Vito of Scudo

A

Anoniem

Guest
Hoewel er misschien niet zo veel busjejesrijders zijn, toch maar even mijn afweging in de groep gooien...

Momenteel rijd ik een Fiat Talento Business Pro dubbel cabine van mei 2020. Deze wagen heeft nu 103.000 kilomters gereden en het grootste gemis vanaf dag 1 is uiteraard de automatische transmissie. Tevens is dit een nogal basic uitvoering en heb dan graag iets meer luxe.

Logische opvolger zou zijn de Scudo, uiteraard gelijk aan Expert/ Vivaro etc etc. In dubbel cabine met automatische transmissie en wat leuke extra’s komt de auto op totaal op circa €33.000. Grootste nadeel is dat de Scudo er dan enkel is als Lengte 3 en dan is het best een slagschip.

Bij Mercedes een offerte laten maken voor een Vito 114 CDi met 9g tronic in Lengte 2 met ook weer dubbel cabine, inclusief opties kom ik op ongeveer €48.000.

Natuurlijk een fors verschil, maar de restwaarde zal bij de Vito een stuk hoger zijn waardoor het prijsverschil op 5 jaar tijd nog te overzien valt.

De overweging is natuurlijk of de Vito afgezien van de restwaarde de forse meerpijs waard is. Ik weet dat de stoelen vanuit ergo pakket beter zullen zitten op langere afstanden, de auto is wat handelbaarder dan de Scudo en die ster op de neus is natuurlijk ook wel wat “ hoogwaardiger” dan het Fiat logo. Echter mis ik ten opzichte van de Scudo 41 pk en wat trekkracht, de gemonteerde audio/navi is een hoop om te doen qua storingen en uitval, en de Vito is dan nog wat basic uitgevoerd. Tevens zal de Vito vanaf eind september 9% in prijs gaan stijgen en zal de auto toch wel eens vervangen gaan worden door een nieuwer model verwacht ik.

De Scudo is wat smaller, heeft wel de handige achterklep met apart te openen raam, meer vermogen en is qua audio iets moderner. De EAT-8 automaat wordt wel eens gewreekt, heb er nog geen ervaring mee.

Grootste verschil is dan het inruilbod voor de huidige Talento die bij de Fiat dealer gemiddeld €4500 hoger ligt.

Is er misschien iemand met ervaring met 1 van deze 2 auto’s? Ik vind het steeds een lastige keuze...

Alvast dank!
 
Ik zou blind voor de Fiat gaan.
Dat gigantische verschil in wat je bij moet betalen krijg je bij inruil never nooit meer terug.
Dan is het onderhoud bij Fiat goedkoper, en hebben ze bij de bedrijfswagens niet voor niets een goede reputatie.
 
Nee ik heb geen ervaring, maar ik vind het prijs verschil enorm en de meerwaarde van de Mercedes niet groot. Maar waarom alleen deze 2, er zijn veel meer bedrijfswagens te koop van merken als Renault, Peugeot, Toyota, Opel, Ford, Citroen, Volkswagen.
 
Deels persoonlijke voorkeur, deels zakelijke affiniteit met de leverancier. Grootste nadeel van de Talento is dat ie wat log en vooral hoog is, parkeergarages is echt een probleem met deze auto. De Renault en Nissan vallen al af om die reden. Volkswagen heb ik helemaal niks mee, de Ford vind ik te luidruchtig en zit ik niet erg lekker in. De overige zijn natuurlijk vergelijkbaar met de Scudo maar zoals aangegeven heb ik meer met de Fiat dealer als leverancier.
 
De Fiat Scudo is heel veel goedkoper, en staat bekend als comfortabel en stil.

Ik zie geen reden om zoveel extra te betalen voor een Mercedes Vito.
 
De 2e generatie scudo, jumpy en expert vragen ze nog stevige prijzen voor met de combinatie dubbele cabine en eat 6 traps automaat. Maar die combinatie moet je al jaren met een lampje zoeken. Dus die hebben zich al wel bewezen qua afschrijving

Je zal ook nog bij toyota of opel kunnen kijken

Maar idd verstandig dar je met een bedrijfsbus voor iets gaat met een vol automaat, zwaar werken met een automaat met dubbele koppeling zal ik het benauwd van krijgen.
 
Zwaar werk valt wel mee, enige belading maar verder geen trekhaak oid.

Na nog een ettelijk aantal uren googlen blijkt de navi/audio van de Mercedes echt een draak en lijkt de meerpijs voor de Vito mij toch wat meer tegen te staan. Ook zie ik niet heel veel trammelant tegen komen op het web wat betreft de EAT8 bak van de Scudo/vivaro/expert etc, dus eerst daar maar eens mee gaan rijden.
 
De EAT (6 en) 8 automaten komen van het Japanse Aisin, en staan goed bekend.
 
Ik ben benieuwd. Na wat dealercontact tussen de diverse merken is het merk met ster toch wat verder op de achtergrond verdeven. Het zal zo moeten zijn, toch stiekem vind ik de Vito qua uiterlijk nog steeds het mooiste. Eerst maar eens rijden met de EAT8!
 
Terug
Bovenaan