Casanova
Net ingestapt
De situatie:
Eind vorig jaar geef ik per email aan dat ik een aantal reparaties (waarvoor de garage al een prijsopgave heeft gedaan) dat ik die 3 weken later op een specifieke datum wil laten uitvoeren. Die datum past de garage niet, maar een week later kan wel. De email correspondentie eindigt met de vraag of dat past. Vanwege privé omstandigheden paste dat niet en heb ik aangeven dat het zeker 2 maanden zou duren, voordat ik eventueel zou kunnen. Aansluitend komt Corona er over heen en kom ik nauwelijks meer in de buurt van de garage (die op korte afstand van een opdrachtgever van mij zit).
In mijn beleving was er geen sprake van een overeenkomst. immers er was geen datum gevonden die beide partijen schikte. Na nu blijkt heeft de garage echter wel al de onderdelen besteld. En dat kwam mij ter ore een dag nadat ik de auto verkocht had. Uiteindelijk maar toegeven aan de garage om de nettoprijs van de onderdelen te betalen, zodat de garage (afgezien van wat bellen en administratie) er verder niet bij inschiet. Maar op mijn vraag waarom zij de onderdelen hadden besteld: omdat ik opdracht zou hebben gegeven. Daar ben ik het principieel niet mee eens, maar omdat de garage te goeder trouw heeft gehandeld, wil ik er verder ook geen punt van maken. Zo groot was het bedrag ook weer niet.
De (juridische) vraag is dus: wanneer is er sprake van een opdracht tot reparatie en dien je dus (wanneer je de reparatie niet wordt uitgevoerd), de onderdelen wel af te nemen? Ik vraag altijd de prijs op, maar die lijkt me nog geen eens strikt noodzakelijk. Maar het moment waarop de de reparatie wordt uitgevoerd, en dat beide partijen instemmen met dat moment, lijkt me cruciaal. En pas daarna ga je als garage onderdelen bestellen. Tenzij wordt overeengekomen dat eerst onderdelen worden besteld en dan een afspraak als ze binnen zijn. Dit heb ik bv gedaan voor het inbouwen van een autoradio in mijn nieuwe auto. En daar zit voor het bedrijf wat het gaat uitvoeren een week van een termijn aan (op eigen aangeven). Als dat 3 maanden gaat duren, dan is het op enig moment ook niet meer redelijk dat ik verplicht ben die onderdelen af te nemen. In dit geval had ik dat niet gedaan, omdat ik op voorhand wist dat ik pas op zijn vroegst na 2 maanden eventueel weer zou kunnen ( en de APK ook binnen die 2 maanden viel).
Graag jullie mening.
Eind vorig jaar geef ik per email aan dat ik een aantal reparaties (waarvoor de garage al een prijsopgave heeft gedaan) dat ik die 3 weken later op een specifieke datum wil laten uitvoeren. Die datum past de garage niet, maar een week later kan wel. De email correspondentie eindigt met de vraag of dat past. Vanwege privé omstandigheden paste dat niet en heb ik aangeven dat het zeker 2 maanden zou duren, voordat ik eventueel zou kunnen. Aansluitend komt Corona er over heen en kom ik nauwelijks meer in de buurt van de garage (die op korte afstand van een opdrachtgever van mij zit).
In mijn beleving was er geen sprake van een overeenkomst. immers er was geen datum gevonden die beide partijen schikte. Na nu blijkt heeft de garage echter wel al de onderdelen besteld. En dat kwam mij ter ore een dag nadat ik de auto verkocht had. Uiteindelijk maar toegeven aan de garage om de nettoprijs van de onderdelen te betalen, zodat de garage (afgezien van wat bellen en administratie) er verder niet bij inschiet. Maar op mijn vraag waarom zij de onderdelen hadden besteld: omdat ik opdracht zou hebben gegeven. Daar ben ik het principieel niet mee eens, maar omdat de garage te goeder trouw heeft gehandeld, wil ik er verder ook geen punt van maken. Zo groot was het bedrag ook weer niet.
De (juridische) vraag is dus: wanneer is er sprake van een opdracht tot reparatie en dien je dus (wanneer je de reparatie niet wordt uitgevoerd), de onderdelen wel af te nemen? Ik vraag altijd de prijs op, maar die lijkt me nog geen eens strikt noodzakelijk. Maar het moment waarop de de reparatie wordt uitgevoerd, en dat beide partijen instemmen met dat moment, lijkt me cruciaal. En pas daarna ga je als garage onderdelen bestellen. Tenzij wordt overeengekomen dat eerst onderdelen worden besteld en dan een afspraak als ze binnen zijn. Dit heb ik bv gedaan voor het inbouwen van een autoradio in mijn nieuwe auto. En daar zit voor het bedrijf wat het gaat uitvoeren een week van een termijn aan (op eigen aangeven). Als dat 3 maanden gaat duren, dan is het op enig moment ook niet meer redelijk dat ik verplicht ben die onderdelen af te nemen. In dit geval had ik dat niet gedaan, omdat ik op voorhand wist dat ik pas op zijn vroegst na 2 maanden eventueel weer zou kunnen ( en de APK ook binnen die 2 maanden viel).
Graag jullie mening.