Pa heeft er 2 van besteld en op de weg gezet. Heerlijke auto!
Maar ontopic, hij had een uitnodiging van zijn dealer om even een stukje te gaan rijden en te proeven aan de nieuwe S90/V90
Vanwege pa zijn voorkeur voor een station, werd het dus een V90. Ik ben geen fan van het touchpad, niet in de verste verte. Het is niet zo dat het onnozel werkt. Maar de knoppen en het hele instrumentarium in de V60 is veel fijner, die 4 kloeke draaiknoppen en dat numpad ga ik wel missen in de toekomstige Volvo generaties. En ja de XC90 heeft die ook maar die heb ik nooit bereden en alleen wat mee gespeeld op de RAI destijds.
Maar ja, datzelfde vind ik van een digitaal cluster, heb ik ook liever analoog maar ik kan niet alles hebben. De controle die je over de radio hebt en wat andere basale knopjes zijn wel weer erg goed!
De stoelen! Magnifiek maar dat had ik ook niet anders verwacht, leer is soepel en heel erg te vergelijken met de ocean race van pa. Zitten erin is prima! Verstelbaarheid ook en dat ze veilig zijn geloof ik ook direct.
Alle veiligheidssystemen, BLIS, lane departure, de cruisecontrol zijn allemaal wel bekend. Hoefde we beiden niet mee te goochelen, maar goed dat het er allemaal standaard op zit en niet in een pakket. Puntje erbij voor Volvo. Verder voelt het interieur ook weer zeer hoogwaardig aan, net een klein stapje hoger dan de V60, maar die is ook al heel goed!
Ruimte, ja ruimer dan de V60....duh, ruimer dan de Kangoo? Nee nog niet eens, wel stukken langer! Dus ja.....ga je voor een kort en hoog busje met een indeling die altijd handig is? Of de luxe lange ruimte van de V90.
Maar dan het rijden, zitpositie is voor mij, met mijn lengte altijd wel ff zoeken. Ik voel me altijd in een dergelijke auto heel erg klein! Dat heb ik al met de V60, nog veel meer met de V90. V40 is mijn ideale maat! Heerlijke wagen.

Maar ik kan hem door de goede verstelbaarheid altijd vinden! Zo ook hier. Na 3 kwartier (overdreven) zat ik prettig en kon ik de D4 inscription aanzwengelen. Bekend blok! 190 pk en 400 nm voldoen ruimschoots gekoppeld aan de 8 traps Aisin dubbele koppeling automaat. Maar waar de V60 nog redelijk sportief ergens heen te sturen is viel me dat met de V90 toch wel wat tegen. Hij is heerlijk soepel, maar wil je snel? Nee niet doen, het is geen langzame auto, integendeel! Maar wel een die inderdaad heel erg op comfort gericht is. Een snelle bocht bij de oprit van de snelweg voelt dus ook altijd wat enger aan dan in de V60 het geval is. En dat terwijl die niet eens heel veel zwaarder (120 kg) is dan de V60.
Maar stuurgevoel is goed, hij ligt heerlijk als een blok op de weg, weinig correcties benodigd om hem in zijn baan te houden. ACC is een uitkomst en 1 van de weinige redenen dat ik een automaat zou willen overwegen. Met de hand schakelen gaat overigens op een zeer prettige manier. De D4 is ruim voldoende voor de auto. En wil je meer? Niet doen!
Foto's zonder pa of mezelf erop heb ik niet dus excuses daarvoor! Maar de huidige V60 blijft mijn favoriet. Mooie verschijning de V90, en heel erg goed als je hem koopt. Maar te groot voor mij.