Rationeel gezien moet ik natuurlijk een Toyota kopen maar de 508 SW blijft trekken. Ze zijn soms voor een leuke prijs te krijgen en dan kan ik wat van dat geld apart leggen voor de te verwachten probleempjes ;)

Dus ik zat weer eens wat te klikken en kwam deze tegen:
Auto Bouwman 508 SW

Wat valt jullie hier allemaal aan op? Ik denk: geen import, dealeronderhouden, demo-auto(?), youtube-filmpje en auto van de week ofzo en dan toch al een jaar niet verkocht, waarom lukt het ze niet die bak te slijten?
 
Het is een grote Franse middenklasser en dat zijn al niet de meest populaire auto's en al helemaal niet in de tijd dat de SUV/Crossover populair is. Daarbij is het een 3 cilinder, voor 30k heb je ook een Opel Insignia met 4 cilinder of bijvoorbeeld een BMW 320i met meer ervaring.
De verkoopcijfers laten dat ook zien, van de 508 in 5 jaar 3200 verkocht, de 3 serie doet dat in 1.5 jaar.
 
De eerste generatie THP zou ik ook mijden, maar die na 2014 (de e-THP) is volgens de ANWB ok

 
De 1.6 puretech verving de 1.6 THP vanaf de tweede generatie van de 508.
In tegenstelling tot de 1.2 is die wel altijd heel betrouwbaar gebleken. (bron: anwb)
 
Een 1.6 e THP ( vanaf september 2014) of 1.6 Puretech blijken in de praktijk goede motoren te zijn.

Ik weet zelf niet of ik in een grote auto als de 508 zou kiezen voor een kleine 1.2 Puretech met 130 pk. Dat zal ook een van de redenen zijn dat de auto nog steeds te koop staat. En grote D segment auto's zijn minder gezocht, en zeker in deze prijsklasse.

De 75 of 100 pk in de 208 zou ik uit recente bouwjaren, met sluitende onderhoudshistorie zeker wel aandurven.
De motor heeft dan veel minder vermogen, en hoeft in een lichte 208 (2), Corsa of C3 een stuk minder hard te werken. Dat zal gunstig zijn voor de levensduur.

Ik zou zelf bij een 508 er een kiezen met 1.6 Puretech, zijn erg mooie auto's die veel auto voor het geld bieden.

In de 508 heb ik nog niet gereden, maar Peugeots rijden vaak erg lekker.
 
In deze ligt dus de 1.2 puretech. Die staat volgens mij niet als heel betrouwbaar bekend (correct me if i am wrong). En dan ook nog zo'n relatief klein blok in zo'n relatief grote auto. Te koop in het Oosten van het land. En dan voor nog altijd een vrij hoge vraagprijs. Dan heb je onvoldoende USP's om tot nu toe iemand over de streep te trekken om juist deze auto te kopen. Maar uiteindelijk is er voor iedere auto, tegen de juiste prijs een koper te vinden. Ook voor deze.

Heb van deze de uitrusting niet exact met jouw exemplaar vergeleken, maar hier vragen ze zomaar 4k minder voor:

Of deze voor 23k:

Het aanbod met de 1.6 hybrid motorisering is tot 30k wat beperkter en allemaal import op dit moment:


Maar die motorisering kan je ook al voor aanzienlijk minder dan 30k aanschaffen. Wel import dan dus.

Te koop voor 26k:

Te koop voor 28k:
 
Laatst bewerkt:
In deze ligt dus de 1.2 puretech. Die staat volgens mij niet als heel betrouwbaar bekend (correct me if i am wrong). En dan ook nog zo'n relatief klein blok in zo'n relatief grote auto. Te koop in het Oosten van het land. En dan voor nog altijd een vrij hoge vraagprijs. Dan heb je onvoldoende USP's om tot nu toe iemand over de streep te trekken om juist deze auto te kopen. Maar uiteindelijk is er voor iedere auto, tegen de juiste prijs een koper te vinden. Ook voor deze.

Heb van deze de uitrusting niet exact met jouw exemplaar vergeleken, maar hier vragen ze zomaar 4k minder voor:

Of deze voor 23k:

Het aanbod met de 1.6 hybrid motorisering is tot 30k wat beperkter en allemaal import op dit moment:


Maar die motorisering kan je ook al voor aanzienlijk minder dan 30k aanschaffen. Wel import dan dus.

Te koop voor 26k:

Te koop voor 28k:
Ja die eerste van die vakgarage had ik ook gevonden. Vandaar dat ik die andere nog zo duur vond. GT versie en merkdealer scheelt dus zo 4000 euro. En ik mis een trekhaak, dat is ook weer 1000 euro.

Plugin hybride lijkt me voorlopig niks.
 
Zo'n Corolla is ook best ruim en zou veel eerder mijn keus zijn. Toyota's zijn technisch top, en deze smoelt ook nog eens aardig!
 
Neem jij de Corolla dan neem ik het huis op de achtergrond. Nee zonder gekheid, dit is een hele goede keuze.
 
De Corolla is hier al meerdere keren gesuggereerd. Als je zuinig, praktisch en betrouwbaar wilt, niet verder kijken zou ik zeggen. Snap de opmerking over de ruimte niet helemaal, volgens mij is die zeer vergelijkbaar met die van de 308 die je nu hebt. Dat wil zeggen een kofferbak van rond de 600 liter en ok (maar niet meer dan dat) beenruimte op de achterbank.

De 508 SW gaat dat in elk geval niet overtreffen. Over die auto is al een boel gezegd. Het exemplaar dat je aanhaalt heeft een geëvolueerde versie van de motor waar je nu mee rijdt. Vertrouw je dat genoeg?
 
Gisteren bij Louwman geweest en in een Corolla gereden. Prima auto, ik wil wel stoelverwarming geloof ik :)
En geen Active want zonder mooie velgen en geblindeerde ramen is dit niet mijn auto.
De auto waarin ik reed had wat te veel kilometers dus nog even verder zoeken.

Kom nu deze tegen:

GR-Sport 2.0

Opvallender uiterlijk. Sportstoelen (niet heel belangrijk). En een 2.0 .. of dat belangrijk is weet ik niet. Ik lees dat het verbruik wel aardig gelijk is aan de 1.8 maar net iets meer power. Dus lijkt me prima.

Kunnen jullie iets zinnigs zeggen over 1.8 of 2.0?

En hier nog een zwarte GR-Sport 1.8:

GR-Sport 1.8

(Weet nog niet of ik zwart wil eigenlijk. Krijg je altijd zo snel van die witte plekjes op.)
 
Op de vraag, is een auto die je mooier vind meer geld waard, zou ik zeggen, ja.
Je zit er veel in en geeft er hoe dan ook veel geld aan uit, dan mag je er ook blij van worden.

Die VW Arteon is een zeer mooie auto, net als een V60 in de juiste uitvoering. Misschien is een knappe BMW 3serie een optie? Volgens mij zijn die ook zuinig te rijden (tot 320i), comfortabel en voor 4personen doorgaans ruim genoeg.
 
Een Toyota Corolla is gewoon een goede auto, rationeel gezien een hele goede keus. Een 2.0 zal in de praktijk minder geluid maken dan de 1.8.

Toch zou ik aanraden om met een aantal vergelijkbare merken en modellen te gaan rijden, dan kan de keus ook gemakkelijk anders uitvallen.

Kies niet alleen met verstand, maar kies ook voor een goed gevoel.
Het is vind ik ook belangrijk om blij te worden van je auto.
 
Een Toyota Corolla is gewoon een goede auto, rationeel gezien een hele goede keus. Een 2.0 zal in de praktijk minder geluid maken dan de 1.8.

Toch zou ik aanraden om met een aantal vergelijkbare merken en modellen te gaan rijden, dan kan de keus ook gemakkelijk anders uitvallen.

Kies niet alleen met verstand, maar kies ook voor een goed gevoel.
Het is vind ik ook belangrijk om blij te worden van je auto.
Een Toyota kan ook goed voelen, zelfs als het ook nog eens de rationele keuze is.
 
Zo’n Corolla zou ik wel blij van worden, zeker als 2.0. Een fijne en mooie auto die ook nog eens verdomd betrouwbaar schijnt te zijn.
 
Situatie: Gezin, 2 kinderen 9 & 11 jaar, wintersport, zomervakantie bak op dak
Normaal gesproken koop ik iets van 3-5 jaar oud met max 60.000 gereden. Daar rij ik dan weer 5-6 jaar in.
Wensen: Geen kleine kofferbak. Beetje zuinig zou leuk zijn, geen must.
Gewoon benzine of hybride want moet wel gewoon naar Spanje kunnen rijden zonder gedoe.


De Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid had ik een half jaar geleden al voorgesteld! Zeker op vakantie in bergachtig gebied lijkt mij de 2.0 fijner, in NL zal er niet zoveel verschil zijn!
 
De 2.0 heeft 17 liter minder bagageruimte dan de 1.8, vanwege iets grotere accu vermoed ik? Verwaarloosbaar verschil in ieder geval, 598 vs 581 liter.

Maar hoe dan ook, voor jouw gebruik zou de 1.8 volgens mij prima moeten zijn, en net ietsje zuiniger dan de 2.0 waarschijnlijk.


BTW vanaf bouwjaar 2023 hebben beide motoriseringen wel wat meer vermogen.
 
Laatst bewerkt:
Waarom zeg je specifiek 2.0? Is de 1.8 wat jou betreft een no-go? Hij is wel net ff zuiniger denk ik.
Een no-go zou ik niet zeggen maar de 2.0 benzinemotor is wel een stuk sterker (98 pk vs 152 pk, koppel
142 Nm vs 190 Nm). Op vakantie in de bergen, volgepakt en met een dakkoffer lijkt het mij fijner rijden!

 
Nu vraag je er niet specifiek om, maar houdt er wel rekening mee dat die hybride modellen maar 750Kg mogen trekken. Voor mij een reden om de Corolla over te slaan terwijl het model me wel heel erg aanspreekt
 
Nice!
Voor onderhoud naar de Toyota dealer en 10 jaar/200.000km garantie meepikken!
Ja daar zat ik dus over te twijfelen. Hij krijgt nu een grote beurt van die vakgarage en daarna kan hij in principe naar mijn eigen goedkope mannetje. Maarja, dan dus geen garantie meer maar wel veel goedkoper onderhoud dan bij bv Louwman.
Dus wat valt er precies onder die garantie en is dat het waard denken jullie?
 
Ja daar zat ik dus over te twijfelen. Hij krijgt nu een grote beurt van die vakgarage en daarna kan hij in principe naar mijn eigen goedkope mannetje. Maarja, dan dus geen garantie meer maar wel veel goedkoper onderhoud dan bij bv Louwman.
Dus wat valt er precies onder die garantie en is dat het waard denken jullie?
Ik heb zelf een tweedehands Focus gekocht die nog in de verlengde garantie zat. Ik kocht de auto particulier (ex huur én lease) en die garantie maakte wel dat ik meer vertrouwen had en de auto bij de dealer laat onderhouden. Is het duurder voor reguliere beurten? Ongetwijfeld. Maar ik had onlangs een kapotte bobine en dat viel onder de garantie. Eerder was er een probleem met de waterpomp, wat eerlijk gezegd wel vaag was want daarvoor stond de auto niet bij de garage, maar ook dat is verholpen onder garantie.
Oftewel, soms kan het uit, soms niet, denk ik. Dus is het in mijn ogen ook een gevoelskwestie. Ik vind het niet erg om nog wat meer te betalen voor onderhoud tijdens de garantieperiode, wetende dat je bij problemen meer rechten hebt. Al lees je ook weleens dat dealers daar moeilijk over doen. Heb ik gelukkig nooit ervaren. De auto is uit 2020 en krijgt binnenkort de onderhoudsbeurt van 180k km. In maart loopt de garantie af, daarna ga ik overwegen of ik bij de dealer blijf of een andere garage zoek. Heb alleen nog nooit een betere ervaring gehad bij andere garages in de omgeving. En nog geen Ford specialist welke geen dealer is gevonden in de omgeving.

Oftewel, ik zou het wel doen. Maar is meer een goed gevoel dan een goed onderbouwd verhaal.
 
Ik weet niet of het onderhoud veel goedkoper zal zijn..

Mijn ervaring met Vakgarages e.d. is dat deze ook altijd wel iets vonden waardoor er een gepeperde rekening volgde..
Ik heb toevallig een afspraak gemaakt voor maart voor mijn 2021 Corolla sedan, een 60.000 km beurt. Dit bij de dealer in Ede waar ik de auto ook gekocht heb. Dit gaat €486 kosten. Hierbij zit dan een leenauto inbegrepen. Niet goedkoop maar met de hybride techniek in deze auto's voel ik me gewoon het zekerst bij de dealer..


https://datablob.toyota.nl/data/ToyotaV8/pdf/voorwaarden-toyota-service-plan-5x5.pdf
 
Hm, kom ik uberhaupt wel in aanmerking denk je?

"De volgende onderdelen en componenten zijn uitgesloten van de Toyota Extra Care: Toyota’s die niet verkocht zijn door de officiële importeur van Toyota voor Nederland. "
 
Kun je altijd bij een willekeurige dealer navragen toch? Of wellicht weet de chat bot op de website het antwoord ook. Dat de importeur wordt benoemd laat het doen voorkomen dat ze geen garantie willen geven op import-auto's.
 
Terug
Bovenaan