Vervanging 2e auto ivm rijbewijs dochter; op zoek naar een b/c-segment hatchback voor <€4000 met een sportieve touch

mikekiwi

Wegverkenner
Binnenkort doet mijn 18-jarige dochter rij-examen. Daarna wil ze uiteraard graag haar kilometers gaan maken en echt leren rijden (ervanuitgaande dat ze een keer gaat slagen) . Maar ik zit met een dingetje waar ik nog niet uit ben wat te doen. Het is allemaal niet zo bijzonder, maar wie weet heeft er iemand een leuke gedachte die ik nog niet had bedacht ;)

Situatieschets:
  • we hebben twee auto's, een hybride Yaris (2021) en een Volvo V40 (2003). Beide automaat
  • vrouwlief heeft een automaat-rijbewijs en gebruikt de Yaris voor woon-werkverkeer
  • de V40 is echt een tweede auto en wordt door mij gebruikt als de Yaris niet beschikbaar is, 1x p/week voor woon-werkverkeer of als er een kerstboom moet worden vervoerd. We rijden zo'n 5000km per jaar met de tweede auto, wordt uiteraard meer als mijn dochter ook ermee weg gaat. Maar boven de 10.000km/jaar gaat het vermoedelijk niet worden, ze gaat studeren en reist dan hoofdzakelijk met de OV-pas die ze krijgte.
  • de V40 is een automaat zodat mijn vrouw er in nood ook in zou kunnen rijden. Dat is echter in de 3 jaar dat we nu een tweede auto hebben, nog nooit nodig gebleken.
  • zelf vind ik een automaat ook prima en lekker rijden, maar kan en mag ook handgeschakeld rondtuffen

Nu de vraag: dochterlief heeft straks als het goed is een rijbewijs waarmee ze ook in een handgeschakelde auto mag rijden.
Is het verstandig om haar eerst behoorlijk wat ervaring op te laten doen in het echie in een handgeschakelde auto of maakt dat niet uit en kan ze gewoon automaat gaan rijden en mocht ze later een handbak willen, dat gewoon weer op te pikken (en desnoods even wat rijlessen nemen om er weer in te komen)?
Ik denk er sowieso aan om de V40 te gaan vervangen, dat is geen fijne auto voor een starter met een lengte van 158cm en met stoelen die een drama zijn om in hoogte te verstellen en relatief zware bediening. Dus het lijkt erop dat er toch wat nieuws gaat komen, de keuze is dus dan of het handgeschakeld wordt of automaat.
Een derde auto is geen optie :)

Heel verhaal, ik hoop op wat info van ervaringsdeskundigen, dan wel van anderen met een duidelijke mening :)

Laatst bewerkt:
Als je hem toch al wil vervangen dan voor een schakel, kan je dochter daar in leren rijden en ervaring op doen.

En als je dochter zelf een auto koopt?
Als 18-jarige middelbare school leerling is dat echt niet te betalen en ook niet reëel . Zeker niet als je weet dat auto #2 bij ons echt heel vaak stil staat, vandaar dat ze lekker ervaring op mag doen in onze 2e auto. En dan hopen dat ze het netjes doet en ik mijn no-claim kan behouden :)

Als 18-jarige middelbare school leerling is dat echt niet te betalen en ook niet reëel . Zeker niet als je weet dat auto #2 bij ons echt heel vaak stil staat, vandaar dat ze lekker ervaring op mag doen in onze 2e auto. En dan hopen dat ze het netjes doet en ik mijn no-claim kan behouden :)

Nee klopt ik was zelf ook 20 toen ik mijn eerste auto kocht. Studentje...kreeg ik toen al veel opmerkingen over.

Ik zou gewoon de Volvo houden. Dan gezellig samen een autootje uitzoeken als dochter lief zelf een beetje heeft gewerkt.

Ik zou sowieso een handbak kopen. En dan iets kleins en lichts (misschien wel een oudere yaris?)

Je leert eigenlijk pas echt rijden (hoe je het zelf prettig vind, en dat alle handelingen automatisme is ipv nadenkwerk) in de eerste 5000-10.000km die je zelf rijdt zonder begeleiding van een instructeur. Er zijn ook mensen die daar nog langer voor nodig hebben.

Als je dit doet in een auto met een handbak, waar je ook in gelest hebt, zal dit dus een diepgewortelde basis leggen voor de toekomst.
Als je gelijk met een automaat gaat rijden en je gaat pas later naar een handbak. Dan heb je die basis niet voldoende gelegd. Ookal heb je in een handbak gereden tijdens je rijlessen.
Dat betekend dat die overgang veel groter is en je weer een soort van opnieuw moet leren rijden als je dan met een handbak gaat rijden.

Je gaat immers ook niet op een brommer rijden voor je het balanceren en trappen op een fiets volledig onder de knie hebt toch? ;)

Lekker automaat blijven rijden. Het is net als fietsen, je verleert het echt niet. En ze zal vast een handbak rijden af en toe.

Mijn vrouw rijdt sinds ze haar rijbewijs heeft Automaat en ze kan nog steeds prima schakelen.

Wie schakelt er überhaupt nog met de hand tegenwoordig?

Ik zou niet inruilen. Ik vind het wel heel erg 'helicopterpapa' (alsof je altijd boven je dochter vliegt om te hulp te schieten).

Ja je leert pas echt rijden na je rijexamen, maar stel dat ze na 5 jaar weer eens moet schakelen dan kan er toch niet veel meer gebeuren dan twee keer afslaan, een keer misschakelen en een keer schokkend optrekken. Je kan het ook omdraaien: automaat is ook iets wat je even moet wennen.

Hoeveel mensen hebben er niet tientallen jaren automaat gereden na hun rijbewijs. Ik heb nog nooit in de krant zien staan "automobilist veroorzaakt ongeval door onwennigheid met schakelen". Amerikanen leren niet eens schakelen tijdens hun rijlessen en die kiezen soms bewust of onbewust weer eens een schakelbak uit.

Stel dat je je auto omruilt en dat heeft onverwacht veel voeten in aarde en je dochter komt wat later met een geleend schakelbakkie aantuffen. Verhuisbusje, baantje bij de lokale koerier.. Zit jij daar met je maandagochtend schakelocassion:ROFLMAO:

Leuk al die verschillende reacties met dezelfde argumenten die ook door mijn hoofd zijn geschoten. En blijkbaar is het niet zo'n vanzelfsprekende keuze...

Ik vind het wel heel erg 'helicopterpapa' (alsof je altijd boven je dochter vliegt om te hulp te schieten).
Hier heb ik hard om moeten lachen. Je weet niet half hoezeer je hiermee voor mij de spijker op zijn kop slaat, ook op andere gebieden. Mijn dochter is "my precious" en ik wil haar helpen bij alles wat ze doet (en wil ook alles weten wat ze doet :eek:). En dat terwijl ik ook weet dat van vallen en opstaan en zelf ervaren je veel meer/beter leert.

Leuk voorbeeld: heb ooit bij een auto een trekhaak laten monteren omdat mijn dochter wel eens ergens zou kunnen stranden met de fiets en ik haar dan zou moeten ophalen met de fiets op de fietsendrager. Uitkomst: €750 uitgegeven aan de trekhaak en het was 1x nodig. Had ze net zo goed haar fiets kunnen laten staan en een nieuwe fiets kunnen kopen voor dat geld.

Tja heel begrijpelijk, maar niet altijd het beste.

Ik zeg altijd: bel de vakman, slotenmaker, fietsenmaker, taxi, politie. Als je per ongeluk de politie belt voor een fietsslot dan zullen die wel een beter voorstel doen.

Dat gezegd hebbende: heeft ze wel (familie)wegenwacht? Want die zit niet op de auto maar op de persoon. Ik weet niet hoe dat voor uitwonende studenten werkt. Er is ook een fietsvariant.

Mijn dochter is "my precious" en ik wil haar helpen bij alles wat ze doet (en wil ook alles weten wat ze doet :eek:). En dat terwijl ik ook weet dat van vallen en opstaan en zelf ervaren je veel meer/beter leert.
Is dat niet bij alle ouders die hun kinderen het beste gunnen zo? ;)

Dat gezegd hebbende: heeft ze wel (familie)wegenwacht? Want die zit niet op de auto maar op de persoon. Ik weet niet hoe dat voor uitwonende studenten werkt. Er is ook een fietsvariant.
We hebben op twee van de drie in het gezin een wegenwachtabo, moet genoeg zijn. En voor de duidelijkheid, ze woont voorlopig de eerste paar jaar nog thuis

Is dat niet bij alle ouders die hun kinderen het beste gunnen zo? ;)
Da's ook weer waar

Ik zou iets als een oudere Yaris met handbak kopen. Ken je vrouw een beetje en het argument dat je dochter dan handbak leert rijden heeft zij er wel voor over om één keer per jaar mis te grijpen als jij met de automaat op pad bent ;)

Ik lees nu pas dat het om de 2003 v40 gaat ipv de nieuwere generatie, dat maakt het wat makkelijker om er afscheid van te nemen
Klopt, oud bakkie dus met 365.000km op de teller. Fijne wagen, echt niet perfect, maar voor mij als praktische tweede wagen prima met al zijn onhebbelijkheden, Zou zo maar kunnen dat er bij de APK die er aan zit te komen wat uit de hoge hoed gaat komen.

Ik zou iets als een oudere Yaris met handbak kopen. Ken je vrouw een beetje en het argument dat je dochter dan handbak leert rijden heeft zij er wel voor over om één keer per jaar mis te grijpen als jij met de automaat op pad bent ;)
Jahoor, daar heb je gelijk in. Dat is ook het minst belangrijke van het vraagstuk, die redt zich wel. Gaat dus meer om wat voor dochterlief het beste is op een manier die voor mij zeker als tweede auto ook fijn en leuk is en ook betaalbaar.

Ja, wordt het dan niet gewoon tijd voor wat leuks? Ik had een Fiesta ST van 2005, zoiets zou toch ook passen? :)

Ja, wordt het dan niet gewoon tijd voor wat leuks? Ik had een Fiesta ST van 2005, zoiets zou toch ook passen? :)
Stiekem wel, dochterlief is ook autogek (Fast&Furious liefhebber) dus een funcar is ook wel door mijn hoofd geschoten. Maar die zijn vaak wat minder betaalbaar en omdat de auto echt 5-deurs moet zijn, valt er echt al wel een hoop af.
Maar zit stiekem wel te kijken naar een auto die ook gewoon leuk is om te hebben, dan is het voor mezelf ook een upgrade :cool:

Ik heb destijds wel de verzekering gebeld en mijn dochters als regelmatige bestuurder er bij laten zetten. Kostte 3 euro meer op jaarbasis .

Ik dacht gelijk aan zoiets, maar die vind ik nog verdomd duur voor zo'n oude auto:

Zit wel in de familie dan, beetje gek op snelheid ;)

Zoiets kan ook nog: https://www.marktplaats.nl/v/auto-s...t-jet-edizione-sport-cruise-clima-139-000-nap

Clio: https://www.marktplaats.nl/v/auto-s...ault-clio-1-6-gt-apk-01-2025-airco-nette-auto
Yaris: https://www.marktplaats.nl/v/auto-s...is-1-8-16v-vvt-i-5dr-ts-2007-grijs-176-560-km

Laatst bewerkt:
Ik heb destijds wel de verzekering gebeld en mijn dochters als regelmatige bestuurder er bij laten zetten. Kostte 3 euro meer op jaarbasis .
Oh, dat is interessant, komen er dan ook schadevrije jaren op haar naam als ik dat doe? En bij welke verzekeringsmaatschappij is dat? Ik heb daar namelijk even geleden al naar gezocht maar niets kunnen vinden

Edit: never mind, zie al dat het bij ANWB kan ;)

Laatst bewerkt:
@Barri Dank voor de tips, interessant. Hieronder mijn "short"list die ik zelf al had gemaakt. Staat helemaal los van de keuze die we nog moeten maken, we zijn er nog niet uit namelijk. Maar wel al een lijstje gemaakt met wat ik nu leuk vind om te zien wat je kan krijgen binnen budget.
Het zijn er nogal wat; niet echt heel sportieve wagens, maar gewoon leuke auto's die niet al te groot zijn, met in hoogte verstelbare stoel, gewoon om even een beeld te geven van waar we (=ik nu alleen nog op dit moment) naar zitten te kijken

Zoiets als die Civic vind ik dan echt het leukst. Best betrouwbaar, erg gaaf design en ook ruim van binnen.

Oh, dat is interessant, komen er dan ook schadevrije jaren op haar naam als ik dat doe? En bij welke verzekeringsmaatschappij is dat? Ik heb daar namelijk even geleden al naar gezocht maar niets kunnen vinden

Edit: never mind, zie al dat het bij ANWB kan ;)
Ik zit zelf bij interpolis. Ik heb 75% noclaim anders zal het iets meer zijn dan 3 euro. En nee, regelmatige bestuurder wil niet zeggen dat je iets opbouwt maar de verzekering weet wel waarom je dochter in jou auto aan het rijden was mocht het fout gaan.

Zoiets als die Civic vind ik dan echt het leukst. Best betrouwbaar, erg gaaf design en ook ruim van binnen.
Eens, maar het is erg lastig om een origineel NL exemplaar te vinden met NAP voor een redelijk budget. Ben bang dat dit hem voor nu niet gaat worden

De keuze is (nog) reuze. Een paar ervan zou ik snel vergeten maar over smaak valt niet te twisten.
Mee eens hoor, is ook vooral bedoeld om hier thuis de discussie op gang te brengen en te polsen waar de voorkeuren en afkeuren liggen

Ik zit zelf bij interpolis. Ik heb 75% noclaim anders zal het iets meer zijn dan 3 euro. En nee, regelmatige bestuurder wil niet zeggen dat je iets opbouwt maar de verzekering weet wel waarom je dochter in jou auto aan het rijden was mocht het fout gaan.
Duidelijk. Bij ANWB is toevoeging gratis en wordt er wel noclaim opgebouwd. Lijkt nog interessanter te zijn dus ( https://www.anwb.nl/verzekeringen/autoverzekering/no-claim-korting-kinderen )

Hobbel 1 is genomen: het rij-examen is met goed gevolg afgesloten dus het rijbewijs is binnen (met een paar daagjes geduld vanwege de afhandeling uiteraard).

Hobbel 2 is ook genomen: we hebben er over nagedacht en een goed gesprek gehad en we gaan de V40 vervangen door een schakelauto. Niet omdat het verstandiger is, maar omdat we het beiden leuk vinden om af en toe wat actiever te rijden en zelf schakelen ook leuk is

Hobbel 3 komt er nu aan: wat moet er dan gaan komen...we zijn wat wensen/eisenlijstjes aan het opstellen en denk dat ik daar dan - als we er zelf niet makkelijk uitkomen - wellicht hier wel een apart topic voor opstart. Of ik doe het hier, ik kijk wel :giggle: .
Vooralsnog denk ik aan een niet al te grote hatchback/coupé (b / c segmenter); coupe ben ik niet over uit omdat ik 5 deurs toch wel heul praktisch vind. Auto hoeft geen groot vermogen te hebben, 't gaat meer om de wat vlotte looks dan dat het een kanonskogel op wielen moet zijn. Simpel gezegd kan ik ook wat GT-striping aanbrengen op een reguliere auto en met wat leuke velgen is het al heel wat ;). Bijv een Fiesta/Focus of Yaris. Budget is ca €4000, dus heel gek gaan we het niet maken.
Aan de andere kant heb ik altijd al een Celica willen hebben :eek: (maar denk ik toch dat dat wat te onverstandig is)

Celica wordt lastig, staan er een paar binnen budget, maar dan heb je een auto met minimaal 300dkm op de teller.
Mazda 2 Ford Fiesta, Fiat Punto, Clio 3.

Een auto uit het B of C segment met een sportieve look lijkt mij ook een goed idee.
Zoals de al genoemde Punto, Clio, Fiesta, Mazda 2, Bravo, Focus.

Een Celica was inderdaad iets te veel dagdromerij, na een goede nacht slapen is de conclusie dat ik het inderdaad ga zoeken in de categorie zoals ak2 het samenvat: een B/C segmenter met sportieve look, en dan wel met 5 deuren (er rijden met enige regelmaat wat mensen mee van wat gevorderde leeftijd en daarvoor is het toch wel lastig om de achterbank te bereiken/verlaten bij een 3-deurs.
De genoemde Civic door SJ1001 is erg fijn, maar valt dus af vanwege 2 deuren te weinig (en de 5 deurs uit deze serie zien er een stuk bedaagder uit)

Van de genoemde auto's spreken mij de Ford-modellen en wellicht de Mazda mij het meeste aan, aangevuld met een Yaris (al is die wat kleiner). De Fiats bieden veel waar voor het geld, maar iets in mij houdt me tegen om die stap te maken (gebaseerd op onbetrouwbaar imago uit het verleden en een kleine beetje bevestigende eigen ervaring). Maar dat kan onterecht zijn uiteraard.

En ja, al deze auto's zijn voorzien van genoeg airbags ;-)

Buiten het boekje een Mazda MX5?
In mijn berichtje boven jou heb ik onderbouwd aangegeven dat we voor een 5-deurs auto gaan. En daarmee is jouw suggestie beantwoord denk ik.

Neemt niet weg dat me dat een erg leuke auto lijkt, maar nu niet voor ons

Misschien is dit iets?

15 jaar bij de vorige eigenaar in bezit geweest. Wel de laatste jaren steeds wat APK puntjes. Maar dat kunnen kleine dingen geweest zijn. Kleurtje geeft 'm wel wat smoel. En de Colt is toch een beetje een vergeten optie.

Of dit?

7 jaar bij zijn laatste eigenaar in bezit geweest. Iets soepeler door de APK. Alleen vorig jaar 1 melding.

Laatst bewerkt:
Ik wilde een Ford Fiesta voorstellen, maar het model vanaf 2008 valt buiten budget. Zo'n Colt 1.5 is ook leuk!

Wij hebben vanavond eens goed naar wat opties gekeken met als doel van de longlist een shortlist te maken. Er zijn echter net zoveel opties bijgekomen als er vanaf gegaan, dus dat schiet niet op :)

Bij deze wat er nu op staat, waarbij ik rekening heb gehouden met de suggesties (waarbij de Colt het om persoonlijke smaakvoorkeur het niet heeft gehaald, maar de genoemde Cee'd wel).

Hier is wat we nu hebben staan; we hoeven nog geen tips over de beste te koop staande versies per model, maar als jullie redenen hebben waarom bepaalde modellen van de lijst af zouden moeten omdat het echt geen goede keuze is dan horen we dat wel graag! Zodat we daarmee wat gerichter op de juiste modellen kunnen zoeken, nu gaat het nog alle kanten op en vinden we het maar moeilijk kiezen.

Categorie "Leuk, maar is dat nu wel verstandig?":

Alfa 147 --> wel erg vaak distributie vervangen en lees ook het e.e.a. over electrische malheur. Dus wellicht van wegblijven?
0-2fb2bc8f89dda0b72098163953c4741d.jpg

BMW 1-serie --> Achterwielaandrijving toch? Dan lijkt het mij een no-go voor een startend bestuurder
0-38ae8c6aff6d0e1f25eb6b2276c0031b.jpg

Categorie "Verstandig, maar is het wel leuk genoeg?"

Ford Focus
0-21519c3637c8fcc80ec0d5e6f27b4e5f.jpg

Kia Cee'd
0-8736a2753c2c7da589a61db409f6c28b.jpg

Opel Astra
0-a88b0e4388e377c1dab8ee9a7a69d18b.jpg

Categorie "Gulden middenweg?":

Seat Ibiza
0-2fe62b46243fc79f5f666e0a2c6e9164.jpg

Ford Fiesta (ja, op het randje qua budget, maar toch wel leuk genoeg om hem op het lijstje te zetten)
0-bffb4278e43558721e740a061eddec9c.jpg

Chevrolet Aveo
0-f855d632646ab65e775b406b9b50f813.jpg

Seat Leon
0-343377e8d9f97acf120b6868b6bd0804.jpg

Mazda 2
6e55b692-aba5-48e6-854c-e2d8fb37f842_cac4b34b-629e-47db-94f3-46dbff0bc8ac.jpg

Laatst bewerkt:
De eerste 2 zijn leuk maar zeker de BMW staat niet als betrouwbaar bekend en ook de 147 is niet het toppunt van betrouwbaarheid. Vaak zijn ze al wat ouder en met hoge kilometerstanden binnen je budget en moet je veel moeite doen om een goed exemplaar te vinden. 1 serie is ook krap achterin.
Focus kan roesten.
Ik zou persoonlijk een b-segmenter kopen vooral als beginnend bestuurder is dat prettig .

Qua veronderstelde betrouwbaarheid zou ik zeggen C'eed of Mazda 2.

Leon en Ibiza zelf gereden maar dat was jaaaaren terug. Toen prima jong gebruikte auto's, maar inmiddels aardig op leeftijd. Weet niet hoe het daarbij zit met de betrouwbaarheid en de kosten.

Focus en fiesta staan beiden bekend als fijne rijdersauto's.

Ga ns met een aantal rijden. Dan ervaar je het zelf. En kijk ook eens naar uitgevoerd onderhoud.

In mijn berichtje boven jou heb ik onderbouwd aangegeven dat we voor een 5-deurs auto gaan. En daarmee is jouw suggestie beantwoord denk ik.

Neemt niet weg dat me dat een erg leuke auto lijkt, maar nu niet voor ons
Ik ging buiten het boekje. Ik koop altijd een auto voor mezelf niet voor mensen die willen mee rijden.

Maar uit het lijstje zou ik de Fiesta kiezen.

Nog een optie buiten het boekje en heel handig straks als dochterlief op zichzelf gaat wonen.

Een Renault Kangoo, citroen Berlingo of een Peugeot partner.

In deze prijsklasse wordt de betrouwbaarheid vooral bepaald door hoe er mee is omgegaan.

Een Alfa 147 die gereden is door een echte liefhebber kan dus ook best een goede koop zijn.
Dit is het faceliftmodel, die beter tegen roest is behandeld.
Er staan ook genoeg auto's van dit model die "afgejakkerd" zijn.
Nadeel van een Twinspark is dat elke 3 jaar de distributieriem moet worden vervangen, het is dus zeker niet de voordeligste auto in onderhoud.

De BMW zou ik in deze prijsklasse niet doen. De kans op een afgereden exemplaar is groot.

De Seat Ibiza en Leon vind ik leuk, maar kennen relatief veel motor problemen.
Zou ik niet snel doen, of neem een Leon met de oude 1.6.

Naar de Kia Ceed heb ik vroeger nog gekeken, het is een gemiddelde auto, de kwaliteit is minder dan van latere modellen. Maar kan best een goede koop zijn.

Bij de Ford Fiesta, Focus en Mazda 2 is vooral roest een punt van aandacht, technisch waren ze goed. Vooral de onderzijde moet goed bekeken worden, ook roesten ze vaak in de naden, bij deuren, motorkap en kofferdeksel.
Eigenlijk was de best tegen roest behandelde Ford uit die jaren de Ford Ka 2, maar die werdt dan ook door Fiat gebouwd in Polen.

Bij de Opel Astra is de versnellingsbak zwakker dan gemiddeld. ( De lagers)

De Chevrolet Aveo is een beetje vergeten auto, het is een eenvoudige auto, de techniek is goed.

Succes.

Als bij de "dorpsgarage" in de buurt met een goede reputatie een pareltje staat dan zou ik daar ook zeker naar kijken. Ook al is het een ander merk en model.

Ik zou in deze prijsklasse ook zeker naar auto’s van Fiat, Renault, Mitsubishi, en Lancia kijken, daar staan vaak opvallend mooie en goede exemplaren tussen.

Laatst bewerkt:
Zo'n Focus rijdt ook erg fijn, maar de Fiesta is lichter en daardoor goedkoper in gebruik en vaste lasten.

De Mazda 2 staat helemaal niet bekend om zijn roest, maar dat sprookje probeert hij al langer in stand te houden. Maar even goed moet je bij alle auto's op roest letten, het kan betekenen dat ze schade hebben gehad en die slecht gerepareerd is.
Wat de versnellingsbak van een Kadett er toe doet weet ik niet, maar die van de Astra hebben dat probleem wel.
Je kan het beste voor een auto gaan die niet zo gewild is, dan heb je voor je budget een nieuwere auto. Je zit als snel aan 2008 en al heb ik af en toe het gevoel dat dat kort geleden was, zijn het er al weer 16.

De Mazda 2 staat helemaal niet bekend om zijn roest, maar dat sprookje probeert hij al langer in stand te houden. Maar even goed moet je bij alle auto's op roest letten, het kan betekenen dat ze schade hebben gehad en die slecht gerepareerd is.
Wat de versnellingsbak van een Kadett er toe doet weet ik niet, maar die van de Astra hebben dat probleem wel.
Je kan het beste voor een auto gaan die niet zo gewild is, dan heb je voor je budget een nieuwere auto. Je zit als snel aan 2008 en al heb ik af en toe het gevoel dat dat kort geleden was, zijn het er al weer 16.
De Mazda 2 model vanaf 2007 haalt slechts 2 sterren van de maximaal 5 in het grote onderzoek op roest bescherming in Zweden (zie Vibilagare.se). Dat is gewoon slecht . Zie verder het onderzoek. Ik zuig het echt niet uit mijn duim.

Ik ben verder wel fan van Mazda.

Bij een oude auto moet je natuurlijk altijd goed kijken naar roest, en in welke staat de auto nog is.

Kadett moet natuurlijk Astra zijn.

Voor de rest ben ik het helemaal met je eens.

Laatst bewerkt:
Zo een Fiesta als benzine zonder turbo is wel leuk. De 1.4 4cil was een goed blok meen ik. Relatief veel fun bij het rijden.

De Mazda 2 model vanaf 2007 haalt slechts 2 sterren van de maximaal 5 in het grote onderzoek op roest bescherming in Zweden (zie Vibilarge.se). Dat is gewoon slecht . Zie verder het onderzoek. Ik zuig het echt niet uit mijn duim.

Ik ben verder wel fan van Mazda.

Bij een oude auto moet je natuurlijk altijd goed kijken naar roest, en in welke staat de auto nog is.

Kadett moet natuurlijk Astra zijn.

Voor de rest ben ik het helemaal met je eens.
Je bent kampioen in het bij halen van niet relevante zaken. Heel fijn dat dat blijkt uit een Zweeds onderzoek, maar aangezien we niet in Zweden wonen is dat hele onderzoek totaal niet relevant. Probeer eens met relevante zaken te komen. Jij haalt er altijd niks zeggende onderzoeken bij waar niemand wat aan heeft.

Tja als de uitkomst van een zeer deskundig en goed onderzoek je niet bevalt, dan is het opeens niet relevant. Als je het onderzoek goed leest dan zie je dat dit zeer serieus is uitgevoerd. Je ziet dan ook dat diverse Fords en Japanse auto's matig scoren op roest preventie. Dat betekent natuurlijk niet meteen dat het exemplaar wat je koopt ook veel roest heeft.

De TS kan denk ik het beste naar wat kanshebbers gaan kijken samen met zijn dochter. En kijken welke auto de beste deal is binnen het budget. En uiteraard er mee gaan rijden, als het wat lijkt.

In deze prijsklasse zijn auto's al niet bepaalt nieuw meer,
en hebben al een heel leven achter de rug. Er kan dus best veel oud of versleten zijn, als er niet goed voor gezorgd is.
Voor de aankoop is een aankoopkeuring zoals bij een Vakgarage zeker te overwegen.

Laatst bewerkt:
Je zit als snel aan 2008 en al heb ik af en toe het gevoel dat dat kort geleden was, zijn het er al weer 16.
Ha, die gedachte is ook bij mij door het hoofd geschoten, ik denk ook nog steeds dat 2008-2010 redelijk recent is (ook als je naar de occasion-prijzen kijkt), maar het zijn allemaal oude gebakkies van >15 jaar oud.

Roest blijft een aandachtspunt dat ik bij elke auto zal trachten te onderzoeken, welk merk dan ook.

En uiteraard gaan we auto's in het echt bekijken, maar om nu 148 autobedrijven af te rijden is wat overdone. En dus helpen de suggesties en meningen hier zeker om de bedrijven uit te zoeken die de gewenste auto's hebben staan. Dat maakt het makkelijker te vergelijken en beoordelen.

Wat ik wel lastig vind is dat er in deze prijsklasse toch heel veel auto's (meer dan de helft) een minder logische achtergrond heeft qua historie en tellerstand. Veel auto's met een recenter kenteken dan dat bij de leeftijd zou horen. Die streep ik in principe allemaal weg, te veel alarmbellen, ondanks dat het vaak om aardige auto's lijkt te gaan.

Die Lancia-suggestie was ook wel aardig, had geen idee dat de Delta ook nog in het plaatje zou passen. Die auto's hebben naar ik heb gelezen wel dezelfde versnellingsbak als de Astra, dus ook met gelijke mogelijke problemen, al lees ik er weinig over. Maar ik kan het mis hebben

Ik heb de lijst wat ingedikt (Fiesta, Mazda 2) zonder dat ik de overige modellen heb afgeschreven. Maar we moeten ergens beginnen...en wie weet waar we tegenaan lopen

Klein praktisch vraagje over 1 auto die ik heb opgeslagen (zie link hieronder). Kan iemand in de Marktplaats-tekst het stukje over recircualtieklep lezen en als hij/zij het wel snapt, uitleggen wat dit is? Ik neem aan dat men het hier niet over de EGR-klep heeft, maar over de recirculatie van het verwarmings-/koelsysteem?

Laatst bewerkt:
Zelf rijd ik een Fiat Grande Punto T-Jet Sport en dat is met zijn 120 pk en sport onderstel ook echt een prima scheurbak. Zijn er in 5 deurs variant en vallen binnen budget. Heb die van mij vorig jaar gekocht voor €4250.

Wat de betrouwbaarheid betreft heb ik de auto destijds gekocht na de klokje rond video van Autoweek gezien te hebben. Dat nam veel van mijn zorgen weg.

Misschien een leuke overweging.

Volgens mij zit dat in je kachelsysteem, dan haal je geen lucht van buiten maar gebruik je de binnen lucht.
Maar als je het toch nog niet weet, ga eens bij een verkoper on de buurt kijken die een aantal auto's heeft staan die je wel interessant vind. Hoeft niet perse binnen budget of benzine, maar je kan dan bijvoorbeeld eens kijken of je het in het echt ook wat vind, je kan eens proefzitten.

De Lancia Delta 1.4 heeft de zelfde M32 handbak die ook Opel in de Astra gebruikt. Dat is een bekend zwak punt.
De Lancia Delta, Fiat Bravo en Alfa Giulietta delen veel techniek, en waren verder best goede auto's.

De al genoemde Fiat Grande Punto/ Punto Evo is ook een goede optie.

De Lancia Ypsilon is ook een goede optie, erg onderschat, dus niet duur.

Zoals al aangegeven kun je met de recirculatie klep regelen of de lucht in de auto circuleert, of van buiten komt.
Die moet natuurlijk wel goed functioneren.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan