Vervanging voor Giulietta

Ik heb twee Giulietta's gehad en nu een paar jaar een Giulia. Dat is een auto die je moet kopen, omdat 1) je vindt dat hij lekker rijdt 2) je het een mooie auto vindt 3) je een Alfaliefhebber bent of 4) een combinatie van voorgaande. Echt rationele argumenten zijn er verder eigenlijk niet te bedenken om hem te kopen.

De auto is van buiten best groot en breed, maar op de achterbank en qua bagageruimte niet heel groot, omdat de motor redelijk ver naar achteren ligt voor een betere gewichtsverdeling. Tweedehands zijn ze best aan de prijs en het is ook niet de goedkoopste auto om te rijden. Bij normaal rijden is verbruikt hij 1:12 en elke 15000km een beurt. Verwacht ook niet teveel moderne snufjes, zeker niet wat infotainment betreft. De zit is erg laag, een stuk lager dan een Giulietta. Qua betrouwbaarheid is het best te doen (wel wat accu issues) en het is de meest degelijk gebouwde Alfa die ik ooit heb gehad.

Daar staat tegenover dat je voor dit geld geen beter sturende auto kunt kopen en je regelmatig complimentjes krijgt op je auto. Eigenlijk moet je wel een beetje liefhebber zijn om hierin te rijden. Anders zou je een Stelvio kunnen overwegen, die is al een stuk praktischer.

Ik zie ook iets voorbij komen van een Q voor 54000 euro, maar voor dit bedrag koop je geen nette, goed onderhouden Q. Vergeet niet dat de auto deels Ferrari techniek heeft, zo heeft je garagehouder bijvoorbeeld niet de distributieriem in 1 middagje vervangen...

Een Seat Cupra, is dat niet een EV? Skoda spreekt me niet aan, een Golf GTI eventueel wel, maar daar wil ik eerst eens mee rijden + het interieur bekijken.
Ibiza cupra/leon cupra , nvt skoda octavia rs en naast de golf de polo en nvt maar van de up! is er ook een gti

Ik weet niet hoeveel ruimte je werkelijk nodig hebt maar in de categorie “doe eens gek”:

Ik weet niet hoeveel ruimte je werkelijk nodig hebt maar in de categorie “doe eens gek”:
Lijkt me top om te hebben. Maar zelf zijn we op zoek naar een nieuwe en enige gezinswagen. Die moet daarom toch enigzins praktisch zijn.

Een update: deze week zijn we naar een BMW 128 gaan kijken. Voor mij meer dan prima, maar mijn vrouw vindt dat we dan beter voor een 120 demo wagen kunnen gaan. Heeft minder km en zij vindt zoveel pk weggegooid geld.
De Giulia die we wilden kijken, was uiteindelijk verkocht.
Ik zet nu ook een 3 serie op mijn lijstje

Alleen de 123 en 135 hebben een 4 cilinder, maar allebei X-drive. De 318 en 320 zijn gewoon 4 cilinders.

Is dit echt zo? Onze Mini uit 2022 met de 178pk motor is gewoon een 4 cilinder, ik dacht dat BWM die dan ook voor de x20 modellen en hoger zou gebruiken. Ook in de 1 series.

De 1 serie na de facelift of hoe je het ook noemen wil heeft een 1.5 als 116 en 120 met 122pk voor de 116 en 170pk voor de 120. De andere 2 motoren hebben een 4 cilinder en dat is een 2.0.
De 318 heeft een 156pk sterke 4 cilinder en de 320 een 184pk sterke 4 cilinder.

De 1 serie na de facelift of hoe je het ook noemen wil heeft een 1.5 als 116 en 120 met 122pk voor de 116 en 170pk voor de 120. De andere 2 motoren hebben een 4 cilinder en dat is een 2.0.
De 318 heeft een 156pk sterke 4 cilinder en de 320 een 184pk sterke 4 cilinder.
Vanaf welk jaar is die facelift en de 3 cilinder?

De facelift is van vorig jaar, je herkent de modellen duidelijk en ze zijn nu zonder i. Dus geen 120i maar 120.

Uitstekend advies zelfs. Dan heb je toch wel de meest voor de hand liggende keuzes gehad. De hatchbacks van BMW en Alfa en van beide merken de sedans. Waarom zou je dat niet willen vergelijken voordat je 40k stuk slaat?
Waarom zou je een grotere auto kiezen als je dat niet nodig hebt, voor 40k heb je ook een mooie 5 serie.

Waarom zou je een grotere auto kiezen als je dat niet nodig hebt, voor 40k heb je ook een mooie 5 serie.
Om even in je eigen bewoordingen te blijven "het is niet relevant" dat jij geen grotere auto dan nodig zou aanschaffen. Maar aangezien de Giulia "een droom" was voor de TS en de 3 nu ook op het lijstje staat is/was het wel voor de hand liggend.

Om even in je eigen bewoordingen te blijven "het is niet relevant" dat jij geen grotere auto dan nodig zou aanschaffen. Maar aangezien de Giulia "een droom" was voor de TS en de 3 nu ook op het lijstje staat is/was het wel voor de hand liggend.
Probeer nou eens niet krampachtig gelijk te willen hebben. Ze gaan voor een 1 serie en zitten dus niet op de 3 serie te wachten toch niet zo heel moeilijk te begrijpen of moet echt alles in Jip en Janneke taal voor je uitgeschreven worden.

Ik heb de Focus al voorbij zien komen, misschien is de Focus ST ook wat? De laatste generatie voldoet aan alle gestelde eisen en is ook leuk om in te rijden.

Heb de voorbije dagen wat aan het scrollen geweest. Als je de grijze en andere saaie kleuren weglaat, schoot er niet veel over. Goed, we hebben tijd. Ooit staat er wel eens een felblauwe of knalrode te koop.

Ben benieuwd waar je op uit gaat komen.

Giulia is een fantastische auto. Veel leuker dan die 1. En ik ben wel bmw minded.

Een late 120i met b48 van het vorige model (2018?) lijkt mij het leukst. Die nieuwe is toch FF. En xdrive is meer onderhoud en zwaarder. Op lange termijn een risico qua betrouwbaarheid. Maar goed misschien is dat anno 2025 achterhaald.

Ouderdom van de auto vind ik minder belangrijk omdat de tijd dat een auto naar een paar jaar roestte al langer achter ons ligt. Kilometers en staat van onderhoud let ik zelf op.

Een Giulia lijkt mij een mooie opvolger. Ontwikkeld onder leiding van Ferrari engineer Philippe Krief, is dit zo dicht je bij een Ferrari je kunt komen zonder dat er een springend paard op staat.

De Giulia staat denk ook als betrouwbaar bekend.

Terug
Bovenaan