Wat is jullie grootste frustratie als automobilist van 18–35 jaar? Ik heb last van hoge kosten. Iemand die een oplossing heeft?

Die def mag jij eraan hangen hoor, maar het woord Boomer komt wel ergens vandaan: de babyboom na WO II. Chat zegt:

Met “boomer” wordt meestal de babyboomgeneratie bedoeld: mensen geboren ongeveer tussen 1946 en 1964.

De naam komt van de sterke stijging van het aantal geboortes na de Tweede Wereldoorlog. Daarna komt Generatie X (grofweg 1965–1980).
Een boomer is een beetje een scheldwoord geworden voor mensen die hun rijkdom vooral zouden hebben vergaard door in een tijd van enorme economische groei op de juiste plek te hebben gezeten. Niet zozeer door hard te werken. De waarheid ligt zoals gezegd ergens in het midden. Mijn ouders kwamen allebei recht uit uit die boomer generatie. Allebei uit een tamelijk gemiddeld gezin. Dat wil niet zeggen dat het hen daarmee automatisch voor de wind ging.

Ik ben zelf zo'n gen X voorbrengsel.

Ik heb zelf ook geluk gehad. Ik was begin 20 toen wij in 2015 onze 1e woning kochten voor 165.000 euro. Dat was zo'n beetje aan het einde van het dieptepunt van de huizenmarkt qua prijzen. Wij konden dat huis kopen op het salaris van mij (destijds full-time automonteur) en een part-time salaris van mijn vrouw in de kinderopvang.

Het blijft mij verbazen hoeveel mensen blijven roepen dat het "echt wel kan" tegenwoordig. Dat huis verkochten wij in 2021 voor 375.000 euro. Nou zijn wij in de tussentijd ook wel meer gaan verdienen maar tussen 2015 en 2021 zat toen (helaas) geen ruime verdubbeling van onze salarissen.

Er zijn ongetwijfeld mensen die het lukt. Maar als ik simpelweg kijk wat een gemiddeld huis moet kosten in Nederland en hoeveel je moet verdienen om een hypotheek te krijgen, zelfs al heb je een ton gespaard, dan is het niet nodig om een raketgeleerde te zijn om in te zien dat er toch wel een flink salaris (minimaal 2x full-time) nodig is om een huis te kopen. Leuk voor de toekomst en je gezin. De generatie die roept dat jongeren maar meer moeten werken staan ook altijd als eerste te mekkeren dat kinderen de hele week naar het kinderdagverblijf moeten. No shit sherlock.

Nu zie ik ook wel eens de reactie, moet iemand met een minimumloon dan een huis kunnen kopen? Ik denk van wel, maar zie nu ook geen alternatief. Er zijn al nauwelijks sociale huurwoningen en die drukken weer op een andere manier op de "meer welvarende mens" en in de vrije sector kom je met een minimumloon ook nergens terecht.

Het is behoorlijk frustrerend. Ik ben zelf iets voor 2000 afgestudeerd, maar heb eerst nog een paar jaar in een studentenhuis gewoond voordat ik een flatje voor mijzelf kon vinden (huur). Daarna kreeg ik een vriendin in Zweden ben daar naartoe verhuisd. Weer een tijd in een huurhuis gewoond, voordat we een huis konden kopen. Toen waren we echt niet zo jong meer, haha..

Een betaalde baan geef je echt geen garantie op de woningmarkt. Een dak boven je hoofd lukt vaak nog wel, maar vraag niet perse wat voor dak. Je sloeg eind jaren 90 al steil achterover van wat je als net beginnende 1 verdiener je niet kon permitteren.

Terug
Bovenaan