Zojuist een Focus bekeken. Mooie auto. Schuif/Panoramadak mooi, wat lampjes her en der maken het interieur in het donker wel mooi. Ruimte achter is prima. Ruimte kofferbak viel wat tegen tov de 308, maar was een hybride dus misschien wat hogere bodem. Wel veel extra's als achteruitrijcamera enzo. En prijs is goed te doen. Stoelen en bank achter voelen wel wat simpel/dunnetjes. Ik heb nu wat riantere stoelen. Niet dat die zo geweldig zitten maar het voelt wel wat steviger/duurder allemaal. Maar mooie auto. Het liefst heb ik nog ff grotere kofferbak en luxer interieur maar dat wordt gewoon te duur ben ik bang. Binnenkort nog maar weer ergens binnenlopen.
Op papier heeft de Focus veel ruimte, maar ik betwijfel ook altijd of dat klopt. Zou wel zeggen dat het minstens vergelijkbaar is met de 308. Wat Barry ook zegt, met zo'n dubbele vloer (heb ik ook) is het dan praktisch minder.
Stoelen heb ik AGR, dat is wel echt prettiger dan het standaard spul. Maar weet ook niet of de Active anders is, of dat het alleen de bekleding is.

Net weer even ergens naar binnen gelopen en daar stond een Citroen C5X. Hier nog niet genoemd maar zag er best luxe uit. En redelijk betaalbaar. Is er een reden dat deze hier nog niet was genoemd? (Franse drama-auto?)

Ik persoonlijk vind hem vreselijk lelijk. De 1.2 vind ik niet ruim bemeten en de rest zijn plugin hybrides en moet je dus kunnen laden.
Eens. Een V60 of Arteon zijn dan echt veel mooiere auto's. Maar als je de c5x zelf wel helemaal geweldig vindt ; ga ervoor. Volg je hart. Niet te rationeel.

Net weer even ergens naar binnen gelopen en daar stond een Citroen C5X. Hier nog niet genoemd maar zag er best luxe uit. En redelijk betaalbaar. Is er een reden dat deze hier nog niet was genoemd? (Franse drama-auto?)
Eigenlijk niet aan de Citroën C5 X gedacht. Het is een auto die tussen verschillende carrosserie vormen in zit.

De Citroën C5 X gebruikt bekende Stellantis techniek.
En Is volgens de testen een bijzonder comfortabele, zeer ruime en bijzondere auto.

Ik zou zelf dan denk ik de 180 pk 1.6 plug in hybride kiezen ( of de 225 pk). Deze techniek zit in veel grote modellen van Citroën, Peugeot, Opel en en DS, en blijkt in de praktijk goed, betrouwbaar en uitgerijpt te zijn. Over de C5 X is verder niet veel te vinden.

Zeker een auto dus om te overwegen. Hele leuke keus, ik zie er regelmatig een vlak bij mijn werk, hele mooie , luxe auto.
Ook heel veel waar voor het geld, zeker gebruikt. Net als veel grote plug in hybrides is het een vrij zware auto.

De 1.2 zou ik zelf minder snel kiezen, wel een erg kleine motor in deze grote auto.

Ik ben Zelf zeer gecharmeerd van de Citroën C5 X, die vind ik meer succes verdiende.

Laatst bewerkt:
Hieronder nog een selectie van V60's en Arteons vanaf 2018, tot 100.000km en tot 27.500 euro

Waarbij mij qua 'shinen' met een Arteon deze opvalt (wel geen shooting brake):

En zo'n Arteon is toch ook weer een stuk voordeliger in de wegenbelasting dan een V60. Maar dan ga ik alweer rationele argumenten meenemen ;)

Hoewel ik onderstaande V60 ook wel erg netjes vind zelf:

De Arteon wordt inmiddels voor 1.000 euro minder geadverteerd (€ 22.900). Niet iedereen durft op te vallen :)

Topkleur. Heb m zelf ook :)

Een Stelllantis auto met de 1.2 puretech zou ik met een boog omheen lopen.

Deze is heel stijlvol volgens de modelnaam en met een dikke 2 liter motor.

image1.jpg

Super zuinig en super betrouwbaar, maar mij doe de auto helemaal niks. Ik vind de Arteon een betere keuze, de Corolls de verstandige

De Arteon is zeker mooi en de 1.5 TSI handgeschakeld lijkt mij ook de veiligste keuze!

Ik heb ook serieus gekeken naar een Corolla als vervanger voor mijn 159. Bij mij viel de Corolla af om drie redenen:
1. Je struikelt erover. In elke straat staan er een stuk of 7.
2. Toen de auto uitkwam vond ik 'm behoorlijk gaaf qua uiterlijk. Ondertussen vind ik het niks meer. Misschien vanwege reden 1.
3. Het interieur (dashboard) vind ik echt behoorlijk lelijk. En daar kijk je uiteindelijk tegenaan.

Alle redenen zijn persoonlijk natuurlijk! Rationeel is het een hele verstandige keuze, er is echt heel weinig negatiefs op aan te merken qua betrouwbaarheid e.d. Hij zit goed in de spullen en daarnaast is de kofferbak (op papier althans) ook ruim. Restwaarde zal ook goed zijn.

Net even wat occasions bekeken:

Skoda Kodiaq: Wat een ruimte! Niet supermooi binnen. Wel hoge opstap.
Kia Optima: Mooi interieur met alles er op en aan. Kofferbak best ok. Leuke optie.
Audi A4: Mooi interieur. Kofferbak klein.
Volvo V60: zie Audi A4
Lync en co O1: Stond er toevallig 1 dus even gekeken. Hoge opstap, luxe en ruim interieur. Kofferbak wel echt klein. Maar vond het wel opvallend mooie auto eigenlijk.
Peugeot 508: Lijkt groot maar ruimte valt tegen. Wil ook geen peugeot meer.

Bij sommige dealers kan ik mn 308 SW niet eens meer inruilen. Zo slecht is de motor pfff..nog 3k waard ofzo :(

Heb het topic net even doorgespit, er is al veel de revue gepasseerd!
Om er nog even een optie bij te gooien die (tot mijn verbazing) nog niet is genoemd.

De Mazda 6 (hoe kan het ook anders)

Voor jouw budget (+ inruil van de 308?) heb je een hele mooie!

Een voorbeeld: Mazda 6 2020
- betrouwbaar
- ruim genoeg met 2 kinderen
- rijdt lekker, mooi interieur (maar dat is mijn persoonlijke smaak)
- je ziet ze niet op elke straathoek
- als 2.5 liter niet veel minder zuinig als de meeste auto's die al genoemd zijn, anders nog de 2.0

Laatst bewerkt:
Terug naar de basisvraag:

"Denken jullie nu: Als je het geld hebt, lekker die Volvo kopen want dat is zoveel beter daar ga je heel gelukkig van worden"

Ja dat denk ik wel. Volg je hart en koop iets waar je blij van wordt. Als dat voor jou een Skoda is. Prima! Is dat een Volvo: koop dan die Volvo.

Heb je geen voorkeur; kijk dan naar rationele zaken.

Maar in jou geval zou ik absoluut voor de Volvo gaan (of evt de Arteon).

Beiden vind je net binnen budget van het laatste model, als je de km-stand iets hoger afbakent (100.000km max). Of je kijkt of er nog wat extra budget kan worden gevonden.
Dit, koop vooral iets waar je blij van wordt als je voorkeur hebt. In jouw geval lijkt dat dus de Volvo, dus ik zou daar lekker naar gaan kijken. Ik heb recent heel rationeel een 2020 Skoda Octavia gekocht, maar had achteraf liever iets meer mijn hart (BMW) gevolgd ;) Niets ten nadele van de Skoda, hij doet alles perfect, is super ruim, heeft alle opties die ik wilde. Ziet er ook nog enigsinds dik uit met de "18 inch velgen die ik er onder heb geschroefd. Maar ik merk dat het vooral een 'verstandige' keus was maar ik als liefhebber niet warm of koud wordt van deze auto.

Let er ook op dat auto's als VW, BMW, Volvo in dat segment nogal complexe karren worden.

5-Touring heeft bijvoorbeeld luchtvering achter, veel ledverlichting, gemotoriseerde stoelen en kofferbak. Allemaal heel fijn en het geeft best wel veel luxe en genot, maar het is bij een defect niet gratis. Veerbalgen hebben ongeveer 5 jaar levensduur (van de F11) en zijn ongeveer €500 bij de dealer, accu ook. Bij de G31 zijn ze nog prijziger omdat de schokbreker is geintegreerd.

Om je lekker te laten twijfelen: voordeel van bovenstaande merken en modellen is dat ze heel populair en dus waardevast zijn.

Die Lync en co zit zeker ook vol met zaken die een vermogen kosten bij reparatie? Vraag me af of mijn vaste garage blij zou zijn met zo'n aankoop.

De kofferbak is echt klein maar het is wel een mooie auto met veel opties voor redelijke prijs.

Die Lync en co zit zeker ook vol met zaken die een vermogen kosten bij reparatie? Vraag me af of mijn vaste garage blij zou zijn met zo'n aankoop.

De kofferbak is echt klein maar het is wel een mooie auto met veel opties voor redelijke prijs.
Ik heb 2,5 jaar in een 01 gereden (maandelijks abonnement), absoluut een fijne auto maar kofferbak is krap helemaal met twee kids. Voor een weekendje weg paste echt net. Qua reparaties is met name de onderdelen voorziening momenteel een issue, die zijn schaars en eventuele reparatie kan dus erg lang op zich wachten. Bij mijn huidige verzekeraar kan ik zelfs geen 01 verzekeren om die reden.

Laatst bewerkt:
Hm ja die o1 klinkt niet slim qua onderhoud. Kofferbak mini...kortom, niet doen.

Als ik naar de kofferbak kijken dan vallen eigenlijk veel "mooie" auto's af. (V60, A4, Arteon).
Als ik echt ruim wil dan kom ik op Kodiaq (ook duur) of Superb.

Superb lijkt alles wel een beetje te hebben. Verder kom ik op Kia Optima (niet zo goed gevoel bij dat die niet meer wordt gemaakt) of toch die nieuwe Focus (maar daar struikel je echt letterlijk over momenteel).

Hm ja die o1 klinkt niet slim qua onderhoud. Kofferbak mini...kortom, niet doen.

Als ik naar de kofferbak kijken dan vallen eigenlijk veel "mooie" auto's af. (V60, A4, Arteon).
Als ik echt ruim wil dan kom ik op Kodiaq (ook duur) of Superb.

Superb lijkt alles wel een beetje te hebben. Verder kom ik op Kia Optima (niet zo goed gevoel bij dat die niet meer wordt gemaakt) of toch die nieuwe Focus (maar daar struikel je echt letterlijk over momenteel).
Ik ben wel verbaasd dat blijkbaar een Focus zich qua ruimte kan meten met een Superb? En dat dan heel veel andere, in mijn ogen ruime, stationwagons afvallen omdat ze niet ruim genoeg zijn. Is een Focus nou echt zo'n ruimtewonder?

Ik ben wel verbaasd dat blijkbaar een Focus zich qua ruimte kan meten met een Superb? En dat dan heel veel andere, in mijn ogen ruime, stationwagons afvallen omdat ze niet ruim genoeg zijn. Is een Focus nou echt zo'n ruimtewonder?
Nee dat geloof ik ook niet. Ik heb een pre-facelift. Het is echt een stuk beter dan de vorige generatie, maar van een Superb gaat hij het niet winnen lijkt mij. Mijn zwager reed ooit een Octavia en die vond ik al heel ruim. Superb is nog groter (op papier in ieder geval)...

Nee die Focus gaat dat echt niet winnen inderdaad. Maar qua ruimte lever ik voor mn gevoel wel in maar niet dramatisch veel. En hij komt dan weer in beeld omdat hij gewoon relatief goedkoop is. Dus dan staat ie toch maar weer op het lijstje. Vraag me wel af of ik er gelukkig van ga worden. Dat is wel een tip die ik hier van het forum ter harte wil nemen.

2 kinderen op zomervakantie en wintersport en dan kijken naar een Superb of een Insignia of een V90? Ga je er naast een verhuisbedrij beginnen?
Ik neem nu ook alles mee op vakantie zonder te hoeven nadenken of het wel in de auto past allemaal. Dat is steeds toch wel lekker hoor. Ben ik ook gewoon gewend nu. Dat is wel inclusief dakkoffer trouwens ;) Pas bij een Kodiaq heb ik het gevoel dat ik aan het overdrijven ben qua ruimte haha..

Dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten en is ook niks mis mee. Maar ik vraag mij af hoe je dat had gedaan met een auto als een Mazda 626 uit de jaren 90.

Wij hebben Octavia Combi van 2020, nog net vorig model, onze zoon rijdt een Focus stationwagon van , ik denk 2019, nog wel het huidige model. Hoewel de Focus er 'ranker' uitziet is de bagageruimte zeer vergelijkbaar, beenruimte achter lijkt iets minder. Beide auto's een paar jaar terug 'jong gebruikt' gekocht, de zijne is een erg luxueuze auto, net geen 'Vignale', maar afgeladen: Pano dak, head up display. automaat, navi , nog net geen automatische achterklep. Wat mij is opgevallen dat hij hem jong tweedehands ( 2 of 3 jaar oud) met een enorme afschrijving, zeker meer dan 10K, op de nieuwprijs heeft kunnen kopen. Wij zijn happy met de Octavia, maar een luxe Focus schijnt voor de koper van een jong tweedehands wel lekker veel af te schrijven.

Nee die Focus gaat dat echt niet winnen inderdaad. Maar qua ruimte lever ik voor mn gevoel wel in maar niet dramatisch veel. En hij komt dan weer in beeld omdat hij gewoon relatief goedkoop is. Dus dan staat ie toch maar weer op het lijstje. Vraag me wel af of ik er gelukkig van ga worden. Dat is wel een tip die ik hier van het forum ter harte wil nemen.
Als het je om relatief goedkoop gaat, dan toch nog de volgende suggesties uit de Focus-klasse voor terug op het lijstje:
- seat leon sportstourer (genoeg aanbod)
- opel astra (nieuwe generatie lukt net, van de vorige generatie genoeg opties)
- skoda octavia combi (genoeg aanbod)

Met jouw budget kan je van alledrie een jong leuk uitgevoerd exemplaar vinden.

seat-leon-sportstourer-1-0-tsi-fr-business-intense-carplay-android-auto-achteruitrijcamera-navigatie.jpg

opel-astra-sports-tourer-elegance-130-pk.jpg

skoda-octavia-combi-1-0tsi-110pk-business-edition-navigatie-trekhaak-parkeersensoren.jpg

Maar het zijn natuur geen Volvo's V60 of eventueel zelfs V90, of wat denk je van een XC60? Wel wat ouder en met wat meer kilometers, maar wel Volvo.

volvo-v60-2-0-t4-momentum-pro-2-0-t4-momentum-pro-navigatie-elec-kofferklep-orig-nederlands.jpg

volvo-v90-r-design-adaptief-t4-carplay-19-2-0-t4-r-design.jpg

Laatst bewerkt:
Als het je om relatief goedkoop gaat, dan toch nog de volgende suggesties uit de Focus-klasse voor terug op het lijstje:
- seat leon sportstourer (genoeg aanbod)
- opel astra (nieuwe generatie lukt net, van de vorige generatie genoeg opties)
- skoda octavia combi (genoeg aanbod)

Met jouw budget kan je van alledrie een jong leuk uitgevoerd exemplaar vinden.

seat-leon-sportstourer-1-0-tsi-fr-business-intense-carplay-android-auto-achteruitrijcamera-navigatie.jpg

opel-astra-sports-tourer-elegance-130-pk.jpg

skoda-octavia-combi-1-0tsi-110pk-business-edition-navigatie-trekhaak-parkeersensoren.jpg

Maar het zijn natuur geen Volvo's V60 of eventueel zelfs V90, of wat denk je van een XC60? Wel wat ouder en met wat meer kilometers, maar wel Volvo.

volvo-v60-2-0-t4-momentum-pro-2-0-t4-momentum-pro-navigatie-elec-kofferklep-orig-nederlands.jpg

volvo-v90-r-design-adaptief-t4-carplay-19-2-0-t4-r-design.jpg

Mooie opties, maar die Astra lees ik weinig goeds over. Dan zou ik voor een Astra K gaan!

TS rijdt Peugeot maar ziet bij de Renault Talisman en de C5X als nadeel dat ze Frans zijn... Die volg ik even niet. Is de 308 slecht bevallen? Ik krijg die indruk niet.

Als je op zoek bent naar een praktische familiestation zou ik de volgende aanraden:
-Skoda Octavia (vorige of huidige generatie): ruimer op de achterbank dan de 308, comfortabele allemansvriend met een keurig goed afgewerkt interieur en -itt de Peugeot - intuïtieve bediening.
-Focus wagon (4e generatie): Ruimer op de achterbank dan de 308, ietsje minder hoofdruimte achterin dan de Skoda (geen panodak nemen als dat een issue is!); Goede wegligging, stuurt het lekkerst van alle auto's in dit segment (C);
-Seat Leon Sportstourer(huidige of vorige generatie): technisch dezelfde auto als de Skoda, rijdt wat sportiever echter. Ruimte achterbank wellicht ietsje minder.
-Opel Astra ST (vorige generatie, aka K): Zeer ruim op de achterbank, rijdt vrijwel net zo goed als de Focus. Uiterlijk discutabel. Zorg dat je wel een uitvoering kiest met de AGR-stoelen.

Voor alle genoemde auto's geldt dat de kofferbak even groot is als die van de 308, dan wel verwaarloosbaar kleiner of groter. Geen reden om er een te laten staan.

De V60 is een erg fraaie auto, maar ik lees wel dat ie eigenlijk relatief krap is, hetgeen mij verbaast. Echter dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat-ie te krap is natuurlijk....

Ok, ik heb mijn hobby van een nieuwe auto zoeken weer opgepakt. Dit moet toch echt gaan gebeuren voor 31dec.

Ik heb vandaag bij een paar dealers gekeken en heb nu deze 3 auto's op m'n shortlist staan:

Octavia

Superb

Focus

De Superb was echt ruim, sportief, vol opties. Eigenlijk niks mis mee.
De Octavia vond ik bijna net zo groot en was een heel sportieve RS uitvoering.
De Focus was ook prima en een stuk goedkoper dan de skodas (geen plugin)

Doel blijft geloof ik toch wel: kofferruimte, zuinig, waar voor je geld.

Wat is jullie gedachte bij bovenstaande 3 auto's? Uiteindelijk kost die Superb ruim 5.000 meer dan de Focus. Is dat het waard?

Ik snap niet waarom de Focus erbij staat. Die 2 andere auto's zijn plugins, de Focus niet en is dus fundamenteel anders.

Die plugins kunnen een stuk zuiniger zijn, maar dan moet je ze wel consequent opladen. Ben je dat van plan te gaan doen, heb je thuis een laadpunt of ben je van plan die aan te schaffen?

Zo nee, dan voor de Focus gaan. Is de leukst rijdende auto van de 3, net zo veel zitruimte als de Octavia (hoofdruimte net iets minder wellicht), en meer bagageruimte dan de Octavia, die een groot accupakket onder de laadruimte heeft liggen. Mild-hybride rijdt op zich ook prima, ik moest wel wennen aan de forse reactie bij gas loslaten. Die echter veel minder is wanneer de accu volzit. De motorrem is dus niet consistent.

Indien wel plugin: Octavia. Is meer dan genoeg auto.

P.s. De URLs zijn niet klikbaar.

P.s.2. Die Skoda's zijn geïmporteerd zo te zien, de Ford volgens mij ook. Je wilt wellicht wel weten of er iets mis mee is/was. Historie checken.

Laatst bewerkt:
Een Octavia met 245pk zet je nu af tegen een Focus met 155pk.

Van de Octavia hybride zijn ook versies met de 1.4 TSI die voor vergelijkbaar of minder geld worden aangeboden dan deze Focus. Maar dat zijn dan geen RS uitvoeringen.

Weet niet of je perse zo',n uitvoering zoekt?

PKs boeien me niks haha.. deze stond er toevallig. Ik heb liever zuinig (niet te veel belasting, onderhoud). Ik rij nu 1 op 15. Dat moet wel weer gehaald worden.

Vergeet ook de wegenbelasting niet, die wordt in 2025 hoger voor een Plugin en in 2026 weer. Want ze zijn best zwaar.
Dus in jouw geval zou ik voor die Focus gaan of een non plugin Octavia of Superb.
Kijk met jouw eisen ook eens naar een Octavia met de 1.0 TSI. Die zijn erg zuinig.

Als het sportieve je aanspreekt, één van de Skoda’s.
En van de Skoda’s de Octavia. Die is, zoals je zlef ook al aangeeft, al heel ruim. En het js echt een nieuwe generatie Skoda. De Superb is nog een “ oude” generatie.
Nu is de nieuwe VAG software (nog) niet je-van-het, maar ik zou toch de laatste versie nemen.

Als het sportieve je aanspreekt, één van de Skoda’s.
En van de Skoda’s de Octavia. Die is, zoals je zlef ook al aangeeft, al heel ruim. En het js echt een nieuwe generatie Skoda. De Superb is nog een “ oude” generatie.
Nu is de nieuwe VAG software (nog) niet je-van-het, maar ik zou toch de laatste versie nemen.
Wat is een oude generatie? Ik zou juist gevoelsmatig eerder voor die superb gaan. Alles er op en aan. Veel ruimte. Toch nog wel zuinig. Interieur was mooier dan ik dacht. Voelde wat luxer dan de focus.

Pas op met de Octavia.
Deze heeft 0 kg trekgewicht!

Is een bekend probleem met import Octavia's en niet meer aan te passen.

De Focus mist de AGR stoelen, vond ik zelf een pré. Verder mooie uitvoering. Wat @DeeTwee zegt over het remmen op de motor, dat herken ik van een leenauto. Mijn niet hybride zeilt heel lang, remt amper af.
Wel geïmporteerd dus even goed in de papieren duiken.

Škoda heeft een mooier interieur bij de getoonde modellen vind ik. Daarnaast heeft de Superb heel prettige stoelen vermoed ik.
Het is maar net wat je voorkeur heeft en wat je belangrijk vindt.
Heb je al ritten gemaakt?

Waar is de kleur hèhè

Ik heb liever zuinig (niet te veel belasting, onderhoud).
Als je niet teveel aan belasting en onderhoud kwijt wilt zijn lijken mij die plugins geen heel logische keuze. Complex en zwaar.

Nogmaals de vraag: Ben je van plan die plugins consequent thuis op te laden? Want dan zou je op voordelige stroom (kunnen) rijden, en weinig benzine verbruiken. Doe je dat opladen niet zal het verbruik waarschijnlijk tegen gaan vallen.

PKs boeien me niks haha.. deze stond er toevallig. Ik heb liever zuinig (niet te veel belasting, onderhoud). Ik rij nu 1 op 15. Dat moet wel weer gehaald worden.
Maas-De Koning heeft er volgens mij meer staan. Maar snap dat ze jou proberen deze te verkopen. Dit is wel topmodel, zeg maar. Dik uitgevoerd. Ruim in de spulletjes. Maar dus ook top geprijsd.

Hierna een lijstje met Octavia's tot 30k en met maximaal 80.000km gelopen. Er zitten zowel gewone benzine uitvoeringen tussen, alsook hybride uitvoeringen. Dus voor beide kan je slagen.

Volgens mij kom ik op Skoda Superb/Octavia of Ford Focus. Als ik hier nu verder mee wil moet ik eigenlijk weten of

1: import een probleem is?
Want dan vallen die auto's bij Maas-De Koning af en moet ik even wat verder zoeken.

2: Wil ik plugin hybride of niet?
Want is dat nou voordelig of niet? De auto is zwaarder en hoe zit het dan met wegenbelasting? En kan ik gewoon thuis opladen zonder laadpaal of is dat niet aan te bevelen? Ik zou plugin hybride puur willen hebben omdat het geld scheelt.

Volgens mij kom ik op Skoda Superb/Octavia of Ford Focus. Als ik hier nu verder mee wil moet ik eigenlijk weten of

Want dan vallen die auto's bij Maas-De Koning af en moet ik even wat verder zoeken.

Want is dat nou voordelig of niet? De auto is zwaarder en hoe zit het dan met wegenbelasting? En kan ik gewoon thuis opladen zonder laadpaal of is dat niet aan te bevelen? Ik zou plugin hybride puur willen hebben omdat het geld scheelt.
De 1.0 tsi worden het scherpste aangeboden. Van de plugin modellen kun je vast wel ergens het gewicht van vinden en dan gewicht voer je in bij de rekenhulp van de belastingdienst en dan voer je ipv wat het is voer je benzine auto in en dan zie je ongeveer wat het gaat kosten als je de volle mep moet betalen als de regering wegvalt, maar uiteraard stijgt de wegenbelasting ook elk jaar, dus als je dan ook het gewicht van de 1.0 tsi invoerd dan zie je direct wat in de toekomst het verschil wordt, en dat verschil is wel een reëel beeld.

De 1.0 tsi worden het scherpste aangeboden. Van de plugin modellen kun je vast wel ergens het gewicht van vinden en dan gewicht voer je in bij de rekenhulp van de belastingdienst en dan voer je ipv wat het is voer je benzine auto in en dan zie je ongeveer wat het gaat kosten als je de volle mep moet betalen als de regering wegvalt, maar uiteraard stijgt de wegenbelasting ook elk jaar, dus als je dan ook het gewicht van de 1.0 tsi invoerd dan zie je direct wat in de toekomst het verschil wordt, en dat verschil is wel een reëel beeld.
"Voor plug-in-hybride auto's betaalt u volgend jaar dus 75% motorrijtuigenbelasting. In 2026 vervalt de korting en betaalt u 100%." Daar heb ik dus nog maar 1 jaartje lol van en daarna betaal ik juist meer dan misschien nodig door de zwaardere plugin. Scheelt iets van 300 euro volgend jaar en in de jaren daarna ben ik dat voordeel dan wel weer kwijt. Wel peanuts allemaal dus die wegenbelasting laat ik maar buiten beschouwing. Die plugin zou me dan meer gaan om goedkope kilometers.

Nee import is niet erg, kijk alleen naar wat er aan bpm betaald is. Is dat heel erg laag dan laten staan, anders kan je hem kopen.

Plugin is alleen interessant als je hem laad, anders heb je een zware auto met alleen een benzine motor.

"Voor plug-in-hybride auto's betaalt u volgend jaar dus 75% motorrijtuigenbelasting. In 2026 vervalt de korting en betaalt u 100%." Daar heb ik dus nog maar 1 jaartje lol van en daarna betaal ik juist meer dan misschien nodig door de zwaardere plugin. Scheelt iets van 300 euro volgend jaar en in de jaren daarna ben ik dat voordeel dan wel weer kwijt. Wel peanuts allemaal dus die wegenbelasting laat ik maar buiten beschouwing. Die plugin zou me dan meer gaan om goedkope kilometers.
Ik ben bang dat we langs elkaar heen praten, maar kan het ook niet anders uitleggen, sorry daarvoor.

Bij import-auto's wil je volgens mij weten wat de geschiedenis is. Heeft-ie schade gehad of is er met de teller gerommeld? Dat zijn vaak voorkomende redenen om een auto te exporteren.

T.a.v. plug-in hybrides: Je kunt de modellen uit jouw lijstje in ieder geval niet snelladen, er zijn maar heel weinig PHEV's waarbij dat kan. Dus die accu's hebben altijd meerdere uren nodig om helemaal vol te raken. Daarnaast, volgens mij kun je ze wel aan een normaal stopcontact laden, maar daar zitten haken en ogen aan.

Die verkoper zei dat opladen op een gewoon stopcontact geen probleem was. Nou ik vind het nog wel een gedoetje eerlijk gezegd en het klinkt verre van ideaal. Misschien ga ik toch maar gewoon weer lekker benzine doen.

Hoe weet je of er gerommeld is met een import auto? Wat kan je zelf checken?

Oh ja, en waar kan je zelf ook alweer kijken wat de meest/veel voorkomende problemen zijn met bepaalde type auto's?

Terug
Bovenaan