Ik rij nu 5 jaar in een Peugeot 308 SW uit 2014 en ik zoek wel weer wat anders. Het liefst net weer een tikkie mooier/beter. Ik kom er niet uit dus ik dacht misschien hebben jullie nog tips ;)

Budget: max 27.500
Situatie: Gezin, 2 kinderen 9 & 11 jaar, wintersport, zomervakantie bak op dak
Normaal gesproken koop ik iets van 3-5 jaar oud met max 60.000 gereden. Daar rij ik dan weer 5-6 jaar in.
Wensen: Geen kleine kofferbak. Beetje zuinig zou leuk zijn, geen must.
Gewoon benzine of hybride want moet wel gewoon naar Spanje kunnen rijden zonder gedoe.

Iets hoger model is leuk (Peugeot 3008 ofzo) maar die kofferbakjes zijn echt veel te klein. Dus dan kijk ik toch maar weer naar een station. Octavia is een beetje saai/simpel. Misschien dan een Superb. Op zich mooie grote bak met veel laadruimte. Best zuinig. Kia Ceed kan ook maar voelt wat klein ofzo en niet echt een upgrade tov wat ik nu heb.

Wat ik wel echt mooi vindt is een Volvo V60. Niet echt zuinig en geen mega achterbak maar kan ik wel mooi mee shinen :)
Maarja dat is 500 euro belasting per jaar meer en waarschijnlijk minder zuinig dan m'n Peugeot. Onderhoud zal ook misschien een tikkie duurder zijn. Aanschafpijs ook (zal dan iets moeten worden rond de 100K gereden). Dus alles bij elkaar kost die auto over 5 jaar toch wel zeker 5.000e meer dan bv een nieuwe Peugeot. Of krijg je er ook gewoon meer voor terug?

Denken jullie nu: Als je het geld hebt, lekker die Volvo kopen want dat is zoveel beter daar ga je heel gelukkig van worden?
Of denken jullie nu: Koop lekker een Kia, Ford of Skoda. Dat is echt waar voor je geld en praktisch. Prima toch?!

Ben benieuwd en misschien weten jullie nog andere opties waar ik eens naar zou moeten kijken.

2018 Volvo V60 klinkt wel goed! Zou ik doen.

Andere opties....mja Model 3 net te klein dan natuurlijk. Een Cupra Born?? Of een Skoda Enyaq?

beter dan een 308 SW is natuurlijk een makkelijke opdracht.....

Jup, zeker de Volvo doen. Die heb je in je hoofd zitten. Anders gewoon nog even in de Peus doorrijden.. want word je nou echt blijer van een nieuwere 3008 of Cee'd ofzo dan van jouw huidige auto?

Hoe kun je nou 'shinen' met zo'n (electrische) 4 cilinder v60 uit China? Het barst hier in Drenthe van de bejaarden met dergelijke v60's, Xc60, V90's en Xc90's, Xc40, 30, en al datzelfde spul, niet meer interessant om te onthouden.

Kijk eens naar een Renault Talisman of een Opel Insignia B.

Mijn broer heeft jaren lang een Renault Talisman gehad, en was er erg tevreden over. Hij verlengde steeds de leasetermijn, dat heeft hij bij geen enkele leaseauto ooit gedaan
Hele betrouwbare, ruime, degelijke en comfortabele auto.

Zowel de Talisman als Insignia B zijn ondergewaardeerd op de markt, dus goede occasions.

De VW Arteon vind ik ook een mooie auto, die je weinig ziet.
De auto is erg ruim en comfortabel.

Laatst bewerkt:
De VW Arteon Shooting Brake lijkt ook mij geschikt om te 'shinen', mooie exclusieve auto! Wel boven het budget zo te zien.

Laatst bewerkt:
Oooh die Arteon is wel heel mooi ja! Maar ook veel te duur ben ik bang.

Insignia ook een optie maar dat achterkantje is het niet helemaal. Maar binnen ziet het er wel goed uit!

BMW klinkt duur. Wel mooi.

Qua looks snap ik de V60, zou wel kijken of de auto (met name de kofferbak) ruim genoeg is voor jullie.
Ik mis zelf nog de laatste Mondeo. Vind ik persoonlijk ook erg mooi, verliest wel veel koffer met de hybride.
Misschien een jonge Focus? Ook erg ruim!

Met jouw budget kun je wel een Octavia vinden van de huidige generatie. Die is van binnen en buiten een stuk minder saai dan het oude model.

Heb zelf ook een 308 uit 2014 gehad en mis het strakke interieur met kleine stuurtje nog weleens.
Het is dat ik de huidige Peugeot generatie niet mooi vind anders zou ik zeker weer terug gaan naar Peugeot na deze Octavia

De talisman is een Renault en gewoon een goede auto.
Mijn huidige Renault heb ik nu 4 jaar, geen enkele storing gehad. Gewoon heel betrouwbaar.

De vorige Renault heb ik 9 jaar gehad, heel betrouwbaar, het meest spannend waren twee achterveren bij de APK.
En onder garantie zijn de veerpootlagers vervangen.
Met beide auto's ben ik niet tussen de beurten in de garage geweest. En deden het altijd.

De Renault Talisman staat gewoon heel goed aangeschreven op betrouwbaarheid. ( De kans op gebreken en storingen is klein)

Laatst bewerkt:
VW Arteon : Wow!! Ziet er goed uit. Maar denk te duur.
Volvo V60 : Mooi!! Kofferbak iets te klein. Niet zuinig. Maar zou wel trotse eigenaar zijn.
BMW 520i : Mooi. Wel duur. Past niet helemaal bij mij denk ik.
KIA Optima : Zag ik vanmorgen rijden. Mooi. 7 jaar garantie. Veel voor weinig.
Opel Insignia : Achterkantje beetje apart. Maar veel voor weinig
Peugeot 308 (oude model) : Heb ik. Saai om dat weer te nemen.
Peugeot 308 (nieuw model) : Nieuwe model niet mooi.
Ford Focus : Ik had de oude. Was prima. Lijkt me niet heel groot. Geen upgrade tov de 308.
Ford Mondeo : Ruime bak. Niet de mooiste. Wel praktisch.
Renault Talisman : Frans. Mwah. Maar onterecht gevoel lees ik hier.
Toyota Corolla : Mwah.
Cupra Leon : Kleinere kofferbak dan de 308. Geen upgrade.
Skoda Octavia : Saai. Geen upgrade.
Skoda Suberb : Saai. Wel upgrade. En toch nog best duur.
Skoda Enyaq : 100% elektrisch toch? Lijkt me niks op vakantie.

• Leuk
Waarderingen: ak2
Terug naar de basisvraag:

"Denken jullie nu: Als je het geld hebt, lekker die Volvo kopen want dat is zoveel beter daar ga je heel gelukkig van worden"

Ja dat denk ik wel. Volg je hart en koop iets waar je blij van wordt. Als dat voor jou een Skoda is. Prima! Is dat een Volvo: koop dan die Volvo.

Heb je geen voorkeur; kijk dan naar rationele zaken.

Maar in jou geval zou ik absoluut voor de Volvo gaan (of evt de Arteon).

Beiden vind je net binnen budget van het laatste model, als je de km-stand iets hoger afbakent (100.000km max). Of je kijkt of er nog wat extra budget kan worden gevonden.

Als je echt wilt shinen dan kom je niet uit bij een Volvo V60, daar rijden er veel te veel van, je valt niet op.
Arteon
Hier kan je echt mee shinen.

Ford Focus : Ik had de oude. Was prima. Lijkt me niet heel groot. Geen upgrade tov de 308.
De nieuwere Focus is echt veel ruimer, vanaf 2018. Ik heb één uit 2020 en daarvoor ook een Focus gehad van 2010 en het nieuwe model is echt veel ruimer. Van de 308 heb ik begrepen dat die op de achterbank niet zo ruim is, in de koffer wel. Dat is bij de Focus nu beide goed voor elkaar.

Hieronder nog een selectie van V60's en Arteons vanaf 2018, tot 100.000km en tot 27.500 euro

Waarbij mij qua 'shinen' met een Arteon deze opvalt (wel geen shooting brake):

En zo'n Arteon is toch ook weer een stuk voordeliger in de wegenbelasting dan een V60. Maar dan ga ik alweer rationele argumenten meenemen ;)

Hoewel ik onderstaande V60 ook wel erg netjes vind zelf:

Laatst bewerkt:
Zit even naar de specificaties te kijken van die Arteon:
  • Nieuwprijs van 50K..dure bak..de goedkoopste occassion is al 33K
  • Wel lekker lage wegenbelasting
  • 4 zitplaatsen ipv 5?
  • Bagageruimte 455 ipv 610 nu?
  • Hybride. Ik heb altijd gewoon benzine gehad. Weet niet of ik hybride dan een voor of nadeel moet vinden (batterij nog wel goed etc.)

Die Arteon is gewoon een benzine hoor. Je hebt 'm ook als PHEV, zelfde aandrijflijn als de Golf en Passat GTE.
Bagageruimte moet je gewoon eens bekijken. Ik denk dat ie bruikbaarder is dan het aantal liters laat lijken.
Aantal zitplaatsen: misschien verschilde dat per uitvoering. Check even hoe de achterbank eruit ziet.

De VW Arteon met 1.5 TSI en 2.0 TSI zijn gewone benzine modellen, met 5 zitplaatsen. De auto heeft een grote en praktische kofferruimte.

De 1.4 TSI e-hybrid is een plug in hybride, de vloer in de kofferruimte licht dan hoger, je hebt dan wel duidelijk minder kofferruimte.
De plug-in hybride is met volle accu opvallend snel en soepel,
je merkt dat met lege accu de auto veel minder vermogen heeft, en dat de auto ook erg zwaar is. De motor moet dan duidelijk veel harder werken. De auto weegt namelijk 1708 kg
Houdt er rekening mee dat je straks de volledige motorrijtuigenbelasting moet betalen.

( ik ben een paar keer meegereden in een VW Arteon 2.0 TDI en een Arteon 1.4 TSI e-hybrid)

Ik vind het een hele mooie en comfortabele auto.

Laatst bewerkt:
Ik kijk wel naar een station trouwens.

Maar de Arteon is wel echt buitencategorie. Gewoon mooi en top. Maar dat gevoel heb ik met een V60 of een BMW ook. Mooie dure auto's. Als ik binnen budget wil blijven dan moet ik wel genoegen nemen met wat meer km op de teller. Gevoelsmatig heb ik altijd graag iets onder de 70K ofzo maar voor deze auto's kom ik eerder op 120K om het betaalbaar te houden.

Als ik dat niet wil en niet meer wil betalen dan kom ik toch een categorietje lager uit. De "veel auto voor je geld"-categorie Skoda Superb ofzo? Gewoon goed en praktisch maar niet echt met dat wauw gevoel.

Een superb is voor mij meer wauw dan een arteon.. Zelfde techniek, meer ruimte, minder geld... Ipv een CLS aftreksel.. Maar dat is allemaal persoonlijk, dus koop waar je zelf blij van wordt

Ik kijk wel naar een station trouwens.

Als ik dat niet wil en niet meer wil betalen dan kom ik toch een categorietje lager uit. De "veel auto voor je geld"-categorie Skoda Superb ofzo? Gewoon goed en praktisch maar niet echt met dat wauw gegevoel.
De Arteon in station uitvoering is nog bijzonder duur, en erg zeldzaam. Ik ben meegereden in de hatchback versie.

Je kunt dan inderdaad beter kijken naar een Opel Insignia, Renault Talisman, Kia Optima of Skoda Superb.

Een superb is voor mij meer wauw dan een arteon.. Zelfde techniek, meer ruimte, minder geld... Ipv een CLS aftreksel.. Maar dat is allemaal persoonlijk, dus koop waar je zelf blij van wordt
Een super saaie Superb meer wauw dat een Arteon, das bijzonder. Zelfde techniek veel saaier uiterlijk en de zoveelste station.

De Superb is wel rationeler dan de Arteon. Maar ik vind het uiterlijk van de Arteon wel veel beter, unieker.
Maar ja, jij moet er in rijden. Ik wil ook blij worden van de auto als ik hemzie, maar er zijn genoeg die hem rijden als noodzaak.
Mijn Mondeo was praktischer, mijn Focus vind ik mooier en erg prettig met de moderne technieken.
Dus ik snap de V60 keuze wel. Al vind ik een moderne superb ook prima ogen! Zelfde geldt voor een Talisman en de Optima. Insignia persoonlijk wat minder, maar nog steeds topwagen.

Ik moet ze maar eens in het echt gaan bekijken geloof ik. Moet ik dan de dealers langs of is er ergens een mega-zaak waar ze gewoon allemaal bij elkaar staan?

Er zijn vast garages waar ze meerdere opties hebben, zoals een vakgarage. Of je ze daar ook wil kopen hangt onder andere af van de betrouwbaarheid van die garage. Daarover kan je wel wat vinden via Google bijvoorbeeld. Heb je een goede ervaring met een garage in de buurt? Zodra je een beetje weet wat je zoekt kunnen/willen die (sims) ook meedenken/ zoeken. Ik weet niet waar je de Peugeot in onderhoud hebt?

Ik zou gewoon gaan kijken daar waar ze staan, het mooiste is als ze gewoon bij elkaar staan. Wat mijn voorganger ook meld, het is niet meteen dat je er 1 moet kopen het gaat om het bekijken, er in zitten ed. Je kan om te kijken of het wat is ook gewoon bij een diesel kijken.

Focus 4 is één van de ruimste in de klasse, doet zelfs weinig onder voor Mondeo van de laatste generatie. Ruim 600 L achterin en brede achterbank. Goed aangekleed en met een leuk kleurtje zijn ze ruim binnen je budget verkrijgbaar, zeker wel een upgrade tov 308.

Ik moet ze maar eens in het echt gaan bekijken geloof ik. Moet ik dan de dealers langs of is er ergens een mega-zaak waar ze gewoon allemaal bij elkaar staan?
Zaken als Vaartland, Flevo Auto en Smeeing hebben vaak veel verschillende auto's staan en zijn dus handig om ze allemaal even te bekijken. En misschien kan je er ook nog een leuke deal maken :)

Ik zou met een grote boog om Vaartland heen lopen. Zeer slechte ervaring mee. Als het klopt wat ze daar zeiden wil je bij geen enkele vestiging binnenlopen.

Het gaat hier om het bekijken en dat kan je natuurlijk prima doen of je hem daar dan ook moet kopen is een tweede.

Het gaat hier om het bekijken en dat kan je natuurlijk prima doen of je hem daar dan ook moet kopen is een tweede.
Klopt, totdat je ook proefritten wil maken. Ik mocht daar alleen een proefrit maken wanneer we eerst een prijs voor de inruil vaststelden. Nog nooit meegemaakt, maar goed. Vervolgens idioot voorstel, dus was ik voor niks naar Heerenveen gereden. Zij vonden het heel normaal, ik heb het zoals gezegd nog nooit meegemaakt. En ook nooit weer daarna.

Vaartland is net de enige van die drie waar ik nooit geweest ben, maar bij de andere twee ben ik prima geholpen en zou ik zo een auto kunnen kopen.

Focus 4 is één van de ruimste in de klasse, doet zelfs weinig onder voor Mondeo van de laatste generatie. Ruim 600 L achterin en brede achterbank. Goed aangekleed en met een leuk kleurtje zijn ze ruim binnen je budget verkrijgbaar, zeker wel een upgrade tov 308.
Met Focus 4 bedoel je de Focus die beschikbaar is vanaf 2022-heden?
Ik zie ze ook weleens rijden met "Venice" ofzo achterop. Wat is dat?
En als je deze nou vergelijkt met een Kia Ceed? Is dat dan even meer auto?

Met Focus 4 bedoel je de Focus die beschikbaar is vanaf 2022-heden?
Ik zie ze ook weleens rijden met "Venice" ofzo achterop. Wat is dat?
En als je deze nou vergelijkt met een Kia Ceed? Is dat dan even meer auto?
Focus vanaf 2018, maar de facelift vanaf 2022 is nog weer verbeterd. Op papier nog ruimer in de koffer, geen idee of dat ook praktisch zo is.
Vignale is de top uitvoering bij Ford, denk dat je dat bedoelt.
Ceed is zelfde segment, afmetingen even snel bekeken, in grote lijnen vergelijkbaar. Denk vooral waar je voorkeur naar uitgaat; rijeigenschappen, lijnen, betrouwbaarheid, infotainment.
Leuke rode Vignale (mist maar paar opties)

Laatst bewerkt:
Zojuist een Focus bekeken. Mooie auto. Schuif/Panoramadak mooi, wat lampjes her en der maken het interieur in het donker wel mooi. Ruimte achter is prima. Ruimte kofferbak viel wat tegen tov de 308, maar was een hybride dus misschien wat hogere bodem. Wel veel extra's als achteruitrijcamera enzo. En prijs is goed te doen. Stoelen en bank achter voelen wel wat simpel/dunnetjes. Ik heb nu wat riantere stoelen. Niet dat die zo geweldig zitten maar het voelt wel wat steviger/duurder allemaal. Maar mooie auto. Het liefst heb ik nog ff grotere kofferbak en luxer interieur maar dat wordt gewoon te duur ben ik bang. Binnenkort nog maar weer ergens binnenlopen.

Ik heb het idee dat veel auto's tegenwoordig een wat hogere vloer in de bagageruimte hebben, eventueel met opbergruimte er onder. Heb ik in de Golf variant ook. Op papier is die ruimer dan de Focus wagon (mk3) die ik hiervoor had, maar die had geen ruimte onder de vloer, waardoor volgens mij de hoogte van de bagageruimte groter was.

Terug
Bovenaan