Welke banden ? Nu Kumho Escta Le sport

zombies zei:
Daar is niks raars aan, maar dat is de discussie niet.
Maar je moet helemaal zelf weten welke banden je onder je auto stopt, ik heb het niet zo op al die vage merken en koop zelf alleen Michelin, wat je er nu onder heb zitten zou ik nooit aan beginnen, maar dat is persoonlijk.
Soms moet je risico's durven nemen in het leven en afgezien van zweverig gevoel bij aquaplanning niks te klagen over Kumho. Dus maar net waar je eisen liggen. Probeer eens huismerk Cola van de appie vergeleken met CocaCola, ook prima te drinken. Een B-merk hoeft niet altijd slecht te zijn.

Nico GTR zei:
@TS....bedenk wel dat een Michelin Pilot Sport een band is die veel grip heeft maar ook snel slijt. Max. 20.000 km.
20.000km is elk halfjaar nieuwe banden... Hmmmzzz, dan toch maar de normalere banden opzoeken dan.

Vredestijn en Michelin spreken mij wel het meeste aan. Maar ben niet perse merkgeil, moet gewoon een goed presterende band hebben. Kilometers tot 40.000km vind ik acceptabel voor ze versleten zijn.

Hellracer zei:
zombies zei:
Maar je moet helemaal zelf weten welke banden je onder je auto stopt, ik heb het niet zo op al die vage merken en koop zelf alleen Michelin, wat je er nu onder heb zitten zou ik nooit aan beginnen, maar dat is persoonlijk.
Soms moet je risico's durven nemen in het leven en afgezien van zweverig gevoel bij aquaplanning niks te klagen over Kumho. Dus maar net waar je eisen liggen. Probeer eens huismerk Cola van de appie vergeleken met CocaCola, ook prima te drinken. Een B-merk hoeft niet altijd slecht te zijn.
Daar gaan we al, huismerk cola is niet te zuipen, ik probeer van alles maar niet als het om veiligheid gast.

Hellracer zei:
zombies zei:

Niet op de openbare weg als er anderen bij zijn ... :cry:
Bovendien mogen anderen de rekening betalen als het fout gaat.

Alsof Kumho het einde van de wereld is? Het is geen Chinese meuk. Zijn sportbanden o.a voor circuit gebruik en sportief gebruik voor op straat en volgens jullie mening zou ik de eerste bocht al niet eens halen.

Ik elk geval bedankt voor de reacties van degene die wel serieus zijn ! (Y)

Hellracer zei:
Nico GTR zei:
@TS....bedenk wel dat een Michelin Pilot Sport een band is die veel grip heeft maar ook snel slijt. Max. 20.000 km.
20.000km is elk halfjaar nieuwe banden... Hmmmzzz, dan toch maar de normalere banden opzoeken dan.

Vredestijn en Michelin spreken mij wel het meeste aan. Maar ben niet perse merkgeil, moet gewoon een goed presterende band hebben. Kilometers tot 40.000km vind ik acceptabel voor ze versleten zijn.

Als je de Kumho nog kunt bestellen zou ik die nog steeds nemen, als het bevalt is t goed toch. ;)

zombies zei:
Hellracer zei:
zombies zei:
Daar gaan we al, huismerk cola is niet te zuipen, ik probeer van alles maar niet als het om veiligheid gast.

Cola is sowieso maar matig te zuipen. Dit is op te lossen door er rum, bb of whiskey door te mengen maar dat vind ik vooral zonde van de laatste dranken.

Nico GTR zei:
Hellracer zei:
Nico GTR zei:

Als je de Kumho nog kunt bestellen zou ik die nog steeds nemen, als het bevalt is t goed toch. ;)
Om de rij eigenschappen zou ik ze direct weer kopen, alleen als ik op snelweg rijd en er komt me een dikke plas water tegemoet in de spoorvorming knijp ik 'm altijd best wel, hij 'zweeft' er lichtjes over heen in plaats van ik rijd er doorheen. Een leek zal dit niet merken. Verder bochtenwerk op een nat wegdek heb ik weer niks te klagen, nog nooit weggeslipt en dat is dan wel weer bijzonder.

Las ook iemand die Falken Azenzis aanschreef als goede band maar ik dacht dat het juist banden waren voor achterwiel aangedreven auto's.

haarr zei:
zombies zei:
Hellracer zei:
zombies zei:

Cola is sowieso maar matig te zuipen. Dit is op te lossen door er rum, bb of whiskey door te mengen maar dat vind ik vooral zonde van de laatste dranken.
Een lekker cola bb'tje of koud biertje sla ik niet af. Wel vind ik net als jou dat je Whiskey niet moet mixen met cola, dat moet gewoon puur.

Hellracer zei:
Om de rij eigenschappen zou ik ze direct weer kopen, alleen als ik op snelweg rijd en er komt me een dikke plas water tegemoet in de spoorvorming knijp ik 'm altijd best wel, hij 'zweeft' er lichtjes over heen in plaats van ik rijd er doorheen. Een leek zal dit niet merken. Verder bochtenwerk op een nat wegdek heb ik weer niks te klagen, nog nooit weggeslipt en dat is dan wel weer bijzonder.

Waarom zou een leek dat niet merken?

Wat ik altijd weer zie gebeuren met topics waarbij gevraagd wordt naar een bandenadvies dat er steeds weer dezelfde mensen reageren en de tendens elke keer weer is:
Koop een goed merk voor je eigen veiligheid en die van een ander. Op zich hebben deze mensen helemaal gelijk. Alleen niet iedereen heeft een Michelin of een Continental of Dunlop band nodig. Waarom?
Niet iedereen rijdt 30.000 tot 50.000 kilometer per jaar. Er zijn genoeg mensen die een auto hebben puur om de kinderen naar school te brengen, naar de sportschool en voor de boodschappen. En misschien 1 keer per jaar een zomervakantie. Moeten deze mensen een dure band kiezen? Naar mijn idee is dat geld weggooien. Deze mensen kunnen best af met een merk als Kumho of een Semperit. Beide merken zitten vaak net onder de topscores.

Als je veel kilometers maakt doe je er wel verstandig aan om te investeren in goed rubber. Mijn i20 Crdi heeft nu Kumho's voor en Hankooks achter. Verder heb ik als winterwielen 4 Semperits op stalen velgen, die banden bevallen erg goed. Voor het zomersetje zit ik te denken aan Falkens EcoRun of anders de Dunlops. Maar eerst het vakantiegeld maar eens afwachten dan gaan we voor vers rubber.

Zo dat was mijn bijdrage aan deze boeiende discussie.

Zelf heb ik goede ervaringen met Uniroyal Rainsport 3 (b merk van conti). Extreem goede grip, zowel nat als droog op mijn ex 120d.

Slijten iets harder maar zeker het overwegen waard.

verlichting2 zei:
Wat ik altijd weer zie gebeuren met topics waarbij gevraagd wordt naar een bandenadvies dat er steeds weer dezelfde mensen reageren en de tendens elke keer weer is:
Koop een goed merk voor je eigen veiligheid en die van een ander. Op zich hebben deze mensen helemaal gelijk. Alleen niet iedereen heeft een Michelin of een Continental of Dunlop band nodig. Waarom?
Niet iedereen rijdt 30.000 tot 50.000 kilometer per jaar. Er zijn genoeg mensen die een auto hebben puur om de kinderen naar school te brengen, naar de sportschool en voor de boodschappen. En misschien 1 keer per jaar een zomervakantie. Moeten deze mensen een dure band kiezen? Naar mijn idee is dat geld weggooien. Deze mensen kunnen best af met een merk als Kumho of een Semperit. Beide merken zitten vaak net onder de topscores.

Als je veel kilometers maakt doe je er wel verstandig aan om te investeren in goed rubber. Mijn i20 Crdi heeft nu Kumho's voor en Hankooks achter. Verder heb ik als winterwielen 4 Semperits op stalen velgen, die banden bevallen erg goed. Voor het zomersetje zit ik te denken aan Falkens EcoRun of anders de Dunlops. Maar eerst het vakantiegeld maar eens afwachten dan gaan we voor vers rubber.

Zo dat was mijn bijdrage aan deze boeiende discussie.

Ik zit namens diezelfde voornemens te twijfelen tussen

Hankook ventus Prime 3.
Falken FK453
Dunlop SP Sport Maxx TT
Vredestijn Ultrac Satin.

Lastige keuze...
Rijd zeker 40.000km per jaar en dat zou met de Kumho's betekenen 1 setje voorbanden per jaar.

vsl zei:
Zelf heb ik goede ervaringen met Uniroyal Rainsport 3 (b merk van conti). Extreem goede grip, zowel nat als droog op mijn ex 120d.

Slijten iets harder maar zeker het overwegen waard.
Ik had vroeger ook Rainsport 3 onder m'n auto en ik had juist de ervaring dat ik op droog minder grip had en op natte wegen weer meer. Maargoed dat is ook 6 jaar geleden dus misschien e.e.a verandert.

40kkm halen is bij iedere sportieve band een opgave, zacht rubber geeft goede grip én flinke slijtage, rond de 25-30kkm is het wel gedaan meesatl. Zoals al eerder aangegeven is regelmatig V<>A wisselen een manier om wat gelijkmatiger slijtage te krijgen maar dan ben je op een gegeven moment toe aan 4 nieuwe banden. Niet erg en heeft absoluut mijn voorkeur maar als je je oude banden wil houden en dus maar 2 nieuwe banden wil kopen, zou ik iig op zoek gaan naar banden die min of meer gelijk zijn aan die oude. Dus geen supertopsport en touring gaan combineren of wel en geen XL banden bijv.

R-W zei:
40kkm halen is bij iedere sportieve band een opgave, zacht rubber geeft goede grip én flinke slijtage,

Plus het feit dat sportieve banden doorgaans nieuw al veel lagere profielblokken hebben om een steviger bochtgedrag te garanderen. Die beginnen vaak niet met 9 mm profieldiepte zoals een gewone huis-, tuin-, en keuken kilometervreter.

Ik heb nu net 30.000km met de Kumho's gereden sinds September '16.

Als ze nieuw 6mm profiel hebben zit er nu nog 3mm op maar heb ze ook nog niet gemeten, zijn voor het oog nog prima.

Maar het idee is wel om kwaliteit banden te nemen.
Ik rijd dan wel sportief maar m'n woon/werk afstand gaat 40km over de snelweg van de 45km enkele reis, dus vandaar dat ze een hoge kilometerage halen.

Op mooie bochten op de snelweg, op en afritten of binnendoor wegen krijgen de banden het wel voor z'n kiezen.

Dus... misschien een goede allrounder?

Ik zal me er eens beter in verdiepen en eens een paar banden zaken opbellen, even kijken wie welk merk aanbeveelt en waarom.

Ik dank jullie in elk geval voor de moeite. En reacties zie ik graag tegemoet !

Een leek zal dit niet merken.
Je vindt jezelf nogal wat he? Dat is denk ik ook het hele probleem in de discussie hier. Maar dat lijk je niet te willen zien.

Bij een auto met voorwielaandrijving en de banden met het minste profiel voor merk je aquaplaning op doordat de wielen beginnen door te slaan.
Bij het minste profiel achter merk je het pas als de achterkant ineens vreemd begint te doen bij het wisselen van rijstrook ... crying smilie
Juist ja. Bij gladde voorbanden merk je heel snel met bv insturen dat je gaat glijden en is iets gas lossen vaak al de beste oplossing. Gas lossen kan ook zo goed als in bijna elke situatie. Je gaat ook vanzelf rustiger rijden als je dit merkt. Voor de gemiddelde rijder werkt dit dan ook prima. Als je achter plots kwijt bent heb je een groter probleem. Je moet gaan sturen, gas gaan geven of andere capriolen uithalen om je auto recht te krijgen. De video die hij zelf post is daar het voorbeeld van. De gemiddelde rijder eindigt hoogstwaarschijnlijk op de auto van een berger. De gemiddelde rijder merkt achter ook minder snel. Wordt wel extra leuk natuurlijk als je plots moet remmen terwijl je net lekker sportief je bocht aan het nemen bent!

Maar je weet net zo goed als ik dat een Italiaan een messcherpe besturing heeft en dat van overhellen of enig gevoel van de bocht uitvliegen geen sprake is.
Hoogmoed komt voor de val!
Jouw Alfa heeft standaard trouwens weer een iets beter onderstel dan mijn Delta. Met name achter. Verder valt er weinig te vergelijken. Mijn auto heeft een mechanisch sper, dat doet zoveel met de auto in bochten. Totdat je plots hard moet remmen in een bocht. Ik voel de bodyroll achter en ik probeer het dus liever niet uit met slechte banden daar.

Ben je er al uit wat het gaat worden? Als ik je verhaal lees zou ik gewoon weer hetzelfde type zoeken.

Paulus0013 zei:
Je vindt jezelf nogal wat he? Dat is denk ik ook het hele probleem in de discussie hier. Maar dat lijk je niet te willen zien.
Ja klopt ik vind mezelf blijkbaar heel wat.

Wat is dat voor domme vergelijking als ik een mening over iets heb. En je daarna vind dat ik heel wat ben. Is niet echt logisch ofzo en staat totaal los van de gestelde vragen.

Hoogmoed komt voor de val!
Jouw Alfa heeft standaard trouwens weer een iets beter onderstel dan mijn Delta. Met name achter. Verder valt er weinig te vergelijken. Mijn auto heeft een mechanisch sper, dat doet zoveel met de auto in bochten. Totdat je plots hard moet remmen in een bocht. Ik voel de bodyroll achter en ik probeer het dus liever niet uit met slechte banden daar.

Tsja, als je gaat remmen in een bocht ben je mijn inziens sowieso al verkeerd bezig.
Heb geen verstand van het onderstel van m'n Alfa of jou Lancia, wat ik wel weet is dat ik een onafhankelijke wielophanging heb. Maar da's dan ook het enige.

Ben je er al uit wat het gaat worden? Als ik je verhaal lees zou ik gewoon weer hetzelfde type zoeken.
Ik wil juist informatie voor andere banden omdat de water afvoer mij niet bevalt. Verder bevallen ze echt perfect qua handling op droog/nat en hoor ook geen band / afrolgeluid. Maar misschien ben ik wel te veeleisend. Dacht, als ik hier om advies vraag misschien steekt een bepaalde band wel met kop en schouders boven de andere uit.

Hellracer zei:
Ik wil juist informatie voor andere banden omdat de water afvoer mij niet bevalt. Verder bevallen ze echt perfect qua handling op droog/nat en hoor ook geen band / afrolgeluid. Maar misschien ben ik wel te veeleisend. Dacht, als ik hier om advies vraag misschien steekt een bepaalde band wel met kop en schouders boven de andere uit.

Ik denk dat de combinatie veel grip bij droog wegdek (kleine smalle groeven in combinatie met zacht rubber)
en weerstand tegen aquaplaning (diepe brede groeven voor een goede waterafvoer) een onmogelijke is.
Het is niet voor niets dat ze in de racerij banden gaan wisselen als het begint te regenen ... ;)

slicks.jpg

Michelin-Rain-Tire.jpg

Met de eisen die je stelt, ligt hetzelfde merk/type band het meest voor de hand.
Dan maar wat rustiger aandoen in de regen ...

Blackadder the 5th zei:
Hellracer zei:

Ik denk dat de combinatie veel grip bij droog wegdek (kleine smalle groeven in combinatie met zacht rubber)
en weerstand tegen aquaplaning (diepe brede groeven voor een goede waterafvoer) een onmogelijke is.
Het is niet voor niets dat ze in de racerij banden gaan wisselen als het begint te regenen ... ;)

slicks.jpg

Michelin-Rain-Tire.jpg

Met de eisen die je stelt, ligt hetzelfde merk/type band het meest voor de hand.
Dan maar wat rustiger aandoen in de regen ...

Je hebt helemaal gelijk, wat dat betreft doen de Kumho's het niet slechter dan andere merken.
Was ook aan het twijfelen tussen de Falken banden. Ik laat het wel weten welke keuze ik gemaakt heb.

Dank in elk geval voor de hulp !

Wat is dat voor domme vergelijking als ik een mening over iets heb. En je daarna vind dat ik heel wat ben. Is niet echt logisch ofzo en staat totaal los van de gestelde vragen.
Ho ho. Jij stelt toch zelf dat je meer bent dan de gemiddelde rijder. Dat heeft niets met een mening te maken, dat is wat jij als feit presenteert.
Als het los staat van de vragen, waarom kom je dan zelf met deze info?

Tsja, als je gaat remmen in een bocht ben je mijn inziens sowieso al verkeerd bezig.
Punt is nu net dat je dat niet altijd vooraf in de hand hebt. Er zal maar net iets vlak voor je neus gebeuren.

Dacht, als ik hier om advies vraag misschien steekt een bepaalde band wel met kop en schouders boven de andere uit.
Die gedachte is zo gek nog niet. Probleem is wel een beetje je budget. Met iets meer budget, ga je ook iets meer krijgen. Voor op straat blijft het altijd een compromis zoals Blackadder ook al aangeeft.

Gewoon nieuwe Kumho's kopen. Is best een redelijke band. Ze zijn veel beter dan veel van de Chinese meuk die je tegenwoordig vaak ziet. Ik vind het verbazend hoeveel mensen kiezen voor merken als Landsail. Bij bandentests is de noodstop-remafstand van deze banden vaak bedroevend lang. Ook Hifly zie je vaak, maar dat schijnt nog een van de betere te zijn.
Michelin is natuurlijk prima, maar inderdaad erg aan de prijs. Ze gaan wat langer mee maar door de hoge aanschafprijs zijn de kosten per km toch niet de beste.
Ik heb al vanalles gehad, o.a. Michelin, Bridgestonde, Falken, Yokohama, Vredestein, Kumho (winterbanden), Viking, GT radial. Geen van allen echt bagger maar de laatste zou ik niet aan willen raden.

En dat de beste banden achter moeten heb ik inderdaad zo geleerd op de lerarenopleiding motorvoertuigentechniek ;-)

Ik heb dus nieuwe banden besteld en laten monteren.

Vredestein Ultrac Satin 215-45-17 XL.

Wat een regelrechte flut banden !!! Zelfs mijn versleten Fulda Excellero van 10 jaar oud presteert beter als de nieuwe banden.

De nieuwe Vredestein hebben namelijk goede grip. Daar mankeert niks aan.
Maaar wat is de wang slap van de band. Bij een beetje sneller genomen bocht, of bijvoorbeeld van links naar rechts 'zwalken' om auto's in te halen, en dan een ruk aan je stuur geven; dan voor je gevoel zwalkt de achterkant alle kanten op. Erg 'onzeker' rijgedrag geven deze banden. Terwijl ze wel goede grip hebben op droog en nat asfalt.

Met 2.4 tot 2.8 bar gereden en bij beide is het gewoon k.u.t. Echt spijt van. De wang veert namelijk erg in, waardoor je het gevoel hebt dat de achterkant van de auto alle kanten opslingerd. (inveren is vooral vervelend..... wacht, vooral vervelend ? altijd vervelend, het rijd echt dramatisch en heb ook nog de XL uitvoering) Dit was niet m'n gedachte achter nieuwe banden. Want zoals gezegd, de Fulda's reden beter.

Heb de bandenboer dus een email gestuurd of ik ze om kan ruilen of in kan ruilen. Want hier (voor mijn eigen veiligheid) rijd ik niet mee verder

Wou dit toch even van m'n hart af :)

Nou nou..overdrijven is ook een vak.

Misschien wat minder op de grens rijden, scheelt als het onverwacht misgaat.

Overdrijven is ook een vak ?? Ik plaats mijn mening en die is gebasseerd op sportief rijgedrag. Waar de banden dus blijkbaar niet voor bedoeld zijn.

En ik zoek geen grens op. Als ik met 80 een 60 bocht in ga (wat gewoon moet kunnen), met de oude banden geen stress, geen zoekerig rijgedrag zelfs toen ze aan de binnenkant versleten waren. Met de nieuwe banden voor m'n gevoel zwalken ze alle kanten op doordat de wang inveert. En als de wang inveert in een bocht, of als je van baan wisselt, dat voelt niet echt plezierig kan ik je vertellen. Vandaar dat ik nu m'n mening schrijf over deze banden om eventuele kopers, die ook deze banden willen gaan kopen, om ze af te raden.

Begin maar eens om 4 gelijke banden te monteren. Daarnaast weet ik niet hoe lang ze er al onder zitten. Een nieuwe band kan in het begin best wat zoekerig gedrag vertonen.

Zoveel oorzaken die je kan aanwijzen.

Gooi ze eens op de vooras. Kijk wat er dan gebeurt. Misschien is het de combi wat niet goed reageert.

Sportief rijgedrag is overigens een breed begrip. Wat jij als normaal gedrag kan zien, kan reëel gezien wel eens het randje opzoeken zijn.

Boppie zei:
Begin maar eens om 4 gelijke banden te monteren. Daarnaast weet ik niet hoe lang ze er al onder zitten. Een nieuwe band kan in het begin best wat zoekerig gedrag vertonen.

Gooi ze eens op de vooras. Kijk wat er dan gebeurt. Misschien is het de combi wat niet goed reageert.

Sportief rijgedrag is overigens een breed begrip. Wat jij als normaal gedrag kan zien, kan reëel gezien wel eens het randje opzoeken zijn.

Ik snap wat je bedoeld hoor maar ik zoek geen grenzen op. Als een 'normale' bestuurder met 60 een bocht door gaat omdat het veilig is. Kan ik er zonder moeite met 80 door. Maar niet met 2 wielen door de bocht ofzo, of met gierende banden. Dat dan weer niet. Gewoon, normaal sportief.

Had deze banden besteld om in de toekomst de Kumho's
343os8w.png
te vervangen. Die zijn wat slechter op aquaplanning en dacht met de Vredesteins
2v26s85.jpg
een goede keuze gemaakt te hebben. Maar waar de Kumho niet vervormd, doet de Vredestein dat wel.
Hoelang zou een band er over doen voor ie 'ingereden' is?? Heb ze er nu 1000 - 1500km er op zitten en 1.5 week ongeveer. Heb er juist heel wat mee gestuurd om de laag eraf te krijgen. Dus moet naar mijn idee nu gewoon normaal rubber op zitten.

En het is ook niet dat hij wegglijd. Dat juist niet. Maar doordat de wang instabiel is, en in en uitveert en in en uitveert (2x) in een bocht, en dan weer uit de bocht sturen, voelt gewoon erg ongemakkelijk en vergt extra inspanning om de achterkant niet daadwerkelijk te laten glijden (wat ik nog nooit gehad heb met de Alfa)

Zal ze van het weekend dan wel even omwiselen als je denkt dat het daarmee beter wordt.
Ik denk juist van niet aangezien de voorkant zwaarder is als achter. Maar zal het eens proberen :).

Hellracer zei:
Boppie zei:

Ik snap wat je bedoeld hoor maar ik zoek geen grenzen op. Als een 'normale' bestuurder met 60 een bocht door gaat omdat het veilig is. Kan ik er zonder moeite met 80 door. Maar niet met 2 wielen door de bocht ofzo, of met gierende banden. Dat dan weer niet. Gewoon, normaal sportief.

Had deze banden besteld om in de toekomst de Kumho's te vervangen. Die zijn wat slechter op aquaplanning en dacht met de Vredesteins een goede keuze gemaakt te hebben. Maar waar de Kumho niet vervormd, doet de Vredestein dat wel.
Hoelang zou een band er over doen voor ie 'ingereden' is?? Heb ze er nu 1000 - 1500km er op zitten en 1.5 week ongeveer. Heb er juist heel wat mee gestuurd om de laag eraf te krijgen. Dus moet naar mijn idee nu gewoon normaal rubber op zitten.

En het is ook niet dat hij wegglijd. Dat juist niet. Maar doordat de wang instabiel is, en in en uitveert en in en uitveert (2x) in een bocht, en dan weer uit de bocht sturen, voelt gewoon erg ongemakkelijk en vergt extra inspanning om de achterkant niet daadwerkelijk te laten glijden (wat ik nog nooit gehad heb met de Alfa)

Zal ze van het weekend dan wel even omwiselen als je denkt dat het daarmee beter wordt.
Ik denk juist van niet aangezien de voorkant zwaarder is als achter. Maar zal het eens proberen :).

Zijn het juist de Kumho's die problemen geven met in en uitveren?

Lijkt me dat juist de voorbanden gevoelig zijn voor in- en uitveren bij het nemen van een bocht,
en bij een voorwielaandrijver zit het meeste gewicht op de vooras.

vw-golf-2-gti.jpg

Blackadder the 5th zei:
Hellracer zei:
Boppie zei:

Had deze banden besteld om in de toekomst de Kumho's te vervangen. Die zijn wat slechter op aquaplanning en dacht met de Vredesteins een goede keuze gemaakt te hebben. Maar waar de Kumho niet vervormd, doet de Vredestein dat wel.

Zijn het juist de Kumho's die problemen geven met in en uitveren?

Lijkt me dat juist de voorbanden gevoelig zijn voor in- en uitveren bij het nemen van een bocht,
en bij een voorwielaandrijver zit het meeste gewicht op de vooras.

vw-golf-2-gti.jpg

Misschien was ik een beetje onduidelijk.

De vredesteins veren in in een bocht en voelt daardoor niet veilig. Beetje een zwalkend effect geven de banden.
Deze banden zitten net nieuw op de achteras.

De Kumho's doen het perfect. Veren niet in in een bocht en gaat strak de bocht door.
Deze banden zitten nu een jaar op de vooras en 30.000km mee gereden. Alleen bij acute aquaplanning zweven ze (kunenn het water niet verwerken) en daardoor wou ik betere banden. Dat waren de Vredesteins op papier maar in het echt, dus niet.

Dat wisselen doe je alleen om het eens uit te testen wat ze dan doen. Indien de auto beter stuurt dan weet je dat deze banden niet lekker passen op de achterzijde. Het luistert soms gevoelig bij sportievere auto`s.

Hellracer zei:

De vredesteins veren in in een bocht en voelt daardoor niet veilig. Beetje een zwalkend effect geven de banden.

De Kumho's doen het perfect. Veren niet in in een bocht en gaat strak de bocht door.
Deze banden zitten nu een jaar op de vooras en 30.000km mee gereden. Alleen bij acute aquaplanning zweven ze (kunenn het water niet verwerken) en daardoor wou ik betere banden. Dat waren de Vredesteins op papier maar in het echt, dus niet.

Laat ik de vraag anders stellen: moet je nu meer of minder insturen dan voorheen om de bocht in te kunnen zetten/houden?

Als daarmee het probleem zich op zou lossen lach ik me vierkant de broek uit. De stelling is plaats de banden achter voor de meeste grip. Die grip heb ik dus achter niet (door de inverende wang) maar voor wel. Hoop eigenlijk dat als ik ze voorop plaats het probleem opgelost is, want weer opzoek gaan naar 2 andere achterbanden is ook niet geweldig. Daarbij maakt slijtage me nu niet meer uit. Als ze maar volstaan.

Blackadder the 5th zei:
Hellracer zei:

Laat ik de vraag anders stellen: moet je nu meer of minder insturen dan voorheen om de bocht in te kunnen zetten/houden?

Ik moet nu meer sturen ín de bocht, dan voorheen. Ik zal even streetview erbij pakken om m'n uitleg wat meer kracht toe te kennen.

Hellracer zei:
Als daarmee het probleem zich op zou lossen lach ik me vierkant de broek uit. De stelling is plaats de banden achter voor de meeste grip. Die grip heb ik dus achter niet (door de inverende wang) maar voor wel. Hoop eigenlijk dat als ik ze voorop plaats het probleem opgelost is, want weer opzoek gaan naar 2 andere achterbanden is ook niet geweldig. Daarbij maakt slijtage me nu niet meer uit. Als ze maar volstaan.

Op zich klopt dat wel, een uitbrekende achterkant is zorgwekkender dan een uitbrekende voorkant. Achter wil je dan het meeste grip hebben zodat de kans op uitbreken minder wordt. Die voorkant kan je nog corrigeren, de achterkant is een stuk listiger bij een voorwielaandrijver.

Als bij de wissel blijkt dat de auto er beter op reageert dan doe je eigenlijk hetzelfde. Je plaatst de banden met het meeste grip op de achteras bij het wisselen.

Een weg die ik vaak rijd. Maximumsnelheid 70km/h aankomende snelheid 110km/h en snelheid de bocht in 90km/h en oplopend de bocht uit tot 100 - 110km/h
.
Snelheid op foto 5 is 110km/h en ga ik ook met die snelheid de bocht naar rechts in.

Dit is normaal gezien met warm weer en droog asfalt. Geen andere weggebruikers. Anders gaat het feestje over.

2up7hig.png

2hfqcmg.png

35hfvk5.png

15pqz43.png

2rxxonp.jpg

Kent iemand de a6 richting Groningen??

In deze bocht kon ik altijd van buiten naar binnenbocht. En dan weer van buiten naar binnenn.

Als ik dat nu doe met de bovenstaande snelheid gaat de auto als ik de bocht maak naar links. Dan krijgt de achterkant een piepklein zwiepje naar rechts omdat de achterbanden inveren (naar rechts) en weer terug - of in en uit - en dat geeft gewoon dat onveilige karakter. Viind het moeilijk om uit te leggen. Maar met de vorige banden had ik dit niet en dat waren adsolute B-merk banden.

Normaal kan ik deze bocht dromen. Nu moet ik 'nadenken' over mijn stuurhandelingen. Stuurcorrecties. Moet nu echt meer sturen (niet dat je er moe van word) om veilig de bocht door te komen. En het ligt niet aan m'n rijgedrag want met de Kumho's alsook de vorige Fulda's heb k niks op aan te merken :p. (en ging ik voor het eerst voor een A-merk band).

Hellracer zei:
Normaal kan ik deze bocht dromen. Nu moet ik 'nadenken' over mijn stuurhandelingen. Stuurcorrecties. Moet nu echt meer sturen (niet dat je er moe van word) om veilig de bocht door te komen. En het ligt niet aan m'n rijgedrag want met de Kumho's alsook de vorige Fulda's heb k niks op aan te merken :p. (en ging ik voor het eerst voor een A-merk band).

Denk zelf dat het te maken heeft met verschil in grip tussen voor- en achterbanden als je op de limiet rijdt.
Hoe rijdt de auto als je aan de adviessnelheid houdt?

Wat had je verwacht van het gedrag op het randje bij een sportieve band voor en een op comfort gerichte band achter?

Blackadder the 5th zei:
Hellracer zei:

Denk zelf dat het te maken heeft met verschil in grip tussen voor- en achterbanden als je op de limiet rijdt.
Hoe rijdt de auto als je aan de adviessnelheid houdt?

Dan is er niks aan de hand, dan voelt het gewoon als een normale band.

R-W zei:
Wat had je verwacht van het gedrag op het randje bij een sportieve band voor en een op comfort gerichte band achter?
Heb een beetje te laat gezien dat het een comfort band is. Dus rijd er nog een 2 week mee door en kijk dan of ik de Kumho's bestel en deze verkoop voor €40 p.stuk. Dan maar gas los op de snelweg bij 120km/h als het gaat regenen. Wel duur lesje overigens.

Heb alleen gekeken op grip op droge en natte wegen en heb daar alle banden mee vergeleken. Stom van me om niet even de website van Vredestein te checken waar het levensgroot staat vermeld dat het een comfort band is.

Voor goed sturen droog of regen de michelin SS .

En voor trackdays michelin SC2, maar die hebben maar 5mm profiel nieuw .
Heb daarmee nog niet echt in de regen gereden,maar bij droog weer pakken ze goed.:)

Heb beide sets dus wissel nog wel eens.

Michelin SS is supersport? Beetje overkill voor een 147 115pk dieseltje. TS zou eens naar een band uit het zgn UHP segment kunnen kijken maar moet daarbij dan wel de extra slijtage voor lief nemen (en eens normaal gaan rijden, racen doe je maar op circuits en vwb ervaring is het net beginners af (volgens de wet dan, gezien de manier van doen nog lang niet)) .
Overigens lees ik vooral redelijk enthousiaste verhalen over deze Ultrac Satin maar 2 verschillende types banden in verschillende staat gaat niet goed samen en de bandenspanning van zo'n XLband kan zomaar hoger zijn dan die max 2.8 waar TS mee gereden heeft.

Bijzonder. Ik ben ingelogd. Wil reageren met QUOTE en hij zegt, na het laden van een pagina dat ik niet ingelogd ben en dat alleen gerigistreerde leden kunnen antwoorden.......... heb er de laatste tijd vaker last van en forummer Bofkont heeft dit al eens gemeld. Bug in het systeem ?? Is wel erg vervelend als je op iemand wil reageren.

Dan maar zonder quote;
Reactie op R-W;

Wat is een band uit het UHP segment?
Verder rijd ik normaal hoor... je kent mij alleen van "sportief willen rijden met banden" , maar naar m'n werk ik rijd gewoon 130 op snelweg. En waar ik 30 mag rijd ik 30 en in een woonwijk nog langzamer afhankelijk van de situatie. En als er eens geplankt mag worden moet dat wel kunnen. Als ik eens een snel bochtje heb wil ik die rap kunnen nemen zonder inverende banden. Wel mooi overigens dat je kan weten dat ik net beginners-af ben.

Maargoed wel bedankt voor de reactie in elk geval.
Ik las dus ook alleen maar positieve verhalen over de Ultrac Satin vandaar dat ik ze ook besteld heb. Ik denk overigens dat dit alleen maar ervaringen zijn van mensen die rustig rijden en van comfort houden. Want daar is deze band voor geschikt. Heeft wel genoeg grip trouwens alleen niet voor de sportieve bestuurder.

Een kumho is idd een hele andere band. Maar het zwalkende gevoel wat ik nu voel (ook op snelweg als ik rechtdoor rijd, naar links 'stuur' om een auto in te halen, voel ik de achterkant gewoon bewegen). Heb ik met geen enkele band gevoeld. (!) En dat terwijl ik op 14,15,16 en nu 17inch heb gereden. Met Vinking, Wanli, Michelin energy saver, Fulda, Excellero, Nangkang, Bridgestone, Goodyear en Kumho. (en misschien nog wel meer).

Geen idee hoeveel bar er in deze achterbanden mag maar vond 2.8 al serieus genoeg. Voor heb ik er 2.4 in.

axxel zei:
Voor goed sturen droog of regen de michelin SS .

En voor trackdays michelin SC2, maar die hebben maar 5mm profiel nieuw .
Heb daarmee nog niet echt in de regen gereden,maar bij droog weer pakken ze goed.:)

Heb beide sets dus wissel nog wel eens.

Kan nu ineens weer met quote reageren... toch wel raar.

Michelin super sport lijkt me een mooie band maar heb idd maar 115pk (waar er nu nog 100 van over zijn denk ik) over te brengen op het asfalt.
Misschien de Pilot Sport als tussenweg ? Weet me te herinneren dat een kameraad hier erg veel grip mee had in de bochten alleen ze waren wel snel versleten (En dat laatste interesseert mij nu niet zo meer; omruilen voor anderen die beter is, is duurder dan hoge slijtage van de band)

Geen idee hoeveel bar er in deze achterbanden mag maar vond 2.8 al serieus genoeg. Voor heb ik er 2.4 in.
Wat jij vindt boeit niet zo, zoek eens in een spanningstabel op wat het moet zijn en tel daar voor een XL band 0,4bar bij op. Ga met jouw rijgedrag maar van de hoge snelheidsspanning uit, als daar verschil in aangegeven wordt.

Piet_Piraat zei:
Hankook is ook een prima B-merk inderdaad.
Kumho zou niet mijn keuze zijn, maar ieder z'n meug.

Zijn beide allang geen b merken meer.
Hankook wordt nieuw onder de Mercedes C geleverd vanaf fabriek en de kumho zelfde verhaal bij de Bmw 3 serie.

Terug
Bovenaan