Volkswagen Up! vanaf € 16.900 | e-Up! vanaf € 25.850

Barri zei:
Dus een up! GTI is even duur als een Polo (Comfortline) met hetzelfde blok? Dan is de keus wel snel gemaakt.

Dan altijd de up! GTI. Van een VW Comfortline word je niet blij.
 
De eerste 25 exemplaren staan nu bij de dealers te koop in NL. Afhankelijk van de opties allemaal rond de 20-21k EUR. Eenmaal op kenteken weegt de GTI volgens het RDW zo'n 68 kg (902 vs 970 kg) meer dan een stsndaard TSI. Waar zal dat verschil vandaan komen?

Een witte: https://www.autowereld.nl/volkswagen/up/1-0-tsi-115pk-gti-uw-voordeel-euro-932-beats-audio-camera-17-lmv-26963622/details.html
Een rode: https://www.autowereld.nl/volkswagen/up/19-990-incl-inruilpremie-tsi-115-pk-gti-camera-dab-climatronic-17-26991948/details.html
Een zwarte: https://www.autowereld.nl/volkswagen/up/gti-1-0-tsi-115pk-beats-audio-achteruitrijcamera-27073870/details.html
 
6 bak, grotere wielen en liflafjes als geluidsbooster en stoelverwarming? Ding is dus zelfs nog zwaarder dan de Lupo Gti die met zijn 1.6 16v, zesbak, schijfremupgrade en onderstelmodificaties tot 950 kg kwam.
 
Volgens carbase weegt een Lupo GTI 975 kg... Edit: en idd 950 volgens de kentekengegevens van de 12-JX-XN.

Ik vind het sowieso niet heel vreemd, een Up is iets groter dan een een Lupo en is (door de voortschrijdende tijd) luxer uitgerust.
 
Dat zou inderdaad wel eens mogelijk zijn. Een GTI is standaard t.o.v. een TSI natuurlijk van veel meer opties voorzien. Dan hebben ze bij de (Duitse) toelating waarschijnlijk een kale TSI op de weegschaal gehad, en een volle GTI.

Een Lupo GTI komt uit een hele andere tijd. Toen werd er nog niet zo streng naar veiligheid gekeken. Als je gaat kijken wat die veiligheid allemaal voor kilo's in schaal brengt (airbags, sensoren, stevigere kooiconstructie etc. etc.), valt mij het gewicht van de UP GTI nog wel mee.
 
D. Elzinga zei:
Volgens carbase weegt een Lupo GTI 975 kg... Edit: en idd 950 volgens de kentekengegevens van de 12-JX-XN.

Ik vind het sowieso niet heel vreemd, een Up is iets groter dan een een Lupo en is (door de voortschrijdende tijd) luxer uitgerust.

Is wel vreemd. De PR marketingafdeling heeft vanaf het allereerste moment dit ding vergeleken met de iconische Golf 1 (110 pk op 925 kg), omdat hij hetzelfde vermogen op hetzelfde wagengewicht zou hebben. Dan moet hij nu in praktijk niet ineens ook weer zoveel zwaarder zijn. De Lupo GTI kwam dichter in de buurt van die waardes, in een tijd dat er nog niet zo hoog van de toren geblazen werd.
 
s velthuis zei:
Is wel vreemd. De PR marketingafdeling heeft vanaf het allereerste moment dit ding vergeleken met de iconische Golf 1 (110 pk op 925 kg), omdat hij hetzelfde vermogen op hetzelfde wagengewicht zou hebben.

En ging dat dan om de specifieke waardes of om pk-gewichtsverhouding? Want wat betreft dat laatste zijn ze welhaast aan elkaar gelijk.
 
D. Elzinga zei:
s velthuis zei:
Is wel vreemd. De PR marketingafdeling heeft vanaf het allereerste moment dit ding vergeleken met de iconische Golf 1 (110 pk op 925 kg), omdat hij hetzelfde vermogen op hetzelfde wagengewicht zou hebben.

En ging dat dan om de specifieke waardes of om pk-gewichtsverhouding? Want wat betreft dat laatste zijn ze welhaast aan elkaar gelijk.

Ik begreep specifieke waardes, hoewel ik van de hele vergelijking echt niets begrijp. Volgens mij alleen marketing bla bla, om de aandacht af te leiden van het feit dat ze er eigenlijk niets magisch mee gedaan hebben. Overigens zetten de eerste Golfjes 1 officieel maar 810 tot 840 kg op de schaal, waarmee ze dus tot 160 kg lager uitkwamen dan de Up. Da's een slok op een borrel.
 
Er gaan nogal wat geruchten over het verdwijnen van de A-segmenters in de VW-groep. Hier wat meer duidelijkheid over hun toekomst en dat van een kleine EV: https://www.carscoops.com/2019/04/vw-is-pulling-out-all-the-stops-to-cut-costs-of-electric-city-cars/

Current plans call for Seat to launch VW’s first electric city car in 2023, and shortly after, a number of different versions will be offered across VW’s other brands. Production of the current Up, Citigo and Mii will continue until 2022.
 
Het was mij niet helemaal duidelijk wat de nabij toekomst brengt voor de Volkswagen up!. Dat de Volkswagen up!, Seat Mii en Skoda Citigo later dit jaar worden opgefrist (presentatie op de IAA Frankfurt) was me bekend, net als dat het rijbereik van de e-up! aanzienlijk toeneemt en de elektrische Mii en Citigo ten tonele verschijnen. De Seat Mii en Skoda Citigo met verbrandingsmotoren verdwijnen daarbij. Maar dat geldt óók voor de Volkswagen up!

Volkswagen heeft in Frankrijk vast het aanbod drastisch teruggesnoeid, of dat ook voor Nederland geldt, moet nog blijken. Verdwenen zijn de 1.0 75 pk ASG5 en 1.0 115 pk benzinemotoren, dus de GTI is daarmee verleden tijd en de high up! is ook niet meer verkrijgbaar. In het overzicht van uitvoeringen worden genoemde uitvoeringen nog wel vermeld, maar als ik een up! wil samenstellen word ik naar de configurator geleid, die geen melding maakt van bijvoorbeeld de GTI, maar alleen de take up! driedeurs en move up!, high up! en beats vijfdeursuitvoeringen.

Even een inventarisatie van het aanbod aan A-segment modellen en budget B-segment:

Citroën C1 - eind 2021 uit productie, samenwerking met Toyota ontbonden, directe opvolger vrijwel uitgesloten, mogelijk iets elektrisch voor in de plaats
Dacia Sandero - derde generatie debuteert mogelijk eind 2019 (L'argus), met een marktintroductie begin 2020
Fiat Panda - eind 2019 facelift en plug-in hybride (!); elektrische productieversie Centoventi verschijnt in 2021 en wordt groter model
Fiat 500 - het huidige model gaat mee sinds 2007 en een opvolger is niet in zicht! Debuut gloednieuwe, elektrische Fiat 500e: voorjaar 2020; maar wordt wat groter model - bestaande 500 met verbrandingsmotoren blijft (vermoedelijk facelift)
Ford Ka+ - eind 2019 verkoopeinde in Europa, geen opvolger
Hyundai i10 - eind 2019 nieuw model: een compleet nieuwe koets, maar dezelfde basis. Net als Kia heeft Hyundai meer afzetmarkten dan alleen Europa voor de kleinste auto, niet de thuismarkt maar wel India.
Kia Picanto - nog fris en fruitig en krijgt ongetwijfeld een opvolger. Kia is niet afhankelijk van Europa voor de Picanto en dat scheelt, de auto doet het namelijk ook goed op de thuismarkt en wordt in tweedewereldlanden aangeboden.
Mitsubishi Space Star - directe opvolger lijkt niet waarschijnlijk binnen Renault-Nissan-alliantie, wel een Colt op Micra-basis.
Opel Karl - eind 2019 uit productie, geen opvolger
Opel Adam - eind 2019 uit productie, geen opvolger
Peugeot 108 - eind 2021 uit productie, samenwerking met Toyota ontbonden, directe opvolger vrijwel uitgesloten, mogelijk iets elektrisch voor in de plaats
Renault Twingo - directe opvolger zeer onwaarschijnlijk nadat Daimler/Smart samenwerking heeft beëindigd, K-ZE (Kwid) vervangt 'm mogelijk, recent gefacelift
Seat Mii - 2022 einde productie in huidige vorm, vanaf 2020 uitsluitend elektrisch, facelift eind 2019
Skoda Citigo - 2022 einde productie in huidige vorm, vanaf 2020 uitsluitend elektrisch, facelift eind 2019
Smart Fortwo - opvolger ontwikkeld in samenwerking met Geely, productie in China, sinds 2019 uitsluitend elektrisch, facelift eind 2019
Smart Forfour - opvolger ontwikkeld in samenwerking met Geely, productie in China, sinds 2019 uitsluitend elektrisch, facelift eind 2019
Suzuki Celerio - toekomst onzeker in Europa, er zijn geluiden dat Suzuki hier af wil van de twee auto's per segment-tactiek, waarbij de Celerio dan vermoedelijk het veld ruimt, voor India (waar Suzuki jaarlijks 1,2 miljoen auto's verkoopt komt er ongetwijfeld wat nieuws).
Suzuki Ignis - toekomst lijkt vrij rooskleurig, Suzuki is een specialist in kleine auto's en moet het vooral van dit soort auto's hebben.
Toyota Aygo - toekomst onduidelijk, vanaf eind 2021 is Tsjechische fabriek volledig eigendom van Toyota. Het ligt voor de hand om de samenwerking met Suzuki uit te breiden met een Aygo op basis van de volgende Ignis. De Aygo is in Europa veruit de meest succesvolle van het C1/108/Aygo-trio.
Volkswagen up! - 2022 einde productie in huidige vorm, vanaf 2020 uitsluitend elektrisch, facelift eind 2019
 
Rutger DC zei:
Verdwenen zijn de 1.0 75 pk ASG5 en 1.0 115 pk benzinemotoren, dus de GTI is daarmee verleden tijd en de high up! is ook niet meer verkrijgbaar.

Waarmee mijn voorspelling een jaar of 2 geleden dat de up GTI alleen een pr stuntje is, geen lang leven beschoren zou zijn en nooit of te nimmer in de schaduw van z'n echt icononische voorganger in de vorm van de golf 1 GTI zou mogen staan nog eerder waarheid kan worden dan ik had verwacht. Een flop vanaf dag 1 die niets mocht kosten in de ontwikkeling en waar tot op heden ook maar weinig in getrapt zijn. Ik heb er nog nooit één zien rijden. Het afgelopen jaar meer golfs 1 GTI en lupo GTI zien rijden dan ups GTI.
 
Ik vind het maar triest hoor, die kaalslag in het a-segment. Dat is toch vaak waar de particuliere nieuwe auto-koper shopt...
 
Carfanatic zei:
Krijg ook het idee dat het A-segment niet zo populair meer is als 10 jaar geleden.

Als het niet grijs is en zogenaamd hoog op de poten staat, is het sowieso niet populair. Een merk als alfa gaat daar over een tijdje op failliet. Toen er vraag was naar sportieve sedans, konden ze niet leveren. Nu wel. Wil ook geen hond meer.
 
Damianw26 zei:
De up gti is vanaf het laatste kwartaal gewoon weer te bestellen, en weer leverbaar vanaf Q1 2020.

Ik ben benieuwd of je gelijk krijgt. Dit zegt L'argus daarover:

A l'instar de ses cousines Seat Mii et Skoda Citigo, la Volkswagen up! va s'offrir un restylage d'automne à l'occasion du salon de Francfort 2019. Mais, selon Jurgen Stackmann, responsable des ventes et du marketing de Volkswagen, seule la e-up! survivra.

"Ces voitures sont trop petites pour embarquer de la haute technologie et un moteur à combustion classique ne pourra pas se conformer aux niveaux de CO2 futurs. Donc, en théorie, nous devons vendre une voiture électrique pour compenser ce problème. Nous allons donc nous concentrer sur la prochaine e-up! pour aller de l'avant".

Misschien hebben de Fransen Jurgen Stackmann van Volkswagen verkeerd geciteerd of vooral zijn worden niet goed geïnterpreteerd en wordt de niet-elektrische up! pas in 2022 geschrapt, waar bovenstaande tweede alinea op zou kunnen wijzen. Of anders hebben ze zich misschien gewoon bedacht bij Volkswagen, waar het roer de laatste tijd toch al vrij radicaal is omgegooid.

*edit: koffie verkeerd
 
2 kennissen die bij 2 verschillende vw dealers werken kregen het te horen, ben benieuwd wat er dus gaat gebeuren. Het blijft een erg leuke auto.
 
Leuk vind ik een groot woord. Verhoudingen zijn vreemd, een breed vierkant ding, zoals een hotelkamer koelkast. Maar ruim voorin en het rijdt prettig (behalve al die mechanische geluiden). Ik rij er regelmatig mee met mijn Greenwheels. Voor de looks zou ik sowieso voor de Picanto gaan of zelfs de drukke Aygo maar in privatelease zou de Up hoog staan
 
Mijn moeder heeft sinds enige weken een nieuwe Toyota Aygo. Wit, ook dat nog. Ik in tranen en met pruillip, want er stonden nog wel van die leuke Opel Adam voorraadmodelletjes zonder kilometers voor hetzelfde geld (oké, wel van 2018). ;) De Picanto werd te saai bevonden. En de Panda klinkt met zijn 0 Euro NCAP-sterren toch als een rijdende doodskist. Maar goed, op zich is zo'n Aygo best een lollig autootje, oogt nog fris en een beetje onderscheidend (al is het in Nederland natuurlijk niets bijzonders), het rijdt prima. Mijn moeder is er in haar nopjes mee en dat is het voornaamste. Heb 'm nog niet op de snelweg geprobeerd, daar kan de auto heus wel uit de voeten, maar is 'ie niet in zijn element vermoed ik. De auto heeft een 'cabriodak' en Apple Carplay, dat hebben zelfs de meeste grotere Toyota's nog steeds niet.

De Up moet een stukje volwassener zijn, zowel qua uitstraling als verfijning. Als vijfdeurs vind ik het een wel erg simpel gelijnde auto, maar zo'n mooi samengestelde zwarte met wat opties zoals die van Damian kijkt gelijk heel anders. De Up vind ik in ieder geval stukken leuker dan de Citigo en Mii, die alle grappige designvondsten van de Up ontberen.
 
Gaan we elkaar er nou van proberen te overtuigen dat een up echt iets bijzonders is? Jemig. De up doet niets anders of beter dan bv een Uno 25 jaar geleden al deed. En daar kon je wel met twee of drie volwassenen achterin zitten, die stuurde net zo strak, daar was wel een echte GTI van te krijgen in de vorm van de 1.4 turbo, waar ook serieus werk van was gemaakt (unieke motor, geen gechipte, schijven rondom, apart onderstel, digitaal dashboard). Filmpje van damian bekeken, gestopt bij het stuk waarin aangenomen wordt dat de motor niet alleen gechipt kan zijn 'want dat is niets voor vw' (nee, nee...), hij lawaaierig is vanwege de 'fake sound generator' en hij heel aardig rijdt ondanks de 'cheap parts'. Maar wel meer dan 20 mille. Geld waar je de Ibiza Cupra voor kocht met 2.0 16v met z'n eigen racecup.
 
s velthuis zei:
Gaan we elkaar er nou van proberen te overtuigen dat een up echt iets bijzonders is? Jemig. De up doet niets anders of beter dan bv een Uno 25 jaar geleden al deed.

Da's de grootst mogelijke onzin. De Up doet natuurlijk bijna alles beter dan de Uno.

De Up is veel, heel veel veiliger dan zo'n Uno. De auto heeft een stevige kooiconstructie, airbags rondom inclusief een knieairbag, ABS met EBD, noodremassistent, tractiecontrole, stabiliteitsregeling etc. Je kunt met een gerust hart kleine kinderen in een kinderstoeltje op de achterbank zetten met dank aan Isofix-bevestigingspunten. De stoelen van zo'n Up zullen je hoofd bij een ongeval veel beter beschermen tegen een whiplash. Stuk voor stuk zaken die in het geval van een ongeval het verschil tussen leven en dood kunnen betekenen.

Met twee, drie volwassenen van Nederlands formaat achter in een Fiat Uno gaan zitten? Ik wens je veel succes. De Uno opereerde in het toenmalige B-segment en de Up is een auto uit het A-segment. Natuurlijk zijn auto's flink gegroeid, dus zo'n Uno is nog geen vijf centimeter langer dan de Up, maar de Volkswagen heeft de wielen meer op de hoeken staan. Ondanks zijn compactere formaat heeft de Up een langere wielbasis en meer bagageruimte.

Het is ongetwijfeld veel meer een belevenis om met de Uno Turbo te rijden, waar je veel harder moet werken achter het stuur en daar door het gebrek aan geluidsisolatie ook voortdurend van bewust bent en bovendien zit zo'n Uno na drie decennia nog steeds sneller op de 100 km/u dan een Up. Als je stelt dat de Up GTI geen echte GTI is ben ik het wel met je eens omdat bijna iedere gezinsauto tegenwoordig vlotter is. Wat mij betreft had Volkswagen meer uit de kast moeten halen om die iconische naam te kunnen verantwoorden of de auto als Up GT op de markt moeten brengen.

Dus als GTI is de Uno misschien leuker, maar als auto is een Up veel beter.
 
Rutger DC zei:
De Up is veel, heel veel veiliger dan zo'n Uno. De auto heeft een stevige kooiconstructie, airbags rondom inclusief een knieairbag, ABS met EBD, noodremassistent, tractiecontrole, stabiliteitsregeling etc. Je kunt met een gerust hart kleine kinderen in een kinderstoeltje op de achterbank zetten met dank aan Isofix-bevestigingspunten. De stoelen van zo'n Up zullen je hoofd bij een ongeval veel beter beschermen tegen een whiplash. Stuk voor stuk zaken die in het geval van een ongeval het verschil tussen leven en dood kunnen betekenen.

Met twee, drie volwassenen van Nederlands formaat achter in een Fiat Uno gaan zitten? Ik wens je veel succes. De Uno opereerde in het toenmalige B-segment en de Up is een auto uit het A-segment. Natuurlijk zijn auto's flink gegroeid, dus zo'n Uno is nog geen vijf centimeter langer dan de Up, maar de Volkswagen heeft de wielen meer op de hoeken staan. Ondanks zijn compactere formaat heeft de Up een langere wielbasis en meer bagageruimte.

Natuurlijk is een up veiliger. En meteen is dat het meest zaaddodende element van iedere nieuwe auto. Motoren zijn ook niet veilig. Wel opwindend. Een nieuwe auto kan en zal dat nooit meer zijn.

En ja, in een Uno had je heel wat meer ruimte achterin dan in veel nieuwe auto's. Pas geleden nog achterin een v40 gezeten. Wat een aanfluiting. Moest m'n hoofd scheef houden vanwege de dakrand. Bij de up idem. Achterin zijn nieuwe auto's waardeloos geworden, bijna zonder uitzondering. Alles voor de zogenaamde looks en veiligheid. Dikke randen, kleine ramen, laag dak. Qua bagageruimte mag de up achterin de Uno plaats nemen. Daar kreeg je ongeveer een europallet achterin. En door de bolle achterklep mocht je zelfs voorbij de c stijl laden en dan nog kon de klep dicht. En 'volwassen' is na 'premium' wel de meest belachelijke en afgekalfde term in autoland geworden. Een Uno of Clio Baccara was ook al uitermate volwassen, alleen noemden ze dat toen nog niet zo. Het is gewoon een auto en verder niets meer dan dat. Een goedkope die ze vooral pr technisch goed duur in de markt hebben gezet. In dat opzicht een echte Vw, dat wel.
 
s velthuis zei:
Natuurlijk is een up veiliger. En meteen is dat het meest zaaddodende element van iedere nieuwe auto. Motoren zijn ook niet veilig. Wel opwindend. Een nieuwe auto kan en zal dat nooit meer zijn.

Daar heb je dan wel weer een punt. Het idee dat het stuurkolom van de auto je hersenpan tot moes maalt en je lichaam in een fractie van een seconde een lenigheid laat zien die je nooit van jezelf had verwacht, dat is ook best een romantisch, wat zeg ik, opwindend idee. Vroeger was alles beter.

Zo zaaddodend, zucht.
 
Het is meer dan duidelijk dat Velthuis niets heeft met moderne auto's, en vanuit het oogpunt van leuk autorijden helemaal terecht ;)

Voor een moderne auto is de GTI een leuk ding, kan niet echt eerlijk vergeleken worden met het veel leukere rijdersspul uit de jaren 80. Voor het A segment is het een soort van unieke aanbieding, picanto gt is niet sportief. En met wat kleine aanpassingen (die idiote sound actuator eruit, heeft hij ook helemaal niet nodig) een top wagentje die veel leuker is dan een basis polo e.d. voor 21K.
 
Damianw26 zei:
De up gti is vanaf het laatste kwartaal gewoon weer te bestellen, en weer leverbaar vanaf Q1 2020.
Bij mijn weten komt de up! GTI inderdaad terug. Ik weet niet wat nog meer, maar volgens mij is er van de up! nog wel een MJ2020 benzine. Maar die elektrische versie, die gaat het wel worden! (y)

Carfanatic zei:
Krijg ook het idee dat het A-segment niet zo populair meer is als 10 jaar geleden.
Auto's worden bizar duur. Tien jaar terug kocht je voor 8 a 9k een A-segmenter, met een beetje geluk een vijfdeurs met airco. Ik ken genoeg mensen die toch maar een nieuwe A-segmenter kocht in plaats van een tweedehands B- of C-segmenter. Een nieuwe A-segmenter is tegenwoordig gewoon echt duurder, dat houdt een hele klantengroep tegen. Daarnaast zijn de marges minimaal; een A-segmenter winstgevend maken is erg lastig. En in één van de grootste automarkten in Europa, Duitsland, is zo'n A-segmenter echt niet populair. Sja, dan is er in Europa niet echt markt voor.
 
De beginners op de automarkt (jongeren) kochten 'vroeger', als ze nieuw kochten, in het a segment, waardoor bv de saxo veel door jongeren gekocht werd. Maar jongeren malen niet meer om het bezit van hun eigen auto, oa omdat ze ze niet meer kunnen verzekeren.
 
Lycan Capri zei:
Alsof die Cordoba en Octavia van jou zou spannend zijn :)

Dat is al vaker gezegd. Atmosferische achtkleppers, laag gewicht, hydraulische stuurbekrachtiging en in één geval verder 0,0 vorm van ondersteuning of vangnet rijdt verrassend vermakelijk. Leuker dan een BMW 116i, kia Ceed of v40 t3 om een paar alternatieven te noemen die ik veel en veel minder leuk vond rijden. Stuk voor stuk vond ik die afstandelijk, gevoelloos en zelfs traag overkomen. Ik kan ze me allemaal per direct veroorloven, ik wil ze geen van alle hebben. En m'n cordoba is echt niet meer kleurloos te noemen inmiddels, met verschillende kleuren of ontbrekende plaatdelen :)
Octavia is gewoon een gezinsvervoerder, we hebben iets nodig voor onze tochten door Europa.
 
s velthuis zei:
Lycan Capri zei:
Alsof die Cordoba en Octavia van jou zou spannend zijn :)

Dat is al vaker gezegd. Atmosferische achtkleppers, laag gewicht, hydraulische stuurbekrachtiging en in één geval verder 0,0 vorm van ondersteuning of vangnet rijdt verrassend vermakelijk. Leuker dan een BMW 116i, kia Ceed of v40 t3 om een paar alternatieven te noemen die ik veel en veel minder leuk vond rijden. Stuk voor stuk vond ik die afstandelijk, gevoelloos en zelfs traag overkomen. Ik kan ze me allemaal per direct veroorloven, ik wil ze geen van alle hebben. En m'n cordoba is echt niet meer kleurloos te noemen inmiddels, met verschillende kleuren of ontbrekende plaatdelen :)
Octavia is gewoon een gezinsvervoerder, we hebben iets nodig voor onze tochten door Europa.

Heb eergisteren een Lexus IS200 automaat gekocht uit 2000, dan heerlijk autootje, dit is autorijden, 6 cilinder met achterwielaandrijving en een heerlijk hoogtoerignatmosferisch motortje die niet zwaar in de neus ligt. Airco cruisecontrol en een trekhaak, neer heb je niet nodig...
 
s velthuis zei:
Lycan Capri zei:
Alsof die Cordoba en Octavia van jou zou spannend zijn :)

Dat is al vaker gezegd. Atmosferische achtkleppers, laag gewicht, hydraulische stuurbekrachtiging en in één geval verder 0,0 vorm van ondersteuning of vangnet rijdt verrassend vermakelijk. Leuker dan een BMW 116i, kia Ceed of v40 t3 om een paar alternatieven te noemen die ik veel en veel minder leuk vond rijden. Stuk voor stuk vond ik die afstandelijk, gevoelloos en zelfs traag overkomen. Ik kan ze me allemaal per direct veroorloven, ik wil ze geen van alle hebben. En m'n cordoba is echt niet meer kleurloos te noemen inmiddels, met verschillende kleuren of ontbrekende plaatdelen :)
Octavia is gewoon een gezinsvervoerder, we hebben iets nodig voor onze tochten door Europa.

En je "misbruikt" ze allebei ;)

Geen probleem natuurlijk, ze zijn van jou en auto's moeten gebruikt worden
Maar je auto wassen met schuursponsjes...... Dan zie je die hokken meer als voorwerp dan als auto
 
Lycan Capri zei:
En je "misbruikt" ze allebei ;)

Geen probleem natuurlijk, ze zijn van jou en auto's moeten gebruikt worden
Maar je auto wassen met schuursponsjes...... Dan zie je die hokken meer als voorwerp dan als auto

Is maar hoe je het bekijkt. Waarschijnlijk ben je meer verknocht aan een stuk blik als je er 17 jaar dag in dag uit in blijft rijden, het tot de max gebruikt (alle grenzen van beide wagens zijn bereikt en gebruikt in álle opzichten qua cijfers en letterlijk in half Europa), er alle reparaties zelf aan uitvoert (incl laswerk) en het uiteindelijk zelf naar de sloop rijdt en er dan oprecht van kunt zeggen dat alles ook helemaal op is, dan wanneer je iets nieuws least, het iedere week braaf poetst, het uit angst altijd aan de andere kant van de parkeerplaats parkeert, eigenlijk geen idee hebt hoe het allemaal werkt en stiekem na twee maanden wel al weer smacht maar een opvolger...

En inderdaad, onze cordoba heeft nog zodanig harde lak, dat een schuursponsje geen enkel probleem is.

Maar we dwalen af. Terug naar die spectaculaire up. Aangezien Amsterdam de eerste stad is die benzine in de ban wil gaan doen en er ongetwijfeld meer zullen gaan volgen binnen afzienbare tijd, kun je je afvragen wat de zin van een benzine aangedreven stadsauto gaat worden. Nou is de wereld wat groter dan Nederland, maar aangezien alle grote steden met dezelfde problematiek worstelen en jongeren het elektrisch rijden omarmen, is de e up misschien nog wel de enige zinnige.
 
Nou, de geruchten over een elektrische Citigo met flinke actieradius voor 16k kunnen ook de prullenbak in. De Duitse vanafprijzen van de e-up! met 32,3 kWh accupakket zijn bekend:

Dus er kan probleemloos tweehonderd kilometer worden afgelegd. Meer is zinloos en niet nastrevenswaardig in een compacte auto is deze, een enkele uitzondering daargelaten. De basisprijs komt uit op € 21.975. Een kleine tienduizend meer dan de benzinevariant. Daartegenover staat wel een vrij behoorlijke standaarduitrusting. Voor de relatieve luxe van automatische airconditioning, radio met bluetooth en DAB, een docking station om de eigen telefoon voor infotainment te gebruiken en een lane departure warning system hoeft niet te worden bijbetaald.

Bron: https://www.groen7.nl/vernieuwde-volkswagen-e-up-is-bijna-officieel/

S1-salon-de-francfort-2019-volkswagen-e-up-autonomie-en-forte-hausse-602003.jpg


Alsnog geeft de Volkswagen-groep concurrent Smart/Daimler een oorvijg. Maar een alternatief voor de bestaande stadsauto's met verbrandingsmotor is het ook niet, althans niet voor de particuliere koper.
 
Is toch geheel in lijn? Pas geleden nog een artikel over gelezen. De verwachting is dat binnen een paar jaar de goedkoopste auto's starten bij 20k euro, mede door de strenge uitstootnormen die Europa stelt en alle verplichte anto bots electronica. De a klasse verdwijnt, de kleine brandstofmotor verdwijnt en de prijs start bij 20k. Dit is geheel conform die visie.
 
De Volkswagen Groep is flink aan de slag gegaan met zijn compacte trio: de Up, Citigo en Mii. Voor het eerste krijgen alle drie de autootjes een volledig elektrische aandrijflijn. De Nederlandse importeur laat nu weten hoe groot de investering is voor een vernieuwde Volkswagen e-Up.

De Up was het voorheen als enige al beschikbaar met een stekker, maar geniet nu ook van de stevig vernieuwde techniek waardoor de compacte auto 260 kilometer (WLPT) ver moet komen. In Nederland kan dat voor het minimale bedrag van €23.475. Standaard is de auto voorzien van een automatische airco, verschillende smartphone-aansluitmogelijkheden, elektrisch bedienbare ramen aan de voorkant en centrale deurvergrendeling.

Voor €25.230 biedt Volkswagen de luxere Style e-Up. Deze versie heeft standaard cruisecontrol, een achteruitrijcamera, parkeersensoren en een regen- en lichtsensor. Verder sieren 16-inch lichtmetalen wielen en een in zwart metallic gespoten dak en zijspiegels de buitenkant.

De nieuwe instapprijs ligt iets onder de huidige nieuwwaarde van €25.095. Speculaties dat de auto onder de €20.000 zou duiken zijn klaarblijkelijk niet waar. Deze nieuwe versie komt zoals gezegd wel een stuk verder. De 83 pk sterke elektromotor haalt zijn kracht uit een 36,8 kWh accupakket. Daarnaast lust de e-Up vanaf nu stroom uit een snellader waarmee hij binnen een uur weer tot 80 procent gevuld is. Aan een reguliere lader (7,2 kW) duurt het zo’n 5,5 uur voordat de e-Up weer volledig volgeladen is.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/prijzen-vernieuwde-volkswagen-e-up-bekend/

Dat vind ik niet echt een koopje.
 
Omdat in NL de afleverkosten in de prijs zitten? Want ex/ex is het verschil volgens mij verwaarloosbaar.
 
De (niet elektrische) up! blijft kennelijk wel gewoon in het programma:

1.0 60 pk €15.581
1.0 60 pk Beats €17.155
1.0 60 pk R-Line € 17.875
1.0 TSI 115 pk GTI € 22.630
1.0 68 pk EcoFuel €17.491

Airco is standaard, alsnog is het best een prijzig karretje geworden. Mooi dat 'ie nog even blijft, maar de stap naar iets als een Suzuki Swift is niet groot. De goedkoopste Swift, de 1.2 Comfort Smart Hybrid, kost € 16.799,- (met ook standaard airco). Dan heb je een auto die een klasse groter en een generatie moderner, is in dezelfde gewichtsklasse zit (iets lichter zelfs) en 50% krachtiger is.
 
Er gaat in Nederland iets niet goed als je naar Kentekenregistratie kijkt. De Polo zakt helemaal weg in December en er "zit" niets onder (Polo vanaf zo'n 18k). Dus maar opvulling gezocht?
 
Rutger DC zei:
De (niet elektrische) up! blijft kennelijk wel gewoon in het programma:

1.0 60 pk €15.581
1.0 60 pk Beats €17.155
1.0 60 pk R-Line € 17.875
1.0 TSI 115 pk GTI € 22.630
1.0 68 pk EcoFuel €17.491

Airco is standaard, alsnog is het best een prijzig karretje geworden. Mooi dat 'ie nog even blijft, maar de stap naar iets als een Suzuki Swift is niet groot. De goedkoopste Swift, de 1.2 Comfort Smart Hybrid, kost € 16.799,- (met ook standaard airco). Dan heb je een auto die een klasse groter en een generatie moderner, is in dezelfde gewichtsklasse zit (iets lichter zelfs) en 50% krachtiger is.
Klopt, deze blijft. De uitrusting is iets rijker en hij moest aangepast worden vanwege strengere veiligheidseisen. De prijzen tonen inderdaad aan dat het A segment uitsterft.
 
@ Pietzoveel: Nou, de decembermaand is altijd een gekke maand. Traditioneel stelden de meeste kopers/leasers hun aanschaf uit tot aan het begin van het nieuwe jaar, de laatste jaren is er steeds een run op bijtellingsvriendelijke auto's die het jaar erop minder aantrekkelijk zijn. Andere automerken ruimen nog wat oude voorraad op, of dealers doen nog wat zelfregistraties om targets te halen. Over het hele jaar gezien is de vraag naar de up! en Polo wel behoorlijk gedaald, -30% voor de eerste en de laatste zal ook ongeveer een kwart onder het niveau van 2018 eindigen. Volkswagen zal er vast mee kunnen leven, want de margerijke crossovers gaan als warme broodjes over de toonbank.
 
Dat klopt, maar zowel de Polo als de Golf slaan geen deuk in een pakje boter. De E-trons zijn de laatste dagen allemaal op naam gezet voor de 4% bijtelling en staan 4 hoog opgestapeld bij de dealers. Op Gaspedaal en op marktplaats worden ze met honderden aangeboden. Een kaartenhuis is leuk, maar hoe hou je het in stand?
 
Barri zei:
Klopt, deze blijft. De uitrusting is iets rijker en hij moest aangepast worden vanwege strengere veiligheidseisen.

Haha ja, ik herinner me dat jij en Damien zoiets altijd al beweerd hebben, ook dat de GTI gewoon bleef. Zag er een paar maanden terug eentje, veel zie je er niet van, al zijn ze ook niet heel gemakkelijk te onderscheiden van minder krachtige versies.

 
Terug
Bovenaan