 485 km
- In het midden zie je dat auto deze meting 30.027 km gereden heeft en daarvoor 556 liter benzine getankt heeft, oftewel verbruik van 1,8 liter per 100 kilometer.
- Dit was dus duidelijk een berijder die ( bijna ) altijd de auto volgeladen heeft.

De meeste plug-in hybrides hebben inderdaad een nogal korte elektrische actieradius en zijn dan niet zo geschikt als je iets meer rijdt ook kunnen ze vaak alleen bij lagere snelheden volledig elektrisch rijden. Dit geldt ook voor de Golf GTE een plug-in hybride. De Opel Ampera of Chevrolet Volt kunnen onder alle omstandigheden volledig elektrisch rijden (zolang de accu geladen is) en hebben ook een sterke elektromotor en een behoorlijk grote accu. De BMW i3 met range extender heb je ook nog maar is misschien nog net te duur. Toyota en Lexus hebben natuurlijk prima betrouwbare hybrides die altijd behoorlijk zuinig zijn.

@Total Loss, Dus de Ampera is een PHEV. En dat wil ik dus niet. Dan koop ik liever de Outlander met datzelfde systeem. Voor die auto zou ik wel bereid zijn om een hogere HSB te betalen.
@Volt, Dus de Golf is ook een PHEV. Ik dacht dat dat meer een hybride was zoals de Prius, waarbij de elektromotor de benzinemotor helpt zonder dat je hem steeds hoeft op te laden. Ik heb pas geleden in een Jetta hybride meegereden en die hoefde (volgens mij) niet ingeplugd te worden.

De Kia Optima Hybrid is een goede keus. Ik denk dat de Hyundai Ioniq Hybrid ook over 18 maanden binnen het budget is. De auto is ook geleverd als zeer interessante elektrische auto, maar ik weet niet of die dan al binnen het budget is.

De Elektrische Renault Zoe R90, Q90 en R110 ( vanaf 2016) met grote 41 kwh accu en grote actieradius vallen dan zeker ook binnen het budget.

@DENNIS Een Outlander komt bij wijze van spreken amper de straat uit vanwege een veel kleinere accu is daarna ook nog eens veel onzuiniger want zwaarder.
Dus het idee is hetzelfde maar de uitvoering van de Ampera/Volt is vele malen beter ( mede door de grotere accu ).

Van Spritzmonitor :

Opel Ampera
Aantal 42
Plug-in-Hybrid Benzin
Minimaal verbruik 0,60
Gemiddeld Verbuik 2,18
Maximaal Verbruik 7,52

Mitsubishi Outlander
Aantal 104
Plug-in-Hybrid Benzin
Minimaal verbruik 0,47
Gemiddeld Verbuik 4,22
Maximaal Verbruik 8,36

Een en ander afhankelijk van wel/niet opladen en daadwerkelijk gebruik natuurlijk maar al met al is de Ampera ongeveer 2x zo zuinig als de Mitsubishi.
En de Outlander komt op een accu veel minder ver ( wat ik zo lees hier en daar 30 km ) dus je moet veel eerder benzine gaan gebruiken ( tegen een ongunstiger verbruik ).

De allereerste review die ik op deze site tegenkwam spreekt ook boekdelen. Outlander PHEV

Wat is de reden van de hybride voor jou? Kosten, milieu, betrouwbaarheid?

Een hybride helpt de motor efficiënter te werken, het is wel dure en zware techniek. Een spiksplinternieuwe non-hybride Fiesta of Rio met wat korting kan best interessanter uitvallen

De Opel Ampera en Chevrolet Volt zijn geen PHEVs maar zogenaamde EREVs Extended Range Electric Vehicles, dus een volledig elektrische auto ook bij vol accelereren en topsnelheid (elektromotor van 150 pk), pas als de accu leeg is wordt het een hybride. Dit geldt ook voor de BMW i3 met range extender. Verschil tussen de Volt en i3 is nog dat de benzinemotor van de Volt ook rechtstreeks mee kan helpen in de aandrijving en de BMW i3 niet (serieel hybride).

De Jetta is geleverd als hybride de Golf GTE is een plug-in hybride.

De benchmark op het gebied van hybride is en blijft de Prius, daar kun je eigenlijk geen buil aan vallen. Overigens kan de Prius met volle accu tot 75 km/h puur elektrisch rijden. De Optima is daarentegen wel weer een hele mooie auto dus ik zou die zeker overwegen (al weet ik niet wat zo'n ding moet kosten). De Lexus CT200H lijkt me ook heel fijn, net zo goed als een Prius maar veel mooier van binnen. Vergeet niet dat hybrides redelijk goedkoop zijn om in te voeren dankzij de lage CO2 uitstoot dus om bijvoorbeeld iets uit Duitsland te halen kan zeer lonend zijn en dat geldt natuurlijk ook voor een EV.

Ik snap alleen niet waarom je geen PHEV zou willen maar wel een EV zou overwegen, stekkeren is dan toch geen issue? Wat mij betreft is een PHEV de perfecte combinatie van hybride en EV, geen range anxiety maar wél grote stukken volledig elektrisch kunnen rijden. Een Prius Plug-in is bijvoorbeeld ook zonder te stekkeren zuiniger dan een gewone Prius dankzij het grotere accupakket.

Onze Prius is een zogenaamde "special edition" waarbij de eerste eigenaar kon kiezen uit allerlei verschillende kleuren leder en stiksels. De onze heeft zwart geporfereerd leder met rode stiksel en een lederen stuur, dat vijzelt het interieur ontzettend op! Persoonlijk zou ik nooit een gewone Prius kopen met dat grijze velours interieur want dat staat wel echt heel erg saai. Mijn buurjongen had eens een CT200H met zwarte velours sportstoelen en dat was wel echt heel mooi om te zien (y)

@ak2, De optima is interessant, maar heeft voor mij hetzelfde probleem als de Lexus IS300h. En dat zijn de kosten van de HSB.

Ik acht de kans dat de Ioniq Hybrid over 18 maanden binnen budget is best wel groot. De goedkoopste op Gaspedaal.nl is nu 17000 en een beetje (ex. BTW). Die zou eventueel wel op de shortlist mogen.

Bij de electrische Ioniq beginnen de prijzen vanaf € 20000, maar dat zijn ook de prijzen ex. BTW. Dus dan zijn ze toch nog €25000.

Bij de Zoe halen ze dezelfde grappen uit. Maar de Zoe staat wel op mijn shortlist.

@Total Loss, Ik denk dat ik PHEV en EREV's maar van mijn shortlist af laat. Het zijn prachtige auto's, maar niet wat ik wil.

@V0RQ, Ik wil eigenlijk gewoon een EV. Bijvoorkeur een Tesla, maar dan moet ik veel langer door sparen voor een knap exemplaar.

Daarom kwam ik bij de Prius uit. Die begint als EV en wordt vanaf 50 75 km/u geholpen door een benzinemotor. Vervolgens realiseerde ik me dat ik het dashboard gewoon niet mooi vind. En via via kwam ik toen bij de CT200h uit.

1280x960.jpg
1280x960.jpg

Als ik toch zou kijken bij een non-hybride zou ik eerder met een Nissan Micra of een Volkswagen Golf thuis komen.

@Volt, Dit is wat ik nou bedoelde in mijn OP. Ik ben de afgelopen jaren met zoveel andere zaken bezig geweest, dat ik het zicht op de autowereld en de gebruikte techniek een beetje ben kwijt geraakt. Dat was 10 jaar geleden wel anders. Het enige waar ik wel van op de hoogte ben gebleven zijn de electrische auto's.

Zo als gezegd kan de gewone HSD Prius tot 75 km/h elektrisch rijden, niet 50. Stel je echter niet te veel voor bij de range, onder optimale omstandigheden is na zo'n 3 km de koek wel op. Gelukkig laadt de accu wel vrij vlot weer bij.

@Zadelsnuiver, Dat vind ik een goede vraag, maar moeilijk te beantwoorden...

Ik heb geen range anxiety (denk ik). Maar ik wil gewoon een aantal dagen naar mijn werk kunnen rijden voordat ik weer zou moeten stekkeren, Total Loss heeft hierboven voor mij perfect uitgelegd waarom dat voor mij niet interessant is.

Vraagje: ik had er al eens over nagedacht om er een uit Duitsland te halen, maar weet jij toevallig welke kosten daaraan verbonden zijn?

Dat de EV range van de Prius niet heel erg ver is, dat had ik al eerder gehoord. Maar dat vind ik niet erg. Die 3 km is voldoende om in ieder geval binnen de bebouwde kom elektrisch te rijden.

(PS, het schrijven van mijn vorige post duurde zo lang - door al het zoekwerk op Gaspedaal - dat ik jou post miste.)

Dennis,
Je hoeft de PHEVs helemaal niet uit te sluiten: als je de accu's niet oplaadt, kan je er perfect als een 'gewone' hybride mee rijden, wel met als nadeel dat de wagen door het zwaardere accupakket wat meer zal verbruiken.
PHEVs hebben dezelfde gebruiksmodi als een hybride waarbij remenergie gerecupereerd wordt.

Een PHEV of EREV is eigenlijk alleen een beetje interessant als je het percentage elektrische kilometers flink hoog kunt houden. Het idee achter de Volt was dagelijks opladen en elektrisch rijden naar je werk en af en toe in het weekend een langere rit met de range extender.

Het voordeel van een hybride van Toyota of Lexus is dat ze altijd zuinig zijn of je nu veel of weinig kilometers maakt. Deze hebben ook een speciaal ontwikkelde extra zuinige brandstofmotor geoptimaliseerd voor de hybride aandrijflijn. De meeste PHEVs en EREVs hebben gewoon een standaard brandstofmotor en zijn niet erg zuinig als je op de brandstofmotor rijdt, als je elektrisch rijdt zijn ze vaak ook niet zuinig in vergelijking met een goede elektrische auto.

Zelf heb ik tot 6 maanden geleden overwogen om een Hybride te rijden er bleven voor mij 2 Hybride opties over, namelijk; de Lexus CTH200 of de Auris Hybrid.

Uiteindelijk had ik voor een Mercedes (mijn droom auto) gekozen, dus geen Hybride (een Hybride MB paste niet in mijn budget), de keuze ging uiteindelijk tussen deze mooie CTH200 (Hybrid) of een Mercedes A klasse (benzine).

Via mijn werk waren er collega's die een Opel Ampera als lease auto gehad hebben, de korte samenvatting van hun ervaring was de volgende:
Prima auto, zeker als lease optie maar ik zou deze niet als particuliere auto adviseren, er gaat te vaak iets stuk of in storing wat aardig in de papieren kan lopen.

Diverse collega's rijden bij mij met een Kia Niro Hybrid en zijn tevreden, het punt waar men tevreden over is, is o.a. de versnellingsbak, geen gierende CVT maar een DCT6 automaat.

Persoonlijk denk dat je met de zeer betrouwbare Lexus CTH200 die de Toyota Hybride technologie gebruikt het beste en betrouwbare is.

Total Loss zei:
@DENNIS Een Outlander komt bij wijze van spreken amper de straat uit vanwege een veel kleinere accu is daarna ook nog eens veel onzuiniger want zwaarder.
Dus het idee is hetzelfde maar de uitvoering van de Ampera/Volt is vele malen beter ( mede door de grotere accu ).

Van Spritzmonitor :

Opel Ampera
Aantal 42
Plug-in-Hybrid Benzin
Minimaal verbruik 0,60
Gemiddeld Verbuik 2,18
Maximaal Verbruik 7,52

Mitsubishi Outlander
Aantal 104
Plug-in-Hybrid Benzin
Minimaal verbruik 0,47
Gemiddeld Verbuik 4,22
Maximaal Verbruik 8,36

Een en ander afhankelijk van wel/niet opladen en daadwerkelijk gebruik natuurlijk maar al met al is de Ampera ongeveer 2x zo zuinig als de Mitsubishi.
En de Outlander komt op een accu veel minder ver ( wat ik zo lees hier en daar 30 km ) dus je moet veel eerder benzine gaan gebruiken ( tegen een ongunstiger verbruik ).

De allereerste review die ik op deze site tegenkwam spreekt ook boekdelen. Outlander PHEV
Dat eerste is echt complete onzin. De PHEV rijdt momenteel zo'n 36 km volledig elektrisch hier. In de winter is dit nog maar 30 km. Als jij dus op je werk kan laden dan zou dat een prima oplossing zijn. De PHEV is een prima alternatief als je niet al te veel kilometers maakt. Zodra je boven de 120 km/u gaat rijden gaat die wel serieus gebruiken. Dan is het gewoon een vrij zware SUV met een klein 1.8je in het vooronder die hard moet werken. Ik weet niet hor jouw woon/werk verkeer eruitziet? Veel of weinig snelwegkilometers. Veel of weinig afremmen?

michel1975 zei:
De PHEV rijdt momenteel zo'n 36 km volledig elektrisch hier. In de winter is dit nog maar 30 km. Als jij dus op je werk kan laden dan zou dat een prima oplossing zijn. De PHEV is een prima alternatief als je niet al te veel kilometers maakt. Zodra je boven de 120 km/u gaat rijden gaat die wel serieus gebruiken. Dan is het gewoon een vrij zware SUV met een klein 1.8je in het vooronder die hard moet werken. Ik weet niet hor jouw woon/werk verkeer eruitziet? Veel of weinig snelwegkilometers. Veel of weinig afremmen?

36 km vind ik netjes. Ik durf te stellen dat ik aardig wat zwaardere hybrides heb gereden, in de stad maar voornamelijk lange stukken snelweg, en haalde dat soort waarden zelden.

Overigens vond ik het benzineverbruik doorgaans best meevallen, al vallen de meeste hybrides die ik reed niet in het prijssegment waarin Dennis zoekt. In dat segment zou ik de Honda Insight overwegen, die heeft hier een weekendje voor de deur gestaan en vond ik fijn rijden. Je moet er wel geen haast in hebben, dan zou de CVT je tegen kunnen staan. Voor de rustige rijder een meer dan prima hybride. Er is volgens mij nooit een plug-in van geweest.

@iDS, Ik ga dat toch wel doen. Auto's met PHEV bieden niet wat ik zoek. Maar evengoed bedankt voor je antwoord.

@Volt, Ik ben tevreden als het verbruik rond de 1 op 20 ligt en als ik het goed heb, dan ligt het verbruik van de CT200h (volgens fabriekopgave, dus dat nemen we met een klein korreltje zout) op 1 op 27. Ik heb het van de andere auto's niet opgezocht.

@Total Loss, De ioniq staat op de shortlist.... alleen niet heel erg hoog.

@getlost, De Kia Niro Hybrid lijkt me een leuk alternatief. Ik zal me er eens in verdiepen. Bedankt.

@Michel1975, Mijn werk/werk verkeer is voor 90% snelwegen en 80 km-wegen.

Terug
Bovenaan