Wat is jullie grootste frustratie als automobilist van 18–35 jaar? Ik heb last van hoge kosten. Iemand die een oplossing heeft?

Het probleem met dit soort voorstellen is gewoon dat het totaal niet uitvoerbaar is en zeker niet op korte termijn. Simpelere oplossing zou nog kunnen zijn om alle brandstofmotoren te verbieden. Geeft direct resultaat, uitvoerbaar? Nee.

Zelfs al zouden we op het complete randje van de afgrond staan dan zijn er veel te veel mensen te arrogant om zelf ook maar 1 offer(tje) te willen doen. Getuige het feit dat o.a. jij persé in een V8 wilt kunnen blijven rijden. Ik heb overigens ook niet het idee dat jouw auto (of die voor mij for the record) het verschil gaat maken maar "we" kunnen moeilijk zeggen dat een ander het probleem is zolang we er zelf ook een aandeel aan hebben.

Ben zelf ook niet Roomser dan de Paus, begrijp me niet verkeerd. Maar dit soort "oplossingen" brengen gewoon helemaal niets.

Als de kosten te hoog zijn geen auto rijden totdat je voldoende geld hebt. De hoge kosten is ook niet iets van nu. Autorijden was altijd duur als je te weinig geld hebt.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Als het aan mij ligt blijven we lekker doorkachelen met dikke V8 motoren en gaat de wereldbevolking weer naar 2 of 3 miljard mensen zoals niet eens zo lang geleden. Veel beter voor milieu en mensheid.
Als er zo weinig mensen overblijven zou het zomaar kunnen dat er te weinig vraag naar fossiele brandstof is waardoor geen bedrijf meer gaat investeren om olie uit de grond te halen. Daar sta je dan met je V8.

OV is soms nog duurder :ninja:
Als je 1 traject hebt voor woon-werk is OV vaak goedkoper wel minder flexibel. Zeker omdat heel veel werkgevers dat volledig vergoeden. Helaas betekent dit wel in de praktijk dat de bus/trein of tram zo'n beetje voor de deur moet stoppen.

Mijn traject woon-werk is met de auto 13 minuten, 20 km. Met de fiets een uur. OV. Hou je vast, 1,5 uur.

De BPM, nog zo'n voorbeeld. Vroeger kon je tegen normale tarieven een auto met relatief veel vermogen kopen. Nu is dat voor de meesten onbetaalbaar. Heb het een paar jaar geleden eens uitgezocht, eenzelfde Mustang was in The Netherlands toen 2x zo duur als in België. Puur door de belastingen.

Offtopic, maar: In België betaal je wel fors meer belastingen per jaar voor het bezit van zo'n Mustang. Je kan specifieke problemen nooit een op een vergelijken met andere landen of regio's.

"Wat is jullie grootste frustratie als automobilist van 18–35 jaar?"

Hoe komt iemand op zo'n specifieke groep, vraag ik me dan af. Zijn autokosten in die leeftijdsgroep zo afwijkend?
Dat is toch duidelijk? Als je ouder bent ben je een Boomer en heb je automatisch heel veel geld omdat je huis 10x over de kop is gegaan en je veel geld hebt geërfd. Dan is autorijden betaalbaar.

"Automatisch"? Niet echt hoor P9974S...
Geef 100 random mensen 1.000€ en zie wat er na een jaar van overblijft. Gokje, bij de grote helft niks. Of minder dan niks @schulden. Of een iPhone met een scherm vol krassen en barsten.

Je kan Boomers bashen zoveel je wil maar die gaan iets beter om met geld. Doorgaans dan toch.

Auto's zijn natuurlijk veel beter en luxer dan vroeger, dat is helder. Maar op sommige onderdelen is het echt wel flink duurder geworden. Er wordt nu bijvoorbeeld veel meer in het buitenland getankt dan vroeger. Er is zelfs effect op toerisme in ons land vanwege de hoge benzineprijzen. En dat zijn puur de belastingen/accijnzen.

Vroeger kon je overal parkeren, als je tegenwoordig je auto wilt parkeren ben je de hoofdprijs kwijt. Men zal je straffen.

Bekeuringen. Voorheen bedoeld als 'waarschuwing', maar in deze tijd kost een relatief kleine overtreding je meer dan iemand volledig in elkaar schoppen.

De BPM, nog zo'n voorbeeld. Vroeger kon je tegen normale tarieven een auto met relatief veel vermogen kopen. Nu is dat voor de meesten onbetaalbaar. Heb het een paar jaar geleden eens uitgezocht, eenzelfde Mustang was in The Netherlands toen 2x zo duur als in België. Puur door de belastingen.
En toch... voor een modaal inkomen in 2026 koop je ongeveer net zoveel benzine als voor een modaal inkomen tussen 1980 en 2000. De auto's schreven toen harder af en hadden ook kortere onderhoudsintervallen. Wel moet je nu dieper in de buidel voor een nieuwe auto. En die auto met veel vermogen, die hadden toen best weinig mensen, er zijn nu veel meer 'dikke bakken' dan toen, simpelweg omdat de gemiddelde Nederlander het ook echt financieel beter heeft dan in de jaren 80. En excessen (rijk en arm) hadden we toen, hebben we nu en hebben we over 40 jaar nog.

Auto's zijn natuurlijk veel beter en luxer dan vroeger, dat is helder. Maar op sommige onderdelen is het echt wel flink duurder geworden. Er wordt nu bijvoorbeeld veel meer in het buitenland getankt dan vroeger. Er is zelfs effect op toerisme in ons land vanwege de hoge benzineprijzen. En dat zijn puur de belastingen/accijnzen.

Vroeger kon je overal parkeren, als je tegenwoordig je auto wilt parkeren ben je de hoofdprijs kwijt. Men zal je straffen.

Bekeuringen. Voorheen bedoeld als 'waarschuwing', maar in deze tijd kost een relatief kleine overtreding je meer dan iemand volledig in elkaar schoppen.

België heeft de staatsbegroting dan ook perfect in orde.....

Geen idee; ik heb het woord “zuiniger” niet gebruikt…
Geef 100 random mensen 1.000€ en zie wat er na een jaar van overblijft. Gokje, bij de grote helft niks. Of minder dan niks @schulden. Of een iPhone met een scherm vol krassen en barsten.

Je kan Boomers bashen zoveel je wil maar die gaan iets beter om met geld. Doorgaans dan toch.

Dan snap ik het voorbeeld niet, wat maakt het dan uit hoeveel er over is gebleven na een jaar?

En toch... voor een modaal inkomen in 2026 koop je ongeveer net zoveel benzine als voor een modaal inkomen tussen 1980 en 2000. De auto's schreven toen harder af en hadden ook kortere onderhoudsintervallen. Wel moet je nu dieper in de buidel voor een nieuwe auto. En die auto met veel vermogen, die hadden toen best weinig mensen, er zijn nu veel meer 'dikke bakken' dan toen, simpelweg omdat de gemiddelde Nederlander het ook echt financieel beter heeft dan in de jaren 80. En excessen (rijk en arm) hadden we toen, hebben we nu en hebben we over 40 jaar nog.

5 jaar oude BMW 3-serie, zescilinder, tegen modaal/mediaan inkomen. Legenda: ✓ harde bron, ~ schatting/interpolatie.

1985 (323i)1995 (325i)2026 (M340i)
Nieuwprijs auto€21.000 ~€40.000 ~€90.000 ~
Modaal bruto€18.150 ✓ (fl. 40.000, ESB 1986)~€21.800 ~ (interpolatie CPB 1990/2000)€48.000 ✓ (CPB)
Modaal netto~€14.150 ~~€17.000 ~~€37.200 ~
Mediaan (werkenden)n.b. ✗n.b. ✗~€47.750 ~ (CBS, geschat o.b.v. 2024-cijfer)

Auto als % van inkomen

198519952026
% bruto modaal123%183%188%
% netto modaal148%235%242%
% mediaann.b.n.b.189%

Conclusie: zowel bruto als netto laat een doorlopende stijging zien over alle drie de periodes — een zescilinder 3-serie kost anno 2026 ~1,9-2,4x een modaal jaarinkomen, tegen ~1,2-1,5x in 1985.

Als ik een leuke jong gebruikte bmw wil rijden kost dat wel meer…

Dit heet sarcasme :p. Ik had er genoeg bij mij rondlopen die meer loon wilden, niks overhielden aan het einde van de maand en veel klaagden. Ondertussen kwamen ze wel elke ochtend binnen lopen met een starbucks soya latte, gingen ze drie tot vier keer in de week uit eten en moest er gehuurd worden in de pijp.

Dit heet sarcasme :p. Ik had er genoeg bij mij rondlopen die meer loon wilden, niks overhielden aan het einde van de maand en veel klaagden. Ondertussen kwamen ze wel elke ochtend binnen lopen met een starbucks soya latte, gingen ze drie tot vier keer in de week uit eten en moest er gehuurd worden in de pijp.
Tsja de waarheid ligt ergens in het midden denk ik. Er zijn een hoop mensen die echt met de handen in het haar zitten en echt niet allemaal rondrijden in een dikke bak, merkkleding dragen en dure bakkies koffie wegslurpen. Dat is net zo makkelijk denken als zeggen dat alle 50+ers digibeet zijn en al sigaren rokend hun aandelen zien stijgen en rondkomen van de woningwaarde van hun koophuis gekocht in 1990 voor 10 gulden.

Wanneer je nu tussen de 20 en de 30 bent en eigenlijk een huis wilt kopen is dat gewoon super lastig. Het is echt niet meer mogelijk om op 1 modaal inkomen een huis te kopen, want dat is ongeveer 215.000 euro aan hypotheek. Met 2x modaal kom je aan de 4 ton, maar dat is in veel gevallen al niet meer voldoende om een rijtjeshuis te kopen.

Aan de andere kant zijn "we" ook een beetje vergeten dat genoeg Nederlanders pak hem beet 60-70 jaar geleden opgroeiden in woningen met enkelglas, geen CV en soms nauwelijks warm water. Dat is echt niet zo lang geleden allemaal.

De vraag is dus een beetje, wat is acceptabel voor een modaal inkomen. Dat zou volgens mij geen uitgeleefde woning zonder isolatie of stromend water moeten zijn, maar wellicht ook geen instapklare "VT-wonen" special.

Datzelfde geldt voor auto's want de uit 1985 afkomstige 323i heeft volgens mij als enige overeenkomsten met een 2026 M340i het BMW-logo op de neus en de 4 wielen. Alle randzaken rondom (bedienings)gemak, vermogen en veiligheid zijn niet te vergelijken. Dat maakt de auto ook gewoon duurder in aanschaf en onderhoud.

Als ik kijk naar de eind twintigers en jonge dertigers dan nemen ze al vaak een sabbatical op van drie maanden om te reizen. Vaak op vakantie naar exotische bestemmingen, skiën in de winter en naar alle mogelijke festivals. Hier is in de basis niets mis mee als je dit kunt betalen, maar de meeste hebben schulden bij de Klarna's van deze wereld.

Ik ben opgevoed met een aantal basis principes:

Geld kun je maar een keer uitgeven
Als je iets wil moet je er voor sparen
Als je het niet kunt betalen dan kun je het dus niet kopen
Spaar 25% van je netto inkomen (ongeacht wat er binnenkomt) en investeer alleen wat je kunt missen
Lenen doe je alleen voor je hypotheek
Leef niet zoals een ander dat in je sociale kring doet (niet op te grote voet leven)
Denk een paar dagen na over grote aankopen (> € 100)

Woning kun je ook in het Oosten of het zuiden van het land kopen maar daar willenmen niet wonen. Iedereen wil in de Randstad wonen maar daar zijn te weinig woningen en wordt zelden meer iets gebouwd wat betaalbaar is. Ik denk dat je altijd een keuze hebt zolang je maar bereid bent om concessies te doen.

Als ik kijk naar de eind twintigers en jonge dertigers dan nemen ze al vaak een sabbatical op van drie maanden om te reizen. Vaak op vakantie naar exotische bestemmingen, skiën in de winter en naar alle mogelijke festivals. Hier is in de basis niets mis mee als je dit kunt betalen, maar de meeste hebben schulden bij de Klarna's van deze wereld.
Dan lijkt het erop dat je uit een bevoorrecht milieu komt. Een "sabbatical" is typisch iets dat studenten met geld (of papa's en mama's met geld) kunnen doen. Je noemt diverse luxe bestemmingen op die voor een groot deel van de 20ers en 30ers echt niet te betalen zijn.

Ik ben zelf 35, heb nog nooit een sabbatical gehad. Ik ben dan ook praktisch opgeleid en "wij" hebben die luxe vaak helaas niet. Mag inmiddels niet meer klagen, maar de jonge huizenkopers die de markt niet op kunnen zijn meestal niet de jongeren die na een studie de luxe hebben om maandenlang uit hun neus te eten onder het motto van zelfontplooiing.

Ik heb ook relatief hoge autokosten.. want we hebben er 4..

Maar we kunnen dat tot nu toe makkelijk aan, ondanks we beide parttimer zijn. En omdat het hebben van deze auto's een soort hobby is.. verder geen verzamelwoede hebben, wekelijks uit eten of jaarlijks op vakantie gaan ofzo.

Tsja dan denk ik toch echt dat je een bepaald type mensen om gaat. In mijn eigen omgeving zie ik hardwerkende mensen tussen de 20 en 30. Die met 1x full-time en 1 keer parttime net een appartement kunnen huren. In een auto van 10-15 jaar oud rijden en 1x per jaar op vakantie gaan van hun vakantiegeld.

Die doen ook echt wel eens wat leuks, begrijp mij niet verkeerd. Maar daar gaan niet de bedragen maandelijks de deur uit aan onzin waardoor ze anders in 5 jaar 2 ton extra hadden kunnen sparen.

Het is ook niet zo'n lastige rekensom, dat laat het Nibud ook keurig zien. Als je op de site van het Nibud 1,5 modaal netto inkomen rekent (4500 netto per maand) 1350 euro per maand kale huur (onder het gemiddelde) en de kosten overneemt zoals Nibud zelf voorstelt, geen enkele extra vaste lasten rekent (studieschuld..) dan kom je maandelijks 12 euro tekort volgens Nibud.

Dan zul je vast nog een paar subsidies of toeslagen kunnen krijgen, ergens kosten op kunnen besparen etc. waardoor je een paar honderd euro per maand kunt overhouden. Maar dat betekend nog steeds dat je na 10 jaar met 450 euro per maand sparen net een halve ton bij elkaar hebt gespaard. Dan ben je dus 35 als je hiermee kunt starten op je 25e.

Moet je wel even op je 25e met z'n 2en al anderhalf keer modaal inkomen hebben en niet het geluk hebben dat je meer huur moet betalen of andere onverwachte kosten hebt. Het is gewoon allemaal niet erg rooskleurig om een huis te kopen in ieder geval. Laat je de vakantie dan ook vallen dan heb je enkele tienduizenden euro's extra, maar niet teveel sparen want dan komt de belastingdienst vermogensbelasting innen. Lekker man.

Ik ben opgevoed met een aantal basis principes:

Geld kun je maar een keer uitgeven
Als je iets wil moet je er voor sparen
Als je het niet kunt betalen dan kun je het dus niet kopen
Spaar 25% van je netto inkomen (ongeacht wat er binnenkomt) en investeer alleen wat je kunt missen
Lenen doe je alleen voor je hypotheek
Leef niet zoals een ander dat in je sociale kring doet (niet op te grote voet leven)
Denk een paar dagen na over grote aankopen (> € 100)

Woning kun je ook in het Oosten of het zuiden van het land kopen maar daar willenmen niet wonen. Iedereen wil in de Randstad wonen maar daar zijn te weinig woningen en wordt zelden meer iets gebouwd wat betaalbaar is. Ik denk dat je altijd een keuze hebt zolang je maar bereid bent om concessies te doen.

Leuk gedachtengoed vanuit de boomer-bubbel maar dat is voor een 20er niet realistisch.

Leuk gedachtengoed vanuit de boomer-bubbel maar dat is voor een 20er niet realistisch.
Waarom niet? Die mensen die jij nu boomer noemt zijn ook ergens begonnen met een halve nagel om hun kont te krabben. Overigens ben ik "officieel" zeker geen geen boomer (dat geldt meer voor mijn ouders).

Uiteindelijk is wat

P9974S​

noemt wel de basis. Eerst je financiële basis robuust maken en je jezelf alleen luxe gunnen als je het kan betalen vanuit je gespaarde geld en als je echt geld over hebt.

Op mijn 20ste was een auto trouwens echt niet denkbaar. Dat kwam pas toen ik een eigen inkomen had. Als student was er eerste de uitdaging van het halen van het rijbewijs. Dat was ook alleen maar te doen met behulp van een bijbaan.

De oplossing is eenvoudig, bij de volgende TK-verkiezing het juiste rondje inkleuren.
Kan iemand een voorstel doen?

Ja en dan? Ik werkte vanop mijn vijftiende 2 maanden in de zomervakantie en ook in de Paas- en Kerstvakantie. Was wel een heel erg leuk baantje in een grote CD-winkel. Maar ook 6 dagen 2x 20 km fietsen door weer en wind. Sparen voor mijn brommerrijbewijs en uiteraard de brommer. Geld opzijhouden voor mijn motorrijbewijs af te leggen de dag dat ik 18 werd en de dag nadien een bescheiden motorfiets te kopen. Nog later toen ik studeerde hetzelfde geintje voor een autorijbewijs en auto. Allemaal zelf voor gewerkt en zelf betaald.
Je krijgt het niet voor niks en dat probeer ik het jong grut hier ook in te prenten.

Je hoort mij nergens zeggen dat het makkelijk is. Mijn eerste woning heb ik gekocht toen ik eind 20 was op twee inkomens en puur geluk. Nieuwbouw project in de binnenstad van Utrecht waar meer dan 400 mensen zich op hadden ingeschreven. Alleen en zonder mazzel was mij dit niet gelukt. Maar als mijn uitgifte patroon er anders had uitgezien had ik dit nooit kunnen betalen. Veel concessies voor gedaan.

Overigens heeft het PAS akkoord, getekend in 2014 door staatssecretaris Sharon Dijksma van het PVDA, ontzettend veel impact op het huidig gevoerd stikstof beleid waardoor o.a. autorijden en woningbouw ontzettend ingewikkeld en duur zijn geworden.

Nederland staat hierdoor schaak - mat omdat het in 2019 niet voldeed aan de EU wetgeving en dit geleid heeft tot de huidige stikstof crisis.

Laatst bewerkt:
Je hoort mij nergens zeggen dat het makkelijk is. Mijn eerste woning heb ik gekocht toen ik eind 20 was op twee inkomens en puur geluk. Nieuwbouw project in de binnenstad van Utrecht waar meer dan 400 mensen zich op hadden ingeschreven. Alleen en zonder mazzel was mij dit niet gelukt. Maar als mijn uitgifte patroon er anders had uitgezien had ik dit nooit kunnen betalen. Veel concessies voor gedaan.

Hier ook. Was bikkelen. Maar koophuis was gelukt. Alleen zou ik nu hetzelfde niet meer kunnen doen met de huidige prijzen..

Je hoort mij nergens zeggen dat het makkelijk is. Mijn eerste woning heb ik gekocht toen ik eind 20 was op twee inkomens en puur geluk. Alleen en zonder mazzel was mij dit niet gelukt. Maar als mijn uitgifte patroon er anders had uitgezien had ik dit nooit kunnen betalen. Veel concessies voor gedaan.
Ik ook toen ik mid 20 was - voor het huis zelf uiteraard moeten lenen bij de bank, voor de renovatie (schrijnwerk/dubbel glas, de elektrische verwarming eruit en een CV op gas :ROFLMAO:bij mijn ouders geleend. Renteloos, dat wel en ik mocht op eigen tempo terugbetalen, wat een luxe - besefte ik toen onvoldoende.

Dat is uiteraard al lang en breed afbetaald allemaal en nu betalen de huurders stapsgewijze de volgende upgrades want het huis wordt binnen 5 of 6 jaar... een eeuweling. We hebben er zelf maar een paar jaar gewoond bij de renovatie, nadien kwam het praktisch niet goed meer uit qua werk etc.
In al die jaren nadien maar 1x gedoe met een huurder gehad maar dat is al lang geleden. Ik ben een grote fan van passief inkomen en de FIRE filosofie ;)

Iemand die een iets met mij wilt delen en hierover sparren? Ik zoek voor een eerlijk gesprek en mogelijk zelfs een oplossing voor dat kosten probleem:)
Ik ben 50+ en kan je zeggen dat autorijden nooit goedkoop is geweest.
Verder geef je geen details over jouw specifieke situatie dus blijft het gissen waar je precies op doelt.

Meng je eens in de discussie zou ik zeggen. ;)

Je bent een Boomer als je ouderwets denkt ongeacht je leeftijd.
Dat is wel erg gemakkelijk en zo sla je de discussie ook een beetje dood.

Maar misschien moet ik hier niet op doorgaan, want ik voel mij als huiseigenaar en als bezitter van meerdere auto's best een beetje aangesproken. Mara toch groeit het geld mij echt niet op de rug en ik moet ook keuzes maken. En snijden in de kosten om het autobezit enigszins betaalbaar te houden.

Zoals al eerder toegelicht. Er zijn geen simpele oplossingen, juist omdat autobezit gaat om dure zaken die veel veel offers vragen van de omgeving om ze mogelijk te maken. DAt kost dus geld: dat is de basis van economie.

5 jaar oude BMW 3-serie, zescilinder, tegen modaal/mediaan inkomen. Legenda: ✓ harde bron, ~ schatting/interpolatie.

1985 (323i)1995 (325i)2026 (M340i)
Nieuwprijs auto€21.000 ~€40.000 ~€90.000 ~
Modaal bruto€18.150 ✓ (fl. 40.000, ESB 1986)~€21.800 ~ (interpolatie CPB 1990/2000)€48.000 ✓ (CPB)
Modaal netto~€14.150 ~~€17.000 ~~€37.200 ~
Mediaan (werkenden)n.b. ✗n.b. ✗~€47.750 ~ (CBS, geschat o.b.v. 2024-cijfer)

Auto als % van inkomen

198519952026
% bruto modaal123%183%188%
% netto modaal148%235%242%
% mediaann.b.n.b.189%

Conclusie: zowel bruto als netto laat een doorlopende stijging zien over alle drie de periodes — een zescilinder 3-serie kost anno 2026 ~1,9-2,4x een modaal jaarinkomen, tegen ~1,2-1,5x in 1985.

Als ik een leuke jong gebruikte bmw wil rijden kost dat wel meer…
Eehhmm, ik had het over benzine, jij over een benzine auto. Dat is nog wel wat anders. Maar goed, om met jouw voorbeeld door te gaan. Een 323i is natuurlijk niet geëvolueerd naar een M340i.

Een 330e kost €58k, oftewel 121% van modaal en is veel zuiniger dan die 323i in 1985.

Ook 20er's hebben natuurlijk wel een keuze. Uit mijn eigen directe omgeving:
  • Schoonzus (nakomertje :)) 28: Eeuwige student, leent al maximaal vanaf het eerste moment dat het kan, ook toen ze thuis woonde. Heeft inmiddels tussen €100k-€150k studieschuld. Als je de vraag durft te laten vallen wat ze hierna voor werk wil gaan doen dan vraagt ze zich hardop af of ze al wil gaan werken of welke studie misschien nog leuk zou zijn. Reist intussen de hele wereld over in de vakanties, de schuld is nu al zo hoog dat dat toch niet meer uitmaakt (haar woorden).
  • Mijn zoon van 18: Vliegtuigtechnicus in opleiding, kon al sparen van zijn bijbaan achter de kassa bij de AH. Heeft nu gekozen voor een carrière start bij defensie, want dan kan hij gelijk in dienst en krijgt salaris. Woont thuis en heeft voor zichzelf een plan om de komende 4 jaar €100k te sparen, zodat hij een vliegende start heeft wanneer hij op zichzelf gaat wonen. Houdt ook rekening met budget om leuke dingen te doen (en doet dat ook), maar realiseert zich dat niets vanzelf gaat.
Mag je raden wie van de twee het hardst klaagt dat jongeren helemaal klem zitten tegenwoordig.

Hoe gaat die ooit een huis kopen dan? Meine gutte. 150k aflossen in 30j = 5k per jaar = ~420 per maand enkel aflossing. Koekoek.
Ik vraag me dan altijd wel een beetje af waar de ouders zijn in zo'n situatie. Ik bedoel, je praat over mensen die zelf oud en wijs genoeg zouden moeten zijn om eigen keuzes te maken, maar het kan geen kwaad om eens met ze te gaan zitten om inzicht te geven in de gevolgen van keuzes...

Dat is wel erg gemakkelijk en zo sla je de discussie ook een beetje dood.

Maar misschien moet ik hier niet op doorgaan, want ik voel mij als huiseigenaar en als bezitter van meerdere auto's best een beetje aangesproken.
Hoeft helemaal niet. Dat is de definitie die de jeugd hieraan geeft, niet ik.

Ook een mooi verhaal. Die kende ik nog niet.
Toch klopt het wel. Kijk naar de cijfers. Laat alle emotie los en je ziet dat we moeten kiezen tussen de boeren of andere groei. Maar dan moet je wel door alle lawaaimakers heen prikken.

Hoe gaat die ooit een huis kopen dan? 150k aflossen in 30j = 5k per jaar = ~420 per maand enkel aflossing
Denk dat de bank / kredietinstellingen toch ook eens in spiegel mag kijken… vragen die niks van onderpand of iemand die borg staat zoals de ouders? Of staan die borg zonder dat ze het weten, dat komt ook voor?
Dat meisje haar enige hoop is dat aanhoudende hoge inflatie die schulden weginflateert.

Denk dat de bank / kredietinstellingen toch ook eens in spiegel mag kijken… vragen die niks van onderpand of iemand die borg staat zoals de ouders? Of staan die borg zonder dat ze het weten, dat komt ook voor?
Dat meisje haar enige hoop is dat aanhoudende hoge inflatie die schulden weginflateert.
Dit is bij DUO gok ik. Niet een bank

Je bent een Boomer als je ouderwets denkt ongeacht je leeftijd.
Die def mag jij eraan hangen hoor, maar het woord Boomer komt wel ergens vandaan: de babyboom na WO II. Chat zegt:

Met “boomer” wordt meestal de babyboomgeneratie bedoeld: mensen geboren ongeveer tussen 1946 en 1964.

De naam komt van de sterke stijging van het aantal geboortes na de Tweede Wereldoorlog. Daarna komt Generatie X (grofweg 1965–1980).

Iemand start een onderwerp waarin hij schrijft iets te willen delen en daarover te willen "sparren".
Inmiddels 2 pagina's vol reacties, dus het onderwerp slaat wel aan.
Maar van TS geen enkele reactie meer, helemaal niets.
Ik versta onder sparren toch heel iets anders.

Terug
Bovenaan