mikekiwi
Wegverkenner
Binnenkort doet mijn 18-jarige dochter rij-examen. Daarna wil ze uiteraard graag haar kilometers gaan maken en echt leren rijden (ervanuitgaande dat ze een keer gaat slagen) . Maar ik zit met een dingetje waar ik nog niet uit ben wat te doen. Het is allemaal niet zo bijzonder, maar wie weet heeft er iemand een leuke gedachte die ik nog niet had bedacht 
Situatieschets:
Nu de vraag: dochterlief heeft straks als het goed is een rijbewijs waarmee ze ook in een handgeschakelde auto mag rijden.
Is het verstandig om haar eerst behoorlijk wat ervaring op te laten doen in het echie in een handgeschakelde auto of maakt dat niet uit en kan ze gewoon automaat gaan rijden en mocht ze later een handbak willen, dat gewoon weer op te pikken (en desnoods even wat rijlessen nemen om er weer in te komen)?
Ik denk er sowieso aan om de V40 te gaan vervangen, dat is geen fijne auto voor een starter met een lengte van 158cm en met stoelen die een drama zijn om in hoogte te verstellen en relatief zware bediening. Dus het lijkt erop dat er toch wat nieuws gaat komen, de keuze is dus dan of het handgeschakeld wordt of automaat.
Een derde auto is geen optie
Heel verhaal, ik hoop op wat info van ervaringsdeskundigen, dan wel van anderen met een duidelijke mening
Situatieschets:
- we hebben twee auto's, een hybride Yaris (2021) en een Volvo V40 (2003). Beide automaat
- vrouwlief heeft een automaat-rijbewijs en gebruikt de Yaris voor woon-werkverkeer
- de V40 is echt een tweede auto en wordt door mij gebruikt als de Yaris niet beschikbaar is, 1x p/week voor woon-werkverkeer of als er een kerstboom moet worden vervoerd. We rijden zo'n 5000km per jaar met de tweede auto, wordt uiteraard meer als mijn dochter ook ermee weg gaat. Maar boven de 10.000km/jaar gaat het vermoedelijk niet worden, ze gaat studeren en reist dan hoofdzakelijk met de OV-pas die ze krijgte.
- de V40 is een automaat zodat mijn vrouw er in nood ook in zou kunnen rijden. Dat is echter in de 3 jaar dat we nu een tweede auto hebben, nog nooit nodig gebleken.
- zelf vind ik een automaat ook prima en lekker rijden, maar kan en mag ook handgeschakeld rondtuffen
Nu de vraag: dochterlief heeft straks als het goed is een rijbewijs waarmee ze ook in een handgeschakelde auto mag rijden.
Is het verstandig om haar eerst behoorlijk wat ervaring op te laten doen in het echie in een handgeschakelde auto of maakt dat niet uit en kan ze gewoon automaat gaan rijden en mocht ze later een handbak willen, dat gewoon weer op te pikken (en desnoods even wat rijlessen nemen om er weer in te komen)?
Ik denk er sowieso aan om de V40 te gaan vervangen, dat is geen fijne auto voor een starter met een lengte van 158cm en met stoelen die een drama zijn om in hoogte te verstellen en relatief zware bediening. Dus het lijkt erop dat er toch wat nieuws gaat komen, de keuze is dus dan of het handgeschakeld wordt of automaat.
Een derde auto is geen optie
Heel verhaal, ik hoop op wat info van ervaringsdeskundigen, dan wel van anderen met een duidelijke mening
Laatst bewerkt: