Ik sleutel hobbymatig vrij veel aan auto's, vooral aan VAG (ook redelijk nieuwe) en het valt gewoon op dat er vreemde technische keuzes gemaakt worden. Keuzes die zijn ingegeven door kosten. Als je flinterdunne olieschraapveren bednkt omdat je anders op papier niet zuinig genoeg bent, maar vervolgens de motoren na relatief korte tijd in de soep ziet lopen omdat de schraapveren hun werk niet goed doen en dan ook nog eens niet met een fatsoenlijke oplossing komt (itt tot onafhankelijke tuners die wel met een goede oplossing weten te komen), dan klopt er iets niet. In onze Oc en in de Cordoba van mijn broer uit 2006 hebben we tamelijk veel elektrische storingen. Achterramen die niet functioneren, kentekenverlichting wat niet werkt, stoelverwarming die niet aangaat, dat werk. Inmiddels zijn we er ook achter waarom. De koperen bedrading rot gewoon door. Niet op contacten, maar midden in draden. Hele klus om te vinden, je moet met spelden door de isolatie om te kunnen meten waar de draadbreuk zit. Een paar van die draadbreuken hebben we er uit geknipt en gestript. Weet je wat je dan ziet? Compleet groen koper. In de isolerende mantel. Hoe kan dat? Wat voor bedrading gebruik je dan? En waarom hebben de 10 jaar oudere VAG'ers daar blijkbaar helemaal gen last van?
Ieder merk heeft z'n sores. Ik ben totaal niet merkgebonden of merkentrouw. Het interesseert me echt letterlijk niets of ik in een Lexus rijd of in een Dacia. Echt niet. Maar VAG heeft in elk geval jarenlang op vele technische vlakken niet de goede keuzes gemaakt, ze nemen er nóóit enige verantwoordelijkheid voor en laten per definitie de klanten in de kou staan. Klanten die doorgaans niet in het goedkoopste blik rijden. Vandaar mijn eerder gestelde vragen. Het is een bekend gegeven dat ieder merk wat groot wordt, ooit een moment krijgt dat er bashers komen. Maar dat is niet waar het mij om gaat. Renault, Toyota, Ford, allemaal hebben de één of meer steken laten vallen. Maar wel met één verschil: ze hebben het altijd serieus opgenomen en aangepakt. Toyota verving de blokken met kantelende zuigers, Ford deed nooit moeilijk over de roestende Focusjes, Renault is algeheel door het stof gegaan. En VW? Mijn oerbuurman rijdt in een tamelijk nieuwe Amarok die nooit goed is geweest. Zo'n beetje alles in de aandrijflijn is al vervangen. Hij wil hem graag inruilen. En wat komt er voor terug? Vermoedelijk een Volkswagen. Waarom, was natuurlijk mijn vraag. Omdat zij de enige zijn die er nog een enigszins acceptabel inruilbedrag voor terug willen geven. Als dat je klantenbinding moet zijn...