Wat eet de AW-forummer? Een topic om je vingers bij af te likken!

Dutch Finnatic zei:
Vis....

Sinds kort staat een visboer bij ons op de stoep. Sinds de verhuizing van ons kantoor dus eigenlijk heeft die visboer sinds kort een kantoor voor zijn kraam.

Ik vind vis lekker, maar ben de enige in huis en op kantoor. Ik had mij voorgenomen, op zaterdagmorgen als ik alleen aan het werk ben, ik neem eens wat. Net opgegeten, gebakken lekkerbekje met kruiden. Was nog iets te heet, een goede les voor de volgende keer. Ze noemen het niet voor niks lekkerbekje

lekkerbekje.jpg

Jammie!!! :LOL:

Jemig de pemig!

Ik had veel antilliaanse pepers gekregen van mijn vrouw (die zijn superhot).

Dus een beginnetje: aardappelstukjes in de oven, gehakballetjes ook (eerst schroeien)
225 graden voorverwarmen.

Twee pica's (pepertjes) fijn hakken, heel fijn, zaden erbij laten en dan verdelen over de plaat met het gerecht.
Tijd in de oven.

Wauw!!! Ik was verrast!! De pica's waren totaal in de aardappelstukjes en het gare gehakt getrokken.
Echt erin!

Perfect!

Voorbeeldfotootje van Antilliaanse pica's
03sam-maakt-pika-2peper-snijden4960.jpg

Bekend borrelhapje daar is: blikje knakworstjes aan stukjes hakken, ui versnipperen, pica in stukjes hakken (misschien twee), mengen, een beetje zuursapje aanmaken (hoe???), doorheen, en coctailprikkertjes op de stukjes worst. Wauw!

Nee hoor, ben in koken zeer middelmatig, de gewone pan op tafel zal ik maar zeggen.
Ik kom uit een aardappel-vlees-groente-en-yoghurt-met-suiker-na-gezin uit het oosten van het land uit de jaren 60/70.
Nederlandser kun je niet voorstellen.

Mijn moeder ging er van uit dat als ik uit huis ging dat ik een vrouw kreeg die het huishouden deed, dus ik heb nooit leren koken. Ik heb het mezelf moeten leren toen ik op mijn 20ste het huis uit ging.

man man man wat een ellende, met vallen en opstaan, en vooral vallen. (en nog steeds)

JW01 (vanaf een Appel) zei:
Soloman zei:
een beetje zuursapje aanmaken (hoe???)

Ben geen expert, maar iets met azijn?

Ja, maar azijn is te zuur, dus je moet het met iets mengen. Ik ken het gerecht uit een Portugese toko op Curacao.
De toko's daar hebben ook een soort buurtkroegfunctie. Voor de toonbank drink je samen met andere dorpsbewoners een flesje bier en klets je wat (voertaal papiamentu, daar heb ik de taal vloeiend geleerd). Als de toko-eigenaar, een meestal gierige zure hardwerkende portugees, in een goede bui is, wil hij er nog wel eens een paar blokjes kaas bij snijden, maar hij kwam ook wel eens hier mee.

In de toko zit je dan meestal op een zak aardappelen of uien

Soloman zei:
Ik kom uit een aardappel-vlees-groente-en-yoghurt-met-suiker-na-gezin ...

Zeer herkenbaar. Moesten jullie de yoghurt ook nog eten uit hetzelfde bord, waar je net de aardappels uit had gegeten? Wij dus wel. Echt een compleet andere tijd.

Twingo1 zei:
Soloman zei:

Zeer herkenbaar. Moesten jullie de yoghurt ook nog eten uit hetzelfde bord, waar je net de aardappels uit had gegeten? Wij dus wel. Echt een compleet andere tijd.

Haha, hier hetzelfde, maar we deden ranja door de yoghurt.

Twingo1 zei:
Soloman zei:

yep

en mijn ouders hadden het niet al te breed, zacht uitgedrukt. Dus we hadden vier keer per week vlees, en dat waren altijd speklappen, gehaktballen en heel taai rundvlees met veel vet. Maar de aardappels met jus van mijn ma heb ik nooit kunnen evenaren.

Heerlijk, mijn soorten vlees... Gehaktbal met een uitje er door, beetje mosterd er bij. Runderriblap met een lekkere vetrand er in (vind ik het lekkerste van de hele runderlap).

Vanavond rode kool met appeltjes en een lekker karbonaadje. Heerlijk!

Zaterdag een kip aan het spit rijgen (gewoon peper en zout) en kluiven maar. Misschien ook maar een pakje zalm uit de vriezer halen en op een warm pistoletje nuttigen. Vrijdags is altijd makkelijk eten (brood, kliekjes, loempia uit de oven of iets dergelijks).

Das ook lekker, zeker met dit weer.

Ik hou het bij simpele spaghetti vanavond.:T
met gehakt
en antilliaanse pepertjes
en ui
en knoflook
en geen tomaat

Soloman zei:
Das ook lekker, zeker met dit weer.

Ik hou het bij simpele spaghetti vanavond.:T
met gehakt
en antilliaanse pepertjes
en ui
en knoflook
en geen tomaat

Klinkt nogal droog, waarom geen saus?

Het is vreselijk, het is meer dan vreselijk....:T

Zelfgemaakte pizza gemaakt.

ok, the story so far

Ik had pepers gekregen van mijn vrouw, waaronder surinaamse. Dus ik denk ik snij een pepertje (formaat van een peper die je bij AH krijgt) op over de pizza.
In de oven de boel. en daarna eten.

Ik stop hier met vertellen..............
Dit

dit heb ik

dit heb ik nog nooit meegemaakt, het is vreselijk, een hap, ehh twee.........

Je gaat....
compleet kapot....

De afgelopen avond heb ik mogen genieten van een heerlijke Roti.

Niet zelf gemaakt, maar gehaald bij de lokale Rotirette.

Zaterdag is bij ons broodje gezond dag. Wit stokbrood van de AH. Plakje ham, plakje kaas. Gekookt eitje. Komkommer. Kopje thee erbij.

Ach, het is lekker makkelijk. Even oppimpen in de oven. Broodje smeren. En je hebt een lekkere warme hap.

Ik voeg boter en beleg pas toe nadat ik het broodje heb verwarmd in de oven. Komkommer is dus nog lekker fris.

Wat ook lekker is: zo'n afbakstokbroodje beleggen met ham en kaas en dan pas afbakken. Dus met beleg er al tussen.

Net ook patat op, plus een bolletje frikandel. Altijd lekker na het trainen. :D

Vandaag waren het gekookte aardappels, cordon bleu van de slager en roerbakgroenten. Simpel, maar lekker.

Voor morgen staat er hier een uitgebreid diner op het programma voor 8 mensen. De voorbereidingen zijn al in volle gang :D.

De vet-afkeer handhaaft zich bij mij na de feestdagen. Ook kan ik plotseling zeer slecht tegen drank, dus dat blijft ook staan. Ja, de kilootjes gaan er wel af, merk ik. Er kwam wel een griepje tussendoor, dus beter voelde ik me niet, en met het griepje was geen zin aan eten of drinken helemaal compleet. Maar nu voel ik me wel een stuk beter, het is zo'n beetje voorbij (had trouwens enorme spierpijn onderin de rug, dat zeurt af en toen nog een beetje door).

Vanmorgen alleen brood met kaas gegeten en vanavond een verjaardag, dus ik eet niets nu.
Morgen zien we wel, voor maandagavond heb ik pastaschelpjes gepland met pikante pastasaus, varkenshaas en asperges. Nu raden kennissen mij de combinatie groene asperges met pasta af.:(

Soloman zei:
(...) voor maandagavond heb ik pastaschelpjes gepland met pikante pastasaus, varkenshaas en asperges. Nu raden kennissen mij de combinatie groene asperges met pasta af.:(

Waarom? Er zijn legio recepten bekend met deze combinatie.

Ik heb vanmiddag groentensoep gemaakt. Daar heb ik vanavond een kom van op i.c.m. een stokbroodje kaas uit de oven (getostiteerd, zeg maar).

Twee maisbroodjes van de AH met filet americain met uitjes. Verrukkelijk.

Zoals iedere zondag: Sperzieboontjes met draadjesvlees en aardappels in de schil uit de oven. Samen met wat zelf gemaakt appelmoes mijn lievelingskost. :D

Na een vermoeiende fietstocht van zo'n 70 km (nogal wat tegenwind op de terugweg) heb ik gebakken aardappeltjes met wat spekjes alsmede verse gemengde groentes allemaal in een pan. Ik heb zitten smullen, nu nog een uurtje lopen en dan mag ik weer gebak eten op een verjaardag.

alsmede....:)
zo zijn vergeten woorden plotseling weer actueel.

Klinkt lekker, maar met spekjes heb een beetje de ervaring dat het vet uit gaat lopen, dat vind ik minder.

Terug
Bovenaan