Volvo S90/V90 | Facelift 2025

Wouter82 zei:
Bender zei:
Ik denk dat je je redenering moet bijstellen. In EU wonen 2 maal zoveel mensen als in VS, toch zijn er in de VS meer S80 verkocht geweest dan in EU. Volvo weet dus dat ze in de VS meer duurdere wagens kunnen verkopen in absolute aantallen ten opzichte van Europa dat toch wel 2x zoveel inwoners heeft.
Het is al een paar keer geprobeerd uit te leggen, maar auto's zijn in de VS gewoon goedkoper dan in Europa en zeker dan in Nederland. De S90 begint in Nederland bij € 51.495, in de VS omgerekend bij € 44.104. En dan hebben we het in dit geval dus over een geïmporteerde en dus duurdere auto.

De Volvo begint in NL helemaal niet bij 51.495 maar 6K lager(D3); misschien bedoel je dat een vergelijkbare uitvoering (benzine) in NL bij 51.495 begint (T5)....
 
Majortom zei:
De Volvo begint in NL helemaal niet bij 51.495 maar 6K lager(D3); misschien bedoel je dat een vergelijkbare uitvoering (benzine) in NL bij 51.495 begint (T5)....
Mijn vergelijking betreft toch ook de T5...
 
In China kost de S90 omgerekend in Euro vanaf 53.281 euro.

Ik zie weinig nut om de prijzen intercontinentaal te gaan vergelijken in een bepaalde munt. Tenzij iemand wekelijks op beide continenten vertoeft zal het niets uitmaken. Dit betekent dat de Amerikaan gewoon veel meer kan doen met zijn geld. Wat ben je nu met 30.000 euro als je maar een Golf kunt kopen, terwijl je aan de andere een Passat kunt kopen voor die prijs. Als je minder kunt doen met je geld ben je wel armer.
Analisten bij Volvo snappen toch ook dat een S90 makkelijker zal verkopen in de VS en in China ten opzichte van Europa.

Vroeger kostte een patatje joppie toch ook maar omgerekend 2 euro? Terwijl je er nu 5 euro voor moet betalen. Als je netto inkomen geen 2,5x meer is dan vroeger, dan ben je nu eigenlijk armer.
 
Dat is niet uniek aan Europa, dat speelt in de VS ook. Misschien wel in ergere mate.
Daarom kon Trump ook op veel steun rekenen in hoeken waar dat niet vanzelfsprekend was.

Auto's zijn misschien goedkoper, andere dingen zijn veel duurder, zoals zorg en onderwijs. Ik weet wel wat ik belangrijker vind.

Afijn, prijzen op deze wijze vergelijken heeft niet erg veel zin naar mijn idee. Er spelen zoveel factoren een rol. Vergelijken binnen de EU heeft wel zin wat mij betreft.
 
Bender zei:
In China kost de S90 omgerekend in Euro vanaf 53.281 euro.

Ik zie weinig nut om de prijzen intercontinentaal te gaan vergelijken in een bepaalde munt. Tenzij iemand wekelijks op beide continenten vertoeft zal het niets uitmaken. Dit betekent dat de Amerikaan gewoon veel meer kan doen met zijn geld. Wat ben je nu met 30.000 euro als je maar een Golf kunt kopen, terwijl je aan de andere een Passat kunt kopen voor die prijs. Als je minder kunt doen met je geld ben je wel armer.
Analisten bij Volvo snappen toch ook dat een S90 makkelijker zal verkopen in de VS en in China ten opzichte van Europa.

Vroeger kostte een patatje joppie toch ook maar omgerekend 2 euro? Terwijl je er nu 5 euro voor moet betalen. Als je netto inkomen geen 2,5x meer is dan vroeger, dan ben je nu eigenlijk armer.

Alleen maak je even de denkfouten dat 1) inkomens en uitgavenpatronen totaal verschillen. Met je 30.000 euro kun je in de VS wellicht 'meer' kopen, maar minder mensen hebben dit geld. Kijk maar eens naar het aantal kredieten op die auto's. Ten tweede heb je het over 'makkelijker verkopen' in de VS en China, maar die merken liggen daar heel anders in de markt. Cultureel-economisch vergt dit een heel andere benadering, om nog maar te zwijgen over demografie en geografie. Leuk dat je er in China meer kunt slijten, maar dit is wel een land dat bijna drie keer zo groot is als de EU. Zo makkelijk is dit dus niet, helemaal als je er ook nog aparte modellen voor moet gaan bedenken (S90L) en produceren. Europa is een zeer conservatief continent waarop Volvo een gevestigde naam is. Net als BMW kopen mensen die dingen in principe toch wel.

Anderson zei:
Vergelijken binnen de EU heeft wel zin wat mij betreft.

In mijn ogen net zo veel zin als tussen continenten. Dat we allemaal zo'n blauwe vlag met sterretjes hebben wapperen, doet ons denken dat we nagenoeg hetzelfde zijn. En dat zijn we simpelweg niet. De verschillen (zorg, onderwijs, etc.) die je terecht benoemt heb je natuurlijk ook in landen onderling. We zien Finland bijvoorbeeld als heel duur land. Producten kosten veel geld, prijzen zijn hoog. Maar de inkomstenbelasting is een stuk lager. Onder de streep houd je ongeveer hetzelfde over. Een duurdere of goedkopere auto kan hierbij een heel vertekend beeld geven.
Auto's in BE lijken een stuk goedkoper, maar die dingen moet daarna nog ingeschreven worden, restwaarde is lager (dankzij strenge wetgeving omtrent tweedehands auto's) en je auto staat vaker bij de garage door chronisch wanbeleid bij de aanleg van infrastructuur.

Maar goed, verder helemaal met je eens hoor. Het zal altijd appels met peren zijn. De discussie startte met de bewering dat rijkdom meetbaar is aan de hand van de automobiele variëteit. Helaas laat discussiestarter zijn neus niet meer zien...
 
Goed, eens dat ook binnen de EU wel de nodige verschillen zijn die een eendimensionale vergelijking mank doen gaan. Omdat we een gezamenlijke economische ruimte hebben kan het wel interessanter zijn om in andere landen te kijken. Doen we bij andere producten ook, als consument. Natuurlijk, er staat in Nederland nog de BPM tussen, dus de kans dat het onder aan de streep echt zin heeft is vrij nihil.
 
Dat klopt inderdaad. Zo zag ik in (ik geloof) Slowakije dat de A-klasse daar bij 17,5 duizend euro begint. Scheelt toch best veel.
 
In Europa en zeker Nederland is de koopkracht zeer veel minder geworden de afgelopen twintig jaar, dat zie je niet alleen aan het wagenpark maar ook aan de opkomst van zeer goedkope winkelformules. Twintig jaar geleden was er geen behoefte aan Aldi, Lidl, Primark, Action etc etc etc, nu de belangrijkste succesvolle formules in winkelland, geen teken van welvaart maar bittere noodzaak.

Ik heb jaren in de USA gewerkt en een belangrijk verschil is dat in de USA een auto nog meer een statussymbool is dan in Europa en E-segment wagens ook fors goedkoper zijn, in ieder geval de huis/tuin/keuken auto's zoals de Camry, en de auto's van GM en diverse Fords etc. Europeanen sparen ook meer en daar hebben ze in de USA echt nooit van gehoord.

Ondertussen wint de Volvo V90 in de laatste uitgave van Autovisie de vergelijking met de Mercedes E-klasse, deze laatste scoort overall op bijna alle aspecten beter dan de Volvo maar de Volvo is niet veel minder dan de E-klasse. Autovisie stelt dat de zeer forse meerprijs van de E-klasse Estate t.o.v. de V90 in ieder geval niet waard is. De Volvo is de beste poging van Volvo sofar aan te sluiten bij de E-klasse e.d. en 'wint' de vergelijking.

Hoewel ik de afgezaagde achterzijde niet geslaagd vind van de V90, is de geteste uitvoering van de V90 in de Autovisie wel een plaatje en zeer veel fraaier m.i. dan de E-estate welke wel erg veel op de C-klasse lijkt.
 
ab123cd zei:
In Europa en zeker Nederland is de koopkracht zeer veel minder geworden de afgelopen twintig jaar, dat zie je niet alleen aan het wagenpark maar ook aan de opkomst van zeer goedkope winkelformules. Twintig jaar geleden was er geen behoefte aan Aldi, Lidl, Primark, Action etc etc etc, nu de belangrijkste succesvolle formules in winkelland, geen teken van welvaart maar bittere noodzaak.
Dat geldt net zo goed voor de VS, waar veel mensen (meer nog dan in Nederland, Europa - eigenlijk zijn wij luie varkens) er twee banen op nahouden. Niet voor de hobby, maar zoals je zelf zegt "uit bittere noodzaak". Trump kon ook winnen op deze grondslag in een aantal key-states (belangrijk voor de Electoral Vote).

De auto's zijn er goedkoper, de benzine is er goedkoper, daar staat tegenover dat de zorg en het onderwijs veel meer kost. Er zijn veel Amerikanen die het hoofd moeilijk boven houden. Meer nog dan bij ons. De prijs van een auto zegt niet veel (of verre van alles) over de mate van daadwerkelijke welvaart.
 
Ondanks de grote verschillen tussen VS en Europa over diverse domeinen geloof ik de dat algemene levenstandaard op hetzelfde niveau is. Je kan het best kijken naar de gemiddelde levensverwachting: deze is tussen VS en Europa nagenoeg gelijk.
Ik kan aannemen dat een moeilijker leven zal leiden tot minder lang leven. Inderdaad kort door de bocht maar voor mij voldoende om geen verschil te zien in levenstandaard tussen beiden.
 
9xty34lb1zwe_800.jpg
 
@ Anderson,

Je hebt gelijk uiteraard maar ook in Nederland is het sociaal stelsel behoorlijk uitgekleed inmiddels en moeten veel gezinnen echt twee inkomens hebben om rond te komen, dat beiden werken is geen luxe meer maar noodzaak. Uiteraard is alles relatief want wij (Noord-) Europeanen, laten we dat verschil wel maken, zijn uiteraard nog steeds (zeer) welvarend. Maar als je naar de autoverkopen kijkt is de toename van A en B segment auto's overduidelijk, kijk maar naar de statistieken, daar waar twintig jaar geleden de C en D segmenters nog de boventoon voerden in de verkope zijn het nu de 'kleintjes'. Beetje offtopic allemaal ;)

Hoop in ieder geval de S90 vaak tegen te komen hoewel de V90 populairder lijkt, de meeste nieuwe Volvo's van deze serie die ik ben tegen gekomen recent waren met name V90's, moet bar wennen aan het model, voor mij is de sedan het meest geslaagd, maar daar heb ik al genoeg over gezegd in deze post :)
 
Bender zei:
Je kan het best kijken naar de gemiddelde levensverwachting: deze is tussen VS en Europa nagenoeg gelijk.

Dan is de levensstandaard (en dus welvaart?) in Cuba torenhoog. Volgens mij het land met de hoogste levensverwachting.

Ergo, het is allemaal niet zo eenzijdig. Laat staan dat je welvaart/rijkdom kunt meten aan de hand van de verkopen van een merk... Gaat natuurlijk nergens over, maar dat snapt M. X. hopelijk ook wel. Ik kan ook een merk zoeken die mijn standpunt benadrukt, en dan roepen dat het prima meetbaar is aan de hand daarvan.
 
RobEU zei:
a. Dan is de levensstandaard (en dus welvaart?) in Cuba torenhoog. Volgens mij het land met de hoogste levensverwachting.
b. Ik kan ook een merk zoeken die mijn standpunt benadrukt, en dan roepen dat het prima meetbaar is aan de hand daarvan.

a. Cuba: 78 - Monaco: 90
b. Ik zag onlangs grafieken over algemene verkopen voor NL en daar zie je wel duidelijk dat in 1990 hollanders maar voor 25% A en B segmenters kochtten. In 2014 is dat bijna 70% geworden. Face-it man, Europa is gewoon armer geworden.
 
Bender zei:
RobEU zei:
a. Dan is de levensstandaard (en dus welvaart?) in Cuba torenhoog. Volgens mij het land met de hoogste levensverwachting.
b. Ik kan ook een merk zoeken die mijn standpunt benadrukt, en dan roepen dat het prima meetbaar is aan de hand daarvan.

a. Cuba: 78 - Monaco: 90
b. Ik zag onlangs grafieken over algemene verkopen voor NL en daar zie je wel duidelijk dat in 1990 hollanders maar voor 25% A en B segmenters kochtten. In 2014 is dat bijna 70% geworden. Face-it man, Europa is gewoon armer geworden.

a. De WHO zegt dat de levensverwachting in Cuba 79,1 jaar is en dat er onvoldoende data over Monaco beschikbaar is. Kennelijk heb jij daar wel een goede bron voor? Maar als je die data representatief vindt voor de rijkdom dan neem ik je graag mee met de cijfers. Blijkbaar zijn Zuid-Korea en Spanje steenrijke laden (en daar kun je dus veel verschillende auto's kopen, zoals ik reeds gelezen heb) en landen als Maleisie, Slowakije en Nederland een stuk armer.
b. Heel leuk dat gegoochel met cijfertjes, maar wil je het nou over Nederland of Europa gaan hebben? Heb je er ooit ook bij stilgestaan dat een Golf in 1990 precies 1,2 cm groter is dan een Polo van vandaag? En dat die laatste zo'n 2.500 euro duurder is dan die Golf in 1990. Met een dergelijke nuance zijn we dus helemaal niet zo veel kleiner gaan rijden. Sterker nog, we zijn duurder gaan rijden! Dus, man(?), blijkbaar zijn we rijker geworden, volgens dit soort simplistische logica.
 
Waar het natuurlijk om draait is dat het besteedbare inkomen voor de mensen tot modaal al jaren onder druk staat door structurele loonmatiging en stijging vaste lasten. Dat particulieren minder nieuw zijn gaan kopen is daar een significant onderdeel van. Auto's gaan ook langer beter mee dus een tweedehandsje is financieel gezien ook gewoon duurzaam. Want er zijn belangrijkere prioriteiten om je geld op stuk te slaan. Zoals 2x per jaar een nieuwe smartphone voor de kids.

Anyways, interessante boom, maar niet veel met dit topic te maken - daar zijn andere topics of een nieuwe voor - daarom: zet de nostalgie opzij en bewonder het toekomstige/huidige.

Van

5


Naar

RD2.jpg
 
Nogal een vage benadering om de levensstandaard in Nederland af te meten aan de afmeting van de auto's....Ik denk dat het relatief sterker toenemen van autokosten eerder een rol speelt in de tendens om kleiner te rijden, dan omdat we armer zijn geworden (hetgeen ik overigens ernstig betwijfel....).

Van de week las ik dat de gemiddelde Nederlandse man meer dan twee maal zo veel van zijn besteedbaar inkomen uitgeeft aan kleding, schoenen en persoonlijke verzorging dan 25 jaar geleden. Zijn we volgens die statistiek dan opeens tweemaal rijker geworden? o_O
 
Majortom zei:
Nogal een vage benadering om de levensstandaard in Nederland af te meten aan de afmeting van de auto's....Ik denk dat het relatief sterker toenemen van autokosten eerder een rol speelt in de tendens om kleiner te rijden, dan omdat we armer zijn geworden (hetgeen ik overigens ernstig betwijfel....).

Van de week las ik dat de gemiddelde Nederlandse man meer dan twee maal zo veel van zijn besteedbaar inkomen uitgeeft aan kleding, schoenen en persoonlijke verzorging dan 25 jaar geleden. Zijn we volgens die statistiek dan opeens tweemaal rijker geworden? o_O

Als die man in een kleinere auto naar de pedicure rijdt wel ja. ;)
En inderdaad, helemaal waar. Geldt ook voor Anderson trouwens. Het is een complex geheel, dat niet zomaar even aan de hand van een factor meetbaar is.
 
Eén keer in het jaar maak ik altijd even een rondje langs de autodealers om de nieuwe auto's te bekijken en zo ben gister even langs de Mercedes-Benz dealer gegaan om de nieuwe E te bekijken.
Op de plaatjes vind ik het een prachtige auto en ook in de showroom ziet het er goed uit. Ik zat in een Avantgarde met zwart leer en mat hout. Ik was behoorlijk onder de indruk. De afwerking was bijzonder goed, de stoelen waren goed en de ruimte was prima, zowel voor- als achterin.

En daar zat hem voor mij het probleem. Alles was goed. Ik had verwacht meer onder de indruk te zijn, vooral omdat ik de auto prachtig vind op de plaatjes. Het probleem zit 'm waarschijnlijk in het feit dat ik daarvoor bij de Volvo-dealer ben geweest om de S90 en V90 te bekijken. Die vind ik op de plaatjes niet echt speciaal of, in ieder geval, minder mooi dan de W213. Maar in het echt waren de rollen duidelijk omgedraaid. Want wat een geweldige auto is die S90/V90. Ik werd er spontaan hebberig van. Prachtig afgewerkt interieur, heerlijke stoelen die naar mijn mening duidelijk beter zaten dan die van de Mercedes-Benz. De S90 geeft je het gevoel in een auto uit een hogere klasse te zitten en geeft een 'speciaal' gevoel. Ik zou hier een heel verhaal kunnen typen, maar een gevoel is moeilijk onder woorden te brengen. Het moge duidelijk zijn dat ik zwaar onder de indruk was van de kwaliteitsindruk, styling en andere kenmerken van de Volvo's.

Om over de dealer nog maar niet te spreken. De complete benadering was anders. Bij Volvo een vriendelijke benadering. Ik kreeg koffie aangeboden en er was tijd voor een gesprekje. Je voelt je er echt thuis. Bij Mercedes was dat duidelijk anders. Een donkere showroom en iedereen bleef zitten waar hij of zij zat. Niet gek natuurlijk, want ik ben ook niet voornemens en kapitaalkrachtig genoeg om dergelijke auto's aan te schaffen. Maar toch bevalt de benadering van de Volvo-dealer wel. Mocht ik ooit (hopelijk) wel in de positie verkeren om een nieuwe auto aan te schaffen, dan weet ik de Volvo-dealer, qua service, wel te vinden.

Het wekt bij mij nieuwsgierigheid op naar de nieuwe BMW 5 G30! Na 11 februari toch maar eens kijken.
 
Een collega mag een vervanger uitkiezen voor zijn A5 Sportback S-Line. Volvo S90 is 1 van de kandidaten op zijn lijst en hij had een D4 geconfigureerd op de site van de leasemaatschappij.

Bij een Volvo dealer in België kreeg hij meteen een voorstel met 18% korting op de wagen (en de gekozen opties). Iets in mij zegt dan dat dit model niet zo vlot verkoopt als verwacht en gewenst... Jammer want los van de discutabele achterzijde wel een fraaie aanbieding in het E-segment.
 
Ik kan me er wel wat bij indenken. Het Volvo publiek is van de traditionele sedan / container. De S90 is geen van twee en is vooral gericht op overstappers. Maar van welk merk dan? Ook Mercedes rijders in het E segment zijn vrij traditioneel, net als bij BMW. Is BMW nou echt rijk geworden van die monsterlijke GT's? Alleen Audi heeft een poosje wat weg kunnen zetten van de A5. Maar die hype is ook weer over. Net als met de Passat CC.

Mensen in deze markt zijn - behoudens de initiële flits kopers - helemaal niet in voor deze auto's. Volvo heeft het al kunnen zien met de S60 die gewoon geflopt is. Ja, in den beginne even wat enthousiaste kopers, maar dat is niet vastgehouden. Dat had al een waarschuwing moeten zijn.

Het zou me niets verbazen als de S90 dezelfde weg in gaat. De nieuwe XC90 zie ik daarentegen veel rijden.
 
Niseko zei:
Een collega mag een vervanger uitkiezen voor zijn A5 Sportback S-Line. Volvo S90 is 1 van de kandidaten op zijn lijst en hij had een D4 geconfigureerd op de site van de leasemaatschappij.

Bij een Volvo dealer in België kreeg hij meteen een voorstel met 18% korting op de wagen (en de gekozen opties). Iets in mij zegt dan dat dit model niet zo vlot verkoopt als verwacht en gewenst... Jammer want los van de discutabele achterzijde wel een fraaie aanbieding in het E-segment.

Op basis van een (sterk?) verhaal van een collega een conclusie trekken dat de auto niet verkoopt. Juist, dat is nog eens gedegen onderzoek!
 
@roder : ik heb de offerte vandaag met eigen ogen gezien en ik trek geen conclusie over verkopen in het algemeen, maar over verkopen in BEL.

Ik werk als consultant voor bedrijven in de driehoek Antwerpen - Gent - Brussel, dit is voor België "het" afzetgebied voor dergelijke auto's. Ik heb welgeteld al 1 S90 gezien. Nog geeneens een V90. En 1 Giulia. En een handvol nieuwe Espaces, quasi steeds in de Initiale uitvoering.

Ik denk dan dat de nationale (!) verkoopsorganisatie van Volvo extra moeite doet (= korting) om de door de constructeur opgelegde quota te halen met dergelijke kortingen. Hoop dat het ze lukt overigens. Idem Alfa en Renault.

Maar tegen de pletwals van Audi - BMW - Mercedes is hier in België weinig opgewassen vrees ik. En ik pleit daar ook voor een stukje schuldig aan, maar ik ben geen dief van mijn eigen portemonnee en ben overigens erg tevreden van mijn 1ste BMW zowel qua auto als qua service. Staat weer bovenaan de lijst als ik een volgende mag kiezen (o ja, deze kwam met 16% korting op de basisprijs, niet op de opties) ;)
 
@roder : kijk eens naar de voorwaarden die Mercedes dealer Eddy Joosen geeft op nieuwe stockwagens?

Een voorbeeld : een nieuwe C-break van + 44K€ kan je kopen voor 34,5K€... Dan kan je hem zelf wel niet samenstellen en moet het uiteraard maar net je ding zijn qua motor en uitrusting.
 
@RobEU : 36.565 stuks S/V60 in Europa in q1 -> q3 volgens deze bron

https://carsalesbase.com/european-sales-2016-q1-q3-premium-midsized-segment/

Af te zetten tegen de Mercedes C-klasse met 134.720 stuks, de bestverkopende in dit segment.
 
De V60 verkoopt best prima, in Nederland een lekkere boost gehad door de bijtelling. De S60 verkoopt gewoon niet (meer). Kijk de carbase er hier maar op na, ik verzin het niet.
 
Dat de V60 het beter doet, verbaast me niet. Maar bedenk wel dat de C-klasse gloednieuw is, de 3-serie ook recent opgefrist en de A4 is ook al gloednieuw... En ja, Volvo deed het altijd wel iets minder dan die drie. Om nou te zeggen dat 'ie geflopt is... Daarvoor zie ik 'm eigenlijk nog een tikkeltje te vaak En vergeet niet dat 'ie al bijna zeven jaar meegaat!
 
Pa heeft er 2 van besteld en op de weg gezet. Heerlijke auto!

Maar ontopic, hij had een uitnodiging van zijn dealer om even een stukje te gaan rijden en te proeven aan de nieuwe S90/V90
Vanwege pa zijn voorkeur voor een station, werd het dus een V90. Ik ben geen fan van het touchpad, niet in de verste verte. Het is niet zo dat het onnozel werkt. Maar de knoppen en het hele instrumentarium in de V60 is veel fijner, die 4 kloeke draaiknoppen en dat numpad ga ik wel missen in de toekomstige Volvo generaties. En ja de XC90 heeft die ook maar die heb ik nooit bereden en alleen wat mee gespeeld op de RAI destijds.
Maar ja, datzelfde vind ik van een digitaal cluster, heb ik ook liever analoog maar ik kan niet alles hebben. De controle die je over de radio hebt en wat andere basale knopjes zijn wel weer erg goed!

De stoelen! Magnifiek maar dat had ik ook niet anders verwacht, leer is soepel en heel erg te vergelijken met de ocean race van pa. Zitten erin is prima! Verstelbaarheid ook en dat ze veilig zijn geloof ik ook direct.
Alle veiligheidssystemen, BLIS, lane departure, de cruisecontrol zijn allemaal wel bekend. Hoefde we beiden niet mee te goochelen, maar goed dat het er allemaal standaard op zit en niet in een pakket. Puntje erbij voor Volvo. Verder voelt het interieur ook weer zeer hoogwaardig aan, net een klein stapje hoger dan de V60, maar die is ook al heel goed!

Ruimte, ja ruimer dan de V60....duh, ruimer dan de Kangoo? Nee nog niet eens, wel stukken langer! Dus ja.....ga je voor een kort en hoog busje met een indeling die altijd handig is? Of de luxe lange ruimte van de V90.

Maar dan het rijden, zitpositie is voor mij, met mijn lengte altijd wel ff zoeken. Ik voel me altijd in een dergelijke auto heel erg klein! Dat heb ik al met de V60, nog veel meer met de V90. V40 is mijn ideale maat! Heerlijke wagen. :p Maar ik kan hem door de goede verstelbaarheid altijd vinden! Zo ook hier. Na 3 kwartier (overdreven) zat ik prettig en kon ik de D4 inscription aanzwengelen. Bekend blok! 190 pk en 400 nm voldoen ruimschoots gekoppeld aan de 8 traps Aisin dubbele koppeling automaat. Maar waar de V60 nog redelijk sportief ergens heen te sturen is viel me dat met de V90 toch wel wat tegen. Hij is heerlijk soepel, maar wil je snel? Nee niet doen, het is geen langzame auto, integendeel! Maar wel een die inderdaad heel erg op comfort gericht is. Een snelle bocht bij de oprit van de snelweg voelt dus ook altijd wat enger aan dan in de V60 het geval is. En dat terwijl die niet eens heel veel zwaarder (120 kg) is dan de V60.
Maar stuurgevoel is goed, hij ligt heerlijk als een blok op de weg, weinig correcties benodigd om hem in zijn baan te houden. ACC is een uitkomst en 1 van de weinige redenen dat ik een automaat zou willen overwegen. Met de hand schakelen gaat overigens op een zeer prettige manier. De D4 is ruim voldoende voor de auto. En wil je meer? Niet doen!

Foto's zonder pa of mezelf erop heb ik niet dus excuses daarvoor! Maar de huidige V60 blijft mijn favoriet. Mooie verschijning de V90, en heel erg goed als je hem koopt. Maar te groot voor mij. ;)
 
RobEU zei:
Daarvoor zie ik 'm eigenlijk nog een tikkeltje te vaak En vergeet niet dat 'ie al bijna zeven jaar meegaat!
Die S60 zie ik werkelijk alleen bij hoge uitzondering. De oude S60 zie ik vaker. Je kan het gewoon in de verkoopcijfers zien. Alleen de eerste 2 jaar aardig verkocht (en een duidelijke boost t.o.v. vorige model), en het derde jaar meteen 65% eraf. En daar is het bij benadering op gebleven tot op heden (en structureel ver onder de laagste verkoopaantallen van de eerste generatie S60).

Datzelfde zie ik gaan gebeuren met de S90, als je het vergelijkt met modellen van andere merken die de E segmenter af hebben laten wijken van de gangbare traditionele sedan.
 
2 collega's hebben een "90" besteld.

Collega met nu een A5 Sportback S-line 2.0 TDI heeft een S90 D3 R-design genomen met het Launch Pack (navi, Bower & Wilkins audio en nog wat goodies). Geen leder interieur, werd te duur en hij hecht daar geen belang aan.

De collega met de Galaxy Ghia 1.6 diesel o_O heeft een V90 D3 Momentum besteld met enkele packs, deze heeft wel een lederen interieur.

Levering is voorzien medio mei.
 
Nico GTR zei:
P. Klieder zei:
Nico GTR zei:
8 traps Aisin dubbele koppeling automaat.

Heeft ie niet gewoon de 8 traps ZF?

Nee.

De ZF-bak past volgens mij niet op een dwarsgeplaatste motor. Maar die Aisin-bak heeft volgens mij geen dubbele koppeling, maar een koppelomvormer net als de ZF.

BMW gebruikt de Aisin-bak trouwens ook op de X1 en de 2-serie busjes, waarschijnlijk om de zelfde reden als Volvo.
 
Ik meen te weten dat het idd geen dubbele koppeling bak is. Al dan niet van Aisin of ZF.
 
Dat is zo, maar ik heb gereden in de T6 met 320 pk..geen laf ding zeg, man man man wat een snel ding. Maar goed ik dwaal af, die 5 en 6 cilinders blijven toch wel heerlijk hoor
 
maurice123! zei:
Dat is zo, maar ik heb gereden in de T6 met 320 pk..geen laf ding zeg, man man man wat een snel ding. Maar goed ik dwaal af, die 5 en 6 cilinders blijven toch wel heerlijk hoor

Welke 5 en 6 cilinders? T5 is een 2ltr 4 cilinder met turbo, T6 is een 2ltr 4 cilinder met turbo en supercharger.
 
dca492 zei:
British Racing Green zei:

Onbegrijpelijk dat in Nederland is gekozen voor een Audi als opvolger van de v70's. Zeker met alle omkoopschandalen waar bij betrokken was. Zelfs in Duitsland kiezen diverse korpsen voor de V90, bron, zie voorlaatse uitgave van Autobild.

1-pon heeft geschikt, je zal er toch een keer een streep onder moeten zetten.
2-misschien voldeed de v90 wel niet aan de eisen zoals in de aanbesteding beschreven.
 
Carfanatic zei:
dca492 zei:
British Racing Green zei:

Onbegrijpelijk dat in Nederland is gekozen voor een Audi als opvolger van de v70's. Zeker met alle omkoopschandalen waar bij betrokken was. Zelfs in Duitsland kiezen diverse korpsen voor de V90, bron, zie voorlaatse uitgave van Autobild.

1-pon heeft geschikt, je zal er toch een keer een streep onder moeten zetten.
2-misschien voldeed de v90 wel niet aan de eisen zoals in de aanbesteding beschreven.

1. Dat ben ik met je eens, maar het blijft dan toch een recente schikking en vreemd m.i.,
2. Dat is uiteraard heel goed mogelijk.
 
XQ5REa5.jpg


miT4O6a.jpg


sxDxfXh.jpg


gWMAevM.jpg


bxcyZ7f.jpg


VD7WDUh.jpg


IteGwoS.jpg


rJt3wkB.jpg


Alle pics S90: https://www.netcarshow.com/volvo/2020-s90/
Alle pics V90: https://www.netcarshow.com/volvo/2020-v90/
Alle pics V90 CC: https://www.netcarshow.com/volvo/2020-v90_cross_country/

Nieuwe voorbumper met chromen strip over de breedte, donkere achterlampen met dunnere LED verlichting en andere inzet onderbumper achter. Ik vind het nog steeds een fraaie auto. Zelfs de S90 met aparte kont vind ik altijd een chique verschijning en kijk ik ook altijd na. De V90 heeft wel echt goeie kleur en wielen nodig maar an sich vind ik het wel een fraaie auto. Gek genoeg vind ik de Cross Country compleet mislukt. Doordat de auto veel slanker/meer uitgerekt is dan zijn voorganger is de carrosserie te 'laag' voor de auto door die zwarte randen en (vaak) grote wielen
 
Terug
Bovenaan