Versleten koppeling na 11.000 KM

Jeroen 3216870

Net ingestapt
Beste allemaal,

Ik rij in een BMW 4 serie cabrio (F33) 420i. Auto is 6 jaar oud en heeft inmiddels 86.000 km gelopen. Ik heb hem 5,5 jaar geleden gekocht toen stond er iets meer dan 2.000 km op.
Ik heb het volgende probleem. Na 3 jaar rijden en ongeveer 40.000 kreeg ik de melding dat er een probleem met de aandrijving was, na de garage en wat bleek koppelingsplaten versleten. Ik was net uit de garantie, dus moest ik de reparatie zelf betalen. Ondanks dat ik geen gekke dingen heb gedaan met de auto, want het is gewoon een heerlijke auto om te toeren.

ruim 2 jaar later (maart 2021) en ongeveer 75.000 km op de teller, wederom dezelfde melding op het scherm van de navigatie. Dus weer naar de garage, na uitlezen bleek weer de koppelingsplaten versleten te zijn. Wederom geen garantie, dus weer een prijzige reparatie. Want deze keer moest ook het vliegwiel vervangen worden. Tevens gevraagd of ze alles willen controleren, want ik weet zeker dat het niet aan mijn rijstijl ligt. Ik ben geen oud opaatje, maar race ook niet met de auto. Ze konden toen verder geen andere gebreken vinden.

Nu ruim een half jaar later en 11.000 km verder breng ik de auto naar de garage voor gewoon onderhoud en merkte bij achteruit rijden dat de auto wat hikte. Dus op de vraag of er nog wat bijzonderheden waren, melde ik dit. Prima garage (BMW Dealer Dusseldorp) gaat aan de slag met onderhoud. Bij het ophalen wordt me gezegd, dat het onderhoud is uitgevoerd en het "hikken" hebben ze ook gemerkt en de mededeling was dat het waarschijnlijk de koppelingsplaten zijn die versleten zijn. Maar dat dit nog nader onderzocht moet worden. Ik werd dus heel boos, want van die 11k KM zit er eigenlijk allemaal lange ritten op de snelweg op, want woon werk verkeerd heb ik niet gereden door het thuiswerken.

Nu is mijn vraag dus aan jullie. Is er iets anders wat de oorzaak kan zijn dat de koppelingsplaten zo snel slijten. De dealer gooit het op mijn rijstijl. Maar daar ben ik het niet mee eens, want anders zou de andere auto's waar ik veel in rij, ook last moeten hebben van mijn rijstijl. Ik ben op zoek naar een eventueel technisch gebrek wat er dus waarschijnlijk al vanaf nieuws af aan in zit.

Tweede vraag is zijn er hier meer BMW rijders met een 2.0 motor uit de F3X serie, die problemen hebben gehad met de koppeling? Ik hoor graag van jullie.
 
Omschrijf je rijstijl, sommige mensen houden de hele tijd hun voet op de koppeling of rijden in de file de hele tijd met de koppeling half ingedrukt.
Zeg niet dat het daar aan ligt maar als je een goed beeld geeft kunnen we dat uitsluiten.
 
Met dit soort afstanden kan er naar mijn idee weinig anders dan de rijstijl zijn. Een gebrek aan de auto was wel opgevallen en veel kan er niet mis zijn wat dit veroorzaakt. Een leunende voet op de koppeling, verkeerd rijden in de file of andere gewoontes kunnen een koppeling heel snel kapot maken
 
Mijn rijstijl is gewoon lekker doorrijden. Dus waar je 100 mag, 110 op de teller. Wel goed anticiperen, bij een roodlicht auto laten uitrollen. De voet op het pedaal heb ik zeker niet tijdens het rijden. En heb weinig file omdat ik tegen de files in rij. Laatste 11K km was een rit heen en weer Spanje. Totaal dus 5.000 zonder files. Daarnaast nog wat langere snelweg ritten zonder files in Nederland. Zoals bijvoorbeeld ritten Amsterdam-Groningen over de snelweg. Mijn vorige auto was een Hyundai Santa Fee, 10 jaar in gereden en 194000 km gereden. Daar nooit problemen met de koppeling gehad.
 
Ik zie ook niet hoe het dan aan rijstijl kan liggen, wat ik wel een opvallend detail vind is dat het vliegwiel ook een keer vervangen moest worden.
Lijkt er op dat de boel te heet wordt, ruik je nooit iets?

Afstelling van de koppeling niet goed en lichte slip denk ik nu aan...
 
Maar bij elke vervanging wordt dit opnieuw afgesteld? Sorry ben een Leek. Want dan zou het kunnen dat ze die dus niet goed afgesteld hebben bij de laatste keer vervangen?
 
Heb je het gevoel dat de koppeling slipt tijdens het rijden? Als hij zo snel slijt moet hij eigenlijk gewoon permanent half gekoppeld zijn. (en dat zou je dan inderdaad ook wel moeten ruiken)

Zo te horen ligt het niet aan het rijden, dan blijft er misschien wel iets hangen waardoor de koppeling gewoon niet vrij komt.
Ik vraag me eigenlijk ook af of er niet iets mis gaat in het systeem wat meld dat het versleten is. Waren de platen wel echt versleten? Ken genoeg monteurs die dan maar gewoon lukraak vervangen, zonder echt naar een probleem te kijken/zoeken.
 
Toen de eerste twee keren de koppeling was vervangen, merkte je toen ook al iets van het "hikken"? Of was het enige probleem dat je een melding kreeg maar de auto reedt verder nog goed?

Je zou bijna gaan denken dat de eerste twee keren de koppeling alleen op papier vervangen was..
 
Tja, ik ben bang dat Opel Omega hierboven het tóch bij het rechte eind heeft. Het kán gewoon niet veel anders zijn, dan verkeerde bediening van de koppeling. Let op: de rijstijl zélf heeft er niet zoveel invloed op. Het gaat erom hoe je de koppeling bedient. Als je volgas rijdt, met je voet helemaal van het koppelingspedaal, dan slijt de koppeling helemaal niet.
Laat in ieder geval NOOIT je voet rusten op het koppelingspedaal tijdens het rijden. En als je ergens enige tijd moet wachten, doe dat dan in neutraal, met de voet van het koppelingspedaal.
 
Jeroen 3216870 zei:
Maar bij elke vervanging wordt dit opnieuw afgesteld? Sorry ben een Leek. Want dan zou het kunnen dat ze die dus niet goed afgesteld hebben bij de laatste keer vervangen?

Hangt af van het type koppeling. Het kan ook goed zijn dat de koppeling vervuild raakt en dus eerder vet wordt dan dat die echt versleten is.

Heb je de oude koppelingsplaat al eens gezien? Stel dat, ik ga er niet vanuit maar het kan. Stel dat er vet is gebruikt op de priseas van de versnellingsbak bij montage dan is het een montagefout/ cq. vervuiling door verkeerd gebruik van materialen.
Misschien is er wel een vette vinger op de drukgroep gezet vorige keer. Of gaat de bak niet goed erop en eraf waardoor je koppeling niet meer gecentreerd ligt of dat je plaat beschadigt raakt en uit balans.

Ik denk dat afstellen niet hoeft want ik verwacht bij een auto als deze toch een hydraulische koppeling. Die kan overigens wel lekken of lucht bevatten.

Minder waarschijnlijk zijn trillingen in de aandrijfas of dat de versnellingsbak zelf een rot lager heeft want dat moet je eigenlijk wel merken aan de auto. Het is een feit dat je een koppeling redelijk snel stuk kunt hebben. Maar als je dat tot 2 keer toe zo snel al lukt? Dan moet je dat wel heel goed kunnen aanwijzen lijkt mij.
 
Supervisor R zei:
Tja, ik ben bang dat Opel Omega hierboven het tóch bij het rechte eind heeft. Het kán gewoon niet veel anders zijn, dan verkeerde bediening van de koppeling. Let op: de rijstijl zélf heeft er niet zoveel invloed op. Het gaat erom hoe je de koppeling bedient. Als je volgas rijdt, met je voet helemaal van het koppelingspedaal, dan slijt de koppeling helemaal niet.
Laat in ieder geval NOOIT je voet rusten op het koppelingspedaal tijdens het rijden. En als je ergens enige tijd moet wachten, doe dat dan in neutraal, met de voet van het koppelingspedaal.
ik haal mijn voet echt van het pedaal en deze rust op de steun naast het pedaal. Kan je ook zien aan de slijtplekken. Bij wachten maak ik gebruik van het start stop systeem, dus dan is de voet ook van de koppeling af.
 
Nico GTR zei:
Jeroen 3216870 zei:
Maar bij elke vervanging wordt dit opnieuw afgesteld? Sorry ben een Leek. Want dan zou het kunnen dat ze die dus niet goed afgesteld hebben bij de laatste keer vervangen?

Hangt af van het type koppeling. Het kan ook goed zijn dat de koppeling vervuild raakt en dus eerder vet wordt dan dat die echt versleten is.

Heb je de oude koppelingsplaat al eens gezien? Stel dat, ik ga er niet vanuit maar het kan. Stel dat er vet is gebruikt op de priseas van de versnellingsbak bij montage dan is het een montagefout/ cq. vervuiling door verkeerd gebruik van materialen.
Misschien is er wel een vette vinger op de drukgroep gezet vorige keer. Of gaat de bak niet goed erop en eraf waardoor je koppeling niet meer gecentreerd ligt of dat je plaat beschadigt raakt en uit balans.

Ik denk dat afstellen niet hoeft want ik verwacht bij een auto als deze toch een hydraulische koppeling. Die kan overigens wel lekken of lucht bevatten.

Minder waarschijnlijk zijn trillingen in de aandrijfas of dat de versnellingsbak zelf een rot lager heeft want dat moet je eigenlijk wel merken aan de auto. Het is een feit dat je een koppeling redelijk snel stuk kunt hebben. Maar als je dat tot 2 keer toe zo snel al lukt? Dan moet je dat wel heel goed kunnen aanwijzen lijkt mij.

Nee ik heb de oude koppeling niet gezien.
Ik ga nu op alles letten en ik vind dat het schakelen op zich ook niet soepel gaat. Kreeg hem vandaag gewoon niet in zijn 4 tijdens het rijden. pas na een paar keer proberen, maar is wel lastig als je de snelweg op rijdt. Zo wie zo schakelt hij vanaf het begin al niet zo fijn als dat mijn oude Hyundai deed, die ging echt heel soepel.
 
Jeroen 3216870 zei:
Nico GTR zei:
Jeroen 3216870 zei:
Maar bij elke vervanging wordt dit opnieuw afgesteld? Sorry ben een Leek. Want dan zou het kunnen dat ze die dus niet goed afgesteld hebben bij de laatste keer vervangen?

Hangt af van het type koppeling. Het kan ook goed zijn dat de koppeling vervuild raakt en dus eerder vet wordt dan dat die echt versleten is.

Heb je de oude koppelingsplaat al eens gezien? Stel dat, ik ga er niet vanuit maar het kan. Stel dat er vet is gebruikt op de priseas van de versnellingsbak bij montage dan is het een montagefout/ cq. vervuiling door verkeerd gebruik van materialen.
Misschien is er wel een vette vinger op de drukgroep gezet vorige keer. Of gaat de bak niet goed erop en eraf waardoor je koppeling niet meer gecentreerd ligt of dat je plaat beschadigt raakt en uit balans.

Ik denk dat afstellen niet hoeft want ik verwacht bij een auto als deze toch een hydraulische koppeling. Die kan overigens wel lekken of lucht bevatten.

Minder waarschijnlijk zijn trillingen in de aandrijfas of dat de versnellingsbak zelf een rot lager heeft want dat moet je eigenlijk wel merken aan de auto. Het is een feit dat je een koppeling redelijk snel stuk kunt hebben. Maar als je dat tot 2 keer toe zo snel al lukt? Dan moet je dat wel heel goed kunnen aanwijzen lijkt mij.

Nee ik heb de oude koppeling niet gezien.
Ik ga nu op alles letten en ik vind dat het schakelen op zich ook niet soepel gaat. Kreeg hem vandaag gewoon niet in zijn 4 tijdens het rijden. pas na een paar keer proberen, maar is wel lastig als je de snelweg op rijdt. Zo wie zo schakelt hij vanaf het begin al niet zo fijn als dat mijn oude Hyundai deed, die ging echt heel soepel.

Als voor je gevoel de auto niet lekjer schakelt zou ik daar eerst mee aan de slag gaan, dat moet moeiteloos gaan.

Misschien kun je de chef-monteur eens meenemen voor een rirje. Mocht het toch in jou bediening van de koppeling zitten dan ziet hij dat heus wel. Schakelt de auto niet zoals het hoort dan valt dat ook wel op.

Zelf denk ik overigens niet dat het aan je rijstijl ligt, zelfs verwoedde 'linkerpoot op het pedaal' rijders lukt het bijna nooit om in zo weinig km de boel kapot te krijgen.
 
Resumé:
1. je auto's vóór de BMW gaven nooit problemen of versnelde slijtage van de koppeling. Misschien is een BMW een gevoelig raspaardje, maar dan zouden we vaker posts moeten krijgen als de jouwe.
2. Eerst gaat het na 40k km, dan na 35k km en vervolgens al na 11k km helemaal mis met je koppeling

Ik kan me niet voorstellen dat je een bedieningsfout maakt (die ook nog eens steeds erger lijkt te worden kijkend naar de intervallen?!). Is de uitlijning tussen bak en motor wel in orde? Is er zeker de laatste keer geen montagefout gemaakt?

Sowieso ga ik er van uit dat je deze keer volledige garantie op materiaal en onderdelen krijgt, want dat heb je een jaar lang na vervanging, ga ik even vanuit. In dat geval is de garage misschien genegen wat dieper oorzaak te doen naar de oorzaak, in plaats van telkens 'blind' vervangen.

Eis opheldering, desnoods td van de importeur erbij of een onafhankelijke experr. Er móet iets fout zitten in de configuratie.
 
Ik stem voor een montagefout of iets wat niet goed zit.

Zelfs voor raar gedrag is 11.000-40.000 kort. Je op het pedaal houden rijdt heel onaangenaam en je zou dat op een manier moeten doen die ook nog wat slip geeft, ik kan me daar niets bij voorstellen. Met idioot veel slip sprintjes trekken zou misschien 50.000km geven maar geen 11.000.

Een gevoelig raspaart is een 420i ook niet, het is immers allemaal gedeelde techniek met de 430i - 440i, 520-30i, X3 20-30i. Deze doet 'slechts' 184pk er rijden er miljoenen met deze opstelling rond en 184pk is eigenlijk al vreselijk veel, zelfs voor een caravantrekker. De dealer had ook wel gezegd als dit een bekend zwak punt is. TS heeft ook niet gemeld dat hij 180kg weegt en zijn 3 vrienden ook (dat is het leven van de gemiddelde 20i in de VS of DE :D )

Kijk even via Bovag of ANWB wat de beste aanpak is. Kijk of je vriendelijk nog wat hulp krijgt bij Düsseldorf of een andere vestiging. Zo niet dan zou ik het sowieso bij een andere dealer laten doen. Als die wat vinden dan heb je sowieso 'authorised evidence'

Er is gewoon tekort aan goeie monteurs, het wordt ook allemaal zeer complex en klakkeloos de computer/ werkbon volgen gebeurt ook als ze 30 jaar ervaring en veel tijdsdruk hebben, erg balen. Hopelijk wordt het netjes opgelost!
 
Misschien kun je ergens een second opinion vragen? Zoals VORQ aangeeft, je moet wel heel grof omgaan met een koppeling om hem na 11.000km af te schrijven, is eigenlijk onmogelijk.
 
Ken mensen die vanuit stilstand heel rustig optrekken, bij een constant motor toerental van 3500 a 4000rpm (dus mega slippende koppeling) en zichzelf geweldig vinden rijden en ook gewoon echt niet willen snappen waarom de boel steeds zo snel stuk gaat..
 
Heb je niet ergens een lekkage waardoor er viezegeit op de koppeling terecht komt? Dat is ook niet goed voor de koppeling.
Had je zelf ook het idee dat je koppeling aan het slippen was? Het kan nog een software kalibratie probleem zijn, bij Opel kwam dit bijvoorbeeld voor.
 
Koppelingsplaat vervangen lees ik. En de drukgroep? Hoe zit het daar mee? Is die gecontroleerd/vernieuwd? ? Want als de drukgroep niet goed functioneert kun je platen blijven vervangen.
 
Terug
Bovenaan