Volvo S90/V90 | Facelift 2025

Goed punt. Ik was de V40 even vergeten en dacht met name aan de 240, 740/940 en de 850.
 
Er was natuurlijk een bepaald verwachtingspatroon...
V60 lifestylebreak
V70 pakezel

volvo--v70--2015-m-2.jpg


Hoedanook,
ik ga die V90 steeds mooier vinden, zelfs de CC.
Enkel jammer dat er lellen van velgen onder moeten om de auto een beetje présence te geven.
 
In de nieuwe autovisie staat een proefrit van de V90 met de 200 serie estate, kan je precies zien waar het mis gaat met de V90. Driekwart van voren een echte Volvo, maar die schuine achterzijde, droevig. Oorspronkelijk ontwerp had een rechte achterzijde en is door Håkan Samuelsson (president van Volvo) persoonlijk de prullenbak in gegooid, zeer tegen de zin van het ontwerp team.

Een klassieke Zweedse estate heeft een derde zijruit die langer is dan de zijruit van het achterportier, kijk bij de 200-serie, 700 serie en 900 serie, dit gaf een Volvo estate niet alleen een unieke uitstraling maar ook veel laadruimte. Van dit alles is geen sprake meer, het is geen lelijke wagen maar in mijn optiek saai en niet eigenzinnig genoeg.

Ik hoop wel dat de Volvo's goed gaan verkopen en dat de technische en afwerking problemen van de XC90, de V/S90 bespaard blijven, de reviews op deze site van gebruikers zijn erg wisselend en vaak ontluisterend.
 
ab123cd zei:
In de nieuwe autovisie staat een proefrit van de V90 met de 200 serie estate, kan je precies zien waar het mis gaat met de V90. Driekwart van voren een echte Volvo, maar die schuine achterzijde, droevig. Oorspronkelijk ontwerp had een rechte achterzijde en is door Håkan Samuelsson (president van Volvo) persoonlijk de prullenbak in gegooid, zeer tegen de zin van het ontwerp team.

Een klassieke Zweedse estate heeft een derde zijruit die langer is dan de zijruit van het achterportier, kijk bij de 200-serie, 700 serie en 900 serie, dit gaf een Volvo estate niet alleen een unieke uitstraling maar ook veel laadruimte.

Moeten Volvo's er dan blijven uitzien zoals 40 jaar geleden? Dat wordt een saaie boel dan! De V90 heeft nog steeds een grote laadruimte trouwens, misschien een ietsepietsie kleiner. Maar in de plaats krijg je een wagen die er voor de rest wel staat, schitterend is vormgegeven én goed afgewerkt.En bovenop, het échte Volvokenmerk: een wagen met veel aandacht voor veiligheid. En ook op dat vlak evolueert Volvo en is gelukkig niet blijven hangen in de tijd.

Ik ben trouwens benieuwd naar de onderbouwing van het verhaal over het ontwerp met de rechte achterzijde.
Het is trouwens niet ingebruikelijk dat een ontwerpteam meerdere ontwerpen voorlegt aan het management en dat die dan in overleg met de leiding van het ontwerpteam een keuze uit maakt. Het is dus best mogelijk dat beide ontwerpen even naast elkaar hebben bestaan.
Wat tegen het verhaal spreekt, is de communicatie rond de verschijning van de 90-reeks: de concept XC coupé én Estate hebben een achterzijde die heel nauw bij de V90 aanleunt. Ook de XC90 heeft een licht aflopende kont die in hetzelfde kraam past. De ontwerper van de concept is ook ruim aan bod geweest in filmpjes over de ontwikkeling van de nieuwe designtaal van Volvo. Het lijkt me dan ook onwaarschijnlijk dat het 'afwijzen van het oorspronkelijke ontwerp' een beslissing out of the blue van één persoon is geweest.
 
Een Volvo hoeft er zeker niet uit te zien als veertig jaar geleden, overdreven reactie. De huidige designtaal (met name van de estates) is niet karakteristiek voor de Zweedse Volvo estate, een variant met een meer rechte achterzijde had naar mijn mening meer recht gedaan aan de merkwaarden. De hele serie van XC90, s/v90, nog te introduceren s60/xc60 etc etc zijn 'tegelijkertijd' ontworpen (en op hoofdlijnen al enkele jaren geleden 'bevroren'), samen met de conceptcars (die aan de huidige modellen zijn voorafgegaan). Er is zeer veel discussie geweest in Zweden en ook tussen de Zweden en Chinezen inzake de designkoers van Volvo, zie ook de grote verschillen in ontwerptaal tussen de laatste concepts en de Volvo Concept You (van een aantal jaren geleden), met elementen (motorkap) van de klassieke Volvo PV 544. In diverse Zweedse media (o.a. automotorsport.se) is geschreven dat de designkoers inderdaad voor de estate op het laatste moment is aangepast door de topman zelf.
Dat een lel van een Estate als de V90 minder bagageruimte heeft dan de veel kleinere voorganger, is erg jammer, bovendien vind ik de gestrekte lijnvoering van de meer klassieke 900 estate, veel fraaier en meer onderscheidend. Een moderne interpretatie hiervan als nieuw V90, had ik graag gezien maar gaan we nooit meemaken. Het zal de verkopen niet hinderen want de wagens lijken vooralsnog goed te zijn ontvangen door de pers en publiek. Overigens is ook de pers verdeeld over de 'lifestyle' koers van Volvo. Plak er Audi ringen op en je hebt een A6 Avant. Ik vraag mij af als het nieuwtje eraf is of deze serie Volvo's potten kan breken in het E-segment met de nieuwe BMW 5 serie op komst (oktober) en de nieuwe A6, begin vlgd jaar. Bovendien vind ik de planning van nieuwe modellen voor zo'n kleine fabrikant erg hoog wat bij de eerste serie XC90's al tot zeer veel klachten heeft geleid inzake kwaliteit en storingen (uitgebreid over geschreven in de Zweedse versie van Automotorsport.se en diverse UK automagazines). Het is te hopen dat dit voor deze nieuwe serie niet opgaat. AlsVolvo fan van het eerste uur vind ik de nieuwe ontwerptaal overigens niet slecht, zeker de S90 vind ik zeer fraai, met name de achterzijde en deze wagen heeft wel de mooie gestrekte lijnvoering. Als het merk maar blijft bestaan, dat is het belangrijkste en daar lijkt het met de steun van Geely wel op.
 
Volvo S90

Vandaag de nieuwe Volvo S90 bekeken in de showroom van Jacob Schaap te Emmeloord.

Een zeer imposante auto, zowel het grote hoge(!) front als en-profil als de dikke kont. Met name de kont oogt in het echt veel meer typisch Volvo dan op de plaatjes, echt niet verkeerd.

Dan het interieur. Hier kom je echt in een oase van (Scandavische) rust terecht. Qua afwerking (bijna) Audi niveau. Alles voelt zeer degelijk aan, en is vervaardigd uit fijne materialen. Ook het grote scherm in de middenconsole is met de makkelijke menustructuur onder handbereik te bedienen.

De stoelen zitten typisch Volvo, heerlijk comfortabele zetels. Ook de achterbank is mooi geprofileerd. Wel kan je merken dat Volvo met zijn stoel- en bankvulling wel de hardere kant op gaat. Wat mij betreft zat de stoel in een V70 uit pak 'm beet 2005 velen malen zachter én lekkerder. Misschien dat de ondersteuning op langere ritten in de nieuwe stoelen wel beter is.

Als je kijkt naar de benzinemotoren begint Volvo als instapper met de T5 (254 pk) en de T6 (320 pk). Dat alles op minimaal 1612 kg. Gaat dat allemaal wel goed op de voorwielen? Geen probleem AWD is ook verkrijgbaar. Kijken we naar de Duitsers, die hebben ook vier cilinder instappers klaarstaan echter beginnen die vaak rond de 180 a 190 pk.

Concluderend zonder ermee gereden te hebben, een zeer mooie auto die ik nu zeker wel boven de Duitse concurrentie zou verkiezen omdat die vaak toch een beetje te klinisch zijn, en daarnaast rijdt bijna iedereen daar al in. Zo'n Volvo, dat is lekker anders, lekker rustig en volgens de eerste berichten zeer comfortabel én veilig natuurlijk.
























 
Volgens mij heeft Volvo echt de boot gemist door sommige mensen hier niet acuut de baan van hoofd van de ontwerpafdeling aan te bieden.....;) ....immers summa cum laude afgestudeerd op de Jules de Korte School of Design, nietwaar....:cool:

Vandaag ook even gaan kijken in de showroom....de S90 ziet er in het echie veel beter uit dan op foto's; ik vond alleen de 20 inch velgen net iets te veel van het goede en uit een test hier op Autoweek werd ook al voorzichtig gesteld dat het comfort (en dat is toch ook een USP....) er ook wel onder lijdt.
De V90 heeft wel nog mijn voorkeur, maar ik word van allebei verschrikkelijk hebberig, ondanks het wel heel stevige bijtellingsverschil met mijn huidige V60 D6.
Ik ben overigens wel benieuwd naar een test van een meer basic uitvoering....volgens mij heb ik alleen nog testen gezien met Inscription uitvoeringen en aangezien ik minstens een D4 wil met automaat wordt dat wellicht een beetje te veel van het goede.....
 
S90 fraaie wagen op het Fiat panda stuurwiel na dan, een lichte kleur staat de s90 ook erg goed. V90 is een kwestie van smaak, wennen. Belangrijkste is dat de betrouwbaarheid van de Volvo's met de huidige snelle invoering van nieuwe modellen niet geweld wordt aan gedaan, gebruikerreviews van de xc90 zijn zeer wisselend.
 
Ik sprak laatst een berger die deze vakantie veel op het buitenland heeft gereden om gestrande vakantiegangers op te halen, en daar zaten volgens hem opvallend veel van die nieuwe XC90's tussen.

De problemen bij de XC90 spelen zich met name af bij de plug-in versie, de T8. Er schijnen problemen te zijn met de elektronica. Met een beetje handigheid is dit zelf ook wel op te lossen door een "harde reset" (accupool 10 minuten loshalen), maar dit hoort natuurlijk niet.

Nu zijn problemen altijd vervelend natuurlijk, zeker als je daarbij ook nog eens in het buitenland staat. Maar ik verwacht dat Volvo Cars Nederland dit uitstekend gaat oplossen.
 
De problemen bij de XC90 spelen zich met name af bij de plug-in versie, de T8. Er schijnen problemen te zijn met de elektronica. Met een beetje handigheid is dit zelf ook wel op te lossen door een "harde reset" (accupool 10 minuten loshalen), maar dit hoort natuurlijk niet.

Nu zijn problemen altijd vervelend natuurlijk, zeker als je daarbij ook nog eens in het buitenland staat. Maar ik verwacht dat Volvo Cars Nederland dit uitstekend gaat oplossen.

tja, die halen natuurlijk gewoon die accupool 10 minuten los :) wel kak als je net >80k hebt uitgegeven aan een auto.
 
Dat zou natuurlijk kunnen, echter verwacht ik zelf dat je daarmee het echte probleem niet oplost. Ik denk zelf dat er software- en misschien wel hardwarematigs iets aangepast moet worden om het probleem helemaal weg te krijgen.

De V90 staat trouwens vanaf half oktober bij de dealers!
 
Zijn idd voornamelijk met de T8 maar ook wordt melding gemaakt van diverse afwerkingsproblemen, o.a. krakend dashboard en andere maleur (www.leftlanenews.com (test xc90) en diverse UK magazines en automotorsport.se). In ieder geval duidt alles op 'haastwerk' om snel een nieuw modellengamma te kunnen bieden. De verkopen stijgen in ieder geval echter dit mag niet ten koste gaan van de kwaliteit. Veel XC90 eigenaren, zie de gebruiksreviews op deze site, hebben spijt van hun aanschaf/lease, en dit kan toch niet het beoogde resultaat zijn van Volvo..... . Ik heb alle modellen gereden tot aan de s80 (100 serie, 200 serie, 700 serie en 900 serie, s80 en v70), en elke serie was (veel!) minder degelijk dan de voorgaande (vanaf de 900 serie), met name toen Volvo eigendom van Ford was, dramatische ervaringen met de V70 gehad.
 
Net de nieuwe AMS gekocht met een vergelijkingstest tussen de Mercedes E Estate, V90, Audi A6 Avant en Skoda Superb stationcar, de Volvo komt op de laatste plaats, zeer teleurstellend. Met name het veercomfort en de beperkte bagageruimte worden zwaar bekritiseerd, de auto scoort wel op het gebied van design en ook de motor (D4) weet te overtuigen. Jammer dat Volvo van de V90 een lifestyle wagon heeft gemaakt, in mijn optiek een gemiste kans. ook qua exterieur ontwerp vind ik de sedan zeer veel karakteristieker dan de V90. Volvo verkoopt overigens goed in Duitsland.
 
Ik kijk er niet van op hoor, dat de Volvo verliest bij AMS. Zo werkt het nou eenmaal daar, daarom koop ik al vele jaren AMS niet meer.
 
Het zou mij oop zeer verbaasd hebben als de Volvo gewonnen zou hebben want AMS is bepaald (extra) kritisch bij een niet Duits product maar goed, jammer is het wel dat de Volvo nu juist verliest op het terrein waar ze vroeger groot mee zijn geworden, laadruimte. Het zal wel niet meer zo belangrijk zijn tegenwoordig, vind de schuine achterzijde de V90 niet staan, maar uiteraard kwestie van persoonlijke smaak.
 
Op www.autoexpress.co.uk staat nu een test tussen de V90 en de E estate, waar de V90 als winnaar uit de bus komt, kan verkeren.... .
 
AnthonyRS zei:
TYN zei:
Is het iemand anders ook opgevallen hoe relatief goedkoop de T5 is? In de prijslijst staat dat 'de T5 netto geprijsd is'.

Een S90/V90 T5 kost in Nederland dus exact evenveel (wat zeg ik, vijf euro minder!) als in Duitsland. De V90 D4, D5 en T6 kosten respectievelijk 4.500, 10.000 en 9.900 euro méér dan over de grens. (afgaande op de officiële prijslijsten; gebaseerd op Momentum uitrusting). De Belgische prijzen komen overeen met de Duitse.

Aparte prijspolitiek van de Nederlandse importeur. Betekent dit nu dat er voor een slimme dealer/slimme Duitser (/slimme Bel.. nah, laat maar) leuke voordeeltjes te behalen zijn?

Dat denk ik niet, in Duitsland zullen ze waarschijnlijk wel korting geven op een nieuwe. In NL vermoedelijk niet.

Klopt. In Duitsland is het heel gebruikelijk om 20-30 % van de prijs af te krijgen, terwijl in Nederland 10% al een wereldprestatie is.
 
De bagageruimte van de V90 is iets waar een koper van een break in dit segment niet wakker van ligt. Om onder andere 3 redenen: 1. de bagageruimte is niet klein. Het is gewoon minder ruim dan sommige modellen in dit segment. 2. Niemand die shopt in dit segment benut ooit 100% van de ruimte. 3. Mensen in dit segment zijn meer bekommert om de ruimte voor de passagiers, en dat is bij de V90 beter dan bij zijn voorgangers.

Volvo doet eindelijk wat men moet doen in dit segment: een luxueuze break introduceren die stijlvol getekend is. De E-klasse combi ziet er ten opzichte van de V90 echt uit als een bestelbusje. Volvo doet op vlak van stijl denken aan het moderne Jaguar.
 
@ Bender

Het gaat mij juist om de karakteristieke rechte achterzijde van de 'klassieke' Volvo Estate, de Volvo onderscheidde zich hiermee van veel andere stationcars. De een vind dit karakteristiek en de ander noemt deze Volvo's 'blokkendozen'. Het gaf de 700 en 900 serie in ieder geval een statige uitstraling en een mooie gestrekte lijnvoering, daar is nu allemaal geen sprake meer van met de V90. Ik heb nu de V90 recent ook in het echt gezien en (mede ook door de zwarte kleur) was zwaar teleurgesteld over het ontwerp in tegenstelling tot de sedan die veel eigenzinniger is vormgegeven en in mijn ogen 'mooier' oogt. De V90 is qua ontwerp is teveel mainstream en dertien in een dozijn, niet bijzonders. Sterker nog de wagen lijkt nu al gedateerd qua ontwerp.
 
Het oude Volvo is niet meer. Was Volvo gebleven aan zijn oude designstijl dan had het niet de verkoopcijfers van vandaag. Je verliest dan de 'liefhebbers' van weleer, maar krijgt een hele hoop nieuwe klanten voor in de plaats. Ik heb de Volvo's van voor 1998 nooit iets gevonden, het sex-appeal van een schoendoos :)
 
Zo zie je maar smaken verschillen, overigens verkochten de klassieke Volvo's erg goed (met slechts twee modelseries in de USA meer dan 120.000 stuks per jaar in de jaren negentig), daar komt het huidige Volvo nog steeds niet aan in de USA, ondanks de deels vernieuwde line-up. Ik ben het met je eens dat de nieuwe lijnvoering wellicht meer kopers zal aantrekken maar het zijn ook kopers die minder merktrouw zullen zijn en sneller wisselen van merk/model. Afwachten of Volvo de doelstelling van 800.000 auto's per jaar (wat ze al een jaar of 15 roepen) nu eindelijk op termijn gaan bereiken.... .
 
speedtouch zei:
Ik kijk er niet van op hoor, dat de Volvo verliest bij AMS. Zo werkt het nou eenmaal daar, daarom koop ik al vele jaren AMS niet meer.

Kan het niet gewoon zijn dat de Duitsers (rationeel) betere auto's maken dan Volvo?
 
Bender zei:
De bagageruimte van de V90 is iets waar een koper van een break in dit segment niet wakker van ligt. Om onder andere 3 redenen: 1. de bagageruimte is niet klein. Het is gewoon minder ruim dan sommige modellen in dit segment. 2. Niemand die shopt in dit segment benut ooit 100% van de ruimte. 3. Mensen in dit segment zijn meer bekommert om de ruimte voor de passagiers, en dat is bij de V90 beter dan bij zijn voorgangers.

Volvo's usp was nu juist heel lang dat de Estates of V-varianten een enorme laadruimte hadden. Groot, hoekig en toegankelijk. Heel anders dan bij de Duitse drie. De A6, de E en de 5 hadden laadruimtes die groot genoeg waren om de meeste kopers tevreden te stellen, maar zo'n auto kocht je inderdaad niet om de afmetingen van de laadruimte.

Volvo verlaat nu die eigenzinnige koers en kiest wat meer voor ontwerp dan voor functie. Enerzijds is dat jammer, omdat daarmee een wezenlijk onderdeel van de identiteit van het merk verdwijnt. Anderzijds ontwikkelt Volvo zijn identiteit ook door zich aan te passen aan veranderende tijden, zodat het merk aantrekkelijker wordt voor mensen die nu wellicht een ander merk rijden.

En kijk:
Bender zei:
Ik heb de Volvo's van voor 1998 nooit iets gevonden, het sex-appeal van een schoendoos :)

Het werkt!:)
Bender zei:
Volvo doet eindelijk wat men moet doen in dit segment: een luxueuze break introduceren die stijlvol getekend is. De E-klasse combi ziet er ten opzichte van de V90 echt uit als een bestelbusje. Volvo doet op vlak van stijl denken aan het moderne Jaguar.
 
Vandaag de eerste V90 zien rijden op de weg en helaas, maakt geen enkele indruk met zijn schuine achterzijde, dertien in een dozijn ontwerp, maar uiteraard persoonlijke smaak. Ik vond het blokkendoos design van de (bijv.) 700/900 serie zeer fraai, een mooi gestrekte lijnvoering welke de V90 (ook persoonlijk) veel beter had gestaan dan het "afgezaagde" ontwerp wat het nu is geworden.
 
Als ik een auto gestrekt vind ogen, dan is het de V90 wel....

567db0f747_Volvo_V90_Lek_2.jpg
 
@ Rob EU

Zoals ik al zei, persoonlijke smaak en ik blijf er bij dat Volvo teveel mainstream wordt met dit ontwerp. Als je de wagen in het echt ziet rijden oogt de achterzijde van de V-serie, niet af, te kort.
 
Wel een mooie auto die V90. Wel jammer dat de gestrekte lijnvoering die we kennen van vroegere Volvo's (760 en 960) er niet meer is :(
 
Volvo S90-productie verhuist naar China - Ook Europese S90's niet langer uit Zweden

AW zei:
Volvo grijpt de onthulling van de S90 Excellence aan om z’n nieuwe productiestrategie uit de doeken te doen. Het merk, dat onderdeel is van het Chinese Geely, gaat onder meer de S90 in China bouwen.

Bij de nieuwe strategie maakt Volvo een duidelijk onderscheid tussen de compacte 40-serie, de middelste 60-serie en de grotere 90-serie. Zowel in China als in Europa krijgt iedere modellenlijn z'n eigen fabriek. De grootste modellen zullen in het Chinese Daqing worden geproduceerd, de 60-serie loopt in Chengdu van de band en voor de V40 en XC40 wordt er in Luqiao een nieuwe faciliteit gebouwd. Voor Europa is de productie van de S90 in Daqing echter het meest interessant, want die fabriek wordt in de verre toekomst de enige geboortegrond voor Volvo's grootste sedan. Dat betekent dat ook exemplaren die in Europa en Noord-Amerika aan de man worden gebracht, straks uit China komen.

Wanneer dat zover is, meldt Volvo nog niet. Het verhuizen van de S90-productie naar Azië betekent niet dat er helemaal geen auto's meer in Zweden worden gebouwd. De V60, V90 en XC90 zullen nog gewoon in Göthenborg van de band lopen, al is maar de vraag of dat ook voor de opvolger van de huidige V60 geldt. Volvo's fabriek in het Belgische Gent blijft eveneens belangrijk, daar worden in de toekomst de op het nieuwe Compact Modular Architecture (CMA)-platform gebaseerde 40's gebouwd. Op dezelfde basis komen overigens ook de compacte modellen van het nieuwe merk Lynk & Co te staan, maar die zullen wel in China in elkaar worden geschroefd.
 
Vandaag zag ik de S90 buiten aan een Volvo verdeler. Dat is toch wel een zeer imposante wagen geworden, heeft zeer veer présence. De sfeer doet denken aan Jaguar. Vind het imposanter ogen dan een E-klasse, 5-serie en A6. Die Duitsers zijn er wat gewoontjes bij.
Op papier komt dit ook tot uiting: vergeleken met deze 3 modellen is de S90 langer, breder heeft een langere wielbasis en bredere sporen.

Volvo doet het goed, ipv dezelfde richting te kiezen als de Duitsers kiezen ze gewoon voor luxe en een dikke verschijning. Merken die dit tegenwoordig ook doen zijn bv. Jaguar, Cadillac, Lincoln.
 
Leuke dame als je die erbij krijgt, recent een proefrit gemaakt in de V90 hier in Duitsland, moet zeggen dat het een heel prettige auto is. Qua design moet ik enige posters hier gelijk geven en zeggen dat de sedan mij eigenlijk beter bevalt, in de juiste kleur is dat een heel sjieke auto, die er inderdaad dikker en meer premium uitziet dan menige van zijn Duitse concurrenten.

Wat ik vreemd vind is het grote entertainment scherm, Volvo is het merk voor veiligheid en dit scherm maakt de auto nu niet bepaald veiliger om te rijden, in tegendeel. Leuk is het wel natuurlijk, hoewel ik aparte knoppen voor het instellen van de airconditioning wel erg mis. De navigatie functie daarintegen is echter een van de beste die je kan krijgen en natuurlijk de hele snelheid van het infotainment systeem, vooral als je de week daarvoor een tijd gereden heb in een Mercedes E met dat prachtige maar o-zo-trage command systeem.

Het rij gevoel is echter bijna 100% gelijk aan een Mercedes E klasse, als dat je ding is. Hier en daar is de diesel motor wat rauw als je gas geeft maar verder houdt hij zich netjes op de achtergrond. Het auto pilot system heb ik geprobeerd op de secondaire wegen en daar is het een enorm gevaar, zodra de bocht iets te krap is, stuurt hij je lekker over de andere kant van de weg richting een boom, direct uitgeschakeld dus. Op de autobahn heb ik er ook weinig aan ivm de maximum snelheid van 130 voor dat systeem. Daaronder is het grappig, maar zoekt de auto nogal ipv dat hij netjes exact in het midden van de baan blijft rijden. Laat ik het netjes zeggen ; voor dit systeem hoef je de auto niet te kopen. valt fors tegen

Verder was de afwerking prima, het interieur doet mij wat kaaltjes aan, hoewel ik in een inscription zat, zal wel het design zijn want op zich zit alles erop en eraan. Het rijden in de V90 was een rustgevende ervaring, mits je de auto pilot uitzet anders is het tegendeel het geval.

De prijs van de auto hier is absurd en qua prive lease zit die boven de Mercedes E, maar gelukkig kan je genoeg EU importeurs vinden die hem uit Scandinavië voor je bestellen voor rond de 40k voor een inscription S90. Dat is een leuke prijs en zit nog maar een enkele duizenden boven een volgepropte Passat.

Conclusie : Rustige, mooie goed afgewerkte auto , met een te hoge prijsstelling (tenminste hier in Duitsland) om concurrerend te zijn. Verder zou het fijn zijn als Volvo wat meer werk zou stoppen in de auto pilot want zoals die nu is, is het disaster waiting to happen.
 
Het is dus niet echt anders dan dat het al was: een goedkope alternatief voor een A6/E/5 serie.
 
Dus wil het eigenlijk zeggen dat de Zweden voor hetzelfde geld een betere auto leveren: meer ruimte, meer uitrusting, betere prestaties en een chiquere uitstraling.
 
V90 Cross Country op de Los Angeles autoshow:

autohomecar__wKgFWFgsn6CAcsPjAALAMJWJDms058.jpg


autohomecar__wKgH51gsn6KAHuPHAAK9WDckOmA676.jpg


autohomecar__wKjBxlgsn5yAQxdRAALvymefRm8677.jpg


autohomecar__wKjBxlgsn5qAbjrNAAJrj1Z-Mow911.jpg


Meer foto's: https://car.autohome.com.cn/chezhan/exps93/4029.html
 
Mijnheer X zei:
Het luxe E-segment is ingedeeld in 2 categorieën: de klassieke /veilige-keuze modellen zoals de 5-serie, A6 en E-klasse en de modellen die exclusiever ogen zoals onder andere de Jaguar XF, Maserati Ghibli en Volvo S90.

Heb je een beetje vanuit een te 'eng' perspectief betoogd vind ik.
ten eerste zijn de segmenten constant aan verandering onderhevig. Door de globalisering zie je bv dat segmenten anders gepositioneerd worden.
Ten tweede de toevoeging 'premium' (hoe vreselijk ik de term ook vind). Je hebt gewone E segmenters en premium E segmenters.
Volvo zat m i eigenlijk in het gewone E- Segment met de Volvo 200,700, eerste v70/s80 serie. Concurrent van bv de Peugeot 605/607, Opel omega etc. Prijzen lagen ook altijd lager dan bv een BMW 5-serie.
Volvo is duidelijk de premiumkant opgegaan de laatste jaren. Dat verklaart ook de hogere prijsstijging van deze nieuwe V90/S90.
Ik ben het verder niet eens met je dat de Volvo v90 of de Jaguar xf 'exclusiever ogen' dan bv een MB E klasse.
Of je moet er mee bedoelen dat je bv Jaguar XF minder ziet dan bv een 5 serie of een E klasse, maar dat heeft veel meer te maken met marktaandeel.
 
M. X zei:
- Elders in deze wereld waar er relatief gezien veel meer luxewagens verkocht worden is men niet zo gericht op deze 3 merken, mensen met geld willen elders in de wereld keuze hebben, ze kopen met andere woorden iets voor zichzelf en niet om te patsen. Daarom dat je bv. in Amerika ziet dat er in het hogere segment (vanaf E-segment) vele andere merken meespelen: Cadillac, Lincoln, Kia, Hyundai, Lexus, Infiniti, Acura, Nissan, Toyota, Honda, Buick, etc..
Het is zeker niet zo dat in dit hogere segment in Amerika de duitse 3 de meeste verkopen halen.
Wel makkelijk discussiëren als het prijskaartje achterwege laat. Hogere segment auto's in de VS zijn in vergelijking met Europa, en zeker in vergelijking met Nederland goedkoop. Dus een Lexus voor de prijs van Auris, ik noem maar wat. De Duitse drie halen dus niet zoveel verkopen omdat die wél duur zijn voor Amerikanen, en vaak júist duur zijn omdat sommige modellen geïmporteerd worden. En dat zijn dan ook wel degelijk statusbakken, meer dan een ogenschijnlijk in formaat vergelijkbare Cadillac, Infiniti of Acura.

M. X zei:
- Het ironische aan deze premiummerken is dat deze 3 merken één van de eersten waren om hun modellengamma uit te breiden naar goedkope modellen: concurrenten voor de Passat, Golf en zelfs Polo! Cadillac bv. had tot voor kort als kleinste wagen de CTS, een E-segmenter.
ATS , BLS en Cimarron vergeten?
 
Jij vergelijkt E-segment op basis van prijs, maar als je naar de auto als totaal kijkt zijn Amerikaanse E-segmenters een stuk minder vergelijkbaar dan Europese. Een Impala of Maxima is qua uitstraling en imago eerder te vergelijken met een Astra of Pulsar.

Over het prijskaartje spreken: zowel in Amerika als in Europa zijn de Duitse drie duurder, dus dit argument is alvast geen hindernis om te vergelijken met mekaar.
Dat is precies wat ik ook zeg.

Over de ATS gesproken: deze is maximum 2 jaar op de markt? En de BLS was niet beschikbaar in Amerika.
Heb je gelijk in. Catera is wel een aardig voorbeeld.

Dit kuddegedrag is typisch voor armere bevolkingsgroepen: mensen met geld willen en moeten patsen
Kwalijke stereotypering.

Tot slot: Cadillac heeft volgens mij een aantal moeilijke jaren achter de rug, juist ook op de thuismarkt. Ze hadden een nogal ouwe lullen-imago opgebouwd terwijl bv. Mercedes, BMW en Audi een steeds jonger publiek aanspraken.
 
M. X zei:
1. Over het prijskaartje spreken: zowel in Amerika als in Europa zijn de Duitse drie duurder, dus dit argument is alvast geen hindernis om te vergelijken met mekaar. En Lexus in Europa is goedkoper dan een Mercedes, BMW of Audi. Bovendien zie ik in Europa in dit segment niet meer auto's kopen omwille van de lagere prijs: Peugeot 607, Volvo S80, Nissan Maxima, Ford Scorpio, Alfa Romeo 166, Citroën C6, Renault Safrane, Opel Omega, etc..

2. Over de ATS gesproken: deze is maximum 2 jaar op de markt? En de BLS was niet beschikbaar in Amerika.

Laat ik even mijn betoog met cijfers aantonen:
Hieronder de verkoopcijfers voor 2015 vergeleken tussen VS en Europa. Het gaat om de verkopen in het E-segment:

- Europa telt 2x zoveel inwoners als de VS: 743 miljoen voor Europa tegenover 320 miljoen inwoners voor VS
- In de VS zijn er 713.160 E-segmenters verkocht, in Europa amper 343.989. Op dit vlak zijn Amerikanen dus rijker dan Europeanen.
- In Amerika heb je 448 inwoners nodig voor 1 E-segmenter, in Europa heb je 2.159 inwoners nodig voor 1 E-segmenter
- Amerikanen shoppen meer verspreid in dit segment over vele merken, daar waar Europeanen doorgaans kiezen voor 3 merken

Dit kuddegedrag is typisch voor armere bevolkingsgroepen: mensen met geld willen en moeten patsen, en daarbij geldt dat onbekend onbemind is. Dus moeten mensen met geld iets kopen dat iedereen kent en weet dat het duur is. Vandaar de Duitse 3 PREMIUM merken in Europa.

Amerikanen hebben daar minder last van: meer mensen kunnen zich een E-segmenter veroorloven, dus moet men zich niet gaan bewijzen door een product te kiezen dat iedereen moet kopen. Men kiest gewoon wat men denkt dat goed is voor zichzelf ipv voor de buurman.

30992502020_8b7a70a067_o.png

1. Geen hindernis?! Een 5-serie is bijna 20.000 dollar duurder dan een Maxima, ofwel zo'n 60%. Terwijl een Lexus of Volvo in Europa hooguit een paar duizend euro goedkoper zal zijn dan een Duitse auto.
Veel van de merken die je noemt hebben ervoor gekozen om hun D-segmenter hoger te positioneren om daarmee de rol van de E-segmenter deels over te nemen. Denk aan de Omega, Laguna en 407. Wellicht verkochten de auto's die noemt minder dan de Duitse Drie, maar ze verkochten absoluut niet slecht.

2. De ATS wordt al ruim vier jaar verkocht in de VS.

In mijn ogen maak je de denkfout om het formaat te verwarren met geldelijke rijkdom. Je hebt het over armere bevolkingsgroepen enerzijds, en de grootte van auto's anderzijds. En bij voorkeur gebruik je deze termen kriskras door elkaar. Onterecht, in mijn ogen. Zoals Wouter al probeerde aan te geven is dit niet één op één te vergelijken, laat staan dat je er conclusies als 'Amerikanen zijn dus rijker dan Europeanen op dit vlak' aan kunt plakken. Dat kun je namelijk niet. Alleen maar dat ze groter rijden.

Maar in de VS koop je een Altima voor 32.000 dollar. Daar heb je in Nederland een behoorlijke Golf voor. Als het aantal kopers van een Golf hier en Altima daar nou gelijk is, dan zijn ze - geldelijk gezien - dus even rijk. Dat je voor dezelfde centen in de VS nou een grotere auto van kopen, doet er niet toe. Anders moet je geen uitspraken gaan doen over de rijkdom van landen. Als je dit wel wil doen, dan zul je moeten gaan kijken wat men gemiddeld uitgeeft aan auto's, hoewel die methodiek ook zeer eenvoudig lek te schieten is.

Dan zwijg ik nog maar over je onderbuikgevoel over kuddegedrag. Blijkbaar vallen Noord- en West-Europese landen onder 'armere bevolkingsgroepen'... De keuze voor een bepaald merk is eerder cultureel-economisch bepaald dan welvaartsgestuurd. Volgens jouw logica zou een Rusland rijker zijn dan bijvoorbeeld Noorwegen, omdat men in het eerste land in meer verschillende, grote auto's rijdt dan in Noorwegen.
 
M. X zei:
Toch valt het wel op hier in onze contreien dat wanneer je spreekt over een wagen in dit segment velen automatisch wijzen naar de A6, 5-serie of E-klasse. Een groot verschil met de Amerikanen.

Om de simpele reden dat Amerikanen veel minder dan wij in segmenten denken, maar meer in prijsklassen. Als jij 35.000 dollar te besteden hebt kun je meer verschillende auto's rijden, terwijl als je in Nederland 35.000 euro te besteden hebt je grofweg vastzit aan het D-segment of een midi-SUV. In de VS koop je voor dat geld een dikke Mustang, Altima, 3-serie, minivan, convertible, SUV's, et cetera.
Dat de Europese koper een stuk conservatiever zou zijn, ontken ik overigens niet.

M. X zei:
Dat is een persoonlijke mening. Imago is in mijn ogen minder belangrijk, uitstraling is dan puur smaakgebonden.
Als ik laten we zeggen 50.000 euro op zak heb, dan ga ik mij niet laten misleiden door wat imago en wat de buurman vind van uitstraling.

Ik vind dat heel nobel, maar volgens mij is dit juist het segment waarin andermans mening en uitstraling zeer belangrijk zijn. Vandaar ook de uiterst conservatieve keuzes in dit segment (Duitse Drie, grauwe kleuren).
 
RobEU zei:
1. Veel van de merken die je noemt hebben ervoor gekozen om hun D-segmenter hoger te positioneren om daarmee de rol van de E-segmenter deels over te nemen.

2. Maar in de VS koop je een Altima voor 32.000 dollar. Daar heb je in Nederland een behoorlijke Golf voor. Als het aantal kopers van een Golf hier en Altima daar nou gelijk is, dan zijn ze - geldelijk gezien - dus even rijk. Dat je voor dezelfde centen in de VS nou een grotere auto van kopen, doet er niet toe.

1. Volgens mij zijn het wel degelijk E-segmenters. Je hebt toch de Sentra/Corolla/Cruze/Dart tegenover een Jetta (C-segment), de Altima/Camry/Malibu/200 voor de Passat (D-segment) en de Maxima/Avalon/Impala/Charger/300 die hoger zijn en dus E-segment zijn.

2. Je bent helemaal niets met meer geld als je er minder mee kunt doen. In Amerika kost een Golf 20.000 dollar. Voor een multinational als bv. Toyota is een Amerikaan toch wel rijker dan een Europeaan: ze kopen meer (in aantallen) en kopen duurdere modellen (Avalon vs Corolla).
 
Bender zei:
RobEU zei:
1. Veel van de merken die je noemt hebben ervoor gekozen om hun D-segmenter hoger te positioneren om daarmee de rol van de E-segmenter deels over te nemen.

2. Maar in de VS koop je een Altima voor 32.000 dollar. Daar heb je in Nederland een behoorlijke Golf voor. Als het aantal kopers van een Golf hier en Altima daar nou gelijk is, dan zijn ze - geldelijk gezien - dus even rijk. Dat je voor dezelfde centen in de VS nou een grotere auto van kopen, doet er niet toe.

1. Volgens mij zijn het wel degelijk E-segmenters. Je hebt toch de Sentra/Corolla/Cruze/Dart tegenover een Jetta (C-segment), de Altima/Camry/Malibu/200 voor de Passat (D-segment) en de Maxima/Avalon/Impala/Charger/300 die hoger zijn en dus E-segment zijn.

2. Je bent helemaal niets met meer geld als je er minder mee kunt doen. In Amerika kost een Golf 20.000 dollar. Voor een multinational als bv. Toyota is een Amerikaan toch wel rijker dan een Europeaan: ze kopen meer (in aantallen) en kopen duurdere modellen (Avalon vs Corolla).

1. Lezen aub. Ik gaf de reden hoe merken in Europa het E-segment hebben gedifferentieerd.

2. Ook jij maakt weer de denkfout door formaat met rijkdom te verwarren. Een Avalon is geen duurdere auto dan een Europese Auris, maar een grotere auto. Wellicht dat 'ie duurder is om te produceren, maar dan zou een Europeaan 'rijker' zijn als die in absoluut geld evenveel zou neerleggen voor een Auris als een Amerikaan voor een Avalon.

M. X zei:
RobEU zei:
Volgens jouw logica zou een Rusland rijker zijn dan bijvoorbeeld Noorwegen, omdat men in het eerste land in meer verschillende, grote auto's rijdt dan in Noorwegen.

Ik heb er geen moeite mee om mijn logica te toetsen aan andere regio's. Dit is de top 25 van verkopen voor 2015 in Rusland, zoek jij deze op voor Noorwegen?

31363221355_f4ec11c2c9_o.png

Ik zie niet in wat jouw logica te maken heeft met de top 25 aan auto's. Je beweert zelf dat een grotere diversiteit aan grote auto's betekent dat een land rijker is. Wel, in Noorwegen is die diversiteit minder dan in Rusland. Ergo, Rusland is rijker dan Noorwegen. Volgens jouw logica. Dat een Lada op nummer 1 staat, is dan volstrekt irrelevant.
 
M. X zei:
Ik begrijp jouw reactie wel. Niemand hoort graag dat ze arm zijn of dat ze niet belangrijk zijn voor een autofabrikant. De eisen van klanten in de verschillende markten zijn ook steeds anders.

Jammer voor ons, is ook deze S90 ook niet voor ons gemaakt. De S90 is voor Europa te duur (omdat Europa te arm is?) en daarom ligt de focus van Volvo met de S90 helemaal niet op Europa. Wij Europeanen moeten maar tevreden zijn met iets wat voor Chinezen en Amerikanen is gemaakt.

- De S90 is wereldwijd ongeveer hetzelfde
- Volvo overweegt om de S90 te bouwen in China
- In 2014 ging zo'n 75% van de S80 verkopen alleen al naar VS en China
- Op basis van de S90 heeft Volvo wel nog een eigen achterkant getekend in de vorm van V90 om toch de Europese klant op een relatief goedkope manier te gaan bedienen. Natuurlijk, want een break is per definitie 'Europees'.

Ik heb al vaker betoogd dat de arrogantie van het oude continent het einde zal betekenen en de toekomst absoluut niet hier ligt, dus maak je vooral geen zorgen dat mijn Europese patriottisme in de weg zou zitten om een zuivere discussie hierover te voeren. Ik protesteer enkel tegen jouw simplistische correlatie dat rijkdom meetbaar is aan de grootte van auto's. Pak eender welke bron over welvaart in landen erbij en merk op dat China niet bovenaan staat.
Hoewel ik het met je eens ben dat Europa minder belangrijk is voor fabrikanten, is globalisering meer debet aan een veranderende automarkt dan dat Europa 'arm' zou zijn. Dat is gewoon niet waar namelijk. Laat staan dat dit terug te voeren zou zijn aan de variëteit aan automodellen in een bepaald segment. Met die logica zou China stinkend rijk zijn en Noorwegen straatarm. Pak de cijfers erbij en verbaas je over deze logica. Als je uitspraken wil gaan doen waarbij je een correlatie maakt tussen auto's en welvaart, dan zou je beter het bedrag per capita dat aan auto's wordt besteed per land erbij pakken. Die data zou je dan weer moeten vergelijken met het BNP.
Als er in China twee keer zo veel Bentleys worden verkocht als Europa, betekent dit niet dat Europa arm is of China rijk. In China wonen 3,5 keer zo veel mensen, dit moet je in overweging nemen als je een vergelijking wil maken.
Dan zwijg ik nog maar over de redenatie dat welvaart meetbaar is aan de grootte van auto's. Dit raakt natuurlijk kant noch wal. Italië is dan straatarm en Mississippi stinkend rijk.

- de S90 is wereldwijd hetzelfde ja. Dus dan kun je ook stellen dat China en Amerika het moeten doen met een Europese auto, of dat China het moet doen met een Amerikaanse auto of dat Amerika het moet doen met een Chinese auto...
- de S90 wordt al geproduceerd in China...
- in de China en VS wonen samen zo'n 1,7 miljard mensen, in de EU een half miljard (bron: Eurostat). Dan lijkt die vermeende 75% toch een stuk logischer.
- met die laatste zin ben ik het met je eens, hoewel de redevoering ervoor natuurlijk zeer fragiel is. Zo goedkoop is het echt niet om een stationwagon-variant ergens van te maken. Het is niet zo dat je een paar extra lijntjes tekent, wat meer plaatwerk laat drukken en je klaar bent.
 
Leuk dat rijtje van die Russische auto's. Volgens mij staat pas op plaats 23 de eerste geïmporteerde auto, maar waarschijnlijk zijn ook de nummers 24 en 25 lokaal geproduceerd. En dus relatief goedkoop omdat zo de importheffingen worden omzeild.
 
RobEU zei:
- in de China en VS wonen samen zo'n 1,7 miljard mensen, in de EU een half miljard (bron: Eurostat). Dan lijkt die vermeende 75% toch een stuk logischer.

Ik denk dat je je redenering moet bijstellen. In EU wonen 2 maal zoveel mensen als in VS, toch zijn er in de VS meer S80 verkocht geweest dan in EU. Volvo weet dus dat ze in de VS meer duurdere wagens kunnen verkopen in absolute aantallen ten opzichte van Europa dat toch wel 2x zoveel inwoners heeft.
 
Bender zei:
RobEU zei:
- in de China en VS wonen samen zo'n 1,7 miljard mensen, in de EU een half miljard (bron: Eurostat). Dan lijkt die vermeende 75% toch een stuk logischer.

Ik denk dat je je redenering moet bijstellen. In EU wonen 2 maal zoveel mensen als in VS, toch zijn er in de VS meer S80 verkocht geweest dan in EU. Volvo weet dus dat ze in de VS meer duurdere wagens kunnen verkopen in absolute aantallen ten opzichte van Europa dat toch wel 2x zoveel inwoners heeft.

Het enige wat ik moet bijstellen is het gebruik van het woord 'de'. Ik ga enkel mee in de redenering van M. X. waarin hij beweert dat driekwart van de verkochte S80's naar de VS en China gaat.
Als we het toch over argumenten hebben:
- je beweert tweemaal dat de EU twee keer zo groot is als de VS. Dat klopt niet, heel simpel. De EU telt zo'n half miljard inwoners en de VS 325 miljoen inwoners.
- in 2015 verkocht Volvo in de VS 1.711 S80's en in de VS 2.329 S80's. Per capita worden er dus minder S80's verkocht in Europa, maar niet in absolute nummers zoals jij beweert.
 
Bender zei:
Ik denk dat je je redenering moet bijstellen. In EU wonen 2 maal zoveel mensen als in VS, toch zijn er in de VS meer S80 verkocht geweest dan in EU. Volvo weet dus dat ze in de VS meer duurdere wagens kunnen verkopen in absolute aantallen ten opzichte van Europa dat toch wel 2x zoveel inwoners heeft.
Het is al een paar keer geprobeerd uit te leggen, maar auto's zijn in de VS gewoon goedkoper dan in Europa en zeker dan in Nederland. De S90 begint in Nederland bij € 51.495, in de VS omgerekend bij € 44.104. En dan hebben we het in dit geval dus over een geïmporteerde en dus duurdere auto.
 
M. X zei:
Ik moet wel nuanceren: de verkoopcijfers die ik heb gaan over Europa en niet enkel de EU, dus het klopt wel dat mijn cijfers zich baseren op een bevolking van Europa van 743 miljoen tegenover 325 miljoen voor VS. Hoewel Bender EU en Europa door mekaar slaat, kan ik wel meegaan zijn de redenering.

Welke redenering?! Dat er meer S80's in de VS verkocht zijn in absolute nummers dan in de EU of Europa? Nee dus, in de EU al niet. Laat staan in heel Europa.
 
Waarom zou je het hele continent willen rekenen? Waarom tel je niet meteen heel Afrika mee?
In Europa is de afzetmarkt van Volvo geconcentreerd op de EU28 (en misschien zelfs maar de helft) plus Zwitserland en Noorwegen.

De rest van continent Europa telt qua afzet gewoon niet mee en is daarnaast ook geen deelnemer in dezelfde economische zone/eenheid.
 
Terug
Bovenaan