A
Anoniem
Guest
Na jaren trouwe dienst ga ik – op advies van mijn garage – mijn Toyota Starlet 1.3 16V uit 1998 inruilen.
In verband met een nieuwe baan rij ik nu 4 x per week 88 km (snelweg) per dag. Tel daar nog zo’n 6.000 tot 8.000 privé-kilometers (ook veel snelweg en natuurlijk wat kortere ritjes binnen mijn eigen woonplaats) per jaar bij op en ik kom aan een kleine 25.000 km p/j.
Mijn budget is rond de € 4.000,- plus wat ik nog terugkrijg voor de Starlet (er staat 170.000 km op de teller).
Ik kijk nu vooral naar: Toyota Yaris en Opel Corsa
En in iets mindere mate naar: Hyundai i10 en Suzuki Swift
Ik krijg een heel karige kilometervergoeding voor woon-werkverkeer, dus dat de auto zuinig is in verbruik is voor mij een van de belangrijkste criteria. Degelijkheid en betrouwbaarheid zijn ook belangrijk; ik ben nu eenmaal een Starlet gewend. ;-) Verder zou ik airco fijn vinden.
Nu zijn er van bovengenoemde auto’s natuurlijk diverse uitvoeringen en ik vind het lastig om in te schatten wat een goede keus is in mijn situatie. Ik rij veel snelweg en ik wil geen tuttebellenauto; ik moet wel lekker mee kunnen komen, maar liefst wel zo zuinig mogelijk.
De garage gaf aan dat ik sowieso 1.3 moest kiezen. Na wat reviews gelezen te hebben, denk ik dat dat voor de Yaris zeker opgaat (1.0 komt niet lekker mee op de snelweg). Maar de Nissan Micra komt bv veel (of alleen maar?) in 1.2 en ik kan me voorstellen dat je met een lichtere auto ook weer wat minder vermogen nodig hebt. En hoe zit het met de Corsa en de i10? Daarnaast begreep ik dat het ook van verschillende dingen afhankelijk is zoals: turbo/aantal cilinders/cilinderinhoud/pk etc. Maar daar heb ik dus geen kaas van gegeten. Hoe moet ik deze dingen lezen, waar moet ik op letten en wat zou goed bij mijn situatie passen? Iemand anders zei namelijk weer dat ik me niet blind moest staren op die 1.3, maar dat het altijd aan de combinatie ligt. En betekent 1.3 altijd een hoger verbruik?
Ik ben overigens geen ‘sportieve’ hardrijder, dus ik hoef niet overdreven veel vermogen om stoplichtwedstrijdjes te kunnen doen. Het gaat om de juiste balans tussen lekker kunnen rijden op de snelweg, zuinig in verbruik en betaalbaar in aanschaf en onderhoud.
Ik heb geen haast, ik kan de komende maanden nog lekker doorrijden met de Starlet dus ik heb de tijd om een goede keuze te maken en de pareltjes af te wachten. Wie maakt mij wijzer?
In verband met een nieuwe baan rij ik nu 4 x per week 88 km (snelweg) per dag. Tel daar nog zo’n 6.000 tot 8.000 privé-kilometers (ook veel snelweg en natuurlijk wat kortere ritjes binnen mijn eigen woonplaats) per jaar bij op en ik kom aan een kleine 25.000 km p/j.
Mijn budget is rond de € 4.000,- plus wat ik nog terugkrijg voor de Starlet (er staat 170.000 km op de teller).
Ik kijk nu vooral naar: Toyota Yaris en Opel Corsa
En in iets mindere mate naar: Hyundai i10 en Suzuki Swift
Ik krijg een heel karige kilometervergoeding voor woon-werkverkeer, dus dat de auto zuinig is in verbruik is voor mij een van de belangrijkste criteria. Degelijkheid en betrouwbaarheid zijn ook belangrijk; ik ben nu eenmaal een Starlet gewend. ;-) Verder zou ik airco fijn vinden.
Nu zijn er van bovengenoemde auto’s natuurlijk diverse uitvoeringen en ik vind het lastig om in te schatten wat een goede keus is in mijn situatie. Ik rij veel snelweg en ik wil geen tuttebellenauto; ik moet wel lekker mee kunnen komen, maar liefst wel zo zuinig mogelijk.
De garage gaf aan dat ik sowieso 1.3 moest kiezen. Na wat reviews gelezen te hebben, denk ik dat dat voor de Yaris zeker opgaat (1.0 komt niet lekker mee op de snelweg). Maar de Nissan Micra komt bv veel (of alleen maar?) in 1.2 en ik kan me voorstellen dat je met een lichtere auto ook weer wat minder vermogen nodig hebt. En hoe zit het met de Corsa en de i10? Daarnaast begreep ik dat het ook van verschillende dingen afhankelijk is zoals: turbo/aantal cilinders/cilinderinhoud/pk etc. Maar daar heb ik dus geen kaas van gegeten. Hoe moet ik deze dingen lezen, waar moet ik op letten en wat zou goed bij mijn situatie passen? Iemand anders zei namelijk weer dat ik me niet blind moest staren op die 1.3, maar dat het altijd aan de combinatie ligt. En betekent 1.3 altijd een hoger verbruik?
Ik ben overigens geen ‘sportieve’ hardrijder, dus ik hoef niet overdreven veel vermogen om stoplichtwedstrijdjes te kunnen doen. Het gaat om de juiste balans tussen lekker kunnen rijden op de snelweg, zuinig in verbruik en betaalbaar in aanschaf en onderhoud.
Ik heb geen haast, ik kan de komende maanden nog lekker doorrijden met de Starlet dus ik heb de tijd om een goede keuze te maken en de pareltjes af te wachten. Wie maakt mij wijzer?