Waarom Tesla kwaliteit biedt.

Dat lyrisch valt erg mee, er is domweg geen fatsoenlijk alternatief voorhanden. Dat is er bij auto's (nog) wel en dan zou ik ook niet zitten te wachten op een verplicht abo van 5 tientjes in de maand om alleen maar die auto überhaupt te kunnen gebruiken. Daar gaat je vergelijking met SaaS dan ook mank.
 
Tsja, jaren geleden zagen we het al rillend aan bij diverse concept cars die meer weg hadden van kantoor cubicles dan een auto, en nu wordt het meer en meer realiteit. Allerlei zaken die niets met het rijden te maken hebben beginnen de overhand te krijgen. Na 135 jaar ontwikkelen lijkt het erop dat het belichamen van "vervoer" het hoogst haalbare is voor de automobiel.
 
rke zei:
En toch is men lyrisch over office 365 en andere applicaties (excuses voor het "oude woord") in tha cloud. Je huurt een stukje software wat op de computer van iemand anders draait. Beveiliging, backup, licenties, bereikbaarheid, aanpassen... wegwuiven is een ware kunst geworden.

Hier zat ik toevallig zelf naar te kijken. 1TB cloudopslag voor €55 en dan ook nog een up-to-date office pakket. Ik begrijp wel dat mensen dit kopen.
 
Carfanatic zei:
rke zei:
En toch is men lyrisch over office 365 en andere applicaties (excuses voor het "oude woord") in tha cloud. Je huurt een stukje software wat op de computer van iemand anders draait. Beveiliging, backup, licenties, bereikbaarheid, aanpassen... wegwuiven is een ware kunst geworden.

Hier zat ik toevallig zelf naar te kijken. 1TB cloudopslag voor €55 en dan ook nog een up-to-date office pakket. Ik begrijp wel dat mensen dit kopen.

Niet kopen maar huren.



Edit, dit antwoord is erg kort door de bocht.

Microsoft heeft ook hierin weer bijna een monopolie maar nu binnen de wet. Formeel zijn er alternatieven waarvan een enkele zelfs gratis.

Alternatieven voor office zijn de niet meer ondersteunde versies van office (2010 versie) en open office. Een zoveel Tb schijfje koop je voor zo'n 100 euro bij de Mediamarkt en beveiliging en backup hou ik - als achterdochtige oude man - het liefst in eigen hand. Daarnaast is het internet heel betrouwbaar, het werkt meestal keurig volgens afspraak en je weet zeker dat er hackers actief zijn. Vooral draadloos internet is heerlijk open....

Wat je jezelf met een klein bedrijf (of als particulier) moet afvragen is of je die extra toegang nodig hebt. Wil ik de salarissen thuis via het net administreren, wil ik de boekhouding op een schijf weet-ik-veel-waar hebben zodat ik op de verjaardag van tante Sjaan nog even de facturering kan doen?

Ik heb hier nog een paar office 2010 pakketjes liggen, pakketjes waarmee ik voor 4 computers voor 50 euro klaar ben. Zonder ondersteuning van Microsuf, dat wel.

We gaan met auto's (niet alleen Tesla kent het trucje) dezelfde kant op. Na zo veel tijd moet het ding aan de computer; zonder de dealer is er nauwelijks nog iets mogelijk.
 
Juist die dealer is dadelijk niet meer nodig, alles gebeurt OTA. Vroeger moest je het doen met wat je gekregen hebt, gelukkig is dat tegenwoordig anders en past men de auto aan op bijvoorbeeld veranderende omstandigheden zoals regelgeving of persoonlijk budget (vrijschakelen opties)
 
We zijn inmiddels op pagina 2... en nog steeds is mij niet duidelijk waarom Tesla kwaliteit beidt. (om eerlijk te zijn)

In het artikel lees ik dat er nieuwere en betere accu's gebruikt gaan worden, maar is dat kwaliteit? Tesla is pionier, heeft de EV op de kaart gezet, heeft een prima range, maar is dat dan kwaliteit?

Volgens mij is het zo wanneer een merk kwaliteit biedt, zij een degelijk product aanbieden, dat goed functioneert en geen storingen of kinderziektes heeft (nou ja vooruit heel weinig) en ook nog eens een goede after sales hebben bij eventuele problemen.

En volgens mij is dat laatste niet altijd aan de orde bij Tesla, maar innoverend en baanbrekend zijn ze wel en dat is natuurlijk ook heel wat waard.

Oh en er moet me toch iets van het hart, RKE misschien kun je wat minder citroen en andere bittere dingen nemen... Het leven is misschien niet altijd mooi, maar je moet wel zelf de slingers ophangen. Ik hoop echt je alleen op het forum zo bitter bent en dat het in het echt meevalt....
 
Peter O zei:
Oh en er moet me toch iets van het hart, RKE misschien kun je wat minder citroen en andere bittere dingen nemen... Het leven is misschien niet altijd mooi, maar je moet wel zelf de slingers ophangen. Ik hoop echt je alleen op het forum zo bitter bent en dat het in het echt meevalt....

Ik ben realist en dat kan een zure taak zijn.


Ik probeer ook die kant te zien die de verkoper je niet wil vertellen.
Dat die auto sneller dan 200 km/uur kan, dat vertelt de verkoper je echt wel.
Dat je bij iedere poging de maximum snelheid uit te proberen een reële kans loopt het rijbewijs kwijt te raken, moet je zelf bedenken. Dat zo'n ding brandstof zuipt als een tempelier mag je zelf bedenken. Dat zo'n ding het nodige kost zodra je de dealer nodig hebt, daar kom je vanzelf achter.

Gezien de grote vraag naar auto's die de toch 200 km/uur kunnen halen, heb ik het vermoeden dat niet iedereen zich dat realiseert. En dan maak ik daar een opmerking over.
 
Bij Tesla heb je ook het idee dat ze met een echte Green Field hebben mogen spelen. Nagedacht over dingen in de praktijk, en niet alleen in een autotest. Voorbeeldje, ik zie in iedere Model 3 test weer die sleutelkaart voorbij komen als zijnde "dit is de sleutel", in de praktijk heb ik hem slechts 1 x nodig gehad, voor de rest heb ik het gemak van mijn iPhone op zak houden en daarmee toegang krijgen tot de auto, hij kan gewoon op zak blijven of ik open heel bewust de app om de auto te bedienen, bijvoorbeeld de verwarming, stoelverwarming etc. Die app werkt echt verbazend goed en stabiel, dat is in mijn ogen OOK kwaliteit, de BMW i3 app kan er niet in de schaduw van staan. Verwarming aanzetten bij de Tesla is een kwestie van seconden, bij BMW is dat een kwestie van minuten en hopen dat ie verbinding kan maken met de auto.

Het feit dat een product beter wordt naar mate je hem hebt, is ook een kwaliteit. BMW en andere merken rekenen duizenden euro's bij bestellen om te upgraden van 18i naar 20i, en achteraf is het niet eens meer mogelijk. Bij Tesla heb ik nu al 2x een serieuze performanceboost gratis gekregen, net als dingen waarvan ik vooraf dacht ze niet nodig te hebben maar die achteraf onmisbaar zijn geworden.

Naast het hebben van een prima range zijn er nog de laadsnelheden zowel AC als DC, waardoor ik nu moet lachen om termen als "Range Anxiety". Vorig jaar heb ik al aan echte 250kw geladen, met een twintig minuutjes kon ik weer verder, in de praktijk doe ik 95% van de ritjes zonder snelladen, terwijl ik toch zo'n 40.000km per jaar normaal rijd.

De klant zelf zo overtuigen dat ie quasi op de stoel van de verkoper gaat zitten, nog een kwaliteit die maar weinig merken hebben en in dezelfde mate stimuleren.
 
McShine zei:
De klant zelf zo overtuigen dat ie quasi op de stoel van de verkoper gaat zitten, nog een kwaliteit die maar weinig merken hebben en in dezelfde mate stimuleren.

Och, dat is iets van alle tijden.... een liefhebber van een bepaald merk is snel te overtuigen met een gadget als extraatje en zal het merk met een soort van bedrijfsblindheid overal te pas en onpas promoten, daar worden op sommige familieverjaardagen nog steeds hele avonden mee gevuld.
Bij Tesla merk ik echter heel sterk dat er 2 soorten rijders zijn die toch wel heel sterk uiteenlopende meningen/ervaringen hebben met het merk: de categorie liefhebbers prijzen Tesla hoog de hemel in vanwege al die computertechniek die de auto aanstuurt, maar vanuit de categorie economische rijders die door een optelsom van subsidievoordeeltjes in een Tesla terecht zijn gekomen hoor ik al regelmatig "eens en nooit weer" met al die ingebouwde computeronzin.
Ik ken zelfs iemand die vanuit z'n functie in het bedrijf geheel ongewild met een Tesla werd opgezadeld, die werd dankzij z'n digibetische handicap opeens een gevaar op de weg en was heel blij dat hij na 2 maanden weer in z'n oude VW Touareg mocht rijden.

Zelf heb ik ook helemaal niets op met al die moderne digitale snufjes in en aan een auto, zo ik zie nog steeds een heel groot voordeel aan dat ouderwetse metalen sleuteltje wat ik voor € 5,= onder het genot van een bakkie koffie even bij kan laten maken bij de schoenmaker op het winkelcentrum hier om de hoek.
 
Nogmaals, niet iedere verandering is een verbetering.

De klassieke ijzeren sleutel is met name handig bij bedrijfsauto's. De moderne aansturing van alle speeltjes, zoals bijvoorbeeld binnenverlichting, ruitenwissers, koplampjes, ventilatie en knipperlichtjes kunnen ook een bron van irritatie zijn.

Even een stukje jaren-80 automatiseringstheorie:
Als je iets met een computer gaat besturen in plaats van "met de hand", dwing je de gebruiker in een zeker stramien. In een organisatie heb je het over een pakketje wat de informatiestroom opdwingt, in een auto is het het speeltje wat datgene doet wat de computer wil.

We draven wat door met onze speeltjes in de auto's. Nu is dat een persoonsgebonden mening, de een vindt het fijn als de computer zelfs beslist wanneer zijn kont gekrabt moet worden, de ander zou het liefst de voorontsteking nog met de hand willen instellen.
Maar de automotive industrie gaat er steeds meer van uit dat wij allemaal Jan Modaal zijn en deze industrie vertelt ons wat Jan Modaal wil. Daarnaast speelt de overheid ook nog eens mee (vaak terecht) met al haar eisen aan een voertuig maar de overheid stelt soms eisen die nauwelijks te verdedigen zijn.

Tesla is met haar computergestuurde voertuig een van de voorlopers op het gebied. Daarnaast is het een jonge fabrikant die weliswaar nog niet verzand is in oude gewoontes maar toch vasthoudt aan de klassieke botsdoos-constructie (vanwege eisen van de overheid). Ook is het een organisatie die nog steeds kinderziektes aan het bestrijden is.

Als ik dat combineer met de genoemde kopen-en-huren constructie, heb ik al mijn bezwaren wel samengevat.

Voor mij zou een Elektrische Twingo of I3 beter bij mijn wensen passen (hoeveelheid speeltjes, formaat, kosten). Mits er een trekhaak achter kan (niet) en de range van de accu groot genoeg zou zijn. Maar ja, mijn budget voor zelfs dat feestje is duidelijk onvoldoende, dus voor mij blijft het voorlopig nog een oude plofauto.

Die plofauto die op zijn beurt motivatie geeft om wat vaker te fietsen. Een beetje bewegen is goed voor papa.
 
Ok boomer :T

Maar nu laat ik toch laatst zo'n sleuteltje voor de Z4 besteld hebben, de tijden van 5,- bij de sleutelmaker liggen sowieso al achter ons. Ach nog twee dagen achter deze laptop en ik mag weer lekker analoog met de ongeblazen Z4 gaan spelen. Kijk ik wel naar uit, ook zonder app.
 
@ McShine

helder antwoord! Dat ben ik ook wel met je eens dat handige snufjes die een andere auto wellicht niet heeft of minder goed werkend voor kwaliteit beleving zorgt. En dat je product misschien tussendoor dankzij upgrades verbetert is ook een goed punt van kwaliteit.

Goed dat je dat vertelde, dat zijn dingen die ik niet wist. Ik snap nu dat kwaliteit niet altijd voelbaar is. Weer wat geleerd!
 
Taxibedrijf naar de rechter vanwege Tesla kwaliteit en service.

Taxi's zijn mankementen Tesla zat en eisen €1,3 mln
Auto's met gebreken, kilometerstanden die niet kloppen en een slechte service. Eén van de grootste Nederlandse klanten van Tesla pikt het niet meer. Bios-Groep, dat zo'n 70 Tesla's als taxi inzet op Schiphol, gaat naar de rechter en eist een schadevergoeding.
 
Ben wel benieuwd hoe onderstaande in dat plaatje past.... Gewoon vloot vernieuwen omdat deze totaal niet bevalt?

https://www.taxipro.nl/innovatie/2018/02/12/bios-vernieuwt-tesla-vloot-op-schiphol/?gdpr=accept
 
Maar even het hele artikel, anders blijft het nogal vaag wat er aan de hand is.

Taxi's zijn mankementen Tesla zat en eisen €1,3 mln
Auto's met gebreken, kilometerstanden die niet kloppen en een slechte service. Eén van de grootste Nederlandse klanten van Tesla pikt het niet meer. Bios-Groep, dat zo'n 70 Tesla's als taxi inzet op Schiphol, gaat naar de rechter en eist een schadevergoeding.

In het kort
- Ontevreden klanten van Tesla zoeken compensatie bij de rechter.
- Bios-groep, die zo'n 70 Tesla's als taxi inzet op Schiphol, eist €1,3 mln voor geleden schade.
- Stichting Tesla Claim, waarbij 200 Tesla-rijders zijn aangemeld, bereidt collectieve claim voor.

In een grote loods op Schiphol-Rijk staan tientallen zwarte Tesla-taxi's aan hun laadpalen geketend. Door de coronacrisis ligt het taxivervoer voor luchtreizigers zo goed als stil. Volgend jaar, is de hoop, durven reizigers weer te vliegen. Dan zoeven de Tesla's weer af en aan.

Er is nóg een reden waarom ze stilstaan. Met zo'n twintig taxi's is wel iets mis, vertelt vestigingsmanager Tofik Ohoudi. In zijn lange carrière als manager van wagenparken heeft hij nog nooit zoveel problemen gezien als bij Tesla. Bij de ene is de stuurbekrachtiging stuk. Bij de ander begaven de aandrijfassen het al na een paar maanden. Een ander terugkerend defect, zelfs bij gloednieuwe auto's: een kapotte draagarm, een essentieel onderdeel van de wielophanging. 'Bizar. Dat komt normaal gesproken pas na 500.000 kilometer misschien een keer voor.'

Gerommel met kilometerstand
Taxi Jappie uit Zwanenburg, die samen met Bios op Schiphol rijdt, heeft met haar 10 Tesla’s dezelfde ervaring. 'Ik heb bij Mercedes nooit een draagarm of aandrijfassen hoeven te vervangen. Zelfs niet toen we rolstoelvervoer deden en de busjes zwaar belast werden', zegt directrice Jill Sweijen.

In juni 2019 moet een van haar taxi's naar het service center in Amsterdam-Zuidoost. Problemen met de navigatie. Als de auto bijvoorbeeld vertrekt uit Haarlem, start het navigatiesysteem de rit op de Pieter Calandlaan in Amsterdam. Sweijen vraagt Tesla ook naar de kilometerteller te kijken. De rittenstaten uit de boardcomputer, die taxichauffeurs wettelijk verplicht zijn bij te houden, klopt bij zeker zeven van haar taxi's niet met de stand op het dashboard. Die verspringt zodra de auto een 'reset' krijgt, of als de internetverbinding hapert. Soms verschilt het tientallen kilometers met de eigen administratie, in één geval zelfs meer dan 4700 km. Dat kán het taxibedrijf in aanvaring brengen met belastingdienst en toezichthouder ILT: als kilometerstanden niet kloppen kan dat duiden op fraude.

De monteurs bij Tesla hebben een eenvoudige oplossing: ze passen zelf de kilometerstand wel even aan, blijkt uit e-mail correspondentie tussen het taxibedrijf en Tesla, die in handen is van het FD. Taxi Jappie zit het niet lekker. Aanpassen van tellerstanden is strafbaar. Daarom vraagt Sweijen of Tesla per auto schriftelijk wil verklaren waarom het de kilometerstand heeft aangepast. Die verklaring heeft het taxibedrijf nooit gekregen.

Actieradius te laag
'Bios heeft bij mijn weten nooit een leverancier voor de rechter gedaagd. Normaal gesproken kom je er wel uit met elkaar.' vertelt ceo René van der Veer op het hoofdkantoor van Bios in Rotterdam. Met de auto's van de vorige leverancier Mercedes Benz was ook wel eens wat, maar dan kwamen 'de mannen met witte jassen uit Duitsland en werd het opgelost.' De dagvaarding is afgelopen juni bezorgd.

En de relatie begon nog wel zo veelbelovend, zes jaar geleden. Op 16 oktober 2014 rijdt onder politie escorte een stoet van tientallen toeterende Tesla's een rondje Schiphol. De luchthaven gaat voor 100% elektrisch, een wereldprimeur. Bios heeft samen met SchipholTaxi een concessie voor acht jaar gekregen om emissievrij op Schiphol te mogen rijden. Voor Tesla, in die tijd nog een kleine speler, is het een mooie opsteker. Elke zakenreiziger die vanaf de luchthaven reist kan niet meer om het merk heen.

Volgens Bios komt Tesla de afspraken uit 2014 niet na. Bios kocht 72 Model S wagens voor een bedrag van €5,7 mln. Daarvan werd €720.000 gesubsidieerd door RVO en de gemeente Amsterdam om elektrisch rijden aan te jagen. Een belangrijk onderdeel van de deal is de actieradius. Schiphol eist dat taxi's met een volle batterij minimaal 400 km moeten kunnen afleggen.

'Tesla beloofde dat dat geen enkel probleem zou zijn' legt Van der Veer uit. 'Maar onze taxi's haalden dat bij lange na niet.' Tesla verweert zich door te stellen dat het taxibedrijf de auto's te intensief gebruikt. Onzin, vindt Van der Veer. 'We hadden juist in de onderhandelingen benadrukt dat dit voor ons als taxibedrijf, waarbij we veel kilometers maken, een cruciaal punt was.'

200 aanmeldingen bij Stichting Tesla Claim
Zo'n 200 personen hebben zich sinds de oprichting in oktober gemeld bij Stichting Tesla Claim. De stichting overweegt een collectieve rechtszaak te starten omdat de auto’s regelmatig mankementen vertonen. 'Het gaat om terugkerende, kostbare reparaties' vertelt voorzitter Wouter van Waning. 'Klanten bij wie de garantie is verlopen gaan de bietenbrug op.' Leden klagen onder meer over de autopilot die niet functioneert, handgrepen die stuk gaan en piepende geluiden bij het rijden. Ook zijn er meldingen dat de kilometerstand is aangepast als de auto na een reparatie wordt opgehaald.Van Waning merkt dat leden bang zijn om te procederen: 'Tesla heeft de macht om geen service meer te verlenen of op afstand de auto te blokkeren. Bovendien is al deze negatieve publiciteit slecht voor de inruilwaarde van de auto's.'In januari, als alle aanmeldingen goed zijn bestudeerd, beslist Stichting Tesla Claim of het een rechtszaak doorzet.

Dure vervangingsdeal
In 2016 komen Tesla en Bios tot een compromis: 64 Model S wagens worden ingeruild voor het nieuwe, duurdere type Model X. Totale kosten voor Bios: ruim €7,9 mln. Ook nu trekt Amsterdam de portemonnee en subsidieert €320.000.

Als de auto's eindelijk vanaf november 2017 geleverd worden, blijkt de actieradius in orde. Maar nu hebben ze zoveel gebreken, dat de Model X vaker in de garage te vinden is dan op de weg. In 2018 moet Bios meer dan 75 defecten laten herstellen. In 2019 nog eens bijna 60. Vaak zijn het grote reparaties, zoals kapotte draagarmen of problemen met aandrijfassen, die een onveilige situatie op de weg kunnen opleveren.

Tesla neemt niet meer op
Wat het taxibedrijf pas echt radeloos maakt is de service. Aanvankelijk heeft Bios een vast aanspreekpunt, wat gebruikelijk is voor bedrijven met een groot wagenpark. Vanaf oktober 2018 moet de communicatie ineens via een anonieme 'frontoffice', waar de telefoon nauwelijks wordt opgenomen. Sinds juni 2019 mag Bios zelfs niet meer bellen. 'Problemen moesten ingevuld worden via een online formulier en dan maar hopen dat er iemand reageert', vertelt Van der Veer ontdaan.

Ook bij Taxi Jappie slaat de wanhoop toe. 'Je moet zo zes tot acht weken wachten voordat een auto gerepareerd kan worden.' Een vervangende auto biedt voor taxibedrijven geen soelaas. Zij moeten rijden met een blauw kenteken en een boardcomputer.

In 2019 voert Tesla ook nog eens de regel in dat Bios maar twee voertuigen tegelijk ter reparatie aan mag bieden. Zijn er meer probleemtaxi's, dan staan ze wekenlang stil. Maar de chauffeurs, die in vaste dienst zijn, worden doorbetaald. Daarom stelt Bios de autoproducent aansprakelijk voor €1,3 mln omzetverlies.

En dan is er nog de taxi die in onderhoud was bij Tesla toen er in september 2018 brand uitbrak in het service center. De auto van Bios stond naast de brandende auto. Er zou geen schade aan de taxi zijn, maar de auto was maar liefst vijf maanden zoek. Tesla hulde zich in stilzwijgen, dus ten einde raad belde Bios de politie. Pas toen die een belletje deed en Tesla wel opnam, dook de auto ineens weer op. In deze zaak eist Bios nog eens zo'n €60.000 schadevergoeding.

Openstaande rekeningen
In 2018 repareert Tesla de gebreken nog kosteloos, maar vanaf 2019 worden er voor tienduizenden euro's rekeningen gestuurd. Volgens Tesla is de garantie, tot 80.000 kilometer, ondertussen verlopen. Er staat voor €150.000 aan facturen open, want Bios weigert te betalen. 'Onderhoud en normale reparaties betalen we gewoon', zegt ceo Van der Veer. 'Maar waarom zouden wij in vredesnaam moeten betalen voor onderdelen die gebrekkig zijn?'

De zaak is nu zó geëscaleerd dat Tesla weigert nog iets aan de auto's te doen. Tofik Ohoudi meldde zich afgelopen juni bij de balie in Zuidoost met een probleem-taxi, maar kon weer rechtsomkeert maken. Bios kan niet bij een andere dealer terecht om de auto te laten maken. Alle service verloopt via Tesla zelf. Van der Veer: 'Tesla wil zijn klanten heel erg afhankelijk maken. Als we nu vol in bedrijf zouden zijn, zouden we dikke problemen hebben.'

Eerdere rechtszaak
Eerder stapten vier chauffeurs van Schipholtaxi naar de rechter over rammelende Tesla's. De rechter kwam afgelopen augustus tot de conclusie dat de verkeerde partij was gedaagd. De vier hadden niet Tesla moeten dagen, maar Mercedes-Benz Financial Services (MBFS), die de auto’s had doorverkocht aan de chauffeurs. De rechter stelde ook dat het moment van levering bepalend is of Tesla voldoet aan de overeenkomst. En toen ze de auto's kregen hadden de chauffeurs niet geklaagd over gebreken

Ondanks alle ellende is Van der Veer wel overtuigd geraakt van elektrisch rijden. Maar of Tesla leverancier blijft, is zeer de vraag. Bios Groep heeft ondertussen 5 Audi E-trons aangeschaft. 'Daar wordt wel de telefoon opgenomen.'

Tesla wil inhoudelijk niet reageren op vragen van het FD over de klachten van de taxibedrijven en de schadeclaims die ze indienen.

Ik moest meteen aan Pon denken toen ik dit artikel las, maar in de op-een-na-laatste alinea krijgt dit bedrijf juist een pluim :)
 
Pietzoveel zei:
Ben wel benieuwd hoe onderstaande in dat plaatje past.... Gewoon vloot vernieuwen omdat deze totaal niet bevalt?

https://www.taxipro.nl/innovatie/2018/02/12/bios-vernieuwt-tesla-vloot-op-schiphol/?gdpr=accept

Misschien even het artikel lezen voor je reaguurt.;)

@Tydelijk
Ik had bewust de link geplaatst, iets met copyright en zo. Dus zet even de bron erbij als je wilt.
 
Je hebt gelijk! Ik had beter moeten lezen. Het gaat dus niet zo zeer over de kwaliteit van de auto's, maar over bedrijfsschade door lange reparatietermijnen. En nu over en weer niet meer betalen of afspraken nakomen. Gewoon een zakelijk geschil blijkbaar. Wel slordig van Tesla, maar niet vreemd als er 30.000 auto's uitgeleverd moeten worden dat de doorlooptijden voor reparatie lang zijn. Grappig dat een paar anderen partijen blijkbaar de verkeerde gedagvaard hebben, (slimme advocaat dan).
 
Pietzoveel zei:
Je hebt gelijk! Ik had beter moeten lezen. Het gaat dus niet zo zeer over de kwaliteit van de auto's,
Zoals hoe ik het lees gaat t wel degelijk om de (blijkbaar slechte) kwaliteit van de Tesla's. Bijvoorbeeld:
Maar nu hebben ze zoveel gebreken, dat de Model X vaker in de garage te vinden is dan op de weg

Of

vertelt vestigingsmanager Tofik Ohoudi. In zijn lange carrière als manager van wagenparken heeft hij nog nooit zoveel problemen gezien als bij Tesla.

Het zakelijke geschil is een gevolg daarvan.
 
En wat Musk nog niet in huis heeft kan het bij Mercedes afkijken.

Gerucht in de Duits/Engelse pers: "Telsa neemt Benz over?"
Volgens de geleerde heren van de onderzoeksclub best waarschijnlijk.

(ik zeg: 100% niet, hoewel Tesla dankzij de $600 mld beurswaarde zonder met de ogen te knipperen Toyota EN VW Group kan binnenhalen)

Tesla könnte Daimler schlucken, „ohne um Erlaubnis zu fragen“ - Experten halten Übernahme für wahrscheinlich

Der US-Autobauer Tesla hat sich überdurchschnittlich gut entwickelt. Eine Analysefirma aus London vermutet, dass CEO Elon Musk jetzt Daimler für eine Übernahme ins Auge gefasst hat.

Berlin/Stuttgart - Tesla-Chef Elon Musk sprach kürzlich auf einer Preisverleihung in Berlin über eine mögliche Übernahme deutscher Autobauer. Nun glauben einige Experten, dass er damit auf die Daimler AG angespielt haben könnte. Der Konzern mit Sitz in Stuttgart passt durchaus ins Beuteschema. Die Analysefirma Breakingviews sorgt für Spekulationen. „Der bestehende Kundenstamm von Tesla passt am besten zu einer Luxusmarke“ heißt es in einer Agenturmeldung von Reuters. Diesen Anspruch erfüllt Daimler mit seiner deutschen Oberklasse-Marke Mercedes-Benz durchaus.

https://www.hna.de/wirtschaft/tesla-elon-musk-daimler-autobauer-experten-uebernahme-palo-alto-stuttgart-zr-90125829.html
 
Ik heb een paar jaar gewerkt bij een inkooporganisatie voor een groep occasiondealers. Daar kwamen destijds geregeld Model S-en binnen met kilometerstanden boven de ton. Ze werden daar beschouwd als bovengemiddeld betrouwbaar, buiten problemen met deurklinken (bekend van de S) gebeurde er eigenlijk nooit iets. Irritant was wel dat een defecte parkeersensor niet kon worden vervangen door een identieke Bosch maar dat de auto per se naar de dealer moest voor een 'echte' Tesla-sensor. Dat duurde voor zo'n simpele operatie best lang.

Mijn broer rijdt inmiddels 13 maanden in een Model 3 als leaser. Deze zat bij de massaleveringen in de Amsterdamse haven. Hij heeft geen mankementen ondervonden, na alle meldingen over slechte bouwkwaliteit heb ik de auto helemaal bekeken (ik heb gebruikte auto's ingenomen voor mijn werkgever, ik weet waar ik naar moet kijken) en vind het een bovenmatig netjes gebouwde auto. Er zijn Europese merken die dit soort passing en lakkwaliteit niet halen. Door de pandemie heeft hij niet zoveel kilometers gemaakt als verwacht maar de auto doet zijn werk probleemloos en hij is bijzonder tevreden over de regelmatige updates waarmee het aantal mogelijkheden en de gebruiksvriendelijkheid wordt uitgebreid. De autopilot werkt uitstekend op de snelweg en er wordt gewerkt aan de betrouwbaarheid op binnenwegen.
 
Klassiekerrijder zei:
Ik heb een paar jaar gewerkt bij een inkooporganisatie voor een groep occasiondealers. Daar kwamen destijds geregeld Model S-en binnen met kilometerstanden boven de ton. Ze werden daar beschouwd als bovengemiddeld betrouwbaar, buiten problemen met deurklinken (bekend van de S) gebeurde er eigenlijk nooit iets. Irritant was wel dat een defecte parkeersensor niet kon worden vervangen door een identieke Bosch maar dat de auto per se naar de dealer moest voor een 'echte' Tesla-sensor. Dat duurde voor zo'n simpele operatie best lang.

Mijn broer rijdt inmiddels 13 maanden in een Model 3 als leaser. Deze zat bij de massaleveringen in de Amsterdamse haven. Hij heeft geen mankementen ondervonden, na alle meldingen over slechte bouwkwaliteit heb ik de auto helemaal bekeken (ik heb gebruikte auto's ingenomen voor mijn werkgever, ik weet waar ik naar moet kijken) en vind het een bovenmatig netjes gebouwde auto. Er zijn Europese merken die dit soort passing en lakkwaliteit niet halen. Door de pandemie heeft hij niet zoveel kilometers gemaakt als verwacht maar de auto doet zijn werk probleemloos en hij is bijzonder tevreden over de regelmatige updates waarmee het aantal mogelijkheden en de gebruiksvriendelijkheid wordt uitgebreid. De autopilot werkt uitstekend op de snelweg en er wordt gewerkt aan de betrouwbaarheid op binnenwegen.

Jouw inhoudelijke kennis staat nogal in contrast met dozijnen meningen in menig Tesla vs VW topic, zoals momenteel op AW's startpagina (ID4 test).
Goed jouw (positieve) ervaring te lezen.
 
Daniel de Dion zei:
Jouw inhoudelijke kennis staat nogal in contrast met dozijnen meningen in menig Tesla vs VW topic, zoals momenteel op AW's startpagina (ID4 test).
Goed jouw (positieve) ervaring te lezen.

Inderdaad goed om deze "insider" verhalen te horen (y) al die Haters hebben hun meningen vooral gebaseerd op borrelpraat en verhalen van de zus van de neef van me zwager z'n kapster.
 
Kwaliteitsproblemen heeft elk merk. Vreemd genoeg lijken ze regelmatig niets te leren van hun ervaringen, want een relatief probleemloze modelreeks wordt nogal eens opgevolgd door een serie met diverse issues waarvan je je afvraagt of het een nieuw merk is dat net is begonnen met auto's bouwen. En een hardnekkig probleem wat met een nieuw model mooi opgelost kan worden, komt daar weer terug. Blijkbaar is er een nieuwe generatie ingenieurs aan de gang die hun eigen fouten moeten maken...

Ik beweer overigens niet dat Tesla geen kwaliteitsproblemen heeft gehad. Er werden door mijn werkgever geen Model X-en ingekocht, ondermeer vanwege hardnekkige problemen met de vleugeldeuren.
 
Zadelsnuiver zei:
Daniel de Dion zei:
Jouw inhoudelijke kennis staat nogal in contrast met dozijnen meningen in menig Tesla vs VW topic, zoals momenteel op AW's startpagina (ID4 test).
Goed jouw (positieve) ervaring te lezen.

Inderdaad goed om deze "insider" verhalen te horen (y) al die Haters hebben hun meningen vooral gebaseerd op borrelpraat en verhalen van de zus van de neef van me zwager z'n kapster.

...... en daar de achterbuurman van. Die overigens weer flikvlooit met de zus van de neef van me zwager z'n kapster :LOL:
 
Zadelsnuiver zei:
Inderdaad goed om deze "insider" verhalen te horen (y) al die Haters hebben hun meningen vooral gebaseerd op borrelpraat en verhalen van de zus van de neef van me zwager z'n kapster.

Nee, een onbekende internetter, daarvan de broer, dat is inderdaad wel heel dichtbij(y).
 
aKqtAlp.jpg


Kwaliteit (y)
 
Op het forum van de nieuwe MB-S klasse klagen ze ook over scheef hangende achterklep, bollingen in de deurplaat thv de portiergrepen van beide voorportieren. Schijnt dus bij meerdere merken voor te komen. Zal wel de reden zijn dat er in België bijna geen auto's meer gebouwd worden?
 
Lol, die S-Klasse's zijn pre-productiemodellen. Je denkt toch niet werkelijk dat dat bij MB door de kwaliteitscontrole komt en in de handen van klanteno_O
 
Hoe herken je die Joop? Zo'n voorserie die wel alvast aan de journalisten worden meegegeven? Heeft'ie dan eigenlijk wel typegoedkeuring? Was de foto van de Tesla ook een voorserie auto? Is het wel een Tesla?
 
Perstesten zijn 9/10x in pre-productie modellen. Typegoedkeuring staat daar los van, de typegoedkeuring heeft uiteraard 'niks' met de bouwkwaliteit te maken.
Denk zelf eens na, is dat te zien vanuit een tweetje van een individu?
 
Daniel de Dion zei:
En wat Musk nog niet in huis heeft kan het bij Mercedes afkijken.

Gerucht in de Duits/Engelse pers: "Telsa neemt Benz over?"
Volgens de geleerde heren van de onderzoeksclub best waarschijnlijk.

(ik zeg: 100% niet, hoewel Tesla dankzij de $600 mld beurswaarde zonder met de ogen te knipperen Toyota EN VW Group kan binnenhalen)

Tja, totdat de lucht uit de bel klapt...

JPMorgan heeft een koersdoel van 90 US Dollar.

(..) JPMorgan Cazenove handhaaft in aanloop naar de opname van Tesla in de S&P 500 index zijn onderwogen advies, waarbij de bank het koersdoel verhoogde van 80,00 naar 90,00 dollar.

Op 21 december wordt Tesla opgenomen in de brede Amerikaanse index, (..)

Het aandeel is volgens Brinkman namelijk "dramatisch overgewaardeerd". Daarvoor wijst de analist bijvoorbeeld op de waarderingen van fabrikanten als BMW, Daimler en Toyota, die veel lager liggen.
(..)

De analist gelooft niet dat Tesla op termijn twee keer zo groot zal zijn als Toyota en Volkswagen gecombineerd, en met dezelfde marges om dit alles te rechtvaardigen.

https://www.beursgorilla.nl/beursnieuws/624031/Beursblik-JPMorgan-handhaaft-verkoopadvies-op-Tesla.aspx
 
Lars Krijgsman bericht dat Musk Tesla wilde slijten aan Apple's Tom Cook. Hij bedoelt Tim Cook.
Maar in een andere tweet meldde Musk iets veel interessanters:

Het Super Charger netwerk komt ook beschikbaar voor niet-Tesla EV's.
 
Ik zou er doodziek van zijn als mijn nieuwe auto er zo zou uitzien met zulke grote kieren.
Een Tesla moet je dus gewoon leasen en nooit met eigen geld kopen.
 
Volgens mij geldt dat leasen voor alle auto's met enige "niet uitontwikkelde techniek, maar we willen uitleveren"... Alle risico's voor de leasemij.
 
Tesla aandeel in 1ste week 2021:

van $680 naar $880
marketcap van 660 miljard naar 835 miljard
Dat is de waarde van s'werelds grootste Toyota in 5 handelsdagen.

Met de rest is Tesla net zo veel waard als ALLE andere autofabrikanten samen
https://www.bloomberg.com/quote/TSLA:US
 
Daniel de Dion zei:
Net Q4 resultaat.

Voor het eerst meer dan $10 mld omzet (10,7 mld)
Koers -4%

Die omzet (bruto of netto???) zegt alleen maar iets over de verkopen.
Dat soort kale omzetcijfertjes zegt verder heel weinig, want daar staan alle bedrijfskosten namelijk ook nog tegenover.... van groot belang is juist het verschil tussen die beide, dat maakt of een bedrijf wel of niet gezond is.;)
 
Muddy Bandit zei:
Daniel de Dion zei:
Net Q4 resultaat.

Voor het eerst meer dan $10 mld omzet (10,7 mld)
Koers -4%

Die omzet (bruto of netto???) zegt alleen maar iets over de verkopen.
Dat soort kale omzetcijfertjes zegt verder heel weinig, want daar staan alle bedrijfskosten namelijk ook nog tegenover.... van groot belang is juist het verschil tussen die beide, dat maakt of een bedrijf wel of niet gezond is.;)

Ik meldde dus:

Voor het eerst meer dan $10 mld omzet (10,7 mld)
Koers -4%


Als jij meer info wil, prima
Zoek je het op.
Plaats je het hier, of niet.
Income Statement, P&L, Balance Sheet, Cash Flow. allemaal mogelijk.
 
Daniel de Dion zei:
Muddy Bandit zei:
Daniel de Dion zei:
Net Q4 resultaat.

Voor het eerst meer dan $10 mld omzet (10,7 mld)
Koers -4%

Die omzet (bruto of netto???) zegt alleen maar iets over de verkopen.
Dat soort kale omzetcijfertjes zegt verder heel weinig, want daar staan alle bedrijfskosten namelijk ook nog tegenover.... van groot belang is juist het verschil tussen die beide, dat maakt of een bedrijf wel of niet gezond is.;)

Ik meldde dus:

Voor het eerst meer dan $10 mld omzet (10,7 mld)
Koers -4%


Als jij meer info wil, prima
Zoek je het op.
Plaats je het hier, of niet.
Income Statement, P&L, Balance Sheet, Cash Flow. allemaal mogelijk.

Je geeft er ook een waardeoordeel bij ("net resultaat"), maar of het inderdaad goed is, hangt af van de andere cijfers.

Tesla heeft winst gemaakt, maar die komt voornamelijk uit de verkoop van emissierechten. Een in mijn ogen verwerpelijk systeem omdat deze handel het milieu niet ten goede komt.
 
Daniel de Dion zei:
Als jij meer info wil, prima
Zoek je het op.
Plaats je het hier, of niet.
Income Statement, P&L, Balance Sheet, Cash Flow. allemaal mogelijk.


Die verdere info over de cijfertjes bekijk ik af en toe wel, maar het geheel drijft mij nog te stevig op de onstabiele factoren van subsidies en emissierechten om al de conclusie te kunnen trekken dat Tesla inmiddels ook een gezond bedrijf is geworden.
Ik vraag me meer af wat het regelmatig vermelden van die kale omzetcijfertjes te maken heeft met dit topic "waarom Tesla kwaliteit biedt".
 
Interessant ge-nitpick op de vierkante centimenter heren.
('ik heb gelijk!", "nee, ikke!!")

Da's nu precies wat zo'n Musk niet doet.
Die pakt door, zodat hij de wereld nog meer kan verbazen met de kwaliteit die Tesla biedt
 
Dat die gast stevig doorpakt ben ik het helemaal met je eens.
De manier waarop hij soms doorpakt vind ik echter wel wat minder, dat vind ik af en toe meer een stevig staaltje van grof gokken met vertoon van een stuk arrogantie en machtsmisbruik die bij een dictator ook niet zou misstaan.... maar goed, daarvoor is hij ook al regelmatig op z'n vingers getikt en zal hij ook nog wel vaker op z'n vingers getikt worden.
Het zal mijn vriendje voorlopig nog niet gaan worden, ik heb het niet zo op met figuren die macht en geld stevig boven de menselijke en sociale normen/waarden plaatsen.

De macht (en de kracht) van Tesla is momenteel nog steeds de emissiehandel die de andere grote autofabrikanten overeind moeten houden omdat ze niet voldoen aan de uitstootnormen: hoe meer Tesla-productie (omzet) hoe beter de emissiehandel voor Tesla, op het product Tesla auto hoeft dan niet eens winst gemaakt te worden om een positief resultaat te krijgen.
En daarnaast is de grote datahandel (allemaal verzameld en verstuurd door de auto dankzij de softwarelicenties) ook al stevig op gang gekomen, het verdienmodel nummer 2 van Tesla.

Als je even heel nuchter naar een Tesla (en inmiddels vele andere merken) gaat kijken dan zie je slechts een heel duur en volstrekt nutteloos tuinornament op wielen staan, dat tuinornament kan pas een vervoermiddel gaan worden als de in licentie afgegeven software eraan gekoppeld is en zal ook weer een nutteloos tuinornament worden als de gebruikerslicenties ingetrokken worden.
De aankoop van zoiets geeft mij persoonlijk dan al helemaal geen gevoel van kwaliteit meer maar eerder een vreemd gevoel van volstrekte afhankelijkheid waarvoor ik ook nog eens vele tienduizenden euro's moet gaan betalen.
Kort gezegd een beetje de omgekeerde wereld: eerst heel fors betalen voor de aankoop van een auto om vervolgens een ander de volledige macht over je auto (+ je persoonlijke data) te gaan geven.... als verkoper vind ik zo'n constructie natuurlijk helemaal perfect, maar als consument blijf ik toch liever volledig zelf baas over mijn aankopen zonder de mogelijke bemoeienissen van de producent.
 
Ach aandelen en beurswaarde, het zijn nietszeggende waardes en de waanzin van de dag.
Wat vandaag geweldig is kan morgen waardeloos zijn.
En Tesla kwaliteit?? met losvliegende bumpers en daken????
 
Ach Erik, iedere fabrikant, zelfs premium genoemd, heeft zijn terugroepacties omdat er wat afbreekt, spontaan uitbrandt, er dodelijke airbags inzitten etc etc. Maar veel fabrikanten bouwen al > 75 jaar auto's. Die zouden toch voldoende ervaring moeten hebben in het bouwen van auto's. Dus weer beginnen over een bumper die een enkele keer loslaat.... Hoeveel keer is dat in Nederland voorgekomen?
 
Beetje jammer dat enkele mensen zich hier blijkbaar op hun stelling hebben ingegraven en niet gevoelig zijn voor informatie die dit tegenspreekt.

Nog even gevraagd aan mijn broer. Bij zijn werkgever rijden inmiddels 25 collega's met een Model 3. Ze hebben een discussiegroep waarin ze updates bespreken en manieren uitwisselen om bijvoorbeeld de gegevens van hun auto in een spreadsheet te gooien (het zijn IT'ers...). Van de 25 is er exact 1 die pech met zijn Tesla heeft gehad, hij kreeg een steen op zijn glazen dak en was aan een nieuw dak toe. Verder niets dan onderhoud. Toegegeven, geen van hen komt op dit moment aan de 25.000 km per jaar.
 
Terug
Bovenaan