Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
ab123cd zei:In de nieuwe autovisie staat een proefrit van de V90 met de 200 serie estate, kan je precies zien waar het mis gaat met de V90. Driekwart van voren een echte Volvo, maar die schuine achterzijde, droevig. Oorspronkelijk ontwerp had een rechte achterzijde en is door Håkan Samuelsson (president van Volvo) persoonlijk de prullenbak in gegooid, zeer tegen de zin van het ontwerp team.
Een klassieke Zweedse estate heeft een derde zijruit die langer is dan de zijruit van het achterportier, kijk bij de 200-serie, 700 serie en 900 serie, dit gaf een Volvo estate niet alleen een unieke uitstraling maar ook veel laadruimte.
De problemen bij de XC90 spelen zich met name af bij de plug-in versie, de T8. Er schijnen problemen te zijn met de elektronica. Met een beetje handigheid is dit zelf ook wel op te lossen door een "harde reset" (accupool 10 minuten loshalen), maar dit hoort natuurlijk niet.
Nu zijn problemen altijd vervelend natuurlijk, zeker als je daarbij ook nog eens in het buitenland staat. Maar ik verwacht dat Volvo Cars Nederland dit uitstekend gaat oplossen.
AnthonyRS zei:TYN zei:Is het iemand anders ook opgevallen hoe relatief goedkoop de T5 is? In de prijslijst staat dat 'de T5 netto geprijsd is'.
Een S90/V90 T5 kost in Nederland dus exact evenveel (wat zeg ik, vijf euro minder!) als in Duitsland. De V90 D4, D5 en T6 kosten respectievelijk 4.500, 10.000 en 9.900 euro méér dan over de grens. (afgaande op de officiële prijslijsten; gebaseerd op Momentum uitrusting). De Belgische prijzen komen overeen met de Duitse.
Aparte prijspolitiek van de Nederlandse importeur. Betekent dit nu dat er voor een slimme dealer/slimme Duitser (/slimme Bel.. nah, laat maar) leuke voordeeltjes te behalen zijn?
Dat denk ik niet, in Duitsland zullen ze waarschijnlijk wel korting geven op een nieuwe. In NL vermoedelijk niet.
speedtouch zei:Ik kijk er niet van op hoor, dat de Volvo verliest bij AMS. Zo werkt het nou eenmaal daar, daarom koop ik al vele jaren AMS niet meer.
Bender zei:De bagageruimte van de V90 is iets waar een koper van een break in dit segment niet wakker van ligt. Om onder andere 3 redenen: 1. de bagageruimte is niet klein. Het is gewoon minder ruim dan sommige modellen in dit segment. 2. Niemand die shopt in dit segment benut ooit 100% van de ruimte. 3. Mensen in dit segment zijn meer bekommert om de ruimte voor de passagiers, en dat is bij de V90 beter dan bij zijn voorgangers.
Bender zei:Ik heb de Volvo's van voor 1998 nooit iets gevonden, het sex-appeal van een schoendoos![]()
Bender zei:Volvo doet eindelijk wat men moet doen in dit segment: een luxueuze break introduceren die stijlvol getekend is. De E-klasse combi ziet er ten opzichte van de V90 echt uit als een bestelbusje. Volvo doet op vlak van stijl denken aan het moderne Jaguar.
AW zei:Volvo grijpt de onthulling van de S90 Excellence aan om z’n nieuwe productiestrategie uit de doeken te doen. Het merk, dat onderdeel is van het Chinese Geely, gaat onder meer de S90 in China bouwen.
Bij de nieuwe strategie maakt Volvo een duidelijk onderscheid tussen de compacte 40-serie, de middelste 60-serie en de grotere 90-serie. Zowel in China als in Europa krijgt iedere modellenlijn z'n eigen fabriek. De grootste modellen zullen in het Chinese Daqing worden geproduceerd, de 60-serie loopt in Chengdu van de band en voor de V40 en XC40 wordt er in Luqiao een nieuwe faciliteit gebouwd. Voor Europa is de productie van de S90 in Daqing echter het meest interessant, want die fabriek wordt in de verre toekomst de enige geboortegrond voor Volvo's grootste sedan. Dat betekent dat ook exemplaren die in Europa en Noord-Amerika aan de man worden gebracht, straks uit China komen.
Wanneer dat zover is, meldt Volvo nog niet. Het verhuizen van de S90-productie naar Azië betekent niet dat er helemaal geen auto's meer in Zweden worden gebouwd. De V60, V90 en XC90 zullen nog gewoon in Göthenborg van de band lopen, al is maar de vraag of dat ook voor de opvolger van de huidige V60 geldt. Volvo's fabriek in het Belgische Gent blijft eveneens belangrijk, daar worden in de toekomst de op het nieuwe Compact Modular Architecture (CMA)-platform gebaseerde 40's gebouwd. Op dezelfde basis komen overigens ook de compacte modellen van het nieuwe merk Lynk & Co te staan, maar die zullen wel in China in elkaar worden geschroefd.
Mijnheer X zei:Het luxe E-segment is ingedeeld in 2 categorieën: de klassieke /veilige-keuze modellen zoals de 5-serie, A6 en E-klasse en de modellen die exclusiever ogen zoals onder andere de Jaguar XF, Maserati Ghibli en Volvo S90.
Moderator
Wel makkelijk discussiëren als het prijskaartje achterwege laat. Hogere segment auto's in de VS zijn in vergelijking met Europa, en zeker in vergelijking met Nederland goedkoop. Dus een Lexus voor de prijs van Auris, ik noem maar wat. De Duitse drie halen dus niet zoveel verkopen omdat die wél duur zijn voor Amerikanen, en vaak júist duur zijn omdat sommige modellen geïmporteerd worden. En dat zijn dan ook wel degelijk statusbakken, meer dan een ogenschijnlijk in formaat vergelijkbare Cadillac, Infiniti of Acura.M. X zei:- Elders in deze wereld waar er relatief gezien veel meer luxewagens verkocht worden is men niet zo gericht op deze 3 merken, mensen met geld willen elders in de wereld keuze hebben, ze kopen met andere woorden iets voor zichzelf en niet om te patsen. Daarom dat je bv. in Amerika ziet dat er in het hogere segment (vanaf E-segment) vele andere merken meespelen: Cadillac, Lincoln, Kia, Hyundai, Lexus, Infiniti, Acura, Nissan, Toyota, Honda, Buick, etc..
Het is zeker niet zo dat in dit hogere segment in Amerika de duitse 3 de meeste verkopen halen.
ATS , BLS en Cimarron vergeten?M. X zei:- Het ironische aan deze premiummerken is dat deze 3 merken één van de eersten waren om hun modellengamma uit te breiden naar goedkope modellen: concurrenten voor de Passat, Golf en zelfs Polo! Cadillac bv. had tot voor kort als kleinste wagen de CTS, een E-segmenter.
Moderator
Dat is precies wat ik ook zeg.Over het prijskaartje spreken: zowel in Amerika als in Europa zijn de Duitse drie duurder, dus dit argument is alvast geen hindernis om te vergelijken met mekaar.
Heb je gelijk in. Catera is wel een aardig voorbeeld.Over de ATS gesproken: deze is maximum 2 jaar op de markt? En de BLS was niet beschikbaar in Amerika.
Kwalijke stereotypering.Dit kuddegedrag is typisch voor armere bevolkingsgroepen: mensen met geld willen en moeten patsen
M. X zei:1. Over het prijskaartje spreken: zowel in Amerika als in Europa zijn de Duitse drie duurder, dus dit argument is alvast geen hindernis om te vergelijken met mekaar. En Lexus in Europa is goedkoper dan een Mercedes, BMW of Audi. Bovendien zie ik in Europa in dit segment niet meer auto's kopen omwille van de lagere prijs: Peugeot 607, Volvo S80, Nissan Maxima, Ford Scorpio, Alfa Romeo 166, Citroën C6, Renault Safrane, Opel Omega, etc..
2. Over de ATS gesproken: deze is maximum 2 jaar op de markt? En de BLS was niet beschikbaar in Amerika.
Laat ik even mijn betoog met cijfers aantonen:
Hieronder de verkoopcijfers voor 2015 vergeleken tussen VS en Europa. Het gaat om de verkopen in het E-segment:
- Europa telt 2x zoveel inwoners als de VS: 743 miljoen voor Europa tegenover 320 miljoen inwoners voor VS
- In de VS zijn er 713.160 E-segmenters verkocht, in Europa amper 343.989. Op dit vlak zijn Amerikanen dus rijker dan Europeanen.
- In Amerika heb je 448 inwoners nodig voor 1 E-segmenter, in Europa heb je 2.159 inwoners nodig voor 1 E-segmenter
- Amerikanen shoppen meer verspreid in dit segment over vele merken, daar waar Europeanen doorgaans kiezen voor 3 merken
Dit kuddegedrag is typisch voor armere bevolkingsgroepen: mensen met geld willen en moeten patsen, en daarbij geldt dat onbekend onbemind is. Dus moeten mensen met geld iets kopen dat iedereen kent en weet dat het duur is. Vandaar de Duitse 3 PREMIUM merken in Europa.
Amerikanen hebben daar minder last van: meer mensen kunnen zich een E-segmenter veroorloven, dus moet men zich niet gaan bewijzen door een product te kiezen dat iedereen moet kopen. Men kiest gewoon wat men denkt dat goed is voor zichzelf ipv voor de buurman.
![]()
M. X zei:Toch valt het wel op hier in onze contreien dat wanneer je spreekt over een wagen in dit segment velen automatisch wijzen naar de A6, 5-serie of E-klasse. Een groot verschil met de Amerikanen.
M. X zei:Dat is een persoonlijke mening. Imago is in mijn ogen minder belangrijk, uitstraling is dan puur smaakgebonden.
Als ik laten we zeggen 50.000 euro op zak heb, dan ga ik mij niet laten misleiden door wat imago en wat de buurman vind van uitstraling.
RobEU zei:1. Veel van de merken die je noemt hebben ervoor gekozen om hun D-segmenter hoger te positioneren om daarmee de rol van de E-segmenter deels over te nemen.
2. Maar in de VS koop je een Altima voor 32.000 dollar. Daar heb je in Nederland een behoorlijke Golf voor. Als het aantal kopers van een Golf hier en Altima daar nou gelijk is, dan zijn ze - geldelijk gezien - dus even rijk. Dat je voor dezelfde centen in de VS nou een grotere auto van kopen, doet er niet toe.
Bender zei:RobEU zei:1. Veel van de merken die je noemt hebben ervoor gekozen om hun D-segmenter hoger te positioneren om daarmee de rol van de E-segmenter deels over te nemen.
2. Maar in de VS koop je een Altima voor 32.000 dollar. Daar heb je in Nederland een behoorlijke Golf voor. Als het aantal kopers van een Golf hier en Altima daar nou gelijk is, dan zijn ze - geldelijk gezien - dus even rijk. Dat je voor dezelfde centen in de VS nou een grotere auto van kopen, doet er niet toe.
1. Volgens mij zijn het wel degelijk E-segmenters. Je hebt toch de Sentra/Corolla/Cruze/Dart tegenover een Jetta (C-segment), de Altima/Camry/Malibu/200 voor de Passat (D-segment) en de Maxima/Avalon/Impala/Charger/300 die hoger zijn en dus E-segment zijn.
2. Je bent helemaal niets met meer geld als je er minder mee kunt doen. In Amerika kost een Golf 20.000 dollar. Voor een multinational als bv. Toyota is een Amerikaan toch wel rijker dan een Europeaan: ze kopen meer (in aantallen) en kopen duurdere modellen (Avalon vs Corolla).
M. X zei:RobEU zei:Volgens jouw logica zou een Rusland rijker zijn dan bijvoorbeeld Noorwegen, omdat men in het eerste land in meer verschillende, grote auto's rijdt dan in Noorwegen.
Ik heb er geen moeite mee om mijn logica te toetsen aan andere regio's. Dit is de top 25 van verkopen voor 2015 in Rusland, zoek jij deze op voor Noorwegen?
![]()
M. X zei:Ik begrijp jouw reactie wel. Niemand hoort graag dat ze arm zijn of dat ze niet belangrijk zijn voor een autofabrikant. De eisen van klanten in de verschillende markten zijn ook steeds anders.
Jammer voor ons, is ook deze S90 ook niet voor ons gemaakt. De S90 is voor Europa te duur (omdat Europa te arm is?) en daarom ligt de focus van Volvo met de S90 helemaal niet op Europa. Wij Europeanen moeten maar tevreden zijn met iets wat voor Chinezen en Amerikanen is gemaakt.
- De S90 is wereldwijd ongeveer hetzelfde
- Volvo overweegt om de S90 te bouwen in China
- In 2014 ging zo'n 75% van de S80 verkopen alleen al naar VS en China
- Op basis van de S90 heeft Volvo wel nog een eigen achterkant getekend in de vorm van V90 om toch de Europese klant op een relatief goedkope manier te gaan bedienen. Natuurlijk, want een break is per definitie 'Europees'.
RobEU zei:- in de China en VS wonen samen zo'n 1,7 miljard mensen, in de EU een half miljard (bron: Eurostat). Dan lijkt die vermeende 75% toch een stuk logischer.
Bender zei:RobEU zei:- in de China en VS wonen samen zo'n 1,7 miljard mensen, in de EU een half miljard (bron: Eurostat). Dan lijkt die vermeende 75% toch een stuk logischer.
Ik denk dat je je redenering moet bijstellen. In EU wonen 2 maal zoveel mensen als in VS, toch zijn er in de VS meer S80 verkocht geweest dan in EU. Volvo weet dus dat ze in de VS meer duurdere wagens kunnen verkopen in absolute aantallen ten opzichte van Europa dat toch wel 2x zoveel inwoners heeft.
Moderator
Het is al een paar keer geprobeerd uit te leggen, maar auto's zijn in de VS gewoon goedkoper dan in Europa en zeker dan in Nederland. De S90 begint in Nederland bij € 51.495, in de VS omgerekend bij € 44.104. En dan hebben we het in dit geval dus over een geïmporteerde en dus duurdere auto.Bender zei:Ik denk dat je je redenering moet bijstellen. In EU wonen 2 maal zoveel mensen als in VS, toch zijn er in de VS meer S80 verkocht geweest dan in EU. Volvo weet dus dat ze in de VS meer duurdere wagens kunnen verkopen in absolute aantallen ten opzichte van Europa dat toch wel 2x zoveel inwoners heeft.
M. X zei:Ik moet wel nuanceren: de verkoopcijfers die ik heb gaan over Europa en niet enkel de EU, dus het klopt wel dat mijn cijfers zich baseren op een bevolking van Europa van 743 miljoen tegenover 325 miljoen voor VS. Hoewel Bender EU en Europa door mekaar slaat, kan ik wel meegaan zijn de redenering.