Wat voor lamp?

Honda75

Wegverkenner
https://postimg.cc/hJ0zMBGM]
lamp1.png
[/url][/img]

Er is zoiets als halogeen, led en xenon verlichting....maar ik heb geen flauw idee wat voor soort lamp er in mijn koplampen zit...

Iemand een idee?

Het ziet er uit als aftermarket H7 LED waar eigenlijk halogeen in hoort.

Xenon zit altijd achter een lens en fabrieks LED ook of je ziet een groter vlak met leds zitten.

Halogeen heeft zo'n typisch glazen 'hoedje' dat wel eens zwart wordt gemaakt of is gewoon een bolletje.

H7 Led heeft vaak zo'n platte voorkant met wat aluminium.
h4c-500x554.jpg

Hartelijk dank voor je reactie!

Ik heb zojuist de gehele koplamp-unit eruit gehaald (Dat blijkt heel eenvoudig te gaan bij een Volvo XC 90 -alleen 2 pinnetjes eruit trekken - een voorbeeld voor andere merken dat een lampje vervangen heel eenvoudig kan worden gemaakt!) en kon daarna dus heel makkelijk bij het lampje zelf.

Het 'lampje' op de foto blijkt een soort omhulsel te zijn. In dit omhulsel blijkt een Xenon - lampje in te zitten.

Op zich balen, want dit betekent dat (met Xenon-verlichting) de sproeiers van de koplampen verplicht zijn bij de APK.

Heb jij (of een andere lezer) toevallig een idee of deze Xenon-lampen makkelijk te vervangen zijn door bijvoorbeeld halogeen lampen of past dat niet zomaar?
(Heb zelf niet veel met dat felle witte licht en mijn tegenliggers al helemaal niet, dus ik zal het niet gaan missen.)

Enkel na 2006 zijn de sproeiers verplicht. Veelal haalt men de zekering gewoon los na de APK. Halogeen in z'n algemeen bij Volvo is verdriet, evenals de ombouw.. dus bezint eer ge begint.

Bullpower zei:
Enkel na 2006 zijn de sproeiers verplicht. Veelal haalt men de zekering gewoon los na de APK. Halogeen in z'n algemeen bij Volvo is verdriet, evenals de ombouw.. dus bezint eer ge begint.

De auto is van na 2006. Dank voor de waarschuwing voor wat betreft de combinatie Volvo en halogeen.

Zojuist nog eens getest voor de zekerheid, maar de sproeiers van de koplampen werken gewoon!
Dit, terwijl de garage meldde dat ze het niet doen en dat dit een APK-afkeurpunt is in het geval van Xenon lampen. (Ze namen daarbij niet de moeite om even te kijken wat voor lampen er daadwerkelijk in zitten.)

Maar (verder zoekende) denk ik dat ik al weet waar de vergissing zit: ik las in het boekje (vd auto) dat hij:
A. Maar 1 op 5 keer sproeit (Anders verlies je erg snel en veel vloeistof, wanneer je je ruiten regelmatig moet sproeien.)
B. Wanneer het niveau van de tank ongeveer rond een liter komt, dan wast de vloeistof alleen nog maar de voorruit.

Ik denk dat hier het misverstand bij de garage is ontstaan. Dit zijn dus blijkbaar dingen wat niet iedere monteur weet.
Het eventueel verwisselen van een lamp is dus ook niet meer nodig. Het werkt allemaal gewoon nog....

Iedereen hierboven hartelijk dank voor het meedenken en de hulp!

Terug
Bovenaan