Wel of geen opdracht gegeven

Casanova

Net ingestapt
De situatie:

Eind vorig jaar geef ik per email aan dat ik een aantal reparaties (waarvoor de garage al een prijsopgave heeft gedaan) dat ik die 3 weken later op een specifieke datum wil laten uitvoeren. Die datum past de garage niet, maar een week later kan wel. De email correspondentie eindigt met de vraag of dat past. Vanwege privé omstandigheden paste dat niet en heb ik aangeven dat het zeker 2 maanden zou duren, voordat ik eventueel zou kunnen. Aansluitend komt Corona er over heen en kom ik nauwelijks meer in de buurt van de garage (die op korte afstand van een opdrachtgever van mij zit).

In mijn beleving was er geen sprake van een overeenkomst. immers er was geen datum gevonden die beide partijen schikte. Na nu blijkt heeft de garage echter wel al de onderdelen besteld. En dat kwam mij ter ore een dag nadat ik de auto verkocht had. Uiteindelijk maar toegeven aan de garage om de nettoprijs van de onderdelen te betalen, zodat de garage (afgezien van wat bellen en administratie) er verder niet bij inschiet. Maar op mijn vraag waarom zij de onderdelen hadden besteld: omdat ik opdracht zou hebben gegeven. Daar ben ik het principieel niet mee eens, maar omdat de garage te goeder trouw heeft gehandeld, wil ik er verder ook geen punt van maken. Zo groot was het bedrag ook weer niet.

De (juridische) vraag is dus: wanneer is er sprake van een opdracht tot reparatie en dien je dus (wanneer je de reparatie niet wordt uitgevoerd), de onderdelen wel af te nemen? Ik vraag altijd de prijs op, maar die lijkt me nog geen eens strikt noodzakelijk. Maar het moment waarop de de reparatie wordt uitgevoerd, en dat beide partijen instemmen met dat moment, lijkt me cruciaal. En pas daarna ga je als garage onderdelen bestellen. Tenzij wordt overeengekomen dat eerst onderdelen worden besteld en dan een afspraak als ze binnen zijn. Dit heb ik bv gedaan voor het inbouwen van een autoradio in mijn nieuwe auto. En daar zit voor het bedrijf wat het gaat uitvoeren een week van een termijn aan (op eigen aangeven). Als dat 3 maanden gaat duren, dan is het op enig moment ook niet meer redelijk dat ik verplicht ben die onderdelen af te nemen. In dit geval had ik dat niet gedaan, omdat ik op voorhand wist dat ik pas op zijn vroegst na 2 maanden eventueel weer zou kunnen ( en de APK ook binnen die 2 maanden viel).

Graag jullie mening.

Eind vorig jaar geef ik per email aan dat ik een aantal reparaties (waarvoor de garage al een prijsopgave heeft gedaan) dat ik die 3 weken later op een specifieke datum wil laten uitvoeren.

Dat lijkt mij alsof je inderdaad al opdracht hebt gegeven, tenzij je duidelijk aangeeft dat de (harde) voorwaarde bij de opdracht is dat het op een specifieke dag moet worden uitgevoerd.

dat het zeker 2 maanden zou duren, voordat ik eventueel zou kunnen

Daaruit maak ik op dat er inderdaad al opdracht is gegeven, maar dat de datum voor uitvoering nog niet is overeengekomen (en dat verandert niets aan de situatie).

In je eerste alinea geef je aan dat je de reparatie wil laten uitvoeren (= overeenkomst). De onderhandeling over de definitieve datum (3 weken of een week later) staat los van de overeenkomst. Nu Corona ertussen door kwam en de garage onderdelen had besteld kan je niet de "verwijtbaarheid" volledig bij de garage leggen. Maar om wat voor onderdelen gaat het? Iets wat gangbaar is zal wel weer verkocht kunnen worden, maar bepaalde onderdelen verkoop je als garage 1x in je bestaan en kan je niet retourneren aan de leverancier

Alleen de datum van de reparatie was toch een discussiepunt? Niet de reparatie zelf, maak ik uit je relaas op. Je hebt dus prima gehandeld door de nettoprijs van de onderdelen te betalen. De garage zat alleen maar te wachten op een belletje voor jouw definitieve afspraak, die jij overigens niet afgezegd had. Ik ben niet juridisch onderlegd, maar dat is mijn visie.

Meeuw zei:
Eind vorig jaar geef ik per email aan dat ik een aantal reparaties (waarvoor de garage al een prijsopgave heeft gedaan) dat ik die 3 weken later op een specifieke datum wil laten uitvoeren.

Dat lijkt mij alsof je inderdaad al opdracht hebt gegeven, tenzij je duidelijk aangeeft dat de (harde) voorwaarde bij de opdracht is dat het op een specifieke dag moet worden uitgevoerd.

dat het zeker 2 maanden zou duren, voordat ik eventueel zou kunnen

Daaruit maak ik op dat er inderdaad al opdracht is gegeven, maar dat de datum voor uitvoering nog niet is overeengekomen (en dat verandert niets aan de situatie).

Dit lijkt mij inderdaad het meest van toepassing. Wel ga ik er vanuit dat je de onderdelen die je netto hebt betaald ook in handen hebt gekregen, anders rekent de garage deze - nogmaals - bij de volgende klant. Wat mij ook weer niet zuiver lijkt.

Ik sluit me aan bij Meeuw. Je wilt het laten uitvoeren op een bepaalde dag, de 'discussie' gaat er vervolgens over welke dat het dan gaat worden. Dan mag je er redelijkerwijs toch van uitgaan dat de prijs akkoord is. Wellicht was dat in jouw hoofd niet zo, maar bezie het even door de ogen van de garage. Je had e.e.a. denk ik wat duidelijker moeten formuleren in dit geval.

Sluit me aan bij Meeuw ( en eigenlijk de rest ook ).
Opdracht lijkt mij gewoon gegeven er moest alleen nog overeenstemming komen over de levertermijn.

Overeenkomst = aanbod + aanvaarding. Zo te lezen heb je een "prijsopgave" gehad. Het hangt er vanaf wat daar precies in stond, maar vaak is dat juridisch een "aanbod". Na "acceptatie" daarvan heb je een overeenkomst (mits de acceptatie zonder aanvullende voorwaarden of wijzigingen is geschied natuurlijk; anders is het geen acceptatie maar een tegenaanbod). Die acceptatie kan uitdrukkelijk, maar ook stilzwijgend (bijvoorbeeld als je betaalt zonder echt voor akkoord getekend te hebben) geschieden. Zo te lezen ging het gesprek daarna alleen nog over de vraag *wanneer* de werkzaamheden uitgevoerd zouden worden, niet *of* dat zou gebeuren of voor welke prijs. Dat lijkt een indicatie dat hier sprake was van een overeenkomst.

Hoe dan ook is het goed dat het in redelijk overleg is opgelost; dat is uiteindelijk veel belangrijker dan wat de juridische kwalificatie precies was. Jij had kunnen stellen dat er geen sprake was van een overeenkomst en dat je dus niets hoefde te betalen; de wederpartij had kunnen stellen dat er sprake was van een overeenkomst en dat je dus de volle mep zou moeten betalen. Juridische oplossing leiden er vaak toe dat 1 partij in het gelijk wordt gesteld en de ander gedupeerd wordt, en dat is niet altijd een praktische of redelijke oplossing. Voor een redelijke oplossing is nodig dat beide partijen van goede wil zijn en niet op hun eigen standpunt blijven staan maar zich ook in de ander willen verplaatsen, en daar was hier kennelijk gelukkig sprake van.

[edit: en als er sprake is van een ondernemer - particulier relatie heeft de particulier soms ook nog de mogelijkheid om misbruik te maken van speciale wettelijke regelingen die eigenlijk alleen zijn geschreven om te voorkomen dat de ondernemer misbruik van de situatie zou kunnen maken. Ook dat doet zich hier gelukkig niet voor]

Ik weet niet of ik het met iedereen hier eens ben. Je accepteerd een overeenkomst, of je accepteerd hem niet. Als je een handttekening moet zetten doe je dat niet voordat je het met alle details in de overeenkomst eens bent. De suggestie dat als alleen de datum nog onduidelijk is, de rest van de overeenkomst dus gesloten is lijkt me niet houdbaar.

Op je strepen gaan staan hier is niet erg aardig, want de garage was duidelijk te goeder trouw. Kudos dat je het zo hebt opgelost, maar iets van een middenweg was wel netjes geweest (de garage is uiteindelijk ook wel een beetje voorbarig geweest door de onderdelen maar vast te bestellen.)

Re: De suggestie dat als alleen de datum nog onduidelijk is, de rest van de overeenkomst dus gesloten is lijkt me niet houdbaar.

Bij mijn bedrijf worden doorlopend (eigenlijk bijna altijd) overeenkomsten gesloten voor de levering van goederen of de uitvoering van servicewerkzaamheden voordat de datum van levering bekend is. Dat kan ook niet anders, aangezien de productie door derden wordt verzorgd en het vaak een termijn van maanden betreft.

De klant krijgt pas 1-2 weken na opdrachtverstrekking de leveringstermijn (voor goederen) door. Als hij dat te lang vindt kan hij alsnog annuleren zonder berekening van kosten, tenzij hij zo lang wacht dat de goederen al in productie zijn (= weken na melding van de leveringstermijn). Kortom, er is gewoon sprake van een definitieve opdracht terwijl de datum niet bekend is.

Op dit forum zijn al vaker vragen voorbijgekomen betreffende de levering van nieuwe auto's die veel later was dan bij opdracht was aangegeven. Tenzij de leveringsdatum als harde voorwaarde in de opdracht was opgenomen (in afwijking van de algemene leveringsvoorwaarden) was de algemene conclusie dat een latere levering geen geldige reden voor annulering was. Wat uiteindelijk 'naar redelijkheid' de grenzen zijn zal de rechter moeten bepalen.

Op zich een normale handeling van de garage om al te bestellen, zodat bij de afspraak het materiaal ook zeker is.

Zo'n lange tijd tgv corona dat je zelfs je auto verkocht hebt viel niet te voorzien.

Hoe het jurisisch zit, geen idee. Ik vind wel dat jij hier zelf heel netjes gehandeld hebt!

Het is van mijn zijde lastig om te zien wanneer de garage de onderdelen heeft besteld. Maar ik heb wel één specifieke datum aangegeven waarop de reparatie plaats zou moeten vinden en het moment van aangeven lag 3 weken voor die specifieke datum. Daarbij heb ik aangegeven dat ik iets wil (laten repareren op een specifieke datum). 1 week voor die specifieke datum reageert de garage dat die datum niet kan, maar wel een week later. Het is dus nooit gekomen tot een concrete afspraak (het zou anders zijn als de afspraak er was, maar ik die zou annuleren). De garage heeft mijn adresgegevens en wist dat ik niet in de buurt woonde.

Volgens mij is de "leveringsdatum van de overeenkomst" wel degelijk van belang. Daarbij heb ik de door de garage voorgestelde datum afgewezen. Had de garage mij gevraagd of ze al de onderdelen moesten bestellen, dan had ik aangegeven dat dat niet hoefde.

In mijn beleving had de garage ofwel moeten vragen of ze de onderdelen al hadden mogen bestellen, of ze hadden moeten wachten tot dat er een datum gepland was. Dat had ook prima gekund, want bij het opvragen van de prijs van de onderdelen, had de garage ook de levertijden kunnen opvragen.

Anderzijds: de garage was inderdaad te goeder trouw, en was alles anders gelopen en waren de onderdelen wel geïnstalleerd (wat ik toen nog wel van plan was) en had het mij meer geld gekost dan nu het geval is.

Je eerste zin duidt mij toch wél op het ingaan op de prijsopgave (aanbod) van de reparateur.

(artikel 1, lid 6, Bovag voorwaarden).

https://www.bovag.nl/getattachment/Redactionele-pagina-s/Garantie/Algemene-Voorwaarden-auto-particulier-digitaal-01-04-18.pdf.aspx?lang=nl-NL

Misschien was 15% van de totale koopprijs betalen een voordeliger en makkelijker oplossing?

(artikel 8, lid 3)

Artikel 9 gaat over prijsopgave bij reparatie..maar is m.i. niet heel duidelijk over jouw situatie.

Om wat voor delen van wat voor auto gaat het? Misschien ook aanbieden op een specifiek merk/model forum?

je geeft garage opdracht via mail, dat is de aankoop en opdracht voor de garage. Daarna spreek je een datum af om eea te verwerken, dat dat niet definitief geworden is, maakt niet zoveel uit voor het eerste. Het 'duurt zeker nog 2 maanden' bevestigt die opdracht ook nog eens. Corona en niet meer in de buurt komen is niet het probleem van garage.
Ik had als garage zijnde overigens er eerst nog even een mailtje/telefoontje aan gewaagd voordat ik zou bestellen maar dat is eerder service dan moeten.

Een beetje een randgeval en afhankelijk van wat over en weer precies verklaard is. Als ik deze kant van het verhaal hoor neig ik toch wel naar de kant van Casanova. Voor een overeenkomst tot reparatie is het moment waarop de reparatie gaat plaatsvinden minstens zo belangrijk als de prijs. Zolang daar nog geen overeenstemming over is bereikt kan naar mijn idee nog niet gesteld worden dat een overeenkomst tot stand is gekomen. Zoals ik het zie waren partij nog met elkaar in onderhandeling en staat het Casanova vrij om deze onderhandeling af te breken. Het was in dit stadium nog niet noodzakelijk om kosten te maken voor de garage, dus dat komt dan geheel voor eigen risico.

Dakloos zei:
Een beetje een randgeval en afhankelijk van wat over en weer precies verklaard is. Als ik deze kant van het verhaal hoor neig ik toch wel naar de kant van Casanova. Voor een overeenkomst tot reparatie is het moment waarop de reparatie gaat plaatsvinden minstens zo belangrijk als de prijs. Zolang daar nog geen overeenstemming over is bereikt kan naar mijn idee nog niet gesteld worden dat een overeenkomst tot stand is gekomen. Zoals ik het zie waren partij nog met elkaar in onderhandeling en staat het Casanova vrij om deze onderhandeling af te breken. Het was in dit stadium nog niet noodzakelijk om kosten te maken voor de garage, dus dat komt dan geheel voor eigen risico.

Eens. Het moment van uitvoering is in deze een randvoorwaarde die meeloopt in de accpetatie. Stel dat de garage zelf had gezegd: Nou het wordt pas over 2 maanden. zat Casanova er dan ook aan vast?

Enige twijfelgeval is dat Casanova heeft gereageerd met: Dan duurt het nog wel 2 maanden (en daarbij de opdracht niet heeft teruggetrokken).

R W xxx zei:
Leon in zn Fiesta zei:
R W xxx zei:
je geeft garage opdracht via mail, etc etc.
Dat is strikt genomen dus de vraag ;)

TS zei:
Eind vorig jaar geef ik per email aan dat ik een aantal reparaties (waarvoor de garage al een prijsopgave heeft gedaan) *** wil laten uitvoeren.
Vind je? Alleen wanneer is nmm nog de vraag. Prijsaanvraag is gedaan en wordt hiermee bevestigd.
Mij hoef je niet te overtuigen, ik ben dezelfde mening toegedaan. Maar TS ziet het anders. In dat opzicht is het vetgedrukte deel van je betoog ook meteen het antwoord. Maar nogmaals: TS lijkt dat anders te zien.

Kan de garage de spullen niet terugsturen naar de leverancier?
Gebeurt vaak dat onderdelen teruggestuurd worden omdat het net de verkeerde is.

Garage belde pas kort geleden (dus pak hem beet 5 maanden later) dat zij onderdelen hadden liggen, waar ik dus niets van wist. En toen was de auto al verkocht.

haarr zei:
5 maanden vind ik nogal een periode.
Och, ik kreeg laatst nog een aantal facturen van 2 jaar oud. Naar het verkeerde (oude) adres gestuurd terwijl ik meermaals het goede adres tijdig had doorgegeven (aantoonbaar, dus niet mijn fout). Uit coulance is toen één factuur verscheurd, de rest heb ik alsnog voldaan uiteraard (werkzaamheden zijn gewoon uitgevoerd). Alles bij elkaar was dat nog een aardige korting :) Maar het geeft ook wel aan dat niet elk bedrijf even punctueel is in de administratie.

Ik weet het niet hoor. Onderdelen ver van tevoren bestellen die niet geretourneerd kunnen worden op basis van een duidelijke lange termijn 'voornemen' Het lijkt mij gewoon onhandige bedrijfsvoering, total loss, verkoop, ziekte, geen gehoor, binnen 3 weken kan er een hoop veranderen en dan ga je als garage toch al kosten maken? Vervolgens 5 maanden wachten, en dan een regeling treffen zonder uiteindelijke winst.

Misschien wat sprongen van een kat in het nauw, ik heb het vaker gezien dat bijvoorbeeld aannemers spullen laten afleveren en je dan weken laten wachten maar de materialen wel al direct factureren.

Terug
Bovenaan