Volkswagen Up! vanaf € 16.900 | e-Up! vanaf € 25.850

@ Lupa,

Zo'n geheel zwarte Up! vind ik ook niks.
Een lichtere kleur staat hem inderdaad beter. Goede keuze!(tu)

Maareh... Kunstleer? Dat wordt flink plakken in de zomer....

Normaal gesproken ben ik niet zo van zilver en zwart vind ik over het algemeen wel mooi. Maar in het geval van de Up denk ik inderdaad dat je (Lupa) de juiste keus hebt gemaakt.

Was een beetje de prijslijst van de Up aan het bekijken (moet over 8 maanden de sleutels van mijn huidige Corsa inleveren), maar vind het maar raar dat de Up BM 111kg meer dan een standaard Up is. Een leeggewicht van 940kg voor de Up BM lijkt me een beetje te?

https://imsbro.volkswagen.nl/~/media/IMS/Brochure%20aanvraag/Volkswagen/up/Prijslijst/Prijslijst%20Volkswagen%20up.ashx?mc=up

Raddraaier zei:
Was een beetje de prijslijst van de Up aan het bekijken (moet over 8 maanden de sleutels van mijn huidige Corsa inleveren), maar vind het maar raar dat de Up BM 111kg meer dan een standaard Up is. Een leeggewicht van 940kg voor de Up BM lijkt me een beetje te?

https://imsbro.volkswagen.nl/~/media/IMS/Brochure%20aanvraag/Volkswagen/up/Prijslijst/Prijslijst%20Volkswagen%20up.ashx?mc=up

Het leeggewicht is 840kg, dat betekent 11kg meer dan een gewone Up. Pon heeft mij bevestigd dat de 940kg in de prijslijst een vergissing is (uit de Duitse prijslijst blijkt wel dat het meergewicht van de BM 11 kg is).

FGB zei:
Raddraaier zei:

Het leeggewicht is 840kg, dat betekent 11kg meer dan een gewone Up. Pon heeft mij bevestigd dat de 940kg in de prijslijst een vergissing is (uit de Duitse prijslijst blijkt wel dat het meergewicht van de BM 11 kg is).

Dat dacht ik al. Massa leeg zoals in NL gedefinieerd vind ik een veel betere maat dan massa rijklaar zoals elders in Europa (massa rijklaar = massa leeg + 100kg). Ik vind sowieso dat Nederland de beste maten heeft (energielabels, massa).

Op het Duitse up-forum :}

golf-csi zei:
Ich habe früher aus Kostengründen auch schon 4 Franzosen gefahren und seitdem gilt:

Gott schütze mich vor Sturm und Wind und Autos die aus Frankreich sind!

Jetzt nur noch Autos aus der VW Gruppe!

Uit een vergelijkingstest Up, Picanto en Twingo (Autovisie) :-D

Over de Picanto:
Autovisie zei:
Helaas is de Kia wel de krapste auto van de drie. Zelfs de bestuurder heeft er last van, want de pedalenbak is net niet diep genoeg om je benen in kwijt te kunnen
Autovisie zei:
Hij trilt een beetje en het enthousiasmerende brommetje is op de snelweg ietwat storend.
Autovisie zei:
Ook is de bediening van alle drie de pedalen erg kunstmatig en gevoelloos.

Over de Up:
Autovisie zei:
De zitpositie is voortreffelijk. De voorstoelen zijn veruit de beste uit deze test. Ze zitten bijna even lekker als volwaardige racekuipen en bieden in alle richtingen steun
Autovisie zei:
Het is echt wonderbaarlijk hoe geciviliseerd en stil de driepitter in de Up is. Tot onze grote verrassing was het uitgerekend deze driecilinder die de rustigste en fijnste loop van de drie testauto's had
Autovisie zei:
De reacties op het rem- en koppelingspedaal zijn eveneens goed uitgekiend, met veel gevoel en een goede doseerbaarheid. Het stuurgevoel en de versnellingspook zijn van hetzelfde soort: soepel, licht en een uitstekende hulp om je door de stad te loodsen. Het is een comfortabele en stille auto, waarmee je veel meer kilometers kunt vreten dan je van dit type auto verwacht.

Over de Twingo:
Autovisie zei:
De motor is rauw en nogal aanwezig in het interieur. De 75pk 1.2 is bepaald geen gelukkige keuze. De koppeling is erg ongevoelig en heeft een lange slag, wat bij veelvuldig gebruik in de stad behoorlijk gaat storen, net als de indirecte en gevoelloze besturing
Zie ook de acceleratie van 100-140 in V in de Twingo: 55 seconden. De Up noteert 30,6 seconden. En ook de 80-120 acceleratie in V, Twingo in 31,3s en Up in 20,2s. De acceleratiewaarden van de Twingo in V zijn prehistorisch, niet meer van deze tijd.

Even verderop in Autovisie, over de Fiat Panda:
Autovisie zei:
Op de stoelen valt wel iets aan te merken. Deze bieden zo goed als geen zijdelingse steun en de zittingen zijn te vlak en te kort. Een Italiaans olijfboertje houdt het er waarschijnlijk wel een tijdje uit, maar de Noord-Europese man heeft het er minder naar zijn zin. Slechte stoelen.

De conclusie is duidelijk:
- Rijd je veel in je stadsauto, ook op de snelweg, dan is de Up de fijnste en meest comfortabele auto.
- Hecht je veel waarde aan zitcomfort, dan is de Up de allerbeste keuze.
- Hecht je veel waarde aan een goed gevoel in alle drie de pedalen, kies dan de Up.
- Vind je de Kia leuker om te zien en interesseert een erg kunstmatige en gevoelloze bediening van alle drie de pedalen je niet, kies dan de Picanto.

golf-csi zei:
Ich habe früher aus Kostengründen auch schon 4 Franzosen gefahren und seitdem gilt:

Over de Picanto:
Autovisie zei:
Helaas is de Kia wel de krapste auto van de drie. Zelfs de bestuurder heeft er last van, want de pedalenbak is net niet diep genoeg om je benen in kwijt te kunnen
Autovisie zei:
Hij trilt een beetje en het enthousiasmerende brommetje is op de snelweg ietwat storend.
Autovisie zei:

Over de Up:
Autovisie zei:
De zitpositie is voortreffelijk. De voorstoelen zijn veruit de beste uit deze test. Ze zitten bijna even lekker als volwaardige racekuipen en bieden in alle richtingen steun
Autovisie zei:
Het is echt wonderbaarlijk hoe geciviliseerd en stil de driepitter in de Up is. Tot onze grote verrassing was het uitgerekend deze driecilinder die de rustigste en fijnste loop van de drie testauto's had
Autovisie zei:
De reacties op het rem- en koppelingspedaal zijn eveneens goed uitgekiend, met veel gevoel en een goede doseerbaarheid. Het stuurgevoel en de versnellingspook zijn van hetzelfde soort: soepel, licht en een uitstekende hulp om je door de stad te loodsen. Het is een comfortabele en stille auto, waarmee je veel meer kilometers kunt vreten dan je van dit type auto verwacht.

Over de Twingo:
Autovisie zei:
De motor is rauw en nogal aanwezig in het interieur. De 75pk 1.2 is bepaald geen gelukkige keuze. De koppeling is erg ongevoelig en heeft een lange slag, wat bij veelvuldig gebruik in de stad behoorlijk gaat storen, net als de indirecte en gevoelloze besturing
Zie ook de acceleratie van 100-140 in V in de Twingo: 55 seconden. De Up noteert 30,6 seconden. En ook de 80-120 acceleratie in V, Twingo in 31,3s en Up in 20,2s. De acceleratiewaarden van de Twingo in V zijn prehistorisch, niet meer van deze tijd.

Autovisie zei:
Op de stoelen valt wel iets aan te merken. Deze bieden zo goed als geen zijdelingse steun en de zittingen zijn te vlak en te kort. Een Italiaans olijfboertje houdt het er waarschijnlijk wel een tijdje uit, maar de Noord-Europese man heeft het er minder naar zijn zin. Slechte stoelen.

- Rijd je veel in je stadsauto, ook op de snelweg, dan is de Up de fijnste en meest comfortabele auto.
- Hecht je veel waarde aan een goed gevoel in alle drie de pedalen, kies dan de Up.
- Vind je de Kia leuker om te zien en interesseert een erg kunstmatige en gevoelloze bediening van alle drie de pedalen je niet, kies dan de Picanto.

golf-csi zei:

Over de Picanto:
Autovisie zei:
Autovisie zei:
Autovisie zei:

Over de Up:
Autovisie zei:
Autovisie zei:
Autovisie zei:

Over de Twingo:
Autovisie zei:

Autovisie zei:

golf-csi zei:

Over de Picanto:
Autovisie zei:
Autovisie zei:
Autovisie zei:

Over de Up:
Autovisie zei:
Autovisie zei:
Autovisie zei:

Over de Twingo:
Autovisie zei:

Autovisie zei:

Sorry voor de 4-dubbelpost. De autoweek site was steeds off-line, duurde steeds 10 minuten om één bericht te plaatsen leek het wel. Er zullen rond dit tijdstip waarschijnlijk héél veel bezoekers zijn op het forum, het grote aantal bezoekers was volgens hoofdredacteur Van den Ham namelijk de oorzaak van problemen op dit forum hoorde ik net in een filmpje op deze site :}

Ik ben vooral benieuwd naar de Citigo variant van Skoda eigenlijk. Qua interieur doet die wat mij betreft qua uiterlijk wat chiquer aan, en verder zijn ze echt heel erg hetzelfde alle drie. Dan ben ik erg benieuwd hoever de prijs van de Skoda, de goedkoopste van de 3, onder die van de Up, de duurste van de drie zal liggen. Qua prijs liggen de A segmenters wat mij betreft vaak akelig dicht tegen de B segmenters aan van hetzelfde merk. Wanneer je openstaat voor een zeer jonge occassion of demo wordt het helemaal interessant. Zo rij je voor 15k weg in een A1 van 1 jaar oud met heel weinig km's op de teller. Of je tikt 12k af voor een aangeklede Up. Poe...

Ja, natuurlijk, een 1 jaar oude occassion is niet nieuw, ik weet het. Maar bij alle merken is dit een terugkerend fenomeen. up-polo, twingo-clio, picanto-rio. Je moet de a segmenter heel kaal willen hebben wil je nog echt voordelig uit zijn.

Hé, een VW fanboy die het niet eens is met de testuitslagen in AutoWeek en AutoVisie waarin de Picanto wint van de up!
Leuk dat je de nadelen van de Picanto en Twingo en voordelen van de up! opsomt en de vast niet ietwat gekleurde mening van een forummer met 'golf' in zijn nickname op een up! forum plaatst, daar hebben we wat aan (tu)

ik heb in beide gereden, en ik vind de KIA inderdaad heel kunstmatig sturen. In de stad niet zo hinderlijk maar op de snelweg vind ik het persoonlijk wat minder.

Ik heb in de Up maar kort blokje om gemaakt, rijd ook erg goed ... maar als ik het naast elkaar zet dan is de Picanto toch echt de leukere auto. Dingen zoals pedalen en zo had ik totaal geen last van. Beide auto's rijden erg goed ...

en persoonlijk vind ik de picanto ook de leukste om te zien, maar dat is persoonlijk. maar beide zijn gewoon erg goede auto's die prima zijn voor waar ze voor bedoeld zijn

Daewoo-Chevrolet zei:
Hé, een VW fanboy die het niet eens is met de testuitslagen in AutoWeek en AutoVisie waarin de Picanto wint van de up!
Leuk dat je de nadelen van de Picanto en Twingo en voordelen van de up! opsomt en de vast niet ietwat gekleurde mening van een forummer met 'golf' in zijn nickname op een up! forum plaatst, daar hebben we wat aan (tu)

Niet eens met de testuitslagen? Nee hoor, wat anderen vinden, moeten ze zelf weten. Ik som gewoon enkele testbevindingen op van Autovisie. De punten waarop de up er uit sprong, volgens Autovisie, en de punten waarop de concurrentie steken liet vallen, volgens Autovisie, zijn nu nét de punten die ik ook belangrijk vind. Zitcomfort, gevoel in de pedalen, comfort op de lange afstand, een geciviliseerde motor.

Overigens, elke mening is gekleurd. Iedereen heeft andere prioriteiten. Iedereen is fan van bepaalde dingen. 8-) Ik somde even de punten op die ik belangrijk vind, en betreffende pluspunten van de up worden dus ook door Autovisie herkend (tu)

Hallo auto liefhebbers,

Wat een reacties over de Up!. Wat iemand van de auto vind blijft natuurlijk een mening. Het is wel een feit dat het een belangrijke nieuwkomer is in het A-segment. Wat ik vind..... Leuke auto, degelijk, rijdt super, veilig, ziet er goed uit, voelt als een VW. Rijdt zelf na een Golf 6 nu de tweede Polo en als tweede auto hebben we verschillende auto's gehad waaronder 2 keer de Fiat 500. Super leuke auto waar ik veel emotie bij heb. Alleen als je vraagt hoe die rijdt... valt tegen en hij is niet degelijk! Maar ongetwijfeld een toppertje qua looks. Na goed nagedacht te hebben toch de Up! beasteld. En wel een High Up! met Executive en Dynamic pakket. Super compleet zo en in de kleur Dark Silver ook nog eens sportief. Zwart is ook mooi met de 16'' wielen, maar zwart neemt het speelse karakter van de auto weg. Dark Silver is nieuw en (nu nog) uniek en combineerd geweldig met de Triangle velgen. Zie hier het resultaat.

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Inderdaad een mooie kleur, GerardSuus! (tu)

Heb je al ideëen voor extra accessoires (zie de folder via de link hierboven)?
Ik kies waarschijnlijk voor de Winterkomplettrad Waffle, plus het Hoodie up! jack. En wellicht nog de instaplijsten, weet niet of die standaard in de high up! zitten?

Het was toch vanaf het begin duidelijk dat het panoramadak pas later leverbaar zou worden? Dan neem je een risico dat je langer moet wachten als je dat panoramadak er perse bij wil.

Weet je zeker dat je dat panoramadak wil? Ik heb gisteren een Audi A1 met (hetzelfde) panoramadak gezien en was niet onder de indruk. Anders gewoon afbestellen dat panoramadak, dan heb je je Up eerder.

@lupa: nee, dit is light silver.

jdvwup26_4e68a446a00e0.jpg

jdvwup40_4e68a4470c1b6.jpg

FGB zei:
Het was toch vanaf het begin duidelijk dat het panoramadak pas later leverbaar zou worden? Dan neem je een risico dat je langer moet wachten als je dat panoramadak er perse bij wil.

Weet je zeker dat je dat panoramadak wil? Ik heb gisteren een Audi A1 met (hetzelfde) panoramadak gezien en was niet onder de indruk. Anders gewoon afbestellen dat panoramadak, dan heb je je Up eerder.

Wij hebben een A1 met zo'n panoramadak. Niet omdat wij zo graag dat dak wilden hebben, maar het zat toevallig op de demo die wij voor ver onder de nieuwprijs konden kopen. En ik vind het nog mooi staan ook.

Maar qua open dak is het niet veel meer dan een wat groter schuif/kanteldak. Bij kantelen trouwens maar een kleine opening. Wel mooie ruime lichtinval bij gesloten dak (met schuifhor als je het licht wilt dimmen). Maar echt iets bijzonders is het dus niet, gewoon een wat groter uitgevallen open dak, dus wat dat betreft moet ik FGB wel gelijk geven (neem ook aan dat het bij de Up niet veel anders zal zijn).

R0013504.jpg

En daar is Meeuw weer met een foto van zijn eigen auto:p Valt nog mee dat het niet weer die Panda is...

@i4S: als je nu eens de moeite nam om het te lezen zou je misschien niet meer zo dom reageren.

meeuw zei:
@i4S: als je nu eens de moeite nam om het te lezen zou je misschien niet meer zo dom reageren.

Die 'moeite' had ik al genomen, verandert niks;) Het feit is dat je overal zo veel en vaak mogelijk je eigen auto's post. No offence verder.

@i4S: Met auto's van anderen heb ik geen ervaring, daar kan ik dus weinig over zeggen (begrijp je dit?).

meeuw zei:
@i4S: Met auto's van anderen heb ik geen ervaring, daar kan ik dus weinig over zeggen (begrijp je dit?).
I4S snapt in ieder geval niet dat je deze foto gebruikt als voorbeeld van een panoramadak ik een VW/Audi:), ik wel gelukkig

Ik vind het panoramadak ook wel mooi. Maar gisteren had ik in de A1 inderdaad het gevoel van een wat groter uitgevallen schuifdak. Sterker, binnen in de auto leek het qua oppervlakte gewoon op een normaal schuifdak, mede omdat door de hor niet het volledige panoramadak in het interieur zichtbaar wordt. Belangrijkste reden dat ik het niet heb genomen is de extra levertijd. En voor 800 euro vond ik het ook te veel geld (7% van de waarde van de auto).

@meeuw, hoor je het dak (vanwege dat panoramadak) wel eens kraken? Bijvoorbeeld als je verkeersdrempels (schuin) afrijdt?

lupa zei:
Omdat de produktie nog niet definitief gepland was hebben de bestelling nog kunnen aanpassen naar een zilver metallic High Up

lupa zei:
Gerard Suus, is deze kleur niet light silver ?

Welke kleur zilver heb je zelf, lupa? Hoop dat je de goede kleur hebt gekozen, nu je dark silver aanziet voor light silver. Eventueel de bestelling nog wijzigen? ;)

@FGB: Nog niet gehoord, maar zal er op letten (er zijn hier een paar forse drempels).

FGB: ik heb light silver gekozen. Precies zoals in de post van carfanatic op pagina 4 van dit forum met de clasic wielen. Ik twijfel er aan of dit wel dark silver is omdat ik van de nieuwe pas vanaf april leverbare kleuren (dark silver, light blue, dark blue en candy white) ik nog geen enkele foto op internet heb kunnen vinden.

FGB, ik maar me daar geen zorgen over. Beide zijn mooi.

Het verschil in bovenstaande foto's is dat de 'light' buiten staat en de 'dark' binnen staat op beursfoto's.

Ik kan me niet voorstellen dat VW in 2011 op autobeurzen een kleur neerzet die pas later in 2012 leverbaar zal worden. Tot nu toe heb ik alleen een rode, een witte (pure white), een zwarte en volgens mij een light silver op beurzen en op foto's gezien. Zie ook de Duitse Up app voor de I-pad: ook weer alleen die 4 kleuren. In Duitsland zit de dark silver nog niet in de configurator.

lupa zei:
Het verschil in bovenstaande foto's is dat de 'light' buiten staat en de 'dark' binnen staat op beursfoto's

Nee, dat is het verschil tussen light silver en dark silver. Maar als je het allebei precies even mooi vindt, maakt het niet uit (tu)

De auto op de IAA wordt ook op www.motor-talk.de aangeduid als dark silver.

foto-5-5767610537046404653.JPG

Als je precies deze kleur wil hebben, moet je de bestelling wijzigen in dark silver.

lupa zei:
Ik kan me niet voorstellen dat VW in 2011 op autobeurzen een kleur neerzet die pas later in 2012 leverbaar zal worden

Dat is dus wel gebeurd.

Zeg niet dat je niet gewaarschuwd was als je je up over 4 maanden krijgt ;)

FGB zei:

Ja dat klopt, maar je zou hem kunnen bestellen in december en leverbaar in maart. Maar nu is hij waarschijnlijk pas leverbaar in augustus.
Mijn vrouw heeft hem in oktober op papier, maar er is nog steeds niets besteld want dat kan nog niet met panoramadak.
En ja mijn vrouw weet zeker dat ze hem met panoramadak wil, want anders hoeft ze hem niet !!!!!!

Dat is inderdaad een probleem ducruud! Je kunt er niks aan veranderen, je kunt geen ijzer met handen breken. Als de onzekerheid over de bestelling onhoudbaar tergend is, dan zou ik afbestellen. Anders gewoon even afwachten.

Ik werd vandaag gebeld door mijn dealer met het bericht dat eerste leveringen voor een Up met BMT pas begin juni verwacht worden. Mijn bestelling en dus ook mijn komm.nr (bestelnummer bij de fabriek ) is van 11 november 2011. Een levertijd voor mij van dus minimaal 7 maanden ! De Up lijkt dus een behoorlijk succes te gaan worden. Omdat de meerprijs van het BMT pakket 0 € is zal vrijwel iedereen in NL dit pakket meebestellen. Voor alle nieuwe bestellingen betekent dit dus minimaal een levertijd van 5 maanden. Met panoramadak of 5-drs wordt de levertijd nog een aantal maanden meer. Iedereen die net een Up met BMT besteld heeft zal deze niet voor juni 2012 krijgen.

Wat houd een up! bluemotion pakket in? Ik kan namelijk geen info vinden over een bluemotion pakket op de VW website.... en dit pakket werd bij de dealer ook niet aangegeven toen we hem bestelde.

BMT = start/stop systeem, een recuperatief remsysteem (accu wordt geladen tijdens remmen), aangepast onderstel en bij de take up en move up ook nog aangepaste banden. Het systeem staat op de prijslijst van Jan 2012. De prestaties van de auto blijven gelijk maar wordt wel een kleine 10% zuiniger en de uitstoot wordt 9 gram CO2 minder. De versie zonder BMT wordt na 1 juli ongeveer 750 € duurder als gevolg van gewijzigde bpm wetgeving waardoor deze waarschijnlijk in NL dan niet meer geleverd gaat worden.

Is er bij iemand hier al meer bekend over het maps+more navigatiesysteem? Dit is een systeem van Navigon maar zijn hiervan al specificaties bekend? Bevat het systeem bijvoorbeeld ook TMC o.i.d.?

Is het dus aan te raden om de bestelling te wijzigen naar een up! bluemotion? of juist niet?
Bedankt voor de duidelijke uitleg!

BigDave zei:
Is het dus aan te raden om de bestelling te wijzigen naar een up! bluemotion? of juist niet?

Als je Up nog voor 1 juli wordt geregistreerd, maakt het niet zoveel uit. Want dan houd je de BPM vrijstelling. Sowieso blijft ook de gewone Up wegenbelastingvrij tot 1 januari 2014 (wat dat betreft geen verschil met de bluemotion).

Nadelen van het wijzigen van de bestelling naar een bluemotion? In de eerste plaats een langere levertijd. Reken op een maand extra. Verder moet het startstop systeem je aanspreken (geen idee of je dat uit kunt zetten). De banden bij de take up en move up met bluemotion zijn lagerolweerstandbanden, dat zal er waarschijnlijk wat minder fraai uitzien... (de high up bluemotion houdt wel dezelfde banden als de gewone up). De bluemotion heeft ook een verlaagd sportchassis, dat moet je ook maar net aanspreken. Voor de rest heeft de bluemotion geen nadelen.

Voordelen van de bluemotion: een lager benzineverbruik, tot een halve liter per 100km. Scheelt met name als je veel in de stad rijdt. Maar je bespaart niet wereldschokkend veel... En eventueel in de toekomst een gunstiger tarief in de wegenbelasting vanwege 9 gram minder CO2 (zou ik me niet teveel van voorstellen).

FGB zei:
De banden bij de take up en move up met bluemotion zijn lagerolweerstandbanden, dat zal er waarschijnlijk wat minder fraai uitzien... (de high up bluemotion houdt wel dezelfde banden als de gewone up). De bluemotion heeft ook een verlaagd sportchassis, dat moet je ook maar net aanspreken.

Waarom is er qua banden verschil tussen de Take/Move Up en de High Up Bluemotion? Ik las net dat de Up met sportchassis 15 mm lager wordt, zou dat veel schelen in comfort?

Terug
Bovenaan