Volkswagen ID.7 (GTX @ pag. 2)

ID.7 GTX Tourer​

volkswagen-id.7-gtx-tourer-2024.jpg


volkswagen-id.7-gtx-tourer-2024.jpg


volkswagen-id.7-gtx-tourer-2024.jpg


volkswagen-id.7-gtx-tourer-2024.jpg


volkswagen-id.7-gtx-tourer-2024.jpg


volkswagen-id.7-gtx-tourer-2024.jpg


volkswagen-id.7-gtx-tourer-2024.jpg


volkswagen-id.7-gtx-tourer-2024.jpg


volkswagen-id.7-gtx-tourer-2024.jpg


volkswagen-id.7-gtx-tourer-2024.jpg


volkswagen-id.7-gtx-tourer-2024.jpg



 
Ik zie m uiteraard regelmatig en heb er ook al mee gereden. Maar ik kan nog niet wennen aan het design.
 
Wegens verplicht electrisch en enkel shoppen binnen de VAG groep, probeer ik mijn werkgever te overtuigen om een ID7 Tourer Pro S (86kwh) te krijgen.
Op dit moment is de enige keuze ID4/Q4/Enyaq meet 77kwh in Corporate uitvoering. Maar als ik de Enyaq 85 Corporate bekijk, is die 2d Euro duurder dan een ID7 Tourer Pro S 86 kwh. En die is groter vanbinnen en heeft 100km extra WLTP bereik.

Sowieso stap terug uit mijn Audi A4 TDI, waar ik 1100km op een tank van 50L doe. Spijtig genoeg heb ik veel klanten in Duitsland die op 400 - 500km zitten. Hoop dat de laadverliestijd met die VW dan wel mee gaat vallen.
 
Waarom niet de gewone Pro? De 77kWh accu lijkt mij voldoende. In Kings red staat er dan toch een best aardige auto. Als ik een leaseauto zou mogen (utopie vrees ik...) zou ik twijfelen tussen een ID.7 en een Enyaq. Nadeel van de ID.7 vind ik dat ie wel érg groot is. In parkeergarages vind ik mijn Golf al lang met z'n 4,55m maar een ID.7 gooit er gewoon nog 40cm bovenop. Mijn vrouw zei het mooi toen ik een ID.7 mee had: 'die luxe en sfeer, maar dan een meter korter'.
 
Maar als ik de Enyaq 85 Corporate bekijk, is die 2d Euro duurder dan een ID7 Tourer Pro S 86 kwh. En die is groter vanbinnen
De Enyaq duurder dan de ID.7, rare jongens die Belgen ;) Die VW lijkt me toch wel een klasse hoger dan die Skoda. En heel aangenaam, zou zeker mijn voorkeur zijn. Al is-ie als hatchback ook al heel ruim en praktisch.
 
Waarom niet de gewone Pro? De 77kWh accu lijkt mij voldoende. In Kings red staat er dan toch een best aardige auto. Als ik een leaseauto zou mogen (utopie vrees ik...) zou ik twijfelen tussen een ID.7 en een Enyaq. Nadeel van de ID.7 vind ik dat ie wel érg groot is. In parkeergarages vind ik mijn Golf al lang met z'n 4,55m maar een ID.7 gooit er gewoon nog 40cm bovenop. Mijn vrouw zei het mooi toen ik een ID.7 mee had: 'die luxe en sfeer, maar dan een meter korter'.
Ik rij vaak afstanden van 400-500km voor mijn werk, dus voor mij heeft het wel een meerwaarde. 2de punt is dat die 86kwH batterij van een nieuwe generatie is, en die haalt aan de snellader 200kwh laadsnelheid, en die met 77kwH slechts 135 kwH.

Komt nog eens bij dat die 86kwH batterij (nog) niet beschikbaar is voor de Enyaq, ID4 en Q4.

De Enyaq duurder dan de ID.7, rare jongens die Belgen ;) Die VW lijkt me toch wel een klasse hoger dan die Skoda. En heel aangenaam, zou zeker mijn voorkeur zijn. Al is-ie als hatchback ook al heel ruim en praktisch.
De Enyaq is ook groter dan een ID4, en het interieur ziet er luxer uit. Rare Duitsers :d
 
Ik rijd sinds kort een VW ID.7 Pro Tourer First Edition in aquamarine blauw (met op verzoek de boog zwart gespoten), panoramadak en de lichte bekleding op de fantastische activErgo-stoelen. Naar mijn mening een pareltje, lekker comfortabel, groot gevoel van luxe, ruim en ook technisch (aandrijving, onderstel, software en batterij) dik in orde. Rationeel vallen er andere keuzes ook te vergoeilijken (prijs, prestaties, afmetingen, etc.), net als emotioneel deze auto bij iedereen iets anders oproept (of niets oproept). Volkswagen heeft een uitstekende wagen neergezet, niet vergelijkbaar met andere ID-modellen en enigszins Phaeton/Aerton/Passat-achtig, en dit exemplaar tikte alle eisen/wensen die ik had. Ieder zijn/haar meug. Ik rijd nog lekker even door :cool:. Mijn gebruikservaringen deel ik op Autoweek.nl.
 
Laatst bewerkt:
Rood, dat is gaaf! De ID.7 is me te groot maar ik vind het wel een fijne auto. Mocht ik ooit in de gelegenheid komen een zakelijke auto te krijgen dan zou ik m kunnen overwegen. En dan idd in rood!
 
Okay, laat ik eens klantenservice spelen:

Zodra je de auto ontvangt, DRINGEND meteen snellader zoeken en uitproberen!​

Omschrijving van het probleem:
Bij het snelladen (alias DC-laden) breekt de auto de poging na 1 tot max 3 minuten af.
De kabel kan dan ontkoppeld worden door 3x de [openen]-knop op de afstandsbediening te drukken, waarna je een volgende poging kan ondernemen die hetzelfde afloopt.

Constatering van uitzondering: als het snellaadstation zo drukbezet is, dat je onder de 60kW blijft, gaat de sessie door. Vastgesteld door mij bij één Tesla SuC te Emmeloord, dus geen garantie dat dit overal en altijd zo is.

Ervaring: een 8tal laders van Tesla, Ionity, Fastned, in NL en DE. Bij nood kan je zo 20 rondjes laden om naar huis te kunnen hinken; er lijkt (tot nog toe) niks (nog meer) kapot te gaan.

Omstandigheden: toestand van de accu lijkt er niet toe te doen: vol, leeg, koud, warm, maakt allemaal geen verschil.

Stand van zaken: auto leeg naar dealer ter test en deze bevestigt mijn ervaring. Dealer heeft probleem nu bij VW zelf aangemeld.

Zoektocht: internet staat vol met dergelijke problemen, maar opvallend van een Duitse versie van mijn auto, dus een ID.7 GTX. ZIjn verhaal:
Update over het probleem: de volgende poging mislukte opnieuw, blijkbaar vanwege de batterij. Er zijn weer onderdelen besteld - ze zouden binnen ongeveer 2 weken binnen moeten zijn, op zijn vroegst

VW heeft kennelijk geen idee wat het probleem is en de onderdelen die vervangen moeten worden, zijn allemaal heel moeilijk te verkrijgen. Tot nu toe zijn de hoogspanningslader en de hoogspanningskabelset (naar verluidt) vervangen (en zijn er enkele software-updates uitgevoerd).

Afgelopen weekend hebben we de tweede oplostermijn op 20.januari gezet. Mentaal heb ik de auto al gedag gezegd. Vandaag heb ik de laatste persoonlijke spullen uit de auto gehaald. Hij staat al 2 maanden in de werkplaats, maar nu heb ik de accu en dergelijke al eens kunnen bekijken. Dat is ook interessant.
 
Omschrijving van het probleem:
Bij het snelladen (alias DC-laden) breekt de auto de poging na 1 tot max 3 minuten af.

Jemig, dit is wel klote zeg. Heeft snelladen in de eerste weken van gebruik wel gewerkt?

Constatering van uitzondering: als het snellaadstation zo drukbezet is, dat je onder de 60kW blijft, gaat de sessie door.

Dan zijn de reguliere snelladers van Shell misschien een optie. Die geven max. 50kW.



Bij mij om de hoek zit een Karwei en de reclameborden voor 50kW Shell laden + de verf op de parkeerplaatsen is al aanwezig..het belangrijkste ontbreek alleen nog: de lader zelf..:confused:
 
In Duitsland werden er in 2024 14 554 ID.7 ingeschreven, en is daarmee na Model Y, Enyaq, ID4, ID3 en Born de 6de best verkopende EV in Duitsland.

Van de vernieuwde model 3 werden er nog niet half zoveel verkocht.

Lijkt me dus wel een relatief succes voor VW, ik ben zelf mijn volgende lease aan 't uitkiezen (ik kom van een Model3 , nooit of te nimmer nog een Tesla voor me), kom waarschijnlijk uit bij een ID.7 pro S Touring. Ik wacht nog even op de testrit met de A6 e-tron, en dan hak ik de knoop door, maar ik start aan die testrit met een voorkeur voor de ID.7, de A6 e-tron Avant heeft die spuuglelijke chromé bies, bij de A6 zou ik sowieso richting sportback gaan en die lijkt me achterin wat beperkt qua hoofdruimte voor mijn bijna volwassen kinderen.

Dat laadprobleem van @Resusaapje geeft wel weer wat minder vertrouwen....
 
Terug
Bovenaan